View Full Version : Seat Ibiza Cupra 6k > 2.0TFSI Leon 310 6-bak
DutchWilco
05-08-2013, 13:54
Zoals bij de meeste al wel bekend is, heb ik mijn blauwe Golf mk2 verkocht en gaat mijn Seat Leon Supercopa nog wel even duren.
Omdat ik nog geen circuit ervaring heb en de Supercopa te hoog gegrepen is om het mee te gaan leren, wil aankomend jaar gaan rijden met een Ibiza Cupra.
Ik heb deze auto nu een week of 6 en heb hier heel veel plezier van. Ik heb besloten om deze auto zo klaar te maken dat ik er nog normaal de weg mee op kan (geen rolkooi), maar er wel circuitervaring mee op kan doen. Ik hoop dat ik er volgend jaar de Time Attack mee kan gaan rijden in de klasse waar een kooi nog niet nodig is.
De Ibiza van de eerste eigenaar en onderhouden is geweest door maar 1 Seat Dealer tot 2 weken voor dat ik hem kocht en staat allemaal netjes afgestempeld in het serviceboekje.
De Seat:
http://www.dutchbuild.com/images/igallery/resized/4701-4800/2-4738-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG
http://www.dutchbuild.com/images/igallery/resized/4701-4800/6-4740-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG
http://www.dutchbuild.com/images/igallery/resized/4701-4800/8-4741-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG
http://www.dutchbuild.com/images/igallery/resized/4701-4800/10-4742-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG
http://www.dutchbuild.com/images/igallery/resized/4701-4800/20-4747-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG
Omdat ik mijn blauwe mk2 verkocht heb met inruil van een Zwarte mk2 Syncro met een 2.0 TFSI motor van een klant waar ik al heel veel werk aan gedaan omdat deze eigenaar al klant was bij mij.
Zo hebben we oa de elektronica enz zelf klaargemaakt en weet ik goed hoe deze motor is.
Dit is een erg mooie motor, want is origineel afkomstig uit een Seat Leon Cupra 310 en heeft dan ook origineel al 310pk.
Deze motor is al voorzien van diversen aanpassingen wat goed moet zijn voor 360pk, maar dat is veel te veel voor op alleen de voorwielen en zal ik opnieuw af laten stellen naar wat minder zodat er nog goed mee te rijden is.
Deze motor heeft nog maar 8000km gelopen en hoeft gelukkig niet uit elkaar :)
De motor is inmiddels uit de mk2 Syncro gehaald hangt nu weer netjes in de motorbok zodat ik hem naar mijn zin kan maken:
http://www.dutchbuild.com/images/igallery/resized/4801-4900/23-4832-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG
http://www.dutchbuild.com/images/igallery/resized/4801-4900/26-4833-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG
http://www.dutchbuild.com/images/igallery/resized/4801-4900/28-4834-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG
http://www.dutchbuild.com/images/igallery/resized/4801-4900/30-4835-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG
http://www.dutchbuild.com/images/igallery/resized/4801-4900/32-4836-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG
http://www.dutchbuild.com/images/igallery/resized/4801-4900/34-4837-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG
Deze TFSI heeft al gelopen en is ook een filmpje van :
Linkje naar Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=HIGQ_EeD-SM&feature=share&list=FLLn9atectWSMKvBdNs9slRA)
Even zoals deze motor er uit hoort te zijn en zo als ik hem straks ook weer wil hebben met de originele afdekkap etc:
http://www.autowereld.com/imagesDB/800/981985714106_1960.jpg
Ik vind het ergens wel jammer dat dat blok uit die mk2 verdwijnt.
Neemt niet weg dat die Ibiza een aardig bommetje zal worden.
jellehier
05-08-2013, 14:14
Ik heb op het werk zon cupra 310 klaar gemaakt en gereden
Monster! Ding was gewoon link, vond dat blok aardig overkill op de fwd toen.
Zal best gaan in zon Ibiza waarin het nog minder gewicht is!
DutchWilco
05-08-2013, 14:29
Ik vind het ergens wel jammer dat dat blok uit die mk2 verdwijnt.
Neemt niet weg dat die Ibiza een aardig bommetje zal worden.
Het is zeker jammer en dat ervaar ik ook zo. Vooral omdat deze nu net van de eerste eigenaar afkomt en zijn hele leven door maar 1 dezelfde Seat Dealer is onderhouden.
