PDA

View Full Version : GTD JR Turbo vraagje

Ludomk2
22-06-2013, 16:20
Beste,

Nu ik toch paar dingen gepost heb over de GTD, zit ik nog met een vraagje :tongue:
Als ik doortrek vanaf 2500rpm tot naar de 4100rpm dan lijkt het alsof de turbo inhoud en niet meer doortrekt naar 5000rpm.
Is dit normaal?
Ik heb ook een luide blow-off als ik schakel naar een hogere versnelling op hoge toeren ( weet niet of dit ook bij de andere GTD's ook is)
Maar durf echt niet tot 5000rpm gas te geven, turbo werkt precies niet meer mee vanaf 4100rpm.
3de versnelling gaat bij mij tot 90km/h (4300rpm ongeveer), terwijl mijn 1.6d tot 110km/h ging.

Wel even melden dat ik op laag oliepeil 15w40 rij.
volgende week ga ik compleet onderhoud doen met 10w40 olie

Ik heb er totaal geen verstand van, van een GTD JR blok :confused:

groetjes

Gertjan
22-06-2013, 16:27
Dat is de zogenoemde governor in je pomp.
Die knijpt de brandstof zodra je hoger in de toeren komt. Vandaar dat de turbo ook niet hoger gaat...minder brandstof, minder verbranding, minder uitlaatgassen, minder turbodruk.

Ludomk2
22-06-2013, 16:29
Dat is de zogenoemde governor in je pomp.
Die knijpt de brandstof zodra je hoger in de toeren komt. Vandaar dat de turbo ook niet hoger gaat...minder brandstof, minder verbranding, minder uitlaatgassen, minder turbodruk.

Daarmee dus, waar kan ik dit afstellen?
is wel best irritant om door te trekken als er een TDI je zit op te jagen achter je, en de GTD niet goed doortrekt tot de maximale toeren.
vanaf 2500 tot 4100rpm mag ik niet klagen, goede boost.
maar erover? precies dat ie weinig brandstof krijgt inderdaad, zo een gevoel lijkt het

Heel erg bedankt

Ludomk2
23-06-2013, 12:24
Hoe krijg ik die governor afgesteld?
Is de luide blow-off valve normaal bij hoge toeren bij een standaard 70pk GTD?
dringende vraag..

smokewerks
23-06-2013, 12:41
Heb je de overboost valve op het inlaatspruittuk ?
Zoja deze afdoppen want deze beperkt je druk tot 0,8 bar en is nergens voor nodig (nieuwere modellen hebben deze allemaal niet meer)

fcapri
23-06-2013, 13:54
roetstop beetje opendraaien, turbodruk omhoog en gaan met dat ding :D

de volgende tdi die u opjaagd geeft ge dan maar een zwart wolkske

Ludomk2
23-06-2013, 14:29
roetstop beetje opendraaien, turbodruk omhoog en gaan met dat ding :D

de volgende tdi die u opjaagd geeft ge dan maar een zwart wolkske
Haha goed idee maar liever niet, het blok heeft 300 000km :tongue:

gewoon de pomp standaard behouden maar de turbo moet doortrekken tot 5000rpm, dit klopt gewoon niet dat ie maar tot 4100rpm trekt :rolleyes:
ik vind dit heel vreemd waarom die niet tot de maximale toeren trekt.
btw ben aan het onderhoud bezig, heb het toch maar gedaan.
kon niet wachten tot volgende week :D

Ludomk2
23-06-2013, 15:46
Als iemand mij eens kon uitleggen waar ik die governor ding kon vinden en het inlaatspruitstuk dan was ik ietsje wijzer geworden :tongue:

gti_power
23-06-2013, 17:02
Governor zit in de pomp,als je het inlaatspruitstuk niet herkent dan zou ik er maar vanaf blijven.Als je het niet goed doet maak je een hoop kapot.

Ludomk2
23-06-2013, 18:00
Governor zit in de pomp,als je het inlaatspruitstuk niet herkent dan zou ik er maar vanaf blijven.Als je het niet goed doet maak je een hoop kapot.
Dat ga ik ook niet doen.
ik ga dit ''probleem'' aan iemand laten oplossen die GTD's gereden heeft,
ik ken zo iemand uit de buurt maar hij is jammer genoeg vaak niet thuis..

Het belangrijkste is dat de auto rijd, alleen dat ie niet goed doortrekt tot 5000rpm.

Je bent hartelijk bedankt voor deze goede info :thumbup:

fcapri
23-06-2013, 18:49
turbodruk omhoog kan geen kwaad (toch niet teveel) en de roetstop iets opendraaien zorgt ervoor dat die iets rijker loopt.

met die 2 zaken krijg je het blok al vlot richting 100pk dan.
300 000km is niks voor een oud VW dieselblok. :D

mijn 1.6D heeft 425 000km en zou volgens de garage nog met de originele papieren koppakking rondrijden (schijnt dat die er vlot doorvliegen als je richting 4500rpm trekt). de mijne staat serieus open gedraaid nu en ga er tot over de 5000rpm mee

Ludomk2
23-06-2013, 20:00
turbodruk omhoog kan geen kwaad (toch niet teveel) en de roetstop iets opendraaien zorgt ervoor dat die iets rijker loopt.

met die 2 zaken krijg je het blok al vlot richting 100pk dan.
300 000km is niks voor een oud VW dieselblok. :D

mijn 1.6D heeft 425 000km en zou volgens de garage nog met de originele papieren koppakking rondrijden (schijnt dat die er vlot doorvliegen als je richting 4500rpm trekt). de mijne staat serieus open gedraaid nu en ga er tot over de 5000rpm mee
425 000km? :wow:
mijn 1.6d had ook een geopende roetstop,
optrek was heel sterk veranderd maar kreeg dat niet boven de 165km/h

Turbodruk zou ik misschien net op de 1 bar laten zetten, teveel is nooit goed :D
Moet eerst zo'n barmetertje zien te vinden

Ik moet wel zeggen dat de vorige eigenaar de koppaking vervangen heeft van GTD, oorzaak had ik niet gevraagd, Misschien op koude motor altijd volle gas weg ofzo, dont know :screwy:

Je moet natuurlijk ook naar het verbruik kijken, maar zal kijken wat ik kan doen,
ik ga dit beter laten nakijken door iemand die verstand heeft van een GTD
vooraleer ik er weer een zooitje van maak :tongue:

ewcaddymk1
23-06-2013, 20:27
ik zou eerst het potje op je inlaat eens dicht draaien deze zit op de distri.kant zit een schroef op de kop die kun je gewoon helemaal dicht draaien.
probleem met dit ding is dat de veer wel eens lam wordt en dan blaast ie veel eerder af ,is mischien ook het afblaas geluid wat je hoort .
dit kun je zelf wel doen gewoon met met schroeven draaier dicht draaien.

ik heb de mijne helemaal afgedopt en kom daarmee nog niet boven de 1 bar
terwijl je met een jr veilig met 1,2 bar kunt rijden en er zijn er zat die met 1,6 bar rijden met orginele koppakking

Ludomk2
23-06-2013, 22:51
ik zou eerst het potje op je inlaat eens dicht draaien deze zit op de distri.kant zit een schroef op de kop die kun je gewoon helemaal dicht draaien.
probleem met dit ding is dat de veer wel eens lam wordt en dan blaast ie veel eerder af ,is mischien ook het afblaas geluid wat je hoort .
dit kun je zelf wel doen gewoon met met schroeven draaier dicht draaien.

ik heb de mijne helemaal afgedopt en kom daarmee nog niet boven de 1 bar
terwijl je met een jr veilig met 1,2 bar kunt rijden en er zijn er zat die met 1,6 bar rijden met orginele koppakking

Ik zal morgen eens kijken met een gebuur
liever met 2 werken dan ene die er niet veel van kent :tongue:
is dat die paddestoel ding wat jij bedoeld?

