View Full Version : carb afstellen,,,waar zitten die schroefjes????
De titel zegt het al
Ik wil mijn carburateur afstellen van de 1.3 MH uit '88 met het luchtfilterhuis er af zie ik nergens de schroefjes om het mengsel te regelen
Na het op tijd zetten van de ontsteking (met lamp) loopt hij erg moeilijk stationair zou eigenlijk wat sneller moeten
Daarmee hoop ik dat het inhouden en er vervolgens als een raket vandoor gaan opgelost is
Het lijkt wel of ie eerst moet nadenken voor hij gaat trekken als ik gas geef
gewoon een simpele hol oprijden lukt ook niet zonder aanloop dan slaat hij af (geen kracht genoeg)
Misschien iemand een idee wat het ook anders nog kan zijn?
slangen lekken niet
bougiekabels zijn goed
bougies zijn nieuw
ontsteking nieuw,,,echt nieuw
carburateur is niet vervuild
ik merk wel dat er vet benzine of olie (of allebij) aan de deksel zit van de pan
Heeft dat misschien een rede?
BruceKimberly21
16-08-2013, 19:58
Als je voor je wagen staat aan de linkerkant van de carbu heb je een plastic buisje daar zit de regelschroef voor je Co en je stationair is met veertje op de schroef normaal is ook al ff geleden dit is wel zo als het een pierburg carbu is, ik zou ook eens de flens(rubbber gedeelte) waar hij op gemonteerd is controleren op scheurtjes ;)
Okee bedankt,,ga morgen even kijken
Het is idd een pierburg carburateur
Bedoel je waar die op het spruitstuk gemonteert zit?
Moet ik hem er afhalen of gewoon kijken naar wat er evt aan pakking uitsteekt ofzo?
Voetpakking is goed?
Co schroef zit links voor.
Co is vuistregel geloof ik: helemaal in en dan 2 slagen uit.
Kan zijn dat die dan te hoog staat maar dit is een kwestie van luisteren en voelen.
Op de carb heb je een rij van 3 schoefjes naast de gasklep. De bovenste, luchtmengel dacht ik, bepaald ook hoe soepel de motor stationair loopt.
Dit pennetje kan je kan je iets verdraaien. Je zal merken dat de motor mooier of rotter gaat lopen. Zet m zo dat deze lekker strak loopt.
Vervolgens stationair toerental:
Linksachter zit een schroef in een buisje. Dat is de stationairschroef. Zet je dimlicht aan, wat loopt de motor ineens moeilijk :) draai het toerental op tot deze zuiver loopt. Meestal tegen de 1000 rpm, maar dat verschilt per blok.
Dit werkte bij mijn gebakje prima. Verbruik rond de 1/15. Bougies koffiebruin 😄
Nou heb de carb er af gehad en die pakking was/is goed, heb er toch maar een nieuwe voor besteld en gemonteert, geen verschil
Ik ben met warme motor heel voorzichtig aan de schroefjes gaan proberen en hij ging niet veel beter lopen moet ik zeggen
Hij liep IETS beter als hij deed maar de dag er op startte hij niet meer (verzopen) en meuren naar benzine
Nu heb ik alles weer terug gezet zoals het stond en hij heeft nog 2x willen aanslaan en zo'n 3 seconden half gelopen (als een oude koude diesel) en daarna niets meer
De bougies vonken als je ze tegen de motor houd en de cilinders zijn droog (ik bedoel staan niet vol benzine,,omdat ie verzopen is geweest)
De stelschroeven heb ik EXACT terug gezet zoals ze stonden maar hij wil niet starten
Af en toe wil hij even mee draaien met de startmotor als ik vol gas geef maar loopt niet op eigen kracht
Zelfs de plaatselijke garage weet het ook niet (suzuki) die willen er een nieuwe carb opzetten voor een bedrag waar ik NÓG een golf van zou kunnen kopen
Weet iemand of er met afstellen iets van een begin positie is?,,,bijv alles dicht en van daar uit afstellen?
Ik verwacht dat een nieuwe of andere carb ook niet direct goed zal staan dus vandaar mijn vraag
the daantjee
25-08-2013, 13:45
hey,
mocht je er niet uitkomen met je carb, ik heb een piereburg staan van mijn golf 1300 hk. deze deed het goed. enkel heb ik mijn golf omgebouwd naar injectie.