Aan de andere kant is het wel zo dat het geen collectoren-item zal worden en ik nu wel een hele goede basis heb om aan te beginnen.
Ik was al bezig met de nieuwe voorwielophanging die al voor 70% klaar is. Ik bouw alles om naar het 5-gaats plus-onderstel van de mk3 VR6. Ook dit pas ik weer aan zoals ik het ook in mijn blauwe mk2 had klaargemaakt omdat ik daar al heel veel tijd in heb zitten om alles naar mijn zin te krijgen.
Eerst wilde ik de originele motor sneller maken, maar nu kwam dit op mijn pad en heeft al heel veel vermogen terwijl bijna alles origineel blijft. Ik vind het wel een meerwaarde hebben om hier juist weer een Seat motor in terug te bouwen, maar dan 1 die ook wel bijzonder is :)
DutchWilco
05-08-2013, 14:32
Ik heb op het werk zon cupra 310 klaar gemaakt en gereden
Monster! Ding was gewoon link, vond dat blok aardig overkill op de fwd toen.
Zal best gaan in zon Ibiza waarin het nog minder gewicht is!
De mk2 waar deze in zat was voorzien van 4wd en heb ik zelf nu niet en ga ik ook niet maken onder de Ibiza.
Het is zekers overkill en ik ga daarom ook een stukje terug in vermogen wat de levensduur alleen maar ten goede komt tov de originele motor sneller maken. Omdat deze vermogen over heeft kunnen we ons beter focussen op het koppel/vermogensafgifte zodat hij straks een heel mooi vlak koppel heeft.
je kan ook niet stil blijven zitten he! :D
hou hem weer in de gaten, zo te zien een project waar je snel van kan genieten en in kan gaan rijden :thumbup:
Deppie .:R32
05-08-2013, 18:27
Super project wederom en een erg toffe update voor je Ibiza Wilco :thumbup:
De wielen van de donor MK2, zijn die te koop ?
Gr. Dennis
Ge-wel-dig om te zien dat jij nergens met je tengels vanaf kunt blijven !! :thumbup:
DutchWilco
05-08-2013, 19:50
je kan ook niet stil blijven zitten he! :D
hou hem weer in de gaten, zo te zien een project waar je snel van kan genieten en in kan gaan rijden :thumbup:
Ik merk vooral de laatste tijd dat veel mensen de projecten zoals de Golf Rallye niet meer snappen en de interesse er daar door niet meer is. Het zijn erg mooie projecten, maar duurt te lang en is erg langdradig. Ik weet hoe het gaat worden en werk daar naar toe, maar voor de mensen die het proberen te volgen is er geen touw aan vast te knopen.
Het klinkt misschien vreemd, maar ik ben al lang niet meer zo gelukkig geweest met een auto als deze Cupra. Voor mij is het een waardige opvolger voor mijn mk2 en is nog de compacte hatchback zoals die hoort te zijn :)
De neus is van een mk3 en zelfs de poelie-uitsparing voor een VR6 motor zit er nog in. De voorwielophanging is te vergelijken met een 4-gaats zoals onder de mk3 zit en de voorste balk waar de motorsteun op staat is ook mk3. De achterkant is helaas Polo en moet ik nog flink over nadenken hoe ik deze kan verbeteren. Het interieur is best wel eenvoudig, maar toch lux en met climate control, electrische ramen, spiegels enz. Het cockpit is van de Golf 4 en is zowel canbus als normaal aan te sturen. Perfecte basis voor mij en gaat ook goed lukken met de TFSI.
Het wordt een project die best wel bijzonder is om zijn motor en 6-bak enz, maar het is voor mij heel makkelijk te realiseren en ook makkelijk en goed te begrijpen om te volgen denk ik :)
DutchWilco
05-08-2013, 19:53
Ge-wel-dig om te zien dat jij nergens met je tengels vanaf kunt blijven !! :thumbup:
Dat riep mijn vrouw ook al gisteren :D ;)
Maar ik weet wat je bedoeld en is zeker waar. Ik weet alleen niet of dit altijd wel zo handig is, maarja ieder zo zijn afwijkingen en gebreken denk ik :rolleyes:
Dub-Detail
05-08-2013, 19:58
Heerlijke auto zo'n cupra.
Ik heb er zelf ook een gehad.
