PDA

View Full Version : Golf 2 1.3 NZ nog steeds niet door CO keuring..


Golf91
28-08-2013, 16:52
Hallo mensen,

Ik ben vanochtend weer naar de apk keuring geweest, alleen kon direct weer naar huis omdat het CO nog steeds niet goed is. Het is nu 11% terwijl ik dus maar 5 % mag hebben..

Wat ik er aan heb gedaan om CO naar beneden te krijgen:
-Nieuwe thermostaat erin, blijft nu wel goed op temperatuur.
-Ontsteking afgesteld,
-Nieuwe olie+ oliefilter,
-Kapotte draadjes van lambdasondesignaal naar digijet weer gemaakt, daarna lambdasonde doorgemeten, gaf goede tekens van leven,
-Voor de CO meting de slang van kleppenhuisdeksel losgehaald en het slangetje afgeknepen.

Wie kan me helpen met een oplossing om mijn CO omlaag te brengen? Ik hoop eerst nog iets anders te kunnen proberen voordat ik mijn katalysator moet zien los te bikken...

Als er nog aanvullende info nodig is wat van invloed kan zijn, vraag het dan maar. Misschien dat het blok al 280000km heeft gereden..

BVD!

gooigolf
28-08-2013, 17:20
hallo
zou je cat eens wisselen .
je hebt al veel gedaan blijft weinig meer over .
had ook 1 daar is de kop van afgehaald vlakken slijpen etcc toen was dat prob verholpen ,

jellehier
28-08-2013, 17:32
Hoe meten ze de co?

Bij mij heb ik meegemaakt dat na 5 keer afkeur bleek dat ze op 3000 toeren gingen meten, en bij de leeftijd van de auto klopt dat niet, moet stationair gemeten worden

Als ze netjes stationair meten

Controleer of je geen valse lucht langs je inlaat trekt
Controleer of je geen kleine lek aan je uitlaat hebt voor de lambda sonde, dat veroorzaakt een verkeerde inspuiting
Controleer je ontstekingstijdstip/distributie timing
Is dat allemaal goed, zit er op een NZ ook nog een Co stel schroef

Golf91
28-08-2013, 18:47
Nog even ter aanvulling,

Toen ik hem kocht liep hij heel hoog stationair, zo'n 1750 toeren..

Dit omlaag gebracht door de ontsteking te verdaaien, toen zakte hij. Alleen daarna de onsteking wel juist afgesteld met stroboscoop en op een toeren van 900 gezet met stationairschroef.

Alleen vanmorgen toen ging hij weer op 1100 toeren op zijn laagst en zo ging hij ook bij de CO meting.

Zonet de motor warm stationair even laten lopen en toen zakte hij in toeren, zo erg dat de motor ging schudden, en dan opeens leeft hij weer op naar de 1100 toeren...

Is dit een teken van valse lucht? of omdat ik ook aan de gasklepafstelling heb gedraait laatst?

jellehier
28-08-2013, 19:14
Valse lucht controleer je met een bus remmen reiniger

Met lopende motor rond de gasklep en het inlaatspruitstuknspuiten, gaat ie anders lopen (hoger) dan trekt ie zeer waarschijnlijk valse lucht

Wat je evt ook kan controleren is hoe je vacuüm slangen zijn, die willen nog wel eens slecht zijn en daardoor valse lucht

jorg-maashees
28-08-2013, 20:39
Reinig je gasklephuis eens grondig. Even demonteren en inspuiten met dasty. Even in laten trekken en met lauw water afspoelen. Ook even alle kanaaltjes goed schoon maken en doorblazen! Dan zal hij stukken beter stationair draaien.

Werkt je vacuumvervroeger nog?

marcoijpelaar
28-08-2013, 22:33
Reinig je gasklephuis eens grondig. Even demonteren en inspuiten met dasty. Even in laten trekken en met lauw water afspoelen. Ook even alle kanaaltjes goed schoon maken en doorblazen! Dan zal hij stukken beter stationair draaien.

