PDA

View Full Version : MRB nieuws

Pages : 1 2 [3]

Dokter D
22-01-2014, 17:43
Vreemd dat al die lpg wagens terrug gekeurd worden...

ewcaddymk1
22-01-2014, 17:59
straks weerheel wat terrashaarden op MP te koop :D

Area51
22-01-2014, 19:11
Vanmiddag RDW geweest, Jetta terug gekeurd naar benzine en kreeg te horen dat ik tot één van de 108000 LPG wagens behoor die staan gepland of al gekeurd waren!

108.000 ?? :eek:

Ik wist al wel dat het er een heleboel waren, maar zo veel had ik niet gedacht..

Lesley
22-01-2014, 19:19
idd ik heb het voor de zekerheid 3x toe gevraagd of dit aantal echt klopte! en deze mevrouw zei tot 3x toe 108000..

Melvin
22-01-2014, 22:55
Die aantallen betwijfel ik toch ten zeerste...

De beraamde inkomsten waren 16 miljoen euro. Stel dat dit van die 108000 lpg-auto's moet komen die nu allemaal terugbouwen (terwijl het én een feit is dat niet iedere lpg-auto nu terugbouwt, én dat de inkomsten ook inkomsten uit diesel- en benzine-auto's betrof).
Maar stel, dat het enkel om die 108000 auto's ging. Dan zou gerekend zijn op inkomsten van gemiddeld 148 euro per lpg auto (16m / 108k = 148 euro) PER JAAR.

Feit is dat iedere LPG-auto meer aan MRB in het jaar kost dan dat. Dus al met al, geloof ik weinig van dat aantal :)

Tjaap
22-01-2014, 23:08
Geraamde opbrengst was 160 miljoen.

Area51
23-01-2014, 07:59
Geraamde opbrengst was 160 miljoen.

Zo ongeveer en dan ook nog voor alle LPG en dieselauto's bij elkaar en dat 26 - 40 jaar oude auto's ook weer gedeeltelijk mrb (kwart of vól tarief) moeten gaan betalen.

Lesley
23-01-2014, 08:07
Die aantallen betwijfel ik toch ten zeerste...

De beraamde inkomsten waren 16 miljoen euro. Stel dat dit van die 108000 lpg-auto's moet komen die nu allemaal terugbouwen (terwijl het én een feit is dat niet iedere lpg-auto nu terugbouwt, én dat de inkomsten ook inkomsten uit diesel- en benzine-auto's betrof).
Maar stel, dat het enkel om die 108000 auto's ging. Dan zou gerekend zijn op inkomsten van gemiddeld 148 euro per lpg auto (16m / 108k = 148 euro) PER JAAR.

Feit is dat iedere LPG-auto meer aan MRB in het jaar kost dan dat. Dus al met al, geloof ik weinig van dat aantal :)

Ga puur af op wat deze dame van de rdw mij vertelde.
Die 108000 waren puur de LPG wagens die gepland staan en/ of omgekeurd moesten gaan worden.

Area51
23-01-2014, 08:20
Ze heeft je gewoon in de maling genomen :tongue:

108.000 auto's á gemiddeld 2000,- mrb (ik zie yanks van dik 3000,- mrb per jaar, maar ook Golfjes op LPG van nog geen 1000,- mrb per jaar) zou je daarmee op 216.000.000 uitkomen, terwijl de maatregel in z'n totaliteit begroot is op iets van 160.000.000 en dan ook nog eens inc alle diesels en dat 26 - 40 jaar oude auto's ook weer gedeeltelijk mrb (kwart of vól tarief) moeten gaan betalen.

Lesley
23-01-2014, 09:18
Zou het zo kunnen zijn dat de berekening wel klopt en uiteindelijk op die 160.000 uitkomt? Precieze aantallen zou ik niet weten, gaan er maar vanuit wat die weekers ons voorspiegeld! Voel mij niet in de maling genomen :-) laait de discussie wel weer even op..

Marcski
23-01-2014, 11:57
Ik krijg net deze email:

Geachte heer/mevrouw,

Wij zijn eigenaar van de domeinnaam gasinstallatie-inbouwen.nl en gaan deze nu verkopen of voor een geinteresseerde partij ontwikkelen die hiermee beter gevonden wil worden binnen Google om zo meer klanten te krijgen.

De domeinnaam is zeer generiek en zoals in Google te zien is, wordt er op deze zoekterm veel gezocht door de klant. De domeinnaam bevatten de exacte zoekwoorden, wat een groot voordeel is om gevonden te worden.

Ik zou hierover graag met u van gedachte willen wisselen om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Kan ik u telefonisch bereiken?

:spank:

yuli
29-01-2014, 16:24
Gas is om op te koken.

Is er nog MRB nieuws? Wanneer begint die rechtszaak?

Heeft er nu al iemand een rekening gehad voor de oldtimer op benzine? Ik heb nog geen acceptgiro of afschrijving gezien..

Nog twee dagen en het is 1 februari..

Tjaap
29-01-2014, 23:42
Weekers is net gevallen. Welliswaar niet op dit topic maar het is toch een klein stukje wraak.

stufenheckfahrer
30-01-2014, 00:04
Inderdaad Jaap, de staatsecretaris die de kamer verkeerd mócht inlichten is niet meer!
Voor de besluitvorming maakt het niets uit, maar deze puist is in ieder geval verschwunden, om zijn lokale dialect maar even te gebruiken.

Barn171
30-01-2014, 14:04
Een mafketel in de politiek minder is toch mooi meegenomen. Nou de rest nog...

Area51
30-01-2014, 14:12
Wel 'grappig'... gisteren tijdens het debat moest hij vertellen waar de grote druk/ probleem lag bij de belastingtelefoon (die daardoor slechts voor 37% bereikbaar was) en op de tweede plaats noemde hij de dienst motorrijtuigenbelasting.

Jetta MaNiA
30-01-2014, 22:45
Nog steeds geen factuur of wat dan ook, betreft 2 golf 2 van 1984, gti en tdi.

Oudelut
31-01-2014, 10:07
Heb je nou al gekeken naar de data op je kentekenbewijs dan?

Bijvoorbeeld: mijn Derby heeft een datum eerste toelating van 13-06-1979. Volgens de duidelijke en uitgebreide informatie omtrent de wetswijziging weet ik dus dat ik vanaf 13 maart moet gaan dokken, dus (lang) vóór die tijd verwacht ik ook geen factuur/aanslag.

yuli
31-01-2014, 11:34
Mijn toelating is van januari '83, terwijl mijn golf net zo jong is als ik van '82. :)

Jetta MaNiA
01-02-2014, 02:36
Heb je nou al gekeken naar de data op je kentekenbewijs dan?

Bijvoorbeeld: mijn Derby heeft een datum eerste toelating van 13-06-1979. Volgens de duidelijke en uitgebreide informatie omtrent de wetswijziging weet ik dus dat ik vanaf 13 maart moet gaan dokken, dus (lang) vóór die tijd verwacht ik ook geen factuur/aanslag.

In mijn geval feb en mrt 1984

Golf1Fan
09-02-2014, 16:36
Ter info:

Het lijkt wellicht wat rustig van onze kant, maar schijn bedriegt, op verschillende vlakken wordt er hard gewerkt!

