Log in

View Full Version : mistachterlicht

Jakkie Takkie
11-05-2013, 13:47
Maandag moet mijn Golf voor het eerst sinds ik hem heb op voor de APK.

Ik was nog even wat zaken aan het nalopen en nu zie ik dat het mistachterlicht niet werkt. Er zit een schakelaar, een lampje maar op de betreffende stekker op de achterlichtunit helemaal geen bedrading voor een mistlamp (is volgens mij de meest rechtse op de stekker). Kan dat kloppen (is een duitse auto)? Volgens mij heeft de vorige eigenaar hier nooit iets aan gedaan nl.

marcogolf1
11-05-2013, 16:15
Hee.

Mistlamp achter is pas verplicht vanaf 96 of 97. Dus geen zorgen. Komt gewoon door de apk heen daarmee

Erik Baas
11-05-2013, 16:34
Maar geldt dan niet de regel "als het er op zit moet het werken" ?

Jakkie Takkie
11-05-2013, 17:45
Maar geldt dan niet de regel "als het er op zit moet het werken" ?

Ja dat dacht ik ook (heb nog even de zoekfunctie gebruikt :) ).
Ik vermoed dat er mistlampen voor op mijn auto hebben gezeten en dat daarvoor een schakelaar is ingebouwd. Maar dat mag dan kennelijk niet?

Jeff
11-05-2013, 17:50
Of een draad trekken. Of voor de apk mistlamp en schakelaar verwijderen.

Jakkie Takkie
11-05-2013, 19:26
Ik doe dat laatste maar denk ik. Kan ik later nog bedenken of ik hem aansluit of niet.

marcogolf1
11-05-2013, 19:54
Volgens mij geld die regel van als het erop zit moet het werken niet. Heb vaak zat autos zonder mislicht of achteruitrijverlichting door de keuring gekregen. Terwijl het erop zit.

Style
11-05-2013, 20:02
Idd schakelaar er uit ,blind platje er in klaar :D

Joris_MK1
12-05-2013, 07:25
Bij mij heb ik alleen het bolletje eruit gehaald, draad en schakelaar zaten er nog, kwam zo door de APK. Nuja, zo, dat lag aan andere dingen :D

Barn171
12-05-2013, 09:09
Als ik ga keuren geldt die regel "als het erop zit moet het werken" dus wel altijd, en ik wordt daar wel vaker dan eens gematst...
Maar het klopt ook dat het achterlicht af fabriek niet bedraad is, ook al heb je voor wel originele mistlampen, het achterlicht moest je er nog eens extra bij bestellen en kreeg je dus niet standaard bij je mistlampen voor. Dat is heel raar, maar klopt wel. Zelf de LX uitvoering die standaard mistlampen voor had, is achter niet bedraad.
Makkelijkst is gewoon de schakelaar eruit plukken en na de keuring weer terug, doe geen moeite met blindplaatjes enzo, daar geven ze echt niks om! :tongue:

Style
12-05-2013, 09:14
Het oogt wat mooier toch en waarom na de keuring de knop weer terug doen van een functie die je toch niet heb :D

Barn171
12-05-2013, 12:33
schakelaar gaat toch wel terug zeker?!, anders zit je met twee nutteloze mistlampen vóór...

Jakkie Takkie
12-05-2013, 20:52
schakelaar gaat toch wel terug zeker?!, anders zit je met twee nutteloze mistlampen vóór...

Die zitten er bij mij niet meer op :) en horen er van origine ook niet op.
Misschien zet ik er nog wel eens een paar van die joekels van verstralers op :D

leeroy scheffer
28-10-2014, 23:25
Even in haken op deze topic is het lastig om het mistachterlicht werkend te maken ?
De schakelaar van de voormalige gril lampen is er nog .
Waar zou ik dan de draad van af moeten tappen .

Vind het zelf wel fijn als het werkt het is toch belangrijk om gezien te worden als het mistig is .

Alvast bedankt voor eventuele reacties .

hajee
29-10-2014, 08:03
na 31-12-1997 is een mistachterlicht verplicht,
daarvoor is het zo, áls er een mistlicht opzit, en die werkt:
Het ingeschakeld zijn van het mistachterlicht of de mistachterlichten moet door middel van een controlelampje aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt

leeroy scheffer
29-10-2014, 11:00
Het heeft er volgens mij nooit origineel opgezeten dus het mistachterlicht doet het nu ook niet .
Dus vandaar de vraag waar zou de draad vandaan getrokken moeten worden ?