View Full Version : Help! Gek elektrisch probleem met blower en ruitenwissers
Beste allen,
Ik heb een Golf MK1 uit 10-1980 met een 1.5JB en een oud type zekeringkast.
Wat is nu het probleem?
Op weg naar W'see in april kwam ik er achter dat mijn interval van de ruitenwissers het niet meer deed. De rest, stand 1 en 2, wel.
Vandaag was ik vrij en ben ik naar de sloop gereden en een Relais 19 meegenomen. Dit relais is hetzelfde als diegene die er uit komt, alleen iets korter.
Nu komt het.
Ik haalde het oude interval-relais eruit en stopte de nieuwe erin. Geen enkel probleem.
Toen ik mijn contactslot op de accessoire stand zette zag ik dat mijn blower ineens ook niet meer werkte ( voor het wisselen van de relais werkte het perfect ).
Mijn ruitenwissers werkten ineens helemaal niet meer. Geen interval, geen stand 1 en geen stand 2.
De rest, lampen, starten werken wel gewoon.
Ik heb alle zekeringen gechecked en die zijn allemaal heel.
Op zekeringplek 10( blower ) en 11 (ruitenwissers) meet ik geen spanning. Niet aan de bovenzijde van de zekering als onder aan de zekering.
Achter op mijn contactslot zit een zwarte stekker met enkele draden. Op de dikke rode draad meet ik spanning. Als ik m'n contact aanzet meet ik op de geel/zwarte draad ook spanning.
Wat kan dit zijn?
Ik snap er helemaal niets van.. :screwy:
staande golf
25-06-2013, 09:30
per ongelijk een stekker van de achterkant van de zekeringskast gedrukt?
jellehier
25-06-2013, 10:23
Of intern defecte zekeringkast
ik denk ook (mits alle zekeringen heel zijn)..een kapotte zekeringkast..dat wil nog wel eens gebeuren..
kan ook oxidatie van stekkers op de achterkant zijn..das van die groene aanslag..
robertoal
25-06-2013, 10:56
Zekeringen kunnen er heel uitzien.. maar zijn dat soms dan niet.
Ik meet ze dan ook altijd even door met de multimeter.
Zo zou ik ook de zekeringskast doormeten, kan je uitzoeken waar het zit.
Stekker aan de achterkant eruit gedrukt ga ik vanavond controleren. Dit zou opzich wel kunnen.
Intern defect waardoor zekerinplek 10 en 11 geen stroom krijgen, hoe kan ik dit controleren? Ik heb namelijk al gemeten aan de boven en onderzijde van de zekering en daar meet ik aan beide zijden geen spanning.
zekeringen heb ik gisteren ook vervangen voor nieuwe, dus die sluit ik uit?
robertoal
25-06-2013, 12:24
Heb even gezocht naar stroomschema.. niet kunnen vinden. Als je die hebt is het makkelijk te doen..
Bij mij is 1 aansluiting ook stuk; deze heb ik maar doorgelust van een andere plus (met afdoende dikke kabel) niet mooi, maar werkt wel. Heb al 2 andere gekocht 2de hands hebben allemaal iets :rolleyes:
Zoek het hier (http://s1354.photobucket.com/user/Barn171/library/draadschema%20s?sort=3&page=1) even op (ww= draadboom). Ik denk dat je relais gewoon stuk is. Even vervangen door een andere (of de oude even terug steken) en dan kijken wat hij doet. Waarschijnlijk zit de plus die beide functies van hoofdstroom voorziet onder dezelfde aansluiting op je kast en is die nu niet verbonden door het kapotte relais. Kapotte zekeringsdoos kan ook, maar komt niet zo heel vaak voor. Mocht dat het nu zijn, heb ik er wel een liggen voor je.
succes!
Erik Baas
25-06-2013, 14:31
Zoek het hier (http://s1354.photobucket.com/user/Barn171/library/draadschema%20s?sort=3&page=1) even op (ww= draadboom).
Helaas: "This album is Password-Protected."
Ik heb m'n oude relais ook terug geduwd gisteren toen ik merkte dat m'n ruitenwissers het helemaal niet meer deden. Maar met het oude relais deden ze het ook niet. Voor de wissel deden ze het wel.
Dat staat er dus, ww, WACHTWOORD is draadboom.
Maar als je de relais al hebt uitgewisseld, dan moet je het schema maar gaan lezen. Als je er niet uitkomt, kun je hem ook bij mij brengen, dan los ik het voor je op.
je quote zelf: ww= draadboom :screwy:
ww staat voor wachtwoord ... password :thumbup:
Erik Baas
25-06-2013, 16:34
Maar dat WERKT niet: ik kan op "View Album" klikken tot mijn muis versleten is, maar er gebeurt niets.
carbreaker de autosloper
25-06-2013, 16:36
als je et grootlicht dr op trekt gaat dan je blower dan wel of harder lopen??? zo ja dan is je contactblokje gaar
Maar dat WERKT niet: ik kan op "View Album" klikken tot mijn muis versleten is, maar er gebeurt niets.
bij mij werkt het wel gewoon hoor
Mij mij werkt het ook prima
Erik Baas
25-06-2013, 17:00
Maak er nou gewoon een publiek toegankelijk album van, dan heb je al die problemen niet.
wat een probleem, even draadboom intoetsen...
maar goed, als jij dat zo graag wilt
Erik Baas
25-06-2013, 17:38
Niet omdat ik het zo graag wil, maar omdat het gewoon simpel en logisch is: een album wat je aan anderen wilt laten zien ga je niet met een wachtwoord beveiligen, om dan vervolgens het wachtwoord op het internet te zetten.
Het is inmiddels opgelost! Door m'n eigen gepruts is et iets verkeerds gegaan. Dus nu enkele nieuwe contacten gemaakt en alles werkt weer. Hartelijk dank voor het meedenken!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.