PDA

View Full Version : 1963 Kever mid-engine V6 mTDI


DÁ-BRT
11-07-2013, 09:56
Tsja, ik wou eigenlijk wachten met een topic aanmaken tot ik daadwerkelijk ben begonnen met het bouwen, maar afgelopen maandag is er ineens schot in het project gekomen.

Wat: Een 1963 Kever (ex Kever van Gijs (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=12397)) ombouwen naar midden motor V6 TDI met mechanische injectie en 6 versnellingsbak. Voor circuit, sprint en straat gebruik.

Waarom: Omdat (ik) het kan... Na de verkoop van de ’77er Audi 100LS ( C2 Type43) met 2.5 R5 mTDI zocht ik een nieuw passend visitekaartje voor het werk dat ik al 12 jaar doe op dieselgebied. Mijn eerste auto was een Kever en de liefde is gebleven. Ik heb ook nog een 1969 Kever automatic.

Wanneer: Type goedkeuring voor 01-01-2014

Info: Alle foto’s staan op de Smoketail supplies site (http://smoketail-supplies.eu/v/Smoketail+Supplies/Projecten/Kever-mTDI/)

Hoe: … volg topic ;)

---
Al een poosje (bijna een jaar) was ik aan het denken wat voor project ik zou gaan starten na de verkoop van de Audi en ik heb in de tussentijd nog een Jetta 2 omgebouwd naar mTDI, maar dat is toch te gewoon en als ik hiervoor belasting moet betalen neem ik liever een comfortabelere auto.
Toen kwam ik toevallig hier op het forum de advertentie van Gijs tegen van zijn Kever. De deal was snel gemaakt en de Kever getransporteerd naar het noorden (Nieuwediep)

http://zwalve.eu/d/8499-2/Kever+net+binnen+002.jpg
http://zwalve.eu/d/8502-2/Kever+net+binnen+003.jpg
http://zwalve.eu/d/8511-2/Kever+net+binnen+006.jpg
http://zwalve.eu/d/8514-2/Kever+net+binnen+007.jpg
Foto’s van Gijs toen hij in 2005 de Kever gekocht heeft

http://zwalve.eu/d/8436-2/IMG_0116.jpg
http://zwalve.eu/d/8440-2/IMG_0117.jpg
http://zwalve.eu/d/8452-2/IMG_0267.jpg
http://zwalve.eu/d/8455-2/IMG_0268.jpg
http://zwalve.eu/d/8458-3/IMG_0269.jpg
http://zwalve.eu/d/8461-2/IMG_0270.jpg
Huidige staat

Het idee was in eerste instantie om er op de originele positie een 3 cilinder pompverstuiver TDI motor in te hangen op een omgebouwde Porsche versnellingsbak, maar dat was niet gek genoeg naar mijn mening.
Dus waarom niet een compacte V6 TDI pakken van een A4, A6, A8, Superb of Passat 3B(G) en die ombouwen naar mechanische injectie en aansluiten op een 6 versnellingsbak en dit voor de achteras leggen? Hierop de ophanging en remmerij aanpassen.

De doelstelling is om naar de RDW te gaan terwijl de auto omgebouwd is naar CNG (Compressed Natural Gas) met de voorkeur voor CNG met ontstekingsmodule in plaats van Bi-Fuel. Ben in onderhandeling voor sponsoring met een grote fabrikant van CNG componenten.

Bij eBay een 2.5 TDI gewonnen zonder Turbo, pomp en injectoren voor 69 euro… Die opgehaald en gaan meten. Het blok is maar 420mm lang inclusief de multiriem poelie. Hij heeft een uitsparing voor het subframe waar hij nu mooi mee over de achteras kan lopen…

http://zwalve.eu/d/8401-1/IMG_0083.jpg
http://zwalve.eu/d/8404-1/IMG_0084.jpg
Redelijk compleet blok in goede staat . (Zonder verstuivers, pomp, turbo en vliegwiel)

http://zwalve.eu/d/8407-2/IMG_0100.jpg
De verkoper zei me dat ik gek was en dat hij nooit in een Polo ging passen… Tsja, dat gek wist ik al maar dat blok gaat erin.

http://zwalve.eu/d/8410-2/IMG_0101.jpg
http://zwalve.eu/d/8413-2/IMG_0102.jpg
http://zwalve.eu/d/8416-2/IMG_0109.jpg
http://zwalve.eu/d/8422-2/IMG_0111.jpg
Het was nog een hele klus om hem er weer uit te krijgen…

http://zwalve.eu/d/8425-2/IMG_0113.jpg
De carterpan heeft een uitsparing voor het subframe waar ik hem dus mooi mee over de achteras kan laten lopen.

-wordt vervolgd-

golfje_295.000
11-07-2013, 10:01
stoer project, ga m volgen

Area51
11-07-2013, 10:03
Gaaf project !!

De carterpan heeft een uitsparing voor het subframe waar ik hem dus mooi mee over de achteras kan laten lopen.

Vraagje... met achteras bedoel je de torsiebuis denk ik, of gaat die er ook uit ?
Zal haast wel moeten, vrees dat anders de motor veels te hoog komt te liggen.

martin_d_B
11-07-2013, 10:06
Het ene dikke project is nog niet afgerond hier in de luchtgekoelde sectie of de volgende bied zich alweer aan.
Ik ga hem volgen! :cool:

arnus71
11-07-2013, 10:54
Cool project!

jones
11-07-2013, 11:09
heel gaaf, weer een mooie om te volgen :thumbup:

Ronin
11-07-2013, 11:11
Fantastisch, succes ermee :thumbup:

VeeDubber
11-07-2013, 11:13
Leuk project! We gaan hem volgen :thumbup:

Dokter D
11-07-2013, 11:22
Top project Bert!

DÁ-BRT
11-07-2013, 11:24
Gaaf project !!

Vraagje... met achteras bedoel je de torsiebuis denk ik, of gaat die er ook uit ?
Zal haast wel moeten, vrees dat anders de motor veels te hoog komt te liggen.

De torsiebuis van de Porsche gaat erin, maar er bestaat inderdaad een kans dat tijdens het proef passen op het halve chassis dat er geen torsiestangen in komen, maar dat hij Coilovers gaat krijgen, dit ook omdat er behoorlijk wat meer gewicht op komt te liggen dan bij de Porsche.

Ik wil in iedergeval niet de motor onder de bodem uit laten steken.

DÁ-BRT
11-07-2013, 11:40
-vervolg-

Op zoek gegaan op Keversite en the Samba naar ophanging en rem upgrades en toen kwam ik bij de Porsche 944 Turbo2 of 968 uit. Die rondom 4 zuiger Brembo klauwen hebben met geventileerde schijven. Vervolgens de complete ophanging gekocht van een 968.

http://smoketail-supplies.eu/d/8484-2/IMG_0049.jpg
http://smoketail-supplies.eu/d/8487-2/IMG_0050.jpg
http://smoketail-supplies.eu/d/8493-2/IMG_0052.jpg
http://zwalve.eu/d/8307-2/DSC_0871.JPG
http://zwalve.eu/d/8310-2/DSC_0872.JPG
http://zwalve.eu/d/8313-2/DSC_0873.JPG
http://zwalve.eu/d/8316-2/DSC_0874.JPG
http://zwalve.eu/d/8325-2/DSC_0877.JPG
http://zwalve.eu/d/8328-2/DSC_0878.JPG
Door de McPherson ophanging voor moet ik de fusses aan passen om op een Kever vooras te laten passen.

