View Full Version : Golf 2 GTI 16V PL - CO-meting voor APK
Peter-gti16v
24-05-2013, 20:15
Mijn Gti uit 1986 met katalysator & lambdasonde moest afgelopen week voor de APk.
Bij de CO-meting bleek dat deze 0,7 was, terwijl deze max 0,5 mocht
zijn voor auto's met katalysator & lambdasonde.
Met de CO-schroef achter de spinnenkop is het CO verlaagd, maar
de auto pakt nu niet meer zo lekker op.
In het Olving werkplaats handboek wordt gesproken dat de CO in principe
niet in te stellen in en tussen de 0,3 en 1,2 zou mogen liggen.
Oftewel, mijn auto zou volgens de werkplaatsgegevens aan de eisen voldoen
met een CO van 0,7.
Zijn hier meer forummers tegenaan gelopen, en waarom worden de fabrieksgegevens niet aangehouden bij de CO-meting?
Spierings
24-05-2013, 21:58
bij apk wordt niet gekeken naar fabriekswaarden een geregelde kat mag gewoon niet meer als 0.5 hebben
jorg-maashees
24-05-2013, 23:33
Kat eronderuit halen, mag je een co van 3.5 hebben. En ding is toch alleen maar weerstand.
Peter-gti16v
25-05-2013, 13:39
Kat eronderuit halen, mag je een co van 3.5 hebben. En ding is toch alleen maar weerstand.
Op het kenteken staat als toevoeging K6, hoort er dan geen katalysator
onder te zitten?
Peter-gti16v
25-05-2013, 13:44
bij apk wordt niet gekeken naar fabriekswaarden een geregelde kat mag gewoon niet meer als 0.5 hebben
Dat betekent dus dat de uitstoot strenger wordt beoordeeld dan toen
de auto nieuw was.
Ik meende altijd dat er rekening werd gehouden met met de voorschriften die toen voor de auto's golden.
Dus niet met terugwerkende kracht strengere eisen stellen.
Als er volgend jaar wordt besloten om de CO van 0,5 naar 0,2 te verlagen, kan ik de auto wel opruimen, dat haalt hij alleen met de motor uit ...
jorg-maashees
25-05-2013, 16:29
K6 en u9 zegt niks. Kat is pas verplicht vanaf 1995. Als je co maar onder de 3.5 zit zonder kat, en 0.5 met kat.
Joris_MK1
25-05-2013, 16:40
Die garagehouders zeggen allemaal wat anders, ik moest de stationair afslagklep van mijn carburateur loshalen, zodat hij door de APK kwam... CO moest van hun onder de 0,5 zitten, terwijl ik helemaal geen motormanagement heb of wat! Ding liep van geen kant meer
jorg-maashees
25-05-2013, 17:04
Ik haal altijd als eerste de kat onder mijn auto's uit (als deze van vóór 1995 is) en heb er nog nooit problemen mee gehad. Lees de a.p.k regels maar eens door :thumbup:
vwjohnny
25-05-2013, 19:50
Jorg kun je dat eens uit leggen?
Zeer benieuwd hoe dat zit
Mijn cabrio wordt al jaren zonder kat goedgekeurd. Co altijd goed.
Je kan ook je CO laten bijstellen na de APK zodat die weer goed loopt.
Volgens mij is de KAT ook niet verplicht, maar je moet wel de co onder de 0.5 hebben. Ik had toen een lege kat onder de auto. ( wist ik niet bij aankoop ) Heb er maar weer een KAT onder gezet. want anders haalde ik de CO niet. Heb CO afgesteld met de stuurstroom van de spinnenkop. En vorig jaar was de CO goed.
Ben dus eens benieuwd hoe het dit jaar weet zit. Wat ik heb gehoord, is ook dat je voor de APK de auto goed warm moet rijden. Zodat die KAT op temperatuur is. Dan gaat de co ook naar beneden!
Peter-gti16v
27-05-2013, 18:38
Volgens mij is de KAT ook niet verplicht, maar je moet wel de co onder de 0.5 hebben. Ik had toen een lege kat onder de auto. ( wist ik niet bij aankoop ) Heb er maar weer een KAT onder gezet. want anders haalde ik de CO niet. Heb CO afgesteld met de stuurstroom van de spinnenkop. En vorig jaar was de CO goed.
Ben dus eens benieuwd hoe het dit jaar weet zit. Wat ik heb gehoord, is ook dat je voor de APK de auto goed warm moet rijden. Zodat die KAT op temperatuur is. Dan gaat de co ook naar beneden!
@Gino89, van welk bouwjaar is jouw GTI en welke emissiecode staat er
op het kentekenbewijs? Die van mij is van oktober 1986 en heeft de emissiecode K6.
Als je zonder katalysator alsnog max 0,5% CO mag hebben, schiet ik er weinig mee op ...
@Jorg-maashees, weet je zeker dat er niet naar de code op het kentekenbewijs wordt
gekeken, volgens het kenteken zit er een katalysator onder en heb ik dus
een max CO van 0,5%.
Heb nog wat oude topics bekeken, vroeger werd er wel naar de code gekeken bij de keuring.
Nu schijnbaar niet meer, maar wie zegt dat ze volgend jaar de regels weer
veranderen en ineens wel naar de emissiecode kijken ... :confused:
Spierings
27-05-2013, 19:06
@Jorg-maashees, weet je zeker dat er niet naar de code op het kentekenbewijs wordt
gekeken, volgens het kenteken zit er een katalysator onder en heb ik dus
een max CO van 0,5%.
Heb nog wat oude topics bekeken, vroeger werd er wel naar de code gekeken bij de keuring.
Nu schijnbaar niet meer, maar wie zegt dat ze volgend jaar de regels weer
veranderen en ineens wel naar de emissiecode kijken ... :confused:
Volgens mij is het al heel erg lang geleden dat ze naar de emissie code op het kenteken kijken.
