View Full Version : Vw 1303 2,2l subaru project
Andrew Habraken
05-08-2013, 16:38
hallo,
ik ben bezig met een 1303 2,2 subaru project. Heb in 1988 deze kever gekocht met een Lincar 928 set. Deze was in een zeer slechte staat wat mij er toe bewoog hem helemaal te strippen en opnieuw op te bouwen. Een hele klus wat mij ook zeven zware jaren kostte van mij leven. Zeker omdat ik er een testarossa look op wilde maken. tegen de tijd dat de kever klaar was, was de trend "custom" alweer voorbij. Degene die mij hebben leren kennen en de kever ook al gezien hebben in de huidige staat, weten dat dit met veel bloed, zweet en tranen tot stand is gekomen.(zie foto)
heb er toen tevens een compleet gereviseerd porsche 914 blok ingebouwd (origineel!) Deze zal binnenkort, gezien mijn project, te koop worden aangeboden.
vanaf 1997 tot vorig jaar augustus heeft de wagen geen veranderingen ondergaan en was dus gedateerd. Gezien mijn zoon, van reeds 16 jaar, alleen het woord auto kent in de grote van Dalen, vond ik het tijd worden om de wagen eens een facelift te geven. Hij vindt het geweldig maar wil zich toch meer gaan richten op Golf 1 gebied. Stap 1 van de facelift is reeds afgerond en dat is de wagen voorzien van een 944 type 1 onderstel incl cup 1 velgen.
Stap 2 is "het project" Subaru: Een legacy gestript en nu gaan testen en bouwen. Stap 3 zal het interieur worden wat volledig in leer uitgevoerd zal worden.
maar goed.................eerst de motor.
De foto zegt denk ik genoeg en volgens mij bij velen van jullie een bekende
wagen.
Suggesties zijn altijd welkom en wie weet dat ik er iets mee kan.
Andrew
Was dit die zwarte die gister op MIVW stond?
Andrew Habraken
05-08-2013, 18:53
Was dit die zwarte die gister op MIVW stond?
beste Tjaap,
Nee, maar ik zet er binnen nu en 15 minuten een foto op. Misschien dat je
hem herkent want hij stond ook op Wanroij (bij de "super Baja")
andrew
Van Limburg
12-08-2013, 22:55
Die 15min zijn al enkele dagen geleden verlopen, waar blijven die foto's dan?:D
evilnyntje
13-08-2013, 07:03
Cool project!
Andrew Habraken
13-08-2013, 18:29
Cool project!
bedankt! ik krijg het alleen niet voor elkaar om foto's te uploaden als iemand mij dat zou kunnen uitleggen...
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=8486
Andrew Habraken
14-08-2013, 13:29
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/2013-03-1715.43.50.jpg
zie hier de foto's, de meningen zullen verdeeld zijn over de auto, want het is echt iets waar je van moet houden..
Andrew Habraken
14-08-2013, 13:33
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/2013-03-1715.45.26.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/2013-06-1514.52.32.jpg
Andrew Habraken
14-08-2013, 13:34
op de eerste 2 fotos was hij nog niet uitgelijnd vandaar dat het misschien lijkt alsof de wielen raar staan
martin_d_B
14-08-2013, 15:11
Umm..
:goodpost:
Andrew Habraken
14-08-2013, 15:20
Umm..
Vanwaar de uhmm... ?
Volgens mij heeft ie een identiteitscrisis :D
Ik vind het een cool ding! zou nog wel eens een jaren 80 autootje willen hebben met een breedbouw set... een 205 Lumma ofzo.
ronaroot
14-08-2013, 15:44
Poehhh ...... respect voor het werk dat erin zit.
Uniek is hij zeker :thumbup:
Wil verder trouwens niet duidelijk maken dat het een lelijke bak is etc.. Vindt het echt kiks zo :D
Fahrvergnugen
14-08-2013, 21:14
Hoi Andrew,
Ik was je hier helemaal nog niet tegen gekomen. Leuk.
Ik ken nog wel iemand die serieus met subaru bezig is, als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Gr, Paul (collega van Jolande)
Andrew Habraken
14-08-2013, 21:43
Mijn zoon wessel had dit allemaal bedacht dus waarom ook niet. Ik heb zeker al wat goede connecties opgedaan o.a. Jan seegers in gilze-rijen de kabelboom specialist. Hij heeft mij al een eind op weg geholpen en zodoende heb ik mijn
Kabelboom zelf kunnen prepareren. Binnenkort met hem afgesproken om de
Kabel te komen testen. Tevens wil ik zelf een testopstelling maken om mijn eigen motor, voordat ik deze in mijn kever leg, te proberen. ik heb hiervoor vandaag een kever (lege) versnellingsbak gekocht.
Je ziet het.........ik kom langzaam op gang maar ik bouw het rustig op gezien
Mijn portemonnee sneller leeg is dan gevuld.
Waar kan ik trouwens het beste mijn pasplaat en vliegwiel kopen. Ds-tuning in
Dld is volgens mij de goedkoopste. Maar misschien heeft iemand een andere
Suggestie.