Aangezien ik niet direct wil gaan slijpen in het 63er chassis heb ik er een chassis bij gekocht en die door geslepen om een mal te kunnen gaan bouwen. Dit kan ik dan uiteindelijk weer over bouwen in het 63er chassis.

http://zwalve.eu/d/8549-2/Donor-chassis_01.JPG
http://zwalve.eu/d/8551-1/Donor-chassis_02.JPG
http://zwalve.eu/d/8553-1/Donor-chassis_03.JPG
http://zwalve.eu/d/8555-1/Donor-chassis_04.JPG
http://zwalve.eu/d/8557-1/Donor-chassis_05.JPG

Maandag na lang een RSS feed zonder succes te hebben gehad op schade auto’s die voldoen aan mijn specs. Een treffer: Een Passat Variant Highline aut uit 1999 met 2.5TDI 150pk en 3 ton gelopen onder de 1000 euro. Die heb ik direct maar opgehaald. Schade provisorisch gerepareerd om er mee te kunnen rijden naar de stalling en de goede automaatbak te kunnen verkopen.

http://zwalve.eu/d/8520-2/Donor-passat_01.jpeg
De foto van de advertentie

http://zwalve.eu/d/8522-1/Donor-passat_02.jpeg
http://zwalve.eu/d/8524-1/Donor-passat_03.jpeg
http://zwalve.eu/d/8526-1/Donor-passat_04.jpeg
http://zwalve.eu/d/8528-1/Donor-passat_05.jpeg
http://zwalve.eu/d/8530-1/Donor-passat_06.jpeg
http://zwalve.eu/d/8532-1/Donor-passat_07.jpeg
http://zwalve.eu/d/8534-1/Donor-passat_08.jpeg
http://zwalve.eu/d/8546-2/Donor-passat_09.jpeg
http://zwalve.eu/d/8538-1/Donor-passat_10.jpeg
Kokerbalken en bumperbalk allemaal onbeschadigd, enkel schroef schade.

http://zwalve.eu/d/8542-2/Donor-passat_11.jpeg
Ty-rap tuning….

http://zwalve.eu/d/8545-2/Donor-passat_12.jpeg
Goed genoeg om 200km mee te rijden.

-wordt vervolgd-

feffe
11-07-2013, 11:44
heftig, en kwa uitelijk vind ik die kever heel vet zo!

evilnyntje
11-07-2013, 11:51
Gaaf project!

Johan1982MK1
11-07-2013, 12:00
mooi project damn..

René
11-07-2013, 12:25
Gaaf project Bert!

DÁ-BRT
11-07-2013, 12:32
Omdat ik nog niet precies heb besloten hoe ik hem af ga bouwen, qua stijl. Maar voor de RDW keuring heb ik toch velgen nodig zonder spacers of adapters. Plus de remmen hebben 5x130 steek en op de Brembo klauwen moeten minimaal 16" velgen.

Toen zag ik hier op het forum een setje C2 Porsche velgen aangeboden in 6Jx16" aangeboden. Ze zijn recht en dat is nu even belangrijk.

http://zwalve.eu/d/8562-2/C2-Wheels.JPG

arnus71
11-07-2013, 12:33
Waar is de passat voor? Je had al een motor toch?

DÁ-BRT
11-07-2013, 12:36
De motor van eBay wordt mijn pas blok. Die trek ik leeg, die van de Passat loopt als een zonnetje en heeft een nokkenas revisie gehad die gaat straks in de Kever.

Rest van de Passat levert mooi weer wat geld op waardoor de motor gratis is :D Ben Hollander hé... ;)

sixpack
11-07-2013, 13:02
Ziet er goed uit !

Ik moet morgen toevallig even naar beuningen, daar tref ik iemand die een motor op komt halen in beuingen.. toevallig bij jou?

DÁ-BRT
11-07-2013, 14:00
@sixpack: Ik heb inderdaad een Passat 1Z blok verkocht aan iemand die morgen langs komt.

matthew7
11-07-2013, 19:06
Cool project!

bartman
11-07-2013, 21:20
Hier heb ik dus heel veel respect voor , iemand die echt out of the box denkt :thumbup: en daar nog projectje van maakt.
Iedereen kan een kever bouwen , alles kan je verkrijgen ervan maar uniek? Niet echt! Mooi dikwijls wel en zie ze ook zo heel graag maar projectjes als deze of ruud's frido doen me echt watertanden. Respect om uniek uit de hoek te komen :thumbup:

Makrolon
11-07-2013, 22:31
Gaaf Bert! Toen je er over vertelde vond ik t al goed klinken, dus deze ga ik volgen!

Makrolon
11-07-2013, 22:32
Moet deze niet bij watergekoelde projecten trouwens? :P

Gijs
11-07-2013, 23:22
Leuk om te zien dat er schot in mn oude kever zit :)

DÁ-BRT
12-07-2013, 06:27
@Bartman: bedankt voor het mooie compliment!

@Sander: Dat is een lastige inderdaad. Ik heb voor luchtgekoeld gekozen, omdat het origineel een luchtgekoelde auto is.

VwGolfMK2VW
12-07-2013, 07:34
De verkoper zei me dat ik gek was en dat hij nooit in een Polo ging passen… Tsja, dat gek wist ik al maar dat blok gaat erin.-

Haha geniaal :D

GeeX
12-07-2013, 11:21
Ga hem zeker volgen Bert! :thumbup:

SciroccomTDI
12-07-2013, 11:30
Is het inmiddels gelukt om te passen, wat voor hoek de aandrijfassen ongeveer gaan maken? En of de motor over de achteras past? niet dat strax de as daar te dik is?

DÁ-BRT
12-07-2013, 12:33
@Meneer Evgeniy: Nee, nog niet. Voornamelijk door ruimte gebrek in de schuur. Vanavond wordt er weer een motor opgehaald.

Dan ga ik de motor en bak op de gewenste positie zetten en kijken hoe diep ik over de torsiebuis kan zakken.

DÁ-BRT
15-07-2013, 06:48
Weer wat kleine updates:


http://zwalve.eu/d/8576-1/C2-Width.jpg
De C2 velgen op de Porsche 968 achteras gezet om te kijken hoe breed hij gaat worden en in totaal komt het van buitenkant velg tot buitenkant velg op 1650mm (bovenop de velg gemeten i.v.m. camber)

Nu de achterkant van de Kever opmeten om te kijken hoeveel ik de achteras in moet gaan korten om de velgen mooi aan te laten sluiten in de koets.

http://zwalve.eu/d/8578-1/Passat1.jpg
http://zwalve.eu/d/8580-1/Passat2.jpg
De donor Passat afgelopen weekend uit elkaar getrokken en het interieur en achterklep verkocht.

Een 1 massa vliegwiel gekocht voor de 240mm koppeling.

Jetta MaNiA
15-07-2013, 18:36
Sticky! :)

DÁ-BRT
16-07-2013, 14:37
Vrijdag een afspraak gemaakt bij een bedrijf die kan 3D laser scannen. Ik heb voor mijn projecten te lang achter een 3D meetbank gestaan om zelf producten in te meten en dit is veel gemakkelijker (en acurater).

Daar ga ik de 01E 6-versnellingsbak, motor (onderblok en carterpan), de achter ophanging van de Kever en de achteras van de Porsche 968 in laten scannen.

Zal de foto's van het scannen plaatsen.

Ook zijn de Porsche 968 naven onderweg naar Canada waar Lanner Kahn van VDubengineering speciale fusees gaat maken voor mijn Link Pin vooras met de Porsche 968 remmen. Hopelijk heb ik ze terug over een maand of 2 :cool:

joostvw
16-07-2013, 16:28
Wow, dat is nog eens een project!
Ga hem zeker volgen. Ben benieuwd hoe dat blok in de kevert uit komt.

Maar na het scannen ga je het met een CAD programma op elkaar passen?

DÁ-BRT
16-07-2013, 16:41
Dat is de bedoeling, zo heb ik het altijd gedaan. Van de motor en bak uit nieuwe steunen ontwerpen en het chassis aanpassen.

DÁ-BRT
19-07-2013, 12:23
Vanmorgen aan het 3D laser scannen geweest. Nu wordt de data geexporteerd. Als het klaar is zal ik wat screengrabs in de topic plaatsen.

Generaal is mijn gevoel dat het niet de nauwkeurigheid haalt die ik graag had gehad. De scanner is wel nauwkeurig, maar door lichtval zit er veel vervuiling op het model waardoor het er erg rommelig uitziet.

