View Full Version : Verschillende mankementen Golf 2 GTI
Wouter42
22-07-2013, 12:06
Sinds afgelopen vrijdag ben ik in het bezit van een Golf 2 GTI uit 1984. De vorige eigenaar wist me te vertellen dat de auto af en toe niet wilde starten, en dat hij in het begin erg hoog stationair liep.
Ruim twee weken geleden een proefrit gemaakt met de auto, startte goed maar liep wel hoog stationair. Niet erg lang gereden dus niet kunnen beoordelen of dat minder zou worden.
Afgelopen vrijdag, onderweg naar huis, begon de auto wat te sputteren op de snelweg wanneer is ongeveer 50% gas gaf. Ook hield deze flink in. Dit had ik tijdens de proefrit niet gemerkt, dus dit was iets nieuws wat zowel ik en de vorige eigenaar niet wisten.
Gezien de auto 29 jaar oud is, is het niet gek dat deze verschillende mankementen vertoond. Hieronder een opsomming daarvan, hopelijk kunnen jullie mij helpen deze problemen op te lossen:
- Start slecht, vaker niet dan wel. Meestal als die start geef ik vol gas,
- Zweet enorm (alle pakkingen etc. vervangen?),
- Loopt hoog stationair (>2.000 rpm),
- Versnelling 1, 2 en 5 zijn lastig te vinden,
- Kilometers lopen niet meer op. Heb al ruim 500 kilometer gereden, staat nog steeds op hetzelfde getal. Dagteller loopt ook niet meer op,
- Erg grote afwijking in de snelheid. Wanneer ik 50 op de GPS rijd, staat er 70 op de teller.
Het hoog stationair lopen is waarschijnlijk een kwestie van afstellen, afgelopen zaterdag wat geprobeerd met de ontsteking. De verdelerkap was gewoon met de hand te draaien, wat me ook niet juist lijkt. Uiteindelijk wel het toerental naar beneden gekregen, maar hierna pakte hij niet meer lekker op. Na een paar keer heen en weer rijden, liep het stationair toerental ook direct weer op naar ruim 1.500, richting 2.000. Ook gooit hij er ontzettend veel onverbrande brandstof doorheen.
Het zweten van het blok kan waarschijnlijk opgelost worden door alle pakkingen te vervangen, neem ik aan? En de versnellingen, waarschijnlijk een revisie setje voor het schakelmechanisme, zowel dat bij de pook als dat bij de bak. Versnellingsbak is drie jaar terug gereviseerd, dus daar ligt het niet aan.
Alle andere punten weet ik me zo geen raad mee, maar wil dit wel graag oplossen. Hebben jullie tips toevallig?
km teller die niet telt: ff open halen. meestel is het tandwieltje op het asje binnenin eraf geschoven waardoor heel de tellerunit dus niet meer meedraaid. had ik ook. ff tandwiel eraf gehaald, alles vetvrij gemaakt, drupje secondenlijm erop en het tandwiel weer over geduwd. onmiddelijk asje beginnen draaien zodat die secondenlijm de rest niet vastlijmde.
werkt al 60 000km weer normaal zo.
voor die afwijking. heb je een vaste afwijking, of variabel?
bv 20km/h verschil op zowel 50 als 150km/h, dan staat de naald er wat verkeerd op. ff afhalen met een vork terwijl je de binnenkant vasthoud (bv op 100km/h) en die er terug opdrukken op 85 (zet die niet te exact zodat je zeker niet geflists wordt. zou zonde zijn als die 80 aanduid en je dan eens geflitst bent aan 82 doordat je banden nieuw zijn)
is die snelheid variabel, dwz 10km/H verschil op 30, 20km/h verschil op 60, 40km/h verschil op 120.... dan zit er een verkeerd tandwiel in de bak, of heb je een verkeerde teller steken
blok die zweet. lekt die overal olie, of kan het zijn dat de kleppendekseldichting slecht is en dat de olie zo langs het blok omlaag loopt.
blok afstomen met draaiende motor aan een carwash ofzo en dan een nieuwe kleppendekselpakking steken.
versnellingen moeilijk te vinden: wat doet die dan? zit er teveel speling op de pook (stangenstel reviseren met nieuwe busjes enzo) of zit je op de versnelling maar krijg je die er niet in (koppeling op zen eind of syncro's ver omzeep). je kan eventueel proberen de koppeling wat bij te stellen (ken het niet hoe het bij gti's werkt)
stationair hoog lopen en moeilijk starten zal wel gelinkt zijn. ergens een vacuumlek ofzo?? met draaiende motor eens wat remmenreiniger op de vacuumleidingen spuiten. gaat die ineens fel anders draaien, heb je een lek. mogelijk is er een lek en hebben ze ter compensatie de boel ook nog eens ferm te rijk gedraaid.