Werkt je vacuumvervroeger nog?

Dasty? Was da

Erik Baas
28-08-2013, 22:51
Dasty? Was da
https://www.google.nl/search?q=Dasty&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&channel=rcs&gws_rd=cr

jellehier
28-08-2013, 23:00
Ik ga dasty afraden voor je gasklep huis

Zitten erg agressieve stoffen in die maar zo slecht kunnen zijn voor de diverse onderdelen van je gasklep


Gebruik liever spul wat minder agressief is

Maar als je de gasklep gaat demonteren, zorg dat je een nieuwe pakking hebt

jasonnl
29-08-2013, 08:48
bij de automaterialen zaak hebbe ze vast speciaal spul voor gasklephuizen te reinigen! wij gebruiken die van bardahl. goei spul.

jorg-maashees
29-08-2013, 11:56
Ik heb het toen met dasty gedaan. Ding was serieus als nieuw! Daarna nog een jaar probleemloos gereden. Maargoed, remmenreiniger o.i.d. kan ook....

jellehier
29-08-2013, 13:21
Begin maar eens met de Co. Stelschroef

steppie86
29-08-2013, 19:21
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=117589

jellehier
29-08-2013, 19:55
Is heel anders een mh of een nz

Golf91
30-08-2013, 09:46
Oke even een update;

Na woensdag ongeveer 1.1 Co te hebben gemeten. heb ik daarna het volgende gedaan: Injectorcleaner in de tank gegooid en de bougies vervangen, de ouden waren helemaal zwart, dus niet de goede kleur. De auto liep nu erg mooi

Dus vanmorgen eerst een paar km goed ver in de toeren naar de garage gereden om de katalysator goed warm te stoken.

Dus ik aan de meting; komt er 2.2 uit... dus 2x zo hoog dan woensdag. Dus toen wat aan de CO afstel schroef gedraait, alleen werd het alleen maar erger van, op het laatst zat hij op de 10.0 of hoger omdat het apparaat niet hoger kan meten..
Auto loopt nu ook niet mooi stationair meer etc.

De monteur zei ook dat het slangetje van klepdeksel naar de inlaat vervangen moest worden...

Maargoed de monteur zei het kan aan 2 dingen liggen of de Kat., of de ontsteking, dat had hij een keer eerder gehad. Ook zei hij dat hij veel beter op de CO stelschroef zou moeten reageren, maar dat deed de motor dus niet.

Dit bedoelde dit roodomcirkelde stekkertje:
http://s1.directupload.net/images/130830/mrrwy3uc.png (http://www.directupload.net)

Nu is het zo dat dit bij mij los zit en er dus vocht bij kan komen. Dit was inmiddels al vastgezet, maargoed, hoe kom ik erachter of dit nog werkt en uberhaupt hoe het heet...

Alvast bedankt mensen!

jorg-maashees
30-08-2013, 10:56
Dat is je hallgever. Als deze defect is loopt je auto niet eens. Wat mij meer voor de hand liggend lijkt is je vacuumvervroeging die niet meer werkt.

Achter op je ontsteking zit een soort luchtpotje, hier zit een vacuumslang aan. Als je deze slang eraf haalt, en eraan zuigt, moet je weerstand voelen van het membraan. Kun je blijven zuigen? is je membraan kapot, en vervroegd je ontsteking niet meer.

Je ontsteking moet je afstellen op 6Gr voor bdp, met de vacuumslang van de vervroeger losgekoppelt.

Wat je ook kunt doen als je vervroeger kapot is, is de ontsteking rond de 14Gr voor bdp zetten, dan zou hij het over het hele toerengebied voldoende moeten doen.

Succes :thumbup:

Golf91
30-08-2013, 13:38
Maar hoe kan het zijn dat de CO uit de uitlaat nauwelijks reageert op het verdraaien van de CO stelschroef?