Als de data goed bruikbaar is ga ik over een paar weken weer heen met het onderblok en achterzijde van het kever chassis en dan ook direct maar een Porsche 968 fusee, naaf en remklauw scannen om te kijken of ik hier een degelijke oplossing voor een Linkpin kever spindel voor kan maken.

MauSeR35
19-07-2013, 22:09
Super project Bert! Ik ga hem in de gaten houden. Succes met uit verwerken van je scan resultaten, ik ken het probleem van lichtvervuiling ook van mijn werk.

DÁ-BRT
25-07-2013, 08:02
Hierbij de screengrabs van de 3D scan data. (Ruwe data)

http://zwalve.eu/d/8596-2/01E.jpg
01E 6 versnellingsbak

http://zwalve.eu/d/8600-2/Axle-968.jpg
Porsche 968 (944 S2) Achteras

http://zwalve.eu/d/8603-2/Oilpan.jpg
Carterpan met voor en achter oliekeerring plaat

http://zwalve.eu/d/8606-2/Engine-support-left_4B0199305a.jpg
Motorsteun links

http://zwalve.eu/d/8609-2/Engine-support-right_4B0199306.jpg
Motorsteun rechts

http://zwalve.eu/d/8612-2/Gearbox-support-left_8D0399107S.jpg
Versnellingsbaksteun links

http://zwalve.eu/d/8615-2/Gearbox-support-right_8D0399108AN.jpg
Versnellingsbaksteun rechts

Ik wil de komende weken gaan kijken of ik de relevante data van de 3D scans om kan zetten naar 3D data om de motor en versnellingsbak ten opzichte van de as te positioneren. Dan kan ik vervolgens het chassis ontwerp klaar maken.

DÁ-BRT
25-07-2013, 08:27
Ook heb ik gisteravond gekeken hoe de achteras, motor en versnellingsbak op elkaar aansluiten.

Het valt een beetje tegen, de uitsparing van de carterpan die origineel voor het sub-frame is gemaakt zit ongeveer 12cm te ver naar achteren en ik kan dit ook niet aanpassen. De balansas zit voor in de carterpan en die kan niet weg. Ook wil ik de motor en bak nog iets dieper in het chassis leggen. Wat foto's:

http://zwalve.eu/d/8618-1/Mockup-240713_1.jpeg
Op het hart van de wielnaaf heb ik een bezemsteel gelegd

http://zwalve.eu/d/8621-1/Mockup-240713_2.jpeg
De afstand tussen torsiebuis en hart achteras is ongeveer 36.5cm

http://zwalve.eu/d/8627-1/Mockup-240713_5.jpeg
Bak en motor over de torsiebuis gelegd.

http://zwalve.eu/d/8629-1/Mockup-240713_6.jpeg
http://zwalve.eu/d/8631-1/Mockup-240713_7.jpeg

http://zwalve.eu/d/8633-1/Mockup-240713_8.jpeg

http://zwalve.eu/d/8637-1/Mockup-240713_10.jpeg
Even een aandrijfas er tussen gedaan om de hoek in de aandrijfas te laten zien.... dit gaat niet werken. De versnellingsbak moet een goede 12.5cm meer naar achteren om de aandrijfassen recht te laten liggen.

http://zwalve.eu/d/8639-1/Mockup-240713_11.jpeg
De motor mag nog iets dieper in het chassis komen te liggen (5cm)

Hetzelfde wil ik straks ook gaan doen in 3D en dan kan ik de rest er omheen ontwerpen.

Vanavond een tweede Porsche achteras ophalen, zodat ik 1 in stukken kan slijpen om te kijken hoe ik hem aan kan passen. Nadeel is wel dat er straks geen torsievering meer mogelijk is.

steven16v
25-07-2013, 08:57
Mooi project hoor! Keer wat anders.

Wat zijn de plannen met de motor?

DÁ-BRT
25-07-2013, 09:09
De plannen met de motor zijn in eerste instantie origineel op de 180pk blijven tot na de RDW. Misschien dat de CNG ombouw veroorzaakt dat ik iets in vermogen terug moet, maar daar kan ik nog niets over zeggen.

Wel heb ik de eerste afspraak staan met een grote CNG ombouw organisatie om te kijken of we deze auto om kunnen bouwen naar CNG met ontsteking (proberen om hem niet bi-fuel op te bouwen)

Later wil ik twee fatsoenlijke turbo's erop, andere verstuivers en dan zal het vermogen snel boven de 300pk komen.

steven16v
25-07-2013, 10:02
De plannen met de motor zijn in eerste instantie origineel op de 180pk blijven tot na de RDW. Misschien dat de CNG ombouw veroorzaakt dat ik iets in vermogen terug moet, maar daar kan ik nog niets over zeggen.

Wel heb ik de eerste afspraak staan met een grote CNG ombouw organisatie om te kijken of we deze auto om kunnen bouwen naar CNG met ontsteking (proberen om hem niet bi-fuel op te bouwen)

Later wil ik twee fatsoenlijke turbo's erop, andere verstuivers en dan zal het vermogen snel boven de 300pk komen.

Dat klinkt goed. Zal wel hard gaan in een kever. :thumbup:

Area51
25-07-2013, 10:19
http://zwalve.eu/d/8637-1/Mockup-240713_10.jpeg
Even een aandrijfas er tussen gedaan om de hoek in de aandrijfas te laten zien.... dit gaat niet werken.
De versnellingsbak moet een goede 12.5cm meer naar achteren om de aandrijfassen recht te laten liggen.

Hier was ik al een beetje bang voor.. waar de aandrijfasflenzen uit de bak komen zit -voor jouw doel- te dicht tegen het vliegwielhuis aan.
Nu kunnen de aandrijfassen wel iets knik hebben, maar dit is te veel.. jammer, want de setup is bijna te mooi om waar te zijn !!
De torsiestaven komen -in de torsiebuis- ook bijna in het midden samen en als je dit gaat ombouwen naar coil overs kom je met je draagarmpunten aan de torsiebuis weer precies op het brede gedeelte van het carter uit :(

vwmk2driver
28-07-2013, 09:50
Je kunt het Bert!
Leuk project, ik blijf hem zeker volgen, bij mij zijn de plannen er ook al een jaar om de diesel in mijn golf achterin te bouwen.

Vains
28-07-2013, 11:20
Gaaf project Bert!

Succes :thumbup:

bartuzz
29-07-2013, 15:22
Kan je niet de as in het midden stuk er tussen uit halen en dan aan beide uiteinden de torsieveren weer vast maken in de as. Zoals een kever vooras.

DÁ-BRT
29-07-2013, 19:39
Ik zit meer te denken om een combinatie tussen een sub-frame van de Passat en de achteras van de 944 te maken. Zodra ik het in 3D heb staan kan ik gaan schuiven.

BeetleGrandDad
29-07-2013, 20:38
Ik zit meer te denken om een combinatie tussen een sub-frame van de Passat en de achteras van de 944 te maken. Zodra ik het in 3D heb staan kan ik gaan schuiven.

We volgen het wel..... ;)

Ruud
29-07-2013, 23:13
Dat 3d is allemaal wel intresant :thumbup:
Maar de torsie veren zijn volgens mij veel te licht met een motor achter in, en de schokbreker punten op de draagarmen is volgens mij ook erg licht om er alleen coilovers op te monteren.

frank77
31-07-2013, 18:42
Gaaf Bert, toch weer aan het keveren...

We gaan het weer volgen.

JerryGT
31-07-2013, 21:57
Mooi project! Denk persoonlijk dat de aandrijfassen geen probleem zullen geven. In de autocross bij sprinters staan ze ook vaak onder deze hoek, en die krijgen minimaal net zo veel te voortduren als bij deze auto denk ik!

Area51
31-07-2013, 22:05
Dat is zeker waar en in de Amerikaanse sandrail/dune buggy wereld zijn er speciale homokineten te koop die een nog grotere hoek kunnen maken.

bprijs
01-08-2013, 11:48
Heel gaaf project dit is weer eens heel wat anders dit.
Succes met de opbouw ik blijf deze zeker volgen.

