View Full Version : Bedrading drama, help!
Wouter42
21-08-2013, 18:49
Ik ben bezig geweest met de bekabeling van mijn GTI, en besloot de startonderbreking te verwijderen. Jullie raden het al, hij start niet meer. Elke keer als ik de sleutel omdraai gaat het lampje van de richtingaanwijzer branden. Nou heb ik het idee dat ik ergens wat draden ben vergeten weg te halen, en nog het één en ander moet verwijderen.
Hier onder wat foto's, ik hoop dat jullie er WEL wijs uit kunnen worden, want met deze bende kan ik niks. Weet wel dat er nog kabels liggen voor elektrische ramen, naja één dan.
http://imageshack.us/a/img834/5840/r0fr.jpg
http://imageshack.us/a/img842/8449/y8a1.jpg
http://imageshack.us/a/img32/8269/hy7z.jpg
http://imageshack.us/a/img43/1181/1y1r.jpg
http://imageshack.us/a/img703/4784/hqpk.jpg
http://imageshack.us/a/img32/1766/jczr.jpg
http://imageshack.us/a/img832/4818/vl52.jpg
Relais zit sowieso niet op de juiste manier vast, maar ik wil de hele bende er tussenuit hebben.
Ja ik kan je wel helpen maar dan zou ik bijna willen vragen of we niet even kunnen bellen, want dit gaat nogal typ werk worden!
Maar onder je stuur daar zie je die draad bomen en al die blauwe knijp klemmetjes die daar rond zitten zijn niet origineel, dat relais onder je motorkap ook niet, en die bossen met draden rond je accu polen vind ik ook vreemd!
Ik zou toch bijna overwegen om toch even bij je langs te komen, dat maakt het zo veel makkelijker, en kan je bij die van mij zo veel fotos schieten als je wilt van hoe het wel hoort te zitten.
jellehier
21-08-2013, 22:50
Als ik niet zo druk was kwam ik je graag helpen, dit is mijn ding zeg maar, Electra.
Maar ik zou op zn vroegst pas vrijdag langs kunnen komen
Ik zou allereerst de schema's erbij pakken en dan draadje voor draadje vanaf de zekeringkast er op afstrepen wat er wel goed zit.
Dan zie je ook of het niet handiger is om complete kabelstrengen te gaan vervangen. Er lijkt wel heel veel in geknutseld zo op de foto's.
Ik zou allereerst de schema's erbij pakken en dan draadje voor draadje vanaf de zekeringkast er op afstrepen wat er wel goed zit.
Dan zie je ook of het niet handiger is om complete kabelstrengen te gaan vervangen. Er lijkt wel heel veel in geknutseld zo op de foto's.
Ja maar dit zie je vaker hoor!
Als er na de levering van de auto nog alarm word ingebouwd dan werken ze met van die blauwe knijp schoentjes rond de bekabeling en vaak maken ze er een appart zooitje van.
Bij mijn golfje waren bijvoorbeeld de achterlicht units aangepast, er zaten aan bijde kanten 2 relais en de rem lichten waren in serie gezet met de gewone achterlichten?
Heel vreemd allemaal, maar ik heb alles er uit gesloopt en gewoon weer in oude staat terug gebracht. Nu werkt de electronica ook weer zoals het hoort :)
jellehier
23-08-2013, 12:23
Als er een alarm oid wordt gemonteerd door een professional worden scotch locks (blauwe knijp zooi) echt niet gebruikt
Maar morgen eind van de middag ga ik kijken bij Wouter of ik de boom weer netjes kan maken (lijkt me wel)
Ja maar dit zie je vaker hoor!
Inderdaad, en je ziet heel vaak dat zogenaamd professionele bedrijven er ook een bende van maken. Weinig mensen die zelf nog eens achter hun dashboard rondkijken na het laten inbouwen.
Bij mij zit er een Gemini systeem in, op het oog redelijk netjes, maar als je verder kijkt achter het dashboard zie je een bende: er ligt van alles los, opgepropt/getiewrapped/geklemd, draadjes die er te strak in zitten en ook alles met blauwe klemschoenen. Lijkt veel op die foto's hierboven. :shake:
jellehier
23-08-2013, 18:29
Geen goedgekeurde inbouw dus?
Als een alarm word geïnstalleerd volgens scm norm kan het nooit zon zooitje zijn
Geen goedgekeurde inbouw dus?
Als een alarm word geïnstalleerd volgens scm norm kan het nooit zon zooitje zijn
Inderdaad! Tuitjens vertelde dat je die blauwe klemmen nooit mag gebruiken bij alarm inbouw!
Joris_MK1
23-08-2013, 21:57
Wouter, ik zou de tang zetten in alles wat niet origineel oogt!
idd, gewoon beginnen met alles eruit te nemen wat er origineel niet in zat. Niet te bang zijn, gewoon alles eruit, maar wees voorzichtig dat je niet de originele boom nog verder verknipt. Als je er eenmaal aan begint kom je er met de juiste schema's eigenlijk altijd wel uit, maar het is velen malen gemakkelijker om de boom uit de auto en uitgespreid op een tafel te hebben. Dat klinkt nogal erg, maar het valt best mee qua werk voor een boom te demonteren, en je resultaat is er veel beter door.
succes iig!
