View Full Version : 16bar compressie ????
Scirocco_1600
13-04-2013, 11:36
hallo .
ik heb vandaag eens een compressietest gedaan van mijn nieuw opgebouwde motor ... ik viel bijna om .
alle cilinders hadden 16bar compressie .
doch heb ik niet het gevoel dat ik zoveel compressie heb ( motor draaid mooi soepel rond als ik hem wil starten )
er is heel veel verandert aan de motor
mijn setup .
onderblok 2.0 8v
cilinderkop 1.8 8v dx ( gevlakt na het meten van de cilinderkop zou hij 0.6mm gevlakt zijn )
spesso koppaking
grote inlaat + uitlaat kleppen
diesel krukas + verlichte drijfstangen + origneel 3mm afgedraaide pistons .
kent cams klepveren
kent cams nokkenas 290° + versnelbaar tandwiel
v-line bougie ngk
dubbele webers 45 dcoe
spaghetti spruitstuk
delco aangepast voor webers
versterke lagerschalen
zou dit puur en alleen van het onderblok komen ? of doe ik toch iets verkeerd want de motor draaid erg zwaar uit ballans .
wat is het probleem nu dan?want je begint met 'de motor draait licht' en je eindigt met 'de motor draait zwaar en uit balans' 16 bar compressie is geen hele rare waarde voor een nieuw opgebouwd blok met verhoogde compressieverhouding.
fearless
13-04-2013, 15:43
Maw...hij loopt niet mooi?
Afstellen afstellen afstellen.
Vooral nokkenastiming goed afstellen ivbm de gevlakte kop.
Scirocco_1600
13-04-2013, 16:27
kan die 16bar dan verlagen door gewoon af te stellen ?
de motor start goed en normaal , en in het rijden is er geen probleem tot 3000 rpm , eenmaal hij in hoge toeren gaat draaid de motor precies zwaar uit balans , schokken en rare metalen geluiden in de uitlaat , ook heb ik het gevoel dat er 1 cilinder nu en dan happert .
na het warm rijden van de motor zijn 3 bougie's mooi bruin ( een goede verbranding ) en 1 heeft een roetlaag maar onder die roetlaag is de bougie ook mooi bruin van kleur .
door 16bar compressie gaat de motor toch pingelen ?
nee door een te arm mengsel of slecht getimede ontsteking gaat een motor pingelen.
Scirocco_1600
13-04-2013, 18:09
nog net wat bezig geweest met de motor .
ik heb 1 bougiekabel gevonden die halverwege gewoon in 2 geknapt was ... alles vervangen door nieuwe bougiekabels maar nog geen groot resultaat ( er is wel verschil maar toch )
het zal waarschijnlijk toch gewoon sproeierafstelling zijn , ik heb het gevoel dat hij te arm draait
ontsteking staat op 18° aan 950rpm
bougie's zijn trouwens ngk met warmte graad 6
18graden voorontsteking stationair?
heftig......
Spierings
13-04-2013, 18:24
18graden voorontsteking stationair?
heftig......
Niet voor iedere motor ;) GU motor heeft dit af fabriek.
Voor deze setup zou ik hem zelf wat later zetten (6 graden)
Scirocco_1600
13-04-2013, 18:29
wel zit ik met een delco van een 1.8 met vervroeging . daarom heb ik voort gegaan op die 18° .
inderdaad sommige 1.8 8v carb motoren hebben 18° standaard . injectie's zonder vervroeging hebben 6°
Spierings
13-04-2013, 18:36
Jij gebruikt toch geen verdeler met vacuüm vervroeging i.c.m. je dubbele webers??
Niet voor iedere motor ;) GU motor heeft dit af fabriek.
Voor deze setup zou ik hem zelf wat later zetten (6 graden)
uhh,volgens mij gaat dit topic over deze setup,en niet 'iedere motor'.
Scirocco_1600
13-04-2013, 18:46
Jij gebruikt toch geen verdeler met vacuüm vervroeging i.c.m. je dubbele webers??
ja hoor , mij werd verteld dat dit nodig was voor webers .
http://www.bolku.nl/Webwinkel-Product-22662057/Ontsteking-2000-cc-8V-met-centrifugaal--en-vaccuumvervroeging.html
ja dat is geen enkel punt,maar je zal met die timing wat milder moeten starten.
ik zou idd eens starten vanaf 6gr stationair.
Scirocco_1600
13-04-2013, 19:02
oke , ik zal morgen eens op 6° instellen ;) was vanavond zonder benzine gedraaid :) ik heb er toen maar de brui aan gegeven voor vandaag .