DÁ-BRT
02-08-2013, 10:16
Dat 3d is allemaal wel intresant :thumbup:
Maar de torsie veren zijn volgens mij veel te licht met een motor achter in, en de schokbreker punten op de draagarmen is volgens mij ook erg licht om er alleen coilovers op te monteren.

Ik deel jouw mening over de torsieveren aangezien ze bij een Porsche wel de bak dragen en een zwaardere koets, maar geen V6 motor. Zal de gewichten op de achteras van de Porsche 968 en mijn concept vergelijken.

Voor wat betreft de schokbreker punten verwacht ik eigenlijk geen problemen, de bevestiging is degelijk. Het is op dit moment belangrijker dat er een goede bevestiging naar het chassis / rolkooi komt.

Voor de hoek van de aandrijfas. Ik twijfel nog heel erg, ik kan alles wel naar achteren verplaatsen, maar liever laat ik het zo zitten qua postie en doe ik iets aan de hoek van de aandrijfas, met bijvoorbeeld speciale homokineten of een soort transfer case.

Audi1981
02-08-2013, 11:18
Waarom geen spacer tussen de bak en motor?

DÁ-BRT
02-08-2013, 12:01
Daar heb ik wel over nagedacht. Aangezien ik zo de pasplaten kan laten laser snijden, maar ik vind het geen vertrouwd gevoel om het vliegwiel zo ver van de krukas af te leggen. Hij zou maar gaan trillen of kapot gaan bij hoog toerental.

Wel heb ik gezocht na de tip eerder in het topic over andere homokineten voor de racerij.

Ik heb nu een leverancier benaderd die homokineten kan leveren voor de race en off-road met een uitslag tussen 28 en 40 graden wat voor mijn toepassingen meer dan voldoende is. RCV Performance (http://www.rcvperformance.com/product-details.aspx?sku=SI-15RF-30T)
Duur maar het zou een oplossing kunnen zijn.

giuliettaevo
02-08-2013, 17:05
Ik deel jouw mening over de torsieveren aangezien ze bij een Porsche wel de bak dragen en een zwaardere koets, maar geen V6 motor. Zal de gewichten op de achteras van de Porsche 968 en mijn concept vergelijken.


Aangezien jouw motor voor de achteras komt te hangen en je achter veel minder overhang en gewicht heb denk ik dat het je nog mee gaat vallen hoeveel gewicht je op de achterwielen hebt straks. Zeker als je de motor en bak zo ver naar voren houdt met die speciale homokineten. Overigens gaat een transferbox ook niet goedkoop zijn mocht je dat overwegen, zeker niet als hij ook nog eens veel koppel aan moet kunnen.

En mochten de torsiestaven te licht zijn dan kun je ook coilovers erbij plaatsen evt. ;) Dan hou je het merendeel van de krachten toch in de achteras op de torsiestaven en niet op de schokdemperbevestiging.

Bijlmerstijl
15-09-2013, 09:49
Dit is leipe shit ouwe! Ik ga dit volgen!

DÁ-BRT
16-09-2013, 15:36
Er zit nog steeds voortgang in het project, momenteel druk bezig met het ontwerpen van het frame en aandrijflijn ophanging.

GeeX
16-09-2013, 16:00
Dit is leipe shit ouwe! Ik ga dit volgen!


Je doet wel je naam eer aan :D

Mauricejuhvw
27-09-2013, 20:09
dat word een hele dikke kever ben benieuwd :thumbup:

Fahrvergnugen
27-09-2013, 20:43
Hey Bert,

Dit gaat wel weer een super projectje worden om te volgen. Lekker anders, hier zijn er helaas te weinig van. Ik heb wel het idee dat jij weet waar je mee bezig bent :thumbup: :thumbup:

Suc6, Paul.

Audi1981
28-09-2013, 17:02
Ik zou trouwens ook gewoon de prise-as verlengen en niet het vliegwiel verder van de motor af brengen.
Kan geen kwaad als je een fatsoenlijk toplager monteert lijkt me... :thumbup:

DÁ-BRT
01-11-2013, 15:35
Eindelijk na veel overwerk en drukke tijden met klant opdrachten weer toegekomen aan de Kever:

Op dit moment ben ik het chassis aan het ontwerpen en de voorbereiding voor de rolkooi in 3D aan het maken. De volgende stap is het maken en uitbesteden van onderdelen.

even wat sneak preview plaatjes.

http://smoketail-supplies.eu/d/8677-2/assy1.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8680-2/assy2.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8683-2/assy3.jpg

Op dit moment is de carterpan 20mm boven de 968 achteras gepositioneerd. Eigenlijk wil ik de aandrijflijn nog een stukje lager leggen, maar dan moet ik de achteras gaan aanpassen in het midden en voorlopig wil ik nog geen afscheid nemen van de torsie vering.

Marco
01-11-2013, 15:55
Weer een erg mooi project op Volksforum, het loopt al even maar viel me nu pas op. Meteen even een subscribe eraan gehangen! :)

DÁ-BRT
13-11-2013, 11:51
Update voor wat betreft CAD werkzaamheden:

Het gaat mij te langzaam, voornamelijk door drukte op het werk en met custom brandstofpompen en verstuivers leveren.

Mijn doel is om zo snel mogelijk bij de rolkooi bouwer te zijn met mijn ontwerp voorstel. Om te zorgen dat wat uiteindelijk gerealiseerd wordt ook FIA / KNAF waardig is.

Op dit moment is mijn eerste prioriteit om alle delen een plek te geven en daar vandaan ga ik het ontwerp verder uitwerken, zoals het motor frame dat zijn nu enkel wat plaatjes met grove buiten afmetingen.

Dit is waar ik nu ben:

http://smoketail-supplies.eu/d/8686-2/Isometric-12113.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8689-2/Top_left-12113.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8692-2/Left-12113.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8695-2/Rear-12113.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8698-2/Top-12113.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8701-2/Bottom-121113.jpg

DÁ-BRT
18-11-2013, 11:28
Afgelopen weekend een behoorlijke inhaalslag gemaakt:

Op internet een 3D projectje van iemand gevonden. Het lijkt best veel op een kever, maar het wijkt behoorlijk af op de maten. Ik ben hem nu aan het aanpassen, zodat ik mijn project er mee kan doen.

(zie stuur door parafanplaat ;)

http://smoketail-supplies.eu/d/8707-2/body-surface.jpg

EelcoB
18-11-2013, 12:47
Gaaf! Haha dat stuur!

DÁ-BRT
24-11-2013, 16:50
Weer de nodige uurtjes verder in CAD.

Op dit moment bezig met de rolkooi en body lift. Ook heb ik het surface model van de Kever aangepast qua formaat, want hij kwam niet overeen met metingen die ik had gedaan aan mijn eigen koets. Gelukkig is alles in 3D parametrisch opgebouwd en passen de onderdelen zich zelf aan als je maten wijzigt.

De screengrabs hieronder zijn nog met de verkeerde body hoogte en breedte.

http://zwalve.eu/d/8710-2/Isometric-view_241113.jpg

http://zwalve.eu/d/8713-2/Isometric-view-2_241113.jpg

http://zwalve.eu/d/8716-2/Left-view_241113.jpg
(Het stuur zou wel op de goede locatie zitten, als er geen 60mm bodylift was geweest... ;)

http://zwalve.eu/d/8719-2/Left-view-2_241113.jpg

http://zwalve.eu/d/8722-2/Top-view_241113.jpg

http://zwalve.eu/d/8725-2/Top-view-2_241113.jpg

http://zwalve.eu/d/8728-2/Front-view_241113.jpg

http://zwalve.eu/d/8731-2/Rear-view_241113.jpg

Marco
25-11-2013, 17:21
Goede voorbereiding is het halve werk, dat blijkt maar weer eens :)

Area51
25-11-2013, 18:11
Die V6 TDi komt wel heel dicht achter je voorstoelen te liggen als ik het zo bekijk...

