View Full Version : Geen vonk mk1 met 2h motor
vento tdi
03-09-2013, 13:36
Ben dus bezig met een mk1 waar een 2 h van een cabrio in komt....
Deze vonkt niet.......
Heb spanning op de hall en deze werkt ook.
Ecu en brandstofpomp krijgen ook spanning.
Heb nog een rood/zwarte draad los hangen achter de zekering kast die vanuit de motorkabelboom komt...
Help
Johan1982MK1
03-09-2013, 13:37
heb je tijdens het starten ook stroom op de ecu?
vento tdi
03-09-2013, 13:48
yep, het rare is hij heeft gelopen..... daarna met zekering kast bezig geweest en niet meer willen vonken.....
Hall klopt dus, maar wat moet ik op de bobine meten?Massa heb ik en dan een signaal en +15 ?
Die zwart rode die los hangt vind ik daarom erg vreemd...
Johan1982MK1
03-09-2013, 14:01
zwart rood was die niet voor de bobine? ik weet t zo uit mn hoofd niet meer.
vento tdi
03-09-2013, 14:03
ik meen het wel maar waar moet ie op
jellehier
03-09-2013, 14:12
Zwart rood in vw, +15
vento tdi
03-09-2013, 14:14
ik ga es ff kijken, meende het al alvast bedankt
vento tdi
03-09-2013, 14:39
Vanuit de motorkabelboom hangen de volgende los:
Zwart rood Dunne draad met witte steker
Rood/witte draad met witte steker.
Zwarte draad met zwarte steker
Blauw/geel met een witte steker.
En een rode met zwarte /brede steker.
Als iemand weet waar deze op moeten?
Volgens mij zijn dat die diagnose stekkers die normaal bij de rembekrachtiger hangen.
Even zoeken in google leverde al snel schema's op:
http://members.ziggo.nl/jeff.vandenoort/Documenten/2H%20motor%20schema/
Diagnosestekker op een 2H? Die heb je niet.
vento tdi
03-09-2013, 14:51
ik kon em ook al niet vinden , evenals in het schema de draden...
jellehier
03-09-2013, 14:53
2h is toch digifant?
vento tdi
03-09-2013, 14:54
yep
jellehier
03-09-2013, 15:18
Dan zit er ook diagnose op
http://www.a2resource.com/electrical/management/digifant2.html
vento tdi
03-09-2013, 15:28
thanxs iig jeff , maar ik zou graag de verklaring van de kabelboom die de auto in komt hebben..
Of snap ik het nu echt niet meer?
Van welk jaar is de motor?
De kabelboom zat bij de motor, of al in de auto?
Kijk zelf eens in die schema's of op de link van Jeff en ga wat proberen, kijk wat nog niet aangesloten is en kijk of de stekker daar op past.
Foto om het te verduidelijken kan handig zijn. We denken graag mee. Helaas heb ik geen 2H meer anders had ik al onder mijn motorkap gekeken.
Joris_MK1
03-09-2013, 21:14
Die witte en zwarte draden zitten samen op 1 stekker toch? Dat is je geschakelde plus van je bobine, als ik mij niet vergis. De rood/zwarte draad is voor je toerenteller, en moet aan de andere kant van de bobine.
De andere draden kan ik zo niet zeggen helaas...
Controleer of er spanning staat op de buitenste contacten op de ontsteking en op de bobine met contact aan, zo ja, trek de bobine kabel uit de verdeelkap en hou die voor de massa :
* Trek de 3 polige stekker van de ontsteking
* Neem een kabeltje en steek die in het middelste contact van de stekker
Tik nu met het uiteinde van het kabeltje tegen de massa, terwijl het contact aanstaat je de je bobine kabel voor de massa houd, als hij nu wel vonkt is de ontsteking kapot, vonkt hij nog niet, is de bobine kapot..
Bedrading moet natuurlijk wel in orde zijn.
vento tdi
03-09-2013, 21:53
En wat doet hij als alles goed is?
Hij heeft voor de zek kast goed gelopen weliswaar 5 min, maar ja
vento tdi
03-09-2013, 21:55
ik ga es ff kijken
vento tdi
03-09-2013, 22:03
Gekeken krijg geen voeding op de bobine........
Enig idee of deze op de zekeringkast uitkomt?
Ik ga zo anders effe de weerstand meten
Ontsteking zelf krijgt gewoon spanning
vento tdi
03-09-2013, 23:29
Heb 2 rood/zwarte draden bij de bobine 1 draad kan ik herleiden tot pen 26 in de witte steker op de zekeringkast.....
Krijg hier geen spanning op....
Andere komt van de ecu?Of hoe?
vento tdi
04-09-2013, 00:21
op de manier dat mk2 vrt zei vonkt ie wel, zou wel erg sterk zijn dat deze na 5 gelopen te hebben stuk zou zijn...
vento tdi
04-09-2013, 11:12
Laatste update:
Wanneer alles aangeloten is en ik de bobinekabel naar massa leg en de auto start, vonkt de bobine 1 keer wanneer deze op contact gezet word....
Wanneer de motor rondgaat geen vonk......
Hall gever krijgt gewoon spanning
Ontstekingsmodule mogelijk defect.
vento tdi
04-09-2013, 13:02
Ok volgende update:
Andere ontsteking, helaas zonder resultaat.......
Wanneer de auto op contact gezet word vonkt deze een keer en wanneer het contact eraf gaat.......
Witte blokje achter het contactslot defect???
vento tdi
04-09-2013, 16:35
hoe kan ik deze controleren?
hoe kan ik deze controleren?