Leuk heerlijk periodecorrct dinkie :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Andrew Habraken
14-08-2013, 22:11
Leuk heerlijk periodecorrct dinkie :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Bedankt!
Andrew Habraken
14-08-2013, 22:14
Poehhh ...... respect voor het werk dat erin zit.
Uniek is hij zeker :thumbup:
Het heeft al 1,5 jaar gekost alleen om De testarossa zijkanten te maken met dank aan mijn vrouw. zij kwam op het idee om gebruik te maken van ' bakpapier: siliconenpapier wat in de oven gebruik wordt maar waar niets op plakt. ideaal dus om een iets van polyster te maken.
bumpers zijn van Porsche? (968 achterlichten ofzo?)
Andrew Habraken
14-08-2013, 22:42
bumpers zijn van Porsche? (968 achterlichten ofzo?)
Nope, dit is een zogenaamde lincar set, die eigenlijk bestond uit:
928 achterbumper (+achterlichten)en een verschrikkelijke imitatie 911 vleugel, die ik snel vervangen heb voor een originele. (met enige aanpassingen)
911 turbo voorbumper en motorkap
Verbrede spatborden voor.
Er zijn niet veel sets meer over. Het meeste ligt op het stort of zijn verwaarloosd.
Ik hoor van vele dat ik nog zowat de enige ben die hem zo netjes en strak
Heeft staan.....................dat ik hem überhaupt nog heb!!!!!!
Fahrvergnugen
15-08-2013, 08:20
Als je toch een complete auto hebt, waarom dan ook de versnellingsbak niet gebruiken? Kijk eens op http://www.subarugears.com/Products.html
Paul.
martin_d_B
15-08-2013, 08:45
Waar kan ik trouwens het beste mijn pasplaat en vliegwiel kopen. Ds-tuning in
Dld is volgens mij de goedkoopste. Maar misschien heeft iemand een andere
Suggestie.
Ik heb die van mij van Delta-RV op Texel.
Als je geen haast hebt is dat een prima adres! Ik moest er een paar keer achterheen bellen, maar toen kwam hij netjes binnen. Degelijke kwaliteit, pasplaat en vliegwiel incl alle bouten en moeren.
Ik heb er één met een 228mm vliegwiel en die kwam rond de 480 uit.
Wat Paul zegt(Subagears) is ook erg leuk, maar ook erg duur.
Als je daar toch interesse in hebt: op het forum van de VCT2 is iemand met een groupbuy bezig. Scheelde nog wel wat geloof ik!
Succes met de ombouw.
PS: Ook ik lever geen kritiek, maar moest even kijken wat het was :D
iig respect voor het werk wat hier in zit!!
Andrew Habraken
15-08-2013, 12:17
Ik ken het.......subarugears.........maar erg duur. Daarbij is een versnellingsbak van een subaru niet echt veel anders als een AT-bak van een kever. Ik ben met die subaru naar huis gereden en dan blijkt dat deze in de 5de versnelling een
Toerental heeft van 3500 bij een snelheid van 120. Als ik nu 120 rijdt in de 4de versnelling heb ik een toerental van 3300. Dus waarom zou ik dan veel geld uitgeven aan een subaru-versnellingsbak.
Delta is een optie maar wordt over geklaagd..........inderdaad over levertijden.
Maar als ik ga plannen dan is een levertijd zeker van groot belang.
228mm!!........heb jij er een bus-bak achterhangen? Bij mijn weten is 215mm gangbaar.
martin_d_B
15-08-2013, 13:33
Delta is een optie maar wordt over geklaagd..........inderdaad over levertijden.
Maar als ik ga plannen dan is een levertijd zeker van groot belang.
228mm!!........heb jij er een bus-bak achterhangen? Bij mijn weten is 215mm gangbaar.
Ik heb er gewoon een aantal keren achterheen gebeld en dan gaat het nog wel. Anders nu vast bestellen en dan heb je hem over een week of 4 wel. :thumbup:
En ik heb er een bus bak achter hangen ja:
Link (http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=1336) :rolleyes:
Mychatype3
15-08-2013, 19:31
Ik ken het.......subarugears.........maar erg duur. Daarbij is een versnellingsbak van een subaru niet echt veel anders als een AT-bak van een kever. Ik ben met die subaru naar huis gereden en dan blijkt dat deze in de 5de versnelling een
Toerental heeft van 3500 bij een snelheid van 120. Als ik nu 120 rijdt in de 4de versnelling heb ik een toerental van 3300. Dus waarom zou ik dan veel geld uitgeven aan een subaru-versnellingsbak.
Als je het goede type-bak neemt van de Suby zeker geen 3500toeren bij 120km/u en Subarugears levert verschillende verhoudingen voor je kroon en pion ;)
Suc6 met de bouw, leuk project :thumbup:
Dokter D
15-08-2013, 20:15
Tis inderdaad apart maar hoe langer ik er naar kijk hoe mooier t wordt.
De toekomstplannen klinken veelbelovend.
Succes met t project!