DÁ-BRT
26-11-2013, 10:55
@Area51: Even een ruwe schets gemaakt, maar er zit naar verwachting een 150mm tussen stoel en motor.

Lijkt mij ruim voldoende voor aluminium geïsoleerde motor beplating.

http://zwalve.eu/d/8734-2/Stoel-motor-afstand.jpg

Iv0
26-11-2013, 12:00
Gaaaaf!! :D Ik blijf het volgen! Keep up the good work!

gismo160
26-11-2013, 17:34
vettt

GoAzBox
26-11-2013, 19:22
Wat een ontzettend gaaf project! Ook erg mooi en professioneel aangepakt!

Ik blijf je zeker volgen! Ook erg benieuwd naar de CNG ombouw. Ga je de deadline van 1 januari '14 noghalen?

Heel veel succes met dit geweldige project! Ongekend, I salute you!!

DÁ-BRT
26-11-2013, 20:21
Bedankt voor de complimenten. Ik wil het goed doen en daarvoor moet je dingen uitzoeken.

Voor de RDW en KNAF moet ik ook dingen kunnen laten zien en dan kan je het beter digitaal doen.

Nee, 1 januari ga ik niet meer halen. Voornamelijk veroorzaakt toen mijn baas mij mede liet delen aan ons personeel dat we tot eind augustus ook op zaterdagen moesten komen werken. Toen was ik het meeste van de tijd kwijt. Denk dat ik eind kwartaal 1 van 2014 een heel eind ben en nog met het race seizoen mee kan doen om wat van de auto te leren.

Dokter D
26-11-2013, 22:01
Respect Bert! Gaaf project dit!

DÁ-BRT
28-11-2013, 08:57
Teaser.

http://zwalve.eu/d/8746-1/Isometric-view-3_271113.jpg
Het zijn niet de wielen of banden die ik besteld heb, maar deze had al iemand gemaakt in 3D. ;)

Ik heb de Method Racing Beadlock met steek 5x130 in de bestelling staan:
http://zwalve.eu/d/8781-2/Method-racing.jpg
http://zwalve.eu/d/8782-1/MR_101_15x7_1000x1000_large.jpeg

De banden zullen iets ronder gaan lopen, dit zijn verschaalde BF Goodrich Mud-Terrain T/A 235/65-R15

knarfmk1
28-11-2013, 10:10
Mooi project! Welk CAD programma gebruk je?

DÁ-BRT
28-11-2013, 15:52
Ik gebruik verschillende programma's

Hoofdzakelijk Catia V5, Autocad en Nastran. Voor de rest een aantal simulatie programma's en 3D scan programmatuur.

jellehier
28-11-2013, 15:57
Hij word toch niet zo hoog op zulke enorme banden?

DÁ-BRT
28-11-2013, 16:05
@Jelle: Heb je ooit wel eens een Offroad auto gezien die op straat bandjes staat? ;)

Wij gaan NK Offroad racing rijden met de kever in de stijl van een Class 5 Baja:

http://smoketail-supplies.eu/d/8786-2/IMG_6581.JPG

jellehier
28-11-2013, 18:51
Shit

Dacht dat het een circuit wagen werd

sikke aant
28-11-2013, 19:56
Word echt een super apparaat zo te zien!!!

DÁ-BRT
28-11-2013, 20:03
Ik ben niet van de Show and shine, liever iets functioneels.

Dit is waar wij mee willen gaan rijden vanaf 2015: http://www.nkoffroadracing.nl/

jellehier
28-11-2013, 21:20
Show and shine en circuit auto zijn bij mij ook niet hetzelfde

De Pul
28-11-2013, 22:45
dan kom ik je misschien nog wel eens tegen daar Bert....ik doe via mijn werkgever veel voor ikwileeng.nl,die zijn momenteel ook weer nieuw aan het bouwen.lijkt me super om daar zometeen een kever tussen te zien rijden :thumbup:

DÁ-BRT
28-11-2013, 23:00
Leuk om daar mensen van het forum tegen te komen!

Ik ben vandaag al een stukkie aan het rijden geweest...;)

http://zwalve.eu/d/8788-2/Isometric-view_281113.jpg

guusvandevenne
29-11-2013, 11:24
Leuk om daar mensen van het forum tegen te komen!

Ik ben vandaag al een stukkie aan het rijden geweest...;)

http://zwalve.eu/d/8788-2/Isometric-view_281113.jpg

tuut tuut :D :thumbup: Heel mooi project waar erg veel goed doordacht werk in gaat zitten. Heel tof!

Marcski
29-11-2013, 11:51
Geweldig!! Weer eens wat anders dan weer een hobby trackday kever! (niet dat daar iets mis mee is, hoor :tongue: )

Dr.benz
04-12-2013, 17:48
you have some pictures from your Frame. ? i want build a new Frame midengine for my 550 spyder . maby you have any ides for me to build this to.

best regards
Gottfried

JerryGT
05-12-2013, 17:03
Ziet er goed uit!

waar kan je die velgen bestellen?

DÁ-BRT
05-12-2013, 19:50
you have some pictures from your Frame. ? i want build a new Frame midengine for my 550 spyder . maby you have any ides for me to build this to.

best regards
Gottfried
Your question depends on where you are searching for. Mine is still in development, there is nothing finalized so far.
On my site there are pictures:Smoketail Supplies (http://smoketail-supplies.eu/v/Smoketail+Supplies/Projecten/Kever-mTDI/)

@Jerry: http://www.methodracewheels.com/

feffe
05-12-2013, 22:18
super project maar ga je die mooie patina body er voor gebruiken?

DÁ-BRT
06-12-2013, 09:39
super project maar ga je die mooie patina body er voor gebruiken?

Bedankt, Ik heb geen andere body dan deze Klokkerholm staan. Is redelijk roest vrij en daardoor erg geschikt voor het project.

Barn171
06-12-2013, 16:21
maar ga je die mooie patina body er voor gebruiken?

Dat is wat ik me inderdaad ook afvroeg, is het niet wat jammer om zo'n origineel hokkie te gebruiken, met schuifdak en al? Er is genoeg alternatief te krijgen, helemaal gezien jij eigenlijk alleen het chassis en kas nodig hebt... Toch, of zeg ik iets doms?

Area51
06-12-2013, 16:37
Nee joh, juist gebruiken !! Patina is zó overrated !!

Barn171
06-12-2013, 16:49
Misschien, maar wel eenmalig, en zoals deze hem heeft ook vrij uniek, helemaal met z'n origineel Nederlands kenteken. Ofschoon, dat is hoe ik erover denk.

Area51
06-12-2013, 17:04
Uniek ? Er zijn geloof ik 35.000.000 kevers gemaakt...

Barn171
06-12-2013, 17:21
Ja, nou goed, je weet ook best wel wat ik bedoel wijsneus ;)

feffe
06-12-2013, 18:40
dit is toch ook leuk:
https://lh5.googleusercontent.com/-leH4B-eIfCk/UqILxyUH_QI/AAAAAAAAGTA/Zjiki6mtFC0/s633/Schermafbeelding%25202013-12-06%2520om%252018.38.46.png

oke nee ik wil niet vervelend doen :D

Area51
06-12-2013, 19:00
Zo rijden er al genoeg rond ! :D

Barn171
06-12-2013, 19:11
en toch is er geen gelijk aan een ander!

jetta mk1 '82
06-12-2013, 19:59
https://lh5.googleusercontent.com/-leH4B-eIfCk/UqILxyUH_QI/AAAAAAAAGTA/Zjiki6mtFC0/s633/Schermafbeelding%25202013-12-06%2520om%252018.38.46.png



Super gaaf!! Je mag de koets mijn kant wel op doen Bert, doe ik er zelf wel een bodem bij zoeken tzt...;)

DÁ-BRT
08-12-2013, 08:29
dit is toch ook leuk:
https://lh5.googleusercontent.com/-leH4B-eIfCk/UqILxyUH_QI/AAAAAAAAGTA/Zjiki6mtFC0/s633/Schermafbeelding%25202013-12-06%2520om%252018.38.46.png

oke nee ik wil niet vervelend doen :D

Erg gaaf gemaakt, mijn complimenten!
Ben alleen bang dat ik vast kom te zitten als ik er mee van de weg af ga ;)

Flat412
08-12-2013, 08:54
dit is toch ook leuk:
https://lh5.googleusercontent.com/-leH4B-eIfCk/UqILxyUH_QI/AAAAAAAAGTA/Zjiki6mtFC0/s633/Schermafbeelding%25202013-12-06%2520om%252018.38.46.png

oke nee ik wil niet vervelend doen :D

jammer van de aftermarket achterruitverwarming

Barn171
08-12-2013, 12:39
jammer van de aftermarket achterruitverwarming

nee man, dat is juist gaaf, hoort helemaal bij die tijd!

