Log in

View Full Version : Rikkert zijn 75'er Golf


swallowtail1975
16-08-2013, 15:37
Het moest er toch een keer van komen, dus hier is die dan, mijn project topic.
Ik ben inmiddels twee jaar de trotse eigenaar van deze 75'er.

[IMG]http://img850.imageshack.us/img850/624/4j9a.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/850/4j9a.jpg/)

[IMG]http://img839.imageshack.us/img839/83/rpir.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/839/rpir.jpg/)

Ik heb begrepen dat dit een forumhoer is....
Best een geile hoer.
Ik heb er in twee jaar tijd niet bijzonder veel aan gedaan behalve de
carter ontluchting gemaakt, carb. afgesteld, benzine lekkage verholpen etc.
Ook heb ik er niet zoveel in gereden als ik had gewild.
Niet vanwege mankementen maar vanwege tijd gebrek en dergelijke.
Desalwelteplus ben ik zeer content met haar :D

Dan nu, mijn plannen met haar.
Ik hou van origineel, maar ook van hier en daar je eigen inbreng.
Op het moment is het een 1100 met trommels voor :screwy: , die in z'n vier bij 80km/h je al het idee geeft dat de brokken om je oren vliegen als je niet oppast.
Om tot stilstand te komen is ook een aparte ervaring met trommels voor.
Best geinig en alles, maar

http://www.willemvandinther.nl/wp-content/uploads/2013/03/niet-vrolijk-van.jpg

Ik ga er een standaard 16v kr op 40'er solexen inbouwen.
Maar niet eerder voordat ik alles klaar heb staan voor inbouw, dus plaatwerk, onderdelen, blok, bak etc.
Dit zodat ik nog zo lang mogelijk kan genieten van de auto.

Voor het onderstel heb ik wel zo'n beetje alles verzameld.
De bedoeling voor is, Gti draagarm stabi, Scirocco draagarm brug, Scirocco 16v remmerij met 256 schijven.
De bedoeling achter is, Scirocco 16v achteras met stabi, Brax mk4 remmerij met 226 schijven.
Ook heb ik een 22mm hoofdremcilinder met nieuwe
3/15 remdruk-begrenzers, zit alleen nog te twijfelen welke rembekrachtiger ik wil gebruiken, iemand een idee welke het beste te gebruiken?

[IMG]http://img405.imageshack.us/img405/5612/itbs.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/405/itbs.jpg/)

[IMG]http://img22.imageshack.us/img22/6083/jmw2.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/22/jmw2.jpg/)

[IMG]http://img856.imageshack.us/img856/9223/squk.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/856/squk.jpg/)

[IMG]http://img547.imageshack.us/img547/6969/eu2y.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/547/eu2y.jpg/)

Hier moet nog een kleurtje op, weet alleen nog niet wat, zat te denken aan (marine)donkerblauw.

[IMG]http://img266.imageshack.us/img266/4290/zwl8.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/266/zwl8.jpg/)

Neue astappen

[IMG]http://img822.imageshack.us/img822/1884/ka82.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/822/ka82.jpg/)

Dit alles met Powerflex polyurethaan "wubbew" :)

[IMG]http://img713.imageshack.us/img713/4207/3lz3.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/713/3lz3.jpg/)

Draagarmen, naven, toplagers, wiellagers, spoorstangen, fuseekogels, etc, alles nieuw.

[IMG]http://img17.imageshack.us/img17/6329/42sy.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/17/42sy.jpg/)

Pedalerie voor elkaar.

[IMG]http://img547.imageshack.us/img547/2299/x4y7.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/547/x4y7.jpg/)

[IMG]http://img835.imageshack.us/img835/8557/mmty.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/835/mmty.jpg/)

Tank en vulhals nieuw, brandstoftoevoer, opvoerpomp van een 1500 JB, facetpomp met filterking.

Voor de velgen kan ik kiezen uit BBS Mahle 14" 6J rondom, of 15" 6J voor 7J achter.
Moeten nog opgemaakt worden.

[IMG]http://img541.imageshack.us/img541/463/yoxi.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/541/yoxi.jpg/)
15" is wel groot....

[IMG]http://img18.imageshack.us/img18/3025/ew4u.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/18/ew4u.jpg/)
14" is mooi maar dan moet er een spacertje tussen aan de voorzijde volgens mij in verband met de 256 schijven, en ze komen al zo ver naar buiten....

[IMG]http://img24.imageshack.us/img24/2604/9i9u.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/24/9i9u.jpg/)

Wat vinden jullie?
Schroefset zal een KW V1 inox worden.

Wat betreft onder de kap.