Andrew Habraken
23-08-2013, 21:02
zie hier de voortgang van het project. Blok ligt eruit en vliegwiel reeds gedemonteerd. Kabelboom ontleed en alles netjes weer gekoppeld. Kijken of Jan Seegers uit Gilze binnenkort tijd heeft om de kabelboom te testen op zijn motoropstelling.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/GetAttachment1.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/GetAttachment.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/GetAttachment2.jpg
Audi1981
01-10-2013, 18:03
Nice! EJ22? Onverwoestbare blokken :thumbup:
Het eerste wat ik dacht toen ik je auto zag was DARDA! :D
Andrew Habraken
01-11-2013, 17:22
Zo, sinds een tijdje geen update meer gedaan.
Kabelboom is klaar en getest in Gilze rijen, deze functioneerde uitstekend dus nu hoeft hij alleen nog ingetaped te worden
Motor kan er binnenkort ook in, alleen nog nieuwe pakkingen e.d. Motor reviseren was niet echt nodig.
En dan hopen dat we er volgend jaar mee naar Spa Francorchamps kunnen hé!:D
hehe cool, porsche achterkant, ferrarri zijkant met porsche wielen weer, en een subaru motor.
Zou zelf toch voor de 914 motor gaan die je er toch al in hebt, vanwaar gaat die er uit?
voor wie nog eens wat wil: http://www.bugnet.de/markt/marktbild.pl?178028
Andrew Habraken
01-11-2013, 19:02
hehe cool, porsche achterkant, ferrarri zijkant met porsche wielen weer, en een subaru motor.
Zou zelf toch voor de 914 motor gaan die je er toch al in hebt, vanwaar gaat die er uit?
Ik krijg mijn injectie niet goed afgesteld waardoor hij stationair niet lekker draait. Tevens klinken mijn zelfgemaakte uitlaten niet meer zoals het hoort.
( rammelt van binnen) en heb ik geen zin meer om hier nieuwe voor te maken.
Misschien is er nog wel iemand die de afstelapparatuur heeft voor deze blokken?
Maar gezien het vermogen slechts 80 PK is en de tuning van zo'n blok aardig
In de papieren gaat lopen, heb ik gekozen voor een suby-blok: 136 PK voor
Veel minder geld wanneer dit ingebouwd zit.
Andrew Habraken
06-11-2013, 22:19
zo. even een foto gemaakt van de opstelling die ik heb gemaakt om de motor te testen voordat hij in de auto gaat. lijkt me toch wel zo verstandig:D
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/foto.JPG
Andrew Habraken
01-01-2014, 16:16
Zo.........weer ff niets van me laten horen maar fase 1 is volbracht: Motor is opgebouwd
En met kabelboom getest (eerder door Jan Seegers getest en goed bevonden) Na 2 keer
Starten sloeg deze aan en liep meteen als een zonnetje. Geen storingen gemeten via de
"Check Engine" dus dat was een pilsje waard. Alleen bij het aanslaan van de ventilator
Ging de motor wat staan te dansen maar dat moet vanzelf overgaan gezien het te maken
Heeft met het te lang stilstaan van het blok.
Nu wil ik beginnen met het koelsysteem en daar heb ik wat vragen over en misschien dat
1 van jullie mij daar wat advies in kan geven. Welke maat aan koelleiding is een beetje
Gangbaar. Ik zit zelf te denken aan alu- leiding van 35mm uitwendig (inwendig 32mm)
Tevens wil ik mijn radiateur onder mijn voorbumper plaatsen en gezien ik maar een
Hoogte kwijt kan van 250mm, gaat dat nog spannend worden. Na lang speurwerk ben ik
Bij een radiateur terechtgekomen van een alfa romeo (alfa 33 905 type's van voor bj."90) deze hebben namelijk een blokmaat van 570x248x40. Ik wil het hier mee gaan proberen
Maar misschien is er iemand met een beter idee?
Ik vind het een cool ding! zou nog wel eens een jaren 80 autootje willen hebben met een breedbouw set... een 205 Lumma ofzo.
Dimma....
Andrew Habraken
19-06-2014, 16:18
zo, het is al weer ff geleden dat ik een update heb gehad, maar we gaan voorruit. (theoretisch gezien dan:D)
de motor ligt erin, ik ben bezig met een plaat op de kattenbak te maken, waar ik de computer e.d. op kan bevestigen, dit is aardig gelukt, ook ligt de motor en versnellingsbak er al in.
maar nu komt het.... het koelsysteem, dat word nog heel wat denkwerk, ik moet van achter naar voren toe en terug. en ik kan omdat ik een later model 1303 niet aan de onderkant erdoor.. dus ik zal er iets op moeten verzinnen.
in ieder geval, ik zal zo snel mogelijk foto's plaatsen van waar we nu zijn.
