View Full Version : Thermostaat oliekoeler
Jakkie Takkie
04-06-2013, 12:34
Mijn olie wordt niet goed warm. Zaterdag een heel stuk gereden maar hij blijft rond de 50 a 60 graden. Dit wil ik natuurlijk zo snel mogelijk oplossen maar ik vindt nergens een thermostaat, vermoedt nl. dat die kapot is of vast zit. Kun je deze los krijgen of is dat een onderdeel van de oliepomp, en zo ja waar kun je hem krijgen?
Joris_MK1
04-06-2013, 12:39
Thermostaat zit in je waterpomp he ;) Kost niet meer dan 20 euro...
Of heb je een exoot? Normaal zit ie tenminste daar :D
Jakkie bedoelt de thermostaat van de oliekoeler ;)
En nee die zit niet in de waterpomp.
Ik durf eigenlijk niet te zeggen waar dan wel, maar ik schat aan de oliekoeler zelf of de sandwichplaat.
Jakkie Takkie
04-06-2013, 13:22
Jakkie bedoelt de thermostaat van de oliekoeler ;)
En nee die zit niet in de waterpomp.
Ik durf eigenlijk niet te zeggen waar dan wel, maar ik schat aan de oliekoeler zelf of de sandwichplaat.
Idd de thermostaat in de oliekoeler :D
Kun je die sandwichplaat zo loshalen zonder dat de olie er uit zeikt? Meeste olie zit in het carter lijkt me maar heb toch geen zin in vlekken op de oprit, krijg ik commentaar van de buren die toch al niet zo blij zijn met mijn nieuwe hobby :shake:
Joris_MK1
04-06-2013, 14:15
:tongue: Weer wat geleerd :thumbup:
Nee wordt een kliederboel, beste is om olie af laten. Ideaal moment om te verversen dus.
Moet tie wel een thermostaat hebben je heb namelijk sandwich plate met en zonder thermostaat.
En als ik het zo eens hoor kan het zo maar zo zijn dat jij er een zonder heb.
Hier zit de thermostaat als je er een heb
http://s22.postimg.org/sx2waitc1/Mocal_2.jpg (http://postimage.org/)
Als hij een originele gti oliekoeler heeft dan zit die in het oliefilterhuis!
Maak eens een foto van je oliefilter huis. Wel zo makkelijk
Klopt dan moeten de 4 boute op de voor kant los pas wel op de pakking hier achter is volgens mij niet meer te krijgen.
Als deze scheurt blijft hij altijd lekken ook met vloeibare pakking troep.
http://s23.postimg.org/ffijz3vnv/DSC_9815.jpg (http://postimg.org/image/5uyxc86br/full/)
Kijk eens of de kabel nog mooi vast zit aan de tempgever (die je net achter de oliefilter vindt), had hier namelijk het zelfde probleempje, hij gaf wel een lichte stijging aan van temperatuur maar kwam nooit op bedrijfstemperatuur.
moertje wat los zat met rondelletje weer aangedraaid en klaar was ie
Jakkie Takkie
04-06-2013, 19:05
Volgens het grote GTI boek:
'Ein Temperaturregler im Olfilterflansch gibt ab ca. 110C die Druckleitung in den Olkuhler frei. Das gekuhlte Ol gelangt wieder an den Olfilterflansch zuruck zum erneuten Durchpumpen durch den Motor. Die 1,6-liter-Motoren der ersten Serie besitzen einen etwas anders aussehenden Olkuhler. Hier sitzt der temperaturregler in einem separaten Gehause in der Druckleitung. Diese fuhrt oben in den Olkuhler, unten ist die Rucklaufleitung angeschlossen.'
Excuses voor het ontbreken van alle puntjes op o's en de u's :D
Zo ziet mijn oliefilterflens eruit:
http://i302.photobucket.com/albums/nn120/Jakkie_takkie/P1090619_zpsac106429.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Jakkie_takkie/media/P1090619_zpsac106429.jpg.html)
http://i302.photobucket.com/albums/nn120/Jakkie_takkie/P1090616_zpsb3b578a8.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Jakkie_takkie/media/P1090616_zpsb3b578a8.jpg.html)
http://i302.photobucket.com/albums/nn120/Jakkie_takkie/P1090619_zpsac106429.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Jakkie_takkie/media/P1090619_zpsac106429.jpg.html)
http://i302.photobucket.com/albums/nn120/Jakkie_takkie/P1090616_zpsb3b578a8.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Jakkie_takkie/media/P1090616_zpsb3b578a8.jpg.html)
Ziet er dus naar uit dat de thermostaat er in zit? Klinkt weer lekker met een pakking die niet meer te krijgen is...
Keep calm! En voorzichtig demonteren, goed inspuiten met wd zodat de boutjes rustig los gaan!