Klopt had ergens gelezen dat een JR goed tegen kon bij hoge Bardrukte,
Maakt inderdaad een luide blow-off valve bij schakelen

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1012124_190178654479833_1336869779_n.jpg

ewcaddymk1
23-06-2013, 23:44
die bedoel ik :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/8/2/8/3/caddy02566.jpg

Ludomk2
23-06-2013, 23:47
die bedoel ik :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/8/2/8/3/caddy02566.jpg
Aah dat dingetje, morgen eens tegoei kijken en proberen dicht te draaien.

Je bent hartelijk bedankt :thumbup:

ewcaddymk1
23-06-2013, 23:49
suc6 :thumbup:

Ludomk2
24-06-2013, 13:23
suc6 :thumbup:
Ik heb het!
Heb het stopje gevonden, heb deze 2x rond laten draaien, die is nog niet 100% vast maar
Wow ik merk dus een beter optrek en doortrek, de blow-off valve blijft maar ik zie dat de turbo een boost geeft tot bijna 5000 rpm, ietsje meer dan ervoor dus :D

dat was denk ik het probleem :thumbup:

ewcaddymk1
24-06-2013, 15:58
het leuke van td tunen met een schroevendraaier :D :thumbup: kan mischien nog wel wat meer als deze blijft afblazen

fcapri
24-06-2013, 16:36
voila, deel 1 van de turbo dicht te draaien is gelukt.

nu de roetstop nog lichtjes aanpassen en die zal nog een stuk sneller trekken :thumbup: .

nadat je dit vermogen gewend bent, is het volgende dan een betere turbo zodat je meer en langer hoge druk kan aanhouden.

in plaats dat er dan TDI's achter je blijven, ga je porsches, ferraris enzo beginnen aanpakken :D

ewcaddymk1
24-06-2013, 17:04
eerst de kegel van de lda een kwartslag draaien :thumbup:

Ludomk2
24-06-2013, 17:10
het leuke van td tunen met een schroevendraaier :D :thumbup: kan mischien nog wel wat meer als deze blijft afblazen
Dat afblazen vind ik opzich niet storend, is wel grappig als mensen je zien, denken ze dat er een sportwagen ofzo langs rijd, terwijl het een Golfje GTD is haha :D

En inderdaad je kan alles met 1 schroevendraaier, dat vind ik nou het leuke aan een oude Golf :tongue: :thumbup:

Ludomk2
27-06-2013, 12:52
Is dat normaal als je vol gas geeft, en je zit op het rode gedeelte van de toerenteller dat het accu lampje dan meebrand? precies dat ie waarschuwt dat je moet schakelen ofzo, ik weet niet?

ewcaddymk1
27-06-2013, 18:24
Is dat normaal als je vol gas geeft, en je zit op het rode gedeelte van de toerenteller dat het accu lampje dan meebrand? precies dat ie waarschuwt dat je moet schakelen ofzo, ik weet niet?
:D :thumbup: als je dat sportief vind mooi houden zo ;)

Ludomk2
11-07-2013, 22:11
Ik heb een JR in mijn GTD Special en qua optrekken enzo is ie echt goed zoals het hoort, maar sinds kort heb ik een probleem dat ie niet boven de 150 wil gaan heeft sindskort nieuwe olie en filters enzo gehad, geen idee wat dat is, want ik zit echt het gaspedaal tot op de vloer in te drukken, en na de 150 is ie nie meer uit te branden.. beetje teleurgesteld

Normaal hoort een GTD toch +- zeker 180 te halen?
mijn 1.6d ging 165, een GTD die trager is dan een ongeblazen diesel? kan toch niet :screwy:

fcapri
12-07-2013, 07:44
heb je een toerenteller steken?

een gewone diesel kan niet harder omdat die op 165 (vind het wel wat hoog, misschien wat veel teller afwijking) op 5000rpm zit. een GTD heeft een andere bak met andere eindverhouding waardoor die sneller kan.
misschien werd er ooit een 'verkeerde' bak ingestoken omdat de originele stuk ging. bij u auto heb ik nog al dingen gezien die "verkeerd" zaten

Ludomk2
12-07-2013, 13:11
heb je een toerenteller steken?

een gewone diesel kan niet harder omdat die op 165 (vind het wel wat hoog, misschien wat veel teller afwijking) op 5000rpm zit. een GTD heeft een andere bak met andere eindverhouding waardoor die sneller kan.
misschien werd er ooit een 'verkeerde' bak ingestoken omdat de originele stuk ging. bij u auto heb ik nog al dingen gezien die "verkeerd" zaten

Ik heb er een toerenteller in zitten ja in de GTD, die blijft hangen op 4400rpm ongeveer, met andere woorden tussen 4 en 5000rpm, dat kan toch niet?
Kan niet harder dan 150, het optrekken van 0-100 is geen probleem, maar hoe ik op de 5de versnelling zit, dan is de pret over, geen turboboost
Heb het gisteren nog opnieuw getest met goed warme motor, 4de versnelling tot 140km/h, en dan gooi ik hem in de 5de versnelling, en hup zit weer vast op de 150km/h, echt gek :screwy:
en de gewone diesel had wat afwijking ja, op de teller 165 maar op de gps ongeveer 160 159..

En wat zit er dan nog allemaal verkeerd? :tongue:

fcapri
12-07-2013, 18:37
hoeveel toeren draai je als je 150 rijd dan?

een GTD zou dan rond de 3500-3800rpm moeten zitten dan (een gewone zit dan dik over de 4000rpm)
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfnormaal2.jpg

Ludomk2
12-07-2013, 20:08
hoeveel toeren draai je als je 150 rijd dan?

een GTD zou dan rond de 3500-3800rpm moeten zitten dan (een gewone zit dan dik over de 4000rpm)
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfnormaal2.jpg

Mijn excuses heb iets fouts hier getypt, mijn toerenteller zit dan vast tussen 3500 rpm, ik kan precies niet harder. maar de auto heeft 4maanden stil gestaan, en ik ga over een 2 weken op vakantie en dan is de auto ook nog eens 4weken opnieuw stil, moet ik er een turbo cleaner product in gieten ofzo?

misschien zit er vuil in ofzo ik weet niet, heel irritant en schaam me een beetje, tussen die andere Golfjes dat mijne niet sneller gaat, haha :redface:

Polo1w
12-07-2013, 20:54
Koop een gti zeg ik... :tongue:
Mijn caddy 1.6d hield t bij 130 al voor gezien, en mijn polo ging ook niet echt harder dan 140, lekker cruisen toch... :thumbup:

Ludomk2
13-07-2013, 13:16
Haha een GTI is echt wel de king van de mk2's
maar je betaald je hier in Belgie blauw aan benzineprijzen

Mijn JR moet eens nagekeken worden, want geen boost op de 5de versnelling dat klopt niet

Een bewijsje wat een JR kan halen op stock engine.
http://www.youtube.com/watch?v=i4W1W64m_SU

heinz74
13-07-2013, 19:33
ik heb een Golf 1 GX gehad ..was origineel een normaal dieseltje..
daar heb ik een blok ingegooid van een 90er golf 2 turbodiesel intercooler..
blok was 100% origineel ..en motorcode weet ik niet meer ..dit was in 1998..had toen 125000km+ gelopen en kwam uit een duitse 'GTD'..ik meen 85pk..(kan dat?)
ik reed toen met een intercooler van een mercedes w124 die ik verbouwd had
op de teller liep dit met de Golf 2 versnellingsbak en 15 inch wielen net iets voor of net iets over de 180 km/h...
hou dit op ergens dik 175-180..bij een dikke 4500 toeren..(omgebouwde GTI klokken)
als ik kon slipstreamen bij mijn ouders Golf 3 GTI ging dit iets makkelijker dan solo..
veel harder kan het voor dagelijks gebruik bijna niet...alhoewel het trok als een gek
de letters GTD maken er geen raket van..
het was wel een fijn autootje dat mede door het uiterlijk door velen werd gezien als een GTI ,zwart,groen getint glas ,GTI interieur,schuifdak,ATS Cups,etc ...totdat ik hem startte...rakketakketakketak..en toch mis ik hem dagelijks... 1/17-18 was normaal
de TDI's maken er tegenwoordig gewoon gehakt van..en warmlopen willen ze ook nog wel eens..die oudere TD blokken