[IMG]http://img802.imageshack.us/img802/3158/b0ol.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/802/b0ol.jpg/)

Te reviseren blok.

[IMG]http://img23.imageshack.us/img23/1523/c2dk.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/23/c2dk.jpg/)

Gereviseerde 2Y-bak, gedaan door vwmk2driver :thumbup:
Achterste steun nog even afwerken.

[IMG]http://img199.imageshack.us/img199/3544/v18m.JPG (http://imageshack.us/photo/my-images/199/v18m.JPG/)

Nieuwe Scirocco aandrijfassen.

[IMG]http://img43.imageshack.us/img43/1594/v7op.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/43/v7op.jpg/)

Powersprint spaghetti, de rest van de auspuff volgt nog.

[IMG]http://img833.imageshack.us/img833/9591/8wem.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/833/8wem.jpg/)

Dbilas spruitstuk met kabelsteun, gereviseerde solexen, afgedraaide kelken met filters, misab ringen en cosworth rubbers.
(ja ik weet dat ze verkeerd om staan :) )

[IMG]http://img838.imageshack.us/img838/1432/pnlp.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/838/pnlp.jpg/)

Nieuwe elektronische ontsteking met vacuümvervroeging.

Uiterlijk ga ik niet veel aan veranderen, alleen rubbers met chromen pezen, en dunne chroom/zwarte sierlijsten, origineel uiteraard.
Interieur idem, dus gewoon heupgordels, stoelen zonder hoofdsteun, geen dakgrepen.
Maar wel:

[IMG]http://img849.imageshack.us/img849/7174/8rk3.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/849/8rk3.jpg/)

http://img836.imageshack.us/img836/7051/6pfg.jpg

swallowtail1975
16-08-2013, 15:44
:D Hij is zo lang dat ik er niks meer aan toe kan voegen...
Maar waar het op neer komt is, techniek aanpakken, maar interieur en exterieur zo origineel als mogelijk.

Qua plaatwerk, al een tripje naar Duitsland gemaakt en daar een strakke motorkap zonder gootje, een paar deuren en een paar NOS voorschermen opgehaald.
De motorkap die er nu op zit is gedeukt vooraan, denk van het dicht drukken in de loop der jaren, misschien dat daarom het gootje erin gemaakt is in latere bouwjaren.....
Ik heb nog een paar originele eerste type deuren die strak gemaakt moeten worden.

Al met al ben ik nog wel even zoet.
"Houdt je van de straat" moet je maar denken :D

Tjaap
16-08-2013, 15:56
Dit word een super project. Damn. Alles nieuw.

Barn171
16-08-2013, 16:11
Hmm, ben over het algemeen wel van het origineel houden, maar dit kan zowaar heel goed gaan werken. Iig super goede aanpak. Ik zou alleen de chroom aan het exterier er niet op steken. Dat doet iedereen, ik zou zeggen, houd hem lekker standaard.

swallowtail1975
16-08-2013, 16:16
Thanks!

http://imageshack.us/a/img89/623/ko23.jpg

Dit kon ik ook niet nalaten, originele chromen kever deuropeners en chroom/zwarte raamslingers van een Audi 100 LS, splin-asje is het zelfde.

http://imageshack.us/a/img703/6451/djvq.jpg


NOS aluminium instaplijsten.

http://imageshack.us/a/img203/127/mmie.jpg

Vorig jaar twee NOS cilindertjes en een contact-inzetstuk met twee sleutels op de kop getikt, contactslot en achterklep-cilinder pas gemaakt.
Zo heb je dus een originele complete sloten set met het eerste type sleutel.

swallowtail1975
16-08-2013, 16:22
Hmm, ben over het algemeen wel van het origineel houden, maar dit kan zowaar heel goed gaan werken. Iig super goede aanpak. Ik zou alleen de chroom aan het exterier er niet op steken. Dat doet iedereen, ik zou zeggen, houd hem lekker standaard.

Ik ga der over nadenken Rik.
Echter die veranderingen zijn niet dramatisch, behalve dan de alu lijsten van de deuren, kan je de hele deur zo'n beetje demonteren.

vdWal.
16-08-2013, 16:29
heel erg mooi project! ga deze zeker volgen, geen half werk :cool:

Barn171
16-08-2013, 16:36
Ik zou het echt niet doen dat chroom. Op wit steekt zwart mooi af en het is veel unieker dan dat chroom wat iedereen doet. Klinken ook, ik zou het laten, maar wat je zegt, het is geen jaar-taak om alles terug te bouwen. Succes ermee, en ik ge hem ook volgen, zeker weten.

PS: ik zou de originele delen zoals de trommels wel bij de auto laten, maar als je die specifieke delen wegdoet, dan laat maar weten, ik heb wel interesse.

swallowtail1975
16-08-2013, 17:14
Alles wat van de Golf afkomt gaat in opslag.

