PDA

View Full Version : Extreem veel olieverbruik

Scirocco_1600
22-07-2013, 08:08
Hoi .

Ik heb last van olie verbruikt maar wel in de extreme vorm .

Elke 100/150km(afhankelijk van hoe veel toeren ik maak ) moet ik 1 tot 1,5L motorolie bij gieten ( motorolie is 10w60 motul 300v maar ik heb er gisteren Castrol edge bij gedaan motul is op )

Wat ik zelf heb opgemerkt als de wagen stil staat en ik maakt wat toeren (+- 4000rpm ) dan rookt de wagen extreem veel , vooral blauwgrijze rook . Ook tijden het rijden wanneer ik boven de 4000rpm kom begint de rook op te komen . :screwy: :screwy:

Mijn motor .

2.1 8v (2e met diesel krukas ,nieuwe oliepomp , nieuwe lagerschalen , nieuwe dichtingen , nieuwe zuigerveren ( echter heb ik 1 zuigerveer gebroken tijdens de montage en daar heb ik dan een oude in gestoken ( een niet al te beste zet maar dacht dat geen kwaad kon . ) dit alles heeft ongeveer 400km gelopen .

Cilinderkop ( afkomstig van een jh motor , echter geen revisie op uit gevoerd en volledig standaard )

Vroeger ( 2 maand terug ) lag er nog een gereviseerde en bewerkte dx kop op . Maar deze heeft nu zijn plaats gevonden op een ander blokje .

Of dat de motor toen oook zoveel olieverbruik had en zoveel rookte kan ik niet meer zeggen maar ik dacht van niet .

Nu zou ik graag willen weten vanwaar mijn olieverbruik komt ( onderblok of cilinderkop ) en als het van mijn cilinderkop komt is het dan mogelijk klepseals te vervangen terwijl de blok samen blijft ?

Oohja voor ik vergeet , toen de dx cilinderkop er op lag had ik 16bar compressie gemeten en dit was overal gelijk .

HB24
22-07-2013, 08:15
Hoi .

Ik heb last van olie verbruikt maar wel in de extreme vorm .

Elke 100/150km(afhankelijk van hoe veel toeren ik maak ) moet ik 1 tot 1,5L motorolie bij gieten

Wat ik zelf heb opgemerkt als de wagen stil staat en ik maakt wat toeren (+- 4000rpm ) dan rookt de wagen extreem veel , vooral blauwgrijze rook . Ook tijden het rijden wanneer ik boven de 4000rpm kom begint de rook op te komen . :screwy: :screwy:

Mijn motor .

2.1 8v (2e met diesel krukas ,nieuwe oliepomp , nieuwe lagerschalen , nieuwe dichtingen , nieuwe zuigerveren ( echter heb ik zuigerveren gebroken tijdens de montage en daar heb ik dan een oud in gestoken ( een niet al te beste zet maar dacht dat geen kwaad kon . )

Cilinderkop ( afkomstig van een jh motor , echter geen revisie op uit gevoerd en volledig standaard )

Vroeger ( 2 maand terug ) lag er nog een gereviseerde en bewerkte dx kop op . Maar deze heeft nu zijn plaats gevonden op een ander blokje .

Of dat de motor toen op zoveel olieverbruik had en zoveel rookte kan ik niet meer zeggen maar ik dacht van niet .

Nu zou ik graag willen weten vanwaar mijn olieverbruik komt ( onderblok of cilinderkop ) en als het van mijn cilinderkop komt is het dan mogelijk klepseals te vervangen terwijl de blok samen blijft ?
Versleten klep seals/geleider, versleten segment zorgt voor compressieverlies

Scirocco_1600
22-07-2013, 08:23
Versleten klep seals/geleider, versleten segment zorgt voor compressieverlies
Dus best nog een compressie testen . Maar dan kan het nog van onderblok of cilinderkop komen ... ( zou het kunnen komen van die 1 oude zuigerveer?)

Audi1981
22-07-2013, 17:13
Alles gehoond / geboord of gewoon nieuwe veren gemonteerd en gaan rijden?

Scirocco_1600
22-07-2013, 17:32
Alles gehoond / geboord of gewoon nieuwe veren gemonteerd en gaan rijden?

Idd gewoon zuigerveren gemonteerd . Blok had ongeveer 20.000km . Afkomstig uit schadewagen maar toen was er een lagerschaal stuk gegaan . De clinderwanden hadden geen optische schade .

Spierings
22-07-2013, 17:42
Mij lijkt dat er iets serieus mis is met de zuigers/veren, is gewoon simpelweg een veel te groot verbruik om langs de kleprubbers te lekken.