Ludomk2
13-07-2013, 20:26
ik heb een Golf 1 GX gehad ..was origineel een normaal dieseltje..
daar heb ik een blok ingegooid van een 90er golf 2 turbodiesel intercooler..
blok was 100% origineel ..en motorcode weet ik niet meer ..dit was in 1998..had toen 125000km+ gelopen en kwam uit een duitse 'GTD'..ik meen 85pk..(kan dat?)
ik reed toen met een intercooler van een mercedes w124 die ik verbouwd had
op de teller liep dit met de Golf 2 versnellingsbak en 15 inch wielen net iets voor of net iets over de 180 km/h...
hou dit op ergens dik 175-180..bij een dikke 4500 toeren..(omgebouwde GTI klokken)
als ik kon slipstreamen bij mijn ouders Golf 3 GTI ging dit iets makkelijker dan solo..
veel harder kan het voor dagelijks gebruik bijna niet...alhoewel het trok als een gek
de letters GTD maken er geen raket van..
het was wel een fijn autootje dat mede door het uiterlijk door velen werd gezien als een GTI ,zwart,groen getint glas ,GTI interieur,schuifdak,ATS Cups,etc ...totdat ik hem startte...rakketakketakketak..en toch mis ik hem dagelijks... 1/17-18 was normaal
de TDI's maken er tegenwoordig gewoon gehakt van..en warmlopen willen ze ook nog wel eens..die oudere TD blokken

Ja klopt mijne wil niet sneller dan 150, ik heb een vermogenprobleem waarschijnlijk, doortrekken naar topsnelheid lukt niet.
dit is de snelheid die een JR moet halen
http://www.youtube.com/watch?v=i4W1W64m_SU

qua verbruik is mijne niet zo geweldig, ik heb eergisteren 20euro getankt, en vandaag weeral 20euro, maar dat is met constant optrekken bij stadsverbruik..

Ik heb ondervonden dat mijn uitlaatcollector een barstje heeft, op koude start komt er rook uit de motor uit de uitlaatpijp..

Mijne is een duitse GTD JR normaal gezien. in de kofferbak heb je meestal zo een stickertje waar informatie staat over je auto, en bij mij stond er Type GTD
motorcode JR 51kw.

Ik heb vermogenverlies op de 5de versnelling, kan zijn dat de egr klep vuil is of de luchtmassameter als deze motoren dat hebben.

Ludomk2
16-07-2013, 19:03
Niemand?

ewcaddymk1
16-07-2013, 20:04
egr heeft ie niet zo ook lmm.
de mijne heeft ook last van dat ie in hogere versnellingen minder druk opbouwd dan in lagere.
heeft de jouwe een keer een andere uitlaat gekregen? kan zijn dat er 1tje van een gewone diesel onder zit dat deze dunner is .
is wel het probleem bij mij turbo druk persen door een rietje wil niet
dus meet je uitlaat eens op op wat voor diameter deze heeft , en gtd hoord een 50mm te zijn

Ludomk2
16-07-2013, 21:13
egr heeft ie niet zo ook lmm.
de mijne heeft ook last van dat ie in hogere versnellingen minder druk opbouwd dan in lagere.
heeft de jouwe een keer een andere uitlaat gekregen? kan zijn dat er 1tje van een gewone diesel onder zit dat deze dunner is .
is wel het probleem bij mij turbo druk persen door een rietje wil niet
dus meet je uitlaat eens op op wat voor diameter deze heeft , en gtd hoord een 50mm te zijn

Ik zal mijn autotje morgen eens omhoog krikken, en zodra ik het gemeten heb post ik het meteen hier op :thumbup:

Is echt irriterend. Er zat zo'n oude ford mondeo achter mij aan gisteren en omdat die aan de achterkant las dat ik een GTD heb begon die mij op te jagen.. ikke vol gas maar die dombo met zijn 1.8td blies me in geen 10 seconde al weg..

en het verbruik is ook abnormaal hoog.
halve tank = +-200km?

MAAR ik heb geen vaste schakelritme, soms schakel ik op 2000toeren soms op 1800, soms 4000...

Ik zal er ook binnekort een foto van maken waar de snelheid precies stopt,
en ook een video op youtube plaatsen hoe die rijd. :thumbup:

powah
16-07-2013, 21:35
Een oude GTD kopen en dan iedereen eruit willen trekken. Ik denk dat je de verkeerde auto hebt gekozen. En hij was jou op aan het jagen omdat hij zag dat je een oude GTD reed...

Ik heb het toen een keer voor je opgenomen met je vragen maar alles wat ik lees draait het alleen om dat je andere auto's 'eruit kan trekken' met je GTD. Niet echt de geschikte wagen daarvoor en ik denk ook dat er veel mensen afhaken om je een antwoord te geven omdat dat het enige is wat je interesseert lijkt het wel.

Ludomk2
16-07-2013, 21:45
Een oude GTD kopen en dan iedereen eruit willen trekken. Ik denk dat je de verkeerde auto hebt gekozen. En hij was jou op aan het jagen omdat hij zag dat je een oude GTD reed...

Ik heb het toen een keer voor je opgenomen met je vragen maar alles wat ik lees draait het alleen om dat je andere auto's 'eruit kan trekken' met je GTD. Niet echt de geschikte wagen daarvoor en ik denk ook dat er veel mensen afhaken om je een antwoord te geven omdat dat het enige is wat je interesseert lijkt het wel.

Absoluut niet hoor, ik heb een GTD special gekocht aangezien deze modellen gewoon veel beter rijden en ook mooiere interieur heeft dan mijn vorige golf 2.

Ieder heeft zijn wensen. ik heb clipjes op youtube gezien die makkelijk 180kp/h trekken met een JR.
een gtd die 150 maar behaald.
een 1.6d trekt met gemak naar de 165.

waarom kan dat dus niet met mijne?
voor mij een vraag voor jullie een weet, daarom vraag ik het ook.
waarvoor dient deze website?
informatie en tips met elkaar delen :thumbup:

heinz74
16-07-2013, 21:48

dat denken de meesten..is geen vergelijk met een TDI al ist maar bijv een 90 pk..
GTD is ook zo een verkeerde benaming eigenlijk..het was in de jaren 80 een rappe diesel meer niet..
een GTI was met 112pk ook snel..zoiets zit tegenwoordig al in een 1,3 Suzuki
200pk was toen rally auto vermogen..

Ludomk2
16-07-2013, 21:52
dat denken de meesten..is geen vergelijk met een TDI al ist maar bijv een 90 pk..
GTD is ook zo een verkeerde benaming eigenlijk..het was in de jaren 80 een rappe diesel meer niet..

Voor mij moet een JR zowiezo 180km/h halen. kijk eens lekker youtube clipjes na en dan zie je wel wat ik bedoel.

samenvatting; verbruikt veel,weinig vermogen op 5de versnelling.

powah
16-07-2013, 21:53
@ludo

Tuurlijk, kijk dat hij maar 150 haalt als hij meer moet halen dan begrijp ik dat je daar info over wilt zoeken maar je hebt het er heel vaak over dat je een TDI eruit wil trekken en dat je je irriteert als er iemand achter je rijd en die zit je te duwen, dus daarom moet je meer vermogen zodat je hem even een 'poepje' kan laten ruiken.

Ik weet niet, altijd als ik dat lees heb ik zoiets van, koop toch iets anders en snellers. Of pleur er een 1.9 TD voor meer vermogen.

Ludomk2
16-07-2013, 21:56
@ludo

Tuurlijk, kijk dat hij maar 150 haalt als hij meer moet halen dan begrijp ik dat je daar info over wilt zoeken maar je hebt het er heel vaak over dat je een TDI eruit wil trekken en dat je je irriteert als er iemand achter je rijd en die zit je te duwen, dus daarom moet je meer vermogen zodat je hem even een 'poepje' kan laten ruiken.

Ik weet niet, altijd als ik dat lees heb ik zoiets van, koop toch iets anders en snellers. Of pleur er een 1.9 TD voor meer vermogen.