VwGolfMK2VW
24-08-2013, 07:17
Er lijkt ook een stekker bij de startmotor niet aangesloten te zijn..
Miss heeft dat wat te maken met je startprobleem?
zou ik ook doen.
gewoon de kniptang bij de hand, en ALLES wat niet origineel van de auto is eruit slopen. je zal misschien ook bijgeplaatste relais van de lichten kunnen verwijderen, tja dat is dan ook zo.
eventueel een schema bij de hand nemen kan helpen. ik heb zo mijn schema afgedrukt op een aantal A4 bladen, die allemaal naast elkaar op een plank geplakt, die plank op de voorruit gelegd en zo elk kabeltje volgen.
als alles eruit is, ff alle spanningen controleren zoals benzinepomp, ontsteking, starter, contact,.... en dan zou de boel weer moeten lopen.
zo was het bij mij in de dodge
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/dodge/640/100_2244.jpg
bij mij was het probleem dat in mijn knipactie ook de volledige LPG installatie gesloopt werd. dus heb daar alles opnieuw gedaan, ook deze keer alles gedocumenteerd en bij de papieren gestoken. dus elk contact/sensorke van de LPG getekend en de juiste kabelkleuren bij vermeld.
ga dit binnen een jaar ofzo NOG eens herdoen, deze keer met gemakkelijke connectoren tussen om iets te kunnen losmaken
en vollop met het schema bezig
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/dodge/640/100_2239.jpg
doe het maar in 1 keer goed en al dat gebeun eruit. ik had ooit een porsche 924 welke 3x in brand is gevlogen door dergelijk geknoei (draadjes aan elkaar gedraaid zonder klemmen of isolatie erop)
Rallyegolf20vt
24-08-2013, 08:33
Er lijkt ook een stekker bij de startmotor niet aangesloten te zijn..
Miss heeft dat wat te maken met je startprobleem?
Kijk een oplettende kijker :thumbup:
Dat is de voeding van de bobine tijdens het starten , dus heel goed mogelijk :rolleyes:
Wouter42
24-08-2013, 18:33
Ik wist al niet waar die voor was! Waar vind ik de stekker waar die op moet?
Jelle is vandaag hier geweest en heeft de hele kabelboom grondig aangepakt, ziet er weer super uit! Eindelijk iemand die weet wat die doet. :thumbup:
Alle overbodige kabels zijn er uit, kroonsteentjes verwijderd en de draden gesoldeerd. Zal straks even een foto uploaden!
dragracer
24-08-2013, 20:20
Ik wist al niet waar die voor was! Waar vind ik de stekker waar die op moet?
Jelle is vandaag hier geweest en heeft de hele kabelboom grondig aangepakt, ziet er weer super uit! Eindelijk iemand die weet wat die doet. :thumbup:
Alle overbodige kabels zijn er uit, kroonsteentjes verwijderd en de draden gesoldeerd. Zal straks even een foto uploaden!
Kijk.. mooi dat het zo kan :thumbup:
Wouter42
24-08-2013, 23:36
Dit kwam er trouwens allemaal uit.. niet heel erg duidelijk, maar de foto zegt meer dan genoeg!
http://img854.imageshack.us/img854/7708/81ba.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/854/81ba.jpg/)
jellehier
25-08-2013, 00:54
Oops
Die losse stekker zit nog niet goed dan, waar die op moet weet ik niet exact, maar na alles wat er weg gesnoeid is kan dat niet te moeilijk zijn, hij start nu wel maar wanneer die goed zit zal ie beter starten denk ik
Waar hoort die draad/stekker bij de startmotor op (draadkleur was volgens mij zwart geel(geschakeld?))
dat is een leuke kabelbos, heb er zo ook eentje liggen.
soms gek hoeveel je kan wegknippen hé, uit zo een oude wagen :D.
normaal moet die zwart gele draad aangesloten worden op de stuurdraad van je starter.
je starter heeft een hele dikke klem die naar de accu gaat, en dan ook zo een klein kabeltje die van je contactslot komt. daar moet die ergens bijzitten. ff goed aan de starter kijken. misschien is het schuifcontactje wel afgebroken?
Wouter42
25-08-2013, 12:00
Goed plan, ga ik daar eens goed naar kijken. Dit zijn overigens allemaal achteraf ingebouwde kabels/elektra, allemaal onnodig. :D
Jel Golf 2 GTI
25-08-2013, 13:36
Dit kwam er trouwens allemaal uit.. niet heel erg duidelijk, maar de foto zegt meer dan genoeg!
http://img854.imageshack.us/img854/7708/81ba.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/854/81ba.jpg/)
zo iets heb ik ongeveer ook uit men MK1 gehaald.
Dikke draadboel voor alarm , electrische deurvergr enz... allemaal later ingebouwwd met kroonsteentjes , klemmetjes, ...
Alles eruit en gewoon terug netjes, nu nog ff uitzoeken of alles goed terug is aangesloten en dan komt het wel goed :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.