Bezwaar maken
Het is van groot belang dat u bezwaar maakt tegen de rekening voor motorrijtuigenbelasting (MRB) die u ontvangen heeft of nog gaat ontvangen. Belangrijk is daarbij om de termijn in de gaten te houden waarbinnen u moet betalen. Deze termijn wordt op de rekenig genoemd en is normaal gesproken een maand na dagtekening van de rekening. Na betalen heeft u 6 weken de tijd om bezwaar te maken. U leest het goed, de bezwaartermijn gaat pas lopen NA betaling (bevestigd door de Belastingdienst). U dient dus eerst te betalen en vanaf het moment van betaling gaat de termijn van 6 weken in waarbinnen u bezwaar moet maken. Binnenkort (streefdatum 12-02-2014) kunt u via onze site een bezwaarschrift op maat laten maken. Lees hier meer over bezwaar maken en onze tool: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=180&Itemid=260

Stilte voor de storm
Zoals u weet heeft Frans Weekers ons niet toegestaan om gebruik te maken van de procedure massaal bezwaar, waarbij wij niet allen individueel bezwaar zouden hoeven maken. Naar onze mening was dit een poging ons te demotiveren ons recht te halen, maar daar geven wij niet aan toe! Het is daarom van belang dat iedereen met een oldtimer van 26 tot 40 jaar oud bezwaar gaat maken, zodra dat kan. De toch al overbelaste Belastingdienst, zal hopelijk overspoeld worden door onze bezwaarschriften, dat zal weer een teken zijn voor de politici dat deze maatregel absurd is.

Oldtimers op benzine
Eigenaars van oldtimers op benzine die onder de overgangsregeling vallen (bouwjaar 1974 t/m 1987), hoeven voorlopig niets te doen. Zij ontvangen op zijn vroegst eind april een rekening voor het kwarttarief, pas na betaling van die rekening kunt u bezwaar maken. Onze tool zal tegen die tijd ook geschikt zijn om bezwaar te maken tegen de overgangsregeling.

Eric Wiebes
Na het onafwendbare vertrek van Frans Weekers, heeft Eric Wiebes zijn functie als Staatssecretaris van Financien overgenomen. Wij hebben reeds een brief gestuurd naar hem met verzoek tot overleg, hierover later meer.

Rechtszaak
Samen met onze advocaat prof. mr. Barkhuysen wordt ondertussen hard gewerkt aan het compleet krijgen van ons dossier, zodat zo snel als mogelijk de dagvaarding bij de landsadvocaat op de mat ligt.

U blijft van ons horen!

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Golf1Fan
12-02-2014, 18:08
Ter info:

De bezwaren-generator is bijna klaar! In deze nieuwsbrief geven wij vast toelichting op het gebruik van deze tool.

Testteam van 1.000 donateurs
Vanwege de grote interesse die wij verwachten voor onze bezwaren-generator hebben wij besloten 1.000 personen selecteren uit ons donateursbestand om als eerste de tool te gaan gebruiken. Deze personen ontvangen deze week een mail met uitnodiging om de tool te gebruiken. Afhankelijk van de reacties stellen wij de tool zo snel mogelijk voor iedereen open.

Niet betaald? Dan geen bezwaar
Wij begrijpen dat iedereen zit te springen om bezwaar te maken! Immers, ex-Staatssecretaris Weekers wees ons verzoek om massaal bezwaar af, dan zullen ze het nu weten ook! Echter, u kunt alleen bezwaar maken NA betaling van de rekening voor motorrijtuigenbelasting (MRB). De volgende groepen kunnen dus momenteel GEEN bezwaar maken:
- Geschorste oldtimers: voor deze voertuigen wordt geen rekening verstuurd, dus kunt u geen bezwaar maken
- Oldtimers op benzine: aanvankelijk gaf de Belastingdienst aan dat zij de rekeningen voor kwarttarief zou sturen in februari 2014, maar dat is inmiddels vertraagd. De planning is nu dat deze rekeningen eind maart 2014 verstuurd worden. Dus bezwaar maken zal pas ná deze datum mogelijk zijn (zie verderop in deze nieuwsbrief)
- Oldtimers op diesel en LPG waarvoor de rekening nog niet ontvangen is of u nog niet betaald heeft

Geen bezwaar, geen probleem!
Wij krijgen veel vragen van bezitters van oldtimers waarvoor geen bezwaar gemaakt kan worden, omdat deze geschorst zijn. Vooral voor oldtimers op LPG en diesel moet extreem veel MRB betaald worden, logisch dat deze massaal geschorst worden. U kunt in dat geval GEEN bezwaar maken, maar natuurlijk doet u wel gewoon mee aan onze civiele procedure tegen de staat, waarbij wij ook de schade van de oldtimerbezitter meenemen. Natuurlijk hadden wij ook een voorkeur dat voor deze voertuigen wel een bezwaarschrift ingediend zou kunnen worden. Maar dat kan alleen door het voertuig niet te schorsen, de rekening voor MRB af te wachten, deze rekening te betalen en daarna bezwaar te maken. Vervolgens zou u daarna ook uw voertuig weer kunnen schorsen en krijgt u het teveel betaalde bedrag aan MRB weer terug. Kiest u vooral zelf wat u wilt doen.

Oldtimers op benzine
Zoals eerder vermeld krijgen bezitters van oldtimers op benzine die vallen onder de overgangsregeling (bouwjaar 1974 t/m 1987) pas eind maart 2014 een rekening voor de MRB. Pas na betaling van die rekening kan bezwaar worden gemaakt. Voorlopig hoeven deze bezitters dus niks te doen en kunnen ook gewoon met de oldtimer rijden. Voor motoren geldt hetzelfde. Wij hopen natuurlijk dat alle bezitters met een oldtimer (motor) die onder de overgangsregeling vallen, begin april ook massaal bezwaar zullen maken! Onze tool zal vanaf dat moment ook geschikt zijn voor oldtimers die onder de overgangsreling vallen.

Artikel Telegraaf
Vandaag verscheen een artikel in de Telegraaf over de tsunami aan bezwaarschriften die de Belastingdienst mogelijk zal ontvangen van oldtimerbezitters die onze bezwaren generator zullen gebruiken.
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws/184-artikel-telegraaf-oldtimerloket-belastingdienst

Meer informatie vindt u natuurlijk op onze website: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/bezwaar-maken-tegen-mrb-rekening-oldtimer

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,

yuli
12-02-2014, 18:23
We gaan het doen zodra het beschikbaar is maar volgens mij krijgen ze het bij de belastingdienst niet eens rond al zouden we niet bezwaar aanmaken.

Einde deze maand moeten bedrijven namelijk ook verplicht de OB en ICP aangifte doen in XBRL / SBR formaat en ik heb begrepen dat de bdienst zich langzaam aan het knijpen is of ze dat rond gaan krijgen.

Jetta MaNiA
21-02-2014, 19:12
Factuur is binnen :)

Bernhard
16-03-2014, 23:07
Hoe zit dat als je een geschorste oldtimer hebt?
De caddy krijgt morgen apk, als alles lukt ga ik hem meteen uit de schorsing halen.

Kan ik dan kiezen of ik gebruik wil maken van de overgangsregeling? Ik ga geen gebruik van de caddy maken in januari, feb, dec. :)

Yellowbug
16-03-2014, 23:10
Je krijgt automatisch bericht van de belastingdienst. Daar kun je de keuze maken of je voor kwarttarief of voltarief wilt hebben.

JeeWee
23-03-2014, 15:41
Maak gebruik van de evenementenregeling, een mooie gelegenheid om van je geschorste old/young timer te genieten!

De Belastingdienst heeft een 4 tal meetings in Friesland erkend voor de Evenementenregeling, hiermee kan met geschorste voertuigen van 15 jaar en ouder toch gebruik gemaakt worden van de weg. Let op, voor een kenteken kan maximaal 4 evenementen en in totaal maximaal 6 dagen per jaar van deze regeling gebruik gemaakt worden.