gr andrew
Audi1981
19-06-2014, 16:43
Lekker bezig! :thumbup:
Andrew Habraken
28-06-2014, 21:22
zo.. hier de beloofde foto´s:
plek van de radiateur, en ik moet zeggen dat het er toch niet verkeerd uit ziet :D
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/6.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/7.jpg
de motor is ook klaar, ligt er nu ook in alleen nog niet aangesloten, ben eerst bezig met de kabelboom te leggen.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/4.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/5.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/10.jpg
ook heb ik de aanzuigbuis voor de olie ingekort, is ook redelijk gelukt :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/8.jpg
en ook heb ik de benzinetank/pomp aangepast zodat het gewoon in mijn kever tank gaat passen:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/12.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/13.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/14.jpg
en nu we toch weer het virus een beetje te pakken hadden.... :D :
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/11.jpg
gr andrew
Andrew Habraken
28-06-2014, 21:23
en ik heb ook een ingekort carter aangeschaft, kost wat maar dan heb je ook wat:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/9.jpg
Audi1981
28-06-2014, 22:28
Zo dat zijn nog eens updates :eek:
Rallyegolf20vt
29-06-2014, 09:20
Prachtig :thumbup:
Rallye-VR6t
29-06-2014, 10:18
Zou je de brandstofpomp niet wat lager willen laten aanzuigen?
Heb het idee dat je nu niet het onderste uit de tank kunt halen.
Andrew Habraken
29-06-2014, 15:16
Zou je de brandstofpomp niet wat lager willen laten aanzuigen?
Heb het idee dat je nu niet het onderste uit de tank kunt halen.
Ik zit net met het filter tegen de tank aan. Verder kan ik niet gaan want dan ben
Ik bang dat deze vacuüm gaat trekken. Ik ga het straks zo proberen en dan
Merken we het vanzelf.
Als je het goede type-bak neemt van de Suby zeker geen 3500toeren bij 120km/u en Subarugears levert verschillende verhoudingen voor je kroon en pion ;)
Suc6 met de bouw, leuk project :thumbup:
Wat de beste man zegt..
Ikzelf heb een bak van Subaru gears laten komen. (weliswaar voor een 2 liter STi JDM..)
Overbrenging zo laten omzetten dat ik comfortabel op de snelweg in zijn 5 kan rijden.. Zuinig zaldie toch niet worde... :screwy:
Zal bij mij project eens een laatste stand van zaken foto posten..
Succes verder!
Andrew Habraken
15-07-2014, 13:33
Wat de beste man zegt..
Ikzelf heb een bak van Subaru gears laten komen. (weliswaar voor een 2 liter STi JDM..)
Overbrenging zo laten omzetten dat ik comfortabel op de snelweg in zijn 5 kan rijden.. Zuinig zaldie toch niet worde... :screwy:
Zal bij mij project eens een laatste stand van zaken foto posten..
Succes verder!
ik ga het eerst proberen met een AT-bak. Mocht het niet naar behoren functioneren kan ik nog de investering doen. Ik hou van uitdagingen en dan
is een suby-bak dat zeker alleen moet ik wel rekening houden met het financiele plaatje.
t3fastbackt4
23-09-2014, 02:33
Nog updates?
Andrew Habraken
24-09-2014, 19:15
Nog updates?
vorderingen zijn er zeker, baal er alleen van dat ik geen foto's kan uploaden :(
t3fastbackt4
24-09-2014, 19:57
Dat is zeker jammer.
Kapotte camera of geen pc.
Ben zeer benieuwd naar de vorderingen
Andrew Habraken
24-09-2014, 20:02
nee, daar is niks mis mee hoor:D
kan niks uploaden omdat de galerij gesloten is..
t3fastbackt4
24-09-2014, 21:18
Je kan via www.freebits.nl ook foto's uploaden
Andrew Habraken
27-09-2014, 19:00
zo foto's maar ff geupload via freebits, thanks nog fastback!
het zijn er veel maar ik heb gehoord dat jullie dat hier helemaal niet zo erg vinden :tongue:
hier de foto's van de uitlaat, ligt op het moment bij de lasser:
http://freebits.nl/images/2014/09/27/10.jpg
http://freebits.nl/images/2014/09/27/13.jpg
Rvs 304 buis materiaal: van 48.3 naar 60.3. Bedoeling dat ik aan 2 kanten een
Demper ga monteren. PMPerformance heeft hier wel iets voor heb ik begrepen.
http://freebits.nl/images/2014/09/27/16.jpg
http://freebits.nl/images/2014/09/27/19.jpg
Koelsysteem: wederom rvs met de maatvoering 33.7x1.6. Er wordt over verschillende afmetingen geroepen dus ga ik er wat tussenin zitten (van die minimeter zal het niet afhangen)
http://freebits.nl/images/2014/09/27/11.jpg
http://freebits.nl/images/2014/09/27/14.jpg
http://freebits.nl/images/2014/09/27/17.jpg
http://freebits.nl/images/2014/09/27/20.jpg
nog van de kabelboom:
http://freebits.nl/images/2014/09/27/12.jpg
de inlaat:
http://freebits.nl/images/2014/09/27/15.jpg
http://freebits.nl/images/2014/09/27/18.jpg
en nog van de tank:
http://freebits.nl/images/2014/09/27/21.jpg
Heb overal koperen leiding inwendig 6mm toegepast. Dit had ik nog liggen en dus zonde om niet te gebruiken. Er wordt 7/8mm gebruikt/geadviseerd maar ik verwacht met 6 niet echt problemen.
http://freebits.nl/images/2014/09/27/22.jpg
en dat was het voorlopig weer ff! :thumbup:
systreme
27-09-2014, 19:48
mooi man :thumbup:
t3fastbackt4
27-09-2014, 19:49
Zijn erg mooie updates.
