View Full Version : audi A4 velgen op een t2 bus
lowrider
30-06-2005, 14:25
Vandaag ben ik in het bezit gekomen van 1 paar stalen audi A4 velgen . De steek is hetzelfde als de t2b bus (5x112) ook de et waarde is wel okee (45)
Maarrr de velgen passen niet omdat het centreergat te klein is(6 cm) . Kan ik dit gat zonder problemen wat groter boren ?Hij moet eingelijk 6,5 worden.
Franklin
30-06-2005, 14:27
gewoon de band eraf in een fatsoenlijke draaibank zetten en netjes afdraaien is het mooiste. ik polijst mijn velgen ook in de draaibank, werkt prima en geen lamme handen
lowrider
30-06-2005, 20:26
afdraaien ?? :eek: Nee ik bedoel het gat wat tussen de boutgaten zit , die in het midden van de velg.Die kun je toch niet afdraaien ?
Het beste lijkt mij dat ik effe ergens heen ga waar ze een grote boor hebben om zo dat gat uit te boren, de velg centreerd op de bouten dus dat mag geen probleem worden
de velg centreerd op de bouten
Kijk,das nou een fout die veel mensen maken.
Een velg mag niet centreren op de boutgaten,maar moet centreren op het middelste asgat.
De 5 wielbouten houden het wiel vast,maar mogen dus niet als centreering dienen.
Een beetje machinefabriek kan het asgat voor je op maat uitdraaien ... boren gaat
namelijk niet,want waar is je middelpunt ?? ;)
lowrider
30-06-2005, 22:42
Ja dat is wel zo maar bij de originele stalen velgen is dit mi niet echt het geval.
daar zit nl geen rond gat voor de centreering maar een gekarteld iets.
Maar enfin ik zal er op letten en de wielen ergens uit laten draaien.
boren moet volgens mij wel kunnen , mits de boor goed geslepen is ( dwz als het punje exact in het midden zit)aangezien de boor taps toeloopt zal hij als je boort overal evenveel weghalen ?( klinkt wat ingewikkeld ) ;)
Jurgen Santana
30-06-2005, 22:57
aangezien de boor taps toeloopt zal hij als je boort overal evenveel weghalen ?( klinkt wat ingewikkeld ) ;)
Bijna evenveel weghalen. 100% zal het niet worden. Ik zou het centreergat ook laten uitdraaien. Het gaat hier niet om een paar spatlappen of een paar bekerhouders die je wil monteren!
Om een lichtmetalen wiel te laten centreren worden vaak ringen in de velg gebruikt. Hiermee past het asgat precies. Uit ervaring weet ik dat als je een verkeerde ring gebruikt (en dat verschil zie je soms nauwelijks) je echt dikke ellende hebt (trillerij, etc.) Ga dan maar eens na wat er gebeurt als je je asgat uitboort en het zit niet echt gecentreerd in het hart van je velg...
Franklin
01-07-2005, 09:42
als je het uitdraait zit het precies gecentreerd omdat als het gat als rond was het gat ook rond blijft omdat je met een draiabank geleidelijk laagjes weghaalt, dus bllijft precies gecentreerd.
ook mag je niet vergeten dat er op elke boor een klein beetje slag zit, dus bv boor van 20 en je gat zal groter zijn (waarom zouden ze anders nog honen)
dus ik denk dat je ze het beste kunt laten uitdraaien ;)
probeer maar eens een boor te vinden die op de tiende millimeter nauwkeurig een zuiver rond gat kan boren, laat staan in die diameter ;)
erwin 944
01-07-2005, 18:28
op een t2b worden de velgen gecentreerd op de bouten en niet op het centergat het kan je laten uifrezen
ik heb audi 100 alu's onder mijn t2b (7X16) en heb de voorste centers laten uitfrezen (ik denk, maar niet zeker op 64 MM), dat gaat perfekt heb geen trillingen en mijn bus vertoont geen abnormaal weggedrag ook niet bij hoge snelheid
erwin
maar als je nu de mogelijkheid hebt om ze wel centrerend te maken, dan is de keuze toch gauw gemaakt,of niet soms ?? ;)
btw;voor centreerd de velg wel degelijk op het as/naafgat,alleen achter zit er niks !!
lowrider
04-07-2005, 12:04
Heb zaterdag eea gechect en de velgen centreren op de bouten/moeren en niet op de naaf. Ook voor niet, daar blijft nl tussen velg en naaf een paar mm ruimte vrij.
Dus ik kijk even of ik het kan laten draaien of ergens laat frezen , Nieuwe banden moeten er nog op dus dan moeten ze toch gebalanceerd worden.
Mijn busje heeft ook 16 duims audi (A6) velgen.
Ook uitgedraaid en geen enkele trilling te voelen (ook niet bij hogere snelheden). Het rijgevoel is ook wel pakken beter en stabieler dan standaard (komt ook natuurlijk door de lagere banden).
Het enige probleem waren de centercaps, maar daar heb ik wat op gevonden... :D
http://img.photobucket.com/albums/v314/Humby/PICT0622.jpg
Aircooled greetz,
Humby :cool:
vwcrewcab
06-07-2005, 15:03
Het enige probleem waren de centercaps, maar daar heb ik wat op gevonden... :D
Hoe dan????
Zonder caps ziet het er zo lelijk uit!!!
Je ziet het toch? Niet?
Ik heb halve colablikjes gebruikt... Ze passen er juist in.
Aircooled greetz,
Humby
vwcrewcab
07-07-2005, 10:29
Je ziet het toch? Niet?
Ik heb halve colablikjes gebruikt... Ze passen er juist in.
Aircooled greetz,
Humby
Pas nu je het schrijft zie ik dat het cola blikjes zijn, maar laat je die serieus als naafdop zitten :confused: :redface:
Jaja, ze zitten er al een paar maand op. Ik monteerde eerst de halve blikjes in de velg (die met lipjes achter de velg zitten) langs de binnenkant. Dan de velg terug gemonteerd en ze kunnen er niet meer uit.
Er zijn wel enkele "onverlaten" die er al tegen geschopt hebben, met als gevolg dat ze al wat gedeukt zijn... Echt belachelijk dat sommige mensen zoiets doen.
Aircooled greetz,
Humby
VwPolo89
07-07-2005, 16:53
@ humby, eindelijk de bus gespoten??? jij woont toch in boom e? en je bus was eerst geel ;)
@ humby, eindelijk de bus gespoten??? jij woont toch in boom e? en je bus was eerst geel ;)
Ding ding!!! U wint de frietketel van 120 euro en u mag door naar de volgende ronde!!! :p
Helemaal juist. Ze is alleen niet gespoten, maar wel mooi gerold...
En jij woont hier achter mij ergens je rijdt met een poloke. Just e.
Aircooled greetz,
Humby :cool:
VwPolo89
07-07-2005, 17:43
da hebde geraden aan mijne naam e :D
spring maar is binnen als we nog is in de garage bezig zijn e, en brengt ineens dee frietketel mee, volgende ronde is ni nodig ;)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.