Deze regeling geld voor de volgende evenementen:
- 6 april sunday cruise in, locatie Friesland Kevers, tussendiepen 49 te drachten
- 13 april VAG meeting A7 Drachten bij de Sligro http://vagmeetinga7.nl/
- 7 juni Leeuwarden Goes aircooled in Leeuwarden oldehove
- 20 september toerrit door Friesland, start vanuit Friesland Kevers, tussendiepen 49 Drachten

Deze regeling houdt in:

- er hoeft geen motorrijtuigenbelasting betaald worden.
- het voertuig hoeft geen geldige APK te hebben.
- het voertuig moet wel APK waardig zijn; dus degelijke remmen, stuurinrichting etc. (eigen risico!)
- het voertuig moet WAM verzekerd zijn.

Hoe kun je gebruik maken van deze regeling:

- meld je voor uiterlijk 1 week voor de meeting aan door een email te sturen naar aircooled53@hotmail.com en vermeld je kenteken, naam, meldcode en mobiele nummer.
- de lijst met aangemelde kentekens wordt door de organisatie aangetekend verstuurd naar de belastingdienst.
- je hoeft tijdens het evenement geen papieren in de auto te hebben waarop staat dat je van de regeling gebruikt maakt.
- gedraag je als een heer (of dame) in het verkeer, vermijdt snelheids overtredingen etc.
- je kunt alleen de dag van de meeting zelf, de weg op met het voertuig, en ook alleen gebruik in het kader van het evenement!
- De organisatie is geenszins aansprakelijk voor eventuele gevolgen/boete's bij verkeerd gebruik van deze regeling (bijv. doordat je voertuig niet aan de voorwaarden voldoet of onverzekerd rond rijd etc. )

Eventueel meer informatie kun je vinden op:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nregeling/

Gijs
24-03-2014, 17:00
- het voertuig hoeft geen geldige APK te hebben.
- het voertuig moet wel APK waardig zijn; dus degelijke remmen, stuurinrichting etc. (eigen risico!)

Dit vind ik dan wel weer vreemd... wie beoordeeld dat laatste?! Ik zou altijd met een geldige APK op pad gaan, dan heb je daar iig geen getouwtrek over mocht je bij een ongeval betrokken raken.

Johan1982MK1
24-03-2014, 17:13
En hoe zit t met de verzekering? moet je die ook op de hoogte stellen dat je met een ongekeurd voertuig de weg op gaat?
Tja en apk waardig.. moet je dat vooraf door een keurmeester laten checken? of is dat ook natte vinger werk?

Tjaap
24-03-2014, 17:17
als hij verzekerd is is hij verzekerd. of hij nu rijd of stil staat.

Gijs
24-03-2014, 17:22
Maar van de verzekering moet het voertuig APK gekeurd zijn wanneer je hiermee de openbare weg op gaat.

JeeWee
24-03-2014, 22:25
euh, auto moet APK waardig zijn... Moet geen APK hebben!
Onze kever uit 1957 is ook vrijgesteld van APK maar moet wel apk waardig zijn voor de verzekering, dus de eis dat de auto APK moet hebben betwijfel ik. Wel moet de auto APK waardig zijn! Ok om gezeik te voorkomen, ja, druk er een keuring op voor 20 euro en je kunt je een hoop gezeik besparen als je een ongelukje hebt!

Bernhard
07-04-2014, 16:01
Nu heb ik mijn caddy 17 maart uit de schorsing gehaald, maar heb nog steeds geen bericht van de belastingdienst??
Weet iemand hoe lang dat duurt?

Area51
08-04-2014, 09:19

En tot die conclusie zijn er meer gekomen! :tongue:

http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws/199-ineens-verdacht-veel-oldtimers-verdwenen

René
08-04-2014, 10:15
En tot die conclusie zijn er meer gekomen! :tongue:

http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws/199-ineens-verdacht-veel-oldtimers-verdwenen

De échte liefhebbers :shake:

Erik Baas
22-04-2014, 15:55
"Oldtimers naar de Sloop", EenVandaag 7 april 2014.

tDcLFkQSJQI

EelcoB
04-05-2014, 22:54
Wanne koekwaus hey..

T3 fan
11-05-2014, 22:13
SCHANDE!!! :mad:

Peter-gti16v
28-06-2014, 10:41
Dit bericht kreeg ik afgelopen week in mijn mailbox van www.vrijstellingoldtimer.nl, massaal bezwaar maken lijkt toch enig resultaat op te leveren.
Ik heb zelf begin mei bezwaar gemaakt, maar tot op heden geen ontvangstbevestiging en/of afwijzing ontvangen ...

Massaal beroep, het komt eraan!

Duizenden oldtimerbezitters hebben met behulp van onze bezwarengenerator individueel bezwaar gemaakt tegen hun MRB rekening. Dat moest inderdaad individueel omdat voormalig Staatssecretaris Frans Weekers besloot dat wij geen gebruik mochten maken van de wettelijke regeling 'massaal bezwaar'. Dit was wederom een poging om ons murw te beuken. Maar, u liet het daar, samen met ons, niet bij zitten. De belastingdienst zit ondertussen zwaar in haar maag met de hoeveelheid werk die dat heeft opgeleverd en dat was precies de bedoeling. Natuurlijk werden onze bezwaren afgewezen, het was immers de belastingdienst die zichzelf controleerde (als de slager die zijn eigen vlees keurt). De volgende stap was het aantekenen van beroep en dan kijkt een onafhankelijke rechter naar de zaak. Dat hebben ondertussen zoveel mensen gedaan dat het Ministerie van Financiën, nu alsnog, een vorm van 'massaal beroep' wil afspreken met ons! Dit is goed nieuws, want dan hoeft u niet zelf naar de rechter, onze advocaat zal proefprocessen gaan voeren die bindend zijn voor iedereen die mee doet aan de beroepsprocedure. Aanstaande vrijdag spreken wij met de belastingdienst en onze advocaat over de opzet daarvan. Wij zullen ervoor pleiten dat het maken van bezwaar en het instellen van beroep gemakkelijker gaat dan nu. Voor nu is het goed nieuws dat wij met zijn allen in staat zijn geweest om dit te bereiken! Over wat dit allemaal betekent voor u, hoort u zodra wij afspraken met de belastingdienst gemaakt hebben.

Verzoek tot uitstel van beroep
Zoals gezegd hebben velen van u hebben beroep aangetekend tegen de afwijzing van het bezwaarschrift. Dank daarvoor en blijf dit vooral doen! Met de nieuwe ontwikkelingen in het vooruitzicht is het van belang dat wanneer u beroep heeft ingediend, u zelf nu ook een verzoek om uitstel indient, zodat u zelf niet naar de rechter hoeft te gaan. Hiertoe hebben wij een brief opgesteld die u binnen enkele dagen kunt downloaden via onze generator. Let op: alleen diegene die beroep hebben aangetekend zullen daarvoor, binnen enkele dagen,een aparte nieuwsbrief ontvangen. Gezien de lopende gesprekken met de belastingdienst inzake proefprocessen, zullen wij de rechtbanken verzoeken om uitstel voor de beroepszaak te verlenen.

OPROEP
Wij krijgen veel telefoontjes van mensen die te laat of geen reactie krijgen van de belastingdienst op het bezwaarschrift. Voor de goede orde even de procedure: u dient uw bezwaarschrift aangetekend te versturen. Vervolgens moet de belastingdienst altijd een ontvangstbevestiging versturen (hiervoor staat geen specifieke termijn). Daarna moet de belastingdienst binnen 6 weken na ontvangst van uw bezwaarschrift een beslissing nemen over uw bezwaar. In de praktijk gaat er veel verkeerd. Langs deze weg doen wij een oproep aan iedereen die bezwaar heeft aangetekend en niet binnen zes weken een besluit op bezwaar heeft gekregen. Zou u zo vriendelijk willen zijn om uw ingescande bezwaarschrift en uw ingescande bewijs van aangetekend versturen naar ons willen mailen op contact@vrijstellingoldtimer.nl. Wij zullen de zaken verzamelen en daarover contact opnemen met de belastingdienst en eventueel zwaardere middelen inzetten.