DÁ-BRT
06-01-2014, 22:56
Een paar honderd uur tekenen verder... :screwy:

http://smoketail-supplies.eu/d/8814-1/Isometric-view_060114.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8817-1/Isometric-view-2_060114.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8823-1/Side-view_060114.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8826-1/Side-view-2_060114.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8829-1/Front-view_060114.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8832-1/Front-view-2_060114.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8835-1/Top-view_060114.jpg

http://smoketail-supplies.eu/d/8838-1/Top-view-2_060114.jpg

carbreaker de autosloper
06-01-2014, 23:11
slinger de vooras dan ook over boord .......ff op pirate 4k4 das een offroad site echt uuuuren lees plezier
kijken voor ,,,ideen maaar super zo en nog geen flex aangeraakt :tongue:

ik hou em in de gaten....

Larsv5
07-01-2014, 10:12
Ziet er super gaaf uit allemaal!

JettaPowerrr
07-01-2014, 11:26
Le Dakar 2015, dan heb je nog een jaartje de tijd. :D

DÁ-BRT
16-01-2014, 08:08
Le Dakar 2015, dan heb je nog een jaartje de tijd. :D

Tuurlijk... ;) Ik wil met de NK offroad racing mee gaan doen.

Na veel uitzoekwerk en het bekijken van de Porsche 944 draagarmen eindelijk maar eens begonnen aan de achterdraagarmen van de Kever:

http://zwalve.eu/d/8841-1/Rear-side-view_150114.jpg

http://zwalve.eu/d/8844-1/Rear-side-suspension_150114.jpg

http://zwalve.eu/d/8847-1/Rear-view_150114.jpg

Het is de bedoeling om een draagarm zoals deze te ontwerpen, want die hebben zich in het terrein bewezen:

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/2334165.jpg

golf1 rieger
31-01-2014, 22:39
Dik project bert petje af succes kerel

jetta mk1 '82
15-03-2014, 17:59
Hey Bert, zijn er al vorderingen?

DÁ-BRT
15-03-2014, 19:47
Ja er zijn vorderingen, maar niet echt zichtbaar.

Ben druk bezig met de ophanging en aandrijving.

De achter draagarmen zijn zover klaar qua ontwerp en ik ben nu bezig met de verbinding tussen motor en bak (ze komen 125mmm verder uit elkaar te liggen.

Ook is er veel tijd gaan zitten in het uitwerken van de laser scan data.

Zal binnenkort weer plaatjes maken.

jetta mk1 '82
15-03-2014, 21:35
Ben benieuwd!

vwzone
23-04-2014, 20:15
Gaaf project dit! ;-)

Alhoewel ik compleet a technisch ben snap ik dat hier iets moois ontstaat.

M'n buurman heeft mijn oude karmann ghia over genomen.
Wordt een schitterend autocross project. ;-)
Niet zo'n krachtpatser als de jouwe maar ook uniek!! ;-)

plaatje:

http://i62.tinypic.com/izrdd1.jpg

Keep up the good work!

Michel1978
03-05-2014, 08:35
Hallo Bert, zijn er nog vorderingen en heb je weer wat foto's? Waanzinnig project :thumbup:

DÁ-BRT
03-05-2014, 13:06
Ben er nog steeds druk mee. Laat het jullie weten als ik weer iets heb om te delen.

Michel1978
01-07-2014, 22:31
Hallo Bert,

Ben erg nieuwsgierig, heb je alweer wat om te delen?

DÁ-BRT
02-07-2014, 20:51
Nee, sorry.

Het verbruik van onze 2014 Polo TSI valt zo tegen dat ik mijn oude Polo 6N2 om aan het bouwen ben naar mTDI op dit moment.

Wel voor de kever de brandstofpomp steun, turbo en dergelijke binnen. Hopelijk komende week een grote bestelling plaatsen om te laten laser snijden.

Audi1981
03-07-2014, 05:36
Het verbruik van onze 2014 Polo TSI valt zo tegen dat ik mijn oude Polo 6N2 om aan het bouwen ben naar mTDI op dit moment.

Bwoah! Topic! :thumbup:

DÁ-BRT
03-07-2014, 13:01
Bwoah! Topic! :thumbup:

http://volksforum.com/forum/showthread.php?p=1544570

Audi1981
03-07-2014, 17:44
ze komen 125mmm verder uit elkaar te liggen.

Ah, toch wel ;)

DÁ-BRT
19-08-2014, 09:13
Ah, toch wel ;)

Of een andere oplossing, maar ik moet om maximale wiel beweging te behouden zorgen dat de bak flenzen niet voor of achter de achteras zitten.

Ik zou het zelfs met tandwielen of een ketting kunnen doen, maar dan moet ik daar weer een box voor bouwen. Heb zelfs zitten te denken aan een reductie box van een Kubel of portaal as van een Unimog pas maken. Maar dat als ik zover ben.

DÁ-BRT
19-08-2014, 09:35
In de tussentijd verder gegaan met de brandstofpomp steun voor de Bosch VE pomp om deze op de V6 TDI motor te kunnen monteren. Hier zit normaal alleen een Bosch VP44 pomp op die vrijwel geheel anders is dan een VE of VP37 pomp is.

Ook direct een Bosch VE brandstofpomp gebouwd in 3D. :D

http://zwalve.eu/d/9452-2/IMG_2727.JPG
De foto van het scherm is een snelle oplossing en niet echt een mooie screengrab...

http://zwalve.eu/d/9455-2/IMG_2729.JPG

http://zwalve.eu/d/9461-2/IMG_2731.JPG

http://zwalve.eu/d/9464-2/IMG_2732.JPG

http://zwalve.eu/d/9467-2/IMG_2733.JPG
De pomp behuizing die ik heb gebruikt als voorbeeld

http://zwalve.eu/d/9470-2/IMG_2734.JPG

http://zwalve.eu/d/9473-2/IMG_2750.JPG

http://zwalve.eu/d/9476-2/IMG_2751.JPG

http://zwalve.eu/d/9479-2/IMG_2769.JPG

http://zwalve.eu/d/9482-2/IMG_2777.JPG

Ik zal als ik weer achter de computer zit even goede beelden maken en deze vervangen.

Oh en de versnellingsbak is denk ik over een week of 2 ook zover klaar in CAD.

http://zwalve.eu/d/9449-2/IMG_2191.JPG

Op dit moment bezig met de exacte maatvoering van de bouten naar de motor en de aandrijfas flens posities:

Dit was de eerste poging. Hieruit kwamen nog wat verschuivingen van de gaten, wat ik verbeterd heb in de tweede versie.

http://zwalve.eu/d/9180-1/01E-measurements_001.JPG
http://zwalve.eu/d/9182-1/01E-measurements_002.JPG

De tweede versie was al zeer netjes, maar nog een paar dingen die een paar tiende verschoven moeten worden. Helaas zijn er alleen van de 4 cilinder tdi tekeningen beschikbaar voor de marine editie.

http://zwalve.eu/d/9486-2/IMG_3458.JPG
http://zwalve.eu/d/9489-2/IMG_3459.JPG

Verder heb ik nog voor de RDW keuring terreinbanden op de originele (smalle) kever velgen laten leggen. Een van mijn beperkingen voor de type goedkeuring van de auto is dat ik maar 2% af mag wijken van de originele spoorbreedte. Dus dan maar de originele velgen met 10mm spoorverbreders... :D

http://zwalve.eu/d/9492-2/IMG_3448.JPG
http://zwalve.eu/d/9495-2/IMG_3457.JPG

Ook heb ik nog wat kunnen doen aan de bodylift set.

