View Full Version : Welke Tellerbak Hoort In Welke Golf ?
Zomaar eens om te kijken of we duidelijk kunnen krijgen welke soort tellerbak er in welk golfje hoort?
Dus bij welk type en bouwjaar.
https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11133796_722719087840592_5566913462860419946_n.jpg?oh=878115300fca67426c41ac7cbbffde4b&oe=55AE31A8
Deze teller combinatie komt alleen voor bij de golf 1 gti 1.8 8v en golf 2 gti 8 klepper met k-jetronic
01-1983 t/m 6-1987.
2 Aansluit stekkers, 1 witte en 1 zwartte.
Wie volgt.....
:)
deze teller komt ENKEL voor in mijn golf toer 1.6 diesel uit 1988 :D
met klokje:
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/100_9924.jpg
toerentellerversie:
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/100_9964.jpg
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfnormaal2.jpg
ik weet zowieso dat niemand zo eentje heeft met voltmeter in het midden.
voor de rest wel intressant topic en hoop dat de digifizz varianten ook passeren dan
Erik Baas
25-07-2013, 23:10
deze teller komt ENKEL voor in mijn golf toer 1.6 diesel uit 1988 :D
met klokje:
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/100_9924.jpg
Identiek aan de mijne (Golf II CL 1.6 D 1984):
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/CopyofIM015556.JPG
Erik Baas
26-07-2013, 00:02
Gepikt uit een topic van Ambie: de tellerbak van een golf2/jetta2 8v k-jetronic
http://6.media.hyves-static.net/1498589757/6/TiM2/0/img1498589757.jpeg
Gepikt uit een topic van Ambie: de tellerbak van een golf2/jetta2 8v k-jetronic
http://6.media.hyves-static.net/1498589757/6/TiM2/0/img1498589757.jpeg
Lijkt zomaar een beetje op de 1e start foto :D
Erik Baas
26-07-2013, 00:15
Lijkt zomaar een beetje op de 1e start foto :D
Oeps... niet goed genoeg opgelet, sorry!
Misschien kan een mod dit bericht en de voorgaande twee verwijderen?
SelimGTI
26-07-2013, 02:18
Nou, de eerste foto met de tellerbak met de verbruiksmeter etc heb ik ook in mijn Golfje 2 van 1983?...
misschien ook handig om erbij te vermelden of ze 1 of 2 aansluitstekkers hebben. vergemakkelijkt alles later als sommige mensen een bepaalde tellerunit willen inbouwen dan.
@selimGTI: misschien later ingebouwd misschien? is niet zo moeilijk om een tellerbak te wisselen
Wouter42
26-07-2013, 07:10
misschien ook handig om erbij te vermelden of ze 1 of 2 aansluitstekkers hebben. vergemakkelijkt alles later als sommige mensen een bepaalde tellerunit willen inbouwen dan.
@selimGTI: misschien later ingebouwd misschien? is niet zo moeilijk om een tellerbak te wisselen
Toevallig heb ik die ook in mijn GTI van 1984. :D
Oeps... niet goed genoeg opgelet, sorry!
Misschien kan een mod dit bericht en de voorgaande twee verwijderen?
geeft nie jo :thumbup:
Nou, de eerste foto met de tellerbak met de verbruiksmeter etc heb ik ook in mijn Golfje 2 van 1983?...
Golf 1 ?
De opbouw van de klok is toch net wat anders ?
Anders post je de foto hier even ;)
misschien ook handig om erbij te vermelden of ze 1 of 2 aansluitstekkers hebben. vergemakkelijkt alles later als sommige mensen een bepaalde tellerunit willen inbouwen dan.
@selimGTI: misschien later ingebouwd misschien? is niet zo moeilijk om een tellerbak te wisselen
Ja gaan we doen!
Met tellerbakken word heel vaak geknoeid volgensmij want die groene golf 2 gti 8v k-jet die op marktplaats staat heeft een 16v kr km teller unit :(
Kom Op Mensen Meer Tellerbakken Plaatsen ;)
Berrychello
26-07-2013, 20:30
Een 1.3 Avance Comfort, dus op basis van de basisversie:
http://i4.photobucket.com/albums/y109/berrystapper/Golf/06072006008.jpg (http://s4.photobucket.com/user/berrystapper/media/Golf/06072006008.jpg.html)
Zonder klok dus!
2-stekker aansluiting
1.3 CL van 1988:
http://i4.photobucket.com/albums/y109/berrystapper/Golf%20TG18FF/SL371759.jpg (http://s4.photobucket.com/user/berrystapper/media/Golf%20TG18FF/SL371759.jpg.html)
2-stekker aansluiting
Leuk!