;
weet er toevallig iemand wat de sproeierafstelling moet zijn voor deze setup ?
sciroccoGTII
13-04-2013, 19:28
Bovendien is dit wel een normale waarde een 1.8 kop op een std 2.0 onderblok geeft namelijk al 11:1, je stalen koppakking is wss iets dunner en je kop gevlakt, voila..
Rij zelf met een vrijwel gelijke setup, heb ook een 1.8 ontsteking in mijn 2.0 onderblok alleen vacuüm niet aangesloten.
Ik heb de ontsteking op 6 graden voor bdp staan, bij meer voor ontsteking begon mijn motor te pingelen.
Je hebt een 2.0 2e onderblok gepakt neem ik aan?
Hoe kom je aan die 3mm afdraaien van de zuiger dan, bij mij zouden dan de zuigers nog onder het blok blijven. Of is het blok ook nog gevlakt?
Als je de compressie niet vertrouwd zou ik de boel eens uit literen, maar dat zou eigenlijk algebeurt moeten zijn tijdens de bouw van zo'n motor.
Statische compressie en dynamische compressie zijn 2 verschillende dingen, mijn motor is gebouwd op een compressie verhouding van 1 op 11,4 maar als ik de compressie zou meten tijdens starten kom ik ook wel op 16 bar uit.
Denk dat het grootste probleem van het slechte lopen nu zit in de totale afstelling, van ontsteking tot carb's en nokkenas timing.
Ik zou beginnen met de carb's synchroon te zetten en de ontsteking op 6 graden, dan eens kijken hoe die loopt.
Als je de sproeier bezetting van mijn carb's wilt weten stuur je me maar even een PB.
Scirocco_1600
14-04-2013, 06:35
@duudt :
ik heb de 2.0 8v 2E onderblok ( heb ik er 2 van liggen ) met hetzelfde probleem 3de lagerschaal kapot gedraaid , toen heb ik besloten er een diesel krukas in te steken van een tdi , en dit heb ik ook gedaan , de dieselkrukas heeft iets van 3mm slag meer dan een std krukas .
De pistons zijn daarom afgedraaid geweest omdat ze iets van 2.5 mm boven het blok zouden uitkomen , ik heb iets meer laten afdraaien omdat ik bang was als ik mijn pistons gelijk zou maken met de rand van de blok dat de kleppen de pistons zouden raken .
het onderblok is niet gevlakt geweest , enkel cilinderkop is 0.6mm gevlakt geweest .
nu zit ik met een kopppakking van 2mm , ik dacht dat dit het dikste was die leverbaar was , ik heb ooit eens iemand gezien die mijn setup ook had en hij had 2 koppakkingen op elkaar gelegd om aan de juiste compressie te komen .
ik heb inderdaad gewoon mijn compressie gemeten na het bouwen en ik kom op 16bar uit . ik heb de motor en verbrandingskamer uitgeliterd en dan een compressie berekening gedaan en toen had ik besloten onder de 12:1 te blijven , maar ik verschoot me rot toen ik gisteren 16bar op de compressiemeter kreeg .
maar nu je zegt dat er een groot verschil is tussen dynamische compressie en statische compressie is ( trouwens nooit van gehoord :) ) ben ik wel gerust in m'n motor .
mijn motor zou een cilinderinhoud hebben van 2060 cc ( ik zou de juiste waarde eens moeten opzoeken ) , het komt er op neer afgerond dat het een 2.1 8v is .
de carb's zijn syncroon dat is zeker , hebben we 4uur aan zitten sukkelen ( we kregen ze maar niet goed )
ontsteking word vandaag op 6° gezet .