Heb je toen de slotspeling en cilinders wel op ovaliteit gecontroleerd.

Scirocco_1600
22-07-2013, 19:09
Mij lijkt dat er iets serieus mis is met de zuigers/veren, is gewoon simpelweg een veel te groot verbruik om langs de kleprubbers te lekken.

Heb je toen de slotspeling en cilinders wel op ovaliteit gecontroleerd.

heb ik niet gedaan .
wat ik wel heb vergeten te vermelden ( de cilinderkop komt van een motor die is warm gelopen heeft ( meer als 100° geruime tijd , met gevolg dat de onderblok het heeft begeven , lagerschalen lager er uit )

Johan1982MK1
22-07-2013, 19:25
Het probleem zit m denk ik in het feit dat de wanden niet gehoond zijn. Dan lopen de veren niet op de wand in en dit zou kunnen zorgen voor het olieverbruik. Er is onlangs nog een topic hierover voorbijgekomen.

Audi1981
22-07-2013, 19:58
Het probleem zit m denk ik in het feit dat de wanden niet gehoond zijn. Dan lopen de veren niet op de wand in en dit zou kunnen zorgen voor het olieverbruik. Er is onlangs nog een topic hierover voorbijgekomen.

Jup :rolleyes:
Boel uit elkaar, laten hohnen, nieuwe veren en gaan :thumbup:

Scirocco_1600
22-07-2013, 20:59
Jup :rolleyes:
Boel uit elkaar, laten hohnen, nieuwe veren en gaan :thumbup:

heb je dan geen last van compressie verlies ? want mijn compressie is wel oké .

MK2-VRT
23-07-2013, 10:20
Heb je de zuigerveren ook 120 graden onderling verdraait ?

Geen olieschraapveer gebroken ?

Nieuwe veren zonder te hohnen gaat nooit goed, je bent zo weer terug bij af.

Ook een cilinderkop monteren die lange tijd flink heet is geweest is vragen om moeilijkheden!

Meet de compressie nog eens bij warme motor en volle accu, noteer de waarde, giet nu in elke cilinder een scheut olie en meet de compressie opnieuw, als deze nu duidelijk hoger word zit het probleem in het onderblok ( zuigers / veren / slijtage cilinder ), merk je met de olie niks, dan zit het meestal in de kop / klep o.i.d.

Seals kun je zo vervangen zonder de boel uit elkaar te halen, de geleiders natuurlijk niet, maar bespaar je je de moeite maar om alleen de klepsteelrubbers te vervangen, want je gaat van de regen de drup in met wat pech.

Edit,

Ik las verkeerd, maar als je zegt 1 liter op 100km zit dat echt niet in de kop, maar gegarandeerd in het onderblok of montage fout.

sciroccoGTII
23-07-2013, 10:50
En hoe zit het met je carterdruk? Gooit die daar niet veel van uit? Hebben deze motoren zoals jij hem gebouwd hebt veel last van.

Scirocco_1600
23-07-2013, 16:46
carterdruk lijkt me nog oke , is er wel carterdruk maar niet overdreven veel ( wel bij hoog toerental zou het het durven uitgooien .

collega op het werk vertelde mij dat ik een lektest moet doen ( zo kan ik zien of het m'n onderblok is .

Scirocco_1600
23-07-2013, 16:49
Heb je de zuigerveren ook 120 graden onderling verdraait ?

Geen olieschraapveer gebroken ?

Nieuwe veren zonder te hohnen gaat nooit goed, je bent zo weer terug bij af.

Ook een cilinderkop monteren die lange tijd flink heet is geweest is vragen om moeilijkheden!

Meet de compressie nog eens bij warme motor en volle accu, noteer de waarde, giet nu in elke cilinder een scheut olie en meet de compressie opnieuw, als deze nu duidelijk hoger word zit het probleem in het onderblok ( zuigers / veren / slijtage cilinder ), merk je met de olie niks, dan zit het meestal in de kop / klep o.i.d.

Seals kun je zo vervangen zonder de boel uit elkaar te halen, de geleiders natuurlijk niet, maar bespaar je je de moeite maar om alleen de klepsteelrubbers te vervangen, want je gaat van de regen de drup in met wat pech.

