View Full Version : Wat aanpassen voor bio ethanol ? (E85)
Scirocco_1600
12-05-2013, 08:38
Hallo .
Ik had graag geweten wat er allemaal verandert moet worden om de 1.8 8v op dubbele Webers op e85 te latenlopen ?
Ik heb dit 3 jaar terug geprobeerd maar toen liep het fout af ( lagerschalen zijn toen stuk gegaan .
Iemand enig idee ?
Spierings
12-05-2013, 11:56
Mij lijkt dat hij gewoon degelijk afgesteld moet worden op e85 en dat je brandstof slangen moet gebruiken welke tegen e85 kunnen. Weet niet wat dit met de pakkingen van de carburateurs doet.
Je kan me niet wijs maken dat een kapotte lagerschaal door brandstofproblemen komt. Of er moet veel brandstof bij de olie zijn gekomen.
e85 en carburateurs gaan niet samen.toevallig hebben wij dit afgelopen weken getest,zelfs met de grootste sproeiers bleef ie detoneren.daarbij vloog de brandstof er doorheen en stonk het als een beer uit de uitlaat.als je er even op door gaat zoeken kom je er ook achter dat het nog niemand is gelukt e85 succesvol te carbureren[daarom gingen wij het proberen :D ]
volgende probleem is dat je carb.afdichtingen oplossen door het vrij agressieve mengsel.[dit staat ook op internet,en hadden wij ook nl. ]
Scirocco_1600
12-05-2013, 22:11
Idd er was veel benzine in de olie . Waardoor de lagerschalen stuk liepen.
Idd er was veel benzine in de olie . Waardoor de lagerschalen stuk liepen.
dat komt omdat je carburerend de mengverhouding niet over het hele toerenbereik exact kan regelen,waardoor je mengsel langs de zuigerveren 'wegspoelt' .daarbij heb je veel meer brandstof nodig per kilo lucht,dus dat verergert het probleem.
Sven-GTI
12-05-2013, 23:09
Om maar even gebruik te maken van dit topic :D
Wat moet er bij een injectiemotor allemaal aangepast worden?
Alleen brandstofleidingen en eventueel pakkingen?
(uiteraard opnieuw afstellen op de testbank)
Om maar even gebruik te maken van dit topic :D
Wat moet er bij een injectiemotor allemaal aangepast worden?
Alleen brandstofleidingen en eventueel pakkingen?
(uiteraard opnieuw afstellen op de testbank)
geen ervaring mee,maar wat ik denk;
tank zal even gekeken moeten worden of die ertegen kan,zelfde geld voor alles wat ermee in aanraking komt eigenlijk.en je zal grotere injectoren moeten steken,en een beter lambdasysteem [wideband?]ik denk dat je er dan wel zo'n beetje bent op het programmeren na.al weet ik ook niet hoe een brandstof[opvoer]pomp zich gaat houden met e85.wil je je mk3 erop laten lopen?zou wel gaaf zijn :thumbup:
Sven-GTI
13-05-2013, 08:44
Heb het er toen bij JD al eens over gehad, dat dat een idee voor later was.
Hij zei al dat er dan VEEEEL meer uit zo'n motor te halen valt. Als het goed is kan mijn andere brandstofpomp er wel tegen.
Ik zal anders binnenkort weer eens langs Biesheuvel autosport gaan, daar heb ik toen ook veel voor m'n project gehaald en die hebben al meerdere auto's omgebouwd die op pure e85 lopen.
Scirocco_1600
13-05-2013, 11:37
Ik weet ook een paar motoren lopen op pure e85 maar dat zijn dit Honda vtec of vw 20v op KMS . Maar zover ik weet zijn er geen die met carbs op e85 rijden .
Sven-GTI
13-05-2013, 12:31
De 350z die ze bij Biesheuvel hebben loopt ook op pure e85.
Wij hebben een keer een volvo 850 t5 af mogen trappen. Daar hadden we ook puur E85 in gegooit. Dit ging erg lang goed! volgas burnen, toerenbegrenzer launchen etc..
Maatje z'n seat leon 1.8 t is ook gechipt op rijden met deels E85.