dan ga ik ook nog eens kijken wat het oplevert ;)
ps: ik heb nu in de motor 15w50 motorolie zitten van motul 300v , zou het helpen moest ik 10w40 in doen voor het tikken de kleppen ? ( daar was ik gisteren over bezig met mijn vader ) , zelf denk ik dat het niet uit maakt omdat het mechanische kleppen zijn en vermoedelijk komt van de afstelling van de klepspelling ( trouwens iemand een goed adresje waar ik shims kan krijgen ? want hier bij ons in de buurt moet ik ze per 5 kopen en dat zou heel duur uitkomen )
Scirocco_1600
14-04-2013, 07:16
hier zijn wat gegevens :
standaard 2E boring : 82.5mm / slag 92.8 mm , Slag dieselkrukas 95.5mm
lengte cilinder waneer pistons beneden staat . 96 mm
lengte cilinder waneer pistons boven staan ( deck hight ) . 1.10mm
inhoud verbrandingskamer piston 3mm afgedraaid :10cc
inhoud verbrandingskamer piston origineel : 17 cc
inhoud verbrandingskamer cilinderkop origineel 28cc
inhoud verbrandingskamer cilinderkop gevlakt 23cc
standaard 2E blok heeft een cilinderinhoud van 1984cc , ik heb een cilinderinhoud van 2052cc
nu zie ik dat ik een specco koppakking heb zitten van 1.6 mm ( zie ik net bij de gegevens van mijn motor )
als ik een compressie berekening maakt via de tool van hotrod.nl http://www.hotrod.nl/calculators/compressieverhouding.php
met mijn gegevens kom ik uit op 11.8:1
Ik vind het wel veel compressie voor een benzinemotor, dat zijn nagenoeg waarden voor een diesel-motor (komt ook door je dieselkrukas voornamelijk, dat beetje vlakken e.d. valt wel mee en zou je mss op die 11.8 uitkomen), maar je dieselkrukas zorgt dat je veel meer slag hebt (zuigers gaan ook lager dus de grootste inhoud per slag is vergroot, en kleinste inhoud mss hetzelfde, resultaat = hoge compressie)
giuliettaevo
14-04-2013, 09:55
@melvin;
Een diesel heeft heel wat meer compressie hoor... 18-22:1 is daar heel normaal. Met 12:1 krijg je een diesel waarschijnlijk niet eens of heel moeilijk aan de gang.
12:1 voor een straatauto is niks aparts meer tegenwoordig, om de milieueisen te halen en de motor zo efficient mogelijk te maken is het zelfs nodig. Maar dat gebeurt dan ook eigenlijk alleen op motoren met een heel goed management die zelf de ontsteking terug kunnen draaien zogauw er 'knock' optreed (pingelen). Voor een 8v motor i het aan de hoge kant maar met een goede afstelling is dit geen probleem, daar reden ze tig jaar geleden ook al mee.
Dat je 16 bar meet zegt overigens niets over je compressieverhouding. Een compressieverhouding bereken je of liter je uit, die meet je niet met een meter. Bij een compressiemeting wordt er vooral gekeken naar verschil onderling.
sciroccoGTII
14-04-2013, 09:57
Nee hoor is geen extreme compressieverhouding voor benzine. Diesel is wel 20:1 oid...voor een bewerkte motor is dit een nette compressieverhouding om de boel ook nog enigszins te sparen.
Bij een compressiemeting weet je anders aardig hoeveel compressie je hebt hoor, en ja je kunt het ook berekenen natuurlijk. Persoonlijk vind ik 16 aardig dicht bij 18 liggen, dus nadert dit aardig de diesel-waardes!
12 is niet gek. 16 wel, kan me voorstellen dat je dan toch wel sneller zelfontbranding kunt krijgen... Maar het zal best kunnen als ik de andere reacties zo lees!
sciroccoGTII
14-04-2013, 10:00
Ik ben bezig met een soortgelijke setup alleen dan de 9a krukas, omdat ik niet kapot ben van de langeere slag van de diesel. Bovendien heb je redelijk veel van je zuigers afgedraait wat de warmtegeleiding niet ten goede komt en de sterkte. Het zal op de weg wel goed gaan dat wel..
sciroccoGTII
14-04-2013, 10:01
Bij een compressiemeting weet je anders aardig hoeveel compressie je hebt hoor, en ja je kunt het ook berekenen natuurlijk. Persoonlijk vind ik 16 aardig dicht bij 18 liggen, dus nadert dit aardig de diesel-waardes!
12 is niet gek. 16 wel, kan me voorstellen dat je dan toch wel sneller zelfontbranding kunt krijgen... Maar het zal best kunnen als ik de andere reacties zo lees!
Jij haalt statisch en dynamisch door elkaar
giuliettaevo
14-04-2013, 10:11
precies... 16 bar meten betekent niet 16:1 compressie...
Spierings
14-04-2013, 10:12
Jij haalt statisch en dynamisch door elkaar
Inderdaad, een diesel moet meen ik een compressiedruk van 25-31 bar hebben.
Is toch heel wat meer ;)
Audi1981
14-04-2013, 12:25
Ik vind dit wel een redelijk staaltje achteraf bekijken van zaken die vooraf op papier hadden moeten staan...maar goed.
Zou hem eens op de dyno kieperen en dynamisch laten afstellen, toch altijd beter als zelf klieren op straat?
