PDA

View Full Version : Geschorst en geen apk, maar dan anders...


Erik Baas
20-06-2013, 22:58
Ik heb de thread "Geschorst en geen apk" gelezen, maar daar vind ik geen antwoord voor mijn probleem:

Als ik een auto koop die door de eigenaar geschorst is, en waarvan de APK net verlopen is, kan ik die dan naar huis slepen? Moet die verzekerd zijn?

En: de site van de RDW zegt dat een schorsing vervalt als het kenteken wordt overgeschreven op een andere naam; als dat meteen bij de koop gebeurt, ben ik dan dus meteen alweer APK-plichtig, en kan ik een boete krijgen ook als de auto nog niet eens op de weg is?

Lastige vragen, ik kom er niet uit...

PS.: Het gaat om een auto die belastingvrij is, dus dat is geen probleem, en verzekeren voor 1 dag kan altijd telefonisch bij mijn agent.

Tjaap
20-06-2013, 23:09
Ja als je hem voor het overschrijven naar huis brengt is hij gewoon nog geschorst, maar persoonlijk zou ik dat als verkoper niet toelaten tenzij je een goede bekende bent.
Eerst betalen en overschrijven en dan pas de auto mee.
Wat de regels voor slepen zijn weet ik niet zeker. volgens mij moet een gesleepte auto APK hebben maar mag hij dan wel weer geschorst zijn.
We hadden ooit een thread over een dolly voor achter de camper en daar zijn de sleepregels toen in uitgezocht. Maar kan die thread zo 1,2,3 niet meer vinden.

Erik Baas
20-06-2013, 23:12
Wat de regels voor slepen zijn weet ik niet zeker. volgens mij moet een gesleepte auto APK hebben maar mag hij dan wel weer geschorst zijn.
En moet een gesleepte auto ook verzekerd zijn?

Gertjan
21-06-2013, 02:36
Als de auto geschorst is en je schrijft hem over vervalt de schorsing.
Je moet hem dan (als je hem geschorst wil houden) meteen weer schorsen.

PuttenMKII
21-06-2013, 10:26
wat betreft die schorsing, je krijgt niet meteen een boete. Het RDW kijktsteekproefsgewijs of auto's verzekerd zijn / apk hebben

Mijn auto was een maand niet verzekerd volgens RDW (verzekering had niet doorgegeven) en kreeg pas 3 weken later een waarschuwing van RDW, nog geen eens boete.

richard-polo
21-06-2013, 11:18
ik kreeg anders na 3 dagen al een dikke boete in de bus!! dus het is maar net hoe je uit die controle komt....

Geen apk en geen verzekering :screwy:

Zestienkleppen
21-06-2013, 12:06
ik kreeg anders na 3 dagen al een dikke boete in de bus!! dus het is maar net hoe je uit die controle komt....

Geen apk en geen verzekering :screwy:
Inderdaad, volgens mij gaat dat niet steeksproefsgewijs maar periodiek volautomatisch. Dat wil zeggen dat het gehele bestand regelmatig gecontroleerd wordt en automatisch boetes verstuurd worden. Dus meteen schorsen bij het overschrijven! Als je geluk hebt kun je een week zonder APK rijden, als je pech hebt maar een dag.

Erik Baas
21-06-2013, 12:38
Okee, geen risico's mee nemen dus!

Is het een idee om met de verkoper af te spreken dat het kenteken pas wordt overgeschreven als de koper de auto rijklaar en gekeurd heeft? Ik las al dat Tjaap dat geen goed idee vindt, maar ik zie er niet zo'n probleem in: tenslotte is de auto geschorst, en de verkoper heeft al een vrijwaringsbewijs. Wat kan er dan nog mis gaan?

Erik Baas
21-06-2013, 12:48
En moet een gesleepte auto ook verzekerd zijn?
Even de politie gebeld: een gesleepte auto geldt voor de wet als een aanhanger, het trekkende voertuig moet daarvoor dus een geldige verzekering hebben. Of dat zo is moet in de polisvoorwaarden staan. Duidelijk!

Tjaap
21-06-2013, 14:42
Tjaap dat geen goed idee vindt, maar ik zie er niet zo'n probleem in: tenslotte is de auto geschorst, en de verkoper heeft al een vrijwaringsbewijs. Wat kan er dan nog mis gaan?
Dat is het hem juist. Hoe komt de verkoper aan een vrijwaring als je nog niet hebt overgeschreven?
Zoals ik al zei, bij een vriend zou ik het wel doen, maar wie zegt de verkoper dat jij niet vrolijk rond gaat rijden terwijl de auto nog onverzekerd geschorst op zijn naam staat.
Makkelijkste is dus, overschrijven en meteen schorsen. Kost je 3 tientjes ipv 1
Dan verzekeren ( je kan evt een tijdelijke dekking aanvragen bij een nieuwe maatschappij en als ze drie dagen later de papieren opsturen melden dat je toch geen interesse hebt, was je iig verzekerd tijdens het slepen)

Erik Baas
21-06-2013, 15:22
Ja, ik begrijp je punt. Maar: de huidige eigenaar _heeft_ al een vrijw.bew., omdat hij de auto geschorst heeft! Enfin, het wordt zo wel erg ingewikkeld, na overschrijven meteen schorsen is simpeler (maar kost wat meer). Iedereen bedankt voor het meedenken!

Tjaap
21-06-2013, 15:29
Nee die vrijwaring heeft hij voor vrijstelling van belasting. Auto staat nog steeds op zijn naam.

jones
21-06-2013, 16:34
Even de politie gebeld: een gesleepte auto geldt voor de wet als een aanhanger, het trekkende voertuig moet daarvoor dus een geldige verzekering hebben. Of dat zo is moet in de polisvoorwaarden staan. Duidelijk!


dit zou ik voor de zekerheid maar even goed uitzoeken.
heb toch weleens van oom agent te horen gekregen dat je auto als hij op de openbare weg staat/rijdt hij ten alle tijde verzekerd moet zijn

Erik Baas
21-06-2013, 16:46
Nee die vrijwaring heeft hij voor vrijstelling van belasting. Auto staat nog steeds op zijn naam.
Ah, dan had ik dat laatste verkeerd begrepen! Daar gaat mijn theorie... ;) Dank je!