Naast de piepjes en kraakjes in het interieur, de roest bij de achterwielrand en de knullige zekeringhouder op de accu echt toffe scheurijzers met pit.
Gr
dit zijn voor mij in iedergeval zeker beter te volgen projecten!
en denk indd voor velen, zal vast een mooie wagen gaan worden
rallye is een stuk ingewikkelder maar zeker niet minder leuk om te volgen :thumbup:
Leuk project, succes met de achteras! Ik ben er zelf ook nog niet achter hoe ze dat bij die Cup Ibiza's hebben " opgelost" met de achteras.
Ik heb er (met mijn Cordoba) regelmatig last van, dat de auto licht word in de kont en dat je dus "ingehaald word door je achteras".
Goed opletten moet je dan...
Bluepower
05-08-2013, 23:57
Mk4 motorstunen inlassen, subframe aanpassen voor de dog-mount en erin hangen maar?!
Of ga je iets maken obv het golf3 subframe?
DutchWilco
06-08-2013, 00:10
Mk4 motorstunen inlassen, subframe aanpassen voor de dog-mount en erin hangen maar?!
Of ga je iets maken obv het golf3 subframe?
Het word een combi van een mk5 steun aan de motorzijde en de mk4 steun aan de bakzijde. Onder komt er een stang vanaf de bak naar het subframe en heb hier nog originele VWM plaatjes voor liggen die ik er op ga lassen.
Het probleem is dat deze turbo echt verschrikkelijk in de weg zit voor de steun achter op de motor. Deze past wel op het onderblok, maar dan wel zonder de turbo :)
Ik heb vanmiddag een mk5 TDI 6-bak gekocht en is een doorontwikkelde 02a/02J bak en heeft voor mij de perfecte overbrenging na veel bakken uitgerekend te hebben. Hier zit alleen geen snelheid sensor op en ga dan ook van 2 bakken 1 maken. Een sper heb ik al van Poloquin en dan gaat het best wel goed komen.
Ik twijfelde nog tussen deze lichtere bak en de 02M, maar het grote gewichtsverschil maakt dat ik voor deze bak heb gekozen.
DutchWilco
06-08-2013, 00:13
Leuk project, succes met de achteras! Ik ben er zelf ook nog niet achter hoe ze dat bij die Cup Ibiza's hebben " opgelost" met de achteras.
Ik heb er (met mijn Cordoba) regelmatig last van, dat de auto licht word in de kont en dat je dus "ingehaald word door je achteras".
Goed opletten moet je dan...
Mooiste is om deze echt volledig onafhankelijk te maken. Ik ga ook wat gewicht verplaatsen in de auto waardoor het al wel iets zal opknappen.
Ik loop nog met een paar verschillende ideen, maar ga eerst de voorkant klaar maken en dan verder met de achteras.
Bluepower
06-08-2013, 00:27
TDI-bak??
Zal die niet te lang zijn?
Verder en ik natuurlijk weer benieuwd wat voor iets moois je hier weer van gaat maken!
jellehier
06-08-2013, 07:50
Te lang met 310 PK op weinig kilo's
Zal wel mee vallen
DutchWilco
06-08-2013, 08:05
TDI-bak??
Zal die niet te lang zijn?
Verder en ik natuurlijk weer benieuwd wat voor iets moois je hier weer van gaat maken!
Het is eigenlijk zo dat juist de eerste 3 versnellingen veel te kort zijn van de 6 bij een 02M-bak en rijd echt niet fijn. Met zulke korte versnellingen terwijl de turbo-motoren van vandaag juist een heel breed bereik hebben, ben je te veel aan het schakelen zonder dat je het brede vermogen benut. Bij de 02M hik je weg in de 1e versnelling zonder dat de auto echt versnelt en moet je gelijk door naar 2 enz. Ik vind het veel beter rijden als je weg rijd en de auto meteen versneld en slagen maakt over het vermogensbereik die beschikbaar is. Vooral bij een FWD is het veel beter rijden met langere versnellingen omdat je anders steeds last hebt van het doorslippen van de wielen. Deze TFSI-motor heeft al het volle koppel vanaf 2800tpm tot zo'n 6500rpm zodat als je hem doortrekt tot 6500rpm en dan schakelt, mag hij echt wel weer terug vallen naar de +/- 3500rpm zodat je dan best wel lange slagen kan maken wat ook mogelijk is bij zo'n motor. Dit scheelt schakelen (tijd) en ik heb zo minder last van de wielspin omdat het een 2wd is.
