PDA

View Full Version : 1.6 TD blowoff?


wardd
20-08-2013, 18:27
ik kwam overlaats dit filmpje tegen op youtube, en heb sinds kort zelf een 1.6 GTD, nu vraag ik mij af of dit mogelijk is, en hoe?
alvast bedankt

hier het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=5EQx4zy9lpU

Spierings
20-08-2013, 20:48
Is iets waar je niet veel aan hebt, is alleen voor het geluid.
Is een afblaasklep welke aan het gaspedaal gekoppelt zit speciaal voor diesels.

jasonnl
20-08-2013, 20:50
en bij originele druk zal je ook niet zoveel horen denk. tenzij je hem opschroeft net als hem naar 1,3 maarja moet je andere koppakking enzo.

remie
21-08-2013, 08:02
Hoi wardd,

Hier een linkje waar je het één en ander kan vinden over het zelf bouwen van een BOV op een TD: Home made Diesel BOV (http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=6670.0)

Ik vraag me echter af hoe dit gaat rijden. Bij het schakelen zal de druk in je inlaat traject compleet verdwijnen. Je turbo moet dan weer even werken voordat er weer een overdruk onstaat. Dit zal je turbo gat niet ten goede komen dus. Oftewel kort gezegt, het kan zijn dat hij wat trager wordt.

BOV's zijn eigenlijk ontwikkeld voor benzine auto's. Ik weet hier zelf niet het fijnere van, maar het was iets met een gasklep en dient het daar als een bescherming dacht ik. Misschien dat iemand anders daar een betere aanvulling aan kan geven ;).

Het komt er iniedergeval op neer dat het voor een diesel geen noodzaak is. En als dieselfan zeg ik toch heel eerlijk dat ik het bij een diesel maar niets vindt zo'n geluid. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

fcapri
21-08-2013, 08:08
die blow off was volgens mij om de druk weg te halen zodat de turbo op volle toeren kan blijven spinnen.
van het moment je gasgeeft, gaat de blowoff dicht, turbo draait nog op volle toeren en bouwd dus direct druk op.
zonder dit zou je inlaat op druk blijven, de turbo blijft weerstand hebben en zakt in toeren omdat je het gas gelost hebt.

daarna geef je weer gas, motor moet op toeren komen, turbo moet op toeren komen.
destijds hebben ze daarom het bang bang systeem ontwikkeld. ipv de brandstof dicht te knijpen werd de ontsteking VEEEEL later gezet. hierdoor kwam het onverbrande mengsel al in de turbo toen de vonk kwam en kreeg volledige ontbranding in uitlaat en turbo. daardoor vloog het toerental van de turbo letterlijk omhoog en kreeg je knallende vlammen in de uitlaat. motor kwam INSTANT weer op toeren als je dan gas gas. HEEEEEEEL nadelig voor uitlaat en turbo wel

remie
21-08-2013, 08:27
Ja precies. Op het moment dat je je gas loslaat bij een benzine auto sluit de gasklep. Dan onstaat er tegen druk in het compressiehuis wat schadelijk kan zijn voor de turbo en zakt het aantal toeren drastisch van het compressorwiel.

Aangezien een diesel geen gasklep heeft maar gewoon een ''open'' inlaat is dit niet van toepassing.

Ludomk2
21-08-2013, 11:47
Ik heb een Blow Off in mijn 1600GTD'tje JR :D
als ik vanaf 3000rpm het gas loslaat blaast ie af, ik had er een flimpje van gemaakt.
wou dat op youtube zetten maar ik zit hier in spanje, en de verbinding is hier oertraag!
Hoe dat daar in gekomen is weet ik niet, vorige eigenaar heeft er iets in gedaan volgens mij, no doubt about it

fcapri
21-08-2013, 12:11
Ja precies. Op het moment dat je je gas loslaat bij een benzine auto sluit de gasklep. Dan onstaat er tegen druk in het compressiehuis wat schadelijk kan zijn voor de turbo en zakt het aantal toeren drastisch van het compressorwiel.