Hou hem in de gaten.
Erg gaaf project, kijk regelmatig ff naar de updates.
Ondanks dat ik niet zoveel met (omgebouwde) kevers en subaru's heb, vind ik t echt super wat je doet.
Het is een zeer bijzondere auto, en het woord 'respect' is het eerste wat bij me opkomt hier. Ga zo door&succes!
Zeer nette vorderingen!
Je pakt het grondig en goed aan.
Van Limburg
29-09-2014, 09:07
Daar zullen flink wat liters in dat koelsysteen gaan :)
Andrew Habraken
29-09-2014, 11:57
Daar zullen flink wat liters in dat koelsysteen gaan :)
Ik denk dat er wel een liter of 10 in gaat maar daar zullen we snel genoeg
Achter komen.
Andrew Habraken
19-10-2014, 20:21
zo maar weer een een update!, koelsysteem en de uitlaat zijn bijna af.. :thumbup:
koelsysteem:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/23.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/24.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/25.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/26.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/27.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/28.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/29.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/32.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/33.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/40.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/31.jpg
en de uitlaat:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/30.jpg
zoals je ziet zitten er al twee dempers onder, lang zitten twijfelen over powersprint of magnaflow, maar uiteindelijk voor magnaflow gegaan :)
gr andrew
Andrew Habraken
01-03-2015, 22:12
Zo, na enige tijd weer eens een update.
Uitlaat afgelast en gepolijst.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/foto1.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/foto2.JPG
Demper voorzien van ophangpunten en rvs beugel
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/foto.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/foto21.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/foto3.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/foto11.JPG
Het oog doet ook wat dus motorruimte afgewerkt met alu. Beplating
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/foto12.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/foto22.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/foto31.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/foto4.JPG
Andrew Habraken
03-03-2015, 18:32
Lekker vet zo ja,........maar ik verheug me onderhand toch om die contact-
Sleutel een keer om te kunnen draaien. Geduld is een schone zaak......
Ik hoop over een paar weken zover te zijn om de eerste serieuze test te doen.
Nog een paar dingen: expansievat, nog wat rvs dingen af laten lassen, doorlussen van verwarmingsbuisjes (retour, aanvoer achter op blok) en radiateur
In de bumper wat beter op zijn plaats zetten.
Ben je alleen niet bang dat die koelslang bij je rechterdemper te heet word door de uitlaat?
Andrew Habraken
03-03-2015, 20:00
Wanneer ik ga starten zal ik zeker enkele dingen in de gaten moeten houden
Waaronder ook die koelslang. Er is nog ruimte maar ik moet toch kijken hoe
De slang zich houdt bij de stralingswarmte. En anders vervangen voor een
Rvs gewikkelde slang.
Andrew Habraken
22-04-2015, 20:23
Hè hè eindelijk het uur van de waarheid: starten en lopen. Geen storingen of andere
Gekke bijgeluiden. Enkele slangen van de waterkoeling bij moeten draaien en dat was het. Machtig mooi geluid met 2 dempers en de temperatuur zowel voor bij de radiateur
Als op het blok gelijk: hoe mooi kan het allemaal zijn.
Binnenkort het zo maken dat ik een rondje kan gaan rijden want daar draait het natuurlijk
Allemaal om.
uM7VqGRloaY
_9D_83MMKJg
Heeeel erg ruig!
Klinkt ook lekker.
Nu interieur afbouwen?
Andrew Habraken
23-04-2015, 20:52
Ja ja.......het interieur! En dat ga ik zeker leuk aanpakken. Heb enkele weken geleden in
Assen ( lekker eindje weg ja vanuit Tilburg) het zitgedeelte (plaatwerk) van de achterzitjes van een 911 gekocht. Zal hier volgende week wat foto's van op het forum zetten. En ik moet zeggen dat ziet er zeker nu al niet verkeerd uit laat staan als het er
Strak in zit. Maar eerst even de bedrading richting dashboard afwerken. Wil natuurlijk
Het complete tellerbed wat ik heb van een 911 kunnen laten werken ipv dat ik het tellerbakje gebruik van de subaru. Hopelijk werken de sensoren van het blok op de tellers
Van een 911 maar we zullen zien.
Hou ons dan maar up to date Andrew!
Je hebt een fan erbij! :thumbup:
Andrew Habraken
17-10-2015, 18:02
Zo, na een lange tijd maar weer eens een nieuwe update!
De motor loopt maar voordat ik een stukje ga rijden, toch maar zorgen voor wat veiligheid en zekerheid.