Daar heb je wel gelijk in. is ook een oude auto, maar is gewoon vreemd dat die maar 150 haalt met een te hoog verbruik
ofwel is ie lui gereden door de vorige eigenaar, anders weet ik het niet.
ik vind een golf 2 gewoon mooi en uniek. zie je niet vaak rondrijden.

gewoon met de snelheid dat me wat dwars zit.
je bent toch bedankt :thumbup:

fcapri
17-07-2013, 12:29

je mag niet vergeten dat een GTI van de jaren 80 maar 850kg woog en dan 110pk had. 0-100 in 8sec en een top van 184km/h

en GTI van 2013 heeft nu 220pk (160pk/ton), weegt 1351kg. de nieuwe is dus al dik 500kg zwaarder dan de oude en heeft 2keer zoveel pk's. scheelt hem zo overdreven veel niet hoor.

de GTI 16V uit 1985 had 134pk op 900kg en deed de 0-100 in 7,5sec (151pk/ton) met een top van 204km/h (en das hard zat in die tijd).

de ralley uitvoering had 160pk op 1195kg

de 1989 G60 golf2 had 207pk op 1275kg en deed de 0-160 in 7,4sec. dat ding haalde 229km/H.

die GTD van vroeger met zijn 70-85pk uit een 1.6diesel was een serieuze prestatie. je mag niet vergeten dat in die tijd de opel record rondreed in een 2.3diesel (70-80pk), mercedes had de 2.4diesel met 75pk... stuk voor stuk tamme slakken.
dan heb je daar een GTD van vw, je draait de turbodruk op, roetstop uit en je haalt zo over de 100pk. best serieuze prestaties en volgens mij waren de jaren 80 de innovaties die nu voor de huidige snelle diesels gezorgd hebben

smokewerks
17-07-2013, 14:33
Dat je geen vermogen hebt is normaal aangezien je zegt een scheur in je uitlaatspruitstuk te hebben,je verliest dus een deel van de druk die je heel hard nodig hebt om die grote turbo van een jr te kunnen opspoelen.

Aangezien je graag tegen iedereen racen doet raad ik je aan om de koppakking meteen te vervangen voor die van een 1.9 td motorcode aaz want de originele zal het niet lang meer trekken zo.

Je hebt trouwen geen GTD motor maar een golf GTD uitvoering met een gewone turbo diesel (70 pk)
De GTD motor is de opgevoerde turbo diesel met 80pk en motorcode RA of SB

Ludomk2
17-07-2013, 17:28
Dat je geen vermogen hebt is normaal aangezien je zegt een scheur in je uitlaatspruitstuk te hebben,je verliest dus een deel van de druk die je heel hard nodig hebt om die grote turbo van een jr te kunnen opspoelen.

Aangezien je graag tegen iedereen racen doet raad ik je aan om de koppakking meteen te vervangen voor die van een 1.9 td motorcode aaz want de originele zal het niet lang meer trekken zo.

Je hebt trouwen geen GTD motor maar een golf GTD uitvoering met een gewone turbo diesel (70 pk)
De GTD motor is de opgevoerde turbo diesel met 80pk en motorcode RA of SB

Ik heb een scheur in de uitlaatcollector ja want met koude start komt er rook uit dat barstje
zo'n uitlaatcollector is denk ik een dure grap heb ik laten horen van anderen..?
en koppakking vervangen is onnodig, zo hard rij ik niet hoor. soms als het nodig is of even om op te trekken/ door te trekken.

offtopic;zoals vele gaan zeggen, als je een race monster wilt koop dan een tdi 150pk en chip em lekker naar 180pk ofzo..

Klopt ik heb een JR. is een gewone TD zonder intercooler met 287 000km op de teller. :thumbup:

Ludomk2
17-07-2013, 17:33
dan heb je daar een GTD van vw, je draait de turbodruk op, roetstop uit en je haalt zo over de 100pk. best serieuze prestaties en volgens mij waren de jaren 80 de innovaties die nu voor de huidige snelle diesels gezorgd hebben

roetstop heeft veel nadelen ivm het verbruik,ik tank weekelijks zonder opengedraaide roetstop 50euro.
is een hoop geld in vergeleken met een 1.6d 54pk die maar 20euro per week nodig had. :thumbup:

fcapri
17-07-2013, 19:35
dat kan nogal logisch zijn dan als je een scheur in de uitlaat hebt.

mijn roetstop is serieus uitgedraaid, ik rook VEEEEL zwart als ik volgas ga, rijd de laatste tijd ook weer harder door en veel geladen met de kont op de grond) en heb nu net 950km met een tank gereden, heb er ff 30€ bij gedaan. ik ben vandaag op reserve van waregem naar ninove gereden, van ninove naar centrum brussel en terug en dan van ninove weer naar waregem (160km ongeveer).

je verbruikt ook naar het vermogen dat je vraagt. jij rijd dus nu zo goed als met een platte diesel rond, met nog een serieuze restrictie in het uitlaat gedeelte.
op lage versnelling en hoge toeren zal de motor nog wel genoeg druk opbouwen, maar eens in hogere versnelling zal dit niet voldoende meer zijn

Ludomk2
17-07-2013, 21:13
dat kan nogal logisch zijn dan als je een scheur in de uitlaat hebt.

mijn roetstop is serieus uitgedraaid, ik rook VEEEEL zwart als ik volgas ga, rijd de laatste tijd ook weer harder door en veel geladen met de kont op de grond) en heb nu net 950km met een tank gereden, heb er ff 30€ bij gedaan. ik ben vandaag op reserve van waregem naar ninove gereden, van ninove naar centrum brussel en terug en dan van ninove weer naar waregem (160km ongeveer).

je verbruikt ook naar het vermogen dat je vraagt. jij rijd dus nu zo goed als met een platte diesel rond, met nog een serieuze restrictie in het uitlaat gedeelte.
op lage versnelling en hoge toeren zal de motor nog wel genoeg druk opbouwen, maar eens in hogere versnelling zal dit niet voldoende meer zijn

Op lagere versnelling en hoge toeren merk ik er bijna niets van, maar op de hogere versnelling en hoge toeren heb ik inderdaad geen trekkracht meer.
dus dat heeft te maken met een barst in mijn uitlaatspruitstuk?

dure grap waarschijnlijk..

ivm de roetstop; een 1.6d is gewoon de beste qua verbruik, ik reed met 10euro van Hasselt naar Antwerpen. en daar heb ik weer een 10euro bij getankt om terug naar huis te gaan.

Ik ben geen hard rijder hoor. ik heb mijn rijbewijs al bijna 3j en ben nooit geflitst geweest ofzo tot nu toe :thumbup:
het optrekken en doortrekken is het belangrijkste voor mij met een TD onder je motorkap :tongue:

fcapri
17-07-2013, 21:46
lassen geen optie?

Ludomk2
17-07-2013, 21:52
lassen geen optie?
Het barstje zit echt in de motorruimte, ietsje onder waar de turbo zit.
lastige plek voor te lassen waarschijnlijk

ewcaddymk1
17-07-2013, 22:08
Het barstje zit echt in de motorruimte, ietsje onder waar de turbo zit.
lastige plek voor te lassen waarschijnlijk
15 minuten heb je em eraf, dan word het al een stuk makkelijker

T3 fan
17-07-2013, 22:15
Hey Ludo

Lang geleden niet waar? :)
Ik heb je verhaal zo eens gelezen en ik kan er maar één ding uit opmaken en dat is dat je je oude auto aan het afleven bent hoe trots je er ook op bent
Je hebt een scheur in je spruitstuk en op dit forum vraag je waarom ie niet harder dan 150 gaat,,,ik maak daar uit op dat je het dan toch probeert
Het is een oud beestje die met respect behandeld moet worden
Je laat een bejaard paard toch ook geen zware ploeg meer trekken ook al kan ie het?
Waarom laat je dat hard rijden niet gewoon varen en ga lekker cruissen met je heilige koe,,,gaat ie veel langer mee
Deze motoren zijn niet om hard te rijden maar dat je extra vermogen hebt als je het nodig hebt
Om te scheuren zou ik een GTI kopen
Het kost klauwen met geld en geloof me dat flitsen komt vanzelf wel een keer ;)

