View Full Version : MRB nieuws
Golf1Fan
15-12-2013, 22:58
kunnen we als protest actie niet allemaal massaal de oltimers schorsen morgen :D zal wel schrikken zijn dat er duizenden mensen de postkantoren plat lopen en dat het merendeel als geschorst opgeven is , daar gaat de winst :wow:
Niet eens zo'n gek idee :thumbup:
Ik denk dat er op 31 december as sowieso veel oldtimers geschorst gaan worden ;)
EnVeeZee
15-12-2013, 23:03
kunnen we als protest actie niet allemaal massaal de oltimers schorsen morgen :D zal wel schrikken zijn dat er duizenden mensen de postkantoren plat lopen en dat het merendeel als geschorst opgeven is , daar gaat de winst :wow:
Ik begin vast met stalling (bij)bouwen, daar zit 'n kansje ;)
kom morgen in elk geval protesteren als je in de gelegenheid bent! Ik ga!
Dokter D
16-12-2013, 07:58
Helaas een beetje te kort dag om vrij te krijgen...
Het is nu een kansloze missie geworden, had nog enigszins hoop maar na de brief van de belasting met onder voorbehoud was mijn optimisme gereduceerd tot 0%
jellehier
16-12-2013, 12:44
Lees al dat er een noodverordening is ingesteld in den haag om de oldtimers tegen te houden
ewcaddymk1
16-12-2013, 13:07
volg alles op de fb pagina van oldtimerliefhebbers
Hoor op de radio dat ze niet den haag inkomen, omdat de actie niet aangekondigd zou zijn... (zou idd niet echt slim zijn)
Malieveld staat vol hoor.. actie is niet officieel aangekondigd, dat klopt, maar men is ook pas vrijdag op dit idee gekomen.
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/208051/honderden-oldtimers-op-haagse-malieveld
stufenheckfahrer
16-12-2013, 23:56
En de Eerste kamer is door de knieen,
http://www.amklassiek.nl/kamer-fracties-pvda-vvd-scharen-40-jaar-compromis/2013/12/16/
Het was al langer duidelijk, je zit niet in de politiek om een land te besturen, je zit in de politiek als je ongeschikt bent voor het bedrijfsleven. Wat een wanbestuur!
Erik Baas
17-12-2013, 00:02
En de Eerste kamer is door de knieen
Je loopt weer op de zaken vooruit: de definitieve stemming over dit onderwerp vindt MORGEN plaats.
stufenheckfahrer
17-12-2013, 00:14
Je loopt weer op de zaken vooruit: de definitieve stemming over dit onderwerp vindt MORGEN plaats.
Hoezoe loop ik WEER op de zaken voorruit? Wanneer was de vorige keer dan dat ik dst deed?
In de plenaire vergadering (openbare vergadering), is vandaag besproken dat ze akkoord gaan. Zouden ze morgen dan tegen stemmen?
Joris_MK1
17-12-2013, 00:17
Het zat er dik in... Viel me tegen dat er zoveel Amerikaanse wagens naar den Haag gingen, het probleem voor het milieu kan dan alleen maar sterker worden. Ook voldoende Mercedessen om daar nog maar een schepje bovenop te doen. Maar het zij zo, we zullen er mee moeten leven.
Wel meer onderdelen beschikbaar binnenkort overigens :tongue:
En ja, het lijkt me stug dat ze morgen tegen gaan stemmen. Wie daarop hoopt kent de overheid niet goed, vergelijking met een drammend kind is snel gemaakt....
Erik Baas
17-12-2013, 00:20
Hoezoe loop ik WEER op de zaken voorruit? Wanneer was de vorige keer dan dat ik dst deed?
Je loopt, net als vele anderen al weken/maanden doen, weer op de zaken vooruit. Dat had er moeten staan, in hoeverre het voor jou geldt heb ik niet uitgezocht.
Nu maar hopen dat ze misschien over het woonakkoord gaan struikelen..
Uit eigen frustratie ga ik Weekers nog maar even een mailtje sturen...lucht het toch nog wat op.
Maar bij de eerst volgende stemronde zal er wel een proteststem uitgaan denk ik...
stufenheckfahrer
17-12-2013, 18:37
Maar bij de eerst volgende stemronde zal er wel een proteststem uitgaan denk ik...
Interessant punt Fred, velen van ons hebben 'rechtsig' gestemd om dit onheil te voorkomen. Ikzelf ook trouwens.... Stem je links word je totaal genaaid, maar op rechts nu ook. Welke stem(proteststem) zou je moeten uitbrengen? Tot nu toe zijn nog geen partijen voor ons gekozen, dus op wie moeten we stemmen om deze lamballen te straffen?
jellehier
17-12-2013, 20:37
50+ was/is tegen
PVV is ook tegen, maar al die kleine partij'tjes kunnen geen vuist maken tegen de partijen die wél voor zijn.
k.bouter
17-12-2013, 20:55
En wij hier in België volgen weer met argusogen wat het verdict bij jullie gaat zijn.
Want wat jullie voor geschoteld krijgen (goed of slecht) aapt onze regering met enige vertraging na...
Interessant punt Fred, velen van ons hebben 'rechtsig' gestemd om dit onheil te voorkomen. Ikzelf ook trouwens.... Stem je links word je totaal genaaid, maar op rechts nu ook. Welke stem(proteststem) zou je moeten uitbrengen? Tot nu toe zijn nog geen partijen voor ons gekozen, dus op wie moeten we stemmen om deze lamballen te straffen?
PVV natuurlijk,,,Zo rechts of zo liberaal mogenlijk ;)
Erik Baas
18-12-2013, 02:48
PVV natuurlijk
Neen. Er zijn belangrijker zaken dan motorrijtuigenbelasting.
ewcaddymk1
18-12-2013, 06:51
jammer, het had zo mooi kunnen zijn :mad:
Neen. Er zijn belangrijker zaken dan motorrijtuigenbelasting.
Zeker, maar ook bij de belangrijkere zaken zeg ik het zelfde
Wat er nu zit is alleen maar bezig met knielen voor Brussel en het land naar de kl#te te helpen.
Iedereen heeft nu nog 14 dagen om massaal zijn nog geen 40 jaar oude lpg/diesel oldtimer te gaan schorsen.
Voor de meesten wel haalbaar om te schorsen zij die een stalling hebben, maar je zou toch moeten rijden naar werk oid. Hoe je het ook bekijkt: belasting ga je betalen of je moet de fiets pakken.
Als je hem hebt om naar je werk te rijden vind ik het ook niet raar dat je daar voor betaald
Oh helemaal mee eens hoor, uiteindelijk is het ook doordat kapot gemaakt!
EnVeeZee
18-12-2013, 09:14
Als je hem hebt om naar je werk te rijden vind ik het ook niet raar dat je daar voor betaald
+1, echt klote voor verzamelaars.
Voor de daily's kan best betaald worden.
Die mening deel ik niet helemaal.
In mijn geval gebruik ik hem, de golf 1 diesel, ook dagelijks omdat dat voordeliger is en ik op die manier elke dag van mijn hobby geniet. Echter ik heb geen 2 auto's nodig. Ik ga weer terug naar 1 auto spijtig genoeg. Deze extra kosten wil ik niet meer dragen. (heb 2 golf 1 diesels) De overheid heeft voor mij mijn hobby verpest!
Ik verwacht een 'run' of 40+ auto's...
Johan1982MK1
18-12-2013, 10:23
Ik heb geen moeite om belasting te betalen voor een auto waar ik elke dag in rij.
Maar voor mijn 2e auto (hobby) is deze regel nu ook van toepassing.
Ik had graag gezien dat ze een beter passende oplossing hadden gezocht.
Nu treft het idd ook alle verzamelaars en hobbyisten.
Als hobbyauto 120 euro per jaar betalen en de auto in de "wintermaanden" schorsen is toch ook wel een goede oplossing (IMO).
Dat is het ook, alleen dat had ook voor de diesel en (schone) LPG rijders moeten gelden.
Dat is het ook, alleen dat had ook voor de diesel en (schone) LPG rijders moeten gelden.
daar hadden ze idd een betere overgangsregeling voor kunnen/moeten treffen om deze mensen tegemoet te komen.
stufenheckfahrer
18-12-2013, 12:22
PVV natuurlijk,,,Zo rechts of zo liberaal mogenlijk ;)
Dan betaal je uiteindelijk veel meer, en dan heb het niet over geld.
Het is denk ik ook niet die paar 10tjes belasting die er betaald zal moeten worden, meer de frustratie richting de regering!
Was het maar een paar 10'tjes... ik moet voor mijn T3 diesel 160,- gaan betalen... per maand !!
Hoe zit het eigenlijk met schorsen ?? Kan ik hem voor 1 Januari schorsen en dan vervolgens in April weer aanmelden en dan betaal ik automatisch kwarttarief ? Heb die brief wel gekregen maar het schorsen lichten ze niet heel duidelijk uit.
Was het maar een paar 10'tjes... ik moet voor mijn T3 diesel 160,- gaan betalen... per maand !!
Is heel vervelend om van niks naar 160 per maand te moeten gaan, dan rest de volgende vraag: is het je die 160 euro waard? Kunnen hoog en laag springen daar draai je de regel niet mee terug.
Ik ga in ieder geval ook geen ca. 60 euro per maand betalen voor een golf 1 diesel waar ik misschien nog 5000km per jaar mee rijd. Dus dan wordt het schorsen en onderdelen hergebruiken/slopen...
Blijkbaar krijg je niks als hij geschorst is :rolleyes:
Blijkbaar krijg je niks als hij geschorst is :rolleyes:
Ik heb 2 van die mooie brieven gekregen, waarvan één auto geschorst is
Ik heb alleen 2 brieven voor actieve kentekens binnen, voor 3 geschorste kentekens heb ik (nog) niks ontvangen
Dan gaat het waarschijnlijk nog niet zo hard,wel raar dat Marcski ze wel heeft voor de actieve kentekens maar niet voor de geschorste.
Terwijl Ronin dit weer wel heeft ,makkelijker kunnen we het niet maken wel moeilijker :D
Blijkbaar wil de staat liever de 15 miljoen dan de misrekende 135 mil..
Er zullen een boel oldtimers gesloopt worden in ieder geval..
knarfmk1
18-12-2013, 15:35
Ik heb ook nog niks gehad van mijn geschorste mk1
Blijkbaar wil de staat liever de 15 miljoen dan de misrekende 135 mil..
Ze kijken naar het ingeboekte bedrag en dat is 135 miljoen... dat ze volgend een gat van 120 miljoen hebben geeft ze in ieder geval weer een reden om de boel weer open te gaan breken :(
Denk daarbij aan wegenbelasting voor gekentekende aanhangers en caravans, mrb voor brommers, de leeftijdsgrens optrekken naar 50 jaar, de overgangsregeling laten vervallen, enzovoorts... ze weten toch wel dat wij -het gepeupel- alles slikt..
idd die 135 miljoen gaan ze echt niet halen in 2014, dan gaat er wel iets anders 2015 meer geld kosten om het gat te dichten! De burgers zal het toch moeten ophoesten.
