Log in

View Full Version : Positie Claxon bediening


Style
10-05-2013, 19:13
Mijn spucknapf stuur heeft niet zo beste claxon dop.
Alle 4 de bevestigings punten mankeren wel wat met het gevold dat in het verleden de claxon wel eens bleef hangen :D
Nu vroeg ik me af of de claxon functie nu echt op het stuur moet zitten van RDW/APK.

Zou hem bv ook onder de ruitenwisser achter kunnen zetten deze heb ik niet meer dus de functie over.
Kan ook de ruitenwisser pomp functie van achter gebruiken.

Maar de grootte vraag is mag het en zo ja waar moet het aan voldoen ;)

http://s22.postimg.org/frzuawodt/DSC_9554.jpg (http://postimg.org/image/79qe6khv1/full/)
:screwy:

http://s2.postimg.org/qks0bzfih/DSC_9553.jpg (http://postimg.org/image/vjfiqijb9/full/)

arno2000
10-05-2013, 20:32
Volgens mij niet. De eerste clio's hebben ook de toeter op de ruitenwisserhendel zitten.

Style
10-05-2013, 20:49
Dat wist ik niet ! zou mij ook beter uit komen en is makkelijk te realiseren.

Yellowbug
10-05-2013, 20:52
Claxon moet gewoon functioneren volgens de apk, waar je hem bedient maakt niet uit vanaf bestuurderspositie.
Je zou er zelfs een voetdrukknop voor kunnen bedenken :rolleyes:

Style
10-05-2013, 20:53
Ik heb nog een automaat pedaal over :D

Yellowbug
10-05-2013, 20:53
:D Ik heb nog een automaat pedaal over :D

LRR
11-05-2013, 19:48
Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn Spucknapf is nog wel goed maar ik heb 0,0 massa onder bij het stuurhuis.

Heb zelf een circuitje aangelegd met een deurbelknopje in de asbak van de mk1. Asbak dicht, niks in het zicht !! En geen enkel probleem voor apk (zelfs met steekproef).

Style
11-05-2013, 19:50
Daar zat ik op te wachten ;) ga toch kijken of ik het onder de ruitensproeier achter functie kan doen :thumbup:

Style
13-05-2013, 20:49
Nu ben ik even aan het vogelen geweest met een ruitenwisser hendel en de contacten.
Nu is het contact 53A het schakelpunt voor alle functies van de hendel zelf.
Nu heb ik het contact er bij gezocht wat ingeschakeld wordt als je de hendel naar voren duwt.
Dat wil zeggen die de ruitensproeier achter aan schakelt die ik dus niet meer gebruik ,dit is contact L.
Dus dit contact L wil ik naar de toeter laten lopen en dan van de toeter naar aarde.
Zekering gebonden lijkt me dit geen probleem toch ??? of een ruitenwisser pompje of een claxon.

Nu zag ik alleen dat de originele schakeling van een claxon precies anders om werkt.
Schakelaar zit op aarde gaat dan naar de claxon en van de claxon naar een +


Als jullie begrijpen wat ik bedoel :rolleyes: :D

http://s21.postimg.org/axqv80vx3/DSC_9580.jpg (http://postimg.org/image/71djc1axf/full/)

http://s22.postimg.org/m70r0mqht/DSC_9581.jpg (http://postimg.org/image/xw4qolhgd/full/)

Yellowbug
13-05-2013, 22:01
Op zich kan dat wat je wilt, maar misschien kun je er dan beter een relais tussen plaatsen om niet te veel stroom door de ruitensproeierschakelaar te laten lopen.
Met de ruitenwisserhendel bedien je het relais (de spoel) en het contact van het relais laat je de originele massaschakelaar (CL-S) van de claxon overnemen (die normaal op je stuur zit).

Jel Golf 2 GTI
13-05-2013, 22:30
idd, ik zou het ook aansluiten dmv een relais, net zoals je aftermarket mistlichten aansluit.

Je contact vanaf je knop naar de relais, andere kant aan de aarde. en dan de 2 andere om je + te onderbreken naar je claxon.

