PDA

View Full Version : Kentekenplaat verlichting doet het niet meer.

Ludomk2
04-06-2013, 22:02
Hallo allemaal

mijn nummerplaat lampjes willen allebei niet meer werken :confused:
eerst gingen ze allebei, hebben ze een soort zekeringske onder het dashboard?
want met trillingen van de subwoofer kan het ook misschien zijn dat lampjes los gekomen zijn.

en stond op het punt om de auto naar de apk keuring te brengen

groetjes

road runner
04-06-2013, 22:10
Lampjes zijn goed?

Vaak zit er een draadbreuk in het stuk tussen de carosserie en achterklep
Waar de draden door de rubberhuls lopen

Erik Baas
04-06-2013, 22:19
Zekering 20, 10A.

Ludomk2
04-06-2013, 22:28
Lampjes zijn goed?

Vaak zit er een draadbreuk in het stuk tussen de carosserie en achterklep
Waar de draden door de rubberhuls lopen
Ik zal morgen eens kijken, want als mensen de auto komen bekijken wil ik geen gezaag horen dat er iets niet werkt, moet technisch in orde zijn :D

dankjewel voor de tip

Ludomk2
04-06-2013, 22:29
Zekering 20, 10A.
Dankjewel :D

KevinJ
05-06-2013, 06:54
Als het een Jetta is weet ik zeker dat het een draadbreuk is in de achterklep. Dat draadje raakt namelijk precies een scherp puntje van de carrosserie.

fcapri
05-06-2013, 07:32
een golf 2 ook hoor.

nr plaat verlichting en achteruit ruitewisser die nie werken zijn bijna altijd die kabelboom in de hoek.
bij mij gingen de lampjes als de klep omhoog ging, en gaan ze uit als ik die dicht deed.

kabelboom eruit getrokken, nieuw stuk ingesoldeerd en al jaren geen problemen meer (tot de nieuwe dus weer overbreekt)

Ludomk2
05-06-2013, 11:41
een golf 2 ook hoor.

nr plaat verlichting en achteruit ruitewisser die nie werken zijn bijna altijd die kabelboom in de hoek.
bij mij gingen de lampjes als de klep omhoog ging, en gaan ze uit als ik die dicht deed.

kabelboom eruit getrokken, nieuw stuk ingesoldeerd en al jaren geen problemen meer (tot de nieuwe dus weer overbreekt)
Het is inderdaad in de draad denk ik, heb het kapje los geschroefd en de lampjes eruit gehaald, zo goed als nieuw..
maar hoe krijg ik die kabelboom eruit?
Het is een golf 2 5deurs

bij mij gingen ze ook eerst aan-uit als ik de koffer opendeed, precies slecht contact en of storing. Nu gaan ze helemaal niet meer, hopelijk kom ik de blauwe smurfen niet tegen snachts, heb ik weer een bekeuring aan mijn broek..

KevinJ
05-06-2013, 16:57
Volgensmij kun je hem gewoon zien lopen, meestal breekt hij op de plek waar de klep scharniert.

fcapri
05-06-2013, 17:11
bovenaan de hoek kan je die rubberen slurf lostrekken. de kabels die erin zitten kun je normaal een 10cm eruit trekken daar. de breuk zit op dat stuk.

de desbetreffende kabels doorknippen, krimpkous erover en weer aan elkaar solderen (let wel, wordt korter en korter door de jaren zo door elke keer een stukje af te knippen).

bij mij was deze al eens hersteld, ik knipte de herstelling eruit, heb aan het ene stuk een nieuw stuk draad van 15cm gesoldeerd, en dit stuk dan aan het andere deel kabelboom (als het ware 15cm extra tussen gestoken). dit was veel soepelere draad die ik gebruikt heb (de originele is redelijk hard).
ondertussen dan ook de andere stukken aangepakt die 'zwak' werden aan het knikpunt. kabel weer wat terug geduwd, slurfje weer in het kofferdeksel geprutst en dat was het. nu 4jaar later nog steeds in orde.

