PDA

View Full Version : Lupo olielampje brandt : (


huinkroese
28-05-2013, 17:22
Nou, na ruim drie jaar zo goed als probleemloos rond te hebben gereden in de Lupo (onderhoud en kleine dingen daargelaten) lijkt het er nu toch wat minder voor te staan met het rode kleinood.

Afgelopen zaterdag weggereden en even gaan tanken onderweg, een halve minuut naar het wegrijden van de pomp gaat het olielampje aan; dus ik meteen naar de kant, kon nog net op de parkeerplaats komen.
Had olie in de auto staan, Lupo verbruikte 1 liter op 2000 km ongeveer dus ik hield het altijd een beetje bij. Ongeveer een halve liter bijgevoegd en weer verder gereden want het lampje bleef uit.

Na ongeveer 15 kilometer bijna op de plek van bestemming als het lampje weer aangaat! Dus meteen stoppen en checken. Kun je natuurlijk niks aan zien maar ik bleek het deksel van mijn accu niet goed dicht te hebben en er zit een zekering los. Deze aangedrukt en voĆ­la; weg rood lampje!
Super, de laatste 100 meter gereden en meteen gaat het lampje weer aan.

ANWB gebeld en de monteur kon er ook niet zoveel van zeggen.
Hij had het erover dat ze een waarschuwing hadden gehad dat er bij nieuwere modellen van Volkswagen een probleem kon ontstaan met 'black sludge', olie die het carter zou verstoppen.
Toch even aangezet en geen lampje, stukje gereden met de ANWB erachter en niks geen lampje.
Na 2 kilometer even aan de kant gezet en met de man van de ANWB overlegt wat ik het beste kon doen, uiteindelijk besloten dat hij nog even achter ons aan zou rijden zodat we in elk geval weer bij het adres waar we ondertussen op visite waren konden komen en vlak voor we daar waren gaat het lampje weer aan.

Goed, de Lupo staat nu weer voor de deur en ik heb er geen meter meer in gereden. Er zit genoeg olie in dus het is geen kwestie van olie die eruit loopt of die keihard opbrandt of iets dergelijks, het punt zit 'm ergens in het niet goed doorpompen van olie door het blok en ik ben heel benieuwd of iemand hier meer over weet?

- Het betreft een Lupo 1.4 16v
- 1998 (Duitse import)
- Wat is in vredesnaam 'black sludge'? Krijg op Google geen reacties
- Eventueel redmiddel volgens ANWB was 'spoelolie' wat de boel goed schoon zou moeten maken... iemand bekend met dat fenomeen?

Alvast heel erg bedankt voor de tips, tricks en/of harde realiteit!
Daan

Spierings
28-05-2013, 17:35
Eerst maar even kijken naar de oorzaak, kijken of het echt door een te lage olie druk komt of door een sensor/elektronica fout.
Dus eerst oliedruk laten meten en niet meer rijden.

Black sludge is een vervuiling van de olie welke aan de binnenkant van de motor vast kleeft. Is meestal bij een 1.4 niet zo heel erg

Black sludge in erge mate.
http://www.renault4.co.uk/technical/oil-sludge.jpg

golfje_295.000
28-05-2013, 18:07
deze motoren hebben wel problemen met de carterontluchting. maar dit treed normaal alleen op bij vriestemperaturen.

staat een heel topic over vol,maar dit was dus in de winter
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=95736&page=5&pp=20

Erik Baas
28-05-2013, 23:01
Ging dat niet om een slang die door condensvorming dichtvroor oid. ? Dan zou ik me kunnen voorstellen dat diezelfde slang ook door deze zwarte smurrie verstopt kan raken, en dan heb je dus ook geen smering meer...

PS.: Ik denk dat met "spoelolie" gewoon een goedkope oliesoort bedoeld wordt, die je maar pakweg een paar honderd km gebruikt. Op een lange rit de motor flink warm laten worden, dan verbrandt veel van de vervuiling uit de olie. Daarna kun je weer een goede multigrade olie er in doen, en meteen een nieuw oliefilter lijkt me dan ook wel een goed idee.

huinkroese
28-05-2013, 23:03
Heren, dank voor het meedenken!

@Spierings; nu je het zegt, daar had de ANWB man ook nog iets over te zeggen; hij zei dat zelfs als de oliedruk goed leek het toch foute boel zou kunnen zijn.
Ik heb er zelf absoluut geen verstand van maar om nu een blok wat verder prima rijdt, niet inhoudt of raar doet meteen af te schrijven of te reviseren lijkt me ook wat rigoreus.
Misschien VW dealer maar even bellen, kijken of zij de oliedruk kunnen uitlezen op locatie of iets dergelijks...

@golfje 295k; ja, over dat winter euvel had ik eerder al eens gelezen maar dat lijkt me nu niet aan de orde, het is wel koud voor de tijd van het jaar maar strenge vorst is het niet ;)

golfje_295.000
29-05-2013, 03:22
Nee dat snap ik, maar misschien is t netr wat erik zegt en zit die dicht en smeert t daardoor niet zoals t zou moeten, met lampje tot gevolg

huinkroese
29-05-2013, 18:33
Ja, de reactie van Erik had ik nog niet gelezen!
Thanks, dat zou inderdaad een logische reden van verstopping kunnen zijn.

Flushing oil gevonden trouwens: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_aut/krmo/52/auto-licht-transport/kroon-oil-motorolien/flushing-oil-20w20/tab-omschrijving/

Spierings
29-05-2013, 22:14
Kun je beter een flesje forte bij je huidige olie gooien als je hem wilt spoelen/reinigen/flushen.