Herm Schreurs
14-04-2013, 12:47
Ik vind dit wel een redelijk staaltje achteraf bekijken van zaken die vooraf op papier hadden moeten staan...maar goed.
Zou hem eens op de dyno kieperen en dynamisch laten afstellen, toch altijd beter als zelf klieren op straat?
Mee eens, zie je ook wat er gebeurd.
Scirocco_1600
14-04-2013, 13:28
Ik vind dit wel een redelijk staaltje achteraf bekijken van zaken die vooraf op papier hadden moeten staan...maar goed.
Zou hem eens op de dyno kieperen en dynamisch laten afstellen, toch altijd beter als zelf klieren op straat?
dat is ook de bedoeling dat hij op de dyno wordt afgesteld ;) maar dan zou ik graag een kleine 500 km gereden hebben voor ik op dyno staat , ik weet er al genoeg die op de dyno zijn gebroken in hun eerste km ;)
ik heb alles op papier staan ;) , ik begon gewoon te panikeren met die 16bar druk op de compressiemeter . maar nu ben ik ook weer gerust gesteld .
ik ben gewoon bang dat de motor stuk zal lopen daarom ben ik misschien wat overbezorgd :)
sciroccoGTII
14-04-2013, 13:41
Zoals ik het gelezen heb stond alles van te voren wel vast anders had hij de boel ook niet uitgelitert. Dit is gewoon een kwestie van op de bank afstellen en dat kan gerust met een nieuwe motor. Beter zelfs nog! op de bank wordt alles gemeten en in de gaten gehouden en zit je niet met een te snel kapotgelopen blok omdat hij verkeerd is afgesteld. Zoals hij nu rijd zou ik er niet mee rijden (pingelen) Enige remedie is goed afstellen en dan het liefst op de bank. Zal waarschijnlijk goed zijn voor een kleine 200pk, gezien je setup. Ben benieuwd!
Opzich inderdaad geen waarde om je zorgen over te maken.
Je compressie verhouding is best hoog, maar moet nog prima te doen zijn.
Heb geen VAG meer maar een jap tegenwoordig, daarbij worden regelmatig motoren gebouwd met een nog hogere verhouding. Motortje wat is momenteel in me auto zit is 11.1:1, en dit een standaard compressie verhouding. (maar deze motor is bij de vorige eigenaar al is kapot gepingeld nadat een tuner hem had afgesteld :(, maar inmiddels loopt alweer 41k prima)
Maar houdt wel in de gaten dat de motor erg gevoelig wordt op ontsteking afstelling/mengel verhoudingen. Ik wil je inderdaad ook aanraden de auto iig een goede basis afstelling te laten geven. Want als de boel gaat pingelen ben je verder van huis. Denk dat het wijs is om euro "98 te tanken met deze verhoudingen!! Daarnaast wil ik nogmaals benadrukken om te zorgen voor een goede basis afstelling.
Veel plezier ermee!!!! :thumbup:
Scirocco_1600
14-04-2013, 14:50
sowiezo tank ik altijd euro 98" .
ik zal eerst zorgen voor een goeie basis afstelling , en dan eens fine tunen op de bank .
een vriend van mij had hier in de buurt een plaats gevonden waar ze regelmatig rallywagens afstellen op de bank , als hij gaat met z'n auto zal ik eens mee gaan om te kijken hoe het verloopt :) als die van hem goed is dan kan ik ook naar daar gaan :) .
Scirocco_1600
14-04-2013, 18:00
ik heb vandaag de ontsteking afgesteld op de vernoemde 6° ... wat is met dat joch , de motor loopt nog slechter dan daarvoor , nu happert hij al aan 2000 rpm waar het anders aan 3500 rpm was .
ik zit er toch aan te denken de originele 90pk motor er terug in te doen , de wagen staat nu al meer dan 7maand stil enkel door die gebrekkige motor .
Zoals ik het gelezen heb stond alles van te voren wel vast anders had hij de boel ook niet uitgelitert. Dit is gewoon een kwestie van op de bank afstellen en dat kan gerust met een nieuwe motor. Beter zelfs nog! op de bank wordt alles gemeten en in de gaten gehouden en zit je niet met een te snel kapotgelopen blok omdat hij verkeerd is afgesteld. Zoals hij nu rijd zou ik er niet mee rijden (pingelen) Enige remedie is goed afstellen en dan het liefst op de bank. Zal waarschijnlijk goed zijn voor een kleine 200pk, gezien je setup. Ben benieuwd!
enige goede remedie idd.een beetje tuner zal [een goed gebouwd blok] niet snel op de bank laten ploffen.