Hoop dat het een beetje duidelijk is :D

Hier een voorbeeldje van het relais dat ik bedoel.

http://i212.photobucket.com/albums/cc13/Sjoerd24/relay_wiring.jpg

Yellowbug
13-05-2013, 22:33
idd, ik zou het ook aansluiten dmv een relais, net zoals je aftermarket mistlichten aansluit.

Je contact vanaf je knop naar de relais, andere kant aan de aarde. en dan de 2 andere om je + te onderbreken naar je claxon.

Hoop dat het een beetje duidelijk is :D

Hier een voorbeeldje van het relais dat ik bedoel.

http://i212.photobucket.com/albums/cc13/Sjoerd24/relay_wiring.jpg
Ik zou de massa schakeling zoals die origineel is, door het relaiscontact (30/87) laten overnemen. Dan heb je het minste werk. ;)

Style
14-05-2013, 13:13
Ik begrijp het zo had ik ook de aansluiting van me elektrische pomp gemaakt :thumbup:

Style
14-05-2013, 17:06
Ik zou de massa schakeling zoals die origineel is, door het relaiscontact (30/87) laten overnemen. Dan heb je het minste werk. ;)

Dit begrijp ik toch niet helemaal :D

Contact 53A van de ruitenwisser hendel op relais contact 86.
Massa op relais contact 85
+ accu op 30 en dan de claxon op 87

http://s23.postimg.org/q8brvcxbv/DSC_9585.jpg (http://postimg.org/image/uu7w3piuv/full/)

Wat bedoel je dan met :

Ik zou de massa schakeling zoals die origineel is, door het relaiscontact (30/87) laten overnemen. Dan heb je het minste werk.

:D

En is er een manier om ergens anders de spanning weg te halen.
Op deze manier krijg ik een kabeltje voor de toeter naar de accu.
Zelfde geldt voor me elektrische pomp,xenon,cheap ass alarm wat er nu wel uit is ,centrale deur vergrendeling noem maar op.
En ik wil het liefst geen 10 losse kabeltjes naar de accu achterin.

Yellowbug
14-05-2013, 17:18
http://s22.postimg.org/m70r0mqht/DSC_9581.jpg
Dan probeer ik het je op een andere manier duidelijker te maken (hoop ik :) )

Waar het blauwe cirkeltje in de afbeelding om staat is de massa van je stuur. De schakelaar met codering CL_S is je standaard claxonbediening op je stuur.
De draad van E11 naar 71 heb je al.
Wanneer je de draad waar 71 bij staat nu op 30 van je relais aansluit en de massa op 87 van je relais, heb je de standaard claxonknop vervangen door het contact van je relais.
De rest van het relais kun je aansluiten zoals je al aangaf.
Je hoeft dan géén draad vanaf de accu naar 30 van je relais te leggen.

Ik ga er in bovenstaande verhaal van uit dat je de claxon zelf hebt aangesloten met de originele kabelboom :rolleyes:

Succes met snappen :D

Style
14-05-2013, 17:45
Duidelijk dus dan worden relais contact 87 en 85 massa.
De kabel van de claxon zit idd nog helemaal origineel in de boom/auto zo als hij origineel geleverd is.
Alleen waar vind ik die kabel 71 want op de claxon schakelaar/dop op het stuur vind ik nergens contact 71.

http://s12.postimg.org/h7u34yvvx/DSC_9586.jpg (http://postimg.org/image/rhwi47lrd/full/)

http://s2.postimg.org/g96xb4i8p/DSC_9587.jpg (http://postimg.org/image/bnat2rwph/full/)

Of gaat de enkele claxon draad 71 langs deze contacten ? het boompje in wat naar het stuur gaat.

:thanks:

Yellowbug
14-05-2013, 17:53
http://s2.postimg.org/g96xb4i8p/DSC_9587.jpg

Het sleepcontact onderaan is waarschijnlijk 71. Dit is de aansluiting die via de sleepring van je stuur massa maakt via de (originele) toeterknop.
Voor de rest is idd 85 en 87 massa (wel voor de claxon ca 1 à 1,5mm² dik maken).