Als het verschil in snelheid niet constant is maar variabel (dus groter naarmate de snelheid verhoogd) kan het ook gewoon zijn dat er een verkeerde soort banden om zit.
Als je auto met 13 inch velgen met 185/85 r13 banden om is geleverd, en je gaat rijden met 14" met 185/85 r14 dan ga je een serieus verschil in snelheid krijgen. Is maar een voorbeeld natuurlijk, maar loont altijd de moeite om dit te controleren voor je gaat morrelen met tandwielen of tellerbakken. Normaal moet dat wel ergens te vinden zijn met welke maten van banden in combinatie met de grote van de velg je mag rijden met je auto, ergens in het service boekje of op een sticker ergens.
Er zijn ook normaal setjes te koop waarmee je dit verschil kunt aanpassen op je telelr, zodat hij wel juist loopt. Maar dan geraak je niet mer door de keuring gezien die volgens mij wel de bandenmaat controleren
SelimGTI
22-07-2013, 13:59
Als het blok warm is pas afstellen, anders heeft het nog geen zin.
Het zweten zal wel je pakkingen zijn, of je kleppendeksel moet iets kroms ofzo hebben.
Dat hij soms slecht start heeft mijna ook, de 5e injector heb ik een kabeltje met schakelaar ingebouwd waarna je hem aan kan houden door eventjes het schakelaartje om te zetten. Dat is dus tevens de choke.
Verder is het wel normaal dat die kleine mankementjes heeft, niet te veel in zoeken zolang het je niet tegenhoudt aangezien het wel een 29 jarige auto is, elke auto van die leeftijd heeft wel mankementen, behalve als je er duizenden euro's in steekt om hem in showroom staat te brengen...
check de wartel aan het uiteinde van de kilometerteller kabel eens..
kan zijn dat je de verkeerde hebt...er zit verschil in onderling..(weet hier iemand vast wel)
rubbers van het schakelmechanisme sowieso vernieuwen..scheelt ook een berg
hoog stationair en slecht starten/overnemen is bijna altijd valse lucht
verder is het altijd moeilijk om zoiets vanachter het toetsenbord te kunnen zien hé..
Wouter42
22-07-2013, 17:33
Ik zal de afwijking nog eens wat beter in de gaten houden als ik met navigatie in de auto zit. Naar de bandenmaat heb ik nog niet gekeken, maar naar mijn weten zijn dit de juiste maat banden die er onder deze auto geleverd zijn. Zijn ook de standaard stalen velgen.
Wat betreft het schakelen, ik krijg de pook moeilijk in de versnellingen. 3 en 4 gaan prima, de rest gaat stroef.
Het slechte starten gebeurt nu steeds vaker, ik krijg hem niet meer in 1x aan de praat. Net geprobeerd met het gaspedaal onderin te starten, en bij het omdraaien van de sleutel deze langzaam omhoog te laten komen. Dit werkte ook 1 keer, daarna niet meer.
En wat betreft het zweten, wanneer ik voor de auto staat, is het blok bij de meest rechtse zuiger echt smerig van de olie. Er ligt boven het oliefilter ook een klein plasje olie. Kan zo alleen niet zeggen of dit door de klepdeksel of de koppakking komt.
jorg-maashees
22-07-2013, 17:48
Zet je blok eens in de dasty ontvetter en spuit hem goed schoon met warm water. Daarna kijken waar het lek precies zit. :thumbup:
Zou idd even de boel ontvetten zodat ja wat beter zicht krijg op de situatie, het zweten is de leeftijd en zal dan de pakkingen vervangen, grote beurt riempje en filters! Wat betreft het schakelen zou ik een revisie setje schakelmechaniek incl. omkeeras nemen en vervangen. Dit is relatief goedkoop te doen allemaal. En zou zeker de bedrading cq kabelboom even nalopen!
Heb je ergens een set velgen + banden van een andere golf 2 waarvan je weet dat hij wel de juiste snelheid toont op de tellerbak? Als je die hebt en onder deze GTI zet en nog eens meet met GPS weet je direct of het je banden zijn of het tandwiel in de versnellingsbak. Natuurlijk wel eerst is zien of het een variabele afwijking heeft, anders zijn bandenmaat en tandwiel niet het probleem.
Want het is niet omdat hij originele stalen velgen heeft dat hij de juiste banden rond deze velgen heeft. Heb ook originele 14" stalen velgen maar zijn niet de juiste bandjes er rond. Heb wel een set 14" bbs met banden rond waarvan de verkoper beweerde dat het de juiste zijn, wil wel eens naar de maat gaan zien.
