PDA

View Full Version : gx blok tunen, iemand ideeen low budget?


pascal76
14-08-2013, 18:07
Wie heeft er enig idee wat een goede en goedkope manier is om mijn GX blok wat meer vermogen te geven en eventueel snellere acceleratie?
Kan ik zomaar een kop van een gti erop zetten zodat ik 110pk heb?
Hoor graag als jullie optie's hebben.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/6/3/4/golf13_88316.jpg

jorg-maashees
14-08-2013, 18:47
Spaghetti spruitstuk, sport nokkenas, kop vlakken en flowen, vliegwiel afdraaien, dikker uitlaatsysteem. Echt low budget gaat niet....

Je zou een gti 8v nokkenas kunnen gebruiken, niet duur, maar zal ook geen schrikbarende winst geven....

Niles
14-08-2013, 18:58
Sommige gxen hebben een kat. Deze verwijderen. Verder zoals jorg zegt: als je de compressie omhoog brengt een een gti nokstok er zet en de ontsteking iets vroeger. Dan heb je praktisch een gti blok. Verder kun je misschien nog een k&n inleg filter plaatsen. En het co iets omhoog draaien. Een warmdraai regelaar van een audi/16v met vacuum pakken, deze verstelbaar maken (google). Groot gasklephuis. En goed afstellen!

Scirocco_1600
14-08-2013, 19:04
goedkoop vermogen bij steken ? .... afblijven , het is zijn geld niet waard .

koopt u een turbo motor ( g60 , 16vg60 , 20vt ) daar heb je low budget al meer vermogen dan de gx

jorg-maashees
14-08-2013, 19:33
Ik had op mijn vorige mk2 1600 een 16v uitlaat van voor tot achter ( met maar 2 dempers ) en een licht vliegwiel. Hierdoor voelde de motor al een stuk gretiger aan! Als je daar eens mee begint i.c.m. een gti nokkenas. Kost niet zoveel....

MK2-VRT
14-08-2013, 21:17
Je merkt er haast niks van, wint er amper vermogen mee, het meeste zit hem tussen de oren..

Kevert
14-08-2013, 22:33
Hou het bij een nokkenasje met een spaghettie spruitstuk incl een knappe diameter uitlaat, dan rijd het best wel leuk. Je zou later ook nog een paar carburateurs erop kunnen zetten.
Nokkenas kost +- 300 eu, spaghetti +- 150, uitlaat 450 en setje carbs 350 eu (incl inlaat 450 eu wel te vinden?).
Je hoeft niet alles in 1x te doen toch, ik koop ook elke maand een ding ipv alles in 1x willen. Ik ben een 8 klepper aan het opvoeren en ben al 1,5 jaar bezig met onderdelen zoeken. Heb veel ook 2e hands via mp gevonden, met een beetje geduld en mp incl het forum in de gaten houden kun je de onderdelen vrij goed betaalbaar houden.
Maar wat vind jij duur? Als je al een beetje knappe spullen wilt ben je gauw duur uit.
Me uitlaat koste al 500eu bijv. maar die heb ik ook in delen gekocht zodat het niet meteen een rib uit me lijf was :rolleyes:

Jeff
15-08-2013, 05:42
Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.

Dokter D
15-08-2013, 07:25
:goodpost:

jellehier
15-08-2013, 09:07
Kop vlakken (hogere compressie) is niet al te duur als je zelf handig bent

Andere nokkenas (8v gti as van de sloop?)

Dan heb je zeker op low budget wel winst

Maar zoals eerder gepost voor weinig budget heb je ook een sneller blok
(Al is een 139 PK 16v à €300 wellicht niet zo betrouwbaar meer en zal je daar ook nog een paar honderd aan lagers en pakkingen tegenaan willen gooien)

Lesley
15-08-2013, 09:17
Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.

+1

tim_j
15-08-2013, 13:25
is het blok goed onderhouden?
nog efffectiever is, gewicht lozen :D

pascal76
16-08-2013, 20:16
Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.
Dat is wellicht een idee, maar dan moet ik ook de kabelboom en computer enz. omzetten toch?
(incl. de uitlaat?)

pascal76
16-08-2013, 20:18
is het blok goed onderhouden?
nog efffectiever is, gewicht lozen :D

Blok is perfect onderhouden...vanaf km 0-nu (173500) is de gehele historie bekend en hij heeft maar 1 eigenaar gehad (gestorven met 86jaar) dus dat zit wel goed.
Spinnekop is nieuw, radiator en alle slangen.
Hij heeft elke keer zijn beurtjes gehad.
Wilde er misschien gewoon een gti kop opzetten gereviseerd...?

jorg-maashees
17-08-2013, 05:42
Als je dan een bewerkte kop met een 276gr nokker pakt, dan pak je een leuke winst :thumbup:

jellehier
17-08-2013, 07:04
Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.