Kosten lopen verder op, uw steun blijft noodzakelijk!
De bezwarengenerator, beroepschriftgenerator en de proefprocessen, het kost allemaal veel geld. Alleen met uw steun kunnen wij dit doen, blijft u ons steunen? Wij werken keihard voor u door!

https://www.vrijstellingoldtimer.nl/doneren

Column Telegraaf
Afgelopen vrijdag stond er in Telegraaf een special over de oldtimer als belegging. Men had mij gevraagd een column te schrijven hierover, rechts hiervan treft u deze column.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,

Style
28-06-2014, 11:11
Nu heb ik mijn caddy 17 maart uit de schorsing gehaald, maar heb nog steeds geen bericht van de belastingdienst??
Weet iemand hoe lang dat duurt?

+1 ik heb die van mij 15 Mei uit de schorsing gehaald en ook nog steeds geen bericht ?????

systreme
28-06-2014, 18:15
Heb m,n TDI ook in mei uit de schorsing gehaald en ook nog nix gehoord ;)
Zal vanzelf wel een keer komen :thumbup:

+1 ik heb die van mij 15 Mei uit de schorsing gehaald en ook nog steeds geen bericht ?????

EelcoB
08-07-2014, 05:52
Gaat iig al een hoop fout. Begin van t jaar cabrio 1 gekocht. Voor het kwarttarief, maar was niet goed gegaan, dus 2e kwartaal weer betalen. Na 2 kwartaal weer verkocht en kreeg 2 x kwartaal terug. Dus uiteindelijk niks betaald :screwy:

Gelukkig is mn andere golf 1 een TDI. Altijd betalen, lekker makkelijk :D

Area51
11-07-2014, 08:00
http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/3687374/2014/07/11/16-000-boze-oldtimerbezitters-geven-fiscus-overwerk.dhtml

Tjaap
11-07-2014, 10:31
Volgens mij ligt de hele rdw op zijn reet door deze onzin.
Kwam er laatst achter dat mijn gti al sinds maart geen APK
Meer heeft maar nog steeds geen boete.

Elk nadeel heb z'n voordeel zoals Johan wijs zei.

SciroccomTDI
11-07-2014, 10:33
Dat veroorzaakt zoveel werk dat 17 ambtenaren fulltime aan het werk zijn om ze af te handelen.

de armen toch ..

Style
11-07-2014, 16:17
Ik heb nu een rekening maar het is me volstrekt niet duidelijk of dit nu een jaar bedrag is of kwartaal.
Rekening is 62 euro ??????

Theowob
11-07-2014, 16:46
Peter. Dat is voor een jaar.

Style
11-07-2014, 17:23
Kunnen we mee leven Theo !

EelcoB
14-07-2014, 22:59
Ha. Betaal ik p maand :D

Gijs
27-07-2014, 22:35
Er gaan geruchten rond dat er wederom naar het hele MBR stelsel gekeken wordt...!? Kan iemand hier iets over vertellen? :)

René
27-07-2014, 22:47
Bron? :)

Gijs
27-07-2014, 23:02
Familie/collega's ;) Maar het zal wel een gerucht zijn en blijven :tongue:
Had ook al naar info gezocht op internet, maar niet direct iets gevonden. Vandaar de vraag hier :)

Area51
28-07-2014, 07:17
Er gaan geruchten rond dat er wederom naar het hele MBR stelsel gekeken wordt...!? Kan iemand hier iets over vertellen? :)

De wens is de vader van de gedachte.

Er zal eerder naar de accijnsverhoging op brandstof (nu er voor de vierde maand op rij weer véél minder verkocht is (http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/al-4-maanden-minder-brandstof-verkocht)) gekeken gaan worden als dat ze de MRB regels opnieuw zouden gaan bekijken.

Als er al iets over bekend zou zijn zal je het als eerste hier moeten lezen; http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws

Makrolon
28-07-2014, 12:00
Mijn oldtimer geschorst toen ik belasting zou moeten gaan betalen. Na 4 mnd ontschorst, kreeg ik een rekening of ik de belasting van de geschorste termijn nog effe wou betalen... Opgebelt, ze zagen dat het fout was gegaan maar toch nog in beroep moeten gaan schriftelijk.

Hou ze dus goed in de gaten!

NielsDub
28-07-2014, 12:29
Over 7 weken zullen we wel horen wat de dames en heren volksvertegenwoordigers nu weer hebben bedacht...

JeeWee
29-07-2014, 07:31
O Niels jij rijdt ook al door ons gesponsorde auto, dus je komt er nog goed van af.

Peter-gti16v
05-08-2014, 08:19
Kreeg vorige week post van de belastingdienst en
deze week een mailtje van vrijstelling Oldtimer:

https://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws

Nadat de Belastingdienst is bedolven is onder een stapel
inidividuele bezwaarschriften is men toch bereid om een
proefprocedure te starten ... ;)

Area51
01-09-2014, 08:46
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/23028419/__Tegenvaller_voor_kabinet__.html

Goh, wie had dát nou gedacht....

Pro FM
01-09-2014, 11:15
No Shit Sherlock!

Erik Baas
03-09-2014, 19:20
"Het systeem van de autobelasting gaat op de schop. Bezitters van bepaalde vervuilende auto's gaan meer belasting betalen." - http://nos.nl/artikel/694337-systeem-autobelasting-op-de-schop.html

Ik houd mijn hart vast! Want... hoe "schoon" is mijn oldtimer eigenlijk?

Lesley
03-09-2014, 19:28
Was te verwachten, het zal uit de lengte of breedte moeten komen! Dat beoogde belastinggeld zal naar binnen worden getrokken!

Rinus66
03-09-2014, 22:01
"Het systeem van de autobelasting gaat op de schop. Bezitters van bepaalde vervuilende auto's gaan meer belasting betalen." - http://nos.nl/artikel/694337-systeem-autobelasting-op-de-schop.html

Maf zijn ze, maar denk niet dat je een naheffing bpm hoeft te verwachten.

Polo1w
03-09-2014, 22:38
Tuurlijk, ik betaal al een bak wegenbelasting voor de bmw diesel, over brandstofverbruik niet te spreken, en ga ik straks vast nog ff extra "vieze auto belasting" betalen??
Mooooooooii
Ziek word je ervan!

Area51
04-09-2014, 07:11

Ja, dat maakt al bijna de weg vrij om oldtimers straks ook onder de vervuilende auto's onder te brengen.

Area51
04-09-2014, 08:35
mooie uitleg op Autoweek; http://www.autoweek.nl/nieuws/29772/bijtelling-op-schop-minder-bpm-korting

Erik Baas
22-09-2014, 16:03
Nieuwsbrief Stichting Vrijstelling Oldtimers schreef:

Bent u woonachtig in Zuid-Holland en heeft u een oldtimer op LPG , dan zijn
we op zoek naar u!

Inmiddels hebben wij goede kandidaten voor vier van de vijf proefprocessen. Wij zijn nog op zoek naar één kandidaat. De kandidaat die wij zoeken moet woonachtig zijn in de provincie*Zuid-Holland* en in het bezit zijn van een oldtimer op LPG uit een bouwjaar tussen 1976 en 1987! Indien u uw auto wilt schorsen, nadat u voor een tijdvak heeft betaald, dan kunt u alsnog kandidaat zijn.

Zie verder ook: https://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws/297-nieuwsbrief-56-04-september-2014-nieuws (vorige nieuwsbrief met meer uitleg)

MrMiljon
24-09-2014, 10:37
Tsja, blijf het een discutabel punt vinden die oldtimers. Het is natuurlijk erg zuur voor sommigen maar 90% van die zure groep maakten ook misbruik van de regeling. Heb je een benzine dan is er natuurlijk niks aan de hand vind ik.