Ludomk2
18-07-2013, 00:25
15 minuten heb je em eraf, dan word het al een stuk makkelijker

Zal ik proberen eruit te halen :thumbup:

Ludomk2
18-07-2013, 00:26
Hey Ludo

Lang geleden niet waar? :)
Ik heb je verhaal zo eens gelezen en ik kan er maar één ding uit opmaken en dat is dat je je oude auto aan het afleven bent hoe trots je er ook op bent
Je hebt een scheur in je spruitstuk en op dit forum vraag je waarom ie niet harder dan 150 gaat,,,ik maak daar uit op dat je het dan toch probeert
Je laat een bejaard paard toch ook geen zware ploeg meer trekken ook al kan ie het?
Waarom laat je dat hard rijden niet gewoon varen en ga lekker cruissen met je heilige koe,,,gaat ie veel langer mee
Deze motoren zijn niet om hard te rijden maar dat je extra vermogen hebt als je het nodig hebt
Om te scheuren zou ik een GTI kopen
Het kost klauwen met geld en geloof me dat flitsen komt vanzelf wel een keer ;)

Heey,
Lang geleden inderdaad :)

En daar heb je wel gelijk in, een oom van me had ook een gtd maar met intercooler en hij blies zijn koppakking vaak stuk omdat hij de turbodruk te hoog had laten zetten en ook constant veel te hard reed.

Wil mijn auto zo lang mogelijk houden hoor.
Ik behandel mijn auto met respect, ookal is ie niet verlaagd rij ik toch echt heel extreem traag op drempels en of slechte wegen etc...
Gewoon het doortrekken op de 5de versnelling is gewoon raar.
dat moet terug in orde gemaakt worden

een paar foto's hoe die er nu uitziet zonder er nog iets aan gedaan te hebben.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1013548_198857583611940_1947161243_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/992921_198857603611938_1841687330_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/557600_198857590278606_423477008_n.jpg

fcapri
18-07-2013, 00:33
Hey Ludo

t is en blijft een auto en als die in orde staat, moet die er tegen kunnen hoor. hij is gebouwd om te rijden.
die dingen zijn al bijna 30jaar oud geworden en leven nog steeds door één reden. omdat ze goed gebouwd zijn.

ik heb destijds met een opel ascona leren rijden, en ik heb dat ding 40 000km afgebeuld en toch bleef die gaan.
men escort mk2 heeft een motorblok steken van een mk1 GT. en elke rit trap ik dat ding toch op zijn staart.
heb jaar of 3geleden een rondrit meegedaan (bolleke pijl door kleine bochtige wegen). op 150km was de brandstoftank erdoor en 2 versleten banden (t waren geen nieuwe banden, maar voor de rit had ik 4 goeie profielbanden en na de rit 2 versleten. dacht linksvoor en rechtsachter).

ik krijg ook altijd die opmerking dat "mijn oma toch ook geen marathons meer loopt".

mijn dodge is nu 36jaar, en moet nog steeds werken als een beest. beton halen, grond wegvoeren, pallet stenen halen, steenpuin afvoeren...

T3 fan
18-07-2013, 10:04
Ludo:

Dat is gewoon een mooie nette auto, :thumbup: ik had al foto's gezien toen je hem pas gekocht had
Wanneer je wagen weer in orde is zou ik gewoon iets minder trappen dan gaat ie het veel langer doen,,,,opzeker!

T3 fan
18-07-2013, 10:33
fcapri:

Wat ik bedoel is dat een oude diesel geen race motor is
Kijk voor wat ik van je begrepen heb is dat jij vééél meer middelen en de kennis hebt om te repareren
Ludo (en ik ook trouwens) wij hebben niet de middelen nog kennis om zo'n ding helemaal uitelkaar te halen en weer in elkaar te zetten
Zo'n oud dieseltje is geen toeren motor maar juist een langzaamloper juist om met minder brandstof meer kracht te genereren
Mijn eerste auto was een golfje diesel 1.6 die niet harder ging dan 145/50 op de teller en om daar te komen duurde een eeuwigheid, daar probeerde ik mijn maten mee bij te houden met hun turbo's 16 kleppers injectie en noem maar op maar ik heb dat motortje toch echt binnen 20000 kms om zeep geholpen (ben ik niet trots op trouwens)
Volgens sommige monteurs was het een heel goed blokje omdat ie het zo lang nog had volgehouden
Dat is juist mijn ervaring er mee en dat wou ik hem alleen maar mee geven :)
En dat je dodge moet werken is helemaal niet erg,,,kan ie best hebben
Maar nu moet je eens met dat ding alleen maar op zijn top en evt harder van leeuwarden naar parijs rijden,,wedden dat je het niet haalt zonder repareren? :D

smokewerks
18-07-2013, 11:27
Hele mooie originele gtd,ze worden wel zeldzaam tegenwoordig
Uitlaatspruitstukken vind je overal 2dehands en als je iemand kent die dat kan monteren hoeft dat niet veel te kosten en dan zal je golf al veel meer vermogen hebben.

Als je dan een intercooler plaatst en turbodruk op 1,2 bar heb je gemakkelijk 100 pk en dat is niet heel extra belastend voor je motor (zolang je zeker HEEL goed warmrijd voor je gaat gassen)

Ludomk2
18-07-2013, 11:35
Hele mooie originele gtd,ze worden wel zeldzaam tegenwoordig
Uitlaatspruitstukken vind je overal 2dehands en als je iemand kent die dat kan monteren hoeft dat niet veel te kosten en dan zal je golf al veel meer vermogen hebben.

Als je dan een intercooler plaatst en turbodruk op 1,2 bar heb je gemakkelijk 100 pk en dat is niet heel extra belastend voor je motor (zolang je zeker HEEL goed warmrijd voor je gaat gassen)

Dankjewel voor de positieve opmerking :thumbup:
qua uiterlijk heeft de auto wat aandacht nodig, de voorbumper bijvoorbeeld is aan het afschilferen (zie foto)
en de kofferkleplak begint af te schilferen door de zon..

ontoppic; ik ben deze morgen naar een vriend toe gegaan, en hij zei dat ie iemand kent die een gtd uitlaatspruitstuk had zien liggen..
hopelijk staat die er nog.

de intercooler bijplaatsen enzo is voor de toekomst gepland.. eerst alles in orde maken :thumbup:

Ludomk2
18-07-2013, 11:41
Ludo:

Dat is gewoon een mooie nette auto, :thumbup: ik had al foto's gezien toen je hem pas gekocht had
Wanneer je wagen weer in orde is zou ik gewoon iets minder trappen dan gaat ie het veel langer doen,,,,opzeker!

Dankjewel voor de positieve reactie en zal ik zeker doen in het vervolg :thumbup:

fcapri
18-07-2013, 12:19
T3fan:

ik weet niet hoe hard mijn dodge normaal loopt, maar het max toerental is 4000rpm. het ding heeft ook een abnormale kleine carbu meegekregen waardoor die op 4000rpm echt niet meer vooruit gaat

nu rijd ik op gas, ontsteking werd VEEEEEL vroeger gezet om beter te lopen op gas dan op benzine en heb er al 139km/h op GPS uitgehaald (bijna 4800rpm). ik dacht met de gas nog thuis te geraken maar na 30km volgas heb ik gemerkt dat ik thuis niet meer haalde. ding verbruikt dan rond de 50-60liter/100km. k heb die dodge nu al 8jaar en al 8jaar is die zijn dynamo en accu kapot, radiator lek, uitlaat doorgeroest en drinkt olie voor zot (heeft al 2keer zonder olie gereden en daardoor verbruikt die nu 1liter per 300km, op 1500km heeft die geen olie meer).
met +320 000km op zen kiezen waarvan 300 000 op LPG is die motor eigenlijk allang op rust.

mijn golf bolt ook een 150-160 en ik hoef niet overdreven lang te gaan om de teller op 145 te zetten hoor. de overschot duurt lang of heb een goeie bergaf nodig.
de GTD van TS zou heel vlot naar 160 moeten kunnen gaan en als turbo nog OK is, zou die nog lang moeten leven. op voorwaarde dat je eerst rustig warm rijd. ALTIJD.