Yellowbug
14-05-2013, 18:13
Ik heb nog even gecheckt met een kabelboom van een 83-er golf1. Daar is het een bruin/blauwe draad.
Losmaken bij het sleepcontact en aansluiten op 30 van je relais.

Style
14-05-2013, 18:16
:own:

Die heb ik idd naast het stuur liggen :thumbup:
Misschien de volgende via PM :rolleyes: :D

Thanx

ewcaddymk1
14-05-2013, 18:23
Misschien de volgende via PM :rolleyes: :D

Thanx
waarom :confused:

Style
14-05-2013, 18:38
Dan vervuilen we de boel niet zo duidelijk weten jullie allemaal hoe en wat :D
Maar goed geintje moet kunnen ik hoop dat er nog andere komen die hier wat mee kunnen net als ik ;)

Style
15-05-2013, 11:55
Is er ook geen manier waar op ik voor me elektrische pomp geen plus naar de accu hoeft te leggen.
Maar gewoon het originele systeem na maak van de GTI die wel een elektrische pomp heeft.
Maar vanavond wel even een foto van dit schema heb nu geen tijd :D

Barn171
15-05-2013, 15:39
Ik zie deze thread helaas nu pas, en kom hier dus eigenlijk te laat mee:

Ik ben maar meteen eerlijk, want ik vind dat je niet verstandig bezig bent. Je zit dadelijk met een stuur met claxon dat niet meer werkt maar er nog wel zit. En als je dan een keer een ander stuur wilt steken, is het onhandig en zonde dat je die claxon niet gewoon kan gebruiken. Of als je die hendel per ongelijk verkeert gebruikt en niet wist maar claxonneert, staat niet echt heel subtiel.

Nu weet ik ook wel dat die spucknapf stuurtjes nogal problematisch zijn als het op de claxondop aankomt, maar dat is goed te repareren. Ik heb een zestal van die dingen in stock, waarvan vier met dop en van die vier is er maar één die helemaal goed is. Ik ben dus op zoek gegaan naar de manier om ze te repareren, en dan voornamelijk de pinnetje die altijd afbreken. Ik ben begonnen met de slechtste waarvan een beun ook de contactstrip heeft verongelukt:

(ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je thread vervuil met mijn plaatjes/verhaal)

Zo begon ik:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130508_115608_zps7369dd56.jpg

Dan heb ik van een ander stuur de contactstrip verwijderd en "uitgevouwen" zodat ik een uitslag heb die ik kan namaken uit een strip koper die ik nog had liggen: (hij ligt nu op een derde claxondop zodat je kunt zien "waar het vandaan komt")
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130508_123952_zps989b6909.jpg

Die uitslag heb ik overgetekend op de koperen strip en dan uitgeknipt:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130508_124002_zps667dca8c.jpg

http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130508_131435_zps39e8ef3a.jpg

Even afgewerkt en rechtgemaakt. Klaar om er drie messing spijkerkopjes in te solderen zoals de originele contactstrip ook de verhogingen heeft:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130508_135846_zps644f8296.jpg

Hier zitten de spijkertjes erin en is het geheel juist geplooid:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130508_143122_zpsb27671ed.jpg

En hier zit de strip er weer terug op:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130508_145657_zps0c44b628.jpg

En dan komt het belangrijkste, de pinnetjes (in dit geval maar één). Hier is hij eruit gehaald met een zo vlak mogelijk oppervlakte achterlatend:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130508_151413_zps92041928.jpg

Hier het nieuwe pinnetje perfect op maat gemaakt en klaar voor montage. Ik heb hem dan uiteindelijk vast gezet met secondelijm en in het midden heb ik hem een klein schroefje gegeven zodat ik er tweehonderd procent zeker van kan zijn dat er niks meer mee gebeurd:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130508_164535_zps3e26c603.jpg

Dan zit het pinnetje er weer op:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130515_164622_zpsd8d397a5.jpg

