Log in

View Full Version : Geschorst en geen apk

frank6892
04-06-2013, 23:15
Beste mensen,

Ik heb hier een golf staan. De golf is momenteel geschorst alsook de apk verlopen (2012 ergens). Nu is de golf zover dat hij weer apk gekeurd kan worden.

Ik lees verschillende dingen hoe dit nu in zijn werk hoort te gaan. Eerst WA verzekeren, dan apk laten keuren, en dan ontschorsen etc.

Ik kan hier op de hoek de auto laten keuren, dus afstand is geen probleem.

Iemand hier beetje duidelijkheid over? Hoe kan dat garagebedrijf dan een testrit maken? Wat als het garagebedrijf gecontroleerd word etc? :screwy:

Groettee

The_Maxx
05-06-2013, 00:05
Andere garage gaan. Niet allemaal doen ze een testrit, officieel hoeft dat namelijk niet bij mijn weten.
(edit: even keurings-eisen nagekeken, hoeft alleen bij twijfel van een aantal zaken behorend tot het onderstel)

APK keuren kan idd voor de schorsing is stopgezet. Verzekeren kun je beter even een belletje aan wagen dat de auto minimaal verzekerd is zodat je ermee naar de apk kunt.

R.icky
05-06-2013, 00:22
Eerst aanmelden bij de RDW
Dan verzekeren
Dan APK

Als je eerst aanmeld bij de RDW en niet gelijk verzekerd, krijg je een aanslag van 325,-, GELIJK en das zonde.

vdWal.
05-06-2013, 06:02
maak daar maar 390 van :tongue:

overigens even van de belastingdienst af gehaald,
heb er zelf nog niet lang geleden ook mee gezeten..

APK-keuring

Tijdens de schorsing mag u wel een APK-keuring laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruikmaken om naar de plaats van de keuring te gaan. U hoeft dan geen motorrijtuigenbelasting te betalen.U hoeft ook niet te melden dat u tijdens de schorsing naar de keuring gaat.

Controle tijdens APK-keuring

Wordt u op de dag van de keuring gecontroleerd? Dan sturen wij u een vooraankondiging van een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting. U krijgt hierna de gelegenheid om schriftelijk aan te tonen dat u uw voertuig op die dag hebt laten keuren. Dit kan met het officiële keuringsrapport of andere documenten waaruit blijkt dat u een afspraak had met een keuringsstation of garagebedrijf voor de APK. Als alles klopt, krijgt u geen naheffingsaanslag.

René
05-06-2013, 06:55
Dan verzekeren
Dan APK

Als je eerst aanmeld bij de RDW en niet gelijk verzekerd, krijg je een aanslag van 325,-, GELIJK en das zonde.

dus het is eigenlijk:

Eerst verzekeren
Dan aanmelden bij de RDW
Dan APK

;)

Christiaan
05-06-2013, 08:52
Nee.

Een auto kan ook gekeurd worden als deze nog geschorst is. Als de garage er zo nodig een testrit mee wil maken, zetten ze hun eigen garage / groene platen er maar op.

Dus, eerst keuren, dan verzekeren, dan uit schorsing halen.

Als je de auto eerder uit schorsing haalt zonder keuring, heb je een ongekeurde auto, dat kost je ook geld....

frank6892
05-06-2013, 10:53
Zoals eerst op de site van de belasting staat;

APK-keuring

Tijdens de schorsing mag u wel een APK-keuring laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruikmaken om naar de plaats van de keuring te gaan. U hoeft dan geen motorrijtuigenbelasting te betalen.U hoeft ook niet te melden dat u tijdens de schorsing naar de keuring gaat.

Hier staat dat ik mij niet hoef te melden bij de RDW.

Het probleem is in ieder geval niet het rijden naar de garage toe, dat is nog geen 10 meter, dus daar ben ik niet bang voor. Het probleem ligt echt bij het keuren bij het bedrijf, hoe het er dan aan toe gaat. Wanneer ik wel en wanneer ik geen boetes ontvang tijdens de keuring.

Het is en blijft nog steeds een beetje onduidelijk

joostvw
05-06-2013, 12:06
Zoals eerst op de site van de belasting staat;

Het probleem is in ieder geval niet het rijden naar de garage toe, dat is nog geen 10 meter, dus daar ben ik niet bang voor. Het probleem ligt echt bij het keuren bij het bedrijf, hoe het er dan aan toe gaat. Wanneer ik wel en wanneer ik geen boetes ontvang tijdens de keuring.

Het is en blijft nog steeds een beetje onduidelijk

Er is niks onduidelijk aan en er is ook geen probleem tijdens het keuren.

Zoals de tekst hierboven beschrijft mag je zonder te ontschorsen naar de apk rijden.
Officieel gezien is het wel aan te raden hem alvast WA te verzekeren (voor het geval je tijdens de rit naar de apk toe een ongeluk zou maken).

Maargoed, als het maar 10 meter is zou ik dat niet eens doen.

Ik heb nog NOOIT gehad dat ze hebben proefgereden voor een APK.
Maar mochten ze dit doen zijn ze verplicht dit met hun (groene) handelsplaten te doen. Op die platen hebben hun zelf een wegenbelasting en verzekering lopen. Dus geen probleem gewoon naar de APK met dat ding :thumbup:

Gertjan
05-06-2013, 12:15
Als je er toch weer mee gaat rijden nadat hij gekeurd is zou ik hem wel meteen even verzekeren, dan zit je in ieder geval helemaal goed.

frank6892
05-06-2013, 12:16
Bedankt heren!

dan ga ik het mooi op die manier doen.