Zoals ik eerder ook al zei


Dit is echt niet zo leuk als dat het hier staat


Wat voor blok koop je voor €300?
Waarschijnlijk een afgetrapt blok waar een revisie van aan te raden is.

Dan is het inderdaad ook zo dat je niet alleen het blok nodig hebt maar ook de uitlaat kabelboom etc.

Al met al, als je zon 16v betrouwbaar wilt inbouwen ben je zeker net zo duur uit als gewoon deze 8v lekker opleuken.


Ik zou zelf trouwens altijd een 8klepper boven een 16klepper verkiezen, ik vind ze lekkerder rijden, ik heb tot twee keer toe een 'standaard' gti 8v gehad de gewoon vlotter was dan een 16v, alleen op top snelheid legde ik het af, maar wie rijd er de hele dag op top? Ik heb liever schik tussen de bochten in en bij de stoplichten

pascal76
17-08-2013, 12:05
Als je dan een bewerkte kop met een 276gr nokker pakt, dan pak je een leuke winst :thumbup:

Ik ga eens kijken of ik ergens een goede gti kop (eventueel al bewerkt) uitkan halen.
Eerst binnenkort maar eens de riem vervangen want die is het laatst in 1994 geweest geloof ik....is wel pas 48000km mee gereden, maar toch!!!
Iemand die me daarbij kan helpen :thumbup: in limburg?

Polo1w
17-08-2013, 14:37
Naar mijn id is een 16v voor 300€ vragen om ellende. Volgens mij kan ene wouter hier van t forum er wel over meepraten. Je hebt bij een ombouw nog zoveel meer nodig, wordt al gauw een prijzig verhaal.
Een degelijk onderhouden 8v is oersterk, en zou er ook voor kiezen om deze wat op te leuken.
Ik heb altijd enorm veel lol gehad van mijn dx, ondanks dat het 'maar' een 8v is.
Je zou natuurlijk ook kunnen zorgen dat je een heel goed onderstel maakt, en gewoon loeihard bochten gaat pakken haha... Ook leuk.

pascal76
17-08-2013, 16:35
Naar mijn id is een 16v voor 300€ vragen om ellende. Volgens mij kan ene wouter hier van t forum er wel over meepraten. Je hebt bij een ombouw nog zoveel meer nodig, wordt al gauw een prijzig verhaal.
Een degelijk onderhouden 8v is oersterk, en zou er ook voor kiezen om deze wat op te leuken.
Ik heb altijd enorm veel lol gehad van mijn dx, ondanks dat het 'maar' een 8v is.
Je zou natuurlijk ook kunnen zorgen dat je een heel goed onderstel maakt, en gewoon loeihard bochten gaat pakken haha... Ook leuk.


Ombouwen naar 16v gaat hem al niet worden, daar was ik al uit want dat is me teveel ombouwen...
Ga kijken voor een nette gti kop die al gereviseerd is en misschien iets opgeboord en dan eventueel in combi met een snellere nokkenas.
Als het goed is hoop ik dan op meer koppel en rond de 110pk uit te komen en kan ik mijn uitlaat enz. laten zitten.

Joris_MK1
18-08-2013, 09:29
Als je de 110 pk wilt halen moet je een hogere compressie hebben... Voor zover ik weet is de uitsparing van een GTI kop niet kleiner, dus aan compressie win je niet. Eventueel wat grotere kanalen, maar zonder knappe nokkenas wordt dat ook weinig :)

Joris_MK1
18-08-2013, 09:30
Grotere kanalen betekent meer PK, kleiner meer koppel, overigens... Het is een kwestie van het verschuiven van je grafiek.

Wouter42
18-08-2013, 21:03
Naar mijn id is een 16v voor 300€ vragen om ellende. Volgens mij kan ene wouter hier van t forum er wel over meepraten. Je hebt bij een ombouw nog zoveel meer nodig, wordt al gauw een prijzig verhaal.
Een degelijk onderhouden 8v is oersterk, en zou er ook voor kiezen om deze wat op te leuken.
Ik heb altijd enorm veel lol gehad van mijn dx, ondanks dat het 'maar' een 8v is.
Je zou natuurlijk ook kunnen zorgen dat je een heel goed onderstel maakt, en gewoon loeihard bochten gaat pakken haha... Ook leuk.