Ik denk zelfs dat ze dik 135 miljoen in de min gaan !! Ga maar na, auto's worden geschorst, worden geen onderdelen meer voor verkocht (lopen btw mis), bedrijven gaan over de kop, personeel wat daar werkt komt in de WW terecht, enzovoorts
Ben het helemaal met je eens en heel Nederland ook behalve de roverheid!
Meer mensen die er nog 50 euro tegenaan gooien voor de rechtzaak? Ik ga de machtiging wel invullen, zal mij die laatste 50 euro ook niks meer uitmaken.
Zo denk ik er ook over en mochten ze 20 januari nog niet voldoende in kas hebben om een rechtzaak te beginnen dan wordt die 50 ook niet afgeschreven.
Ik zou het zelfs geen probleem vinden om jaarlijks 50,- te 'moeten' gaan betalen..
Als het inderdaad bij die 50 euro zou blijven.. ik heb ze ook gemachtigd, uit principe. De overheid zou dit soort beslissingen niet moeten kunnen maken op basis van foutieve informatie
VWmotion
19-12-2013, 13:26
Het gaat ook niet om het geld. Ze willen gewoon die oude smeerzooi die vanuit heel Europa naar Nederland geexporteerd is (omdat ze daar maatregelen tegen hebben getroffen) opruimen... Nederland is gewoon een vangnet, "een trechter voor de shredder"
Ze zijn echt niet gek daar in Den Haag. De fanatieke liefhebbers willen wel betalen maar een groot deel van de oldtimerbezitters heeft geen stalling of zal het teveel rompslomp vinden om te schorsen en een stalling te zoeken en het opgeven. De dieselaars en gasrijders hebben hun oldtimer voor 99% om de kosten. En ook de gemiddelde staat van die kilometervreters is op zijn "low budget". Heel erg lullig als je veel geld hebt besteedt aan een prachtige oldtimer maar het zat er natuurlijk aan te komen. Hebben de profiteurs het verpest? Ik denk deels ja. MAAR... De overheid was echt vooraf bewust van deze trent en heeft gewoon lekker afgewacht tot ze de hele groep kon naaien. Alle vliegen in 1 klap. De groep "profiteurs" zal nu toch eerder een zuinige auto in het "witte circuit" gaan kopen wat de economie weer meer bevorderd. En voor Europa laten we weer zien dat we harde maatregelen treffen ter vermindering van de
uitstoot. Hoeveel er in totaal met de oldtimers wordt gereden is toch niet relevant en nooit te checken. ...Statistieken voor Europa...
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/208176/leuker-kunnen-we-het-niet-maken-wel-lastiger
ben zine
19-12-2013, 13:53
Het gaat ook niet om het geld. Ze willen gewoon die oude smeerzooi die vanuit heel Europa naar Nederland geexporteerd is (omdat ze daar maatregelen tegen hebben getroffen) opruimen... Nederland is gewoon een vangnet, "een trechter voor de shredder"
Ze zijn echt niet gek daar in Den Haag. De fanatieke liefhebbers willen wel betalen maar een groot deel van de oldtimerbezitters heeft geen stalling of zal het teveel rompslomp vinden om te schorsen en een stalling te zoeken en het opgeven. De dieselaars en gasrijders hebben hun oldtimer voor 99% om de kosten. En ook de gemiddelde staat van die kilometervreters is op zijn "low budget". Heel erg lullig als je veel geld hebt besteedt aan een prachtige oldtimer maar het zat er natuurlijk aan te komen. Hebben de profiteurs het verpest? Ik denk deels ja. MAAR... De overheid was echt vooraf bewust van deze trent en heeft gewoon lekker afgewacht tot ze de hele groep kon naaien. Alle vliegen in 1 klap. De groep "profiteurs" zal nu toch eerder een zuinige auto in het "witte circuit" gaan kopen wat de economie weer meer bevorderd. En voor Europa laten we weer zien dat we harde maatregelen treffen ter vermindering van de
uitstoot. Hoeveel er in totaal met de oldtimers wordt gereden is toch niet relevant en nooit te checken. ...Statistieken voor Europa...
Klopt helemaal wat je zegt. Vandaar ook vrijstelling vanaf 40 jaar en uitsluiting van het kwarttarief van LPG- en dieselauto's.
.
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/208176/leuker-kunnen-we-het-niet-maken-wel-lastiger
Ge-wel-dig (triest) dit !!
"per toeval" (via facebook) kwam de politie er ineens maandag pas achter dat er een demonstratie plaats zou vinden, maar nu Wouter nog geen 24 uur geleden heeft aangekondigd om met zijn stichting een rechtszaak te gaan beginnen zijn ze er als de kippen bij om een inval bij hem te doen !!
VWmotion
19-12-2013, 14:01
Dat is verloren energie als het om staat, belasting en millieu draait. Ooit gehoord van iemand die zoiets gewonnen heeft? Hier dient ook een groter, Europees belang. Bovendien gaat dat veel tijd kosten. Januari komen we er in ieder geval niet onderuit en wordt het dokken of slopen.
Toch hebben ze (de regering / belastingdienst) met de youngtimerregeling toen bakzeil moeten halen...
ewcaddymk1
19-12-2013, 15:13
Ook toen werd, net als nu bij de oldtimers van 25 jaar en ouder, een ongeoorloofde wetswijziging door de Kamer aangenomen.
idd
Wat ik naast deze wetswijziging nog steeds afvraag waarom Europa de 30-jaar regeling heeft en wij als melkkoe naar 40 gaan.
Daarnaast zoals eerder geopperd is dat je aan onderhoud van een oldtimer meer kwijt bent dan een nieuwere. Komt erop neer dat je dubbel gepakt word omdat je zonder elektronica wil rijden..
Hoe minder opties hoe meer het kost is het bijna.
Vind het helemaal schandalig van de campers e.d.
Doel van deze hele actie was toch de hoeveelheid import tegen gaan?
ben zine
19-12-2013, 17:11
Wat ik naast deze wetswijziging nog steeds afvraag waarom Europa de 30-jaar regeling heeft en wij als melkkoe naar 40 gaan.
Daarnaast zoals eerder geopperd is dat je aan onderhoud van een oldtimer meer kwijt bent dan een nieuwere. Komt erop neer dat je dubbel gepakt word omdat je zonder elektronica wil rijden..
Hoe minder opties hoe meer het kost is het bijna.
Vind het helemaal schandalig van de campers e.d.
Doel van deze hele actie was toch de hoeveelheid import tegen gaan?
Misschien omdat RDW-keurmeesters zo een hoop onnodig werk bespaard blijft? Omkatten heeft nu weinig zin meer. Range Rovers, G-Mercedes (chassis), W124 (schutbord), Golf II, hoeft allemaal niet meer. En het zijn net zo goed de handelaren/importeurs als de handige particulieren die zich er schuldig aan maakten.
(W124.nl forum geeft op zoekwoord "omgekat" 203 resultaten...)
meijer1972
19-12-2013, 19:49
Ik heb geen brief gehad voor mijn geschorste mk1. Hier ligt een gastankt in. Ik twijfel nog wat ik ga doen. Eruit halen of 4 jaar wachten totdat hij de 40 jaar gepasseerd is. Ik denk het eerste. Maar voorlopig staat hij er nog.
Daarnaast haal ik volgende week een andere vw oldtimer op. Het is de bedoeling dat ik deze ook in de wintermaanden ga gebruiken. (als tweede/derde auto)
Nu ben ik wel benieuwd hoe het zit met de belasting? Ik hoorde ergens dat je in januari nog niet hoeft te schorsen, omdat het zo kort dag was. Dus dat je pas in december moet schorsen. Kan ik nu van het kwarttarief gebruik maken en in december besluiten om niet te schorsen of moet ik gelijk de volle mep betalen?
(mrb is 14 euro p/m dus zal er niet wakker van liggen)
Ze hebben het geld van de mrb hard nodig.... (http://www.telegraaf.nl/binnenland/22153772/__Rijk_vervangt_12.000_dienstauto_s__.html)
ewcaddymk1
19-12-2013, 20:49
.....................................................................................ben er stil van
CarloPJB
19-12-2013, 22:28
Net even €50,- toegezegd .
Mag toch aannemen dat er nog vele medeforumgenoten volgen........
http://www.vrijstellingoldtimer.nl
ik heb de brief ook gehad,maar als ik die lees,kom ik tot de conclusie dat ik tot dec. '14 zou kunnen rijden voor een tarief van max 120 per jaar.ik begrijp dan ook niet helemaal waarom iedereen nu al die oldtimers te koop ramt voor een schijntje want een jaar doorrijden kost je maar max 120 extra?
jellehier
20-12-2013, 07:07
Omdat je voor diesel en LPG wel vol tarief moet betalen, en als je in aanmerking wilt komen voor het kwart tarief moet je wel drie maanden schorsen
Ga je voor het kwarttarief (maw, je benzineauto is tussen de 26 & 40 jaar oud) dan zit schorsen daar automatisch bij inbegrepen.
Het is alleen dat je het ZELF (!!) in de gaten moet houden dat je auto van de openbare weg af is van 1 december 2014 t/m 28 februari 2015... voor januari en februari 2014 hoeft dat nog niet ivm té kort dag om de regeling ingevoerd te krijgen.
ronaroot
20-12-2013, 11:54
ik heb de brief ook gehad,maar als ik die lees,kom ik tot de conclusie dat ik tot dec. '14 zou kunnen rijden voor een tarief van max 120 per jaar.ik begrijp dan ook niet helemaal waarom iedereen nu al die oldtimers te koop ramt voor een schijntje want een jaar doorrijden kost je maar max 120 extra?
Whaha, Gerben onder welke steen heb jij de laatste tijd gelegen :D
Maar inderdaad met een benzine auto kan je gebruik maken van het "kwarttarief" welke 120,- per jaar is, wat in mijn ogen reëel is.
Het probleem zit em bij de mensen met een lpg en diesel.
Die laatste val ik ook in, en ga ca. € 85,- per maand betalen :rolleyes:
ewcaddymk1
20-12-2013, 12:00
zonet even bereknd wat ik kwijt ben voor mijn caddy....kom op 752euro per jaar valt nog mee :redface:
ook even gekeken wat als ondernemer dan is het maar 244euro per jaar, mischien toch maar inschrijven als handelsonderneming en wat handel van marktplaats op papier :D
Whaha, Gerben onder welke steen heb jij de laatste tijd gelegen :D
Maar inderdaad met een benzine auto kan je gebruik maken van het "kwarttarief" welke 120,- per jaar is, wat in mijn ogen reëel is.
Het probleem zit em bij de mensen met een lpg en diesel.