En de complete dop weer helemaal in orde:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130515_165018_zps6202eaf7.jpg

Netjes aan te sluiten:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130515_165122_zps2cf4bb37.jpg

Niks aan te zien:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130515_165259_zpsc3b32995.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130515_165416_zps7e793224.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/spucknapf%20revisie/130515_165518_zpseadc3416.jpg

Het stuur zit dus weer in elkaar en werkt perfect. Er is niks aan te zien, niks aan te merken. Totdat je de dop eraf neemt allicht, dan zie je dat er een wit pinnetje tussen zit:

Ik heb eerst dit proefje gemaakt, een succes dacht ik zo wel. Daarom zijn er dus nog een twintigtal van diezelfde pinnetjes onderweg naar mijn adres. Als je wilt kan ik jouw stuurtje dus ook weer in orde zetten.

Style
15-05-2013, 16:26
Hoi Barn,
Geen probleem hoor dat je dit hier plaatst :thumbup:
Ben wel benieuwd naar de eind productie foto.
Bij mij is er eigenlijk geen 1 plastick pinnetje meer heel.
Ik heb er 1 hele veer in zitten en nog een halve ,mis er 2,5 veer :D
Er is nog niks gedaan maar de oplossing om de originele draden te gebruiken
is een zeer goed idee.
Dit kan ook zeer makkelijk weer ongedaan worden :D
Ik had de hendel genomen om dat dit ook een verend contact is.
En ik eigenlijk nergens anders een niet origineel knopje wil hebben op het dashboard.
Om alles zo origineel las mogelijk te houden.

Barn171
15-05-2013, 16:37
Ik heb de plaatjes erbij gezet.
Dat je de hendel van de wissers kiest is heel logisch, en ook wel de beste optie lijkt me, maar alsnog is het niet handig.
Gelukkig dat je er nog niet aan ben begonnen! :tongue:

Style
15-05-2013, 16:39
Nu wat anders zou dit ook niet te realiseren zijn.

http://s11.postimg.org/lsui8dy2b/DSC_9592.jpg (http://postimg.org/image/7z65jc5gv/full/)

Relais regelen is geen probleem lijkt mij misschien heb ik hem zelf wel liggen.
Neem aan dat de pin bezettingen in de achterkant van de zekering kast nu niet gebruikt worden.
Ik kan natuurlijk van een oude boom een zekering kast stekker open zagen dan heb ik de pinnetjes om die evt wel te gebruiken voor de stekker in mijn boom.
Hou wel van een uitdaging maar het moet wel te doen zijn :D

Style
15-05-2013, 16:41
Ik heb de plaatjes erbij gezet.
Dat je de hendel van de wissers kiest is heel logisch, en ook wel de beste optie lijkt me, maar alsnog is het niet handig.
Gelukkig dat je er nog niet aan ben begonnen! :tongue:

Ziet er goed uit wat voor plastic pinnetjes heb je gebruikt ?

Barn171
15-05-2013, 16:48
Die brandstofpomp moet absoluut geen probleem zijn. Het is de grote ongebruikte pool in het midden van de stekker achterop de kast die van achteren komt. Je kunt de draad met stekker ook gewoon uit je oude/donor stekker halen zonder hem open te hoeven zagen hoor! Je heb er speciale gereedschappen voor, maar die zijn gemakkelijk na te maken. Heb ik zelf ook gedaan. Gewoon een oude antenne uit elkaar halen, er is altijd wel een maat bij die om de pool-stekker en in de grote verzamel stekker gaat. Als je die eroverheen duwt, duw je een drietal weerhaakjes terug en schuift de kabel zo uit de kunststof stekker. Dan kun je die weer solderen en klaar is kees!

Die pinnetjes heb ik speciaal laten maken. Ik kon niks bestaands vinden en omdat die stuurtjes z'n waarde wel hebben loont het wel om die te laten maken.