Mvg,Daan
Hallo Daan
Da's in ieder geval fijn om te weten, hij heeft het gedaan (ook al was het niet zo als het moet) dus in theorie met alles weer precies zo als het was terug gezet zou hij het weer gewoon moeten doen (al is het maar half zacht)
Een kennis van me heeft er gister avond nog naar gekeken en die zegt dat hij niet genoeg benzine krijgt,,,maar je kan duidelijk zien dat met starten wel degelijk benzine inhet spruitstuk wordt gespoten
Vanmiddag toch nog eens proberen en wat meer benzine geven
In ieder geval bedankt en als ik hem nodig heb pm ik je wel ff
gr ed
luchtfilter eraf, glas benzine nemen en beetje in de carbu gieten en dan sleutel overdraaien. of je kan proberen startpiloot/remmenreiniger erin te spuiten
als die dan start, dan krijgt die idd te weinig benzine.
als je aan je gashendel trekt, zou je een straal benzine in de carbu moeten zien spuiten (acceleratiepomp). dit niet aanwezig, dan moet die idd ff nadenken voor die vooruit gaat (krijgt namelijk geen extra benzine terwijl je net de gasklep opende en vollop verse lucht gaf).
terwijl je dan toch remmenreiniger/startpiloot hebt, spuit ff over op als de motor zo half prutteld. loopt die ineens lekkerder, heb je het lek gevonden.
ik ga toch voor vacuumlek ergens, of je carbu is er echt aan.
in mei vond ik een topic van u auto waar de carbu door ene dragon goed was bevonden? dit is nog altijd zo?
je ontstekingstopic vond ik ook terug, zijn dit nog steeds dezelfde problemen die je ervaart? verergerd? of nieuw probleem?
Nee ik heb de wagen gekocht met dit probleem
Volgens de verkoper is die carb uit elkaar geweest en "gereviseert",,of dat inhoud dat ie schoon is gemaakt of dat ie ook onderdelen vervangen heeft is onduidelijk (kan de verkoper ook niet meer vinden)
Ik ben er mee naar dragon gegaan omdat de carb uit elkaar was geweest en misschien was dat wel door een beunhaas gedaan,,,je weet het niet
Dragon heeft eea recht gezet en de slangen opnieuw en GOED aangesloten,,,het schijnt dat sommige verkeert zaten
De problemen bleven en toen is ie naar de ontsteking gaan kijken en die op tijd gezet
Met de testrit ben ik geeneens van de parking afgekomen omdat hij niet wou optrekken dan sloeg hij af, hij liep netjes maar totaal geen vermogen als er belasting werdt gevraagt
Dragon wist het ook niet meer dus alles terug gezet zoals hij het beste werkte en ik naar huis
Later bleek dat de manier van afstellen verkeert was en nu staat ie wel goed op tijd maar de problemen blijven enigzinds
Gister avond heb ik hem weer lopent gekregen (idd te weinig benzine), dankzij de uitleg van tim j qua co, dit heb ik als uitgangspunt gebruikt
maar ik krijg hem nog niet helemaal goed
Nu is het enige nog dat hij met optrekken reageert alsof ik in een te hoge versnelling zit en door het gas diep in te trappen gaat dit beter maar als ie dan pakt schiet hij vooruit (heel irritant rijden zo) en ik weet niet of dit kwaad kan voor de motor
En het verbruik was 1 op 11 en dat moet beter kunnen
Na dit carb verhaal weet ik het verbruik niet maar ik verwacht niet dat het nu beter is
Dus in een notendop:
De klachten zijn uiteindelijk WEL verbeterd maar nog niet helemaal weg
Ontsteking is inmiddels goed en kan zelf evt bij of afstellen
De carb durf ik eigenlijk niet meer aan te komen omdat die het nu weer een beetje doet
Het gekke is dat als hij op toeren is gaat hj als een speer (eigenlijk beter dan je van een 1.3 zou verwachten) maar zo in de stad is het een draak om mee te rijden
Heb het idee dat de ontstekingsvervroeging niet werkt.