Die laatste val ik ook in, en ga ca. € 85,- per maand betalen :rolleyes:
nouja steen....ik maak me er gewoon niet zo druk om,hobby is hobby en als dat een paar meier meer moet kosten dan zij dat zo.
nouja steen....ik maak me er gewoon niet zo druk om,hobby is hobby en als dat een paar meier meer moet kosten dan zij dat zo.
;)
ronaroot
20-12-2013, 15:08
Klein steentje dus :D
Ik doel er meer op dat welk forum, facebook of whatever je opent, het staat er vol mee
zonet even bereknd wat ik kwijt ben voor mijn caddy....kom op 752euro per jaar valt nog mee :redface:
ook even gekeken wat als ondernemer dan is het maar 244euro per jaar, mischien toch maar inschrijven als handelsonderneming en wat handel van marktplaats op papier :D
Volgens mij kan dat niet bij een eenmanszaak of je moet een vof (?) hebben.
jellehier
20-12-2013, 17:12
Het is niet €120 per jaar tenzij het voertuig zo zwaar is dat het €40 per maand in de belasting is op benzine
Het is Max €120
Voor mij is het nog geen €60
jellehier
20-12-2013, 17:14
Maar ik ga vol betalen want ik ga niet drie maanden van de openbare weg,
Area51
Om te bewijzen dat je geen gebruik maakt die drie maanden zal je toch moeten schorsen
Schorsen is ook geen bewijs voor niet gebruiken, aangeven dat je voor kwarttarief gaat is genoeg.
dragracer
20-12-2013, 17:42
Als het inderdaad bij die 50 euro zou blijven.. ik heb ze ook gemachtigd, uit principe. De overheid zou dit soort beslissingen niet moeten kunnen maken op basis van foutieve informatie
Mee eens...dus ook net de machtiging ingevuld.
Area51
Om te bewijzen dat je geen gebruik maakt die drie maanden zal je toch moeten schorsen
Nee...
Kiezen voor het kwarttarief betekent automatisch 'inc schorsing', dus die hoef/kan je niet meer apart te schorsen.
Wordt je echter op 20 januari 2015 betrapt op rijden terwijl je auto van de straat moet zijn dan zal de naheffing én boete niet mals zijn.
even wat gegumd...graag ontopic en informatief houden. Ergernissen mogen gelucht worden in het ergernis-topic
ewcaddymk1
21-12-2013, 20:57
even wat gegumd...graag ontopic en informatief houden. Ergernissen mogen gelucht worden in het ergernis-topic
:thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/7/image_168172_original.jpg
CAR-POOL
22-12-2013, 19:35
Ik las nu ook dat het schorsen flink duurder word , zo'n 70 euro meer in het jaar...
Turbo-Variant
22-12-2013, 19:46
Ik las nu ook dat het schorsen flink duurder word , zo'n 70 euro meer in het jaar...
Waar?
Schorsen zit op 73 euro voor normaal tarief (tot 15 jaar oud)
Vanaf 15 jaar oud is het 24 euro. Denk dat de meeste in de laatste categorie zitten
Erik Baas
24-12-2013, 01:05
Ik begrijp dat de nieuwe regeling dus wel per 1 januari as. ingaat, klopt dat? Krijgen we daar nog een brief over? En moet mijn '84-er dieseltje meteen al van de weg af (als ik geen €62 per maand wil betalen)?
ewcaddymk1
24-12-2013, 01:30
ga de mijne denk ik volgende week of de eerste week van januari in de schorsing drukken, ik denk toch de laatste optie lekker verwarrend voor de belastingdienst 2 dagen belasting betalen :D moeilijker kunnen we het niet maken wel leuker :tongue:
De mijne zit inmiddels in Letland, geëxporteerd dus. Mijn project zal ik t.z.t beëindigen en dus het kenteken inleveren. Helaas, maar de MRB regeling is voor mij de druppel.
http://www.autokiosk.nl/autonieuws/exporteer-oldtimer/
Ik begrijp dat de nieuwe regeling dus wel per 1 januari as. ingaat, klopt dat? Krijgen we daar nog een brief over? En moet mijn '84-er dieseltje meteen al van de weg af (als ik geen €62 per maand wil betalen)?
Heb jij al die brief van de belasting gehad Erik of ook nog steeds niet net als mij ?
LPG auto's en diesels (tussen de 26 en 40 jaar oud) gaan vanaf 1 januari 2014 weer vól de mrb in !
Erik Baas
24-12-2013, 16:54
Heb jij al die brief van de belasting gehad Erik of ook nog steeds niet net als mij ?Nee, ik heb (nog?) geen brief gezien. Toen ik 'm kocht kreeg ik er wel een, om mee te delen dat de auto vrijgesteld was van MRB. Vandaar dat ik er nu toch ook wel een verwacht...
Erik Baas
24-12-2013, 16:54
vanaf 1 januari 2014Aha, dat staat dus vast?
Nee, ik heb (nog?) geen brief gezien. Toen ik 'm kocht kreeg ik er wel een, om mee te delen dat de auto vrijgesteld was van MRB. Vandaar dat ik er nu toch ook wel een verwacht...
Ik dus ook nog steeds niet :shake: rare bedoelingen allemaal.
Dokter D
24-12-2013, 17:20
Leuke optie inderdaad voor degenen die een showauto hebben en deze toch altijd op een aanhanger naar de meeting vervoeren.
Ik betaal wel gewoon kwarttarief voor mijn milieuvriendelijke VR6.
Heb vandaag mijn vervuilende LPG installatie verwijderd enne gewoon weer lekker op schone euro 95 voor 8,25 per mnd
22 januari as. terug keuren naar benzine, wat een topdrukte bij de RDW
Rallyegolf20vt
24-12-2013, 20:12
Heb ik idd ook overwogen.
En dan eerst maar eens afwachten hoe het beleid verder gaat.
Kan toch niet in alle auto`s tegelijk sturen ;)
22 januari as. terug keuren naar benzine, wat een topdrukte bij de RDW
dan heb je nog geluk,hoorde vandaag een rdw-medewerker vertellen dat ze bezig waren met een 'ontmoedigingsbeleid',dwz ruk maar uit dat gas maar je krijgt voorlopig geen benzine op papier.
Ik vind het wel een goeie maar wanneer mn mk1 dan weer het veld in moet dan krijg ik wel een nieuw kenteken + keuring bij RDW
Gloednieuw kenteken zou jammer staan bij een oldtimer..
Kosten van de keuring bij RDW valt wel mee
Heb jij al die brief van de belasting gehad Erik of ook nog steeds niet net als mij ?
Jullie auto's zijn niet toevallig geschorst?
Ik heb ook 2 x een Golf 1. Ik heb ook nog geen brief ontvangen van de belasting.
De auto's zijn niet geschorst.
dan heb je nog geluk,hoorde vandaag een rdw-medewerker vertellen dat ze bezig waren met een 'ontmoedigingsbeleid',dwz ruk maar uit dat gas maar je krijgt voorlopig geen benzine op papier.
Dan heb ik zeker geluk! het moet uit de lengte of uit de breedte komen :screwy:
jellehier
25-12-2013, 09:35
Dat zou volgens mij toch onwettig zijn? Of in elk geval discriminatie, jij hebt een auto op LPG dus jij mag niet om keuren naar benzine, maar een benzine auto naar LPG ombouwen mag wel?
Dat zou volgens mij toch onwettig zijn? Of in elk geval discriminatie, jij hebt een auto op LPG dus jij mag niet om keuren naar benzine, maar een benzine auto naar LPG ombouwen mag wel?
ik gok dat dit vanuit de staat gedicteerd word?hoe dan ook,ik weet er het fijne niet van,heb het ook maar van horen zeggen.
In mijn geval maakt het niet zoveel uit aangezien de Jetta's binnen liggen.
Tja.. Het is klopjacht op de oldtimers cq burgers!
Die van mij wel ;)
Ik vind het wel een goeie maar wanneer mn mk1 dan weer het veld in moet dan krijg ik wel een nieuw kenteken + keuring bij RDW
Gloednieuw kenteken zou jammer staan bij een oldtimer..
Kosten van de keuring bij RDW valt wel mee
Nee hoor, je krijgt je orginele kenteken weer terug.
Vriend van mij nam ooit zijn 1973 T2 enkel cabine mee naar Amerika en toen hij na twee jaar weer terugkwam en de bus weer op kenteken ging zetten kreeg hij zijn orgineel Nederlandse kenteken erop terug.
Nee hoor, je krijgt je orginele kenteken weer terug.
Vriend van mij nam ooit zijn 1973 T2 enkel cabine mee naar Amerika en toen hij na twee jaar weer terugkwam en de bus weer op kenteken ging zetten kreeg hij zijn orgineel Nederlandse kenteken erop terug.
Strak plan :thumbup:
Dokter D
25-12-2013, 11:07
2 auto's hier en 1 brief, van de geschorste auto nog geen brief.
Geschorste auto's gaan ook geen brief krijgen...
Om dat ? die moeten zeker niet weten wat er gebeurd als je hem uit de schorsing haalt :screwy:
Hihi... ze rekenen er gewoon op dat zodra die auto's uit de schorsing gehaald worden hun eigenaren van niets weten en dus ineens vól aangeslagen worden.
bartje325i
25-12-2013, 17:35
Geschorste auto's gaan ook geen brief krijgen...
Mijn polo is geschorst, maar ik heb gewoon een brief gekregen.
Mijn polo is geschorst, maar ik heb gewoon een brief gekregen.
Idem hier, voor de geschorste auto ook een brief ontvangen.
Dokter D
25-12-2013, 19:10
Hmm vaag verhaal dus
Golf1Fan
25-12-2013, 20:54
Gisteren 2 brieven ontvangen, vlak voor de feestdagen natuurlijk de etterbakken :shake: ,voor de Golf 1 LX en de Golf 2 GTI 16V, maar niet voor de geschorste Golf 1 GTI.
Wat mij niet duidelijk is of je met geschorste auto al kunt deelnemen aan de kwarttariefregeling en of je later in het jaar (2014), wanneer de je de auto even tueel ontschorst, alsnog kunt gaan deelnemen?
Hierover staat niets vermeld in brief.
Hihi... ze rekenen er gewoon op dat zodra die auto's uit de schorsing gehaald worden hun eigenaren van niets weten en dus ineens vól aangeslagen worden.
De belastingaanslag valt dan nog mee vergeleken bij het feit dat de auto dan plotseling niet meer verzekert blijkt te zijn...
Jos.
Menigeen heeft z'n oldtimer al geschorst,
"Oldtimers massaal van de weg"
Nou, ik moet zeggen... ik was gisteren een auto naar de stalling brengen (een 1992 race Alfa GTV, niets bijzonders) en een sloopauto (een 1989 Ford Sierra 4x4 Cosworth) mee terug terug nemen, maar ik heb op mijn ritje heen en terug (thuisbasis Den Haag - stalling in de buurt van Breda/Tilburg) bijna geen oldtimer zien rijden.. niet op de grote weg en niet binnendoor. In de buurt van Rotterdam nog wel een verdwaalde Audi80 op lpg en een 190D zien rijden, maar verder eigenlijk niets, terwijl het toch zulk mooi weer was !
martiepartie
29-12-2013, 11:14
gisteravond met een kennis gesproken die een volvo 740 td estate heeft en een landcruiser.. Ben je mooi in de aap gelogeerd met zulke zware auto's die diesel verstoken. Zeker omdat ze in de aanschaf ook al niet goedkoop waren.