Edit,

Ik las verkeerd, maar als je zegt 1 liter op 100km zit dat echt niet in de kop, maar gegarandeerd in het onderblok of montage fout.

wat ik dan niet snap ( ik werk bij IVECO ) paar jaar terug is er een serieuse terugroepactie geweest op de Stralis ( slechte zuigers ) daar moesten alle zuigers vervangen worden , nieuwe zuigerveren en klaar . niks hoonen , gewoon nieuwe pistons en nieuwe zuigerveren .
geen enkele vrachtwagen die bij ons buiten gereden is heeft last van meer olieverbruik dan voordien .

dit is niet m'n eerste blok die ik samen stel , ik heb nog nooit een blok laten hoonen en nog nooit problemen gehad met het olieverbruik . dit is m'n 1ste maal

sander_beer
23-07-2013, 17:39
Voor alles is er een eerste keer he , is wel stom als je net zo veel vernieuwd hebt maar ik gok ook op het onderblok

Scirocco_1600
23-07-2013, 17:43
Voor alles is er een eerste keer he , is wel stom als je net zo veel vernieuwd hebt maar ik gok ook op het onderblok

het is echt balen , het blokje heeft met veel te veel gekost ( als het echt aan het onderblok ligt dan gaat de hele auto van de hand ) vermoedelijk naar het schroot of autocross . de scirocco heeft me al een fortuin gekost en er komt altijd anders bij . :screwy: :shake:

Dub-Detail
23-07-2013, 20:03
Als je voor jou idee al zo ver bent. Zou ik toch overwegen om het af te maken.
Op de sloop wordt het niks meer waard en in de cross al helemaal niet.

sciroccoGTII
23-07-2013, 20:35
Hoezo in de cross niet?

Scirocco_1600
23-07-2013, 20:40
Als je voor jou idee al zo ver bent. Zou ik toch overwegen om het af te maken.
Op de sloop wordt het niks meer waard en in de cross al helemaal niet.

het is nu al 2 jaar aan stuk dat ik problemen met met die wagen ( lijkt wel behekst ) . door al dit werk aan deze wagen blijft m'n restauratie project langs de kant staan .

Spierings
23-07-2013, 20:52
Hoezo in de cross niet?
Waarom zou het voor de cross meer waard zijn ?? Die kopen ze liever ook voor weinig ;)

Brengt zowel in de sloop als cross erg weinig op. Wie gaat er tenslotte veel uit geven aan een sloper met een slecht blok....

sciroccoGTII
23-07-2013, 21:17
In de cross lopen duurdere motoren als wat in menigeen hobbyauto zit, tijd van goedkope blokjes van de sloop oid is echt wel voorbij wil je nog enigszins mee willen doen.

sciroccoGTII
23-07-2013, 23:08
Hoe is je co trouwens? Die zal ook wel heel erg laag zijn als die zoveel olie verbruikt. Was het met de andere kop wel goed toen? Die ene zuigerveer zal het vast niet aan liggen. Je had ook andere zuigers erin zitten toch? Goed nagemeten qua boring evenals de cilinderboring? Oliedruk ook goed? Eerst zoveel mogelijk uitsluiten.

Scirocco_1600
24-07-2013, 16:31
In de cross lopen duurdere motoren als wat in menigeen hobbyauto zit, tijd van goedkope blokjes van de sloop oid is echt wel voorbij wil je nog enigszins mee willen doen.

idd , een crossauto die meer dan 10.000€ daar schrikt niemand meer van ( trouwens sciroccoGTII , rij jij EP ? )

Scirocco_1600
24-07-2013, 16:35
Hoe is je co trouwens? Die zal ook wel heel erg laag zijn als die zoveel olie verbruikt. Was het met de andere kop wel goed toen? Die ene zuigerveer zal het vast niet aan liggen. Je had ook andere zuigers erin zitten toch? Goed nagemeten qua boring evenals de cilinderboring? Oliedruk ook goed? Eerst zoveel mogelijk uitsluiten.

Co is goed ( 2weken terug naar de keuring geweest , kdacht dat de co 0.9 was waar maximaal 4.0 is toegelaten ) ppm (verbranden deeldjes ) waren ook goed .
de co schroef staat volledig dichtgedraaid .

ik had het gedacht dat de motor vroeger geen verbruik had ( met die andere cilinderkop ) , de zuigers die in de blok zitten zijn de originele maar dan afgedraaid bovenaan ( dus boring is goed )

oliedruk is ook goed ( koud stationair 5bar , warm stationair 3.5 bar , durft wel te zakken naar 3bar )

ik zal dan eens een compressietest en lektest doen om toch maar zeker te zijn dat het m'n onderblok niet is ( want daar kijk ik serieus tegen op )

Edit : compressie gedaan

Cilinder 1 : 14bar
Cilinder 2 : 14bar
Cilinder 3 : 14.5 bar
Cilinder 4 : 14.2bar

Spierings
24-07-2013, 18:14
Dat is wel waar maar dat betekend niet dat ze dan meer geld voor een blok geven welke niet goed is...