Heb je een stroboscoop? Dan kan je controleren of die wel vervroegd met verhoogt toerental.
rijd die goed in lage versnelling (1e, 2e) of in hogere versnellingen als je volgas gaat?
ik heb jaren gesukkeld met een zelfde probleem op een 2.0 motor, stotteren en bokken in 1e en 2de. het maakte niet uit of die op 1000 of 5000rpm reed. t was kut. eens in 3de begon die goed te trekken en in 5de ging die vlot over de 200 heen.
als ik met de caravan eraan reed, ging die in 1e en 2e ook fantastisch goed. zolang die maar goe belast werd, geen probleem. is 10keer afgesteld geweest en reed dan goed, dag erna was het weer miserie in 1e en 2e. Bijna alles van de motor is vervangen geweest buiten onderblok, krukas en zuigers. probleem werd nooit gevonden. de auto reed wel beter als de stationair mengsel vijs 12toeren werd uitgedraaid (jaja 12!!!!). normaal is dat tussen 2.5 en 3.5toeren uitdraaien. op 13toeren valt het vijsje eruit). auto knalde uit de uitlaat bij afremmen op motor, maar trok op voor zot.
heb er op 10 000km 1 versnellingsbak, 6koppelingsplaten, 2aandrijfassen en een achteras mee kapot gekregen. ook verschillende carbus geprobeerd zonder succes. met een 3.0V6 carb liep die lekker maar rookte zwart op volgas. na wisselen en afstellen van de 'nieuwe' carb ging alles goed... tot de dag erna weer. motor is er ondertussen uitgehaald, koste mij teveel aan randonderdelen die hij kapot maakte.
ik begin bij u te vermoeden dat er bij de carb toch iets scheelt. al eens geporbeerd een andere te vinden en gewoon ff te swappen? zo kan je die het beste uitsluiten.
Heb het idee dat de ontstekingsvervroeging niet werkt.
Heb je een stroboscoop? Dan kan je controleren of die wel vervroegd met verhoogt toerental.
Yep,,,met de strobo er op trekt het kerfje naar achter als je gas geeft
Als je er op blaast blijft de druk ook in het slangetje, destijds zag ik ook iets bewegen in de ontsteking zelf waar die troep uit was gekomen
Heb een strobo gekocht dus op ieder moment af/bijstellen is geen probleem
Ook weet ik hoe en heb het zelfs opgeschreven op een stickertje in de doos waar ie in zit
ff uit het blote hoofd:
warme motor
1e bougiekabel omklemmen met het tangetje
+ en - aansluiten
slangetje los van de vervroeger en AFDOPPEN!!! :D
ontteking los zetten en draaien tot het kerfje op het achterste maantje/plaatje eeuhh dinges staat,,bij sommige bekend als Z op de vele tekeningen die ik al voorbij heb zien komen
Ik heb hem ivm het zeer langzaam stationair een heel klein tikkie er voor gezet omdat de motor loopt als een diesel dus te langzaam
als hij afgesteld is zal het kerfje er precies op komen te staan (met de gashandel getest)
Verder weet ik het ook niet
edit: in de huidige afstelling maakt het geen verschil als het kerfje er op of net er naast staat (heb ik ook uitgeprobeert) de motor blijft het in beide gevallen even beroerd doen
rijd die goed in lage versnelling (1e, 2e) of in hogere versnellingen als je volgas gaat?
ik heb jaren gesukkeld met een zelfde probleem op een 2.0 motor, stotteren en bokken in 1e en 2de. het maakte niet uit of die op 1000 of 5000rpm reed. t was kut. eens in 3de begon die goed te trekken en in 5de ging die vlot over de 200 heen.
als ik met de caravan eraan reed, ging die in 1e en 2e ook fantastisch goed. zolang die maar goe belast werd, geen probleem. is 10keer afgesteld geweest en reed dan goed, dag erna was het weer miserie in 1e en 2e. Bijna alles van de motor is vervangen geweest buiten onderblok, krukas en zuigers. probleem werd nooit gevonden. de auto reed wel beter als de stationair mengsel vijs 12toeren werd uitgedraaid (jaja 12!!!!). normaal is dat tussen 2.5 en 3.5toeren uitdraaien. op 13toeren valt het vijsje eruit). auto knalde uit de uitlaat bij afremmen op motor, maar trok op voor zot.