Aangezien een diesel geen gasklep heeft maar gewoon een ''open'' inlaat is dit niet van toepassing.

als er geen brandstof ingespoten wordt, hoeft ook die complete inlaat niet meer op 1bar te staan hé. dan ga je enkel maar hoge druk lucht extra compresseren. door nu die druk weg te laten vallen, kan alweer de turbo vrij spinnen en sneller opkomen als je weer gasgeeft. principe blijft gelijk, alleen is het bij een diesel niet nodig

jellehier
21-08-2013, 12:52
Niet helemaal waar, princiepe is niet gelijk want de druk loopt bij een diesel altijd weg via open inlaat kleppen, of je nou wel of niet 'gas' geeft, dit in tegenstelling tot een benzine waarbij bij gas los de druk op kan lopen door de gesloten gas klep

Ludomk2
21-08-2013, 13:21
Uploaden is gebeurd via een vriend. Veel kijk plezier!

http://www.youtube.com/watch?v=6Kq2AF19OP0&

StefTurboDiesel
21-08-2013, 15:39
Uploaden is gebeurd via een vriend. Veel kijk plezier!

http://www.youtube.com/watch?v=6Kq2AF19OP0&

Heb die clipje bekeken, echt een funny blow off geluidje :tongue:
Maar is dat normaal dat die zo traag op de 100 zit? of droom ik?
mijne ging way faster en ik had er niets aan gedaan

wardd
21-08-2013, 17:00
Hoi wardd,

Hier een linkje waar je het één en ander kan vinden over het zelf bouwen van een BOV op een TD: Home made Diesel BOV (http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=6670.0)

Ik vraag me echter af hoe dit gaat rijden. Bij het schakelen zal de druk in je inlaat traject compleet verdwijnen. Je turbo moet dan weer even werken voordat er weer een overdruk onstaat. Dit zal je turbo gat niet ten goede komen dus. Oftewel kort gezegt, het kan zijn dat hij wat trager wordt.

BOV's zijn eigenlijk ontwikkeld voor benzine auto's. Ik weet hier zelf niet het fijnere van, maar het was iets met een gasklep en dient het daar als een bescherming dacht ik. Misschien dat iemand anders daar een betere aanvulling aan kan geven ;).

Het komt er iniedergeval op neer dat het voor een diesel geen noodzaak is. En als dieselfan zeg ik toch heel eerlijk dat ik het bij een diesel maar niets vindt zo'n geluid. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
wow! bedankt, ik had ook al het èèn en het ander vernomen dat er een uitvoering bestaat van gtd met turbo met een wastegate en één zonder wastegate, kan dit? ikzelf heb een 1.6 gtd intercooler van 89

Ludomk2
21-08-2013, 22:27
Heb die clipje bekeken, echt een funny blow off geluidje :tongue:
Maar is dat normaal dat die zo traag op de 100 zit? of droom ik?
mijne ging way faster en ik had er niets aan gedaan

Ik vind dat snel genoeg voor een 70ps blok haha. als het mij maar van A naar B brengt
Heel misschien komt er nog een sport einddemper eronder te zitten,
op 3 ton gaat de distriebutie eraf :thumbup:

golffan
21-08-2013, 23:34
Volgens mij is er wel degelijk iets niet helemaal pluis, een standaar JR moet sneller zijn. Ik heb onlang mijn volledige uitlaatlijn verwijderd enkel de downpipe zat er nog op. En hij maakte precies datzelfde geluid. :rolleyes:
Voor alle duidelijkheid ik heb er geen blow off opzitten.

Ludomk2
22-08-2013, 11:52
Volgens mij is er wel degelijk iets niet helemaal pluis, een standaar JR moet sneller zijn. Ik heb onlang mijn volledige uitlaatlijn verwijderd enkel de downpipe zat er nog op. En hij maakte precies datzelfde geluid. :rolleyes:
Voor alle duidelijkheid ik heb er geen blow off opzitten.


had het zo gelaten omdat ik het beu was.
auto omhoog gekrikt, ondervonden dat de voorpijp (die net op het spruitstuk komt vast te zitten) een barst heeft
voor de rest is de uitlaat helemaal standaard.


ik zit op vakantie nu tot en met 30 augustus, als ik terug ben ga ik em binnenbrengen voor een grondige inspectie :tongue:

jasonnl
22-08-2013, 11:58
wow! bedankt, ik had ook al het èèn en het ander vernomen dat er een uitvoering bestaat van gtd met turbo met een wastegate en één zonder wastegate, kan dit? ikzelf heb een 1.6 gtd intercooler van 89

Ze hebbe allemaal waste gate.
Zit alleen verschil in de turbo. Als je een kkk turbo hebt kan je hem zo opschroeve via het inbusje op de waste gate. Bij een garrett kan dat niet