Verder heb ik even wat metingen nagelopen zoals hier beschreven:
http://volkswagen-nz.zxq.net/index.php?option=com_content&view=article&id=63&Itemid=63
In het begin staat over bobine: Meet de weerstand tussen de beide laagspanningscontacten, deze moet liggen tussen 0.5 en 0.7 Ω;

Als ik mijn multimeter pennetjes hieropzet gaat de multimeter waardes weergeven en na een seconde gaat hij op nul... betekent dit iets?

En iets verderop:
Leg met een koperdraad even de signaalpin van de stekker van de Hallgever aan massa. De spanning op de bobine moet nu opnieuw stijgen tot 2V. Zoniet, dan is de bedrading slecht of de TCI-h unit defect;

Welke signaalpin moet ik hebben met welk kleur draad, want dit lukte mij niet, nadat ik alle drie één keer aan het caroserie had doorverbonden

Jeff
30-08-2013, 13:57
Maar hoe kan het zijn dat de CO uit de uitlaat nauwelijks reageert op het verdraaien van de CO stelschroef?

Verder heb ik even wat metingen nagelopen zoals hier beschreven:
http://volkswagen-nz.zxq.net/index.php?option=com_content&view=article&id=63&Itemid=63
In het begin staat over bobine: Meet de weerstand tussen de beide laagspanningscontacten, deze moet liggen tussen 0.5 en 0.7 Ω;

Als ik mijn multimeter pennetjes hieropzet gaat de multimeter waardes weergeven en na een seconde gaat hij op nul... betekent dit iets?

En iets verderop:
Leg met een koperdraad even de signaalpin van de stekker van de Hallgever aan massa. De spanning op de bobine moet nu opnieuw stijgen tot 2V. Zoniet, dan is de bedrading slecht of de TCI-h unit defect;

Welke signaalpin moet ik hebben met welk kleur draad, want dit lukte mij niet, nadat ik alle drie één keer aan het caroserie had doorverbonden

Wat??? Je had eerst uit moeten zoeken welke draad. Nu kan je iets opgeblazen hebben wat nooit aan de massa mag komen.

jellehier
30-08-2013, 15:04
Makkelijk te testen

Stekkers erop n kijken of ie nog loopt

Ik zeg je hebt een lekje in je uitlaat voor de lambda sonde, heb ik ook gehad en toen was er ook veel mis met de CO, en was er niets te stellen, de lambda probeerde namelijk bij te regelen voor te veel zuurstof in de uitlaat, daardoor werd er meer ingespoten waardoor er een veel te hoog CO was

zwolly
31-08-2013, 09:19
Katalysator verwijderen en lambdasonde, pijpje ertussen lassen, dan mag je CO uitstoot volgens de regels hoger zijn, kat is bij 89er niet verplicht,ook al staat er K6 of U9 op je kentekenpapieren (waar ze niet eens meer op kijken) heb jij de K6 vermelding op je kenteken en je verwijderd de kat etc dan is er zelfs een behoorlijke vermogens winst te behalen en word ie nog zuiniger in verbruik ook!

Btw de kat naar recycler brengen, zeker as het nog de orginele is, brengt nog wel wat op, zo een imitatie vaqn Walker een x 3 tientjes, de orginele meer , daar dit een vd eerste katalysatoren zijn , zijn er best veel dure edelmetalen voor gebruikt, bij de moderne meuk wat minder,alhoewel ik ene x van een focus 1.6D. Psa blok, die kat bracht 220euries op!

Als je kat verwijderd hebt wel ff de boel opnieuw af stellen, je zal je verbazen hoe vlotter die dan opeens is! ;). Meen dat je zonder kat 3,5 CO mag hebben, en nu MET kat max 0,5?, lukt ea je niet voor elkaar te krijgen?

Een maat van me heeft een keuringsstation, kan wel regelen dat ie je auto keurt ZONDER een uitstootmeting, o jee vergete, haha ,de rest moet wel ok zijn .. Iets van 4 tientjes ben je dan klaar, is in overijssel.