Mijn CAD model heb ik laten snijden om te kijken of het gaten patroon met de afmetingen van internet kloppen... niet echt dus

Ik heb de afwijkingen opgemeten en nu ga ik het CAD model weer aanpassen.

http://zwalve.eu/d/9499-2/IMG_3541.JPG
http://zwalve.eu/d/9503-2/IMG_3542.JPG
http://zwalve.eu/d/9506-2/IMG_3543.JPG

Dit was het weer zover. Niet heel veel nieuws om te vertellen, maar nog steeds wel voortgang.

Audi1981
19-08-2014, 18:21
Lekker bezig Bert! :thumbup:

DÁ-BRT
19-09-2014, 23:26
De pomp steun voor de mechanische pomp is klaar om te laten snijden.

http://zwalve.eu/d/9648-2/Isometric-view.jpg

http://zwalve.eu/d/9651-2/Side-view.jpg

http://zwalve.eu/d/9654-2/Top-view.jpg

http://zwalve.eu/d/9657-2/Isometric-view_with_pump.jpg

http://zwalve.eu/d/9660-2/Bottom-view_with_pump.jpg

http://zwalve.eu/d/9663-2/Rear-view_with_pump.jpg

Nu weer verder met de bodylift kit. Die moet nog een paar tweaks krijgen en dan kan hij ook definitief gesneden worden.

Zucht... stapje voor stapje. (Het zullen nog veel stapjes worden)

huinkroese
20-09-2014, 00:15
Super mooi om te zien dat je alles in CAD uitwerkt, teken je die pomp dan ook of kun je dat ergens als bestand opvragen/downloaden? Sowieso te gek project!

DÁ-BRT
20-09-2014, 11:01
Bedankt voor het compliment. Een stukje omhoog kan je zien dat ik de pomp behuizing op heb gemeten en zelf gemodelleerd heb. Er zit al ruim 1500 CAD uren in...

Hight
19-11-2014, 21:51
Bedankt voor het compliment. Een stukje omhoog kan je zien dat ik de pomp behuizing op heb gemeten en zelf gemodelleerd heb. Er zit al ruim 1500 CAD uren in...
:eek: :screwy:

goed bezig!

dj--joen
28-12-2014, 19:29
zonde dat er zn karman gia gebruikt wordt voor de autocross(buiten dit topic om)

erg leuk mooi project, respect voor zn technisch hoogstandje

maar..... is het niet zonde om zn origenele NL 63 kever met schuifdak te gebruiken!

DÁ-BRT
30-12-2014, 08:30
Jaaa.... weer een update.

Na veel tijd in andere dingen gestoken te hebben afgelopen weken de keuze gemaakt om weer (meer) tijd en energie in de Kever te gaan steken.

Het volgende heb ik zover ondernomen:

Als we terug zijn uit Siberie ga ik naar Ronald Veldhuis om eens te praten over het lassen van het huisje. Ik wil de kokerbalken, zijpanelen, randjes rond het schuifdak en een plek links onder de voorruit laten herstellen. Plus nog wat APK dingetjes waar nodig.

Druk aan het overleggen met mijzelf of ik het originele 1200 motorblok zelf uit elkaar trek om de beschadigde lager te vervangen en hem af te bouwen, of dat ik iemand anders geld gun om het voor mij te doen. Anders gezegt als ik iemand kan vinden die het blok af kan bouwen voor mij doe ik dat graag, dat scheelt mij weer boekjes kopen en mij erin verdiepen. (Gezocht topic (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=1568746))

Verder moet ik nog even uitzoeken hoe het stuurhuis vast gezet hoort te worden op de vooras.

De laatste band op de originele velg laten draaien.

GoAzBox
30-12-2014, 10:14
Heb ik iets gemist? Originele motor?

DÁ-BRT
30-12-2014, 10:31
Nee, niets gemist.

Hij is sinds 1975 niet meer op de weg geweest en het kenteken is slapend. Om hem te activeren willen ze een originele auto zien. Dus ik ben genoodzaakt om hem zo origineel mogelijk bij de RDW aan te leveren.

Als ik hem niet origineel aanleveren krijg ik een nieuw kenteken. (2014) En dat wil ik niet :)

DÁ-BRT
29-04-2015, 08:07
Dat het niet een project van een paar weken zou worden was al bekend, maar toch is het wel fijn als er af en toe een update komt...

Deze zaterdag gaat het huisje naar Ronald Veldhuis in Apeldoorn om gelast te worden (RDW / APK waardig) Ik heb hiervoor dorpels van KlassicFab gekocht en de rest van het materiaal is er ook al.


Verder is de eerste generatie VE pompsteun gesneden en gelast:

http://zwalve.eu/d/9924-2/IMG_4102.JPG
http://zwalve.eu/d/9927-2/IMG_4103.JPG

en de gemodificeerde riemwiel
http://zwalve.eu/d/9930-2/IMG_5117.JPG
http://zwalve.eu/d/9933-2/IMG_5118.JPG

De offset van het riemwiel was nog niet helemaal goed, dus de tweede generatie steun ontworpen en gesneden. Nu alleen nog lassen en vlakken.
http://zwalve.eu/d/9942-2/IMG_5905.JPG

Ik heb eindelijk via via een hoog vermogens 6 cilinder direct ingespoten brandstofpomp gevonden. Hier ga ik onderdelen van gebruiken voor de uiteindelijke pomp.
http://zwalve.eu/d/9912-2/IMG_5878.JPG
http://zwalve.eu/d/9915-2/IMG_5879.JPG
http://zwalve.eu/d/9918-2/IMG_5880.JPG
http://zwalve.eu/d/9921-2/IMG_5882.JPG

Ik ben bij mijn oude werkgever aan het scannen geweest:
http://zwalve.eu/d/9944-2/IMG_5119.JPG

http://zwalve.eu/d/9947-2/IMG_5123.JPG
http://zwalve.eu/d/9950-2/IMG_5124.JPG

en een andere 6 cilinder pomp van een industriele motor
http://zwalve.eu/d/9953-2/IMG_5120.JPG
http://zwalve.eu/d/9956-2/IMG_5121.JPG

Even snel in CAD het motorblok geassembleerd... :) Nu moet ik de scan data omzetten naar goede 3D data (Reverse engineering)

http://zwalve.eu/d/9959-2/IMG_5125.JPG
http://zwalve.eu/d/9962-2/IMG_5126.JPG
http://zwalve.eu/d/9965-2/IMG_5127.JPG
http://zwalve.eu/d/9968-2/IMG_5128.JPG
http://zwalve.eu/d/9971-2/IMG_5129.JPG

Ook heb ik het motorblok op een kever versnellingsbak gezet om te kijken hoe ik achter uit kom... naja, het past bijna op de motorkap...

http://zwalve.eu/d/9974-2/IMG_5558.JPG
http://zwalve.eu/d/9977-2/IMG_5559.JPG

Inclusief motor adapter plaat
http://zwalve.eu/d/9980-2/IMG_5560.JPG

Het past bijna...
http://zwalve.eu/d/9983-2/IMG_5561.JPG

Ook heb ik een net chassis van 1958 gevonden met alle bijbehoren papieren en type plaatjes. (Misschien laat ik het 1963 chassis origineel en pas deze aan naar diesel)
http://zwalve.eu/d/9987-2/IMG_5586.JPG

Verder heb ik vorige week een 1200 D motorblok van 1961 in Belgie opgehaald. Hij is los en zou voor extra onderdelen moeten zorgen om mijn eigen motor weer lopend te krijgen.

http://zwalve.eu/d/9993-1/IMG_5839.JPG
http://zwalve.eu/d/9990-2/IMG_5837.JPG

VAGKonzept
29-04-2015, 08:24
*Bewondering*

knarfmk1
29-04-2015, 09:15
Ziet er weer goed uit, ook erg handig voor een project als deze, het 3d-scannen!