Dit is niet de zware 02M bak, maar een JyJ 6-bak die nog 2-assig is zoals de oudere 02A en 02J bak dit heeft.
Bij deze even de berekening van de bak zoals ik hem ga gebruiken. Ik ben benieuwd wat je er van vind ?
We hebben deze calculator bij ons op de site staan en is voor iedereen beschikbaar:
Linkie (http://www.dutchbuild.com/index.php/nl/techniek/versnellingsbak-info/versnellingsbak-ratio-calculator)
http://www.dutchbuild.com/images/igallery/resized/4801-4900/36-4838-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.jpg
Bluepower
06-08-2013, 08:19
Oh, dat valt idd wel mee, had nog niet de verhoudingen bekeken en ging eigenlijk er vanuit dat ze ongeveer gelijk zouden liggen met die van een O2M TDI bak..
Dit is idd zeer goed te doen!
Wat is je overweging om deze 2-assige 6-bak te nemen, en niet een (ouder type O2J) 5-bak?
DutchWilco
06-08-2013, 08:34
Oh, dat valt idd wel mee, had nog niet de verhoudingen bekeken en ging eigenlijk er vanuit dat ze ongeveer gelijk zouden liggen met die van een O2M TDI bak..
Dit is idd zeer goed te doen!
Wat is je overweging om deze 2-assige 6-bak te nemen, en niet een (ouder type O2J) 5-bak?
Omdat ik de eerste paar versnellingen veel te kort vind bij de meeste 5-bakken, ben ik gaan kijken bij de diesel, maar deze hebben wel een mooie overbrenging voor de eerste 3 versnellingen, maar de laatste 2 zijn dan weer veel te lang. Als ik deze zou gaan vervangen voor die van een andere bak, zijn de stappen weer niet mooi gelijk.
Hierna ben ik bij een 6-bak gaan kijken en heeft hele mooie stappen van zo'n 50km/h per versnelling.
Hierna kon ik nog kiezen tussen verschillende eindoverbrengingen en ben ik uiteindelijk uitgekomen op deze 61/18 die perfect is zoals ik hem zou willen hebben.
Ik heb nogal wat 5e versnellingen moeten vervangen voor een klant die hier steeds de tanden vanaf reed, en deze 6-bak heeft achter deze 5e nog een extra versnelling en een lager aan het einde waardoor ik hoop dat hij ook wat sterker zal zijn.
Omdat ik al veel ervaring heb met de Quaife 6-bak wat ook als de 02J is, wilde ik dit wel weer, maar niet met zo'n lange 1e versnelling zoals bij een race of rally-auto. Zo'n lange 1 is erg lastig in druk verkeer en koste steeds mijn koppeling. Ik hoop nu een wat meer allround auto te hebben waar ik goed mee de weg op kan en ook kan rijden op het circuit.
Er komt geen kooi in en heb deze auto puur voor de fun :)
:D Wilco, dat is alles...
superbeast
18-08-2013, 09:05
Word wel een heel snel karretje zo, ben benieuwd.
Audi1981
30-09-2013, 21:51
Mooi project weer! :thumbup:
Dat die 1e versnelling in een 02m zo kort is stoorde ik me in m'n Bora TDI ook aan, tot je een keer 1500kg aan de haak hebt hangen en een hellingproef mag doen... Dan issie ineens erg fijn! Kwestie van wat je er mee doet ;)
Wat doe je met de rest van de syncro? Nette motor erin en doorverkopen?
jeroensv
20-01-2014, 15:04
Staat time attack nog steeds op de planning voor dit jaar?
DutchWilco
20-01-2014, 15:15
Staat time attack nog steeds op de planning voor dit jaar?
Om gezondheidsredenen heb ik zo'n beetje alles verkocht op 1 project na. Dit is de Seat Leon die hier ook op het forum staat en ben ik aan het bouwen voor de Time Attack, maar het zal pas in de lente van 2015 zijn als ik er mee kan gaan rijden als alles een beetje normaal verloopt.