Spanning meten.
Joris_MK1
04-09-2013, 18:37
Kan ook dat je hallgever stuk is, heb je het al met een losse draad geprobeerd, zoals eerder beschreven? De hallgever hoeft namelijk niet op een dusdanige manier stuk te zijn dat deze helemaal geen signaal meer geeft. Hij kan bijvoorbeeld ook naar de massa zijn kortgesloten... Anders eventueel sluiting in de draad vanaf het ontstekingskastje, ook weleens transistor genoemd, naar de hallgever.
vento tdi
04-09-2013, 18:39
yep al geprobeerd met losse draad
vento tdi
04-09-2013, 18:46
heb er deze middag ook een andere ontsteking op geknutseld.
Zonder resultaat
Nog steeds op contact is een vonk, tijdens starten niet.
Tijdens starten loopt brandstofpomp wel dus contact blokje is het ook niet.....
Ik denk nog steeds iets vd aansturing bij zekeringkast oid, maar ja, wat?
Ik bedenk me net dat ik van de winter ook geen vonk had en dat mijn lmm de veroorzaker was. Maar bij mij vonkte die helemaal niet.
Heb je een reserve lmm?
Deze had hetzelfde probleem:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1994332-Digifant-II-1.8-8v-no-spark
Toch de bedrading.
vento tdi
04-09-2013, 19:03
uhh zit er niet tussen ?(rent nu naar buiten om aan te sluiten)
Heeft vd week gelopen zonder lmm
vento tdi
04-09-2013, 19:05
nope geen verschil, just no spark
Je hebt het over een zwart/rode draad. Bedoel je niet rood/zwart?
vento tdi
04-09-2013, 19:17
uhh jah?
Zit aan een witte steker vast aan dezelfde kleur achter zek kast.
Bij contact geen spanning iig
vento tdi
04-09-2013, 19:17
nu even verjaardag , morgenvroeg weer verder....
vento tdi
04-09-2013, 22:35
ik snap er iig niks meer van!?!
vento tdi
05-09-2013, 11:11
En the story continues:
Heb nu iets van schema.
Gecontroleerd voedingsspanning ontsteking module en massa =In orde
Voedingsspanning en massa hall gever =In orde.
Dmv draad bobine gecontroleerd. en voedingen =In orde.
Alle relais controleerd =In orde.
Ecu massa en voeding in orde =In orde
Ik ga nu iig een contactblokje halen, waarom ?
Ik zou het niet weten maar dat is de enige optie die ik nog heb ?
Erik Baas
05-09-2013, 11:48
Dmv draad bobine gecontroleerd. en voedingen =In orde.
[..]
Ik ga nu iig een contactblokje halen
Even voor de zekerheid: heb je ook tijdens het starten gemeten of er +12V op de bobine staat?
Erik Baas
05-09-2013, 11:59
Heb de hele thread nog eens doorgelezen. nog steeds geen clou... Wat je nog wel even kunt doormeten is de zwarte draad van de startmotor (15a) naar de bobine (15), die moet nl. tijdens het starten volle plus aan de bobine geven.
vento tdi
05-09-2013, 12:17
ik ga weer ff kijken..
Alvast bedankt
vento tdi
05-09-2013, 12:21
maar ik snap ook niet als je em op contact zet dat ie dan 1 keer vonkt, het zal wss iets simpels zijn met aansluiten of zo, maar ja wat?
Contactblokje iig niet
Johan1982MK1
05-09-2013, 12:42
Als je de auto op contact zet en je draait m handmatig rond, hoor je de injectoren dan wel tikken?
vento tdi
05-09-2013, 12:50
voedingen op de bobine zijn tijdens het starten gewoon aanwezig
Als je een zijde van de bobine aan massa hebt gelegd (die vroeger van de contactpunten af kwam en nu van ontstekingsmodule of ecu moet afkomen), dan is het logisch dat de bobine precies vonkt wanneer jij hem op contact zet. (bobine krijgt dan 12 volt op een zijde en massa op andere en ontlaadt dan dus). Zou je de massa onderbreken en weer massa maken, tada, weer een vonk..
Kortom, je hebt het niet goed aangesloten lijkt me zo...
Erik Baas
05-09-2013, 13:25
Aha, kan die rood/zwarte draad (die eerst los hing, en later voor toerenteller bleek te zijn) verkeerd zitten, op een punt dat met massa verbonden is? Wat verandert er als je die losmaakt?
vento tdi
05-09-2013, 13:32
nope dat doet hij dus niet, als ik immers het hall signaal massa geef vonkt hij dus wel....
Erik Baas
05-09-2013, 13:36
Tja, en daar heb ik helaas geen ervaring mee, en met een ecu al helemaal niet. Dus, kweenie...
vento tdi
05-09-2013, 13:38
toch bedankt voor het meedenken, ben alleen bang dat er een trouwauto gehuurd moet worden voor kennissen......
vento tdi
05-09-2013, 16:10
Net nogmaals met proeflamp de hall gecontroleerd deze kipperd gewoon netjes dus
vento tdi
05-09-2013, 22:39
Opgelost! ik heb weer vonkjes
Waar de kabelboom aangeschaft was, waren ze denk ik vergeten....??? te vertellen dat ze 2 massakabels afknipt hadden en terug in de huls hebben gestoken......
Waardoor dus de ecu op zijn flikker gehad heeft.......
Bedankt voor het meedenken etc, morgen gaat ik em eens even laten lopen...
Alle credits voor r1 racer voor het leveren van de juiste spullen!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.