Vermeld er even bij wat voor een stekker aansluiting er op zit: 1 of 2 stekkers ;)
Gr, Ramon
Een 1.3 Avance Comfort, dus op basis van de basisversie:
http://i4.photobucket.com/albums/y109/berrystapper/Golf/06072006008.jpg (http://s4.photobucket.com/user/berrystapper/media/Golf/06072006008.jpg.html)
Zonder klok dus!
1.3 CL van 1988:
http://i4.photobucket.com/albums/y109/berrystapper/Golf%20TG18FF/SL371759.jpg (http://s4.photobucket.com/user/berrystapper/media/Golf%20TG18FF/SL371759.jpg.html)
Die Avance comfort heeft wel een aparte samenstelling van de toerenteller zijde zeg maar. :thumbup:
Peter-gti16v
27-07-2013, 12:13
https://lh3.googleusercontent.com/-HiZY0bYOmdY/UfOp8VVk-SI/AAAAAAAAAss/GJoenB8OBpk/w664-h498-no/27072013028.jpg
Klok voor Golf 2 GTI 16V - bouwjaar 1986
kenmerken:
Kmteller tot 260 km/h - nummer 950 onder aanduiding km/h
Toerenteller tot 8000 rpm
2 stekker aansluiting
MFA bediening door schakelaar ruitenwissers
SelimGTI
27-07-2013, 14:48
Golf 1 ?
De opbouw van de klok is toch net wat anders ?
Anders post je de foto hier even ;)
http://i41.tinypic.com/70j0af.jpg
Geen goede foto, ik maak later wel een betere maar je kan zien de verbruiksmeter etc, en hij heeft een computer met 2 standen.
http://i41.tinypic.com/70j0af.jpg
Geen goede foto, ik maak later wel een betere maar je kan zien de verbruiksmeter etc, en hij heeft een computer met 2 standen.
Wat voor een golf 2 is het dan precies die je hebt ?
Moter code ?
Gr, Ramon
Golf 1 1500JB 1 stekker aansluiting
http://s24.postimg.org/tb125ukgl/DSC_9497.jpg (http://postimg.org/image/tnsgc12q9/full/)
En de eerste foto van dit topic zit ook in een MK1 GTI 8V
Golf 1 1500JB 1 stekker aansluiting
http://s24.postimg.org/tb125ukgl/DSC_9497.jpg (http://postimg.org/image/tnsgc12q9/full/)
En de eerste foto van dit topic zit ook in een MK1 GTI 8V
Mooi Klokje :thumbup:
Digifiz uit golf 2 gti PB (2 stekkers)
http://i141.photobucket.com/albums/r52/Reesbees/IMG_6606_zps2d3620cd.jpg (http://s141.photobucket.com/user/Reesbees/media/IMG_6606_zps2d3620cd.jpg.html)
SelimGTI
27-07-2013, 16:42
Wat voor een golf 2 is het dan precies die je hebt ?
Moter code ?
Gr, Ramon
volgens mij was het EV, weet het niet zeker, 8v met k-jet.
Peter-gti16v
27-07-2013, 17:42
Golf 1 1500JB 1 stekker aansluiting
http://s24.postimg.org/tb125ukgl/DSC_9497.jpg (http://postimg.org/image/tnsgc12q9/full/)
En de eerste foto van dit topic zit ook in een MK1 GTI 8V
Bedoel je dat de latere Golf 1 gti tellers uitwisselbaar zijn met
de vroege golf 2 gti tellers?
Nou ik weet dat de latere Golf 1 GTI DX ook zo'n gebruiksmeter in 5 de versnelling had.
Zie eerste foto van dit topic.
http://s9.postimg.org/8gixlz37j/img1498589757.jpg (http://postimage.org/)
Zoek de verschillen dit is er 1 uit de DX met MFA :D zijn niet helemaal gelijk dus.
Maar of ze uit wissel baar zijn met een Vroege MK2 ?
http://s15.postimg.org/lm39fj7uj/tellerunit.jpg (http://postimage.org/)
http://s24.postimg.org/55rhn6pph/P1050042.jpg (http://postimage.org/)
Dokter D
27-07-2013, 18:39
Zijn niet 1op1 uitwisselbaar.
Peter-gti16v
27-07-2013, 19:14
@Doktor D: bedankt voor info, zo anders alleen maar verwarring geven.
@Style: vindt het wel typisch dat je de Golf 1 GTI en Golf 2 GTI teller
beiden zowel een verbruiksmeter als instrument, alsook via de MFA hebt ...
Bij de 16V klok zit ook een verbruiksmeter, maar alleen via de MFA.