Heb je lpg dan trap je die installatie eruit.. Hoe tegenstrijdig ik dat dan wel weer vind. Maar ja, anders komen de misbruikers weer om de hoek.

De mrb vrij regeling was er omdat het idee was dat je je oude oldtimer er als 2e auto uit liefhebberij erbij had en niet om 20.000 per jaar mee te rijden. Dan hoor je ook gewoon net zoveel te betalen als ieder ander.

Ik gniffel nog wel eens als ik op de snelweg weer een volvo 340 D oid zie rijden met import platen. 4000,- in een keer afgeschreven ipv dubbeltje op de eerste rang.

Idem voor de camper regeling. Daar gaan ze ook mee aan de haal. Prut hefdakje in de T4 (en nog wat dingetjes) en 1 keer per jaar een weekendje Appelscha omdat het kan.

Kortom, tuurlijk wil de overheid extra geld binnen halen. Maar als we niet allemaal misbruik gaan maken van bepaalde regels dan was dat ook niet nodig. Altijd maar wijzen naar een ander, de overheid in dit geval, maar het is toch echt de schuld van buurman met zijn 190d waar de kooltjes uit de uitlaat rollen.

Area51
24-09-2014, 12:33
Dus een liefhebber mag van jouw niet te veel km's met zijn auto rijden...

MrMiljon
24-09-2014, 12:54
Iedereen van mij zoveel rijden als die wil. Alleen is, volgens mij althans, het idee achter een oldtimer dat deze als hobby/liefhebbers auto gebruikt word en een in verhouding veel lagere belasting van het wegennet.Dat er ook echte liefhebbers tussen zitten die wel 'full-time' hun oldtimer berijden begrijp ik volledig en daar heb ik ook begrip en respect voor. Alleen kun je met het huidige MRB stelsel niet zien wie er veel of weinig rijd en wie een liefhebber is of niet.

Het oude systeem werkte prima totdat de importhype begon en mensen alles waar maar diesel inging gingen importeren. Niet uit liefhebberij maar om geen wegenbelasting te hoeven betalen.

Het is erg jammer voor de échte liefhebbers, dat de regeling om zeep is geholpen door profiteurs. Die profiteurs zijn nu ook opeens liefhebbers maar dat terzijde.

Erik Baas
15-10-2014, 23:06
"Autobelasting pas in 2017 anders

De autobelasting verandert voorlopig niet. Het kabinet bespreekt die kwestie tegelijk met de rest van het belastingstelsel, schrijft staatssecretaris Wiebes in een brief aan de Tweede Kamer."

Verder: http://nos.nl/artikel/710378-autobelasting-pas-in-2017-anders.html

Area51
16-10-2014, 07:19
Vreemd.... een grote herziening van het belastingstelsel (dus ook de autobelastingen) staat voor 2016 geplanned, raar dat ze het nu dan over 2017 hebben :confused:

Peter-gti16v
16-10-2014, 17:10
Vreemd.... een grote herziening van het belastingstelsel (dus ook de autobelastingen) staat voor 2016 geplanned, raar dat ze het nu dan over 2017 hebben :confused:

Citaat uit het NOS-bericht:

"Voor die tijd komen er wel wat wijzigingen om te voorkomen dat te veel mensen gebruik maken van de fiscale voordelen van de zuinige auto's. Door de huidige regeling loopt de schatkist veel geld mis, al is de CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Nederlands wel de laagste in Europa."

Eerst wat (subsidie)lekken dichten, in 2017 gaat wordt voor de (hopelijk wat) langere termijn de boel geregeld.

Zou voor het eerst zijn in jaren dat er geen ad-hoc beleid gevoerd zal worden ... ;)

Peter-gti16v
20-10-2014, 22:00
Laatste nieuws van www.vrijstellingoldtimer.nl:

http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws/307-nieuwsbrief-58-20-oktober-2014-nieuws

Peter-gti16v
01-11-2014, 08:54
Een beetje off-topic, maar oldtimerrijders zijn niet de enigen die gepakt
(dreigen) te worden door zwalkend beleid van onze overheid :rolleyes: ...

http://www.wiebesnee.nl/

Oudelut
01-11-2014, 11:00
Tja, vind ik toch een ander verhaal. Spijtig dat je voor je Audi A6 Allroad van de zaak straks €100 per maand meer kwijt bent omdat je er ook gratis privé in rijdt met je tankpas van de zaak... Is toch anders dan dat een privé-verzameling waar flink in is geïnvesteerd in één klap halveert in waarde?!

Peter-gti16v
01-11-2014, 11:22
Tja, vind ik toch een ander verhaal. Spijtig dat je voor je Audi A6 Allroad van de zaak straks €100 per maand meer kwijt bent omdat je er ook gratis privé in rijdt met je tankpas van de zaak... Is toch anders dan dat een privé-verzameling waar flink in is geïnvesteerd in één klap halveert in waarde?!

Gaat me meer om de reaktie erop.
Er werd wel eens meewarig gedaan over de vrijstellingsregeling oldtimers door buitenstaanders, maar als men zelf (dreigt te worden) getroffen door een (mogelijke) verandering van de regels van in dit geval de bijtelling schreeuwt men direct moord en brand ... :rolleyes:

EnVeeZee
01-11-2014, 12:51
Tja, vind ik toch een ander verhaal. Spijtig dat je voor je Audi A6 Allroad van de zaak straks €100 per maand meer kwijt bent omdat je er ook gratis privé in rijdt met je tankpas van de zaak...

Iedereen wordt geraakt, en daar verandert cynisme over die zakelijke a6 rijder die al tenminste 750 per maand prive betaalt (gratis rijden???) niets aan.. en trouwens, deze viel altijd al in 25% volgens mij.

Je moet je er meer zorgen om maken dat ie een elektro gaat rijden, dan gaan ze zijn bijdrage ergens gaan halen.

Neem bijvoorbeeld particulieren die zichzelf een polo bluemotion tdi kochten en nu wegenbelasting moeten betalen (zijn ook gunstig nu trouwens) ;)

henri3
01-11-2014, 13:35
Als die a6 allroad te duur wordt, neem je toch een alto of iets dergelijks.
Ik moet voor m'n privé A5 sportback ook gewoon betalen. Daarbij zij m'n beide scirocco's (1975 en 1986) ook niet meer belastingvrij.

Oudelut
01-11-2014, 14:42
Iedereen wordt geraakt, en daar verandert cynisme over die zakelijke a6 rijder die al tenminste 750 per maand prive betaalt (gratis rijden???) niets aan.. en trouwens, deze viel altijd al in 25% volgens mij.

Je moet je er meer zorgen om maken dat ie een elektro gaat rijden, dan gaan ze zijn bijdrage ergens gaan halen.

Neem bijvoorbeeld particulieren die zichzelf een polo bluemotion tdi kochten en nu wegenbelasting moeten betalen (zijn ook gunstig nu trouwens) ;)

Tenminste €750 per maand?! Denk je dat je daar een nieuwe AllRoad voor rijdt, met gegarandeerd over 4 jaar weer een nieuwe?
Mensen die een Polo Bluemotion hebben gekocht, hebben dat veelal gedaan om het voordelige aanbod, daarbij was al duidelijk dat dat geen langdurige 'korting' zou zijn, het voordeel zit meer in de zuinige duurzaamheid.
Maar al dit soort maatregelen zijn er simpelweg om geld binnen te halen en de 'oude' systemen te laten draaien.
Hoe de échte vernieuwing eruit zou moeten zien weet eigenlijk ook niemand, enkele visionairs uitgezonderd...