Dat wat betreft het chroom wel of niet, heb ik nog alle tijd voor om over na te denken, en dat ga ik dan ook doen :)
Het is op zich wel een tof idee, want het is een basis-Golf, zonder poespas, zo heeft die geen middenconsole, platte deurkaarten achter, diagonale smalle handgreep in de deuren, open handschoenvak, heupgordels, geen hemel-grepen, geen b-style grepen etc.

14" of 15" gasten, wie kan daar wat over vertellen?

Overigens is van het luchtroostertje aan de passagierszijde het hendeltje, om hem open of dicht te doen, afgebroken.
Dit was al zo toen ik hem kocht.

[IMG]http://img694.imageshack.us/img694/7460/5shb.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/694/5shb.jpg/)

Nou is dit hendeltje net even anders dan de latere tittendashboards, heeft iemand toevallig nog zo'n roostertje of hele dash?

Dit is de andere zijde.

[IMG]http://img543.imageshack.us/img543/3333/3vlz.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/543/3vlz.jpg/)

gti-er
16-08-2013, 17:18
super project... :cool:
wel een mooie en originele Nederlander. ;)

Style
16-08-2013, 18:16
Mooi project :D ik heb zelf een rembekrachtiger van een Golf4 gepakt maar dan ook de cilinder ;) is weer net iets groter dan de 22mm.
Ik heb ook een tijdje met een 22mm HRC gereden met een Golf2 16V bekrachtiger ;)

swallowtail1975
16-08-2013, 18:19
Mooi project :D ik heb zelf een rembekrachtiger van een Golf4 gepakt maar dan ook de cilinder ;) is weer net iets groter dan de 22mm.
Ik heb ook een tijdje met een 22mm HRC gereden met een Golf2 16V bekrachtiger ;)

Ja ik heb er nu één van een mk2 16v, wat was jou ervaring met beide?
Of maakte het weinig verschil?

Style
16-08-2013, 18:22
Nou de Golf4 HRC en bekrachiger hebben nog geen meter gereden :D
Mijn MK1 is nog under construction !!!!
De 22mm daar in tegen remde wel aardig maar dat was dan ook nog met de originele klauwen voor en nu heb ik Girling60 klauwen vandaar de keuze op iets groters ;)

Barn171
16-08-2013, 18:24
Precies wat je zegt, het is een basis model, en dat moet het blijven! ;)

14" is denk ik wel het leukst, 15 is met deze bbs'en niet zo'n succes ben ik bang... Voor op een golf iets 15" te hebben, is driedelig wel wenselijk.

Dat roostertje is wel grappig. Een soort van overgangsmodel. Dat hendeltje dat afgebroken is, is namelijk nog gelijk de hele vroege swallow's, maar die waarmee je het rooster zelf verdraaid is wel weer gelijk met de nieuwere types. Ik heb zo'n roostertje van de aller eerste swallows liggen, die heeft dat laatste hendeltje dus weer anders. Is zegmaar helemaal plat, aan een stuk door met het schotje waaraan het zit. Ik wou hem eigenlijk ook niet weg doen. Dat hendeltje dat bij jou is afgebroken breekt namelijk altijd af, dus ik wou hem op reserve houden.

swallowtail1975
16-08-2013, 19:37
Hij is gefabriceerd in februari 1975, eerste toelating is mei 1975 geweest.
Geinig verhaal van het roostertje, zo leer ik elke keer toffe details :thumbup:

Daarmee heb ik wel het vermoeden dat het vinden van een dergelijk roostertje behoorlijk klein is.

Barn171
16-08-2013, 20:29
samenstellen kan, dus als je er eentje vind met het pinnetje gelijk die bij jou is afgebroken, kun je hem - met veel moeite - erin krijgen.

Jel Golf 2 GTI
16-08-2013, 21:42
zo jij hebt je huiswerk wel gedaan.

Netjes dat alle spullen al klaar liggen :thumbup:

Ik heb volgens mij dezelfde roosterjes in mijn "79 zitten.
Zal eens kijken of ik er nog ergens 1 op reserve heb.

Ik heb 14" gereden en vind het zelf zeker in combi met een klein bandje net iets te gek.

Rijd veel toeren (ik rijd met een 1100 op R6 carbs met 4-bak) en daarom ben ik overgestapt op 15" ATS.

Ik blijf deze zeker volgen.

Grtz Jel :thumbup:

swallowtail1975
17-08-2013, 00:37
Hoi Jelle,

Als je zou willen kijken voor de roostertjes graag.