Om te beginnen het maken van een Aluminium luchtverdeler voor de luchtklep.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Motor1.JPG
Toch maar gebruik gaan maken van de standaard luchtfilter van de subaru
Deze onder de achterklep gebouwd waarbij de filter boven uitsteek en deze
beschermd wordt door een "afdak" (helaas geen foto van misschien op een later tijdstip)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Motor2.JPG
Om alle originele tellers van een 911 te kunnen laten werken is het wel noodzakelijk dat daar de juiste sensors bij geplaatst worden. Dus voor de oliedruk en olietemperatuur het nodige gemonteerd (oliedruk in combinatie met het lampje.......duo sensor dus)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Motor3.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Motor4.JPG
natuurlijk moet het interieur er strak uitzien dus heb ik maar wat vakantiegeld gespendeerd aan een 993-RS sportstuur en mooie originele Porsche velours tapijt. Gekocht in Duitsland maar goedkoop is toch anders.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Dashboard8.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/foto1003.JPG
Het dashboard was in slechte staat dus volledig gestript en gerepareerd waar nodig. Tevens een zwart kleurtje gegeven om te kijken of er geen oneffenheden zichtbaar werden maar ook om de look die het dashboard straks krijgt in de vorm van mooi zwart Leer.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Dashboard1_923333.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Dashboard2.JPG[/i
mg]
Ook de tellers onder handen genomen. Alle zwarte ringen verwijderd en vervangen door mooie aluminium gefreesde exemplaren..........Nice!!
[img]http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Dashboard3.JPG
En zie het resultaat.....!! Met dank aan Niels van Ree van de firma Smits-Van Ree meubel stoffeerderij in Moergestel. Zoiets nog nooit gedaan maar de uitdaging ging hij aan. Rete strak! Vakwerk!!
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Dashboard4.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Dashboard5.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Dashboard7.JPG
Er moest nog een andere benzinevlotter in gezien de originele van kever niet werkt op een porsche 911 meter. Bij Hotrod in Doesburg een universele gekocht van VDO die op maat te maken (zagen!) is. Een oude verroeste 1303
tank gepakt en open gemaakt zodat ik eenvoudig de hoogte kon bepalen en
zodoende de meter ook exact aangeeft wanneer leeg en wanneer vol.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Tank12.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Tank11.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Tank13.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/Tank14.JPG
Met de achterzitting heb ik een begin gemaakt maar ik weet niet of dat al af is als ik met de wagen ga rijden. Dit vergt het nodige pas en meetwerk maar
zeker veel geduld.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/zitting4.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/zitting5.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/zitting6.JPG
Ik heb de afgelopen week een stukje gereden met de wagen waar natuurlijk
een filmpje van is. Dit plaats ik later wel op het forum.
Andrew Habraken
02-01-2016, 09:29
Mijn excuses dat ik even op me laat wachten met foto's maar ik zit met een ander probleem(pje) De motor heeft het van het begin af aan fantastische gedaan alleen nu
Heeft deze de kuren stationair constant tussen de 1500 en 1800 toeren te pendelen.
Koude start richting 2000 maar zakt wel wat terug naar 1200/1300. Maar hoe langer de
Motor draait des hoger wordt het toerental. Slangen heb ik gecontroleerd en zitten goed.
Omdat mijn check engine lampje het niet meer doet (ergens kortsluiting gemaakt tijdens
Het aansluiten van de bekabeling) ben ik aan het proberen geweest met andere ecu's
Dit te verhelpen. Dan werkt het lampje wel weer maar loopt de motor ook wat beroerder
( dat lijkt mij denk ik logisch) getest met een ecu g4 van een 2 liter en een g6 van een
2.2 automaat. Met beide heb ik niet het gevoel dat hij hier beter op loopt ( buiten het probleem met het stationair toerental) kan het zijn dat ik door deze testen het elektrisch
Gedeelte over de zeik heb geholpen zodat het probleem met het toerental is ontstaan of ligt het ergens anders aan.
Bluepower
02-01-2016, 09:54
Ik neem aan dat je het gebruikelijke al gecheckt hebt: vacuum slangen, stationair loop aansturing/klep enz?
Andrew Habraken
02-01-2016, 18:05
Ik neem aan dat je het gebruikelijke al gecheckt hebt: vacuum slangen, stationair loop aansturing/klep enz?
Slangen zijn goed.....die stationair loop aansturing/klep is dat dat grijze ding
Wat je ziet zitten linksachter gemonteerd aan het spruitstuk (gezien vanaf de voorkant van het blok)De slang die daar
Vandaan komt is de grootste van alle en zit gemonteerd op de algehele slang
Van de luchtklep........toch?
Andrew Habraken
05-08-2016, 12:57
Beste Volgers,
Eindelijk weer eens tijd om wat te melden van het front. Ik ben al zover dat de wagen gekeurd is en al 2 kleine vw showtjes in de buurt heb bezocht om te kijken wat hij doet. watertemperatuur is goed: tijdens het rijden 85/80 (85 graden in het blok en 80 graden voor bij de radiateur) Toerental lijkt mij iets te hoog bij een snelheid van 120 (3600 toeren) ik heb er een AT bak onder liggen maar misschien is
een 915 bak van Porsche voor de toekomst een betere optie (als iemand iets heeft liggen voor een leuk prijsje)
Oliedruk heb ik nog mijn twijfels. Koude start en op snelheid 4.5/5 bar en bij stationair terugvallend richting de 2 bar.