Style
15-05-2013, 16:58
Dat is een goede tip jammer dat ik de zekering kast niet hier heb om even te kijken naar de positie :D
En die dikke pool welke is dat op het schema :D

http://s11.postimg.org/lsui8dy2b/DSC_9592.jpg (http://postimg.org/image/7z65jc5gv/full/)

Barn171
15-05-2013, 17:14
Brandstofpomp zit achterop de kast op pool E14. Op jouw schema zal dat het derde gele sterretje zijn, van onderaf te zien. Dus na zekering ZE31. Het punt is wel, dat als je hem zo aansluit, je ook een benzinepomp relais moet steken. Is nog nieuw te krijgen, maar kost je wel ongeveer 20 tot 30 euro.
Hier een plaatje van het originele vw schema, duidelijker wordt het niet :thumbup:

http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/130515_180949_zps1237dc8e.jpg

Style
15-05-2013, 17:51
Bedankt Barn171 :thumbup: moet lukken makleijker is voor mij om dit bij de zekering kast zelf te houden om er een compleet plaatje van te maken :D

Enig idee wat dit zou kunnen zijn vond ik ook nog ergens in me interieur boom.

Hela 12V 004 438 00

http://s9.postimg.org/3tjhpzrxr/DSC_9594.jpg (http://postimg.org/image/vgw743d4b/full/)

http://s24.postimg.org/cgrq5ysph/DSC_9595.jpg (http://postimg.org/image/me2qz10b5/full/)

Style
15-05-2013, 18:56
Als ik de schema's van de carburatie motor (Links) en injectie motor (Rechts) naast elkaar hou.
Zou het zo maar zo kunnen zijn dat de voor bereidingen er al liggen.
Op de draad 24 na die naar de uiteindelijk elektrische pomp gaat.

http://s21.postimg.org/8hlbvnp9z/DSC_9596.jpg (http://postimg.org/image/p5cty5k1f/full/)

Erik Baas
15-05-2013, 19:15
Enig idee wat dit zou kunnen zijn vond ik ook nog ergens in me interieur boom.
Dat is de zoemer die je waarschuwt als je de linkerdeur opent terwijl de koplampen nog aan zijn. Het staat er trouwens ook op: "Summer"! Tsss.. ;)

Style
15-05-2013, 19:23
Had voor mij net zo goed zomer kunnen zijn ik en Duits :shake:
Nu nog even kijken waar die op geklemd zat had hem al weg gehaald om dat het met zo'n blauw k.t klemmetje zat.
Waarschijnlijk op de draad naar het lampje toe gok ik zo :rolleyes:

Erik Baas
15-05-2013, 19:42
Zomer is inderdaad summer, maar dan in het Engels. In het duits is het sommer. Volg je het nog? ;)

Style
15-05-2013, 19:51
Als hij maar zoemt als het licht aan staat :D

Barn171
15-05-2013, 19:54
Die relais voor het zoemen is niet origineel. Gewoon achterwegen laten, is alleen maar irritant. Je ziet over het algemeen toch wel als ze nog aan staan.

Of de pomp voorbereid is ligt eigenlijk aan het type zekeringskast. De oudjes hebben zo'n "additionele" houder bovenop de kast waarin de relais steekt, de nieuwe hebben al een relais gewoon op de plaat. Die oudjes moet je dus "bijbekabelen", de nieuwe werkt direct als je de 6mm^2 kabel vanuit de pomp op E14 steekt en de relais plaatst, de gehele voeding voor aansturing zit namelijk al in de zekeringskast verwerkt. dussssssssss...

Barn171
15-05-2013, 19:55
Oh, 'tis trouwens Rik, klinkt beter dan Barn171 ;)

Style
15-05-2013, 20:14
Die relais voor het zoemen is niet origineel. Gewoon achterwegen laten, is alleen maar irritant. Je ziet over het algemeen toch wel als ze nog aan staan.

Of de pomp voorbereid is ligt eigenlijk aan het type zekeringskast. De oudjes hebben zo'n "additionele" houder bovenop de kast waarin de relais steekt, de nieuwe hebben al een relais gewoon op de plaat. Die oudjes moet je dus "bijbekabelen", de nieuwe werkt direct als je de 6mm^2 kabel vanuit de pomp op E14 steekt en de relais plaatst, de gehele voeding voor aansturing zit namelijk al in de zekeringskast verwerkt. dussssssssss...