Gr. Rik

Johan1982MK1
17-08-2013, 07:54
Heel mooi project! Ben zelf ook van het origineel laten van buiten en een mooi motorblok onder de kap :D

vwjohnny
17-08-2013, 10:30
Waar heb je dat spruitstuk vandaan?

jasonnl
17-08-2013, 15:59
Leuk ding. En al genoeg leuk spul op de plank liggen.

En geinige stoeltjes erin. Originele stof?

durneet
17-08-2013, 16:07
ik vind het ook een schoon wagentje,

kun je eens kleur code door geven, ik ga mijn 75er ook in dat kleur doen ;)

swallowtail1975
17-08-2013, 18:26
Bedankt voor de reacties.
Spruitstuk komt van ebay.de, Schlüter Motorsport.

Barn171
17-08-2013, 20:05
stod is idd de originele. Standaard in de basis modellen '75 > '77. Idd een heel leuk ruitje. Ik '75 en '76 kon je hem ook nog in kleur hebben, twee tinten bruin en groen. die zijn nog leuker. In '76 was trouwens alleen nog de licht bruine en de zwarte leverbaar, in '77 alleen nog de zwarte.

Jel Golf 2 GTI
17-08-2013, 22:20
Hoi Jelle,

Als je zou willen kijken voor de roostertjes graag.

Gr. Rik


Hej Rik, ik heb vandaag ff gekeken voor je maar heb er geen meer op resrve, ik dacht van wel maar ik vind alleen golf 2 roosters en daar ben je helemaal nx mee :D . Succes met je project. :thumbup:

evilnyntje
18-08-2013, 06:53
Leuk dat deze weer mooier gaat worden! Wat betreft de wielen, 15 inch! En iets oldschools.

swallowtail1975
18-08-2013, 11:13
@Jasonnl: Opnieuw bekleed door vorige eigenaar, goed werk geleverd als je het mij vraagt.

@Durneet: Kleurcode is Atlasweiß L91Z, ik volg je project, ziet er goed uit!

@Jel: Ah dat is jammer, thanks voor het kijken.

@Barn:
[IMG]http://img819.imageshack.us/img819/5698/bc3e.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/819/bc3e.jpg/)

Sinterklaas is vroeg dit jaar

[IMG]http://img196.imageshack.us/img196/8395/qauh.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/196/qauh.jpg/)

Kan die weer van m'n lijstje :)

Barn171
18-08-2013, 11:31
ow, als je de nederlandse folder wil, ik heb er nog wel eentje over. laat maar weten, hoeft niet zo veel te kosten

CAR-POOL
18-08-2013, 18:10
Leuk project en ook volgens mij best zeldzaam in het wit ! Ik heb toen destijds dat blauwe interieur bij je opgehaald!

swallowtail1975
18-08-2013, 18:28
Klopt gabber, ben je der blij mee?
Is een mooi interieurtje iig.

CAR-POOL
18-08-2013, 22:02
Jazeker ben er heel blij mee!
Ik denk niet dat dit interieur voor 2e keer zou vinden, dan van mij was helemaal poreus en de bekleding was gaan scheuren en was hoedenplank ook doorgezakt.
Wel uniek dat interieur zo goed bewaard is gebleven.

Ik zal mijn project binnenkort ook weleens posten, helaas vanwege ruimte gebrek kan ik er niet mee verder mee bezig.

Ik zal deze volgen :thumbup:

swallowtail1975
19-08-2013, 09:53
Mooi zo, interieurtje is idd echt netjes.
Ben benieuwd hoe het staat in je Golf, dus ik zou zeggen maak ook een Thread aan :)
Gr. Rik

bprijs
20-08-2013, 10:06
Leuke auto had hem al eerder gezien hier op het forum.
De binnenschermen moesten toch ook nog vervangen worden wat ik me kon herinneren?
Was toen het verhaal dat ie nog wel wat restauratie nodig was.
Ben juist wel benieuwd wat je met die dingen gaat doen :)

Had ook nog gekeken naar zo'n roostertje maar ook ik heb helaas niets meer liggen.
Ook alleen nog maar voor eigen gebruik, en die wat ik heb zijn van het nog oudere model.
Sorry kan je niet helpen, maar wel succes met je auto.
Vind het prachtige auto's die swallowtailtjes.

swallowtail1975
20-08-2013, 14:54
De bodem is hard, kokerbalken voor en achter zijn hard, voorschermen vrijwel nieuw origineel maar niet bouwjaar getrouw,
gedaan door Chris van het forum volgens mij?,
schutbord is hard, draagarm brug hard, waar het op neer komt dat het meerendeel hard is.
Maar inderdaad op de binnenschermen boven zit hoeklijn gelast wat al aangeeft dat daar narigheid onder zit, onderste uiteinden van het achterscherm zijn slecht, accuplaat is niet zo denderend, onderzijde bestuurdersdeur is slecht, onderaan de A-stylen is al eens gewerkt wat niet zo fraai is, en zo zijn er nog wel wat punten.
Hij is sowieso niet in concours staat, maar dat hoeft ook niet voor een auto van 38 jaar oud.