Jakkie Takkie
04-06-2013, 20:40
Okay... ik was alvast begonnen:
http://i302.photobucket.com/albums/nn120/Jakkie_takkie/P1090620_zps628be0fc.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Jakkie_takkie/media/P1090620_zps628be0fc.jpg.html)
http://i302.photobucket.com/albums/nn120/Jakkie_takkie/P1090621_zps1dafb6f3.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Jakkie_takkie/media/P1090621_zps1dafb6f3.jpg.html)
http://i302.photobucket.com/albums/nn120/Jakkie_takkie/P1090622_zps279590d9.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Jakkie_takkie/media/P1090622_zps279590d9.jpg.html)
http://i302.photobucket.com/albums/nn120/Jakkie_takkie/P1090623_zpscc98a6b9.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Jakkie_takkie/media/P1090623_zpscc98a6b9.jpg.html)
Gelukkig kon ik eea vrij goed los krijgen. Ik heb de indruk dat hij ook als eens is losgeweest omdat er 1 boutje tussenzat dat een andere lengte had.
Anyway, hoe werkt dit ding? Ik denk dat dat messing pennetje dat in de zuiger zit bij een goede thermostaat naar buiten moet steken bij temperaturen onder de 110 graden Celcius. Doordat de zuiger dan naar binnen wordt gedrukt worden de poorten naar de oliekoeler gesloten. Bij 110 graden Celcius gaat hij open en loopt de olie via de poorten naar de oliekoeler. Hoewel.... iets dat krimpt ipv uitzet als het warm wordt :screwy:
Of zit mijn zuiger er verkeer om in??
gti_power
04-06-2013, 20:58
Hij word langer als ie warmer word,kun je testen door em in kokend water te leggen.
Jakkie Takkie
04-06-2013, 21:00
Okay... maar dan lijkt het alsof hij bij mij de poort naar de oliekoeler dicht zet of zit ie er verkeer om in (110 graden aanduiding naar binnen)
Leuk om te zien hoe het in elkaar steekt. Ik heb deze ook maar ga hem niet uit elkaar halen :)
Volgens jou Duitse omschrijving is de werking dat hij de retour afsluit en opent. Ik wil vanavond wel even in ETKA kijken wellicht is er een exploded view. Heb ook golf 1 vraagbaak en een Engelse Haynes voor de GTI. Drie kansen dus...
Water dat kook wordt toch niet warmer dan 100 graden?
naar mijn inzien ook niet,
maar merk alweer dat in dit topic het woord thermostaat op 1 hoop word gegooid!
ScareMercy
05-06-2013, 17:41
kokend zuiver water word inderdaad niet warmer als 100°C.. Maar het is niet zo dat hij bij 100°C net zo kort is als bij 20°C.. Je kunt dan al zien of hij enigszins functioneert of niet..
gevonden in haynes :
link (http://i.imgur.com/KgVp5Tw.jpg)
Erik Baas
05-06-2013, 18:26
Water dat kook wordt toch niet warmer dan 100 graden?
Als water onder druk komt te staan, zoals in een gesloten koelsysteem, zal de kooktemperatuur oplopen met de druk, en kan dus wel degelijk hoger dan 100° komen! Dat was juist de aanleiding om zulke koelsystemen te gaan gebruiken: als water kookt vormen zich dampbellen, kan het water niet meer rondgepompt worden, en heb je dus geen koeling meer.
Mijn vraagbaak :D
http://s3.postimg.org/l5cta6myb/DSC_9821.jpg (http://postimg.org/image/vs6mflv3j/full/)
Nog even terug te komen op het probleem de thermostaat zou dus eigenlijk continu open staan om dat jouw motor temperatuur niet hoger komt dan die 50,60GR
Dus hij koet de olie continu ,is er trouwen niks mis met je meter :D
Hoe die bus er in moet kan je goed zien o de bovenste tekening.
Jakkie Takkie
05-06-2013, 21:58
naar mijn inzien ook niet,
maar merk alweer dat in dit topic het woord thermostaat op 1 hoop word gegooid!
Het woord thermostaat is dan ook een verzamelnaam. De meeste mensen denken daarbij aan een waterzijdige regeling maar dat kan natuurlijk ook oliezijdig zijn zoals in dit geval :rolleyes: Er bestaan ook thermostaten die luchtzijdig regelen maar daar hebben we hier gelukkig niet mee te maken.
Jakkie Takkie
05-06-2013, 22:02
Nog even terug te komen op het probleem de thermostaat zou dus eigenlijk continu open staan om dat jouw motor temperatuur niet hoger komt dan die 50,60GR
Dus hij koet de olie continu ,is er trouwen niks mis met je meter :D
Hoe die bus er in moet kan je goed zien o de bovenste tekening.
Mooi plaatje, lijkt erg op dat uit Haynes of is dat een origineel VW werkplaatsboek??