LOL. Precies.

Ik heb nu zelf een GTI met een EV blok, 8 kleppen minder dan mijn andere auto maar dit rijdt tenminste, en echt fantastisch ook!

Maar goed, als je het wilt proberen, mijn 16v mag wellicht wel in de bingo. :D

pascal76
18-08-2013, 21:24
LOL. Precies.

Ik heb nu zelf een GTI met een EV blok, 8 kleppen minder dan mijn andere auto maar dit rijdt tenminste, en echt fantastisch ook!

Maar goed, als je het wilt proberen, mijn 16v mag wellicht wel in de bingo. :D

Doe je de 16v weg dan?
Bij bolku tuning schreven ze me al dat ik een gereviseerde gti kop met andere as erop kon zetten en dan rond de 110pk zou moeten kunnen krijgen.
Dit is een redelijke low-budget oplossing wellicht.
Ik denk dat ik komende maand eens bij ze langs ga met mijn gx kop.

jellehier
18-08-2013, 21:28
Ik zou niet naar bolku gaan als ik jou was, maar dat is wat ik zou doen door de verhalen en ervaringen van bekenden van mij, en van wat ik heb gezien en gehoord van mensen hier in de regio die met hem te maken hebben en weten hoe hij handelt.

Spierings
18-08-2013, 21:48
Een gx heeft zowel andere zuigers en een andere kop als de ev (nummers verschillen), dus ik denk dat het verschil van compressie wel een combinatie van beide is. Het is dan ook te verwachten dat je met een gti kop en nokkenas niet op evenveel vermogen komt.

pascal76
18-08-2013, 22:07
Ik zou niet naar bolku gaan als ik jou was, maar dat is wat ik zou doen door de verhalen en ervaringen van bekenden van mij, en van wat ik heb gezien en gehoord van mensen hier in de regio die met hem te maken hebben en weten hoe hij handelt.

Zo'n slechte ervaringen met bolku?

Johan1982MK1
18-08-2013, 22:13
Ik heb er ook veel spullen besteld voor mijn motorombouw. Nooit problemen en snel geleverd. Ook altijd netjes antwoord via de mail.

casss
18-08-2013, 22:25
ik ben er lang geleden ook ooit geweest, en niets ontevreden erover. Aardige vent.

pascal76
18-08-2013, 22:37
ik ben er lang geleden ook ooit geweest, en niets ontevreden erover. Aardige vent.

Dan ga ik toch maar eens bij ze langs cass...hoe is het met de accu btw :)

Joris_MK1
18-08-2013, 22:40
Een gx heeft zowel andere zuigers en een andere kop als de ev (nummers verschillen), dus ik denk dat het verschil van compressie wel een combinatie van beide is. Het is dan ook te verwachten dat je met een gti kop en nokkenas niet op evenveel vermogen komt.

Juistem, jij snapt het!

pascal76
18-08-2013, 22:42
Juistem, jij snapt het!

oke, dus dan klopt het verhaal van bolku niet?
Wat kan ik dan het beste doen...makkelijkste?

Wouter42
18-08-2013, 22:54
Denk dat je beter nog effe kan kijken naar de eerste reactie op dit topic. Motor swap is in ieder geval niet het beste/makkelijkste in jouw geval. :thumbup:

Op hoe veel PK zit je nu? Als je het low budget wilt houden, zal je het verschil in vermogen waarschijnlijk niet gaan merken gok ik.

Kevert
18-08-2013, 22:56
Zou eerder gewoon een originele cilinderkop nemen , die in bewerkte toestand kopen of als dat te duur wordt een gereviceerde originele kop iig 1mm vlakken voor hogere compressie.

pascal76
18-08-2013, 23:00
snap wat je bedoelt wouter....heb jou gti 16v verhaal aandachtig gelezen en dan gaat low-budget niet echt.
Ik zit nu op 90pk

kevert....ik wil mijn kop toch laten reviseren omdat ik af en toe met koude motor een klepstoter hoor.
Verder moet mijn riem vervangen worden...kan de kop dus beter daarvoor laten doen.

jellehier
19-08-2013, 06:07
110 PK kan je vast wel halen met een bewerkte en maximaal gevlakte kop en een hele scherpe nokkenas, vooral een goede nokkenas levert je erg veel op, en een compressie verhoging zal jou blok ook wel goed doen. Maar nokkenas is niet goedkoop, je bent voor een beetje nokkenas zo €300 of meer kwijt.