Audi1981
30-04-2015, 08:50
Respect Bert :thumbup:
Waar is die pomp van? Cummins?

DÁ-BRT
30-04-2015, 11:14
Ik heb inderdaad pompen van Cummins, MWM en Perkins motoren. Veel meer opties zijn er niet in rechtsdraaiende direct ingespoten 6 cilinder pompen.

Audi1981
30-04-2015, 11:24
Ja de aziaten hebben de direct ingespoten diesel met verdelerpomp een beetje overgeslagen en zeker de 6 cilinders denk ik?
Gelijk op commonrail gegaan?

Mtdi
30-04-2015, 11:39
Jij ben wel erg handig met dit soort dingen Bert. :thumbup:

Marco
30-04-2015, 19:10
Leuk om te zien dat je er weer een slinger aan gegeven hebt! Mooi project om te blijven volgen

giuliettaevo
30-04-2015, 19:13
Geen lijnpomp overwogen? Daar kun je makkelijk vermogen mee maken.

DÁ-BRT
30-04-2015, 21:23
Ik ben steeds bezig geweest, maar het is druk op het werk.

Nee, want mijn beoogd vermogen is goed te doen met een rotatie pomp, plus een lijn pomp is niet zo mooi zonder LDA bij te regelen.

giuliettaevo
30-04-2015, 21:39
Nick heeft nu een nieuwe pomp met alda erop.ben benieuwd wat dat gaat doen straks.

Gezien jouw ervaring met de ve pompen is dit natuurlijk een goede keuze. :thumbup:

DÁ-BRT
30-04-2015, 21:42
Ik heb ook regelmatig contact met zijn pompen bouwer, de discussie is er wel geweest en de optie is er nog als jet nodig is.

DÁ-BRT
05-05-2015, 08:01
Afgelopen zaterdag heb ik het huisje naar Ronald Veldhuis gebracht, zodat hij hem weer APK / RDW waardig kan maken

Onder andere de kachel kanalen worden vervangen ( KlassicFab ) en nog wat andere dingen zoals bumpersteunen en wat plekjes op de bandenbak.

http://zwalve.eu/d/9997-2/IMG_5936.JPG
Leuk om hem te zien met de off-road banden... Ahum toch maar een setje normale banden regelen voor de RDW

http://zwalve.eu/d/10001-2/IMG_5937.JPG
http://zwalve.eu/d/10004-2/IMG_5938.JPG

http://zwalve.eu/d/10007-2/IMG_5942.JPG
Klaar voor de reis naar Apeldoorn

Als het huisje bij Ronald is heb ik mooi de tijd om het motorblok op te bouwen.

JeeWee
05-05-2015, 20:45
sow wat ben jij goed bezig, echt leuk om dit project weer eens te bekijken. Ben echt benieuwd naar het eindresultaat!

Roy16VG60
03-08-2015, 08:45
Hey Bert!

Dit project had ik nog helemaal niet gezien. Gaaf zeg, ik ga m volgen! Jammer dat hij niet bij je thuis staat, had hem graag een keer in het echt gezien :)

DÁ-BRT
04-08-2015, 06:57
Update, de koets is gelast door Ronald Veldhuis. Ik had gehoopt in de buurt van Beuningen een stalling plek te vinden, maar helaas is dat niet gelukt en staat hij nu weer in Nieuwediep.

Ronald heeft de koets weer APK waardig gemaakt. Wel jammer dat het ten koste is gegaan van de patina look, maar ik heb al wat tips gekregen om het bij te werken, zodat het lijkt alsof hij niet hersteld is. We zullen zien :)

http://zwalve.eu/d/10047-2/IMG_6658.JPG

http://zwalve.eu/d/10050-2/IMG_6659.JPG

http://zwalve.eu/d/10053-2/IMG_6660.JPG

http://zwalve.eu/d/10056-2/IMG_6676.JPG

http://zwalve.eu/d/10059-2/IMG_6677.JPG
KlassicFab kachelkanalen

http://zwalve.eu/d/10062-2/IMG_6678.JPG

http://zwalve.eu/d/10065-2/IMG_6681.JPG

http://zwalve.eu/d/10068-2/IMG_6682.JPG

http://zwalve.eu/d/10071-2/IMG_6704.JPG

http://zwalve.eu/d/10074-2/IMG_6705.JPG

En weer naar huis
http://zwalve.eu/d/10077-2/IMG_7093.JPG

http://zwalve.eu/d/10080-2/IMG_7095.JPG

http://zwalve.eu/d/10083-2/IMG_7110.JPG

http://zwalve.eu/d/10086-2/IMG_7111.JPG

http://zwalve.eu/d/10089-2/IMG_7112.JPG

http://zwalve.eu/d/10092-2/IMG_7113.JPG

Nu moet ik beginnen met het opbouwen van de motor. Alles weer aansluiten en richting RDW.

Mtdi
04-08-2015, 07:02
Leuk klusje voor je, houd je van de straat.

Roy16VG60
05-08-2015, 13:54
Netjes Bert! :thumbup:

DÁ-BRT
27-08-2015, 12:03
Ik heb de Kever die bedoelt was voor dit project vorige week verkocht.

We vertrekken voor een aantal jaar naar Vietnam en ik vind het link als ik terug kom en ik krijg het kenteken niet meer uit het slapend register dat ik een hoop geld weg gooi. Hij gaat naar iemand met meer oude kevers die met zijn vader er in bezig is.

Verder staat er nog een 1958 chassis die ik altijd nog op zou kunnen bouwen.

Audi1981
14-09-2015, 20:09
Een aantal jaar naar Vietnam? Da's niet niks! Kan/wil je er meer over vertellen?

DÁ-BRT
15-09-2015, 06:27
Ja per december. In ieder geval 3 jaar, maar met de mogelijkheid om daar te blijven.

De afgelopen 9 jaar ben ik contractor geweest en heb bedrijven geholpen om reorganisaties te leiden en / of nieuwe fabrieken op te zetten in Asie.

Nu die kant op voor een Nederlandse onderneming om in Saigon een bedrijf op te zetten. Alleen het leek ons zo leuk dat we met z'n allen gaan.

Nadeel is wel dat de hobby op hold is komen te staan of anders zijn weg moet vinden. Wel heb ik daar al contact met een aantal Airsoft verenigingen en ik ga motor rijden, dus komt wel goed.

Audi1981
15-09-2015, 06:54
Ja per december. In ieder geval 3 jaar, maar met de mogelijkheid om daar te blijven.

De afgelopen 9 jaar ben ik contractor geweest en heb bedrijven geholpen om reorganisaties te leiden en / of nieuwe fabrieken op te zetten in Asie.

Nu die kant op voor een Nederlandse onderneming om in Saigon een bedrijf op te zetten. Alleen het leek ons zo leuk dat we met z'n allen gaan.

Nadeel is wel dat de hobby op hold is komen te staan of anders zijn weg moet vinden. Wel heb ik daar al contact met een aantal Airsoft verenigingen en ik ga motor rijden, dus komt wel goed.

Motor rijden in die buurt is wel avontuur heb ik gehoord ja :D

Leuk voor je Bert en hopelijk horen we af en toe nog eens wat van je in de tijd dat je weg bent!

DÁ-BRT
15-09-2015, 07:44
Zal nog wel even een voorstel topic aanmaken. Hou ik daar mijn avonturen wel bij.

chrisjuh
15-09-2015, 09:35
Zeker doen!! :thumbup:
Veel succes daar, zal wel wennen zijn, maar wat een kans!