Waar het dan vandaan komt dat je je aan moet melden bij rdw etc vraag ik me dan ook af..

LRR
05-06-2013, 12:57
Gewoon zoals Christiaan zegt.

Heb ik ook gedaan, geen centje pijn.

Christiaan
05-06-2013, 15:35
Gewoon zoals Christiaan zegt.

Heb ik ook gedaan, geen centje pijn.

Da's ieder voorjaar vaste prik hier :D Voordat je de auto uit de schorsing haalt, zorgen dat de APK en verzekering geregeld is, dan zit je altijd goed.

(zelfde dag verzekeren en uit schorsing halen, levert meestal op dat je een artikel 34 WAM mag gaan regelen voor de RDW. Regel de verzekering een paar dagen voordat de auto uit schorsing gaat. Evaring :) )

frank6892
05-06-2013, 22:18
Dus cristiaan zoals jij zegt, keuren, dan verzekeren, en dan na paar dagen ontschorsen?

Tjaap
05-06-2013, 22:35
Ik zou niet onverzekerd gaan rijden.

Verzekeren keuren en ontschorsen lijkt mij de volgorde.

Gijs
05-06-2013, 23:12
Verzekeren, APK keuren en indien goedgekeurd uit de schorsing halen. Een APK keurstation hoeft nergens een proefrit voor te maken. :)
Keuren kan ook zonder verzekerd te zijn, maar dan zou ik dit wel even melden bij het keuringsstation (brengen dmv autoambulance uiteraard).

Oudelut
06-06-2013, 01:44
Let op: voor de keuring moet je een concrete afspraak maken, en een hardcopy bewijs daarvan moet je bij je hebben (in geval van staande houding). Mocht de garage toch gaan proefrijden kun je vervolgens ook met dat papier aantonen dat je 'm voor APK had weggebracht...

Kevert
20-06-2013, 13:34
Wat een moeilijk gedoe wat eigenlijk niet moeilijk is ;).
Je kan keuren terwijl die is geschorst, maar dan moet je alleen transport regelen voor de auto en er absoluut niet zelf in gaan rijden, volgens de regels zou het mogen maar waarom zou je problemen gaan opzoeken? Er kan altijd wat gebeuren en je moet dan alles regelen kwa bewijzen van hoe en wat, dat waarschijnlijk een hoop moeilijk gedoe zal geven.
En anders als je er heen rijd gewoon regelen dat de schorsing die dag van de keuren eraf is en dat je verzekerd rijd + duidelijk bewijs op papier dat je een afspraak hebt voor de apk.
Dan zit je eigenlijk gewoon 100% goed.

The_Maxx
20-06-2013, 20:06
...
En anders als je er heen rijd gewoon regelen dat de schorsing die dag van de keuren eraf is en dat je verzekerd rijd + duidelijk bewijs op papier dat je een afspraak hebt voor de apk.
Dan zit je eigenlijk gewoon 100% goed.

Bij afkeur kan het dus zijn dat je alsnog een boete krijgt voor het niet apk gekeurd hebben van de auto ;) Zijn ze bij de RDW rap mee na stoppen van schorsing, zeker als de apk al meer dan 2 maanden verlopen was tijdens de schorsing.

fearless
20-06-2013, 20:29
Dan verzekeren
Dan APK

:screwy:

Ik heb 2 jaar gedaan over een auto.
Geschorst en onverzekerd.

Ben toen met de groene platen van mn werk (mag ook niet) naar de Rdw gereden.
Voor APK en een motorwijziging op kenteken.

Verder niets.

was nog geen 90 euro kwijt met de apk er bij.....

Daar is niets bij aangemeld oid.

Een geschorste auto mag ook gewoon voor de Apk.
Rijden hoeft ook niet, maar bij twijfel (zoals bij remmen) moet er soms wel mee gereden worden.

Tjaap
20-06-2013, 22:37
:screwy:

Ik heb 2 jaar gedaan over een auto.
Geschorst en onverzekerd.

Ben toen met de groene platen van mn werk (mag ook niet) naar de Rdw gereden.
Voor APK en een motorwijziging op kenteken.

Verder niets.

was nog geen 90 euro kwijt met de apk er bij.....

Daar is niets bij aangemeld oid.

Een geschorste auto mag ook gewoon voor de Apk.
Rijden hoeft ook niet, maar bij twijfel (zoals bij remmen) moet er soms wel mee gereden worden.
als jij met groene platen rijd ben je wel gewoon verzekerd, dus die :screwy:
is onnodig? en als je geschorst staat hoef je uiteraard ook niet verzekerd te zijn.

Bernhard
10-03-2014, 10:53
Verzekeren, keuren uit schorsing halen. Is wel het beste maar niet mogelijk.
De verzekeraars willen geen auto verzekeren die al 3 jaar geen apk heeft gezien..(is mijn ervaring).

Ik heb maandag afspraak voor apk van mijn caddy. Nu rij ik er onverzekerd naar toe.
(is 100 meter in een woonwijk) Ik kom provinciale of doorgaande weg gelukkig niet op.

Als die goedgekeurd is meteen verzekeren en dan uit de schorsing halen.