heb er op 10 000km 1 versnellingsbak, 6koppelingsplaten, 2aandrijfassen en een achteras mee kapot gekregen. ook verschillende carbus geprobeerd zonder succes. met een 3.0V6 carb liep die lekker maar rookte zwart op volgas. na wisselen en afstellen van de 'nieuwe' carb ging alles goed... tot de dag erna weer. motor is er ondertussen uitgehaald, koste mij teveel aan randonderdelen die hij kapot maakte.
ik begin bij u te vermoeden dat er bij de carb toch iets scheelt. al eens geporbeerd een andere te vinden en gewoon ff te swappen? zo kan je die het beste uitsluiten.
nee het is JUIST in de lagere versnellingen 4 en 5(eco) is het het minst erg maar toch enigzinds ook
Als ik stop en weer wil optrekken met de auto nog iets na rollend is er niet mee te vertrekken dan is het van buiten gezien net of ik mijn eerste rijles krijg
In de hoge versnellingen is het VÉÉL minder en in de eco versnelling gaat ie in notime naar 150 en ik durf niet harder omdat ik het blokje wil sparen maar ik denk dat 160 er ook wel in zit,,,hoe hard kan zo'n 1.3 eigenlijk normaal gesproken?
Wat er ook aan scheelt is dat ik rij altijd ongeveer 100/110 en niet harder
en zoals ik al zei daar zit hij zo, maar dan eerst zit ik zo'n 3 minuten konstant in te houden en mijn been op te tillen omat ie dan toch harder gaat rijden en daarna weer een tijdje moet ik het gas diep intrappen om aan de 100 km te blijven (dit op een vlakke weg zonder (tegen)wind)
Ik verwacht dat dit hier ook mee te maken heeft en zo niet is dat voor latere zorg,,,ik wou het alleen wel ff melden
Ik was er wel bang voor maar ik heb (nog) geen andere onderdelen kapot door dit euvel
Een andere carb heb ik nog niet geprobeert omdat ik financieel niet zo lekker zit en kan gewoon geen 100 euro missen om er achter te komen dat dat ook niet het probleem is,,,Moet er een ander komen dan moet dat maar, maar niet zo maar ff proberen
net hetzelfde als ik dus had hé. vertrekken aan de lichten was een ramp, maar eens op snelheid ging die er vandoor. volgens fabrikant kon mijn 2.0 179km/h halen. ik ben er dikwijls tot boven de 210 mee gegaan. omdat tellers afwijken zelf eens een gps bijgehaald en 195 gehaald. autosnelweg was toen op, moest de afrit hebben. maar effectief aangetoond dat ik al minstens 16km/h harder ga dan fabriek
een 1.3 uit 83 kan 151km/h halen.
welke brandstof tank je? als je er 98 in doet, tank dan in een ander station eens 95. rijd je op 95, tank dan ergens anders eens 98. heb ooit een auto gehad (opel) die onder de kap zo een blokje had die ik moest omsteken als ik op 95 of 98 reed. instellen op het ene en rijden op de andere resulteerde in slecht rijgedragd. stationair en volgas ging goed, alles ertussen was miseren. ff blokje gewisseld en reed goed. was zo een "octane switch/key/adjuster".
ontsteking kan niet zoveel fout mee gaan, de vonk is er of is er niet. denk eerder dat je carb tegenwerkt. te weinig benzine bij halfgas, genoeg als je volgas gaat.
wat voor carb zit daar trouwens op (ben namelijk niet op de hoogte van VW benzinemotoren).
2dehands ook geen carbs te vinden? kan je die 'reserve' dan toch al eens opengooien om eruit te leren. hoeft ook geen 100€ te kosten hé (ik heb een 1.8motor te koop staan en krijg daar biedingen van 25 en 35€ op. blok, bak, inlaat, uitlaat en kabelboom. heb van miserie de boel gedemonteerd en gooi hem in oud ijzer)
De km teller zal dan wel afwijken want ik heb bij 155 km ongeveer het gas los gelaten omdat je duidelijk kon horen dat het blokkie op zijn top liep maar hij was nog volop aan het accelereren, zegmaar dat het voelde alsof hij maar de 180 wou
Nu hoeft dat voor mij niet zo, ik rij toch niet hard
Ik heb liever dat ie zuinig is ( hollander hé? :D )
Heb zojuist nog eens naar de slangen gekeken en hoewel ze er goed uit zien ga ik die maar eens vervangen om ECHT uit te sluiten, tevens een nieuwe bus remmenreiniger te halen want die is op
Het enige wat er niet zo fris meer uit ziet is de slang van de carterontluchting maar die moet goed zijn want die wordt ook hard als ik er op blaas, hij voelt alleen een beetje verteert aan zeg maar
Wat voor carburateur ik heb weet ik niet 2e3 heb ik mij laten vertellen maar het kan van alles zijn
Kan je dat ergens zien net als motor of bakcode's?