Maar de basis is zeker niet slecht, er is ook zeker al aan gewerkt in het verleden.
Ook wat vliegroest aan de buitenzijde achter de achterlichten in de dakgootjes, heb het vermoeden dat dat redelijk recent ontstaan is, dat die door één van de vorige eigenaren of tijdelijk buiten gestald is of in een vochtige ruimte?
Dit ben ik nu aan het bijwerken her en der, eigenlijk meer als tijdelijke oplossing.

Plaatje bij het praatje.

http://imageshack.us/a/img197/8247/sk3a.JPG

http://imageshack.us/a/img12/4102/3kst.jpg

http://imageshack.us/a/img716/3559/z0dp.jpg

http://imageshack.us/a/img837/9267/xqjl.jpg


http://imageshack.us/a/img23/8372/04ql.jpg


http://imageshack.us/a/img694/7866/4xlo.jpg

http://imageshack.us/a/img571/7585/tgyn.jpg

Verder heb ik twee originele bouwjaar getrouwe deuren met wat laswerk aan de onderzijde, sowieso beter dan de huidige.
Een originele motorkap, strak maar wel roest aan de onderzijde.
Twee nos voorschermen, eentje nog met audi-nsu sticker en één recentere.
Een nos achterklep maar hier zit wel flink werk aan, hier zitten kleine gaatjes ingeboord en er zit een buts in, de duitse verkoper kon ook niet verklaren waarom.
Waarschijnlijk kan ik dus beter de huidige achterklep gebruiken.

Plaatje bij het praatje

http://imageshack.us/a/img843/6360/ny4c.jpg


http://imageshack.us/a/img694/4352/8c8c.jpg

http://imageshack.us/a/img18/1669/zhpl.jpg


http://imageshack.us/a/img593/9854/zkkq.jpg

http://imageshack.us/a/img42/1851/5hx8.jpg

http://imageshack.us/a/img198/6456/aiga.JPG

http://imageshack.us/a/img94/9618/r2au.jpg

http://imageshack.us/a/img853/3958/2jtx.jpg

http://imageshack.us/a/img821/5369/e7bq.jpg


http://imageshack.us/a/img600/2528/8q97.jpg

http://imageshack.us/a/img845/7499/azv6.jpg

http://imageshack.us/a/img600/9905/a7cs.jpg

Het enige verschil tussen beide schermen is de gezette rand waarmee je hem bevestigd op het binnenscherm.

Bizarre achterklep, wel met stempel.

http://imageshack.us/a/img15/5259/q62k.jpg

http://imageshack.us/a/img42/4998/jejz.jpg

http://imageshack.us/a/img541/2314/q8az.jpg

http://imageshack.us/a/img12/9145/v37q.jpg

En dan nog een paar nieuwe deuren met oud type scharnier maar nieuw type slot, hier kan ik nergens een vw-audi stempel in vinden.
Ik denk dat dit vroege repro's zijn?

http://imageshack.us/a/img12/6382/23d9.jpg

http://imageshack.us/a/img191/8867/b2tr.jpg

http://imageshack.us/a/img194/8186/pbde.jpg

Ook met een paar gaatjes in beide deuren, vraag me echt af wat hier de bedoeling van geweest is :confused:

http://imageshack.us/a/img838/4254/5kjm.jpg


En nog een paar plaatjes omdat het kan
Garage kunst:

http://imageshack.us/a/img51/9885/68n9.jpg

Wat nou gasveer?

http://imageshack.us/a/img850/4036/fxl2.jpg

Interieur zit verdomme lekkerder dan m'n lounge in de woonkamer.

http://imageshack.us/a/img202/8711/ariu.jpg

Ik heb me ook laten vertellen dat vw in de jaren 70 minder goed Italiaans plaatwerk gebruikte voor hun modellen om dat er een erts schaarste was.
Kan iemand dit bevestigen?
Het gebruikte staal destijds is sowieso niet de kwaliteit die we nu bij Hoogovens/Tata Steel maken.
Overigens maken we nu ook staal voor vw :cool:

Maar Branko, ik leer al een hoop van jou huidige project, echt mooi om te zien hoe je het aanpakt.
Ik heb sowieso de mindset om het goed te doen.
Maar voordat ik aan de koets ga beginnen zijn we wel weer even verder, ik wil m'n huidige huis verkopen en daar komt ook het nodige bij kijken aan kosten en tijd.