Blokken zijn wel duurder geworden maar de oudere blokken van een golfje en zo kun je nog redelijk goedkoop kopen, slechte blokken blijven nog steeds niks waard of er moet iets speciaals mee zijn.

Dub-Detail
24-07-2013, 18:19

Klopt, maar dan heb je het wel over specifieke klasses. En daar ga je met een 2.1 8v idd geen kans maken.

On-topic,
Als je lektesten goed zijn. Zou ik toch kijken of die kop geen verdere schade heeft opgelopen na die warmloper. Scheuren etc.

MelG60
24-07-2013, 18:36
Slotspeling heb je dus niet gecontroleerd? Soms zijn zuigerveren op redelijke maat (normaal iets te kleine speling voor de geleverde boring) maar vaak moeten ze zeker op goede speling gezet worden (helemaal als het een competitiemotor is) dat je de oude boring niet opgeschoond hebt is ook niet echt verstandig. Ik zou iig de boring controleren op rondheid en maat en een verse set zuigerveren monteren van een goede kwaliteit en goed op maat zetten. En zeker goed honen, is de boring niet helemaal rond meer of verloopt hij qua max diameter dan red je het niet meer met honen maar word het overmaat boren. Een goede boring en slotspeling is het verschil tussen een goede en slechte motor. Ik zet regelmatig 'nieuwe' motoren opnieuw in elkaar omdat mensen het verkeerd gedaan hebben.

Scirocco_1600
24-07-2013, 18:51
Slotspeling heb je dus niet gecontroleerd? Soms zijn zuigerveren op redelijke maat (normaal iets te kleine speling voor de geleverde boring) maar vaak moeten ze zeker op goede speling gezet worden (helemaal als het een competitiemotor is) dat je de oude boring niet opgeschoond hebt is ook niet echt verstandig. Ik zou iig de boring controleren op rondheid en maat en een verse set zuigerveren monteren van een goede kwaliteit en goed op maat zetten. En zeker goed honen, is de boring niet helemaal rond meer of verloopt hij qua max diameter dan red je het niet meer met honen maar word het overmaat boren. Een goede boring en slotspeling is het verschil tussen een goede en slechte motor. Ik zet regelmatig 'nieuwe' motoren opnieuw in elkaar omdat mensen het verkeerd gedaan hebben.

ik zal eerst eens controleren of de cilinderkop geen schade heeft , en indien het effectief het onderblok is dan zie ik wel wat ik zal doen .
ik heb namelijk nog een G60 en 1.8 20vt liggen waar ik voolopig nog geen raad mee weet ( een ombouw is dan een optie )

MK2-VRT
24-07-2013, 22:01
Ook compressie gemeten met olie erin ?

Scirocco_1600
25-07-2013, 11:36
Ook compressie gemeten met olie erin ?

hoe bedoel je ? compressie gemeten met olie erin ? er zit olie in de motor ( als het dat is wat je bedoeld )

Spierings
25-07-2013, 16:38
Olie op de zuigers bedoelt hij.

Scirocco_1600
25-07-2013, 19:22
topic kan dicht , fataal foutje gemaakt .

Spierings
25-07-2013, 22:51
topic kan dicht , fataal foutje gemaakt .
?? Wat was er fout ?

sciroccoGTII
25-07-2013, 23:13
Wat is er misgegaan? Misschien handig/leerzaam voor anderen.

MK2-VRT
26-07-2013, 07:20
hoe bedoel je ? compressie gemeten met olie erin ? er zit olie in de motor ( als het dat is wat je bedoeld )

Blijkbaar kun je ook niet goed lezen, had het anders toch duidelijk omschreven.

Maar wel ook wel benieuwt naar je 'fatale' fout..

Toch geen olieschraapveer vergeten :D

Scirocco_1600
26-07-2013, 11:44
fatale fout = 2 kleppen in de motor gevallen tijdens het controleren wat de staat van de klepseals waren ( met gevolg dat de motor toch open mag )

MK2-VRT
27-07-2013, 08:19
Ben nu maar verstandig en haal hem maar helemaal uit elkaar, of zoek zolang tot je de oorzaak gevonden hebt, denk dat je onderblok het probleem is.

Scirocco_1600
27-07-2013, 10:47
cilinderkop ligt volledig uit elkaar : klepseals zijn lek , de olie druipt er zelf door wanneer de motor stil staat ( kleppen zijn aangeladen door olie ) . dus klepseals worden zijn vervangen .