Ik weet een ding zeker, deze maatregel gaat z'n geld nooit opbrengen.
Ik weet een ding zeker, deze maatregel gaat z'n geld nooit opbrengen.
Klopt... door div poll's op internet is al een voorzichtige inschatting gemaakt dat ze van de ingeplande 135 miljoen (die de maatregel op papier zou moeten gaan opleveren) inmiddels met een -geschat- gat van 120miljoen zitten :tongue:
martiepartie
29-12-2013, 13:19
En dan alle gevolgschade nog in de handel rondom de oldtimers tussen 25 en 40 jaren oud. Dat wordt straks pas zichtbaar.
Johan1982MK1
29-12-2013, 16:57
http://www.groen7.nl/vervuiling-door-oldtimers-neemt-volgens-onderzoek-toe-lpg-wordt-genegeerd/
http://www.groen7.nl/vervuiling-door-oldtimers-neemt-volgens-onderzoek-toe-lpg-wordt-genegeerd/
Lekker actueel; "Door aldous| 01-08-2012"
Cijfers zijn allang achterhaald, sinds dit artikel is de import tot stilstand gekomen en sinds 18-12-2013 wordt de branche/liefhebberij helemaal de nek omgedraaid en trouwens;
http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/59399/nieuwe-benzine-autos-schadelijker-dan-voorgangers/
Johan1982MK1
29-12-2013, 18:07
Ach.. Niet op de datum gelet. Ik zag m op fb voorbijkomen.. Er zal wel niets meer mogelijk zijn ben ik bang..
giuliettaevo
29-12-2013, 19:41
(een 1992 race Alfa GTV, niets bijzonders)
Dat is juist iets heel bijzonders... Tussen 1986 en 1995 is er namelijk geen GTV geleverd door Alfa Romeo. :D
Ahhh, dan heb ik mij vergist... het is zo'n GTV met voorwielaandrijving, 2L twinspark.. zal dan wel '95-tiger zijn.
Eigenaar is een vriend van mij en hij moest thuis ruimte hebben om aan zijn 75 turbo te gaan beginnen.
naja, niet vergeten te schorsen... vond het ook wel een leuke om de auto inderdaad op 2 januari te schorsen en gewoon voor de plagerij 2 dagen mrb te betalen!
anders niet vergeten om het morgen te doen ivm onderhoud aan de rdw site...
tsja 3000 euro per jaar aan belasting aftikken, ben er nog niet helemaal klaar voor...
Erik Baas
30-12-2013, 16:23
Nee, ik heb (nog?) geen brief gezien.Nu dus wel, op het nippertje...
Ik denk er over om nog één maand mrb te betalen, kan dat eigenlijk? Of gaat het per kwartaal?
Meestal per kwartaal maar als je hem schorst of verkoopt krijg je het met terugwerkende kracht weer terug min de verschuldigde dinero's van voor de verkoop/schorsing,,,,althans zo is het altijd gegaan
Misschien nu niet meer want tegenwoordig komen die schoften overal mee weg blijkbaar :D
tsja 3000 euro per jaar aan belasting aftikken, ben er nog niet helemaal klaar voor...
Haha, hier ook niet.. Ik denk ook niet dat ik daar ooit klaar voor zal zijn ;)
Yellowbug
30-12-2013, 23:43
Je kunt per maand mrb betalen, maar alleen automatisch volgens mij. Ik betaal op die manier voor mijn daily. Als je schorst stopt vanaf dat moment de mrb en krijg je het teveel betaalde voor die maand terug. Wanneer je korter dan 3 maanden schorst ,moet je met terugwerkende kracht van de voorgaande maanden de mrb ook betalen.
giuliettaevo
31-12-2013, 00:00
Ahhh, dan heb ik mij vergist... het is zo'n GTV met voorwielaandrijving, 2L twinspark.. zal dan wel '95-tiger zijn.
Eigenaar is een vriend van mij en hij moest thuis ruimte hebben om aan zijn 75 turbo te gaan beginnen.
Dat kan idd. Zo'n 16v vind ik persoonijk niets :shake: , te weinig vermogen. Heb zelf een GTV 2.0 v6 Tb gehad maar dat vond ik eigenlijk ook niet echt leuk, blijft een best zware fwd auto. Gelukkig heb ik nog een oude GTV met rwd waar ik hopelijk volgend jaar mee kan knallen. :D
75 Tb is wel top :thumbup: Is de enige 75 waarvan ik baal dat ik hem niet meer heb. :mad: Standaard Alfa probleemje, terminale roest. :redface:
Erik Baas
31-12-2013, 00:05
Wat zijn het ook een ratten, eigenlijk: "Als u de schorsing beëindigt binnen 1 maand na het begin van de schorsing, moet u alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst." (http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Voertuig-tijdelijk-niet-gebruiken;-schorsen-online.aspx)
Dus: MRB kost geld, schorsen ook, en zelfs het opheffen van de schorsing is soms niet gratis. Ergo, wat je ook doet, betalen zul je. :(
martiepartie
31-12-2013, 08:27
Dat was al jaren zo...
Was zelfs 3 maanden geloof ik
Dat is goed om te weten maar is het niet zo dat als de regeling 1 Januari in gaat dat je dan toch zo wie zo niet voor 1 Maart op de weg gezien mag worden.
Erik Baas
31-12-2013, 11:56
Nee, in mijn brief staat dat deze regel in 2014 pas geldt vanaf de maand december.
Dokter D
31-12-2013, 12:10
Klopt Erik, vanaf 1 januari moet de auto minimaal 1 maand geschorst zijn, dit was 3 maanden. De regel is dus iets soepeler geworden.
Ik lees net dat het te verwachten gat in de mrb begroting zojuist gedicht is !!
https://www.cda.nl/mensen/omtzigt/blog/toon/op-de-valreep-extra-belastingverhoging-voor-huiseigenaren-ongeveer-105-euro/
Peter-gti16v
31-12-2013, 16:58
Ik lees net dat het te verwachten gat in de mrb begroting zojuist gedicht is !!
https://www.cda.nl/mensen/omtzigt/blog/toon/op-de-valreep-extra-belastingverhoging-voor-huiseigenaren-ongeveer-105-euro/
En dat wordt zo tussen Kerst en oud en nieuw er even doorgedrukt:
"Oh ja, we hebben nog een tiende procentje ergens bij opgezet, dat
verschil merken ze toch niet ..."
Klopt... het kost huishoudens gemiddeld 'slechts' 105,- per jaar meer, maar al met al halen ze met dit tiende procentje wel weer ff 338 miljoen bij de mensen weg en dit zijn -itt de wispelturige mrb inkomsten- wél harde pecunia's !!
Ach, is nog geen joet per maand. Die mrb kost me 8 ;)
Peter-gti16v
31-12-2013, 17:49
Klopt... het kost huishoudens gemiddeld 'slechts' 105,- per jaar meer, maar al met al halen ze met dit tiende procentje wel weer ff 338 miljoen bij de mensen weg en dit zijn -itt de wispelturige mrb inkomsten- wél harde pecunia's !!
Het huis ff schorsen is inderdaad een beetje lastig ... ;)
Het is eigenlijk dezelfde truc die de gemeenten bij de gemeentelijke heffingen uithalen.
Als het huis minder waard wordt, schroeven ze gewoon de percentages
op, de inkomsten moeten per slot van rekening wel op peil blijven ...
Ik heb vandaag mn golf 1 diesel ook geschorst. Misschien dat ik er later in 2014 wel weer mee ga rijden, maar het is toch lekker om de overheid ook even te kunnen stangen. Hopelijk vallen de inkomsten dik tegen en wordt de regeling snel terug gedraaid, maar dat zal wel niet...
vuile ratten... soms denk ik dat je ook maar beter werkeloos in een huurwoning kunt gaan zitten... zodra je even iets beter je best doet wordt het geld toch wel bij je weggekaapt, want zoals het spreekwoord luid, van een kale kip kun je niet plukken, dus dan maar van diegene die wel centjes heeft.
Ja jongens,,,we hebben een zelf gekozen kabinet met een IQ van min 45, een ruggegraat als elastiek, rotte tanden in hun bek van het liegen, en een gat in hun klauwen zo groot dat er 35 (was het 35?,,ja ik geloof 35,,,,in iedergeval GELEENDE miljarden aan) JSF vliegtuigen met mach 3 door kunnen,
Op het moment dat er echt geen stuiver meer bij de auto's weg te halen is (of omdat ze er te incompetent voor zijn) dan gaan ze aan de huizen beginnen
Meneer Rutte heeft er niet voor niets zo op gehamert dat we auto's en huizen moeten kopen?!
Wie moeten ze anders de poten uit draaien dan?
Het is nog lang niet afgelopen en de crisis? TSSS,,, die moet nog komen!
Golf1Fan
01-01-2014, 02:21
Ja jongens,,,we hebben een zelf gekozen kabinet met een IQ van min 45, een ruggegraat als elastiek, rotte tanden in hun bek van het liegen, en een gat in hun klauwen zo groot dat er 35 (was het 35?,,ja ik geloof 35,,,,in iedergeval GELEENDE miljarden aan) JSF vliegtuigen met mach 3 door kunnen,
Op het moment dat er echt geen stuiver meer bij de auto's weg te halen is (of omdat ze er te incompetent voor zijn) dan gaan ze aan de huizen beginnen
Meneer Rutte heeft er niet voor niets zo op gehamert dat we auto's en huizen moeten kopen?!
Wie moeten ze anders de poten uit draaien dan?
Het is nog lang niet afgelopen en de crisis? TSSS,,, die moet nog komen! :thumbup:
Ben het hier helemaal mee eens, het zal wel weer weggegumd worden.
In ieder geval allen een voorspoedig 2014 gewenst ;)
OH jah,,,de beste wensen voor iedereen hier ook natuurlijk
Vergeten :stupidme:
Golf1Fan
01-01-2014, 02:27
vuile ratten... soms denk ik dat je ook maar beter werkeloos in een huurwoning kunt gaan zitten... zodra je even iets beter je best doet wordt het geld toch wel bij je weggekaapt, want zoals het spreekwoord luid, van een kale kip kun je niet plukken, dus dan maar van diegene die wel centjes heeft.
Je hebt helemaal gelijk.
Een kennis van me zegt dat je in NL het beste niets kunt bezitten (huis, auto's etc..), dan ben je het beste af en dan heb je recht op alle (maximale) toeslagen .