Dussssss dit is mijn zekering kast origineel "81 waarschijnlijk pech gehad :rolleyes:

http://s12.postimg.org/6144s7vy5/DSC_0375.jpg (http://postimg.org/image/flnrf3la1/full/)

Dacht dat hij dan op positie L kwam ,had nog even gauw naar het relais gezocht.
Had toevallig vorige week nog een complete zekering kast uit een 1600 seat cordoba gehaald in de hoop dat hij hier op zat , maar :shake: niet dus.

Oh, 'tis trouwens Rik, klinkt beter dan Barn171 ;)

Hoi Rik nice to meet you :D noem mij maar Peter dan :D

Barn171
16-05-2013, 15:51
Oké peter ( :tongue: ), dan heb je het inderdaad niet getroffen met je zekeringsdoos. Het is dan ook weer wat lastiger om je benzinepomp netjes aan te sluiten. Ik raad je aan om het geheel dan toch maar om te bouwen naar het nieuwe type zekeringsdoos. Die past er direct in als het goed is, alleen moet je de polen uit de stekkers achterop de kast wel allemaal omsteken. Dat is een heel karwei, maar op zich met een goed schema wel te doen. Het makkelijkst zou zijn om even bij een lokale autosloop uit een golf 2 (of scirocco 2, of jetta 2, of passat B2, of...., je hebt het idee wel) zo'n kast te halen en dan de stekers er gewoon af te knippen, die heb je namelijk nodig, en dan heb je ook meteen de kleurcodes voor je neus, is wel handig. Of je knipt er twee uit, dan heb je van een de kleurcodes, en van de ander de kunststof stekers. Hoef je niet met foto's te gaan klooien enzo. Op de sloop kost zoiets toch geen drol.

Je relais zit op een oud type zekeringsdoos dus niet op een positie met een letter, maar op een houder die erbovenop wordt geschoven. Je kunt hem altijd direct herkennen aan de losse zekering die op de relais zit. Bij de nieuwe typen vervalt die zekering omdat het hele elektrische brandstof systeem al is opgenomen in het circuit van de zekeringsdoos.

Style
16-05-2013, 16:06
Dan toch maar gewoon een werk relais met een draadje naar de plus pool van de accu.
Dit is me te veel werk waar ik nu niet op zit te wachten wel bedankt Rik voor de goede uit leg misschien nog een optie als de auto rijd en ik niks meer te doen heb :D

Barn171
16-05-2013, 17:22
Deze hobby en 'niks te doen' gaan over het algemeen niet samen, haha!

Maar goed, je moet het natuurlijk doen zoals je zelf het liefst doet. Misschien heeft iemand naders nog wat aan m'n uitleg :thumbup:

Style
16-05-2013, 17:34
Komt goed auto staat nu al weer voor de 5 maand stil (under construction) en met een werk relais heb ik het in 5 minuten gedaan.
Zo zat het namelijk al het ging mij voor al om al die losse plus draadjes naar de accu toe dit wou ik nu gaan minimaliseren.

Barn171
16-05-2013, 18:00
Maar die kabels minimaliseren is niet moeilijk, moet je ze gewoon van achter op de kast de H-polen pakken, die hebben continue stroom, er ligt namelijk al een kabel vanuit de accu op die polen, en ze zijn allemaal onderling verbonden. Dus, eitje! :D :D

Style
16-05-2013, 18:47
Dat is nog een goede tip ! ik wou dit idd al een keer vragen.

http://s2.postimg.org/seygxum49/DSC_0377.jpg (http://postimg.org/image/gpuh9vv5h/full/)

Barn171
16-05-2013, 21:22
Zijn idd die polen waar je daar een cirkeltje om hebt gezet!

Style
16-05-2013, 21:33
Het leven kan zo gemakkelijk zijn als je alles weet :D

Barn171
17-05-2013, 09:04
;)