PDA

View Full Version : htn rennsport vs remmen vooras golf 1 vraag

dubster.be
05-09-2013, 08:06
binnenkort begin ik met de afbouw van de golf 1.

Mijn setje HTN wielen vooraan zal op 7x15 et 12 uitkomen.

Geen ideale ET waarde maar wielkassen zijn aangepast :)

Ik rij met G60 remmen set-up.

Nu raken de klauwen de boutjes van de 3 delige wielen (ook omdat 15 inch eigenlijk al het minimum is voor G60 remmen)

Ik zie enkele oplossingen, graag jullie meningen

-kleine spoorverbreder plaatsen is het makkelijkst. Dit wil ik echter liever niet, ga ik terug breder :shake:
-remklauwen klein beetje affrezen, zijn er nog die dat gedaan hebben. wat zou het maximum zijn wat veilig is?
-andere remklauwen (bv wilwood) die 'smaller zijn' dan de originele G60 remmen en daardoor de boutjes niet gaan raken
-ik heb ook gezien dat de zelfborgende moeren aan de achterkant van de HTN wielen +- 11mm dik zijn :rolleyes: (ronsels van 3mm dik + erg dikke bouten). Deze kan ik aanpassen naar smallere ronsels en moeren, of zouden deze echt nodig zijn voor de stevigheid?
-In combinatie met het eventueel iets afslijpen van de moertjes kan ik ook nog enkele mm uitsparen

heel wat vragen in 1 keer dus ;)
graag jullie mening, vooral tips over smallere/kleinere remmensets (wel met 280mm schijven) zijn erg welkom :cool:

alvast bedankt

knarfmk1
05-09-2013, 09:19
-andere remklauwen (bv wilwood) die 'smaller zijn' dan de originele G60 remmen en daardoor de boutjes niet gaan raken

Meestal komen deze setjes juist nog meer naar buiten doordat de klauwen ook aan de buitenzijde van de schijf zuigers hebben.

-ik heb ook gezien dat de zelfborgende moeren aan de achterkant van de HTN wielen +- 11mm dik zijn :rolleyes: (ronsels van 3mm dik + erg dikke bouten). Deze kan ik aanpassen naar smallere ronsels en moeren, of zouden deze echt nodig zijn voor de stevigheid?
-In combinatie met het eventueel iets afslijpen van de moertjes kan ik ook nog enkele mm uitsparen

Rondsels zijn de ringetjes neem ik aan? 3mm lijkt me dan wel erg dik, normale ringetjes m7/m8 zitten op 1-tot 1,6mm dus daar zou je wat kunnen winnen. De borgmoeren zijn standaard altijd 8mm en daar zou ik niks vanaf halen. De boutjes zou je dan tot en met de moer in kunnen korten.
Ik weet niet hoeveel ruimte extra je nodig hebt, maar dit zou je kunnen proberen eventueel i.c.m. een klein stukje van je klauw af te slijpen.

Dat is in ieder geval de goedkoopste oplossing ;)

dubster.be
05-09-2013, 10:22
ok, ik dacht dat deze net die 'race' remklauwen (bv wilwood midilite of dynalite) juist iets smaller kwamen :)

de 'ronsels' zijn idd de ringetjes. ik wist niet hoe ze dat in nederland noemden :D

deze zal ik vervangen door minder dikke idd, lijkt me echt 'overkill'.

dan nog de klauwen, zou er daar nog een mm ofzo van kunnen?

Joentje
05-09-2013, 11:19
Klauwen kan je gerust wat afhalen.

dubster.be
05-09-2013, 18:10
1-2-3 mm??

Cabby1990
05-09-2013, 19:39
Dat is geen probleem, heb ik ook al gedaan :) en zelfs meer dan 1-2-3mm ;)

dubster.be
05-09-2013, 19:54
owkay :D

gaan we even aan het werk volgende dagen :)

trouwens, is er volgens iemand een reden dat de htn wielen met zo 'extreem' zijn vastgezet achteraan (3 mm ronsels/rondelles/ringen + extra dikke borgmoeren) die in totaal 10 a 11 mm dikte veroorzaken? kan volgens mij echt wel een stuk af (wat knarfmk1 al zei)

mijn echte BBS RS velgen hebben gewoon simpele M7 moertjes aan de achterkant...

zoiets dus
http://www.tunershop.de/Felgen_Zubehoer/Verbindungsschrauben/Mutter_M7_verzinkt_x1500_1540x_p220590.html

dubster.be
08-09-2013, 16:41
klopt het aanhaalmoment van +- 30nm voor de boutjes trouwens?