Erik Baas
01-01-2014, 02:48
Als autobezitter word je in elk geval aan alle kanten gepakt: de brandstof is ook fors duurder geworden, nl. door een accijnsverhoging én het feit dat er nu BTW over betaald moet worden. "Belasting over belasting", zegt Paul van Selms (zie http://www.nu.nl/geldzaken/3665452/nieuw-prijsrecord-lpg.html ).
benzine: +1,5ct
diesel: +4,5ct
LPG: +9 ct
:(
Nederland is jaren geleden al eens door Europa op de vingers getikt omdat btw heffen over accijns niet toegestaan is maar ze blijven er gewoon mee doorgaan.
Net zoals met de absurd hoge bpm... tegenwoordig omgedoopt in een co2 heffing en dan kan het ineens weer wel!
Je hebt helemaal gelijk.
Een kennis van me zegt dat je in NL het beste niets kunt bezitten (huis, auto's etc..), dan ben je het beste af en dan heb je recht op alle (maximale) toeslagen .
zo werkt het wel ja..het heeft feitelijk geen nut om te werken al je net boven het sociale minimum zit ..
dan krijg je minder zorg en huurtoeslag heb je mogelijk geen recht op gratis rechtshulp en noem nog maar meer op
een eigen huis is fijn als je dat in de 'guldentijd' kocht..kocht je daarna ,dan was het feitelijk altijd te duur..
plus ga je scheiden of word je ziek en je word buiten getrapt op je werk ,kan het zo maar zijn dat je de hypotheek niet meer kan betalen..en veilt de bank mogelijk je huis voor een belachelijk bedrag
jou met een flinke restschuld achterlatend..vervolgens kom je moeilijk tot niet meer aan werk of een huurwoning ..en daar sta je dan.
het is zo verschrikkellijk goed geregeld hier allemaal in nederland..behalve voor jan modaal en net er onder..
gewoon fijn in een huurhuis zitten ,dan heb je qua onderhoud ook geen kosten ,op papier een minimaal inkomen en af en toe het gras bij de buurman maaien..(als je begrijpt wat ik bedoel)..
niks geen dure auto's,huizen,motorfietsen op je naam zetten ..das alleen maar een blok aan je been ,mocht er ooit iets fout gaan in je situatie..
je zal alles maar eens moeten verkopen van de belastingdienst /UWV..ben je mooi klaar mee dan...(en dat gebeurt wel degelijk)..
Als je auto geschorst is, mag je er niet mee rijden maar deze mag ook niet op een openbare parkeerplaats staan. Dus alleen priveterrein!Als je de brief dat de oldtimer van 25-40 jaar kwarttarief MRB betaald moet gaan worden, staat wel een vage regel:
Voorwaarden
Voor deze regeling geldt als voorwaarde dat er in januari, februari en december geen gebruik van de weg mag worden gemaakt.
Daar zullen ze wel openbare weg mee bedoelen...Waar parkeerplaatsen dus ook onder vallen.
Wat ik me afvraag is waar iedereen de overgebleven oldtimers gaat laten die 3 maanden? Caravanstallingen zitten niet te wachten op lekkende barrels :shake:
Op je oprit/in je garage/gehuurde garagebox?
Dokter D
01-01-2014, 21:47
Zolang je kenteken platen niet zichtbaar zijn is er niets loos.
Op je oprit/in je garage/gehuurde garagebox?
In de nieuwbouwwijk in Tilburg zijn garageboxen zeldzaam, ik heb er net 1 gekocht voor 17.000kk, zonder stroom :eek:
Zolang je kenteken platen niet zichtbaar zijn is er niets loos.
Elke auto die op de openbare weg staat moet zichtbare platen dragen, als je ze er af haalt krijg je zeker vragen van meneer agent en later meneer belasting.
Als je auto geschorst is, mag je er niet mee rijden maar deze mag ook niet op een openbare parkeerplaats staan. Dus alleen priveterrein!
Sterker nog; het voertuig mag heel officieel niet eens vanaf de openbare weg zichtbaar zijn. Maargoed, dan moet er wel een heel erge overijverige ambtenaar rondlopen die dit na gaat leven :)
Dat was inderdaad ooit zo, Gijs, soms moest je zelfs het adres opgeven waar de auto gestald stond, maar dat niet-zichtbaar vanaf openbare weg schijnt niet meer te hoeven.
Toendertijd werd je overigens gewoon bekeurd als er weer eens zo'n camera-auto langs was gereden. Men deed alleen een automatische kentekencheck, ging echt niet checken of het privé-grondgebied was.
hoi, iemand al op de hoogte van de evenementen regeling?
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/de_evenementenregeling/
Hebt u een motorrijtuig van 15 jaar of ouder waarvan het kenteken is geschorst? Dan kunt u zich aanmelden voor de evenementenregeling. U kunt dan tijdens door de Belastingdienst erkende evenementen een beperkt aantal dagen rijden zonder dat u de schorsing moet opheffen. U hoeft ook geen belasting te betalen en het motorrijtuig hoeft niet APK gekeurd te zijn.
Voorwaarden
Als u gebruik wilt maken van de evenementenregeling, geldt wel een aantal voorwaarden:
De organisator heeft het evenement aangemeld bij de Belastingdienst.
U mag aan maximaal 4 evenementen per kalenderjaar deelnemen.
U mag maximaal 6 dagen per kalenderjaar gebruikmaken van de regeling.
U moet het motorrijtuig verzekeren.
U gebruikt het motorrijtuig alleen in het kader van het evenement.
Johan1982MK1
02-01-2014, 12:15
Dan moet je waarschijnlijk wel goede afspraken maken met je verzekering als je auto op dat moment niet apk gekeurd is?
evenement aanmelden moet als volgt:
Ik heb zojuist even contact opgenomen met de belastingdienst met onder andere de vraag hoe men een evenement aan kan vragen bij de belastingdienst, aangezien dit niet op de website van de belastingdienst vermeld staat.
de organisator moet een schriftelijk verzoek indienen, hieronder het adres:
BCA Autoheffingen
tav inspecteur MRB
Postbus 9047
7300 GJ Apeldoorn
Dit moet minimaal 2 maanden vooraf aan het evenement gedaan zijn.
Let op geld dus voor auto's van 15 jaar of ouder (dus niet alleen oldtimers / klassiekers), dus de eerste golf 4 tjes vallen hier ook al weer onder!!!
VWmotion
02-01-2014, 14:15
Heel omslachtig maar voor de echte liefhebbers wel een goede tip. En er zitten meerdere schakels in het traject waardoor je er maar op moet vertrouwen dat de organisator alles naleefd...
Johan1982MK1
02-01-2014, 14:29
Heel omslachtig maar voor de echte liefhebbers wel een goede tip. En er zitten meerdere schakels in het traject waardoor je er maar op moet vertrouwen dat de organisator alles naleefd...
Precies, want als deze om wat voor reden dan ook het 'vergeet' of te laat aanmeldt dan rij je mooi richting evenement met alle gevolgen van dien als je onderweg wat krijgt..
Is al een oude regeling maar ze zijn volgens mij vrij streng qua evenementen
klopt was al een bestaande regeling maar was benieuwd hoe het inelkaar stak. Ik zei ook dat ik het echt precies wilde weten, want omdat het omslachtig is kan er wat mis gaan met grote gevolgen van dien! Maar goed met 3 auto's zou ik dan toch 12 evenementen kunnen doen zonder belasting te betalen, niet slecht toch!?
PuttenMKII
02-01-2014, 20:38
Als je auto geschorst is, mag je er niet mee rijden maar deze mag ook niet op een openbare parkeerplaats staan. Dus alleen priveterrein!Als je de brief dat de oldtimer van 25-40 jaar kwarttarief MRB betaald moet gaan worden, staat wel een vage regel:
Voorwaarden
Voor deze regeling geldt als voorwaarde dat er in januari, februari en december geen gebruik van de weg mag worden gemaakt.
Daar zullen ze wel openbare weg mee bedoelen...Waar parkeerplaatsen dus ook onder vallen.
Wat ik me afvraag is waar iedereen de overgebleven oldtimers gaat laten die 3 maanden? Caravanstallingen zitten niet te wachten op lekkende barrels :shake:
Ik las die zin ook, maar er staat dat je geen gebruik mag maken van de weg. Ze hebben het niet over schorsen .. Dus dat vind ik nog wel weer oké ..
hehe ja, en je auto is niet 'geschorst' in die maanden toch? Dus hij mag op de weg staan, alleen niet rijden!
Dus hij mag op de weg staan, alleen niet rijden!
Ehhh, nee !!
auto's van 26 tot 40 jaar (op 1 januari 2014) komen in aanmerking voor een 25% tarief (met een maximum van € 120 per jaar) waarbij deze auto's gestald moeten worden (niet aan openbare weg) in de maanden december t/m februari. Kunt of wilt u niet aan deze voorwaarden voldoen, dan bent u het volledige MRB tarief verschuldigd tot het voertuig 40 jaar oud is. U kunt uiteraard wel schorsen.
bron; http://www.vrijstellingoldtimer.nl/40-jaar-compromis-inzake-mrb-oldtimers-tussen-alliantie-en-ministerie-van-financien
Zou ook te goedkoop zijn toch!!! maar goed je oldtimer wilt toch niet buiten staan in deze maanden laat staan rondrijden :D
ow gelukkig maar! Maar je zou hem wel op een auto ambulance mogen zetten en die dan weer op de weg, of zou dat ook niet mogen?
Ja mag, maar dan moet je als die op de openbare weg staat (dus ook in een parkeervak) wel om de 3 dagen verzetten
Ik weet niet of dat het allemaal waard is hoor?!
Joris_MK1
03-01-2014, 08:07
Voor zover ik weet mag hij sowieso niet op de openbare weg staan... Die van mij gaat 3 maanden de oprit van mijn ouders bezet houden.
Op de oprit neer zetten zitten toch ook voorwaarden aan vast?
Ik dacht dat de auto dan minimaal 3 tot 5 meter van de weg moet staan, of dat de auto vanaf de openbare weg niet zichtbaar mag zijn, en dat het kenteken eraf gehaald moet worden
PuttenMKII
03-01-2014, 10:07
De mijne staat toch in een garage bij huis, maar schorsen hoeft dus niet.
Ik dacht eerst dat dat ook een maatregel was, en dat ze aan de hand daarvan controleerden ..
jellehier
03-01-2014, 10:23
Je moet volgens mij gewoon schorsen vanaf december 2014
Nee... als je valt onder de overgangsregeling (benzine, tussen de 26 en 40 jaar oud) en dus het kwarttarief betaald (met een max van 120,-) zit schorsen daarbij 'inbegrepen'
Tja, dat zat eraan te komen :(
Steeds meer eigenaren van oude auto's voelen zich genoodzaakt hun wagen in het buitenland te verkopen. Maar liefst twaalfduizend oldtimers werden vorig jaar over de grens verkocht, ruim dubbel zo veel als in 2012.
