PDA

View Full Version : Op hol slaan Vw T3 1.9td ...

Brikoleur
28-06-2013, 18:41
Hallo,

vandaag van de schoonvader van Abeltje, die hier ook op het forum zit,
een vw t3 1.9td - 5 bak gekocht en op weg naar België, waar ik woon, onderweg op de autosnelweg in een bocht, ongeveer 90/km per uur aan het rijden, slaat busje op hol, met wat moeite busje op pechstrook gekregen en hem kunnen stilleggen, busje reedt dus eventjes op z'n eigen olie.
Daarna terug proberen starten, en toen sloeg hij nog eens op hol, daarna kunnen starten met heel veel moeite, en zo naar huis kunnen rijden, - eerst rustig 10 min 80-85, daarna de rit uitgereden van 130 km aan een 90-95 per uur..
Na autosnelweg, mijn afrit genomen, Wilrijk, afgeschakeld van 5 naar 4 en toen stilgevallen, met heel veel moeite terug kunnen starten.. maar uiteindelijk terug op gang gekregen en nu staat hij voor de deur.

Hoe kan dit? Heb eventjes 120-125 gereden maar voelde ook voor hij op hol sloeg, dat hij al probeerde me naar 'voren te duwen'. Dat hij sneller van zichzelf wilt rijden..

Verhoudingen zijn goed, want je voelt dat busje gemakkelijk 130-135 of zelfs 140 kan halen.

Iemand een idee?
Wat al aan het denken dat er misschien net iets te veel olie in heeft gezeten, waardoor deze op hol is kunnen slaan?

't zit toch niet mee bij mij met die t3's

DÁ-BRT
28-06-2013, 19:51
Kan zijn dat er te veel olie in heeft gezeten, maar het kan ook zijn dat hij zo versleten is dat hij op carterdampen loopt waardoor hij op hol slaat.
Of een brandstofpomp die te ver open is geschroefd waardoor hij in toeren blijft hangen, maar dat zou dan eigenlijk continue zo moeten zijn.

Je zou kunnen controleren of er bij lopende motor druk op de pijlstok staat of bij de olievuldop.

Brikoleur
29-06-2013, 13:57
Hallo DA-BRT,

dank voor de reactie, moest het zijn zoals jij zegt, dat hij zo versleten is, en hij op carterdampen loopt, wat kan je hier dan aan doen? En die brandstofpomp, weet niet of deze blijft hangen, maar als het altijd zo moet zijn, zoals je zegt, zo is het toch niet bij mij. Als er druk staat op m'n pijlstok en/of olievuldop, wat is het dan?

Melvin
29-06-2013, 16:51
De slang van je kleppendeksel naar inlaat zou ik ook even loskoppelen, zodat evt. carterdruk daar weg kan en niet direct je inlaat in gaat.

DÁ-BRT
29-06-2013, 17:56
Als hij loopt op carterdampen is de motor versleten. Hierdoor komt er druk op het onderblok te staan (door slechte of gebroken zuigerveren) de zuigerveren kan je vervangen, maar vaak is het een indicatie dat het blok slecht is. Je zou kunnen meten of hij nog genoeg oliedruk heeft.

Brikoleur
29-06-2013, 18:06
DA-BRT, hoe kan ik dit meten?

Gijs
29-06-2013, 22:01
Hoe is het oliepeil? Als deze ver boven max staat, en de "olie" aan de peilstok ruimt naar diesel, is er 'n rotte verstuiver aanwezig.
Niet om het een of ander en de boel te verstieren, maar als een motor op hol geslagen is, is het goede er vaak ook wel vanaf.. :(

Brikoleur
29-06-2013, 22:09
Hallo Gijs,

oliepeil stond enkele uurtjes geleden bij koude motor 2-3 cm boven z'n maximum.
Een paar 100 meters verder mee gereden, moest ergens om de hoek zijn, en 5 min later even gechecked, en stond toen op minimum, iets der boven..

Raar toch? En ik weet wat ze zeggen van motoren die op hol slaan, dat je ze beter kunt weggooien, maar is maar 'heel even' op hol geweest, heb het direct kunnen stoppen, dus zo hoog in toeren is hij volgens mij niet geweest.

DÁ-BRT
30-06-2013, 07:36
Sorry hoor, maar als je logisch nadenkt kan je toch zelf ook wel de conclusie trekken na aanleiding van wat je verteld en de reacties dat de motor hoogst waarschijnlijk vervangen of gereviseerd moet worden.

Oliedruk meet je met een oliedrukmeter.

Als er eerst te veel olie in zit en je gaat daar mee rijden is dat niet verstandig. Als hij dit tijdens het rijden verbruikt rij je dus op olie... Daarnaast kan je de motor slopen als je met te veel olie gaat rijden.

Polo1w
30-06-2013, 08:33
Ik had m persoonlijk na de eerste x op hol slaan zowiezo niet meer gestart.
Tenzij je de motor toch al wou vervangen.
Lijkt mij ook zaak om eens te onderzoeken of ie een bult carterdruk heeft, en de olie er af laten lopen, om te checken of ie waterdun is, en er dus waarschijnlijk diesel inzit.
Succes