Is dit standaard bij non-turbo blokken of moet het bij Subaru algemeen wat hoger zijn. Ik heb op wat forums gelezen over 6,7 of 8 bar max en min 3.
Nu heeft dit blok er al een 200.000 km opzitten misschien is dat het "probleem"? (of misschien te weinig olie al geeft het lampje niets aan)
Kan iemand mij hier een antwoord op geven?
Voor de rest rijdt de auto fantastisch. Ik ben nog niet helemaal klaar maar ik moet toch iets te doen hebben in het weekend.
Zal binnenkort wat foto's plaatsen van wat ik in de tussentijd allemaal gerealiseerd heb.
Hoe is je olietemp? Watertemp zegt niet alles.. Hoe heter de olie hoe minder je oliedruk..
Zou niet uitgaan van een olielampje om het niveau te meten :)
Wat verder weet is waar je oliedruk meet en met welke druk sensor icm de juiste meter nogal van belang is m.b.t. het correct lezen van de oliedruk waarden..
Dus bij VW blokken is de meest gemaakte fuck-up; dat het een enorm verschil of oliedruk gemeten wordt bij de kop of onderblok. Ook het toepassen van 0 tot 5 bar of 0 tot 10 bar sensor icm met de verkeerde meter wil nog wel is het geval zijn.
Misschien dat dit je dit kan contoleren?
Andrew Habraken
11-08-2016, 20:15
Het lampje gaat volgens mij branden wanneer de druk laag is (te weinig olie).....toch?
Ik ga nu uit van de meter die in mij dashboard zit (VDO porsche). De sensor is van VDO en universeel. Missschien verstandig om er eerst maar een 52mm vdo metertje erbij
te zetten met cijfers voor de olietemperatuur zodat Dat wat meer vertrouwen geeft.
Wat zou een normale olietemperatuur bij deze blokken kunnen zijn?
Andrew Habraken
11-02-2017, 20:29
Nu ben ik er al een paar keer mee op stap geweest en het rijdt geweldig. Nu wil ik de wagen laten keuren omdat deze het vermogen overtreft van 40% tov het origineel.
Dit zal ik moeten laten doen bij de RDW. Maar ik ben er een beetje bang voor. Het zit zoals jullie al gezien hebben degelijk in elkaar alleen hoe gaan de techneuten reageren. Ik ga alleen voor de herkeur vanwege het motorblok maar Is de ombouw 928 geen obstakel, de verbreding van de cup velgen: voor met 10mm en achter met 15mm. Daarbij hebben de velgen achter al een standaard ET-waarde van 15. Wie kan mij hier iets meer over vertellen zodat ik met een gerust hart richting RDW kan.
Ps: remmen rondom Porsche 944 type 1
Rallyegolf20vt
12-02-2017, 10:28
Mijn ervaring is dat daar helemaal niet naar word gekeken.
Ze kijken alleen naar de motor met aanbouw , want daar kom je uiteindelijk voor.
Of het moet wel een heel erg zijn met de rest natuurlijk.
Wat heel erg van belang is zijn factuur van de motor met herkomst uit welke auto. Zoek ook even uit wat precies het vermogen en de exacte cilinder inhoud is. Dat komt er dan op je nieuwe kenteken te staan nl. en hoeven ze het zelf niet meer op te zoeken. Remmenupgrade is alleen maar positief , je laat dan al zien dat je er serieus mee bezig bent geweest en ook aan de veiligheid denkt.
Andrew Habraken
12-02-2017, 13:15
Ben zeker blij met dit antwoord. Over die factuur dat wist ik alleen heb ik die nooit gehad.
Auto is met handje klap gekocht en zo afgerekend. Miscchien dat ik met het vrijwaringsbewijs nog iets kan doen. Ik heb zelfs het onderhoudsboekje nog bewaard maar wel zullen zien.
giuliettaevo
12-02-2017, 13:28
Als de donorauto op jouw naam gestaan heeft ben je ook klaar, hoeft geen rekening van die auto te overleggen.
mitchies
14-02-2017, 07:43
de rdw wil het volgende:
Jouw auto zien en horen, ze kijken if alles degelijk hangt en of de uitlaat ok is (echt niet meer dan dat). En ze meten het geluid een soort van want bij mij alleen op gehoor.
Ze willen de motor code weten, niet eens het nummer van het blok, alleen welk type. Ik had een overzicht met specificatierekening meegenomen van het blok vermogen enzo, had ik van cardioloog.com gehaald. Vonden ze wel fijn.
Verkoopovereenkomst van het blok of vrijwaring auto waar het blok uitkomt willen ze hebben.
En ze gaan je auto wegen...
Succes, valt enorm mee en is bij elke rdw vestiging weer iets anders.
Groeten michiel
martin_d_B
23-02-2017, 08:25
Rij je nog met de AT bak?
Heb je al eens naar de optie gekeken om een Subaru bak te gebruiken?
