View Full Version : Olie vraagje
Beste,
Misschien dat ik teveel vragen hierzo post..
Ik wil de motorolie verversen maar ik weet niet hoeveel ik erin moet kiepen?
Hoeveel olie moet ik er in doen in een GTD met oliefilter zonder intercooler? motorcode JR.
Want in mijn JP deed ik ongeveer 5L 10w40.
Dank jullie wel :thumbup:
Erik Baas
16-06-2013, 15:29
Olieslager zegt 3.5 liter, incl. oliefilter.
Edit: Ik bedoelde P.H.Olving, sorry.
Olieslager zegt 3.5 liter, incl. oliefilter.
3.5? dat is extreem weinig O.o
toch bedankt
Ik heb altijd geweten dat een turbo zowiezo veel meer olie vraagt dan een normale gewone diesel, dus 3,5 is zeker niet waar.
Ik dacht ook 3,5L + 0,5 voor het filter maar je kan toch altijd er 3,5 in gooien peilen en zo weer verder aanvullen tot het peil ?
Ik dacht ook 3,5L + 0,5 voor het filter maar je kan toch altijd er 3,5 in gooien peilen en zo weer verder aanvullen tot het peil ?
Dat is ook een goed idee, ga ik zeker doen.
Sommige kiepen daar 5,5L in heb ik gezien bij een vriend zijn GTD
In mijn 1.6d deed ik daar bijna 5L in met filter, nooit problemen gehad dat ie blauw dampte
Te weinig olie is niet goed maar teveel ook niet..
svenvdbos
16-06-2013, 20:05
je hebt toch een peilstok.
Erik Baas
16-06-2013, 20:34
Volgens het boek van Olving (niet Olieslager dus, sorry) gaat er zowel in een JP als in een JR-blok 3 liter olie, plus een halve liter in het filter. Maar als jij er per se 5 liter in wilt kiepen vind ik dat ook prima.
svenvdbos: precies.
Volgens het boek van Olving (niet Olieslager dus, sorry) gaat er zowel in een JP als in een JR-blok 3 liter olie, plus een halve liter in het filter. Maar als jij er per se 5 liter in wilt kiepen vind ik dat ook prima.
svenvdbos: precies.
Ik kon het niet weten aangezien ik totaal geen kennis heb van een GTD blok.
toch bedankt
Erik Baas
16-06-2013, 22:18
Ik kon het niet weten aangezien ik totaal geen kennis heb van een GTD blok.
Aha. Geen kennis van het blok in kwestie, maar wel een uitspraak als deze:
[..] dus 3,5 is zeker niet waar.
En dat terwijl ik nota bene citeer uit een vraagbaak van Olving. Tsss...
Erik Baas
16-06-2013, 22:21
Nou ja, het was weer leerzaam: een volgende keer ga ik niet proberen iemand te helpen door informatie op te zoeken in die suffe boekjes, maar laat ik het aan de "experts" over. :(
ewcaddymk1
17-06-2013, 07:41
Nou ja, het was weer leerzaam: een volgende keer ga ik niet proberen iemand te helpen door informatie op te zoeken in die suffe boekjes, maar laat ik het aan de "experts" over. :(
dan moet ie de volgende keer geen vraag meer stellen maar gewoon 5l der in gooien als het te veel is komt ie vanzelf achter.......toch
men schoonbroer heeft er zo eens 5liter in gedaan (1.3). hij kwam dan aan mij vragen hoe het komt dat zijn auto nog altijd niet vol was. ik had namelijk gezegd dat 5liter meer dan genoeg was (zelf men dikke V8 is maar een 4liter).
hij was dus tot aan de olievuldop aan het vullen. had ondertussen ook al gereden met die 5liter, die carterontluchtingdarm is volledig uit elkaar gesprongen van de druk.
voordeel: de bodem roest de eerste 10jaar niemeer, hangt van voor tot achteren onder de olie
dan moet ie de volgende keer geen vraag meer stellen maar gewoon 5l der in gooien als het te veel is komt ie vanzelf achter.......toch
Iedereen kan toch een fout maken, dus waarom al die sarcasme :)
in mijn JP deed ik daar ongeveer 4,5-4,7L olie in met filter (10w40)
Ik heb geen lekkende slangen ofzo gezien..
achja ik ga niet verder discussieren jullie weten beter
vento tdi
17-06-2013, 11:37
vraag het dan niet ?
Je krijgt vervolgens antwoord van mensen die er moeite voor doen en deze krijgen een reactie terug dat het niet waar is wat ze opzoeken....
Had het toevallig geen ludolf moeten zijn?
Volgens mij neemt ludo gewoon het advies aan. Hij trok het gewoon heel even in twijfel, als je altijd alles klakkeloos aan neemt wat op het forum gezet word dan gaat er gegarandeerd iets fout.
Als ik het niet zeker weet dubbel check ik het ook graag.
ewcaddymk1
17-06-2013, 11:51
vraag het dan niet ?
Je krijgt vervolgens antwoord van mensen die er moeite voor doen en deze krijgen een reactie terug dat het niet waar is wat ze opzoeken....
Had het toevallig geen ludolf moeten zijn?
:thumbup: dan zal het wel aan mij liggen...
als je vragen stelt en het antwoord wel weet :confused: kun je denk ik wel wat sarcasme verwachten
en als je het niet zeker weet en 1 zegt 3.5 en de ander 5 gooi je er toch eerst 3.5 in even wachten pijlen , heb dan niks aan de stok gooi je er nog eens 0.5 in even wachten en weer pijlen .
als je het op deze manier had gedaan was je denk ik eerder klaar geweest dan hier onze onkunde te lezen
vento tdi
17-06-2013, 11:54
en dat is dus het probleem met internet....
Eerst googelen dan pas logisch nadenken...
ewcaddymk1
17-06-2013, 11:55
en dat is dus het probleem met internet....
Eerst googelen dan pas logisch nadenken...
idd :D
Natuurlijk eerst even googlen, het is dat dit eigenlijk een hele simpele vraag is waar je zonder te posten ook wel achter kan komen. Maar toch, je moet ergens beginnen met je hobby en je kennis.
ewcaddymk1
17-06-2013, 12:38
deze discussie gaat ook niet over de kennis of de vraag van deze persoon maar over de manier waarop
Volgens mij neemt ludo gewoon het advies aan. Hij trok het gewoon heel even in twijfel, als je altijd alles klakkeloos aan neemt wat op het forum gezet word dan gaat er gegarandeerd iets fout.
Als ik het niet zeker weet dubbel check ik het ook graag.
Groot gelijk, dankje
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.