Met tanken gooi ik er altijd euro in,,,eigenlijk let ik niet zo op 98 of 95
Ik heb geen katalysator dus die kan ook niet kapot dus heb ik mj nooit zo in verdiept eigenlijk
Volgens mij moet ie het op ouderwetse super ook gewoon doen maar is duurder
Dutch_Jetta_GT
29-08-2013, 19:18
luchtfilterhuis eraf halen dan staat het op de bovenrandwat voor carb je hebt
Ik heb zelf een 2E op mijn MH motor zitten
Ding draait prima op 95, e10 erbij vindt ie niet fijn.
Ding draait prima op 95, e10 erbij vindt ie niet fijn.
Oh,,,toch niet?? :eek:
Ik dacht dat het niet uit zou maken omdat in '88 nog veel auto's op super liepen en deze katloos is én de vulhals is niet beveiligt met zo'n blikken plaatje waar alleen een kleine spuit in past
Zou het kunnen dat die andere dude het eens gedaan heeft dat ik nu deze ellende heb?
Keertje kan geen kwaad, ding zou gewoon weer goed moeten lopen als er kale euro95 in gaat.
Kan je anders een filmpje maken van het slechte draaien?
Kan je anders een filmpje maken van het slechte draaien?
HA HA HA IK,,,,,een filmpje?
Nee maken gaat wel maar die krijg ik nooit op de computer
De laatste opname die ik met mijn camera heb gemaakt waren nog van dinosaurussen
Stationair loopt ie wel (nog iet wat langzaam)
Het is enkel met optrekken dat ie eerst in houd en bijna afslaat dan geef je meer gas en dan gaat ie er van door als een gek
Denk ook niet dat dat makkelijk op film te zetten is
Ik hou mijn hart vast wat donderdag moet ik voor APK en had gedacht het wel al opgelost te hebben
Daar gewoon de brug op rijden moet al met een gangetje want anders slaat hij af (te weinig kracht)
als je het stationair toerental nou iets opdraait?
Help me dan nog eens welk schroefje dat is?
Na het niet willen starten na het gepruts van de laatste keer durf ik eigenlijk niet zomaar weer ergens aan te draaien
links aan de zijkant. Lampje erbij dan zie je een plastic buisje, daarin zit een platte schroef.
motor wel goed warm. gaat om A
http://www.volksforum.com/albums/files/9/1/0/6/photo3_271860.JPG
zet 'm voor het gemak eens op 1000 rpm.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/1/0/6/photo4_153483.JPG
daarna aan schroefje 1 voorzichtig (minder dan een milimeter) links of rechtsom draaien. daarmee 'kan' je 'm strak laten lopen. Wanneer die strak loopt. zet je de lampen aan. en draai je het stationair toerental iets omlaag tot ie moeilijk doet.(900, als die dat leuk vindt)
Co, hoor merk je wel als dat verre van goed is. die kan je ook verdraaien tot ie lekker loopt, herhaal desnoods de vorige stappen opnieuw.
(ontsteking; onderdrukslang los, op 5 graden voor bdp)
Okee, ga ik doen
ik heb geen toeren teller maar Ik laat hem dan wel zo langzaam mogenlijk lopen zonder dat het blok schud zeg maar, nu ligt hij te schudden omdat hij veel te langzaam loopt
Dus als ik het goed begrijp stel je hem af met meer of minder brandstof?
Zuurstof is irrelevant?
Wat bedoel je met "strak laten lopen" met schroef 1?
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
En CO moet je dus verdraaien als alles gedaan is begrijp ik?
TOEVOEGING:
Die schroef om "strakker te laten lopen is dat een holle messing schroef?