Miss een tuner eens bellen?
Sven-GTI
13-05-2013, 16:26
Ik rij ook deels met e85.
Euro 98 met e85 gemengd. Mengverhouding 1:5
5 liter e85 op 50 liter euro 98.
Maar ik zou eigenlijk puur op e85 willen gaan rijden :D
Ik rij ook deels met e85.
Euro 98 met e85 gemengd. Mengverhouding 1:5
5 liter e85 op 50 liter euro 98.
Maar ik zou eigenlijk puur op e85 willen gaan rijden :D
Misschien ligt t aan mijn rekenkunsten, maar 5 liter e85 op 50 benz, das toch geen verhouding 1:5??
Scirocco_1600
13-05-2013, 19:32
Misschien ligt t aan mijn rekenkunsten, maar 5 liter e85 op 50 benz, das toch geen verhouding 1:5??
dacht ik ook ... maareuuuh ik ben geen wiskundewonder :)
ewcaddymk1
13-05-2013, 19:42
zal wel een edit'je worden :D
1:5 zou 10 liter op 50 moeten zijn ;)
Sven-GTI
13-05-2013, 19:54
O my god, ik schaam me helemaal dood nu :lmao:
Kan nu nog wel gaan editten maar het bewijs staat nog in jullie posts :D
Black Devil
13-05-2013, 19:59
O my god, ik schaam me helemaal dood nu :lmao:
Kan nu nog wel gaan editten maar het bewijs staat nog in jullie posts :D
Whahaha...kan de beste overkomen
mark89769
11-06-2013, 21:38
http://members.tccoa.com/392bird/carbtech.htm
Als ik m'n motor niet ga aanpassen en toch eens E85 wil proberen, welke mengverhuoding moet ik gebruiken.
SteffenUS
12-06-2013, 01:43
:offtopic: De daily van de vrouw is een flex fuel en kan op E85 lopen, probleem hier is echter dat ik het bij de pomp nog niet heb kunnen vinden :(
Staat trouwens wel in de handleiding dat wanneer ik op E85 wil rijden is het er consequent in moet gooien, maar na een paar maanden voor een korte periode terug moet schakelen en een paar weken weer op reguliere brandstof moet rijden om eventuele motorschade tegen te gaan.
Sven-GTI
12-06-2013, 08:44
Kan bij sommige tamoil's getankt worden.
Verder heb ik nu wel een lijstje wat je zou moeten aanpassen bij een 'standaard auto'.
Eigenlijk alles waar de brandstof komt;
-brandstoftank
-brandstofleidingen
-brandstofpomp
-eventueel je brandstofdrukregelaar OF de o-ringen waarmee die afdicht wanneer die in je brandstofrail zit.
-pakkingen (inlaat)
-grotere injectoren + oringen (e85 bestand) er moet namelijk meer brandstof ingespoten worden.
-eventueel andere bougies
-eventueel inlaatspruitstuk (ander materiaal)
Dit is wel iets wat ik in de toekomst wil gaan doen.
Voordelen;
-goedkoper
-meer vermogen
-minder uitstaat van schadelijke uitlaatgassen
-veel klopvaster, dus er kan veel meer uit motoren worden gehaald (kunt dus met hogere compressie rijden etc.)
Nadelen;
-je moet je auto ervoor ombouwen
-niet alle tankstations verkopen het
-je auto gaat iets meer verbruiken (er moet meer ingespoten worden)
-magnesium, aluminium en rubber zijn niet goed bestand tegen e85.
Nu hoorde ik al van een tuner dat je bijv. een rvs of kunststof inlaatspuitstuk kunt gebruiken en dan de inlaatkanalen van je cilinderkop polijsten zodat de e85 daar niet op blijft 'zitten'
Maar als je auto dus eenmaal aangepast is en dus e85 proof zie ik eigenlijk alleen maar voordelen :thumbup:
Dub-Detail
12-06-2013, 16:01
Ik zou in dat geval voor kunststof inlaten gaan.
Is vele malen lichter en materiaal technisch gezien zijn RVS en ALU ook niet echt goede vrienden.
Gr, Pim
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.