175/70/13
185/60/14
195/50/15
jorg-maashees
22-07-2013, 20:36
Ik zou je bakolie ook maar eens vervangen. Doe ik standaard als ik een auto koop, evenals de rest van de vloeistoffen en een grote beurt en distributie. Knapt hij vaak al stukken van op :thumbup:
De versnellingsbak dat kan goed de schakelbal wezen aan de voorkant van je wagen, die is van rubber en moet wel eens vervangen worden, als het rubber te ver afslijt dan krijg je hem niet meer in bepaalde vesnellingen.
Koppakking zweet altijd wel een beetje, dat is ook niet zo erg.
Je kan vloeibare pakking gebruiken maar dan is de kans enorm hoog dat je de pakking er van tussen duwt!
En je hebt de volgende keer veel schoonmaak werk.
Brandstoffilter al vervangen ?
Ik neem aan dat het een K-jetronic is gezien zijn bouwjaar.
Dus er zit een fijn filter bij de pomp, vervang die eens...
Idd chekken op valse lucht onder de kap daar zijn ze erg gevoelig voor.
De oplossing voor de km teller stond hierboven al dacht ik zo te lezen.
Gr, Ramon
Wouter42
22-07-2013, 21:51
Heb inderdaad al een hoop tips gekregen, super!
Heb zojuist naar de banden gekeken en het betreft de maat 185/60/14, wat ook onder mijn vorige zat, en die daarvoor en die daarvoor :D dat zal het dus niet wezen.
Nieuw probleempje; achteruitrijlicht gaat aan wanneer ik het contact aan zet, en gaat vervolgens niet meer uit. Heb de lampjes er maar uit gedraaid.. Wat kan dat zijn?
Zal morgen eens beginnen met dasty. Moet ik m dan afspuiten met de hoge druk? Lijkt me niet zo prettig voor de bedrading.
Bedankt tot dusver, ik houd jullie op de hoogte!
Erik Baas
22-07-2013, 21:53
Als je auto met 13 inch velgen met 185/85 r13 banden om is geleverd, en je gaat rijden met 14" met 185/85 r14 dan ga je een serieus verschil in snelheid krijgen.
Echt niet, dat scheelt maar 3.9%; bij 50km/h is dat dus een verschil van nog geen 2 km/h.
SelimGTI
23-07-2013, 00:19
Kijk alle bekabeling eens goed na, meestal is er ergens een kabeltje los of verkeerd verbonden, oude Golf eigenaren zijn geneigd om dat vaak te doen heb ik mogen ervaren...
jorg-maashees
23-07-2013, 08:30
Gewoon met draaiende motor met de hogedruk afspuiten. Let wel op dat je niet direct op de radiateur en electrische onderdelen spuit.
Nieuw probleempje; achteruitrijlicht gaat aan wanneer ik het contact aan zet, en gaat vervolgens niet meer uit. Heb de lampjes er maar uit gedraaid.. Wat kan dat zijn?
Contact blokje onder het contactslot geeft ook vaak zulke problemen
http://img.tweedehands.nl/f/preview/116698893_2-contactblokje-golf-1-cabrio-golf-2-jetta-etc-nieuw.jpg
Heb zojuist naar de banden gekeken en het betreft de maat 185/60/14, wat ook onder mijn vorige zat, en die daarvoor en die daarvoor :D dat zal het dus niet wezen.
Zal morgen eens beginnen met dasty. Moet ik m dan afspuiten met de hoge druk? Lijkt me niet zo prettig voor de bedrading.
Bedankt tot dusver, ik houd jullie op de hoogte!
Achteruitrijlicht is wel bijna zeker de stekker die op de versnellingsbak zit ik denk 9a bak ;)
Die was bij mij ook kapot, die kan je zo nieuw bestellen bij vw weet ik niet maar wel online, kijk dan wel goed dat er ook een verbruiksmeter indicator op zit op die nieuwe stekker, voor het wijzertje bij het oranje pijltje op je km teller klok. (ik bedoel dan niet de stekker zelf, maar het ding wat met 2 boutjes in de bak zit, ook zwart).
Gr, Ramon
Nieuwe koppakking steken dus als ik je zo hoor!
En vervang dan gelijk ook de rubberen O-ring die tussen je Oliekoeller zit en de flens op je motorblok, die wil ook nog een helemaal hard geworden zijn en dat is een kleine moeite nu als je toch bezig bent, idem voor de rubberen o-ring die achter het zwarte kapje zit van de waterpomp, wil ook wel eens knetterhard worden en dan gaan lekken.