Tegenwoordig heb je zelfs geen kentekenbewijs nodig voor APK
Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental
1. De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer
koolmonoxide bevatten dan:
a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar
voor 1 oktober 1986;
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar
voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een
katalysator en een lambdasonde;
d. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
e. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig,
wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
f. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een
aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof
verdicht gas.
Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten
beschouwing worden gelaten.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op hybride elektrische voertuigen.
mijn auto komt uit 91 en er staat u9 op het kenteken.
jorg-maashees
27-05-2013, 20:25
Dus, zonder kat mag jij een co van 3.5 hebben :thumbup:
Heb het gister nog nagevraagd aan een kameraad ( die apk keurmeester is ) :thumbup:
ja peter toch? omdat hij een k6 heeft?
Spierings
27-05-2013, 20:38
Heeft niks met U9 of K6 te maken maar met de klasse waar hij in zit.
Met Kat en lambda in C en zonder kat in B
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar
voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een
katalysator en een lambdasonde;
Maar mijn auto bijvoorbeeld, deze is met KAT geleverd. en lambasonde. Dus ik moet toch gewoon een CO hebben van 0.5?
K6 - schoon met katalysator, al dan niet geregeld.
K9 - schoon met ongeregelde katalysator.
U9 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator).
E2 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator)
Peter heeft hem dus met kat maar niet geregeld, dan hoort hij toch ook een waarde van 0.5 te hebben? Omdat hij ook een KAT er onder heeft. alleen niet geregeld. want de kat valt dan toch onder een emissiebestrijdingssysteem?
Haha, het is allemaal ondoorzichtig gemaakt. zodat niemand er meer iets van snapt bij de APK :thumbup:
fearless
27-05-2013, 20:55
Vergeet het k6/9/u9 en e2 verhaal maar, dit is inmiddels niet meer van toepassing.
Er wordt gecontroleerd aan de hand van een co-tabel.
Sommige auto's mogen een afwijkend co hebben, die staan in een lijstje.
Of de golf gti daar ook onder valt weet ik zo 123 niet. Zou ik even in de boeken moeten duiken.
De kat er onderuit is een oplossing, maar dan ook de lambdasensor er uit (als die er is) anders wordt het alsnog als geregeld systeem gerekend ;)
Heb dit zelf ook onderhanden gehad met een 16v in een corsa uit 94. Kat en lambda er af (reedt toch op carbs) en mocht een co van 3.5.
Spierings
27-05-2013, 20:58
Hij is momenteel met kat en lambda sonde en dan moet je dus 0.5 hebben, zonder kat val je in de ander groep dus 3.5.
Nogmaals: naar het kenteken (codes) wordt niet gekeken.
Peter-gti16v
27-05-2013, 21:02
Maar mijn auto bijvoorbeeld, deze is met KAT geleverd. en lambasonde. Dus ik moet toch gewoon een CO hebben van 0.5?
K6 - schoon met katalysator, al dan niet geregeld.
K9 - schoon met ongeregelde katalysator.
U9 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator).
E2 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator)
Peter heeft hem dus met kat maar niet geregeld, dan hoort hij toch ook een waarde van 0.5 te hebben? Omdat hij ook een KAT er onder heeft. alleen niet geregeld. want de kat valt dan toch onder een emissiebestrijdingssysteem?
Haha, het is allemaal ondoorzichtig gemaakt. zodat niemand er meer iets van snapt bij de APK :thumbup:
@Gino89, mijn GTI heeft een katalysator met lambdasonde, dus een geregelde kat. Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje verwarrend ...
@Fearless, ben eigenlijk wel benieuwd of de 16V PL in een apart lijstje staat,
de fabriekswaarden voor de CO liggen tussen 0,3 en 1,2%.
Ja ik weet het ook niet meer, maar ik weet dat ze bij mij op de APK kijken dat hij onder de 0.5 zit.
fearless
27-05-2013, 22:04
Helaas....heb hier de lijst voor mn neus.
enkel een paar modellen van:
aston martin, bmw, citroen, daimler, ford, jaguar, rover/landrover/mini/mg, mitsubishi, peugeot, toyota en Volvo.
Geen vw dus.
fearless
27-05-2013, 22:06
http://www.mercedesforum.nl/forum/download/file.php?id=37339&mode=view
Dit is makkelijker. Dit is tegenwoordig de Cotabel.
Dan is er ook nog een 4-gas tabel...alleen die vind ik niet zo snel online.
Daarop staat wat ie moet hebben op toeren. Want dan gaat ie bijregelen en zakt het co...en de lambda waarde moet dan ook goed zijn.
Peter-gti16v
28-05-2013, 21:06
Heb het handboek nog eens goed doorgelezen, de fabriekswaarden voor het CO blijken de waarden voor de katalysator te zijn :redface: .
Stond niet bij de technische gegevens, maar is op te maken bij de beschrijving van het afstellen van de motor,
hiervoor wordt het pijpje op het uitlaatspruitstuk gebruikt.
Ik mag aannemen dat bij het meten van CO voor de APK in de uitlaat achter de auto wordt gemeten ...
Ik heb nu dus de discussie of geregeld systeem ook alleen Lambda is. In het regeltjesboek staat Kat EN lambda. Niet OF... Is alleen lambda toch 3.5%?
Audi1981
11-04-2015, 20:55
Geregelde kat met lambda is 0,5% idd, kat zonder lambda is niet geregeld dus 3,5%
Ik snap niet dat er nog zo'n punt over gemaakt wordt, ik keurde veel oud spul en wij stelden de boel zo dat het door de keuring kwam, daarna weer zo dat het lekker liep.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.