Barn171
20-08-2013, 16:45
Ik heb mij al een aantal keer laten vertellen dat de kleine-achterlicht-golf's met DDR staal zijn gebouwd. Wegens een schuld die de DDR nog bij Duitsland had, ik heb er een hard hoofd in...

CAR-POOL
20-08-2013, 21:52
Zal ik binnenkort doen! :)
zoals ik heb gehoord gingen Golfjes uit bouwjaren 1974 1975 1976 gemiddeld jaar of 5 a 7/8 jaar meegingen dan waren ze ook helmaal verrot , er werd nergens bijna ML gebruikt , lakkwaliteit was slecht en heel scraal , geen steenslagcoating aan buitenzijde , ik heb zelf een 1976 er kan echt zien hoe weinig ML er is gebruikt in die tijd. De meesten hebben het overleefd door middel van wel ML behandeling na de aflevering.
Ik denk dat VW hierop in die tijd flink bespaard heeft op de kwaliteit want ze hadden immers een enorme schuld. Maar dit is was met andere merken niet veel anders.

swallowtail1975
20-08-2013, 22:51
Dat zijn dan broodje aap verhalen denk, van het gebruikte staal.
Ga eens kijken of ik dat kan navragen als ik naar Wolfsburg ga.
Dat ze in het begin slechter behandeld werden dan de daarop volgende jaren is inderdaad wel duidelijk.
Misschien was dit wel een opzettelijke kostenbesparing om eerst eens te kijken of het model uberhaupt wel zou aanslaan bij het grote publiek?

bprijs
21-08-2013, 09:49
Dat ze in het begin nagenoeg geen antiroestbehandeling hebben gehad is alleen maar goed.
Want anders waren ze nu niet zo zeldzaam ;)

Als je accu bevestiging slecht is heb ik nog een origineel 74er exemplaar die ik uit mijn huidige project heb geboord.
Bij interesse pm me maar even.

swallowtail1975
21-08-2013, 10:46
Dat is zeker waar.
Heeft iemand een grove schatting hoeveel er in Nederland nog rondrijden?

Barn171
21-08-2013, 11:02
iets van 40-50 geloof ik?

jasonnl
21-08-2013, 14:42
Die klep is wel raar waarom zitte er allemaal gaatjes in geboord?

verder weer genoeg spul om je weer een tijdje van de straat te houden

Barn171
21-08-2013, 14:48
de duitse verkoper kon ook niet verklaren waarom

;)

Over dat staal lijkt me ook onzin, heb het wel al een paar keer gehoord. Maar is te onwaarschijnlijk naar mijn mening.

swallowtail1975
21-08-2013, 17:25
Ik wil binnenkort naar Wolfsburg.
Dan ga ik het daar eens navragen.
Ben toch wel benieuwd.

Der Typ Siebzehn
21-08-2013, 21:28
Bij wie wou je dat daar dan navragen? Spaar je de moeite, dat weet daar zo lang na dato ook niemand meer precies hoe dat destijds was met dat staal, dat zal voor altijd 'n gerucht/mysterie blijven.

swallowtail1975
22-08-2013, 11:35
Hm hoopgevend :D
Wie niet waagt wie niet wint?
Er moet toch meer duidelijkheid over te krijgen zijn.

Barn171
22-08-2013, 12:19
Precies, als je er toch bent kun je het al eens vragen toch? Niet geschoten is altijd mis!

swallowtail1975
22-08-2013, 14:37
Nou heb ik de mazzel dat ik bij de Hoogovens in de havens werk, waar alle ertsen en kolen binnenkomen, en dat dit bedrijf een historie heeft die bijna een eeuw terug gaat, voor wat betreft staal maken (ook voor VAG).
Nu alleen nog uitzoeken welke paden ik moet bewandelen om de "onderste steen boven te krijgen" :)

vwmk2driver
25-08-2013, 10:56
Hey rik,

Ziet er goed uit allemaal! ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

swallowtail1975
26-08-2013, 12:51
Thanks Pakes, ik ook trouwens :)

Crazy_Dave87
17-09-2013, 19:36
Mooie 75er man zag dat je al aardig wat spullen bij elkaar heb verzameld

swallowtail1975
17-09-2013, 20:28
Ik ben blij met de spucknapf Dave :thumbup:

Ieniemienie update.
Het juiste ventilatieroostertje voor de passagierzijde gevonden en geplaatst.
Zie het hendeltje voor open/dicht.

http://imageshack.us/a/img69/7114/7ewj.jpg


http://imageshack.us/a/img546/9649/zs2s.jpg


evenals een asbak met schakelpatroon en allereerste type aansteker met zippo symbool, dit symbool zit er los in gelijmd ten opzichte van de latere, waarbij het zippo symbool er op is geprint.

http://imageshack.us/a/img534/5810/74d4.jpg


http://imageshack.us/a/img194/9463/lasw.jpg

http://imageshack.us/a/img716/7210/x0ax.jpg

Ook zat er nog een stalen plaatje in het midden bovenop het dashboard geplakt.
Ik had hier nogal een hard hoofd in aangezien dit rete vast zat.
Maar met een beetje wrikken los gekregen zonder schade.