Vooral de uitvoer van auto's op diesel is explosief gestegen, zo schrijft Het Financieele Dagblad vrijdag.
In totaal werden een kleine 3900 diesels vorig jaar overgedragen aan een buitenlandse eigenaar. Dat is meer dan vijf keer zo veel als een jaar eerder.
Ook bij auto's op lpg is sprake van een flinke stijging van bijna 140 procent. Bij benzineauto's valt de stijging mee. Vorig jaar werden ongeveer 6600 oldtimers op benzine uitgevoerd, een stijging van een kleine vijftig procent.
Belasting
De flinke exportgroei van oldtimers is het gevolg van de verhoogde belastingen. Per 1 januari zijn auto's tussen de 25 en 40 jaar oud namelijk niet langer uitgezonderd van motorrijtuigenbelasting. Vooral diesel- en lpg-wagens worden zwaarder belast. De heffing op benzineauto's gaat - onder voorwaarden - minder omhoog.
De oldtimerbranche noemt de uittocht van oude auto's een ramp. Afgelopen jaar zouden meerdere van de 120 oldtimerbedrijven op de fles zijn gegaan, zo stelt de Stichting Oldtimerbranche Nederland in de zakenkrant.
Bron; http://www.nu.nl/economie/3666818/export-oldtimers-ruim-verdubbeld.html
jellehier
03-01-2014, 18:20
Nee... als je valt onder de overgangsregeling (benzine, tussen de 26 en 40 jaar oud) en dus het kwarttarief betaald (met een max van 120,-) zit schorsen daarbij 'inbegrepen'
Ik heb dat nog nergens gelezen of gehoord van de instanties
Niet dat ik ga voor de kwarttarief oplossing, ik heb geen zin om m'n auto te stallen drie maanden, en wellicht ga ik wel tegendraads een diesel inbouwen en gewoon meer rijden met de 'oldtimer'
Johan1982MK1
03-01-2014, 19:04
wellicht ga ik wel tegendraads een diesel inbouwen en gewoon meer rijden met de 'oldtimer'
:D ik zit ook te denken aan een tdi ombouw. Juist nu. Spullen zijn goedkoop nu en betalen moeten we ook dus..
SciroccomTDI
03-01-2014, 22:03
met een TDI met de OUDE emissieregelingen, a.k.a. lege vrij doorblaasbare pijp ipv. DPFs en zo in een lichte auto ben je zuinig. Mijn Scirocco werd op 980 kg gewogen, en in de betere tijden liep hij 1 op 22.5 , voornamelijk snelweg dan wel, maar wel mTDI.
Dit maakt de prijs: 6 ct/km (brandstofkosten bij 1,36 euro/liter). met een 1 op 13 benzine, en dan praat je al over een redelijk zuinige auto, zit je op 12.5 ct/km (1.63 euro/liter). Om grof te rekenen, 6 ct/km verschil. Gewichtsklasse van de Scirocco kost 227 euro/kwartaal als diesel, en 98 euro/kwartaal als benzine. dat is 79 euro/maand en 33 euro/maand, respectievelijk. verschil van 46 euro. 46euro / 0,06 euro/km = 766 km. OFWEL, als de verzekering hetzelfde zou kosten voor de Scirocco als diesel of benzine, is 766 km/maand de break-even-point. Minder rijden = benzine goedkoper, meer rijden = diesel goedkoper. Mijn woon-werkverkeer vraagt per dag 36km .. 36*20 = 720 ... 720km per maand, zonder priveritten.
Ofwel: lekker dieselen laten...
Hebben jullie ook al zo gerekend?
Johan1982MK1
03-01-2014, 22:10
Nou euh.. Niet zo uitgebreid :D maar op onderhoud kan je ook aardig besparen. Kost niet veel voor zon oude golf.
SciroccomTDI
03-01-2014, 22:16
ja, ook dat. Het punt wat ik wilde aanstippen is: men vergist zich in de hoeveelheid km's die je moet rijden, wil diesel zich lonen. ja, verschil in belasting neemt met de massa toe.. maar zo ook het verbruik..
Ik heb het gevoel dat veel mensen (niet expliciet hier op het forum) denken, dat je echt 70kkm per jaar moet rijden, wil diesel zich lonen.. terwijl de berekening toch echt anders uitwijst.
Johan1982MK1
03-01-2014, 22:20
Ja met een kleine diesel kan het snel uit hoor.
SciroccomTDI
03-01-2014, 23:23
http://www.mijnbluemotion.nl/ bam :)
Dokter D
03-01-2014, 23:26
Het kan maar die auto is heftig gesponsord en is volgens mij reeds weer in onderdelen verkocht.
Tuurlijk, maar gezien het wagengewicht van mijn T3 diesel en de daarbij behorende mrb (480,- per kwartaal) lag het 'omslagpunt' ver boven de 25.000km :(
http://daskapital.nl/2014/01/nieuwe_oldtimerbelasting_preci.html
Ofwel: lekker dieselen laten...
Tsja, gaat niet voor iedereen op denk ik.
In mijn geval, en vele met mij denk ik, was de diesel puur een hobby auto. Ik heb helemaal geen 2e auto nodig en dan kan het natuurlijk nooit uit.
SciroccomTDI
04-01-2014, 13:40
... want inderdaad, je kunt geen liefhebber zijn van een dieselauto.. vind het maar aparte gedachte, van dat artikel ..
Mijn Scirocco is mijn rijauto.. ik heb de Audi van Da-BRT gekocht, toen de Scirocco gestolen werd.. Maar heb hem dus terug. Dan wordt het dus toch betalen.. jammer, want voor dat geld had ik er een mooiere motor in kunnen bouwen, met betere emissies en lager brandstofverbruik :)
Ooit eens gelezen op een Amerikanen forum;
Ik denk sterk aan een europese oplossing als dit allemaal door gaat,
1. Een vorst vrije stalling met elektro voor een druppellader kost net over de grens nog geen kwart van wat de stalling hier kost.
2. Voertuig schorsen, wel een verzekering met groene kaart en geldige APK.
3. Lekker vanaf mijn buitenlandse stallingsadres leuke ritjes/vakanties maken door de Ardennen, Eifel, Luxemburg, Elzas en mijn vakantie begint bij de stalling.
Buiten Nederland kent geen enkel land het (schorsings)systeem zoals wij dat hier hebben, ze hebben geen toegang tot het register/ database waar de schorsing vermeld staat, de vermelding schorsing op het kenteken zegt ze niets en ook de verzekering doet hier niets mee.
Bijkomende voordelen;
4. Tanken doe ik voor de veelal lagere prijzen in de rest van Europa.
5. Als mijn aandacht door het gevoel van vrijheid iets verslapt en ik onbedoeld iets te hard rij zal het mij niet de kop kosten.
6. Als ik daar dan toch ben kan ik ook mijn drank rookwaren en andere boodschapjes doen, en natuurlijk ook voor een ieder die daar een kleine vergoeding voor over heeft.
7. Wat ik bespaar kan ik uitgeven in de buitenlandse horeca waar ik over het algemeen beter word ontvangen, het eten van hogere kwaliteit is en waar een overnachting nog te betalen is.
8. En eens in de 2 jaar mag ik geschorst naar mijn Nederlandse APK station rijden.
Nadelen;
Ik moet met de daily naar de stalling rijden, die ik dan wel weer daar kan aftanken, persoonlijk is dat nog als zakelijk rijden te boeken.
Een geschorste auto kan bij de APK niet afgemeld worden, dus ontschorsen en gelijk weer schorsen
Als Nederland zo Europa is dan is dit mijn persoonlijke oplossing de europese gedachte en niks voor Nederland
Ik laat me namelijk niet chanteren of beroven.
Helaas is de schorsing tegenwoordig ook echt Europees. Word je in België (of Frankrijk) gesignaleerd met een geschorst kenteken, gaan de balletjes rollen. Aangezien de verbonden op juridisch vlak tussen Duitsland en Nederland al veel langer veel soepeler verlopen dan bij de Belgen en Fransen, vermoed ik dat je ook aan die kant van ons landje snel de Sjaak bent... Met Duitsland heb ik echter geen direkte persoonlijke ervaringen op dit vlak... :D
en volgens mij kun je een geschorste auto wel degelijk afmelden, althans wel met de 16-sb-40 gedaan 3 jaar terug.
Dat wat oudelut zegt is mij niet bekend!
Helaas is de schorsing tegenwoordig ook echt Europees. Word je in België (of Frankrijk) gesignaleerd met een geschorst kenteken, gaan de balletjes rollen. Aangezien de verbonden op juridisch vlak tussen Duitsland en Nederland al veel langer veel soepeler verlopen dan bij de Belgen en Fransen, vermoed ik dat je ook aan die kant van ons landje snel de Sjaak bent
Grappig dat dat wel europees word getrokken maar de oldtimerregeling niet.. :rolleyes:
Ja, als er ergens -onder Europese regelvoering- geld te halen is kan het ineens wel :mad:
Ja met een kleine diesel kan het snel uit hoor.
Klopt. Ik heb dit destijds vergeleken met m'n Golf 2 16v GTI (belastingvrij) en een Golf 2 diesel (75 euro per maand mrb). Omslagpunt lag op 13000km per jaar. Het verschil zit hem in het verbruik; 1:10 tegen 1:20. Aangezien ik 20000km per jaar rij is dit dus veel cheaper en heb ik dus m'n huidige Golf TDI gekocht en blijft de 16v gespaard :)
SciroccomTDI
10-01-2014, 10:15
heeft er iemand wat info over de verzekering? ik heb mijn Scirocco verzekerd voor 11 euro per maand, maar voor die verzekering heeft het niet uitgemaakt of het 1.8 benzine of 1.9 TDI was... stel, je hebt een normale verzekering, wat zijn dan de kosten? lijkt mij sterk, dat het verschil aanzienlijk is?
Johan1982MK1
10-01-2014, 11:22
Klopt. Ik heb dit destijds vergeleken met m'n Golf 2 16v GTI (belastingvrij) en een Golf 2 diesel (75 euro per maand mrb). Omslagpunt lag op 13000km per jaar. Het verschil zit hem in het verbruik; 1:10 tegen 1:20. Aangezien ik 20000km per jaar rij is dit dus veel cheaper en heb ik dus m'n huidige Golf TDI gekocht en blijft de 16v gespaard :)
En niet alleen het verbruik kan je op besparen maar het onderhoud is ook nog eens relatief goedkoop vergeleken met een nieuwere auto.
Daar spaar je ook aardig mee uit.
Als je (ik noem maar wat) van een lupo die gangsteller stuk hebt of een 2-massa vliegwiel+koppeling van een golf moet vervangen zit je direct met grote kosten.
En alle delen van een 'nieuwere' auto kosten gemiddeld al gauw 75,-
Een deurslotje bijvoorbeeld of een abs module of een draagarmpje.. noem maar op...
