PDA

View Full Version : stuurbekrachtiging gti reageert vaag


peerke112
07-05-2013, 15:32
Ik rijd al een tijdje rond met mijn golfje met het idee dat de stuurbekrachtiging niet goed is, maar omdat ik dit wil gaan maken heb ik een aantal vragen.

Je merkt wel dat het stuur bekrachtigd is, maar ik vind hem voor stuurbekrachtiging toch nog erg zwaar sturen. pas zat ik in een golfje 1 met stuurbekrachtiging en deze stuurde veel lichter als de mijne.

Maar het echte probleem vind ik nog wel dat het stuur erg vaag reageert.
af en toe wil de auto ineenkeer naar een kant als je het stuur loslaat, maar soms ook weer niet.
verder reageert hij erg vaag als je door bijvoorbeeld een kuiltje rijd lijkt het of je de controle een beetje verliest. en het lijkt ook of je af en toe veel en af en toe weinig moet sturen om ongeveer dezelfde bocht te maken.
Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar op de een of andere manier lijkt het gewoon of je niet helemaal de controle hebt over het stuur af en toe.
heb al iets soortgelijks gelezen hier op forum maar dit ging dan om een niet bekrachtigde golf, hoe het daarmee afgelopen was stond er ook niet bij vandaar.

zelf verdenk ik het stuurhuis. iemand hier nog meer ervaring mee?

verder nog de vraag of het stuurhuis van een golf 2 oud type hetzelfde is als van een golf 2 nieuw type. de mijne is van 1986
en of er nog verschil zit in het stuurhuis van de gewone golf en de gti versie, aangezien ik een gti 16v heb.

en past een golf 3 stuurhuis op mijn golf gti 16v of zijn deze niet hetzelfde.

alvast bedankt :thumbup:

tim_j
07-05-2013, 17:31
Ik denk dat de regelkleppen in het huis niet meer goed zijn. Dan ga ik ervan uit dat de pomp en de riemspanning goed zijn.

Het huis is dan een beetje versleten waardoor de oliedruk niet goed gebruikt wordt. Wat je kan doen is de moer wat in draaien achterop bij de ingaande as zodat het stuurheugek strakker geklemd zit, hier kan het gezwabber en controlleloos gevoel verdwijnen. (Dit kost tenslotte niks)
Denk dat je mijn topic's bedoeld. Probleem is een stuurhuis met iets speling en was een subframe dat er iets te scheef onder stond, rv verder naar voor dan lv. Waardoor er met het uitlijnen de boel is gecompenseerd.

peerke112
08-05-2013, 11:32
Ik denk dat de regelkleppen in het huis niet meer goed zijn. Dan ga ik ervan uit dat de pomp en de riemspanning goed zijn.

Het huis is dan een beetje versleten waardoor de oliedruk niet goed gebruikt wordt. Wat je kan doen is de moer wat in draaien achterop bij de ingaande as zodat het stuurheugek strakker geklemd zit, hier kan het gezwabber en controlleloos gevoel verdwijnen. (Dit kost tenslotte niks)
Denk dat je mijn topic's bedoeld. Probleem is een stuurhuis met iets speling en was een subframe dat er iets te scheef onder stond, rv verder naar voor dan lv. Waardoor er met het uitlijnen de boel is gecompenseerd.


Je bedoeld de grote inbus moer? en gaat hij hier ook lichter van sturen dan?

en weet je misschien ook of het stuurhuis van een gti hetzelfde is als een gewone golf 2?

sinan
08-05-2013, 21:09
ik denk eerder dat je een probleem hebt met je uitlijnen dan je stuurbekrachtiging
je uitlijnen zorgt voor dit onaangename stuurgedrag en niet je stuurbekrachtiging

peerke112
11-05-2013, 10:24
ik denk eerder dat je een probleem hebt met je uitlijnen dan je stuurbekrachtiging
je uitlijnen zorgt voor dit onaangename stuurgedrag en niet je stuurbekrachtiging

Maar dit verklaard dan het zwaar sturen niet ;)
Kan hem wel uit laten lijnen, maar als dan blijkt dat het geen verschil maakt, moet ik een ander stuurhuis en dan weer uit laten lijnen kost het dubbel geld

Lesley
11-05-2013, 10:48
Zou je stuurbekrachtigingspomp wisselen, bij mij stuurde het ook zwaar, geen golfslagbad in mijn reservoir oid. Andere pomp en het was opgelost. Is een uurtje werk en je stuurt weer lekker.

passatje2
12-05-2013, 07:20
kan idd het pompje zijn maar ook de poelie of riem te slap en kan ook nog iets aan de ophanging zelf zijn evt,meestal hoor je m dan ook wat gieren als je draait,en als je eens in het reservoir kijk als je draait van links naar rechts heb je flink bubbels erin(lucht)?dan is je pomp zeker kapot maar zoals hierboven gezegd word,meestal is het de pomp vooral als ie die leeftijd heeft

Lesley
12-05-2013, 10:51
Riem stellen zou ook kunnen, bouten pompje losdraaien en stellen aan de zijkant tot de riem op spanning is en bouten weer vastdraaien 10 min werk idd.

peerke112
15-05-2013, 12:20
Oke zal vanmiddag is even gaan kijken naar mijn pomp.
na lang zoeken op internet heb ik ook een werkplaats documentje gevonden waarin het aantal bar druk staat dat de pomp moet leveren dus dit kan ik ook nog gaan controleren.

maar er mogen dus geen bubbels in het reservoir komen? dus in het reservoir mag niet veel te zien zijn tijdens het sturen?

peerke112
15-05-2013, 15:19
Zojuist even gekeken in het reservoir terwijl er iemand aan het stuur draait. Zag niks spectaculairs gebeuren. Je zag alleen dat er boven wat vloeistof bij kwam. Dus geen bubbels of golfslagbad ofzo. Is dit wel of niet goed?