View Full Version : toerenteller diesel.....
in mijn caddy mk1 ligt een 1.9 td
echter heb ik geen toerenteller, aangezien deze nooit hebben bestaan voor mk1 diesel...
nu heb ik een tellerbak van een golf 2diesel , met 1 stekker.ik denk, zet m ff om...
niet dus..
de stekker van een mk1 is breeder..
de aansluiting op de tellerbak van golf 2td heefd 2 rijen fijne pinnekes, en de originele van mn1 schuift over de printplaat heen.
iemand die toevallig een schema heefd?dan kan ik kijken voor een stekker van golf 2 td met een stukje kabelboom, en alles omsolderen oid....
iemand tips?
in mijn caddy mk1 ligt een 1.9 td
echter heb ik geen toerenteller, aangezien deze nooit hebben bestaan voor mk1 diesel...
nu heb ik een tellerbak van een golf 2diesel , met 1 stekker.ik denk, zet m ff om...
niet dus..
de stekker van een mk1 is breeder..
de aansluiting op de tellerbak van golf 2td heefd 2 rijen fijne pinnekes, en de originele van mn1 schuift over de printplaat heen.
iemand die toevallig een schema heefd?dan kan ik kijken voor een stekker van golf 2 td met een stukje kabelboom, en alles omsolderen oid....
iemand tips?
Dokter D
08-08-2013, 22:09
http://www.a2resource.com/
ook iemand een iets duidelijkere omschrijving/ cq schema?
ik ga zo naar de golf 2 diesel waar deze klok uit komt, even de stekker eruit knippen.
en dan wil ik eens in de mk1 gaan hobbyen..
tevens heefd mijn oud dashbord opeens kuren, het knipperlichtlampje blijft branden,knipperlichten doen het niet, de alarmlichten wel....
het relais heb ik al uitgewisselt....
net op de sloop de kabelboom vanaf de teller, tot de zekeringkast meegenomen.nu eens kijken of ik het geluk heb dat ik hem zo in mijn zekeringkast kan prikken :D
ik kwam erachter dat het een 1.6d was, maar het was een leswagen geweest, de pedalerie aan de bijrijderskant zat er nog in, dus voor de liefhebber.....????
Als dat op een golf 1 past wel. Ik heb namelijk een 1.6d automaat staan die nieuw als leswagen is afgeleverd. De gaten zitten nog in het schutbord, maar de pedalen zijn reeds verdwenen. Waar ligt het spulleke ergens?
Als dat op een golf 1 past wel. Ik heb namelijk een 1.6d automaat staan die nieuw als leswagen is afgeleverd. De gaten zitten nog in het schutbord, maar de pedalen zijn reeds verdwenen. Waar ligt het spulleke ergens?
je hebt pb!
kabelboom past dus niet in mn zekeringskast :shake:
dus nu wil ik mijn originele stekker van mk1 afknippen, en daar de aanssluiting van de golf 2 diesel op monteren, heefd hier iemand een schema van, heb al op dobbelwopper gekeken maar daar kom ik niet helemaal uit.....
ik moet weten welke kleur draad van de mk1, moet aangesloten worden op welke kleur van de mk2 klok....
wie o wie???
kabelboom past dus niet in mn zekeringskast :shake:
dus nu wil ik mijn originele stekker van mk1 afknippen, en daar de aanssluiting van de golf 2 diesel op monteren, heefd hier iemand een schema van, heb al op dobbelwopper gekeken maar daar kom ik niet helemaal uit.....
ik moet weten welke kleur draad van de mk1, moet aangesloten worden op welke kleur van de mk2 klok....
wie o wie???
mijn mk1 teller heefd 13 kabel aansluiting op de stekker.. die van de mk2 15kabels...
zo,
ik ben erachter dat de km2 klok een neuer ZE vanaf bj 1989 is zonder mfa
hiervan het schema gezocht, alle kabeld gelabelt op klemnummer en aanduiding op het schema.
nu het zelfde doen met de kabelboom van de mk1, alleen ben ik erniet zeker van of deze klopt, het gaat om een 86er caddy, waar een 1.9td in gelepeld is..
verder lijkt de kabelboom van de klok origineel en niet aan geknipt of gekoppelt.
ben ik op de goede manier bezig of...... :eek: :eek: :eek: ??????
ik zou eerst eens even op mijn gemak kijken of de kleuren combinaties niet overeen komen, vw kennende is de kans zeer groot.