De export van oldtimers is vorig jaar fors toegenomen. De uitvoer van personenauto’s van 25 jaar en ouder steeg van 6182 naar 14.115 wagens, een groei van wel 128 procent.
Bron; http://www.nu.nl/economie/3672015/export-oldtimers-enorm-gestegen.html
En dan denk ik met name dat de export van oldtimers pas in het laatste kwartaal van 2013 écht goed op gang is gekomen :(
RickJongema
10-01-2014, 16:05
Hallo,
Ik heb net met rijksoverheid gebeld omdat ik een paar vragen beantwoord wilde hebben en wilde deze meteen even hier delen, is wel zo makkelijk denk ik.
Voor iedereen met een oldtimer, betaald tot maart geen wegenbelasting. Voor benzine rijders word er een brief gestuurd in maart waarin je kan aangeven of je voor de 'winterstop' in aanmerking wilt komen en dus maar een kwart van je wegenbelasting hoeft te betalen tot een maximum van €120 per jaar.
Aangezien in over 2 weken uiterlijk mijn apk moet hebben gedaan vroeg ik mij af of ik nog mocht rijden na 1 januari of dat ik vrijstelling voor deze dag moest aanvragen, maar dat mag dus!
Groetjes,
Rick
Goede info :thumbup:
Ik had al een brief gekregen in december maar was erg beknopt.
meijer1972
10-01-2014, 19:21
Ik heb vandaag een brief gekregen. Ik heb 28 december een 83-er Polo er bij gekocht. Hierin stond gewoon de volle MRB berekend en verdeeld. Deze gaan ze per maand automatisch afschrijven.
Voor mijn geschorste mk1 heb ik nooit een brief gehad. (deze is wel op lpg!!)
Denk dat ik er ook maar eens een telefoontje of mailtje aan moet wagen.
Ik zit te denken om met de polo gebruik te maken van het kwarttarief. Dit houdt in dat ik in 2014 alleen in december niet mag rijden. Per 1 januari 2015 kies ik er dan voor om volledig te betalen. Dan kan ik in januari en februari gewoon weer rijden.
Een tip voor de mensen met zware oldtimers, zoals amerikanen. Ik weet niet of het kan, maar misschien iets om over na te denken:
Maak gebruik van het kwarttarief, zet de auto per 1 december op naam van jouw vrouw/vriendin of wie dan ook. Die betaald volledig, dus je mag dec/jan en feb. rijden. Daarna weer overschrijven en kwarttarief kiezen.
RickJongema
10-01-2014, 22:23
Ik heb helemaal geen brief of iets dergelijks ontvangen, vrij trieste zaak vind ik zelf. Oké, ik heb de golf 1 pas sinds november maar dan toch.. Als ik geen nieuws zou lezen wist ik het tot de dag vandaag nog niet.
Golf1Fan
11-01-2014, 01:08
Hallo mensen, ter info:
Rechtzaak: stand van zaken
Zoals eerder gemeld maken wij op 20 januari 2014 definitief bekend of er voldoende toezeggingen zijn om de rechtszaak te starten. Goed nieuws is dat we ruim over de helft van onze doelstelling zijn.
Wij zijn er echter nog niet en daarom roepen wij iedereen op om ook mee doen. Geen woorden maar daden! Via de link www.vrijstellingoldtimer.nl kunt u zich inschrijven voor steun aan de rechtszaak. Alleen indien wij op 20 januari voldoende steun hebben gaan wij over tot de rechtszaak, zo niet, dan zullen wij ook niets bij u afschrijven.
Voor diegene die de voorkeur geven aan een papieren machtiging hebben wij deze als bijlage bijgesloten.
In de media
U hebt van ons nog verschillende filmpjes te goed, daar wordt hard aan gewerkt. Wij wilden u de aanbieding van de petitie aan de Eerste Kamer en de uitzending van de BNR Autoshow, waarin wij onze rechtszaak toelichtten, niet onthouden.
Bezwaarschrift
Los van onze rechtszaak moet u binnen 6 weken na ontvangst van de aanslag voor de MRB hier tegen bezwaar maken, houdt u deze termijn dus goed in de gaten! Wij hebben met onze advocaat een (uitgebreid) bezwaarschrift gemaakt. Dit zullen wij binnenkort via onze website beschikbaar maken voor onze leden, zodat u dit kunt gebruiken.
Nieuwjaarswens!
Graag sluiten wij af met een wens. Laat 2014 het jaar worden waarin wij oldtimerbezitters aan Den Haag laten blijken dat de maat vol is. Dat wij onze hobby niet laten afpakken, dat wij geen onrechtvaardige behandeling en waardeverlies accepteren en verlangen dat onze rechten gerespecteerd worden.
Dus doe mee en zeg uw bijdrage toe op www.vrijstellingoldtimer.nl!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Die 50€ is dan al weer bijna de helft van de 120€ die ik moet gaan betalen :rolleyes:
En denk je nou werkelijk dat de Nederlandse wet deze regel terug draait?
Uit principe betaal ik liever aan Vrijstelling Oldtimer.
En was het maar vast 120 euro! Voor mijzelf en een groot deel van de oldtimerrijders word het vele malen meer :rolleyes:
VWmotion
11-01-2014, 11:30
Helaas is de schorsing tegenwoordig ook echt Europees. Word je in België (of Frankrijk) gesignaleerd met een geschorst kenteken, gaan de balletjes rollen. Aangezien de verbonden op juridisch vlak tussen Duitsland en Nederland al veel langer veel soepeler verlopen dan bij de Belgen en Fransen, vermoed ik dat je ook aan die kant van ons landje snel de Sjaak bent... Met Duitsland heb ik echter geen direkte persoonlijke ervaringen op dit vlak... :D
Waar staat dit vermeld? Graag bron.
meijer1972
11-01-2014, 11:58
Zojuist dit gelezen ergens op een info blad op de site van de rijksoverheid. Dit schept geen duidelijkheid voor iedereen maar geeft wel aan dat hetvolgende mogelijk is:
-2014 gebruik maken van het kwarttarief. Doorgeven dan voor 1 maart via een brief welke je nog krijgt.
-Jan en Feb 2014 mag je dan gewoon rijden. December 2014 moet je dan wel geschorst staan. (misschien gaat het schorsen automatisch en hoef je daarvoor niet te betalen)
-In het laatste kwartaal van 2014 doorgeven dat je in 2015 volledig gebruik wilt maken van jouw auto. Je gaat dan vanaf Jan 2015 volledig betalen.
Voordeel hiervan? Je betaald in 2014 het kwarttarief en staat 1 maand (december 2014) geschorst. Niet voor iedereen een oplossing, maar misschien wel voor sommigen.
De gevonden tekst:
Motorrijtuigenbelasting voor oldtimers
1. Inleiding
Vanaf 1 januari 2014 zijn alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Daarnaast komt er een overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto’s, die op 1 januari 2014 26 jaar of ouder zijn maar nog geen 40 jaar.
2. De overgangsregeling
Voertuigen die onder de overgangsregeling vallen komen in aanmerking voor een kwarttarief. Het kwarttarief geldt voor een heel kalenderjaar met een maximum van € 120. Voorwaarde is wel dat er in de maanden januari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg. De houder van het voertuig kan jaarlijks in het vierde kwartaal doorgeven aan de Belastingdienst of hij het komend kalenderjaar kiest voor de overgangsregeling. De aanvraag en de betaling moeten gedaan zijn vóór 1 januari.
De overgangsregeling treedt al op 1 januari 2014 in werking. Om in 2014 gebruik te kunnen maken van deze regeling ontvangt de houder van het voertuig daarom begin 2014 een brief en krijgt hij tot 1 maart 2014 de tijd om een keuze te maken.
In de maanden januari en februari 2014 kan er gewoon gebruik van de weg worden gemaakt.
Als de overgangsregeling wordt toegepast voor een voertuig en er toch mee wordt gereden of als het voertuig toch wordt geparkeerd op de openbare weg in januari, februari en december is de houder van het voertuig alsnog de normale MRB verschuldigd voor het gehele kalenderjaar plus een forse verzuimboete.
Personen- en bestelauto’s op diesel of LPG van 26 jaar en ouder maar die nog geen 40 jaar oud zijn komen niet in aanmerking voor de overgangsregeling.
Heb zo het idee dat die kwart regeling een ongeregeld zooitje gaat worden. Allemaal nog niet echt duidelijk en hoop papierwerk om bij te houden voor hun. In de schorsing uit de schorsing. Wel niet betalen. Alles betalen dan weer een kwart. dan af en toe nog eens een auto die van eigenaar veranderdt.
Gaat het rijk er nog druk mee krijgen ook denk ik zo.
En terecht!! hoop dat het ze geld gaat kosten aan de eind van de rit.
Mooie actie zou eigenlijk zijn iedereen massaal 1maart of 20feb. ofzo zijn oldtimer schorst.
Had ook nog een mailtje gekregen van vrijstellingoldtimers dat ze binnenkort aan een rechtzaak gaan beginnen zodra ze genoeg geld hebben
Ik had begrepen als hij geschorst staat dat je ook niks krijgt want ik heb ook nog steeds niks gezien en meestal weten ze me wel snel te vinden :D
Volgens mij is alles inmiddels al terug gedraait hoor, ik kreeg vandaag een brief daat stond heel duidelijk in laatste herinnering :)
loco-vr6
13-01-2014, 22:34
personen en bestel auto's.... mijn t3 doka diesel staat als bedrijfsauto op kenteken, is ie nou wel of niet kwart tarief?
van het net:
Oldtimers van 26 tot 40 jaar oud
Voor oldtimers die tussen 26 en 40 jaar oud zijn, geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1 januari 1974 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. Het gaat hier om:
personen- en bestelauto’s die alleen op benzine rijden;
motorfietsen;
bussen;
vrachtauto’s.
Het maakt hier niet uit op welke brandstof de motorfiets, bus of vrachtauto rijdt.
Tarief mrb
Voor deze oldtimers betaalt u het kwarttarief met een maximum van € 120 per jaar (€ 30 per kwartaal). Voorwaarde is dat u in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer rijdt. Wordt er toch gereden in die maanden, dan geldt een forse verzuimboete. Moet de auto in deze maanden een apk-keuring ondergaan, dan kunt u een tijdelijke ontheffing vragen. De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.
personen en bestel auto's.... mijn t3 doka diesel staat als bedrijfsauto op kenteken, is ie nou wel of niet kwart tarief?
Benzine wel, diesel niet.
Jetta MaNiA
14-01-2014, 18:45
Heb laatst een brief gehad waarin stond dat ik weet belasting moest gaan betalen voor mijn gti. Maar het kenteken stond er niet eens in vermeld.
Auto is/was niet geschorst, ben benieuwd wat er eind deze maand gebeurt.