Wouter42
27-07-2013, 19:32
volgens mij was het EV, weet het niet zeker, 8v met k-jet.
Ja jij hebt een EV, ik heb dezelfde motor :thumbup:
Dit heb ik in mijn GTD JR. normaal gezien een originele dus.https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1075629_202228646608167_647788762_n.jpg
volgens mij was het EV, weet het niet zeker, 8v met k-jet.
Oke, ja omdat het bouwjaar volgens jou 83 is, de EV zijn van tussen 01.84-07.87.
@Doktor D: bedankt voor info, zo anders alleen maar verwarring geven.
@Style: vindt het wel typisch dat je de Golf 1 GTI en Golf 2 GTI teller
beiden zowel een verbruiksmeter als instrument, alsook via de MFA hebt ...
Bij de 16V klok zit ook een verbruiksmeter, maar alleen via de MFA.
Dat oranje pijltje is een schakel indicator!
Tenminste zo staat het in mijn instructieboekje van de golf.
Alleen in de 5e versn. komt er een wijzertje omhoog wat het verbruik aangeeft.
De verbruiksmeter digitaal, geeft een gemiddeld verbruik aan.
Die analoge geeft je werkelijke verbruik weer.
Dus die analoge en digitale zijn niet exact het zelfde ;)
SelimGTI
28-07-2013, 19:39
Oke, ja omdat het bouwjaar volgens jou 83 is, de EV zijn van tussen 01.84-07.87.
Op de duitse papiertjes stond 11.07.1983 en op naam gezet in April 1984...
Heb inmiddels al veel tegenstrijdige meningen gekregen van diverse mensen maar wat je zelf hebt gelezen neig je ook meer te geloven dan wat andere mensen jou vertellen zonder bewijzen :P
tja het is heel makkelij te zien hoor, kijk eens naar je gordels, daar zit een oranje stukje stof op met wat gegevens, en ook de opleverdatum van je wagen ;)
Bij mij is dat 27 Jan 1985. :)
willemvansoeren
30-07-2013, 22:53
komt uit een 85er mk2 8klepper ke jetronic met een appart kleurtje donker groen wat je niet alledag meer ziet, stond op de sloop.
http://img843.imageshack.us/img843/6918/ovf9.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/843/ovf9.jpg/)
http://img708.imageshack.us/img708/7985/e1cp.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/708/e1cp.jpg/)
toekomstig voor mn mk2 abf. teller 8000 toeren digifiz komt uit een mk 2 met pl motor destijds bij arie vandaan kabelboom wordt ombouwd naar nieuwe type.
http://img40.imageshack.us/img40/3626/8h5.JPG (http://imageshack.us/photo/my-images/40/8h5.JPG/)
http://img268.imageshack.us/img268/5149/tgq.JPG (http://imageshack.us/photo/my-images/268/tgq.JPG/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
http://img689.imageshack.us/img689/9894/fxoy.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/689/fxoy.jpg/)
Kleine afwijking van het topic..
Nu we het hier over tellers hebben, Ik heb een GTD tellerbak (met toerenteller) van een SB, samen met de SB in mijn dakloze 1zitten,
het groene vlak waar de digitale klok zit, licht wel op, maar geeft geen tijd weer.
alle bedrading is correct aangesloten. en met multimeter gecontroleerd.
waar kan dit aan liggen? breukje in de folie of iets? maar nog belangrijker, wat is er aan te doen :) misschien dat het heel voor de hand liggend is...
Gr Roel
willemvansoeren
31-07-2013, 17:48
nieuw klokje inzetten Liquid crystal display zal wel stuk zijn.
Of breukje in de folie ?
Contoleren en nieuwe bestellen bij classic parts, wel ff opletten dat je de goeie hebt want er zijn 8 soorten teller folie.
Broer Konijn
01-04-2015, 06:11
Kan ik in mijn golf 2 1.6 van '88 ook een tellerbak met toerenteller zetten? En wat moet ik daarvoor aanpassen? Er zit nu een tellerbak in met snelheidsmeter en een klok.
de unit eruit, en eentje erin met een toerenteller.
gewoon opletten welke erin hoort, een 1 of 2 stekker versie. en ook in de gaten houden dat je wel een benzine versie koopt ipv een diesel tellerunit
reinder 1979
01-04-2015, 18:09
Makkelijk trucje bij de mk2: rood ledje in temperatuurmeter = 2 stekkers. Geen ledje bij temperatuurmeter = 1 stekker.
Uitgezonderd Digifizz, want dat weet ik niet.