Ik heb geen pb gehad, keertje opnieuw zenden? Alvast bedankt :thumbup:
Dokter D
09-08-2013, 14:04
Veel duidelijker dan A2 wordt t niet.
Ff rustig kijken en je ziet t wel.
Alle pinnummers staan duidelijk omschreven.
ik zou eerst eens even op mijn gemak kijken of de kleuren combinaties niet overeen komen, vw kennende is de kans zeer groot.
Ik heb geen pb gehad, keertje opnieuw zenden? Alvast bedankt :thumbup:
opnieuw verzonden! :thumbup:
ik heb dat ook eens gedaan, lang geleden, dacht ook een kabel naar de alternator hebben moeten bij leggen, waar dat ik dat schema gedaan heb weet ik echter niet meer maar denkt wel dat er wat kleuren overeen komen,
zo, paar uurtjes in de weer geweest met de klokken en de spaghetti eromheen
het schema van de golf 1. de helemaal rechtse in de volgende link lijkt helemaal te kloppen,
http://www.doppel-wobber.de/forum/Information_53_VW-Golf-Kombiinstrument.html
echter vind ik voor de mk2 klok niet hetjuiste schema....
http://www.doppel-wobber.de/forum/Information_162_VW-Golf-Kombiinstrument.html
kijk bij : Belegung neue ZE
für Tachoeinheit mit neuer Elektrik ab Baujahr August 1989 (ein Steck-
Anschlüsse)
de temperatuur meter, brandstofmeter t lampje van het waternivo doet het.....
maar ik vind ook nergens in het schema de aansluiting voor toerenteller ed.mfa heb ik ook niet...
terwijl het schema mij toch echt voor een diesel lijkt, aangezien nummer 20 voor het voorgloeien is.....
wie kan mij uit de spaghetti helpen???? :eek: :eek:
de aansluiting van de stekker klopt.
en aan dokter d.....
op www.a2resource.com vind ik er geen van een golf 2 diesel met toerenteller aansluiting....
niemand opties? :confused:
Ik moet het nog wel ergens hebben ik heb dit ook bij mijn caddy gedaan ik dacht dat ik het ook al eens eerder op het forum gepost had dus misschien de zoekfuncie eens proberen.
Thnx ,ik ga morgen meteen aan de slag. :thumbup:
suces ermee je moet trouwens wel een dynamo met een w aansluiting hebben daar komt het signaal voor de toerenteller vanaf ook moet je je steunen voor de klok aan passen anders past de type 2 klok niet.
Ja dar met de steunen ,kwam ik ookachter toen ik klaar.dacht te zijn haha.
Alles is aangesloten.toerenteller werkt.
Echter,blijft het knipperlichtlampje lichtjes branden,het knipperlicht doet het niet,de alarmlichten doen het wel.
Verder als ik start en wegrijd,doet de toerenteller het zoals het hoord.heb ik nu een menuutje gereden,dan begint er van achter mijn toerenteller een zoemend geluid,dat zwaar irritant is.ik denk dat ergens iets niet goed.is aangesloten.maar wat?hij begint pas.te zoemen als ik wat gas heb gegeven en gereden heb.als ik start,en niks doe blijft het stil...
Verder zit er aan de nieuwe klok een.paarse draad,deze zou zijn van de snelheidsmeter uitgang....ik neem aan dat deze vrij blijft?