Zo ja dan kan ik hier niet aan draaien
Vaster gaat niet en losser dan moet ik kracht zetten en dan schiet hij los en de tor slaat af
Daarna heb ik hem weer wat losjes aan gedraait en weer gestart, dat stukje wat ik hem vaster kan draaien maakt geen verschil, is idd minder dan een mm maar ik merk er niets aan
(ontsteking; onderdrukslang los, op 5 graden voor bdp)
eehhh,,, ik heb een analoge strobo en kan geen graden instellen, het ding flitst en dat is het.
Is het niet genoeg met de vacuumslang van de vervroeger afgedopt en met warme motor het kerfje op Z zetten?
Ik had begrepen dat dat bij een 1.3 voldoende was.
Of begrijp ik het verkeerd?
Ben weer een poosje aan het prutsen geweest en heb én het statianair (schroefje in dat buisje) en de ontsteking aardig verdraait
Zelfs zo ver dat ik met allebij weer terug moest maar het is al wel een eind weg,,,maar nog niet helemaal
Hij meurt ook niet meer naar benzine
alleen draait hij stationair wel wat hard maar dat geloof ik wel,,,als ie maar wel wat zuiniger gaat lopen
wat zou ik dan nu nog kunnen doen?,,,met CO ofzo?
Vandaag de nieuwe slangetjes gemonteerd op de carburateur en met remmenreiniger in de rondte gespoten en bleef gewoon het zelfde lopen,
Ik mag aannemen dat er dan geen lek is?
Na het verstellen van de stationairschroef waardoor ik ook de ontsteking weer opnieuw moest afstellen is het wel stukken beter maar nog niet weg
Ook doet de choke het niet meer nu, als ik s'ochtends startte dan liep hij altijd (ook met warm weer) altijd even iets harder, ik denk dat dit door de automatische choke kwam?
Nu start ik en loopt hij direct gewoon stationair (heel even beroerd en dan steeds beter)
Doe ik mijn kontact aan één keer vol gas en daarna starten loopt ie wel wat harder maar zogauw ik het gas aan heb geraakt is het weer weg
klopt dit?
Iemand een idee?
Vrijdag de auto opgehaald van de APK en moest 250 aftikken voor een paar bandjes ruitenwissers en een nieuwe (2e hands) carb
Omdat de garage weet van mijn situatie heeft ie me gematst en heeft een andere carburateur op de sloop gehaald
De oude bleek de cylinder waar de/een naald aan zit?,,,uitgesleten te zijn vandaar dat hij niet aftestellen zou zijn, als de cylinder dicht zat liep de brandstof er gewoon langs en als je dan gas geeft komt er een hele dot benzine door waardoor hij dan (even) verzuipt en dat is dat inhouden geweest schijnbaar
Hij heeft de onderdelen laten zien en idd was er een bus/buis/schacht die dus niet recht was maar conisch afliep
Hij rijdt weer als een trein zonder pruttelen of inhouden
Alleen lijkt hij minder fel als eerst maar dat vind ik niet erg
Misschien dat hij nu ook wat zuiniger gaat lopen,,dat zou wel zo prettig zijn
PROBLEEM OPGELOST :thumbup:
Hoe kan ik de golf het beste aansteken?
Ik heb na een week probleemloos met een andere carb rondgereden en iedere keer had ik een grote glimlach en nu kan ik wel gillen
Het inhouden en bijna afslaan tijdens het optrekken is weer helemaal terug en erger dan dat het was
Iedere keer als ik geschakelt heb dan wil ie niet trekken hij houd in maar slaat niet af maar het lijkt alsof ik in een te hoge versnelling zit
Dan met vol gas geven gaat ie hortelent en stotent toch heel langzaam steeds harder rijden en op een bepaald moment schiet hij vooruit en lijkt het alsof er niets aan de hand is
Vanuit stilstand optrekken moet met veel toeren anders slaat ie wel af
De vacuum vervroeger op de ontsteking is goed
Hij trekt volgens de test met remmenreiniger geen valse lucht
Ontsteking is goed en staat goed afgesteld
vorige week is er een andere carb opgegaan en was het even weg maar nu weer terug en erger dan eerst
Ik weet het niet meer
Het is een 1.3 uit "88 met motorcode MH
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.