Wat betreft bolku, er zijn mensen erg tevreden over hem, en er zijn mensen die hele grote problemen met hem hebben... Maak je eigen keus, maar ik ga er gewoon niet heen, better safe than sorry!

fcapri
19-08-2013, 06:27
een motor tunen is een combinatie van alles:
-luchtaanvoer en brandstoftoevoer (luchtfilter, inlaat, carbu, nokkenas, cilinderkop)
-verbranding in de motor (compressie, cilinderkop, ontsteking)
-afvoer uitlaatgassen (cilinderkop, nokkenassen, uitlaat).

je bent dus niks met een nokkenas die zoveel beter kan presteren als je kleine kleppen hebt, een slechte inlaat en originele uitlaat.
net zoals een sportluchtfilter steken geen pk's levert.

ga je nu de kop aanpakken met grotere kleppen en eventueel bewerkt, daar een goeie nokkenas is zodat je motor hoger in toeren kan.
inlaatgedeelte ook aanpassen (inlaatstuk, carbu/gasklep, luchtfilter). korte brede inlaat is voor hogere toeren (korte luchtpulsen), lang smal inlaattraject is voor laagtoerig koppen.
goeie spaghetti uitlaat monteren, deftige diameter en einddempers met nog een beetje tegendruk.

je bent dan ook niks met een getuned blok en dikke uitlaat, als je standaard inlaat en luchtfilter hebt (is zoals ne wielrenner die door een rietje ademt).
net zoals je niks bent met een lang smal inlaattraject en dan een nokkenas voor hoge toeren, of een kort breed inlaattraject (4carbs rechtstreeks op cilinderkop) met dan een nokkenas voor koppel :screwy:

jellehier
19-08-2013, 06:49
Duidelijk was zelf vergeten de aanbouwdelen te noemen, maar natuurlijk moeten did dan ook aangepakt worden, al zul je dan wel boven de 110 PK uit gaan komen

richard-polo
19-08-2013, 08:09
Zo'n slechte ervaringen met bolku?

waarschijnlijk alleen van horen horen...............

pascal76
19-08-2013, 09:06
ik denk dat ik voorlopig eerst eens ga kijken of iemand me kan helpen met distributie te vervangen en daarna nadenken hoe en wat met het blok.
Wellicht is het makkelijker om meteen een gereviseerd gti blok erin te hangen :)
Iemand die me kan helpen met de distributie?

jellehier
19-08-2013, 21:07
waarschijnlijk alleen van horen horen...............


Ja waarschijnlijk wel......

Van horen zien en constateren ook goed?

Kevert
21-08-2013, 15:13
Geen gek woord over jeroen , die heeft me super geholpen. Al duurt het soms even voor je antwoord hebt en je moet begrijpen dat deze man ook gewoon druk aan het werk is dus heb geduld.
Er kan van alles mis gaan , zeker als je er geen ballen verstand van hebt.
Als je iets wilt hebben gewoon langs gaan om iets op te halen , je hebt zelf een paar ogen gekregen dus bekijk eerst goed wat je gaat kopen. Neem eerst info tot je via internet en ga gewoon rond vragen aan mensen zodat je begrijpt waar je mee bezig bent. Als je je er niet in verdiept en als je dan gaat roepen dat je genaaid bent (of weet ik veel wat) is het je eigen schuld geweest.
Heb een hoop spullen daar vandaan en aardig wat heen en weer ge whatsappt met hem dus ik heb dit niet van horen en zeggen.

Weer ff ontopic :
Was je nog van plan om met je blok wat te doen?

pascal76
21-08-2013, 19:26
Geen gek woord over jeroen , die heeft me super geholpen. Al duurt het soms even voor je antwoord hebt en je moet begrijpen dat deze man ook gewoon druk aan het werk is dus heb geduld.
Er kan van alles mis gaan , zeker als je er geen ballen verstand van hebt.
Als je iets wilt hebben gewoon langs gaan om iets op te halen , je hebt zelf een paar ogen gekregen dus bekijk eerst goed wat je gaat kopen. Neem eerst info tot je via internet en ga gewoon rond vragen aan mensen zodat je begrijpt waar je mee bezig bent. Als je je er niet in verdiept en als je dan gaat roepen dat je genaaid bent (of weet ik veel wat) is het je eigen schuld geweest.
Heb een hoop spullen daar vandaan en aardig wat heen en weer ge whatsappt met hem dus ik heb dit niet van horen en zeggen.

Weer ff ontopic :
Was je nog van plan om met je blok wat te doen?

Ik heb toch niets verkeerds gezegt hoop ik?