de pakkingen van die 1.6 diesels waren niet van de beste destijds en je blaasd die er zo door.
ik dacht dat er destijds ook races waren op circuit waar de diesels in meededen?
ook al worden die GTD 30jaar lang afgetrapt. als die nu nog leven, kunnen ze ertegen :D

ewcaddymk1
18-07-2013, 12:39
dat een gtd geen toeren motor vind ik niet juist , degene met de grote k24 of t3 moet je echt wel in toeren janken omdat die pas beginnen bij 2800rpm
en er zijn zat die alles hebben afgedopt en de druk alleen met de pomp afstellen
die dus met een druk rijden van 1,2 tot 1.6 of zelfs hoger en die rijden er al jaren mee
de jr motoren zijn gewoon lilometervreters ook als je veel toeren maakt
het is gewoon van belang dat je de motor eerst goed op temperatuur komt en dan begint te trappen, zo ook het afkoelen van de turbo
doe je dit dan kun je zelfs met een aardig opgeschroeft td jaren mee

T3 fan
18-07-2013, 13:11
Maak die jongen maar lekker gek,,,kan ie binnenkort een ander blok gaan zoeken
Jullie hebben een plekkie om te sleutelen en kennis om hem indien nodig te reviseren
Ik niet en ik denk ludo ook niet ,,, hij wist notabene niet eens waar het uitlaat spruitstuk zat

ewcaddymk1
degene met de grote k24 of t3 moet je echt wel in toeren janken omdat die pas beginnen bij 2800rpm
en er zijn zat die alles hebben afgedopt en de druk alleen met de pomp afstellen
die dus met een druk rijden van 1,2 tot 1.6 of zelfs hoger

Daarom zeikt bij bijna elke T3 de olie uit het blok, of ze rijden op koelvloeistof

fcapri
de pakkingen van die 1.6 diesels waren niet van de beste destijds en je blaasd die er zo door.
ik dacht dat er destijds ook races waren op circuit waar de diesels in meededen?
ook al worden die GTD 30jaar lang afgetrapt. als die nu nog leven, kunnen ze ertegen

mits je repareert wat kapot is EN zéér regelmatig onderhoud pleegt
Op circuit is niet te vergelijken met iemand met weinig kennis en middelen om te repareren

Nogmaals jullie hebben ruimte gereedschap kennis een ander niet
Let daar ff op als je advies geeft
Als je je hand niet omdraait voor een komplete revisie wil dat niet zeggen dat een ander dat ook kan,,,voor jullie een fluitje van een cent en voor bijv mij of Ludo betekent dat einde motor
Dat is toch niet zo moeilijk te snappen?

De één rijdt om te kunnen sleutelen en de ander sleutelt om te kunnen rijden

ewcaddymk1
18-07-2013, 14:08
jeetje mina wat vat jij alles negatief zeg

ik probeer hem helamaal niet lekker te maken , ik wil alleen maar zeggen dat als je een td blokje goed behandeld ,dat ze dan onverwoestbaar zijn
en niet zoals jij dat brengt .. een trage diesel.
een 1.6 is gewoon een super blok met veel potentie.. en die potentie is maar net wat je er mee doet.
tuurlijk snapt elk leek wel hoe meer je begint te rommellen met blok hoe meer risico, elk blok krijg je kapot .
welke idioot rijd ook plankgas van Leeuwarden naar Parijs
maar een td kun je gewwon veilig 1.2 bar rijden das helemaal geen probleem
als je nou met 0.6 bar of met 1.2 bar steeds in de toeren rijd krijg je beide kapot
het ook zo met de olie temp hou die in de gaten als je steeds boven 130/140 rijd want ik denk dat je daar meer schade mee aanbrengt dan een hage turbo druk .
een td kan bij snelweg kilometer de temp. aardig oplopen dan die dat kleine wisselaartje gewoon te klein.
ik heb een luchtgekoelde oliekoeler van dx gti blok erop en dan kun aardig doortrappen voordat de boven de 110graden komt terwijl een stock td dan al flink boven de 120zit

zo zijn volgens mij op dit moment meer 1.6 td blokken dan 1.9 td blokken die nog rond rijden, dus dat zegt wel heel wat over de kwaliteit van die 20plussers

zoals je zegt dat elke t3 op olie of koelvloeistof loopt, komt meer omdat de meeste allemaal ombouw zijn en dat het blok te veel op de donder krijgt door het gewicht zo ook de stroomlijn van zón ding. en die ombouw word meestal ook gedaan met een blok waarvan de kilomters niet bekend zijn ,dus mischien de meeste allemaal 4ton+

dus niet zo negatief , er zijn er ook nog wel mensen die iets goed bedoelen

T3 fan
18-07-2013, 14:33
jeetje mina wat vat jij alles negatief zeg

ik probeer hem helamaal niet lekker te maken , ik wil alleen maar zeggen dat als je een td blokje goed behandeld ,dat ze dan onverwoestbaar zijn
en niet zoals jij dat brengt .. een trage diesel.
een 1.6 is gewoon een super blok met veel potentie.. en die potentie is maar net wat je er mee doet.
tuurlijk snapt elk leek wel hoe meer je begint te rommellen met blok hoe meer risico, elk blok krijg je kapot .
welke idioot rijd ook plankgas van Leeuwarden naar Parijs
maar een td kun je gewwon veilig 1.2 bar rijden das helemaal geen probleem
als je nou met 0.6 bar of met 1.2 bar steeds in de toeren rijd krijg je beide kapot
het ook zo met de olie temp hou die in de gaten als je steeds boven 130/140 rijd want ik denk dat je daar meer schade mee aanbrengt dan een hage turbo druk .
een td kan bij snelweg kilometer de temp. aardig oplopen dan die dat kleine wisselaartje gewoon te klein.
ik heb een luchtgekoelde oliekoeler van dx gti blok erop en dan kun aardig doortrappen voordat de boven de 110graden komt terwijl een stock td dan al flink boven de 120zit

Niet negatief maar voorzichtig
Ik spreek uit ervaring dat je met een diesel anders moet omgaan dat een benzine
Deze jongen heeft geen ervaring er mee en gebruikt hem om een gti of andere snelle jongens mee in het stof te laten bijten
Pakkingen ea afdichtingen gaan kapot en dan moet je het weer maken wat niet of hééé'l laat gebeurt in deze,,,kijk maar naar het spruitstuk verhaal ,,, en maar trappen
4/5 ton met een diesel mag geen probleem zijn maar niet op zijn top
als je rustig rijd met een diesel kan er zelfs een miljoen op zetten maar niet als je je wil meten met een GTI
En van leeuwarden naar parijs bedoelde ik dat hij met die ouwe auto ook niet lang OF vaak op top moet rijden omdat die anders ook de geest geeft (over verkeert opvatten gesproken)
Ik heb nooit gezegt dat een diesel traag is maar dat die anders behandelt moet worden en dat is voor elk motortype ook weer anders, en ik heb heel erg de indruk dat hij daar geen erg in heeft

fcapri
18-07-2013, 15:41
ik heb geen kennis van diesel, ik heb geen sleutelplek voor de golf en kan al helemaal geen motor vervangen in een FWD vw.

ik heb een hoop RWD fords staan waar ik aan sleutel, en draai men hand er niet voor om om een opgeblazen blok te vervangen. maar voor deze heb ik tijd. kan gerust een jaar duren voor ik het kan vervangen.

mijn golf en dodge zijn daily wagens, die kunnen niet ff een week hier in panne staan.
destijds kocht ik deze golf 2 platte diesel voor een aantal redenen waardoor andere merken/modellen afvielen:
-liefst belastingsvrij (opel,vw,ford,audi....)
-bestand tegen roest (ford en opel geschrapt)
-oerdegelijke onverwoestbare motor
-heel zuinig (ford voor de 2de keer geschrapt).
-spotgoedkoop alsook onderhoud en onderdelen (vooral onderdelen vinden van een 25jaar oude wagen kan doorslaggevend worden).
dan schiet er eigenlijk golf 2 en golf 3 nog over. de 3 roest veel sneller dan een 2 dus heb ik mijn huidige maar gekocht.