ik dacht dat er herstelstukken te kopen waren ook met een soort klemmen aan die je gewoon aan de kabelboom knijpt dan

Ludomk2
05-06-2013, 17:40
bovenaan de hoek kan je die rubberen slurf lostrekken. de kabels die erin zitten kun je normaal een 10cm eruit trekken daar. de breuk zit op dat stuk.

de desbetreffende kabels doorknippen, krimpkous erover en weer aan elkaar solderen (let wel, wordt korter en korter door de jaren zo door elke keer een stukje af te knippen).

bij mij was deze al eens hersteld, ik knipte de herstelling eruit, heb aan het ene stuk een nieuw stuk draad van 15cm gesoldeerd, en dit stuk dan aan het andere deel kabelboom (als het ware 15cm extra tussen gestoken). dit was veel soepelere draad die ik gebruikt heb (de originele is redelijk hard).
ondertussen dan ook de andere stukken aangepakt die 'zwak' werden aan het knikpunt. kabel weer wat terug geduwd, slurfje weer in het kofferdeksel geprutst en dat was het. nu 4jaar later nog steeds in orde.

ik dacht dat er herstelstukken te kopen waren ook met een soort klemmen aan die je gewoon aan de kabelboom knijpt dan

Ik heb een totaal anders probleem :tongue: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/q89/s480x480/931387_180525595445139_613660945_n.jpg

De boosdoener, kijk; als ik met een voltmeter op het contactje meet krijg ik op dit lamphoudertje geen 12.2V, de andere wel..
maar beide lampen werken niet???
ik heb allebei de lamphouders eruit gehaald, en op de kabel zelf gemeten. ze krijgen allebei 12.2V..
dus een draadbreuk is onmogelijk (denk ik) in dit probleem :tongue:

conclusie; zijn die lampen in serie geschakeld? want ze werken allebei niet meer terwijl 1 lamphoudertje stuk is..

Spierings
05-06-2013, 17:49
Lampen zijn niet in serie, maar jouw eerdere opmerking : bij mij gingen ze ook eerst aan-uit als ik de koffer opendeed. Doet mij toch ook aan een kabelbreuk denken.

Hoe heb je met de voltmeter gemeten ?? massa op de klep of op het contactje ?

Ludomk2
05-06-2013, 17:54
Lampen zijn niet in serie, maar jouw eerdere opmerking : bij mij gingen ze ook eerst aan-uit als ik de koffer opendeed. Doet mij toch ook aan een kabelbreuk denken.

Hoe heb je met de voltmeter gemeten ?? massa op de klep of op het contactje ?
Het voltmeter pennetje heb ik gewoon aangehouden op het contactje van de kabel zelf. ik heb alleen de + gemeten, de min geeft geen waarde (wat logisch is)
als ik de meter op piepen zet, dan piept het minnetje wel. dus eigenlijk maken ze contact normaal gezien.

vond het raar ja dat wanneer ik de koffer opendeed dat de kenteken lampjes even uitgingen op een bepaalde hoogte, daarna als de koffer terug dicht is dat die terug begonnen te werken..

De kabels geven allebei 12v, de lampen willen niet aangaan met de lamphoudertjes, vind ik echt raar, de auto stond te koop, nu weer even niet aangezien ik nu met dit probleem zit voor de apk keuring..

Spierings
05-06-2013, 17:59
Dat hij piept of 12v meet wil niet veel zeggen, kan zijn dat hij toch nog net iets contact maakt dat hij piept en meet je ook 12v maar dat als de draad belast wordt door het lampje kan het zijn dat het een overgangsweerstand heeft en dus het lampje niet brand.

Heb vaak zat bedrading doorgemeten (onbelast) en dat het goed was terwijl er toch een breuk in zat.