Zo is de dash weer netjes en zoals het hoort.

GJ007
17-09-2013, 21:10
Helaas doen de foto's er niet?

Barn171
17-09-2013, 21:32
ja inderdaad, en je hebt ons nu natuurlijk wel nieuwsgierig gemaakt! :D

swallowtail1975
18-09-2013, 13:02
Bij mij doen ze het wel, vaag.....
Zal hem editten, laat ff weten of ze het nu wel doen bitte.

Barn171
18-09-2013, 14:30
Ze doen het hoor! Goeie vangst! ;) Geluk dat die inlegstukjes van de aansteker er nog bij zijn.

swallowtail1975
18-09-2013, 15:47
Een ander geeft er niet om maar ik vind het leuke details.
De foto's heb ik van de verkoper, dus de aansteker waarvan de inlegstukjes er uit liggen was een voorbeeld, ik heb de nette intacte gekocht op de 3e foto.

yuli
18-09-2013, 16:10
Ik heb eens bij mijn vader nagevraagd. Hij heeft twee keer een golf 1 GTI nieuw gekocht en als laatste nieuw de '82 golf 1 die in januari '83 op kenteken is gezet de auto waar ik nu mee bezig ben. De laatste was vlak voor de lancering van de golf 2 en mijn vader vond het golf 2 model minder (en duur).
Helaas zijn de GTI's nooit oud geworden omdat beide betrokken zijn geweest bij een ongeluk (totalloss). De eerste daarvan was zijn opmerking altijd dat deze om de 5000 kilometer naar de garage moest om te laten afstellen omdat het steeds minder lekker loopte.

Pas bij het kopen van de laatste golf 1 was het optie (bij betalen dus) voor een anti roest behandeling van VW zelf. Ik heb in 2005 de auto volledig onderhanden genomen en kwam niet verder dat dit alleen een bodem behandeling geweest moest zijn waarvoor je betaalde.

swallowtail1975
18-09-2013, 18:55
@yuli:
Ik heb ook wat navraag gedaan bij centraal archief beheer van de Hoogovens.
Ik word er alleen niet veel wijzer van.
Enige feiten over Hoogovens IJmuiden - VAG relatie:

-Hoogovens levert sinds de 50-er jaren aan VW
-In 1991 relatie beëindigd, reden was de prijs.
in 1992-1993 weer terug als leverancier, vanaf 1994 gestage groei.
-2001 onderbreking met impact in 2001, reden was weer de prijs.
-TKS en Arcelor zijn de grootste staalleveranciers:
beschikbaarheid materiaal is 1e prioriteit, overigen leveranciers waaronder
Hoogovens voelen vooral prijsdruk.
-Hoogovens levert direct staal aan VW, VW Nutzfahrzeuge en Audi in Duitsland,
Spanje en Portugal.
Indirect aan Seat, Skoda en Bentley.

Zegt alleen niet specifieks, al helemaal niets over de 70-er en 80-er jaren.
Misschien nog eens navragen.

swallowtail1975
21-09-2013, 13:51
Ik ben weer wat interessants tegen gekomen.
Deze tittentacho heb ik gekocht en laten bezorgen, uitgepakt, zit er een dikke scheur in het frame.... :mad:
Ondanks dat ik de verkoper gevraagd had hem goed in te pakken en wat hij ook gedaan heeft.
Althans het had goed genoeg moeten zijn.

http://imageshack.us/a/img844/6290/nch9.jpg

http://imageshack.us/a/img818/2387/l7uz.jpg


http://imageshack.us/a/img405/3400/vy6r.jpg

Dan denk je, nou balen valt wel een mouw aan te passen.
Het ging me in eerste instantie alleen om de tellers zelf, totdat ik hem omdraaide en dit zag.

http://imageshack.us/a/img196/3236/0q6t.jpg

http://imageshack.us/a/img163/6250/3pgf.jpg

http://imageshack.us/a/img545/544/zgxo.jpg

Een verder onaangetaste, 10-polige, Gti tittentacho van 76' :wow:

Tof ding dus, alleen nu ben ik dus opzoek naar zo'n frame om deze in ere te herstellen.
En dan bedoel ik echt zo'n frame als bovenstaand met één sleuf voor grootlicht/knipperlichten indicator bovenin tussen de tellers.
Je hebt ze ook met twee sleuven, dan is de onderste voor temperatuur.