toen ik die kocht had de mijne 363 000km op de teller en de teller was kapot. dus heb MEEEER kilometers dan de meter aangeeft.
ik had die nodig voor men werk (waregem-sint truiden) en heb er op hoog tempo snel kilometers bijgezet. welke gek koopt er nu een auto die rond de 400k km zit om dan dagelijks 260km te gaan bollen voor het werk??? ik heb de golf nog een 2-3maand gebruikt voor naar het werk te gaan, maar de brandstofkosten kwamen uiteindelijk te hoog uit. had ik blijven rijden, was de golf binnen de 6jaar aan 1 000 000km.
ik ga het laatste jaar met de trein nu naar beauvechain waardoor de auto nu op 426 000km blijven staan is. die golf gaat hier NIET buiten voor die 1 000 000km heeft of 40jaar is. en dan overweeg ik restauratie :D .

de ludo heeft deze GTD goedkoop kunnen kopen, heel goedkoop. dus dat er wat probleempjes gingen inzitten, dat had je van ver kunnen verwachten.
door de scheur in het uitlaatstuk heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk gedacht dat de turbo aan het overlijden was en heeft die snel de boel maar verkocht.
als je een auto wil waar geen problemen aanzijn, of waar je binnen no time hersteld bent, ga dan naar een leasewagen. dan rijd je met een gerust hart (en dikke factuur).
wil je graag zelf je handen eens vuilmaken, dan kan je overwegen om een oude auto te kopen.
als je met het excuus afkomt dat je geen kennis, geen plaats en niet de tijd hebt om eraan te sleutelen, dan moet je geen oude afgeragde GTD kopen!!!

ludo leert graag bij en steekt zijn handen uit de mouwen als het moet, dus dat komt goed. wil hij met die oude mazoutstoof recente wagens in het stof (ROET) laten bijten, dan moet die ervoor gaan :D .
ander blok kopen is nu ook de grootste moeite niet, koop je gewoon een complete golf 3 1.9td en lepel je die motor erin hé. ben je voor minder dan 500€ mee klaar.
als mijn 1.6 bak sneuveld, komt de mk3 dieselbak erin (veel beter en langere verhoudingen), sneuveld de blok dan staat er hier snel een golf3 voor de deur als donor

ewcaddymk1
18-07-2013, 21:33
:thumbup: :goodpost:

Ludomk2
18-07-2013, 22:03
de ludo heeft deze GTD goedkoop kunnen kopen, heel goedkoop. dus dat er wat probleempjes gingen inzitten, dat had je van ver kunnen verwachten.
door de scheur in het uitlaatstuk heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk gedacht dat de turbo aan het overlijden was en heeft die snel de boel maar verkocht.
als je een auto wil waar geen problemen aanzijn, of waar je binnen no time hersteld bent, ga dan naar een leasewagen. dan rijd je met een gerust hart (en dikke factuur).
wil je graag zelf je handen eens vuilmaken, dan kan je overwegen om een oude auto te kopen.
als je met het excuus afkomt dat je geen kennis, geen plaats en niet de tijd hebt om eraan te sleutelen, dan moet je geen oude afgeragde GTD kopen!!!

ludo leert graag bij en steekt zijn handen uit de mouwen als het moet, dus dat komt goed. wil hij met die oude mazoutstoof recente wagens in het stof (ROET) laten bijten, dan moet die ervoor gaan :D .
ander blok kopen is nu ook de grootste moeite niet, koop je gewoon een complete golf 3 1.9td en lepel je die motor erin hé. ben je voor minder dan 500€ mee klaar.
als mijn 1.6 bak sneuveld, komt de mk3 dieselbak erin (veel beter en langere verhoudingen), sneuveld de blok dan staat er hier snel een golf3 voor de deur als donor

Ik leer zeker wel eens iets graag bij, daarom vraag ik hier bijna altijd informatie, ik ben geen knul die alleen maar in een '' kostuum '' rondloopt,
ik ben iemand die graag dingen wilt bijleren ivm met de automechaniek om ooit en ik zeg ooit, een ''niet officieele'' garage op te starten met een vriend voor oude Golfjes..

offtopic; Mijn auto laat ik liever origineel, geen sport sh*t noch verlagingset komt er eronder te liggen, een daily wagen hoort standaard te blijven (vind ik)

back on topic; De auto moet motorisch in orde zijn. ik wil midden augustus ermee naar spanje mee gaan.
:thumbup:

T3 fan
19-07-2013, 11:50
Tjongejonge zeg!
wat zit je er nu allemaal bij te halen man!
Mijn golf komt niet buiten voor er een miljoen op staat,,nou dan zal het wel een erfstuk worden of 40 jaar want in een schuur/garage maak je geen km's hoor!
Nu heb je ineens geen verstand van een diesel maar je adviseert wel een student om zijn wagen op te voeren? :screwy:

IK kan,,IK heb,,,Ik doe,,,IK weet,,, IK IK IK
Het gaat om Ludo! niet om wat jullie kunnen hebben weten of wat dan ook
Als je dan zo graag gelijk wil hebben,,,dat krijg je,,,interesseert me niets
Een donor van 500 euro als je het kan betalen prima doe dat dan.
Wat ik duidelijk wil maken dat je niet van je zelf uit moet gaan als je advies geeft maar adviseren naar de middelen die de geen heeft die om hulp vraagt
Voor de rest doen jullie maar maar ik kap er mee want dat gehaan van de een en gefok van de ander heb ik geen zin in
Ik ben immers al eens bijna van het forum afgegooit omdat ik mij liet fokken door een zeker persoon en dat gaat mij niet meer gebeuren
Ik hoop alleen dat Ludo wijzer is omdat die geen sloprij kan beginnen in zijn tuin

De groeten

fcapri
19-07-2013, 15:48
mijn golf gaat niet buiten voor er 1 000 000km op staat (hieronder te verstaan, ik verkoop die niet voor dat zover is. alles eronder is die nog niet versleten). ik blijf er tot dan gewoon mee rondrijden. daily!!!
ik heb er het volle vertrouwen in dat een golf 2 dat ook aankan.

je moet je zo niet opjagen man, is allemaal niet nodig. je hebt ook je punt geschreven en dat aanvaarden wij ook gewoon. jij gaat van de gedachte uit dat je een oude wagen met respect moeten behandelen omdat die het anders niet volhoud. en dat is idd zo. alleen zijn die golf2's zowat de uitzondering op de regel. die blijven gewoon gaan, wat je ook allemaal uithaald. en als je brokken hebt, kost het geen stukken van je lijf om te fixen :thumbup: .
als ik mijn capri 2.0 pinto blok opblaas, dan ben ik vlot 500-1000€ kwijt. doe je dat met een golf 2, ben je pakweg 150-200€ kwijt.

ludo had hiervoor ook zo een tam plat betrouwbaar dieselke. hij kocht zich nu een andere met turbo. das een keuze die hij zelf maakte. wil hij nu een trage betrouwbare auto die niet stuk gaat, had hij evengoed de andere kunnen houden.

begin je uzelf wat op te jagen, sluit je gewoon de pc ff af en ga een uurtje genieten van het goede weer in belgie. doe ik ook gewoon :cool:.
wij spreken wat wij zouden doen, jij zegt wat jij zou doen. de rest moet dan voor zichzelf uitmaken wat ze doen hé. hij heeft de beide kanten gehoord met totaal verschillende mening. dat moet er ook zijn.
jij had duidelijk al wat pech met de motoren van die T3's, die verhalen heb ik ook gelezen en das natuurlijk brut pech hebben. ik heb tot nu toe alleen positieve ervaringen met de golfjes. moest je mij uit de fordwereld kennen, dan zou je weten dat ik nogal veel brokken rijd met de fords (op 10 000km heb ik 6koppelingen kapot gekregen, 2cardans, 1 versnellingsbak, 2 radiatoren, 1 cilinderkop, 1 achteras hopen banden en remblokjes... en das dan 1 auto).

feit is dan toch, die golf is een serieus goede wagen als die al 4jaar en 60 000km met mijn rondtaffeld :D
ik geef je dan ook een paar sfeertips hoe de auto het bij mij stelt
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/400000.jpg
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfheet.jpg
en nu knippert men olie lampje als ik lange bochten neem. vermoedelijk gaat het weer weken duren voor ik er eens naar zie

Ludomk2
19-07-2013, 21:12
Be cool everyone :tongue:
no fighting around here.. :thumbup:

ewcaddymk1
19-07-2013, 21:38
i am cool, trouwens de uitlaat nog opgemeten

Ludomk2
19-07-2013, 23:43
i am cool, trouwens de uitlaat nog opgemeten

Heb de uitlaat deze avond nog gemeten, en ik kwam op 50mm uit, zoals het hoort eigenlijk.
verder ziet het uitlaat gedeelte onder de auto heel netjes uit, geen roestvormige delen of gaatjes tot nu toe..

ewcaddymk1
20-07-2013, 08:11
:thumbup:

Ludomk2
21-07-2013, 00:40
Net van mijn neef (hij is auto monteur) gehoord dat je een uitlaatspruitstuk niet kunt lassen.. gaat na een bepaalde tijd weer toch stuk..