Het branden bij bewegen klep zijn echt indicaties van een kabelbreuk.

Ludomk2
05-06-2013, 18:01
Dat hij piept of 12v meet wil niet veel zeggen, kan zijn dat hij toch nog net iets contact maakt dat hij piept en meet je ook 12v maar dat als de draad belast wordt door het lampje kan het zijn dat het een overgangsweerstand heeft en dus het lampje niet brand.

Heb vaak zat bedrading doorgemeten (onbelast) en dat het goed was terwijl er toch een breuk in zat.

Het branden bij bewegen klep zijn echt indicaties van een kabelbreuk.

Ik zal kijken wat ik zal vinden wat de oorzaak is, heb daarnet alles los gehaald, maar aangezien het motortje van de achter ruitenwisser in de weg staat durf ik deze niet los te draaien, vooraleer ik meer problemen krijg..

dankjewel :thumbup:

fcapri
05-06-2013, 18:12
neem nu ergens een klein lampje ofzo met 2 draadjes aan.
sluit u meter aan op de kabelboom zodat je 12V hebt en hang dat dit lampjes eens op die meterklemmen.

als het lampje gaat branden, heb je geen kabelbreuk, ik denk eerder dat je 0V gaat krijgen op het moment dat het lampje aan de contacten komt.

de 12V is openklemspanning. van het moment je stroom vraagt, gaat die kabelbreuk een hoge overgangsweerstand krijgen en geen 12V meer geven.
is een beetje zoals een lege batterij ofzo. onbelast geeft die ook 12V, als je die dan wilt gebruiken zakt de spanning zo naar 5V ofzo (door de hoge interne weerstand van de lege batterij)

op een huislichtschakelaar staat ook 220V en nogthans zit er een gloeilamp tussen (openkring). moest je daar een weerstandje tussen zetten, gaat die spanning ineens heel fel induiken en toch de lamp niet branden.

Ludomk2
05-06-2013, 18:18
neem nu ergens een klein lampje ofzo met 2 draadjes aan.
sluit u meter aan op de kabelboom zodat je 12V hebt en hang dat dit lampjes eens op die meterklemmen.

als het lampje gaat branden, heb je geen kabelbreuk, ik denk eerder dat je 0V gaat krijgen op het moment dat het lampje aan de contacten komt.

de 12V is openklemspanning. van het moment je stroom vraagt, gaat die kabelbreuk een hoge overgangsweerstand krijgen en geen 12V meer geven.
is een beetje zoals een lege batterij ofzo. onbelast geeft die ook 12V, als je die dan wilt gebruiken zakt de spanning zo naar 5V ofzo (door de hoge interne weerstand van de lege batterij)

op een huislichtschakelaar staat ook 220V en nogthans zit er een gloeilamp tussen (openkring). moest je daar een weerstandje tussen zetten, gaat die spanning ineens heel fel induiken en toch de lamp niet branden.

Die test heb ik net nog toegepast, ik nam een speaker draad ik had deze op de 2 vrouwtjes aangehouden, en de andere 2 draadjes op een ander lampje, niets brand.. op allebei kabelbomen geprobeerd ook helemaal niets..

Dus is dit regelrecht een draad breuk?
ps ; ik ben vrij handig op het gebied van huishoudelijke en industrieel elektriciteit, studeer ik nu nog trouwens

Spierings
05-06-2013, 22:47
Dus is dit regelrecht een draad breuk?
ps ; ik ben vrij handig op het gebied van huishoudelijke en industrieel elektriciteit, studeer ik nu nog trouwens
Waarschijnlijk wel, gewoon even de kabel iets los halen, is niet zo moeilijk bij een golf 2.

Ludomk2
06-06-2013, 14:08
Ben net terug uit een autoshop, ze durven voor 2 lamphouders 14euro te vragen :wow: ik ga ze dan liever in het weekend in de sloop meesharelen haha