Oudelut
01-11-2014, 14:45
Gaat me meer om de reaktie erop.
Er werd wel eens meewarig gedaan over de vrijstellingsregeling oldtimers door buitenstaanders, maar als men zelf (dreigt te worden) getroffen door een (mogelijke) verandering van de regels van in dit geval de bijtelling schreeuwt men direct moord en brand ... :rolleyes:

Helder verhaal... Het is pas erg als je zelf de dupe bent... Honger maakt vele malen meer slachtoffers in de wereld dan Ebola, maar de rijken kunnen er niet dood aan gaan, en aan Ebola wel. 3x raden wat meer aandacht/geld krijgt...

EnVeeZee
01-11-2014, 17:50
Tenminste €750 per maand?! Denk je dat je daar een nieuwe AllRoad voor rijdt, met gegarandeerd over 4 jaar weer een nieuwe?

Dat heb ik niet beweerd. Maar het blijft tenminste 9k/je extra privegeld in de grote belastingput.

Richt je op de overheid/belasting ipv individu, dan klinkt het niet zo afgunstig. Wees blij met de trotse sponsoren van de economie :thumbup:

JeeWee
02-11-2014, 09:53
grootste probleem met die bijtelling 'profiteurs' is dat ze wel weer de meeste kilometers maken dus toch weer voor veel uitstoot zorgen... tenminste ik heb geleerd op school dat als je uitstoot per kilometer weet en dat maal het aantal kilometers dat het dat best een hoop uitstoot kan zijn... als je 50.000km per jaar rijdt.
Daarnaast snap ik niet hoe ze aan die verbruikscijfers komen, neem zo'n citroen DS5 hybride, vriend van mij heeft zo'n ding van de zaak, haalt er met normaal rijden ongeveer 1 op 16,5 mee... hoezo 3,4l volgens de reclame?
Afgelopen week met een ahum Toyota Yaris Hybride van Groningen naar Schiphol gereden, netjes aan de snelheid gehouden, 1 op 13,9... hoezo zuinig... naja zijn gelukkig ergere dingen in de wereld he...

martiepartie
02-11-2014, 10:41
Daarom valt daar ook de meeste winst te behalen. Stimuleer de km vreters om zuinig te rijden. Nu nog een goed protocol incl. test om een reëel verbruik te gebruiken. Die hybride apparaten halen op lange afstanden never nooit het geschetste verbruik.

Ik rij 70.000km per jaar, veel 130kmh stukken met een verbruik van gem. 1:21. Helaas wel 20% bijtelling! maar dat is eigen keuze.

We wijken inmiddels wel van de oldtimer discussie af.. Binnenkort gaan alle gebakjes weer de stalling in, de 3 verboden maanden komen eraan :)

Peter-gti16v
02-11-2014, 10:51
We wijken inmiddels wel van de oldtimer discussie af.. Binnenkort gaan alle gebakjes weer de stalling in, de 3 verboden maanden komen eraan :)

Precies. Het lijkt vandaag een mooie dag te worden, dus uitlaten die oldtimer. :thumbup:

heinz74
02-11-2014, 12:53
valt me hier in de regio wel op dat de oude 124-201 Mercedes diesels als sneeuw voor de zon zijn verdwenen..
daar bedoel ik mee de exemplaren vol gaten en deuken met toch een RDW keuring erop..blijkbaar heeft Achmed nu weer een ander vervoermiddel gevonden..
neemt niet weg dat we linksom of rechtsom toch ZULLEN betalen, er moet weer een bootlading geld naar Brussel..
dus grote kans dat de oldtimerregeling weer veranderd binnen nu en afzienbare tijd zou zo maar kunnen..
toch gek ..dingen die de overheid flikt bij burgers..als wij burgers zulke dingen zouden doen krijgen we 10 jaar bak..
een beetje minister overleeft een motie van wantrouwen en gaat gewoon verder..klopt iets niet..

Peter-gti16v
03-11-2014, 17:50
valt me hier in de regio wel op dat de oude 124-201 Mercedes diesels als sneeuw voor de zon zijn verdwenen..
daar bedoel ik mee de exemplaren vol gaten en deuken met toch een RDW keuring erop..blijkbaar heeft Achmed nu weer een ander vervoermiddel gevonden..
neemt niet weg dat we linksom of rechtsom toch ZULLEN betalen, er moet weer een bootlading geld naar Brussel..
dus grote kans dat de oldtimerregeling weer veranderd binnen nu en afzienbare tijd zou zo maar kunnen..
toch gek ..dingen die de overheid flikt bij burgers..als wij burgers zulke dingen zouden doen krijgen we 10 jaar bak..
een beetje minister overleeft een motie van wantrouwen en gaat gewoon verder..klopt iets niet..

Ze redden het niet allemaal, Frans Weekers heeft uiteindelijk toch het veld moeten ruimen.

Of we er veel wijzer van zijn geworden is een andere vraag, het gat in de begroting verandert er niet door ... ;)

sixpack
03-11-2014, 17:56
grootste probleem met die bijtelling 'profiteurs' is dat ze wel weer de meeste kilometers maken dus toch weer voor veel uitstoot zorgen... tenminste ik heb geleerd op school dat als je uitstoot per kilometer weet en dat maal het aantal kilometers dat het dat best een hoop uitstoot kan zijn... als je 50.000km per jaar rijdt.
Daarnaast snap ik niet hoe ze aan die verbruikscijfers komen, neem zo'n citroen DS5 hybride, vriend van mij heeft zo'n ding van de zaak, haalt er met normaal rijden ongeveer 1 op 16,5 mee... hoezo 3,4l volgens de reclame?
Afgelopen week met een ahum Toyota Yaris Hybride van Groningen naar Schiphol gereden, netjes aan de snelheid gehouden, 1 op 13,9... hoezo zuinig... naja zijn gelukkig ergere dingen in de wereld he...

Dit is natuurlijk ook niet helemaal Reeël,
Lpg is 1 van de schoonste brandstoffen toch betaal je
Bijna netzoveel als diesel..

Om over electrisch maar te zwijgen..
Wat denk je straks van waterstof? "Er komt alleen maar
Water uit de uitlaat"
Ja dan zetten we er wel een explosie gevaar tax op..
Links of rechtsom moet er gewoon heeeeel veul
Binnenkomen om de dienstreisjes en stropdassen in brussel
Te betalen.. :redface:

Ik start de T1 nogmaar weereens voor een ritje werk en terug :thumbup:

Area51
15-04-2015, 08:39
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/11053218_922641704425587_3965295949830541561_n.jpg?oh=a43a301abd08b2882210ec64d76fb247&oe=559D48A7&__gda__=1440610939_feeabbf9cd4b2835168eac0ebfb7ef6e

één voordeel heeft het wel gehad... ik zie bijna geen 190D meer rijden !! :tongue:

SciroccomTDI
15-04-2015, 11:03
Precies, die zijn nu vervangen door:

Renault Zoe
Renault Twingo
Kia Picanto
VW Fox
Peugeot 107
Toyota Aygo
Opel Adam

Ik kan nog wel doorgaan :P

yuli
15-04-2015, 12:18
de zogenaamde schijthuizen op wielen :)

Alain jij bent echt van de oude stempel met je teletekst op je smartphone :)

Area51
15-04-2015, 13:11
hihihi.... een vriend van mij postte dit plaatje op Facebook, vandaar.

https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/587973357691342848?lang=nl

Hier een iets uitgebreider artikel;
http://www.volkskrant.nl/economie/nederlander-doet-vieze-oldtimer-van-de-hand~a3954731/

Erik Baas
15-04-2015, 13:17
Alain jij bent echt van de oude stempel met je teletekst op je smartphone :)Och, het is nog steeds een redelijk bruikbaar nieuwsmedium, en gewoon op het web te bekijken; niks mis mee, toch?

KennyH
16-04-2015, 10:13
Nee de oldtimers zijn weg.

Nu zie je over van de 45km frikandellen in alle varianten. Laatst een oude Audi a8 45km gezien. Moet niet gekker worden :screwy: .

Dingen hoeven geen apk of niks. Achterlijk land dit. Waar zie je 45km auto's? Juist. Only in the Netherlands.

Johan1982MK1
16-04-2015, 10:36
Nee de oldtimers zijn weg.

Nu zie je over van de 45km frikandellen in alle varianten. Laatst een oude Audi a8 45km gezien. Moet niet gekker worden :screwy: .

Dingen hoeven geen apk of niks. Achterlijk land dit. Waar zie je 45km auto's? Juist. Only in the Netherlands.

Idd.. opel astra's en golfjes 4, landrovers enz. heb ik al zien rijden en met jonkies van 16jaar achter t stuur...
irritante dingen zijn het.
en idd geen apk, geen wegenbelasting, parkeergeld hoef je er niet in te gooien want er zit toch geen kenteken op... kan allemaal hier in NL :screwy:

Robbbert
16-04-2015, 11:47
Waar zie je 45km auto's? Juist. Only in the Netherlands.

Die zie je hier in België ook hoor. Maar dan wel altijd van die Ligier, Aixam brommobielen (zatlappenottokes). Geen omgebouwde "echte" auto's.

SciroccomTDI
16-04-2015, 11:58
http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/26/de-week-van-de-brommobiel-sluiten-we-af-met-tuning

:stupidme:

Erik Baas
16-04-2015, 12:13
zatlappenottokes LOL!!

KennyH
16-04-2015, 12:56
Moet je in the USA eens mee de weg opgaan. Word je overreden door een pick-up.

Die kerel word ondertussen "gepijpt" door een of andere goedkope zoldersnol en dacht dat hij over een drempel heen reed.

Zit je dan in je 45km frikandel opgevouwen als een braadharing in een pot.

VAGKonzept
16-04-2015, 13:18
Moet je in the USA eens mee de weg opgaan. Word je overreden door een pick-up.

Die kerel word ondertussen "gepijpt" door een of andere goedkope zoldersnol en dacht dat hij over een drempel heen reed.

Zit je dan in je 45km frikandel opgevouwen als een braadharing in een pot.

:D :D :D :D :D

B-ram
16-04-2015, 14:26
Hahaha. Mooie tekst voor op een tegeltje. Wordt wel een flinke tegel, maar toch.

Lieuwe
06-11-2015, 19:14
Eerder dit jaar een Audi 100 uit '87 gekocht welke net binnen de overgangsregeling valt. Allemaal leuk en aardig maar eigenlijk gebruik ik die auto gewoon als daily drive. Wil de S3 niet door de pekel halen en geen zin om apart een auto te kopen voor de komende 3 maanden.

Nu kwam ik op het idee om de Audi 100 aan het eind van de maand op naam van iemand anders te zetten. De 3 wintermaanden reguliere wegenbelasting betalen om vervolgens in maart de auto weer op eigen naam te zetten en opnieuw deel te nemen aan de overgangsregeling.

Goed plan?

Yellowbug
06-11-2015, 20:10
Als je dat niet te vaak doet, is dat een goed idee. Maar denk er aan als het te vaak gebeurt, wordt de belastingdienst mss ook inventief 😐

Polo1w
06-11-2015, 21:46
Lijkt mij een prima plan👍🏻

Melvin
07-11-2015, 00:38
Ik zou het zelf niet doen, maar ik gok zomaar eens dat daar niemand achter gaat komen. Kan het me niet voorstellen in ieder geval.

Lieuwe
07-11-2015, 09:24
Belastingdienst vangt 156,- euro extra en ik kan gewoon rijden in de winter .. iedereen blij toch? :D

Oudelut
07-11-2015, 10:46
Zat je niet in het lopende jaar vast aan een keuze? Ook als die door een vorig eigenaar is gemaakt? Zou ik even goed checken...

EDIT: volgens Fehac:

Wisselen van eigenaar:
Als een voertuig van eigenaar wisselt, blijft de per 1-januari door de vorige eigenaar gemaakte belastingkeuze gelden. Dat betekent als een voertuig in de overgangsregeling zit, dan blijft het voertuig in de overgangsregeling (en hoeft de nieuwe eigenaar voor de rest van het jaar niets te betalen, want het hele jaar is al betaald door de vorige eigenaar).
Als het voertuig niet in de overgangsregeling zit, dan kan het pas vanaf het volgende jaar in de overgangsregeling en dien je de resterende maanden gewoon MRB te betalen.
Als de nieuwe eigenaar toch in december wil rijden, kan hij ook kiezen om MRB te betalen door aanvullende aangifte MRB te doen. Dit gaat dan in vanaf de datum tenaamstelling.

Lieuwe
07-11-2015, 13:51
Duidelijk, kan dus niet. Er is geen ontkomen aan heb ik wel door :) Toen ik in mei de auto kocht had ik nog wel de keus, dit kwam doordat de auto de maanden ervoor geschorst was (keuze was nog niet gemaakt).

Yellowbug
07-11-2015, 20:09
Als je het kenteken op iemand anders zet (bijv huisgenoot o.i.d), dan gaat het wel. Je geeft dan bij de belastingdienst aan dat je gewoon belasting wilt betalen vanaf de overschrijving. Ook al is er een oude afspraak voor de overgangsregeling. Ik heb vorig jaar hetzelfde gedaan met succes. Heb een auto die in de regeling zat, en opnaam stond van mijn partner, eind november overgeschreven op de naam van mijzelf. Ik betaal vanaf dat moment gewoon mrb.

Oudelut
07-11-2015, 20:21
Ja, die kant op kan het indd wel, maar de andere kant op niet...

Area51
16-12-2015, 11:00
Joh, ze hebben het geld van de mrb regeling gewoon 'nodig' om dat subsidiegat bij die hybrids te dichten

"Het aantal Outlanders dat is verkocht in 2013 is 8.018. In het ergste geval heeft het de staat daardoor in 1 jaar tijd ruim 265 miljoen euro gekost"

Bron; http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/mitsubishi-outlander-kostte-overheid-miljoenen

Melvin
16-12-2015, 13:52
Dat bedrag maak je natuurlijk makkelijk goed met 16/17 miljoen mensen. Klinkt als veel geld, maar daar zit de winst/verlies niet

Area51
16-12-2015, 14:48
Pardon?
265.000.000 op jaarbasis 'ff' goedmaken met 17 miljoen mensen ??

The_Maxx
16-12-2015, 16:25
Pardon?
265.000.000 op jaarbasis 'ff' goedmaken met 17 miljoen mensen ??

Das nog geen 16 euro de man op een heel jaar.

Denk alleen niet dat ze dat met het inperken van de oldtimerregelingen gaan bereiken.

Maar huidige regering probeert wel meer gaten te dichten die ze zelf gecreëerd hebben... :rolleyes:

Area51
17-12-2015, 07:48
Denk alleen niet dat ze dat met het inperken van de oldtimerregelingen gaan bereiken.

Klopt... we zijn volgend jaar allemaal een beetje de klos;
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/automobilisten-moeten-100-miljoen-euro-meer-wegenbelasting-betalen

vento tdi
30-12-2015, 18:45
Heb een golf 1 in de belastingregels nu is mij gevraagd een bruiloft te rijden in januari...
Is dit dan mogelijk ?
Door ontheffing aan te vragen oid?

B-ram
30-12-2015, 19:00
Of een stel groene platen regelen bij een garage

Polo1w
30-12-2015, 19:18
Of een stel groene platen regelen bij een garage

Dat lijkt mij ook nogal riskant. Wij hebben ooit een bekeuring van rond de 1800€ gehad wegens onterecht groene platen gebruik.
En een hoop gelul met de rdw.
Ik zou er nog eerder gewoon een gokje op wagen, met gewoon je eigen kenteken.
Of die van een soortgelijke auto ff lenen.

Area51
30-12-2015, 19:25
Groene platen zijn alleen bedoelt om een proefritje te maken of om een auto te verplaatsen.
Ermee een bruiloft rijden is een economisch delict en wordt hoog aangeslagen !!

De gok wagen... ? Kan je doen, maar je auto moet nu (kwartariefregeling) verplicht binnen staan... onterecht gebruik van de regeling zal een aanslag betekenen voor het volle tarief en dat 2x (das namelijk de hoogte van de boete)

Ik zou ff contact opnemen met de RDW, maar als het een commerciële rit is kun je het -denk ik- wel vergeten.

Oudelut
30-12-2015, 19:53
Je kunt ontheffing aanvragen bij de Belastingdienst. RDW heeft hier niets mee te maken.

Groene platen: bestuurder in dienst van garagebedrijf van groene platen, én -nog veel belangrijker- auto moet in bedrijfsvoorraad staan.

heinz74
30-12-2015, 21:10
er rijd hier een marrokaans ventje van een jaar of 20 rond met een c63 AMG..die rijd gewoon altijd en overal met groene platen..die zitten niet eens vast met een magneetstrip of iets..gewoon vast op de auto..hoe doet hij dat dan?
ook een Nigeriaan of Keniaan (whatever)hier rijd al vanaf de zomer rond met exportplaten op een Toyota..

Polo1w
30-12-2015, 21:40
Dat zij dat zonder problemen kunnen,
dat noemen ze positieve discriminatie.
Die jongens hebben het namelijk al moeilijk genoeg.

vento tdi
31-12-2015, 16:31
Belastingdienst heeft tot nu toe geen nut......
Geen medewerking oid alleen evenementen hetzij show

Area51
31-12-2015, 16:38
Geen medewerking oid alleen evenementen hetzij show

En dan moet het ook nog eens een evenement, show of meeting zijn die bij de belastingdienst is aangemeld en die organisatie moet dan 2 maanden voor aanvang de desbetreffende kenteken hebben doorgegeven.

Gijs
27-01-2017, 20:41
Vandaag twee brieven van de Belastingdienst ontvangen om wegenbelasting te betalen voor de maanden januari februari en maart. Afgelopen jaar met de oldtimer overgangsregeling "meegedaan", maar moet ik dat nou elk jaar opnieuw aanvragen!?
Of moet ik deze brieven negeren en doe je dan automatisch mee met de overgangsregeling, wat ik eigenlijk niet verwacht...?

Yellowbug
27-01-2017, 21:54
Als je afgelopen jaar aan de oldtimerregeling hebt meegedaan, zou dit automatisch doorlopen. Even een telefoontje naar de belasti gdienst plegen en je hebt het zo opgelost. Zo heb ik ook een keer wat onduidelijkheid weten weg te nemen.

Gijs
28-01-2017, 11:26
Okay, maandag ff bellen dan. Heb idd vorig jaar ook aan deze regeling mee gedaan. Bedankt!

Dokter D
29-01-2017, 01:21
Dan heb je in november niet de aceptgiro betaald die je is toegestuurd...
Ik heb t 2 jaar terug ook gehad helaas...

R-oy
29-01-2017, 11:24
---Verhoging van de mrb voor vervuilende dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelauto's vanaf 1 januari 2019.

link (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/inhoud/voorgenomen-wijzigingen-autobelastingen-2017-2020)

"Oude dieselauto's die meer fijnstof uitstoten dan een nieuw model, gaan meer betalen. Voor deze vervuilende diesels zonder fabrieksroetfilter gaat de mrb per 2019 met 15% omhoog (inclusief opcenten). Heeft u een vervuilende diesel? Dan heeft u dus een paar jaar de tijd om een schonere auto te kopen.

Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilo betekent dat een verhoging van € 225 per jaar. De verhoging komt voor een gemiddelde bestelauto van een ondernemer uit op € 62 per jaar. "

ben zine
30-01-2017, 00:05
Vorige week kwam ik er achter dat ik de accept-giro voor de overgangsregeling nog niet had betaald. Een telefoontje naar de belastingdienst leerde mij dat ik door niet te betalen mij had afgemeld voor de overgangsregeling voor dit jaar. Dus in plaats van gratis (zoals een '79er Golf voorheen was) en vorig jaar €61,- betaal ik komend jaar €224,-

Dokter D
30-01-2017, 17:14
Klopt, had ik ook...
Viel niets aan te doen, dure hobby..

Yellowbug
31-01-2017, 21:36
Even overschrijven naar een familielid, maandje laten staan en daarna weer terugschrijven. Ik heb een keer mijn cabrio uit 85 overgeschreven naar mijn vrouw om hem terug in de overgangsregeling te krijgen. (Nieuwe eigenaar, nieuwe mogelijkheid tot overgangsregeling)
Zoek maar even uir of dat nog steeds kan 😉

ben zine
01-02-2017, 14:41
Even overschrijven naar een familielid, maandje laten staan en daarna weer terugschrijven. Ik heb een keer mijn cabrio uit 85 overgeschreven naar mijn vrouw om hem terug in de overgangsregeling te krijgen. (Nieuwe eigenaar, nieuwe mogelijkheid tot overgangsregeling)
Zoek maar even uir of dat nog steeds kan 😉

Volgens de belastingdienst kan ik in de loop van het jaar weer aanmelden voor de overgangsregeling van volgend jaar. (Als de regeling dan nog bestaat, want dan hebben we een nieuwe regering, werd er bij gezegd). Voor dit jaar betaal ik het volle pond als ik niet wil schorsen.

Yellowbug
01-02-2017, 18:33
Natuurlijk zegt de belastingdienst dat. Want dan verdienen (stelen) ze het meeste van je. Als je hem overschrijft, krijg je de resterende belastng over die periode terug. Dan schrijf je hem na een paar weken weer terug en laat je hem in de overgangsregeling zetten. Beetje meer werk voor jou, maar wel goedkoper 😊

Gijs
07-02-2017, 20:54
Afgelopen week gebeld, klopt idd; niet betaald.

Ik heb ALTIJD m'n MRB op automatisch incasso staan, maar dit op automatisch incasso gaat niet... Volgend jaar kan ik weer meedoen. Beetje jammer voor een auto waar ik misschien maar 1000km per jaar mee rij.. Zit ook aan overschrijven te denken.. Nu worden de maandelijkse kosten wel wat hoog;
- Passat 145
- Country 47
- Golf GTI 22
- Motor 11..

Laatste twee vallen in de regeling, en motor rij ik zelfs nooit maargoed :screwy: :rolleyes:

Achterlijke regeling :mad:

NielsDub
16-02-2017, 22:07
Schorsen gaat tegenwoordig heel gemakkelijk via rdw.nl
Inloggen met DigiD en t is zo geregeld.
Om m nog dit jaar weer in de overgangsregeling te krijgen moet je denk ik eerst overschrijven, overgangsregeling aanvragen en betalen en dan terug overschrijven. Want zit ie in de overgangsregeling, dan blijft ie dat in principe ook bij verkoop/overschrijving. Tarief is namelijk voor het hele jaar betaald. Geloof dat je na terug overschrijving een bevestigingsbrief krijgt van de Belastingdienst waarin staat dat de auto in de overgangsregeling valt.

ben zine
27-11-2019, 17:03
Daar gaat ie weer! Vandaag was in het nieuws dat de Rekenkamer de regering adviseert om alle regelingen en uitzonderingen (54!) op de motorijtuigenbelastingen tegen het licht te houden. Voordeeltjes zoals de youngtimerregeling voor zakelijk rijders blijken slecht te zijn voor milieu en schatkist.
rapport Rekenkamer (https://www.rekenkamer.nl/publicaties/rapporten/2019/11/27/autobelastingen-als-beleidsinstrument)