Als die maar lekker soepel loopt, wat boeit die stomme uitstoot toch, hier in NL strenge regeltjes, de troep op de boot naar afrika en daar maakt het allemaal geen hol uit, hetzelfde mileu word dan toch vervuild, ze draven wat teveel door in ons regeltjes land helaas, koop een nieuwe wagen, hoe belast de bouw daarvan het mileu eigenlijk?

Beste voor milieu is volgens mij om een auto echt helemaal op te rijden, tja en wanneer is op? Moeilijk want alles valt weer te maken he...

Iig succes met je CO probleem,mocht je gebruik willen maken van een apk keuring bij me maat PB me dan ff, kunt er zo heen zonder afspraak, id rij staan, gaat vlot daar, wel goed hoor!

Destijds bij mijn uit Japan geimporteerde mercedes 380SEC 83er de kat ook verwijderd met een pijpsnijder,RVS pijp er tussen gelast, werd zuiniger en behoorlijk meer koppel. Zo een kat knijpt de bende enkel af .

Bij mijne jetta gaat de kat er tzt ook onder weg, zit zo een imitatie van walker tussen , iig wat meer vermogen straks. :)

Golf91
31-08-2013, 12:27
Oke, zwolly, als ik het niet opgelost krijg zal ik aan je post denken ;) :thumbup:

Ik heb nu de focus gelegd op de uitlaat en het spul eronderweg geschroefd. De voorpijp lijkt gewoon lekvrij te zijn. Alleen hoe kan ik beoordelen of de KAT nog goed is weet ik niet, ik zie aan beide kanten gaasrooster zitten en je kan er slecht doorheenkijken, je ziet net een klein lichtpuntje...

De lambdasensor is op donkerbruin/grijs. Verder zit er op de buitenomhulzing een deukje in, is dit erg?

En BTW voordat ik dus allemaal voor niks nieuwe zooi koop, moet er perse deze warmtetoevoer slang erop te zitten? Want die zit er bij mij dus niet op, ik dacht niet belangrijk, maar ik weet niet of dit ook uit maakt voor de luchtmassameter etc?
http://s7.directupload.net/images/130831/8ufpdjhe.png (http://www.directupload.net)

EDIT:

Hierbij een foto van hoe mijn lambdasonde eruitziet..
http://s7.directupload.net/images/130831/bo6g9vw5.jpg (http://www.directupload.net)

jellehier
31-08-2013, 15:38
Klinkt leuk kat verwijderen, maar vaak wordt dan je lambda sonde niet warm genoeg meer om te functioneren waardoor je auto stukken minder loopt en onzuiniger is

jorg-maashees
31-08-2013, 18:06
Als je door de kat kijkt tegen het licht, moet je duidelijk een soort licht vlek zien. Zo niet? Dan zal hij wel dicht zitten. Als ik hem zo bekijk ziet hij ook behoorlijk zwart.

Verbruikt je auto veel olie?

gooigolf
31-08-2013, 18:20
gewoon eens een ander er tussen zetten en proberen ,
en reageerd blauwe temp er ook op ..
als die niet fris is de waarde niet goed heb je ook te rijk mengsel
gr gooi

jellehier
31-08-2013, 18:59
Goeie van die blauwe sensor

Golf91
31-08-2013, 20:49
De blauwe sensor heb ik tijdje terug nagemeten met multimeter, leek goed te zijn, gemeten volgens:

http://volkswagen-nz.zxq.net/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=56

Gr.