Mocht je er info over willen stuur dan maar een pb ;) :D
Andrew Habraken
05-03-2017, 11:05
Rij je nog met de AT bak?
Heb je al eens naar de optie gekeken om een Subaru bak te gebruiken?
Mocht je er info over willen stuur dan maar een pb ;) :D
Ik zou graag een 5-bak willen hebben maar de financiele middelen zijn op dit moment minimaal. €2500/€3000 voor een versnellingsbak vind ik aan de stevige kant. Nog even sparen en wie weet.........
Een porsche bak (915) is ook een mooie optie alleen daar weten ze de prijzen ook van.
Andrew Habraken
05-03-2017, 11:08
de rdw wil het volgende:
Jouw auto zien en horen, ze kijken if alles degelijk hangt en of de uitlaat ok is (echt niet meer dan dat). En ze meten het geluid een soort van want bij mij alleen op gehoor.
Ze willen de motor code weten, niet eens het nummer van het blok, alleen welk type. Ik had een overzicht met specificatierekening meegenomen van het blok vermogen enzo, had ik van cardioloog.com gehaald. Vonden ze wel fijn.
Verkoopovereenkomst van het blok of vrijwaring auto waar het blok uitkomt willen ze hebben.
En ze gaan je auto wegen...
Succes, valt enorm mee en is bij elke rdw vestiging weer iets anders.
Groeten michiel
Bedankt voor je inbreng. De RDW in rijen is vanuit tilburg het dichtst bij dus ga ik daar maar eens langs
Andrew Habraken
16-03-2017, 15:07
Nog een laatste vraag die denk ik zeker niet onbelangrijk is; ik heb er geen Kat. Onder zitten dus gaat dat nog een probleem opleveren...........
giuliettaevo
16-03-2017, 21:01
Nee hoor. Kat is bouwjaar gerelateerd, heb jij geen last van. Auto moet enkel de uitlaatgaseisen halen en dat zou geen probleem moeten zijn met een injectie motor.
mitchies
18-03-2017, 14:29
Idd moet geen probleem opleveren.
alfamale123
28-04-2017, 08:50
En,is het gelukt met het subaru blok?
Andrew Habraken
07-07-2017, 20:44
En,is het gelukt met het subaru blok?
Bedoel je of deze de rdw overleefd heeft?
mitchies
11-07-2017, 15:55
Geen idee wat hij precies bedoeld, maar ik ben wel nieuwsgierig of het blok nu op kenteken staat en je lekker aan het rijden bent?
Andrew Habraken
02-08-2017, 11:39
Geen idee wat hij precies bedoeld, maar ik ben wel nieuwsgierig of het blok nu op kenteken staat en je lekker aan het rijden bent?
Ik ben zeker lekker aan het rijden maar ben nog niet weggeweest voor de
keuring van het blok.
ik ben nog wat aan het afwerken in het interieur zodat het er een beetje
christelijk uitziet als ik hem bij de RDW aanbied.
Andrew Habraken
18-08-2018, 21:35
Zo, Ik dacht laat nog eens iets van me horen. Na ruim een jaar eindelijk de moeite genomen om een bezoekje te brengen aan de RDW. Gezien ik van plan ben meer shows te gaan bezoeken in belgie, Engeland en Duitsland en daar graag "legaal" wil rondrijden, leek het mij nu toch echt wel verstandig om alles netjes op kenteken te laten zetten. Door 4 medewerkers grondig geinspecteerd en met " vlag en wimpel" de uitgang weer gevonden. Nu kijken of ik een verzekeringsmaatschappij kan vinden die de wagen in een oldtimer verzekering wil nemen (wanneer getaxeerd met allrisk). Meerdere maatschappijen zien deze custom car niet meer als "origineel" waardoor ik wel een allrisk verzekering kan afsluiten maar dan normaal. Nou, dan weet je wel wat het kost. Ik rijd door dit geouwehoer al jaren WA met alle risico's van dien.
CaddyMK1-86
20-08-2018, 11:16
super fijn dat het bij de RDW goed is verlopen!
super knap en goed gemaakt allemaal.
blijft de eerste toelatings- data niet geldig?? krijg je een compleet nieuw kenteken gekregen en heeft je auto een nieuw chassisnummer gekregen (ingeslagen)
Ottie1976
20-08-2018, 11:37
Prachtig project..
Andrew Habraken
24-08-2018, 20:20
super fijn dat het bij de RDW goed is verlopen!
super knap en goed gemaakt allemaal.
blijft de eerste toelatings- data niet geldig?? krijg je een compleet nieuw kenteken gekregen en heeft je auto een nieuw chassisnummer gekregen (ingeslagen)
Volgens mij behoud ik mijn kenteken maar zullen de gegevens aangepast worden: kleur, gewicht, uiteraard motorinhoud en wielbasis.
Moet geen probleem zijn om deze auto op een klassiekerverzekering te krijgen.
CaddyMK1-86
26-08-2018, 19:23
Volgens mij behoud ik mijn kenteken maar zullen de gegevens aangepast worden: kleur, gewicht, uiteraard motorinhoud en wielbasis.
dat verwacht ik ook.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.