Bij mij zit de zuiger er dus iig goed in. Ik had hem al weer terug gemonteerd om te voorkomen dat ie ging lekken (je weet nooit) maar ik zal hem er een dezer dagen weer eens uithalen en testen in kokend water. Hij zal inderdaad logischerwijs niet in een keer pas gaan uitzetten bij 110 graden maar geleidelijk openen.
Dit is het onderdeelnummer van de zuiger met element: 049115429 gaat toch weer richting de 100 euri's kosten ben ik bang als hij kapot is.
Haynes is hetzelfde plaatje. De vraagbaak in het Nederlands voor de golf 1 heeft allemaal dezelfde plaatjes als de Haynes. Enige verschil is dat de Haynes veel uitgebreider is maar alleen in Engels verkrijgbaar.
Heb je een VDO olie temp meter? Ik zou eerst wat Style zegt die voeler is vervangen en rechtstreeks aansluiten op je olie temp meter. Dat kost je maar een paar Eurie. Als dan blijkt dat je thermostaat het probleem is zou ik sterk overwegen om een aftermarket adapterplaat met thermostaat te steken, is waarschijnlijk goedkoper en na 30 jaar door ontwikkeling beter dan orgineel.
Jakkie Takkie
06-06-2013, 12:10
Okay; je bedoeld dat eventueel de voeler en/of de meter defect zou kunnen zijn? Ik heb toevallig net zo'n los VDO metertje liggen, nog niet ingebouwd. Dat kan ik natuurlijk zo proberen.
Die aftermarket adapterplaat daarmee bedoel je neem ik aan zoiets als op de eerste foto van Style.
wernerdevries
08-06-2013, 09:52
Ik heb het zelfde probleem gehad.
Pannetje olie op een kookplaat, thermometer erin, niet binnen doen, stinkt als een malle.
Tussen de 100 en 110 graden komt het pennetje naar buiten.
Als het zit gemonteerd, komt het pennetje tegen het deksel.
Als hij niet goed is, heb ik er nog wel 1.
Jakkie Takkie
09-06-2013, 20:42
Ik heb het zelfde probleem gehad.
Pannetje olie op een kookplaat, thermometer erin, niet binnen doen, stinkt als een malle.
Tussen de 100 en 110 graden komt het pennetje naar buiten.
Als het zit gemonteerd, komt het pennetje tegen het deksel.
Als hij niet goed is, heb ik er nog wel 1.
Ik heb daarstraks de thermostaat er even uit gehaald en in een pannetje opgewarmd tot het kookpunt. Hij geeft echter geen krimp. Het pennetje zit overigens niet meer vast, dat was eerst wel zo. Ik kan hem met een tangetje zo eruit trekken. Kan me dan ook niet voorstellen dat dat goed is (hij is er dan nl. dus echt helemaal uit - twee losse delen).
Wat ik trouwens nog steeds vreemd vindt is dat mijn olie volgens de meter te koud bleef terwijl ik eigenlijk uit het verhaal opmaak dat in ruststand (plunjer tegen deksel thermostaathuis) de leiding naar de oliekoeler afgesloten zou moeten zijn. Ik denk dat ik toch ook nog een keer moet testen met de losse VDO meter.
Klopt helemaal gaat pas open bij hogere temperaturen ;)
Jakkie Takkie
10-06-2013, 09:31
Maar volgens Werner moet je toch iets zien gebeuren :confused:
wernerdevries
13-06-2013, 21:27
ja dat klopt het pennetje komt naar buiten.
Het zijn wel 2 losse delen.
Jakkie Takkie
15-06-2013, 09:22
Ik heb het spulletje weer in elkaar gezet. Ik hoop dit weekend even te kunnen testen.
Jakkie Takkie
16-06-2013, 15:59
Net even een stukje gereden. Pas na een minuut of twintig rijden begon de olietemperatuurmeter op het MFA een waarde aan te geven (52...55 graden). Ik heb zekerheidshalve nog even aan de oliekoeler zelf en de slangen gevoeld maar die blijven koud. Dus het vermoeden bestaat dat de regelaar gewoon werkt maar dat het display niet de juiste waarde aangeeft. Ik heb nog een externe olietemperatuurmeter en ga nu even opzoeken hoe ik die moet aansluiten.
Dat is niet zo moeilijk hoor:
Geschakelde + en een massa op de meter.
En de sensor draad komt op NR 1 op mijn plaatje hier boven
Olietemperatuur voeler ;)
Jakkie Takkie
17-06-2013, 11:58
Dat is niet zo moeilijk hoor:
Geschakelde + en een massa op de meter.
En de sensor draad komt op NR 1 op mijn plaatje hier boven
Olietemperatuur voeler ;)
Dat had ik inmiddels ook uitgevonden :)
De meting met de losse VDO meter geeft een wat reelere waarde, een graag of 95 na een stukje kachelen. Heb de thermostaat nog niet open gehad. Zaterdag weer een poging.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.