Golf91
02-09-2013, 12:48
Ik kan aan een lambdasonde komen van een golf 3 gti 2.0E,is een 4 draads. Kan ik deze omzetten ofzo, want origineel is de lambdasonde dus een 3 draads... met 4 polige stekker..

gooigolf
02-09-2013, 17:20
Ik kan aan een lambdasonde komen van een golf 3 gti 2.0E,is een 4 draads. Kan ik deze omzetten ofzo, want origineel is de lambdasonde dus een 3 draads... met 4 polige stekker..
heb wel een 3 draads voor je liggen , mag je wel proberen
blauwe temp al heb je gemeten zou um eens wisselen .
trek anders bij co meting ,, de stekker er eens af en kijk hoe die reageerd . :thumbup:

Golf91
04-09-2013, 17:47
Hallo,

Ik ben van plan toch maar een andere 2e hands kat te kopen, kan ik er één van een polo 1.3 NZ eropzetten of is dit toch iets andere pasvorm/ koppeling? Want ik heb via onderdelenlijn.nl één gevonden met lambdasonde, alleen hij komt wel van een polo af, dus vandaar mijn vraag..

Gr.

Djinn_4fun
04-09-2013, 19:41
NZ is geleverd in golf 2 en polo, beide 1.3i 8v 54pk

Maarten
04-09-2013, 19:42
Loopt de motor verder wel normaal?

10% CO krijg je echt niet zomaar, dan komt er echt TE veel benzine of TE weinig lucht binnen. Luchtweger en/of injector al gecontroleerd?

jellehier
04-09-2013, 19:50
Meerdere injectoren (multipoint)


De katalysator is heel anders van een golf

jellehier
04-09-2013, 19:52
Een goedlopende nz heeft trouwens geen kat nodig om door de Apk te komen

Heb die onder mijn auto helemaal leeg gemept omdat ie verstopt was

Daarna Apk gekeurd, niks aan de hand

Golf91
04-09-2013, 20:57
Ik heb nu stationair, bij 800-900 toeren er ook een rare tik ergens zitten. Dit is gekomen nadat we bij de CO test aan de CO stelschroef en de stationair schroef hadden gedraaid.. misschien is het zo dat hij te weinig toeren draait nu? Filmpje ervan:

http://www.youtube.com/watch?v=PUu_7piY_CU

www.youtube.com/watch?v=PUu_7piY_CU

Maar het vreemde bij de laatste CO test was dat er niets te stellen was en de waarden liepen dus op en neer.

Golf91
05-09-2013, 12:31
Ik heb zonet even de luchthoeveelheidmeter opgemeten.

De multimeter op pin 2 & 3:
-Klep dicht 850 ohm, de andere keer weer 720 (na open en sluiten).
-Klep langzaam bewogen, en heb niet hogere meting dan 1100 ohm gehad.
-Klep helemaal opengedrukt: 290 ohm

Pin 2 & 4:
-Klep dicht ene keer 170 ohm de andere keer 195.
-Langzaam bewogen, hoogste waarde gemeten was 950 ohm wanneer de klep bijna helemaal open gedrukt was.
-Klep helemaal opengedrukt: 750 ohm

Pin 3 & 4 : 560 ohm

pin 1 & 4: 2,9 Kohm.

EDIT: nu stottert hij ook constant, vanaf dat hij koud is en ook wanneer hij warm is, wanneer ik de stekker van de blauwe temperatuursensor haal houdt het op...

jorg-maashees
05-09-2013, 17:42
Nieuwe VW blauwe temp sensor monteren! :thumbup:

Golf91
06-09-2013, 17:33
Nieuwe VW blauwe temp sensor monteren! :thumbup:

Juist! oke, en kan ik deze ook kopen bij de automaterialenzaak in de buurt, of is dat vaak imitatie en zal ik naar een dealer moeten?

jorg-maashees
06-09-2013, 17:41
Altijd bij de dealer halen. Aftermarket sensoren willen nog weleens verkeerde waardes geven :thumbup:

jellehier
06-09-2013, 18:30
En duur zijn ze niet

zwolly
20-09-2013, 18:27
Nou de gehele voorbende vd uitlaat vervangen voor rvs pijpen vanaf spruitstuk, zit met 2 vd rare haken aan spruitstuk vast, bleek geen walker kat te zijn maar nog de 1e montage uitlaat/kat. .duss €€€€ haha, treks stuk vlotter nu, enne 1 tussendemper weggelaten. Mooi geluidje..