2de hands op de websites vind je hier niets in heel belgie.
maandag dan maar de autoslopen afgaan en ene afdraaien van een JR blok :thumbup:

fcapri
21-07-2013, 08:50
uitlaatstuk is gietijzer en HEEL moeilijk te lassen. maar is gewoon te doen.

de lasser moet dan wel het stuk eerst goed heet stoken

T3 fan
21-07-2013, 09:54
je hebt PM

Dokter D
21-07-2013, 12:50
Gietijzer is goed te lassen met de juiste electrode.

Ludomk2
21-07-2013, 13:15
Hangt er vanaf hoe iemand last, niet iedereen is er kei goed in..

zal kijken wat ik zal doen, als ik eentje op het internet vind koop ik em direct.

ewcaddymk1
21-07-2013, 22:18
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/volkswagen-onderdelen/m696316387-k14-turbo-voor-vw-mk-golf-2-turbo-diesel-t3-t-3-sb-ra-td.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

MK2-VRT
21-07-2013, 22:21
En kijk die temp eens gaan..Dalijk is je koppakking / kop o.i.d. eraan..

Ludomk2
22-07-2013, 02:03
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/volkswagen-onderdelen/m696316387-k14-turbo-voor-vw-mk-golf-2-turbo-diesel-t3-t-3-sb-ra-td.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Zal ik morgen contacteren als hij mij dat kan verzenden..?
is een flink eind rijden vanuit Maastricht.

Ludomk2
22-07-2013, 02:21
Met gescheurde uitlaatspruitstuk rijden is niet lekker voor je verbruik.
ik maak met half volle tank 200km.
heb deze week 80euro aan tank verspilt voor stadsgebruik alleen op normaal rijgedrag..

ongeloofelijk zelfs mijn vader zijn Merc 2.5 5 cylinder diesel verbruikt maar 30euro per week.

fcapri
22-07-2013, 07:45
nergens geen brandstoflek dan???
met een halve tank haal ik tussen de 500-600km. als de uwe dat er op 200km doorjaagt, is dat een 12liter verbruik. in diesel

als het uitlaatspruitstuk hersteld/vervangen is, zou ik wel ff alles terug draaien wat je de laatste dagen hebt bijgesteld (governer, turbodruk,...). want je originele probleem dat de motor niet doortrok boven de 4000rpm had misschien alles te maken met het uitlaatspruitstuk die gescheurd was.
als daar een nieuw op komt, gaat de turbodruk misschien zo hoog dat je direct weer brokken hebt

Ludomk2
22-07-2013, 13:05
nergens geen brandstoflek dan???
met een halve tank haal ik tussen de 500-600km. als de uwe dat er op 200km doorjaagt, is dat een 12liter verbruik. in diesel

als het uitlaatspruitstuk hersteld/vervangen is, zou ik wel ff alles terug draaien wat je de laatste dagen hebt bijgesteld (governer, turbodruk,...). want je originele probleem dat de motor niet doortrok boven de 4000rpm had misschien alles te maken met het uitlaatspruitstuk die gescheurd was.
als daar een nieuw op komt, gaat de turbodruk misschien zo hoog dat je direct weer brokken hebt

Geen brandstoflek nee, heb gisteren nacht een uur zitten te googlen en ik kwam tot de conclusie uit dat wanneer iemand een gescheurd uitlaatspruitstuk heeft dat het verbruik ook hoger gaat.

Ik heb volledig onderhoud gedaan op 286500, en nu sta ik op 287100km.
dus normaal zou die nog zuiniger moeten zijn aangezien alle filters veranderd waren..

En zal ik zeker doen :thumbup:

StefTurboDiesel
27-08-2013, 18:46
Je auto heeft nog weinig gereden voor zijn leeftijd.
Voorpijp barst? misschien verlies je daar turbo druk als je op doortrekt op de 5de versnelling. alles kan :thumbup:

Heb je last van olieverlies? misschien verkeerde olie ingekiept.
Laat je auto eens nakijken als je terug uit je vakantie bent.
Want veel olie of diesel verlies met een 70pk motor dat kan totaal niet.
vind het jammer dat niet iedereen hier de juiste informatie geeft.

Gr Stef.

Ludomk2
27-08-2013, 19:13
Je auto heeft nog weinig gereden voor zijn leeftijd.
Voorpijp barst? misschien verlies je daar turbo druk als je op doortrekt op de 5de versnelling. alles kan :thumbup:

Heb je last van olieverlies? misschien verkeerde olie ingekiept.
Laat je auto eens nakijken als je terug uit je vakantie bent.
Want veel olie of diesel verlies met een 70pk motor dat kan totaal niet.
vind het jammer dat niet iedereen hier de juiste informatie geeft.

Gr Stef.

Heb een barst aan mijn voorpijp, net waar die schroefjes zitten waar het spruitstuk begint. die schroefjes hangen los en ik zag een barst op de voorpijp.
Olie? Ik heb daar 10w40 Technol erin gegoten, de ex eigenaar deed daar 15w40 in. er stond iets van 505.00 op dat flesje en op mijn motorblok stond die code er ook op vermeld. dus dat gedeelte zou in orde moeten zijn.
ik heb olie verlies ja, nog geen 1000km gereden en peilstok zit ietsje onder de helft.
ik wil castrol eens uitproberen maar als je zo'n 5L flesje haalt ben je hier 70 euro kwijt.
wat betreft brandstof verbruik, is ook niet zuinig nee.

zal ik zeker doen ;)

StefTurboDiesel
27-08-2013, 21:04
Heb een barst aan mijn voorpijp, net waar die schroefjes zitten waar het spruitstuk begint. die schroefjes hangen los en ik zag een barst op de voorpijp.
Olie? Ik heb daar 10w40 Technol erin gegoten, de ex eigenaar deed daar 15w40 in. er stond iets van 505.01 op dat flesje en op mijn motorblok stond die code er ook op vermeld. dus dat gedeelte zou in orde moeten zijn.
ik heb olie verlies ja, nog geen 1000km gereden en peilstok zit ietsje onder de helft.
ik wil castrol eens uitproberen maar als je zo'n 5L flesje haalt ben je hier 70 euro kwijt.
wat betreft brandstof verbruik, is ook niet zuinig nee.

zal ik zeker doen ;)

Ga eerst die barst onder handen nemen, of koop gewoon een nieuwe voorpijp , klaar. Dat ding kost 30euro op internet en wordt binnen de 14 dagen thuis geleverd :thumbup:
voor de rest zou ik eens kijken wat er aan de hand is, ik hoop maar dat het niet je zuigerveren zijn. dat is een hoop werk, als je het nodige materiaal er niet voor hebt moet je naar een garagist gaan.

Wat ik zou gedaan hebben is gewoon het hele uitlaat systeem vers uit de pers kopen :) eventueel een larger downpipe.. en op het einde een mooie 2 output demper plaatsen.

Doe alles op het gemak, beetje per beetje als je krap bij kas zit , niemand heeft een mes op je keel gezet :tongue: