Log in

View Full Version : onderdelen tdi ombouw golf 2 naar ahu

RoelM
25-07-2013, 22:00
ik ben nu al tijden opzoek naar duidelijkheid voor een paar onderdelen voor mijn tdi ombouw, maar kan nergens echt vinden wat nou klopt en wat niet. wat ik heb nu :

1 compleet rijdende Golf 2 1.6 Benzine
1 compleet rijdende Golf 3 TDI met AHU motor

voor zover ik heb begrepen kan ik dus de motor, motorkabelboom en het hele onderstel behalve de draagarmen (die moeten weer van de mk2 erop) overzetten ?

-Dus ook fussees zodat ik wat grotere remmerij heb voor en ook niet onhandig dat ik dus de aandrijfassen van de mk3 tdi gewoon kan blijven gebruiken ? En Het golf 2 stuurhuis is dat op het golf 3 subframe te krijgen ? Aangezien ik het liefst mn originele ouwe type golf 2 stuurhuis wil houden vanwege de oldskool look. En ik hoef geen stuurbekrachtiging erop te hebben.

-Mn originele '86 dashboard, teller etc alles wil ik origineel houden. Dus daar hoeft verder niks mee te gebeuren behalve omsolderen en een 1300 tellerkabel + mechanisme. Startblokkering word uit de ECU gehaald dus daar zit ik ook niet meer mee. Ik wil ook geen stuurbekrachtiging dus dat speelt ook niet mee. Dus dat klopt dan dat ik niet per se golf 3 stuurhendels enzo moet hebben voor de knipperlichten etc ?

-Welke voorbalk moet ik hebben, ene keer hoor ik gewoon Golf 2 origineel, dan ineens weer Corrado G60, Passat 35i/B4 TDI, Golf 3 van de TDI wat ik nu gewoon heb ? Pedalenset netzo. Ik wil geen hydraulische koppeling dus alleen het gaspedaal omzetten is de kortste weg lijkt me of is er een betere oplossing ?

Als ik die dingen weet dan is het blok erin hangen en omsolderen lijkt me.

alvast bedankt :thumbup:

Spierings
25-07-2013, 22:47
Of je moet de golf 3 fusee's, stuurhuis, assen en draagarmen gebruiken of ze van een caddy/ ibiza tdi zoeken. Een golf 3 heeft namelijk een meestal een plus onderstel welke een bredere spoorbreedte heeft.

Zou zelf gewoon een hydraulische koppeling pas maken.
Naast de elektronisch gaspedaal zal je ook de koppelingsschakelaar en de remschakelaar bij de pedalen moeten monteren

Gebruik gewoon de voorste dwarsbalk van je golf en pas de steun een beetje aan.

MK2-VRT
25-07-2013, 23:09
Je kunt ook alles in een Golf 2 subframe hangen, dus motor omhangen met je Golf 2 motorsteunen, Golf 2 aandrijfassen etc..

Koppelings en remlichtschakelaar kun je eventueel met elkaar doorverbinden, dan werkt enkel de cc niet.

Pedalenset kun je ook origineel laten en de gasklep sensor onder de motorkap maken en laten werken via je originele gaskabel.

Gr Stefan

RoelM
26-07-2013, 11:25
andere aandrijfassen moet ik sowieso want die van mn golf 1.6 hebben 90mm koppen en die van de tdi 100 dacht ik ? of zit ik nu fout ? cruisecontrol heb ik toch niet, dus dat geeft niet.

maar mn subframe van de mk2 is niet al te best meer. dus ik wou de mk3 subframe overzetten en dan mk2 draagarmen en weer de fusees van de mk3, dan ook de mk3 aandrijfassen. dan blijft het spoor hetzelfde toch ?

voorbalk is dat veel aanpas werk ? ik hoorde iets over dat de motorsteun schuin moet zitten en nu recht zit ofzo ? dus lassen ? maar las in een projecttopic ook dat iemand iets moest uitboren en dat het toen paste.

bedankt voor de antwoorden tot nu toe, word stukje bij beetje zo toch duidelijker hahah

Spierings
26-07-2013, 16:26
Koppelings en remlichtschakelaar kun je eventueel met elkaar doorverbinden, dan werkt enkel de cc niet.

Gr Stefan
Als je de koppelingsschakelaar doorverbind heb je toch geen koppelbegrenzing meer??
Zal de koppeling iets minder leuk vinden.

Spierings
26-07-2013, 16:33
maar mn subframe van de mk2 is niet al te best meer. dus ik wou de mk3 subframe overzetten en dan mk2 draagarmen en weer de fusees van de mk3, dan ook de mk3 aandrijfassen. dan blijft het spoor hetzelfde toch ?

voorbalk is dat veel aanpas werk ? ik hoorde iets over dat de motorsteun schuin moet zitten en nu recht zit ofzo ? dus lassen ? maar las in een projecttopic ook dat iemand iets moest uitboren en dat het toen paste.

Subframe kun je wel gebruiken.
Maar de aandrijfassen zijn ook langer van een wagen met plus onderstel.
Ook is meen ik de fuseekogel onder een andere hoek gemonteerd, dus passen de fussee's ook niet goed.

Voorste steun aanpassen valt wel mee, heb de mijne een klein beetje aangepast zodat de derde bout ook goed past. Busje afgeslepen en vermaakt en op juiste plek weer vast gelast met een moer aan de achterzijde.

RoelM
26-07-2013, 16:56
oke dus in principe gewoon een compleet golf 2 onderstel houden is het makkelijkst. voorbalk alleen even aanpassen. passen de binnenste homokineten van de tdi op de aandrijfassen van de golf 2 of moet ik per se g60 aandrijfassen kopen dan ?

Spierings
26-07-2013, 18:27
Heb zelf een ibiza onderstel eronder zitten, deze hebben wel dezelfde spoorbreedte als een golf 2. Maar wel mooi de remmen een maatje groter en geventileerd.

Hou oud is je huidige golf ?? Als het het oudere type hebt zullen de assen van een g60 of ibiza tdi niet passen ivm andere vertanding..

Weet niet of die homokineten op een golf 2 as past

gooigolf
26-07-2013, 21:07
gewoon subframe golf 3 pakken .draagarmen golf 2 eronder
90mm flensen van je oude bak op tdi bak zetten .kun je je eigen assen behouden
100 mm kop van as kun je niet op je oude as zetten past borgring niet ,,
verder ist wel te doen ..
anders stuur je maar pb
gr gooigolf

MK2-VRT
26-07-2013, 22:13
Golf 2 subframe met originele golf 2 assen en 100mm homokineten past gewoon, steunen hoef je ook niks aan aan te passen als je die van een 1.6 of hoger neemt, voorbalk ook origineel golf 2..Alles plug en play, ook de draagarmen origineel laten, Heb zelf de AFN ook zo in de Golf 2 hangen.

@Spierings,

Hoezo koppel begrenzing ?? Heb mijn koppelingsschakelaar bij de remlichtschakelaar gehangen, dus de kabels aan elkaar doorverbonden en dat werkt perfect, en de CC werkt ook nog.

Heeft niks met koppelbegrenzing te maken en is enkel voor de CC, voor de rest niks.

Spierings
26-07-2013, 23:08
@Spierings,

Hoezo koppel begrenzing ?? Heb mijn koppelingsschakelaar bij de remlichtschakelaar gehangen, dus de kabels aan elkaar doorverbonden en dat werkt perfect, en de CC werkt ook nog.

Heeft niks met koppelbegrenzing te maken en is enkel voor de CC, voor de rest niks.
De schakelaar is echt niet alleen voor de cc, bij de meeste tdi gaat de motor op een iets andere map lopen zodra het pedaal in trapt. Naar mijn weten heeft een ahu en afn het ook gewoon. Koppel wordt dan iets begrenst door onder andere een andere gasreactie.
Dat is bijvoorbeeld duidelijk te merken bij een a4, als bv de schakelaar kapot is en deze geeft continu aan dat het pedaal ingetrapt is dat de cc niet werkt en de motor zeer abrupt op het gas reageert.

Als de schakelaar door lust is werkt je cc nog maar zal hij niet reageren als je de koppeling intrapt.

MK2-VRT
27-07-2013, 08:16
Klopt wat jezegt, maar hij begrenst onder het rijden niks, ook loopt hij niet in een andere map..

Ik heb dat toen gedaan omdat ik nog de originele pedalenbox heb, en er geen gat bij hoefde te maken.

CC valt uiteraard alleen weg bij ingetrapte rem.