PDA

View Full Version : Dash tellerunit verwijderen tittentacho


SchokR
28-05-2013, 09:51
Kan iemand me verduidelijken hoe ik veilig zonder brokken de tellerunit, het geheel plastiek cover kan uitnemen bij een tittentacho dash?

Barn171
28-05-2013, 16:49
Je begint met eventueel een radio eruit te nemen. Dan kun je bij de twee of drie schakelaars die erboven zitten. (alarmlicht, achterruit verwarming, en evt. mistlichten). Die trek je eruit door de twee weerhaken aan de zijkant van iedere schakelaar in te knijpen en dan naar achteren de schakelaar eruit te nemen, dus het dashboard in zeg maar.

De lichtschakelaar kun je er ook uit trekken, maar dan moet je met je arm achter het dashboard. Is wat lastig maar als je links van je stuurkolom naar boven gaat, kom je hem vanzelf "tegen". Die haal je er ook uit, zit met twee zelfde weerhaken vast als de alarmlicht schakelaar enzo.

Aan het controlelampje voor handrem en eventueel choke dat daaronder zit kun je beter de stekker lostrekken omdat die er gemakkelijker af komt en de weerhaken van dat lampje nogal eens de neiging hebben om af te breken.

Dan kun je de draaischakelaar en de hendeltjes van de kachelbediening er voorzichtig uit trekken. Het kachelfrontje klik je er daarna uit, drukken op de achterkant, dan komt hij er vanzelf uit. Geen schroevendraaiers of plamuurmessen ertussen steken, dan beschadig je het paneel.

Als het paneeltje verlicht is, kun je de fitting nu gewoon uit het paneeltje trekken.

De schakelaar van de blower is er wat lastiger uit te krijgen. Je kunt het beste de veer aan een van de twee zijdes voorzichtig induwen met een plamuurmes, en dan langs achteren aan de stekker de schakelaar naar voren eruit duwen (van het dashboard af). Dan als hij eruit hangt, trek je de stekker van de schakelaar en duw je de kabel met stekker weer terug door het gat waar het uit kwam.

Nu komt het lastigste: De km-teller kabel. Je moet dan met je arm achter het dashboard zien te komen, via de rechterkant van de stuurkolom. Dan moet je je een weg banen naar boven waar de aansluiting van de km-teller kabel zit. Hij zit vast met een schroefsluiting met normale draad die je met de hand los moet draaien. De moer is geribbeld, maar je krijgt er geen sleutel op. Een tang moet je er ook niet op zetten omdat de moer dan kan vervormen, het is namelijk maar dun aluminium. (Er zijn wel uitvoeringen met een zeskantige moer, maar die zie je maar zelden. Als je er zo een hebt, heb je geluk en kun je hem los maken met een sleutel). Wanneer de moer helemaal los is, kun je de kabel er gewoon uit trekken.

Als je met je hand nu achter het dash zit, moet je meteen ook de stekker die achterop de tacho zit lostrekken.

Als laatste is er een die mensen vaak vergeten en waardoor ze dan de unit breken. Er zit namelijk op radio hoogte aan de zijkant van de km-teller (rechter zijde van de teller, linkse van de radio) een schroef. Deze moet je eruit draaien.

Nu is je teller los en kun je hem er voorzichtig uit trekken. Probeer hem zo evenwijdig mogelijk uit te trekken, dan kan er niks gebeuren. Trek niet eerst de ene kant er volledig uit, en dan de andere pas, want dan zal de tacho breken. Het voelt misschien wat raar, maar hij hangt in rubbertjes en je kunt hem er dus gewoon voorzichtig uit trekken.


Moet lukken zo zeker? ;)

SchokR
28-05-2013, 17:15
Dankje wel

Barn171
28-05-2013, 17:26
:thumbup: succes ermee