En mijn olielampke.en grootlicht lampje doen het niet,de lampjes zijn niet kapot.... :confused:
Alle verbindingen wel goed gesoldeerd ? en is je massa goed hierdoor kun je de gekste storingen krijgen.
Bij mij heb ik het een jaar of 10 geleden gemaakt en het nog steeds prima.
voorlopig zit alles met kroonsteentjes gekoppeld, zodat ik nog wat kan veranderen.als alles naar behoren functioneerd word het gesoldeerd.
ik zal straks eens naar de massa kijken, deze zit gewoon onder mijn dashboard toch?
En voor alle duidelijkheid,de schemas op.doppel wobber en hier op t forum kloppen niet,overblijvende kabels en niet functioneren van de klok,dus Dankjewel ,een week bezig een hoop ergernis,en nog niks!
knipperlicht probleem is opgelost. :)
feit is, dat als ik gewoon wegrijd er niks zoemt oid toerenteller werkt ook gewoon.
ga ik accelereren en de motor moet wat meer werken(boven3500 toeren) dan begint het zoemetje weer, en net toen ik naar huis reed vanuit de werkplaats begon het zoemetje weer, en tegelijkertijd begon het olie lampje te knipperen.dus, koppeling in, motor uit, motor aan koppeling op en gewoon weer verder zonder oie lampje dat knippert of een zoem achter de klok...
zodra ik weer eens flink gasgeef, begint het weer te zoemen en te knipperen.
nu zijn er 2 oliedruk aansluitingen op de teller, 1 van 0.8bar en een van 2.0bar.
ik denk dat het hier wat mee te maken heefd.
hieronder het schema van het nieuwe type ZE tacho instrument
Klemme Belegung Klemme Belegung
1 Aussentemperaturgeber MFA 15 Modeschalter MFA
2 Geber Kühlmittelmangelanzeige 16 Ladekontrolle LIMA
3 Masse (KL 31) 17 Geber Öltemperatur MFA
4 Reset MFA 18 frei
5 Motormasse Zylinderkopf 19 Aussentemperaturgeber MFA
6 Memory MFA 20 Vorglühanlage
7 Geschwindigkeitssignal Ausgang 21 Geber Kraftstoffanzeige
8 Öldruckschalter 2 Bar 22 frei
9 Öldruckschalter 0,8 Bar 23 Geber Motortemperatur
10 Klemme 1 24 Blinker
11 Klemme 30 25 Fernlicht
12 Beleuchtung 26 frei
13 Klemme 15 27 frei
14 frei 28 frei
hieronder het schema van de mk1
ab August 1980
Klemme Belegung
1 Beleuchtung
2 Masse
3 Tank
4 Kühlmitteltemperatur
5 Drehzahlmesser
6 frei oder Zeituhr
7 Fernlichtkontrolle
8 frei
9 Öldruckkontrolle
10 Vorglühkontrolle
11 frei
12 Klemme 61
13 Blinker
14 Plusleitung
de aansluitingen van MFA komen te vervallen, deze heb ik niet.
zoals je ziet komt er het een en ander niet over een
de motor temperatuur van type 2 is neem ik aan de koelvloeistoftemperatuur..
verder is er nog 7 Geschwindigkeitssignal Ausgang deze blijft neem ik aan vrij..
maar nu..
hoe en wat...
Nou,het funktioneerd,zonder zoemen! U heefd een wasmachine gewonnen!! :thumbup:
Vraag me even niet hoe,maar alles.werkt.
Zodra alles is gesoldeerd zal ik even een schema maken,en posten.
Alleen knippert het waternivo lampje,dit kan komen omdat ik tydelijk een ander koelvloeistofvaatje zonder sensor gebruik.
Morgen de sensor.eens insteken en ik het water leggen,kijken of ehet lampje.dan uit gaat....
Maar in het schema van de mk1 staat alleen de temperatuur,niet het nivo.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.