Over mijn blok....
Er moet een andere riem opkomen en dat gebeurd als het goed is deze of volgende week.
Tunen is zeker nog een optie, maar zoals er al staat LOW-Budget!!!
Ik wil hem nog een hele tijd rijden aangezien het een harde golf2 is en hij pas 1 eigenaar heeft gehad en alles ervan bekend is.
Maar met 2 kleine kids is het gewoon rustig aan en dus daarom Low-Budget.
Liefst zou ik het meteen goed aan willen pakken, maar heb daar geen kaas van gegeten en even de centen niet voor.
Als je optie's hebt dan hoor ik dat uiteraard graag Kevert!!!

fcapri
21-08-2013, 20:18
stap voor stap beginnen dan.
als je een carbu hebt, kan je die reviseren, luchtfilter veranderen, uitlaatlijn vervangen (mogelijks is ze toch al goe geroest), remmen en ophanging vervangen (rubbers) en zorgen dat er goei schoenen onder zitten.

dan heb je toch al een goed rijdende auto en das beter dan een vermogenbeest die zwalpt over de weg.
later kan je dan eventueel nog eens investeren in andere kop/nokkenas want dit zijn al ingrijpende zaken. t zou jammer zijn dat je een hoop kosten maakt, en dat er dan niemand de motor goed lopend krijgt

henricarron
21-08-2013, 21:26
Een goede reinigings- en afstelbeurt door een Bosch-dienst, die kaas heeft gegeten van K-Jetronic systemen, kan ook een behoorlijk verschil maken in de prestaties én het verbruik van een GX blok. De Golf GT4 van mijn zwager was na grondig onderhoud aan het injectiesysteem een compleet andere auto om te rijden.

Hier in Veenendaal heb ik goede ervaringen met Hoogeveen Auto Electrics. In Limburg zal ook vast wel een goed adres te vinden zijn voor genoemde werkzaamheden.

jellehier
21-08-2013, 22:43
http://www.vpcautosport.nl/

Is volgens mij bij jou in de regio wel een goed adres

Kevert
22-08-2013, 12:34
Nee hoor pascal je hebt niks verkeerds gezegd ;) ik wilde alleen duidelijk maken dat je alles zelf in d3 hand hebt, je bepaald zelf wat je koopt en doet.
Maar inderdaad zou je een onderhouds beurt kunnen doen om alles weer soepel te laten lopen en je motor goed te laten ademen. Een spaghetti spruitstuk met een nette uitlaat laat het al weer wat lekkerder rijden in feite. Gewoon alles op je gemak doen, koop wel iets waar je wat aan hebt. Goedkoop is ook niet altijd alles. Liever iets duurder en goed dan goedkoop en halfbakken.
Er is geregeld wel wat op het forum te koop, met een beetje geduld kun je wat leuks vinden voor een mooie prijs.

heinz74
22-08-2013, 16:20
ik persoonlijk (en dat is het dan ook)...zou gewoon een GTI blok opzoeken ..ongeacht de kilometers etc..en dat op mijn gemak deelsreviseren..beetje bij beetje
mocht je er nog iets langer over willen doen zou je daar zelfs nog een andere nokkenas in kunnen leggen..
mooiste is als je zo'n blok kunt horen lopen voordat je het oplaad..de Golf1/2 GTI blokken DX -EV zijn zowat onverwoestbaar, dus als hij iets meer gelopen heeft maakt dat weinig uit..en als hij dan niet rammelt of lagert is het alleen maar beter
dan zou je de kop er af kunnen gooien en af laten persen ,klepsteelrubbers etc ,koppakking ,waterpomp en eventueel de lagers zelf vernieuwen
boren en honen is bijna nooit nodig ..verder zit er niet zoveel troep in een 8v.. de onderblokken zijn gruwelijk sterk..
als je een klein beetje kunt sleutelen kun je het meeste zelf wel
als je blok dan klaar is kun je dat op een lang weekend makkelijk wisselen met je GX moter..de GX leg je dan gewoon in de schuur naderhand
als het dan min of meer een GTI is kun je er altijd deel voor deel een goede uitlaat onderknopen..sportfilter etc etc ..maar dan is de basis al een dikke 110pk..
en DAT rijd dan al stukken beter..

pascal76
24-08-2013, 19:11
Ik denk dat ik ook gewoon eens een goede beurt laat geven en mk2-vrt kan me de boel wel afstellen denk ik.
Eerst maar eens even een benzinepomp zoeken want die heeft het deze week helaas begeven.
Afstellen en andere riem zit er dus even niet in helaas.
Bedankt alvast voor alle respons en tips...super