Ik heb nog wel gedacht om eerst met een goedkopere auto te gaan rijden dit jaar, maar dit goedkopere rijden is zo goedkoop nog niet en ook het rijden kost best wel wat. De Leon is erg duur om te bouwen en heb echt alles nodig om dit te kunnen realiseren voor 2015. Zo heb ik 1 jaartje extra voor herstel omdat het nog niet verantwoord is om met zo veel medicijnen en een slecht hart de baan op te gaan :)
Ik zet alles op alles om de Leon te bouwen zodat ik in 2015 serieus mee kan gaan doen en ik een jaartje extra tijd heb voor herstel.
Dit is de Leon waar ik druk mee bezig ben in mijn avonduurtjes en zaterdagen:
Linkie Seat Leon Streetlegal Supercopa (http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=107039&page=2)
jeroensv
13-02-2014, 12:30
Ah oke, ik had gelezen van je gezondheidsproblemen, erg vervelend allemaal! Ik ben sinds vorig jaar actief in de time attack wereld, zelf een VAG liefhebber maar voor de time attack help ik een vriend van mij met zijn Honda NSX. Was erg benieuwd naar jou auto, het supercopa project volgde ik al! :thumbup: Heel veel respect voor al het werk wat daarin zit, je gaat neem ik aan in de Extreme klasse rijden in 2015?
DutchWilco
15-02-2014, 01:06
Ah oke, ik had gelezen van je gezondheidsproblemen, erg vervelend allemaal! Ik ben sinds vorig jaar actief in de time attack wereld, zelf een VAG liefhebber maar voor de time attack help ik een vriend van mij met zijn Honda NSX. Was erg benieuwd naar jou auto, het supercopa project volgde ik al! :thumbup: Heel veel respect voor al het werk wat daarin zit, je gaat neem ik aan in de Extreme klasse rijden in 2015?
Maakt mij niet uit of het om een Honda gaat of wat anders, ieder zo zijn ding. Het is gewoon heel erg leuk om hier mee bezig te zijn, en daar draait het uiteindelijk toch allemaal om :thumbup:
Ik ga volgend jaar diverse races rijden zoals time-attack, maar ik wil ook minstens 1x een berg-cup race gaan rijden ;)
We zullen met een paar auto's aanwezig zijn (en rijden) en we zijn hier dan ook al erg druk mee bezig.
Om mijn gezondheids-redenen en afname van verdiensten, zal de Supercopa door de zeer hoge kosten langer gaan duren dan dat ik zou willen.
Om deze reden zijn we al een tijdje bezig met een goed alternatief waar veel potentie in zit, maar veel goedkoper is om klaar te maken en ook goedkoper is in onderhoud.
Dit is een auto die volledig bij ons past en uiteraard met 4wd, maar verder houden we het nog even stil.
De kosten van de Supercopa zoals ik hem wil is eigenlijk veel te gek voor een klein bedrijfje als ik heb. Om te leren racen en te kunnen rijden zonder bang te hoeven zijn om wat stuk te rijden omdat de onderdelen erg duur zijn, begin ik in 2015 eerst met een andere auto wat uiteraard wel een VW is.
Ik hoop hem eerder af te hebben, maar kan gewoon niks beloven omdat mijn gezondheid alleen nog maar achteruit gaat ipv de goede kant op. Deze auto zal bekent worden gemaakt op de 3e week van Juni als wij een open dag willen organiseren :)
Ik heb hulp van een persoon die 3 dagen in de week bij mij komt werken. Hij zal er 1 dag aan werken (vrijwillig) en ik een 1 dag op de zaterdag waardoor het lekker doorloopt en het normale werk er geen hinder van ondervind.
Ik ga rijden, maar van hoe of van wat is afhankelijk van mijn gezondheid en financiƫn. Ik vind het mee doen nu dan ook belangrijker dan het willen winnen. Mijn wens is om mee te kunnen doen en dat voldoet voorlopig :)
De Supercopa gaat rustig door en zou een mooie opvolger zijn van deze waar ik mee ga beginnen. Als er een klant komt waar ik hem voor mag bouwen zou ik dat nog veel liever doen want het concept is gewoon heel erg goed. Een auto als deze is sowieso boven mijn kunnen en zal er iemand in moeten gaan rijden met heel veel ervaring en een betere gezondheid dan ik.
We zullen zien hoe het zal gaan, maar we gaan voor het mee doen ;)
Ik heb niet voor niets alles verkocht zoals mijn blauwe mk2 en mijn 71'er 911 :confused: :D
Oja, ik ben bang dat ze ook deze auto in de extreem willen gaan plaatsen :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.