En met een gat onderaan in de rechter tiet, voor het resetten van de dagteller.
Alhoewel je met een beetje moeite ook een tiet kan overzetten.

Dus mocht je wat weten, please let me know :thumbup:

chrisjuh
21-09-2013, 14:56
Leuk! Deze is van mij geweest, ik had 'm voor dat Chris en Roy 'm kochten, blij dat ie eindelijk goed wordt aangepakt, ik ga 'm volgen! Zal nog even kijken of ik vandeweek nog een oude foto kan vinden van toen ik 'm had. :thumbup:

Barn171
21-09-2013, 16:11
Over die teller, die scheur kun je heel goed lijmen. Met de secondelijm van bison en een tandenstokertje waarmee je het aanbrengt (dus heel weinig) kun je dat nagenoeg ongezien herstellen. Heb ik vaak genoeg gedaan met van alles en nog wat. Ook tietentellers, maar ook A-stijlkappen en nog veel meer. Gewoon proberen, zo'n potje lijm kost geen drol en je hebt niks te verliezen.

swallowtail1975
21-09-2013, 18:22
Tof!!!
Dat is dan al even geleden of niet?
Hoe lang heb jij hem gehad, en van wie heb jij hem weer overgenomen?
Ik weet namelijk niet heel veel qua historie van de auto, weet alleen dat ie veel eigenaren gehad heeft.
Wat dat betreft wel jammer dat ik hem overgenomen heb van iemand die hem eigenlijk puur voor de handel had.

swallowtail1975
21-09-2013, 18:26
Over die teller, die scheur kun je heel goed lijmen. Met de secondelijm van bison en een tandenstokertje waarmee je het aanbrengt (dus heel weinig) kun je dat nagenoeg ongezien herstellen. Heb ik vaak genoeg gedaan met van alles en nog wat. Ook tietentellers, maar ook A-stijlkappen en nog veel meer. Gewoon proberen, zo'n potje lijm kost geen drol en je hebt niks te verliezen.

:thumbup:
Hoe zit het nou met die folder :rolleyes:

Barn171
21-09-2013, 20:54
Ehm ja, die folder welke moet je hebben? Alleen die van '75 of nog wat meer? De golf ABC gelijk Jason die vandeweek van mij heeft gekocht (zie zijn topic) heb ik bijv. nog eentje over...

swallowtail1975
25-09-2013, 12:14
Leuk! Deze is van mij geweest, ik had 'm voor dat Chris en Roy 'm kochten, blij dat ie eindelijk goed wordt aangepakt, ik ga 'm volgen! Zal nog even kijken of ik vandeweek nog een oude foto kan vinden van toen ik 'm had. :thumbup:

@ Chris: je mailbox zit vol.

@ Rik: je hebt pm.

chrisjuh
26-09-2013, 00:30
Nu niet meer:-)

*Edit* Ik heb 'm gekocht bij een garage ergens in Schijndel volgens mij, daar stond ie al een mooi tijdje ergens achterin de garage.
Ik heb 'm ongeveer 2 jaar gehad van 2005 tot 2007, toen heb ik 'm verkocht aan Chris uit Den Haag, de schroefset heb ik toen gemonteerd en verder niets aan gedaan, dus de originele smalle wieltjes eronder gehouden.

Golfje kwam toendertijd zonder problemen door de APK etc. lekker mee gereden totdat ik de 1100 een beetje zat was en de ruimte in de schuur nijpend werd. Foto's moet ik nog even zoeken staan op een oude harde schijf:-)

swallowtail1975
14-10-2013, 18:09
Weer wat leuks tegen gekomen.
Motorkap slot voor de Golf.
Deze was voor de meest uitgeklede versie.
Dat is ook de bedoeling, ik ga hem zo uitgekleed als mogelijk maken.
Skere tijden back in 75' :D

http://imageshack.us/a/img594/659/e8jc.jpg

http://imageshack.us/a/img42/6596/7f31.jpg

http://imageshack.us/a/img51/503/ku5u.png

Mocht iemand nog postgolf achterlicht units hebben liggen, please let me know.

Barn171
16-10-2013, 15:03
Mocht iemand nog postgolf achterlicht units hebben liggen, please let me know.

Ik heb nog twee rechtse, dus als jij twee linkse kunt vinden, dan ruilen we er wel eentje....