Groet,
Reinder
je heb oud type teller in de mk2
2 stekkers (voor 88 (let op 88 was overgang jaar kunnen dus beide zijn))
nieuw type(na 88) een enkele stekker.
trucje hierboven werk dus zelfde.
diesel teller zijn ook anders (positie gloei lampje) ouwe versie heeft de gloeispiral bovenste rij in het midden.
nieuwe types hebben die hem in het onderste rijtje als eerst.
welke teller je paak moet niet uitmaken zolang je maar de teller gebruik van de juiste bouwjaar MET DE BIJ BEHORENDE TELLERKABEL die in je zekering kast ga
(D en TD zijn bijv niet het zelfde)
mijn GLI Cabrio heeft een DX motor maar heeft een mfa teller dus ziet er ook weer anders uit.
Mooiste tellerunit stond nog niet in dit topic :D
golf 1 sportline teller
http://downloads.inventive.nl/temp/topic/sportline.jpg
Maarteno
02-04-2015, 11:05
Weet iemand toevallig of er verschillen zitten in de meetwaarden van de temperatuurmeter met rood lampje en eentje zonder rood lampje?
Ik heb een tijd terug mijn temperatuursensor vervangen. Toen deed mijn meter nog niets. Vervolgens heb ik er een tweedehandse meter ingezet (met lampje erin). De meter slaat nu wel uit maar hij staat bij het inschakelen van de koelventilator op 3 kwart (richting te heet dus)!
Ik heb met een digitale thermometer gemeten in het reservoir en hier is uit gekomen dat de koelventilator bij 92 graden celsius aanslaat.
De weerstandswaarde van de sensor op het moment dat de ventilator aanslaat is 107 ohm.
Volgens de automaterialenzaak zijn de toleranties van de sensor 100-110 ohm bij 90 graden.
Mooiste tellerunit stond nog niet in dit topic :D
golf 1 sportline teller
http://downloads.inventive.nl/temp/topic/sportline.jpg
de mk1 cabrio en volgens mij ook de GTS hebben de zelfde teller alleen dan met witte wijzers :thumbup:
als de koelventilator aanslaat, wil het ook zeggen dat de motor te heet staat. anders zou die niet aanspringen.
ik ben een tijdje aan het meten en opzoeken geweest aan dergelijke meters en weet hetvolgende:
90° = 112ohm
32° = 705ohm
22° = 1034ohm
4° = 2131ohm
0° = 2468ohm
de sensor staat gespecifieerd als 25° = 1000ohm tot 80°=148ohm (wordt eigenlijk een beetje buiten specificatie gebruikt. bij normaal rondrijden zou de motor een 90° moeten halen en de meter in het midden staan
de mijne haalt al rijdend zelf meer dan 3/4de van zijn schaal en dit is normaal voor mij (bij gewoon rijden staat die pal in het midden)
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfheet.jpg
@Dopue
Klopt, die met witte wijzers zijn er genoeg (Heb er 1 reserve in perfecte staat). Ik ken een aantal figuren die spoten de witte wijzers oranje om deze tellerunit na te maken om snel rijk te worden :) maar er is nog 1 verschil dat is dat de achterplaat rondom de ledjes net een andere kleur zwart is (beetje antraciet zwart als je goed kijkt).
Heb meerdere mk1 tellers gerepareerd maar ben ermee gestopt omdat mijn onderdelen op beginnen te raken. Daarnaast wordt het steeds moeilijker om nog fatsoenlijke tellers in te kopen. Veel folie problemen en MFA storingen en dan nog de hoofdprijs vragen.
Er is wel weer veel nieuw nog te krijgen maar tegen behoorlijke prijzen. Folie 70 tot 100 Euro , MFA boven de 100 Euro en ga zo maar door.
Beste teller voor de MK1 is in mijn beleving de JB teller (dus tot 220 km/h met toerenteller) 1 brede stekker zie post van Style o.a. uit de Golf C zit weinig poes pas aan wat kapot kan gaan (klokje loopt vaak wel desynchroon). De tellers met MFA zijn leuk maar was meer een soort gadget want echt accuraat is het allemaal niet maar wel leuk als het allemaal werkt.
http://downloads.inventive.nl/temp/topic/mk1g60_98.jpg
http://downloads.inventive.nl/temp/topic/mk1g60_99.jpg
http://downloads.inventive.nl/temp/topic/mk1g60_100.jpg
"je heb oud type teller in de mk2
2 stekkers (voor 88 (let op 88 was overgang jaar kunnen dus beide zijn))
nieuw type(na 88) een enkele stekker"
Nieuw type kombi (1 stekker) werd in de Golf pas vanaf 8-1989 ingevoerd samen met nieuwer type zekeringkast enz. (Jetta al vanaf 1-1989)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.