ik heb vandaag de ontsteking afgesteld op de vernoemde 6° ... wat is met dat joch , de motor loopt nog slechter dan daarvoor , nu happert hij al aan 2000 rpm waar het anders aan 3500 rpm was .
ik zit er toch aan te denken de originele 90pk motor er terug in te doen , de wagen staat nu al meer dan 7maand stil enkel door die gebrekkige motor .
als ik er een 90pk 1.8 inhang mag ik dan dit blok hebben? :D
rustig blijven,een motor tunen is niet iets wat je zomaar even doet.ga naar een goede tuner met bank[ik heb op carb-gebied zeer goede ervaringen met speedcentre geldermalsen,is echt een vakman,en zeer schappelijk]
en laat daar deze setup goed afstellen.dan komt je smile wel weer terug.
sciroccoGTII
14-04-2013, 19:01
Haha idd wil er ook nog wel een reserveblok bij leveren dan :D Nee gewoon af laten stellen door mensen met verstand van zaken, die dus ervaring met carburateurs hebben. Zoals die Gerben aangeeft, Postma in Balk heeft er genoeg ervaring mee, Emming, Freddy Cane, genoeg mensen die dit voor je kunnen realiseren. Waarschijnlijk nog goedkoper ook want het zou zonde zijn als je blok door het pingelen kapotloopt, dan heb je niets meer en voor niets geinvesteerd. Blok heeft met deze specificaties echt wel potentie dus af laten stellen en knallen!
Scirocco_1600
14-04-2013, 21:54
wel ik heb daarstraks een contact op genomen met een vriend van mij , die al 15jaar autocross rijdt met vw , die vriend z'n pa sleutelt al z'n hele leven aan vw ,ik heb gevraagd of hij eens langs wil komen , hopelijk heeft hij daar zin in , en als ik een basis afstelling heb , dan ga ik eens een bank opzoeken .
ik sprak met een kerel die dezelfde setup heeft als mijn maar dan zonder dieselkrukas en hij kwam op 182pk en 249nm koppel ... als ik dit hoor heb ik toch wel nog wat kracht om door te zetten .
ik ben al 3 jaar bezig met de bouw van dit blok ( was in eerste geval bedoeld voor de autocross , maar toen ik gespot ben met de autocross had ik dit blokje over :) )
sciroccoGTII
14-04-2013, 22:07
Uit ervaring weet ik dat 200+pk en +-220nm mogelijk is. Koppel van 249 is ook lekker dan maar iets minder pk`s. Ga alsjeblieft gewoon gelijk naar de bank ipv zelf of laten kloten met een pingelende motor.
Spierings
14-04-2013, 22:23
Uit ervaring weet ik dat 200+pk en +-220nm mogelijk is. Koppel van 249 is ook lekker dan maar iets minder pk`s. Ga alsjeblieft gewoon gelijk naar de bank ipv zelf of laten kloten met een pingelende motor.
Inderdaad, al sleutelt iemand heel zijn leven aan vw's dat betekend niet dat hij verstand heeft van afstellen van getunde motoren.
Motoren/webers afstellen is een vak apart wat je niet in je eigen schuur kan doen.
Scirocco_1600
15-04-2013, 07:07
Maar het is toch niet aangeraden om met een slecht lopende motor naar de bank te gaan ?
Stel dat er nu iets mis is me bv. De ontsteking waardoor hij inhoud dan mag ik terug naar huis komen , als ik zeker weet dat alles ok is , en dat het enkel door de Weber afstelling komt dat de motor zo dom doet kan ik een afspraak maken bij een bank .
Die kerel heeft ook zoveel ervaring met Webers , ik heb ze altijd weten rijden met Webers . Het is nu het eerste jaar dat zij op KMS injectie rijden op hun 1.6 20v en ze hebben op de bank geweest en ze hebben 240pk ')
Scirocco_1600
15-04-2013, 11:36
wat ik vanavond ook nog eens ga bekijken is de nokkenastiming .
ik had de nokkenas afgesteld op 110° full lift " zoals kent cams voor schrijft " misschien zit hier wel een fout in .
wat ik ook graag geweten had , dus die 6° voorontsteking dat is op 950rpm vermoed ik ( op stationair toerental ) nu had ik graag eens geweten of dit aan te raden is om bv . op 3000 rpm af te regelen ? iemand van mijn werk wist me dat te zeggen dat hij al zijn vw motors afregelde op 3000/3500 rpm op 28°
kan dit kloppen ?
grts
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.