DragonGr Dragon
21-04-2013, 12:36
Al een tijdje maakt de Golf een knarsend/krakend geluid bij bepaalde snelheden. Dit werd steeds erger en omdat het begon als een kraak bij het optrekken en afremmen op de motor in lage snelheden heb ik eerst de homokineet vervangen.
Dit hielp wel iets maar het ergste geknars was er nog en nu was het ook bij andere snelheden.
Tijdens het loshalen van de aandrijfas viel me al op dat er vrij veel speling op het wiellager zat, dus die ben ik vandaag maar eens gaan vervangen...
Nou de oorzaak was wel duidelijk...
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/21042013073.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/21042013074.jpg
Het binnenste schaaltje wat je ziet is rondom in tweeën, de andere kant was ook in vier stukken en de kogelhouders waren verworden tot een soort gruis en dunne metaalflinters. Ik denk dat een nieuw VKBA 906 lager hier geen luxe is.
Ik heb eerst de borgringen eruit gehaald en daarna met een (2ton) pers en een oud lagerschaaltje van een versnellingsbaklager (differentieel) was de buitenring er zo uit. Dit schaaltje was net een mm kleiner dan de buitendiameter en dat werkte geweldig!
Nu nog met een poelietrekker en snijplaten de lagerdelen van de hub af. Die was een fluitje van een cent, want ze brak in vier stukken.
Ik heb alles netjes schoongemaakt en ingevet. Nu weer dezelfde richting op het nieuwe lager in het huis (bijna de borgring vergeten). Het wiellagerhuis met veerpoot eraan (ik hoef zo niet opnieuw uit te lijnen) lag zo het beste op de bank.
Tot slot de binnenring goed ondersteund en de hub erin geperst. Nu nog alles terug monteren en het probleem zou verholpen moeten zijn.
Dit hielp wel iets maar het ergste geknars was er nog en nu was het ook bij andere snelheden.
Tijdens het loshalen van de aandrijfas viel me al op dat er vrij veel speling op het wiellager zat, dus die ben ik vandaag maar eens gaan vervangen...
Nou de oorzaak was wel duidelijk...
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/21042013073.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/21042013074.jpg
Het binnenste schaaltje wat je ziet is rondom in tweeën, de andere kant was ook in vier stukken en de kogelhouders waren verworden tot een soort gruis en dunne metaalflinters. Ik denk dat een nieuw VKBA 906 lager hier geen luxe is.
Ik heb eerst de borgringen eruit gehaald en daarna met een (2ton) pers en een oud lagerschaaltje van een versnellingsbaklager (differentieel) was de buitenring er zo uit. Dit schaaltje was net een mm kleiner dan de buitendiameter en dat werkte geweldig!
Nu nog met een poelietrekker en snijplaten de lagerdelen van de hub af. Die was een fluitje van een cent, want ze brak in vier stukken.
Ik heb alles netjes schoongemaakt en ingevet. Nu weer dezelfde richting op het nieuwe lager in het huis (bijna de borgring vergeten). Het wiellagerhuis met veerpoot eraan (ik hoef zo niet opnieuw uit te lijnen) lag zo het beste op de bank.
Tot slot de binnenring goed ondersteund en de hub erin geperst. Nu nog alles terug monteren en het probleem zou verholpen moeten zijn.