Verder zou ik eerst eens een brandstof filter wisselen, dan start hij misschien weer wel.
Zal niet de eerste keer zijn dat een k-jetronic niet wil starten omdat het filter verstopt zit.
Wouter42
24-07-2013, 16:55
Vandaag even met de GPS gereden, bij 80 op de GPS stond er 95 op de klok, bij 60 op de GPS 75 op de teller. Gemiddeld genomen dus een afwijking van 15 km/h, hoe kan ik dat fixen?
Niet, een auto heeft altijd ongeveer 10 km afwijking, bij de meeste auto's rijd je op gps 60 en in het echt ongeveer 70.
Dat is speciaal voor de flitskasten anders zou je veel vaker geflitst worden, elke auto heeft een afwijking.
Ik heb de afwijking alleen bij mijn auto terug gebracht tot 5 km per uur, gewoon teller helemaal er uit halen en de wijzer ietsje verzetten op de as.
Niet, een auto heeft altijd ongeveer 10 km afwijking, bij de meeste auto's rijd je op gps 60 en in het echt ongeveer 70.
Dat is speciaal voor de flitskasten anders zou je veel vaker geflitst worden, elke auto heeft een afwijking.
Ik heb de afwijking alleen bij mijn auto terug gebracht tot 5 km per uur, gewoon teller helemaal er uit halen en de wijzer ietsje verzetten op de as.
10km/u is een beetje overdreven denk ik, heb dezelfde test ook eens op onze T5 gedaan en die zat er maar 3km/h naast. Vergeet ook niet dat flitsers ook nog een correctie van X km/h hebben he, en idem voor mobiele flitsers en videosurveillance.
10km/u is een beetje overdreven denk ik, heb dezelfde test ook eens op onze T5 gedaan en die zat er maar 3km/h naast. Vergeet ook niet dat flitsers ook nog een correctie van X km/h hebben he, en idem voor mobiele flitsers en videosurveillance.
Gewoon de naald van de klok afpakken en verzetten, heb dit ook bij mijn eigen gedaan. Heb hem gelijk gezet bij 80 km/h op de tomtom (het verzetten natuurlijk bij stilstand gedaan, dan weer rijden en kijken of het overeenkomt).
jorg-maashees
25-07-2013, 08:25
Al mijn golfjes en jetta's hadden een afwijking van omgeveer 15 km/h. Is dus heel normaal. Het is tenslotte een oude auto... :thumbup:
Dat is ook je minste zorg neem ik aan of je een tellerafwijking hebt of niet! Eerst het motortje en carrosserie toch?
Vandaag even met de GPS gereden, bij 80 op de GPS stond er 95 op de klok, bij 60 op de GPS 75 op de teller. Gemiddeld genomen dus een afwijking van 15 km/h, hoe kan ik dat fixen?
Dat kan maar op 1 manier!
Teller unit uit je auto sleutelen, teller bak openen, en dan de km teller uitbouwen en dan de wijzer van de km teller af halen, die zit er op gedrukt, zit niet vast!
En die dan 1 mm verplaatsen naar boven ;)
Dat should do the trick!
Al mijn golfjes en jetta's hadden een afwijking van omgeveer 15 km/h. Is dus heel normaal. Het is tenslotte een oude auto... :thumbup:
Teller afwijking zit hem ook wel eens in de km teller kabel.
Dit is natuurlijk een grote veer, en hoe ouder de kabel, hoe meer rek er op die veer staat.
Dus dan krijg je een afwijking!
hmmm
das een veer.
stel: u wiel draait 1 toer, de kabel draait 1 toer, de teller draait 1 toer en de km teller loopt gelijk.
we hebben nu een oude kabel die iets rek heeft.
dan draait wiel 1 toer, kabel doet niks want rekt beete, teller doet niks
volgende toer van wiel, kabel draait ook 1 toer, teller ook 1 toer.
na 1000toeren van het wiel, deed de kabel er 999 en de teller 999.
stopt het wiel, dan draait de kabel ff door tot zijn rek weer weg is.
het is dus onmogelijk dat je wiel 1000toeren doet, en de kabel er 900 want dan breekt die zo door ...
door ouderdom kan je teller wat meer schommelen, of een vertraging oplopen (en dan nog is dat amper merkbaar). het schommelen wel omdat de kabel droog loopt en soms blijft hangen en dan ineens weer doorschiet.
maar zowieso heeft de kabel altijd evenveel toeren gelopen als dat die moest doen om het wiel te volgen. zoniet tors je die binnen no time over
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.