Golf1Fan
18-01-2014, 18:11
Ter info:
Rekening motorrijtuigenbelasting (MRB)
De eerste rekeningen zijn door de belastingdienst verstuurd. Tenzij u uw voertuig geschorst heeft, ontvangt u in het eerste kwartaal van 2014 de eerste rekening voor MRB. Ook de 26 tot 40 jaar oude voertuigen op benzine, die onder de overgangsregeling vallen, ontvangen dan hun rekening. Zie voor nadere uitleg de hierna genoemde link onder schorsen.
Schorsen
Wij krijgen veel vragen over het schorsen van een voertuig. Aangezien de informatie over schorsen verspreid is over verschillende partijen (zoals Belastingdienst en RDW), hebben wij getracht om het zo duidelijk mogelijk voor u samen te vatten op onze website. De link naar deze pagina is: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/oldtimer-schorsen.
Bezwaar
Natuurlijk zijn wij niet akkoord met de absurde MRB-rekeningen die velen ontvangen, terwijl onze oldtimers al vaak jaren MRB-vrij waren. Het is daarom van groot belang om tijdig bezwaar aan te tekenen tegen de rekening van de Belastingdienst. Wij zijn druk bezig met de ontwikkeling van een bezwaren-generator. Daarin kunt u uw gegevens invullen en dan ontvangt u van ons per e-mail een kant en klaar bezwaarschrift dat u kunt opsturen naar de belastingdienst. Wij verwachten dat deze bezwaren-generator binnen 2 weken operationeel is. U dient zelf de termijn van 6 weken in de gaten te houden waarbinnen u bezwaar moet maken. Zodra de tool gereed is, hoort u dat direct!
De rechtszaak
Zoals gezegd maken wij op 20 januari bekend of er voldoende steun is voor de rechtszaak. Wij zijn er bijna! Wij hopen dat iedereen ons het vertrouwen geeft om de zaak door te kunnen zetten. U kunt ons steunen op http://www.vrijstellingoldtimer.nl of via deze link een PDF downloaden.
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Ik zit te twijfelen om de 50 euro aan de rechtszaakfanaten over te maken. In het AMK blad stond een advertentie waaruit bleek dat je de 50 euro terug krijgt als ze niet genoeg donaties hebben gehad voor de 20ste. Geen idee hoe ze dat gaan doen, maar goed, dan nog is er de vraag of zo'n rechtszaak geen onbegonnen werk is... Wie twijfelt er nog hier?
Je maakt niet over, maar geeft ze een machtiging. Deze incasseren ze alleen wanneer er voldoende deelnemers zijn
Als je dit leest, roept het toch wel enigzins vertrouwen op:
1. Het is de derde aanpassing in vier jaar tijd die oldtimers treft. Nadat per 1 januari 2010 (motie Cramer c.s.) en per 1 januari 2012 (amendement Van Vliet) de wet werd aangepast, hebben berijders en de branche recht op rust.
2. De Maatregel is overbodig. Im- en exportcijfers laten duidelijk zien dat de import toename van jonge oldtimers (met name diesels) omgebogen is in een import afname en export toename vanaf 1 januari 2012.
3. De rechtspositie van grote aantallen mensen wordt aangetast. De Maatregel heeft niet alleen betrekking op toekomstige oldtimerbezitters, maar ook bestaande bezitters worden direct belast met nieuwe belastingen.
4. De lastenverzwaring is disproportioneel. Individuele gevallen kunnen zeer zwaar geraakt worden, waarbij het geen uitzondering is dat men per maand meer dan € 300 aan motorrijtuigenbelasting moet gaan betalen, voor één of meerdere voertuigen waar vrijwel geen kilometers mee worden gemaakt.
5. De cijfermatige onderbouwing van de Maatregel is onvolledig en onjuist. Ondanks de weigering van het Ministerie van Financiën om de cijfermatige onderbouwing aan te leveren, blijkt dat het onmogelijk is dat de oorspronkelijk geraamde opbrengsten van € 153 miljoen, noch de geraamde€ 137 miljoen (40 jaar compromis) gerealiseerd kunnen worden.
6. Het document dat aanleiding voor de Maatregel gaf is slechts een vooronderzoek. De Maatregel is ingegeven door een notitie van Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Dit document van PBL is een quickscan, hetgeen blijkt uit het volgende citaat: “Deze notitie betreft een quickscan, waarbij geen integraal beeld wordt geschetst van de effecten van een milieuzone voor oldtimers. We gaan evenmin in op andere maatregelen die eventueel ook effectief kunnen zijn om de uitstoot van oldtimers te verminderen.”.
7. Oldtimers rijden verwaarloosbaar weinig. De kilometers gemaakt door oldtimers, maken slechts 1% uit van het totaal aantal kilometers per jaar gereden door personenauto’s.
8. De Maatregel is funest voor het ontstaan en behoud van cultureel rijdend erfgoed. De Maatregel is tegenstrijdig met de recent aangenomen moties en het oorspronkelijke doel van de vrijstelling, namelijk het behoud van het cultureel rijdend erfgoed. Deze Maatregel betekent een ontmanteling van de oldtimergemeenschap en -branche. Het koesteren van een oldtimer en het hobbymatig gebruik ervan worden door het afschaffen van de vrijstelling vrijwel onbetaalbaar.
Bron: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/politiek-dossier-vrijstelling-oldtimer
En hier (http://www.vrijstellingoldtimer.nl/Dossier_VrijstellingOldtimer.pdf) is het hele dossier te vinden. (van dezelfde site)
Ik was vooral aan het twijfelen voor de donatie te doen omdat tot dan uit niks bleek dat ze iets van een zaak hadden. Helemaal tegen de staat is dat wel zo handig, want je wordt er zo weggevaagd. Dit lijken toch wel heel sterke punten, en zoals ze zelf ook al zeggen, het lijkt veel op de vorige rechtszaak die ze ook hebben gewonnen. Ik denk dat ik die 50 euro toch maar toeschrijf, het is onze laatste kans...
De rechtzaak gaat door :)
http://www.amklassiek.nl/definitief-stichting-autobelangen-spant-rechtszaak-tegen-de-staat-aan/2014/01/19/
http://kids.flevoland.to/plaatjes/smilies/smiley_wave.gif
All is not lost...
Ik hoop er het beste van voor iedereen, maar een zaak tegen de staat? Kom op, iedereen weet dat dit voor 99,9% een verloren strijd is.
Take your losses and move on.
Het is ze een paar jaar geleden met de bijtelling voor youngtimers anders ook gelukt ;)
Toen was de wet er nog niet door, en nu is de wet een feit die ze never terugdraaien!
Jawel, die was ook al door de Eerste Kamer aangekomen: http://vrijstellingoldtimer.nl/wie-zijn-wij
Toen was de wet er nog niet door, en nu is de wet een feit die ze never terugdraaien!
Er staat nergens dat het al een feit is. Op de brief van de belastingdienst staat ook "voorlopig". :)
Precies zoals je zegt aangenomen, nu ligt het vast. Of zit ik nu helemaal verkeerd?
Er staat nergens dat het al een feit is. Op de brief van de belastingdienst staat ook "voorlopig". :)
Het is toch zo dat je voorlopigheid aanslagen niet hoeft te betalen totdat er zekerheid en uitsluitsel is.
ik zie staan Verzuinmboete`s bij toch jaarlijks gebruik van mij Golf uit 1984 benzine.
wat is die verzuim boete ?
ik ga er van uit dat ik het volledige MRb moet gaan betalen
of is het 120 euro en daar verzuim bedrag over ??
het zal mooi zijn dat ik een boete krijg om dat ik gewoon gebruik wil maken van mijn Oldtimer.
wat wazige zooi wie weet hier antwoord op....
De verzuimboete is bij oneigenlijk gebruik in dec, jan en feb terwijl je voor het kwarttarief hebt gekozen. Rijden met een geschorsde auto levert een boete op van 2x een jaartarief MRB, dus waarschijnlijk zal deze gelijk zijn. Een flink dure dus!
Het betreft een besluit van de overheid, dus feit.
De brieven komen vanuit de belastingdienst, deze zijn al aangemaakt / verstuurd vóór het besluit omdat ze anders niet tijdig deze wetswijziging konden doorvoeren, aldus de belastingdienst. Vandaar dat de brieven onder voorbehoud zijn en/of voorlopig vermeld staat.
De verzuimboete is bij oneigenlijk gebruik in dec, jan en feb terwijl je voor het kwarttarief hebt gekozen. Rijden met een geschorsde auto levert een boete op van 2x een jaartarief MRB, dus waarschijnlijk zal deze gelijk zijn. Een flink dure dus!
Oke dat verzuim snap ik nu,
ik rij met me Vw golf benzine dus het hele jaar
om dat mijn vrouw onze andere auto nodig heeft,
als ik goed begrijp ga ik dan Normaal Belasting betalen ?? of 120 Euro en daar weer berrekening op ? voor de 3 maand
alvast bedankt voor je reactie
Nee, gewoon vol tarief; http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/
Wat Alain hierboven zegt, dan betaal je het hele jaar wat je ook zou betalen voordat hij wegenbelastingvrij was
Wie heeft er nu al een rekening gehad?
Ik heb tot op heden nog geen rekening gezien. Wel een "algemene" brief met de vooraankondiging een paar weken geleden...
Heb de rekeningen al ontvangen voor mijn 2 TDI die geschorst ligt.even gebeld en krijg rectificatie, net als voor mijn 2 lpg die woensdag teruggekeerd word naar benzine.
SciroccomTDI
20-01-2014, 15:20
heb al 227 euro ingepland voor vlak na het loon van januari :(
Jetta MaNiA
20-01-2014, 18:35
Nog niks gezien voor mijn mk2 tdi en de mk2 gti, beide 1984.
Johan1982MK1
20-01-2014, 19:36
Hier ook de acceptgiro binnen voor de golf diesel. De einzer heb ik nog niets van gezien..
Nog steeds helemaal niks gehoord MK1 benzine :shake:
Ik ook nog altijd niks op 15x golf 1, 1x scirocco 1 en 3x T3 bus. Die bussen zijn inmiddels wel allemaal geschorst net zoals 12 van de golf's en de rocco...
Wel gedoneerd bij de stichting, God wat hoop ik erop dat ze het lukt, hoe klein de kans ook is.
SciroccomTDI
21-01-2014, 10:47
Ik heb nog niets gezien voor de Audi 100 C1, die in de tuin op haar beurt staat te wachten.. Wel het bericht, dat ze niet meer belastingvrij is, maar nog geen acceptgiro.
jellehier
21-01-2014, 11:38
Vanmorgen de mail gehad dag de rechtszaak door gaat
Vanmiddag RDW geweest, Jetta terug gekeurd naar benzine en kreeg te horen dat ik tot één van de 108000 LPG wagens behoor die staan gepland of al gekeurd waren!
ewcaddymk1
22-01-2014, 17:15
Vanmiddag RDW geweest, Jetta terug gekeurd naar benzine en kreeg te horen dat ik tot één van de 108000 LPG wagens behoor die staan gepland of al gekeurd waren!
:D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.