View Full Version : Moeizaam opdraaien portierraam
mschapink
05-09-2013, 16:14
Ik heb inmiddels reeds een aantal jaren een bijrijders portier raam die moeilijk open en dicht gaat.
Ik praat over een Golf MK II 3 deurs uit 1990.
Het lijkt wel of de spindel waarmee je de raam op en neer draait niet goed functioneert. Ik heb vanmiddag met WD40 met het loshalen van het kapje op de raamslinger geprobeerd om het iets te smeren. Maar dit lijkt me niet het probleem op te lossen.
Zo vaak heb ik het raam bij de bijrijders niet helemaal open maar met dit weer en 30 graden is het toch makkelijk als hij goed open en dicht gaat met iemand naast je :) .
Wat kan dit probleem veroorzaken, een ander punt zijn de raamrubbers, daar ontstaat bij hoge snelheid windgeruis, zijn deze makkelijk te vervangen ?
VwGolfMK2VW
05-09-2013, 17:11
Raamrubbers kun je er zo aftrekken, zitten geklemd op de deur.
Voor het raammechanisme zelf zul je even het deurpaneel eraf moeten halen, en vaak kun je dan al snel zien wat het probleem is..
Ik denk zelf even de kabel smeren of misschien de geleiders iets ruimer
Snel smeren voordat hij breekt
Djinn_4fun
05-09-2013, 18:53
Volgens mij heb ik nog een mechanisme liggen voor nieuw type deur.
Komt uit '91er. bij 120.000 km vervangen voor electrische exemplaren. Weinig gebruikt.
Kans is groot dat die kabel aan zijn einde is. Heb het ook in een van mijn oude deuren, toen ik het open haalde bleek de kabel helemaal vol roest te hangen waardoor het mechanisme vreselijk zwaar werd. Gelukkig gaan die deuren weg :p
Gewoon eens open halen en dan zal je het wel snel zien. Als er roest op de kabel te zien is zou ik er sowieso een nieuw mechanisme in stoppen. Stel dat de kabel deze winter breekt dan kan je ruit in je deur vallen en kan je in de vrieskou met open raam verder rijden ;)
mschapink
05-09-2013, 19:14
Ik zal eerst proberen om te lokaliseren wat het probleem is, ik blijf het vreemd vinden dat de raam aan de kant die het minst gebruikt wordt, moeizaam het raam open en dicht gaat, terwijl de bestuurderskant vaker gebruikt wordt geen probleem heeft.
Bij het demonteren van de deurpaneel had ik al volgens Haynes VWGolf II handboek een aantal schroeven van het handvat en deurknop en deurpaneel losgemaakt, de deurhandel bleef redelijk vast zitten, kan je deze zoals Haynes beschrijft met een ruk naar voren toe los krijgen zonder dat er iets afbreekt ?
Ik blijf het vervelend vinden om de plastic cover tegen het inwateren los te maken, dit zit er origineel af fabriek op en moet neem ik aan met tape weer vastgezet worden.
Juist daarom. Kant die vaak open gaat roest de kabel niet
Djinn_4fun
05-09-2013, 19:16
de deurhendel blijft idd zitten.
die moet je naar je toe trekken en dan het paneel voorzichtig naar je toetrekken.
Denk aan het pinnetje voor het slot. ;)
Edit
Onderste rand van plastic NIET verwijderen als dit nog goed vastzit.
Hoeft er ook niet geheel af.
Dichtplakken met goede plakband.
Ik blijf het vervelend vinden om de plastic cover tegen het inwateren los te maken, dit zit er origineel af fabriek op en moet neem ik aan met tape weer vastgezet worden.
Als je hem voorzichtig los neemt, eventueel met een föhn, dan kun je hem zo terug plakken op de originele plakresten, je hoeft geen plakband te gebruiken. Zorg wel dat je van alle plakvlakken afblijft en dat er geen vuil op komt, want dan houdt het natuurlijk een keer op. En neem het plastic voorzichtig los, het scheurt snel.
Zoals er wordt gezegd, even die deur demonteren, is zo gek veel werk niet, dan is het probleem snel duidelijk. Een beetje heel veel WD-40 doet soms ook wonderen! ;)
Ik zou gewoon die plastiek vervangen. Er af trekken en nieuwe op lijmen. Heb er nog geen ervaring mee maar heb gehoord dat dat met een lijmpistool makkelijk gaat. Zo eentje dat je voor tien euro vindt in de dhz zaak, met plastiek lijmstiftjes. Of kitten, al zal je dan even moeten wachten eer je alles weer kan monteren tot de kit droog is.
Zou zeker niet met plakband beginnen klooien, hoe goed de plakband ook is ooit laat hij wel los. En dan heb je water in de auto en dat wil je niet.
Ik ga dit bij mijn deuren ook doen, gewoon zo'n 'heavy duty' all weather schildersfolie. Wat eigenlijk bedoelt is om dingen af te dekken in huis als er geschilderd wordt. Is zeer stevig (steviger dan ori plastiek). Kan het er weer voor even tegen.
Kan, hoeft niet. Ik gebruik altijd ori spul, nooit klachten over gehad, je moet het gewoon goed monteren en niet half afwerken.
mschapink
06-09-2013, 16:09
We hebben vanmiddag de deurpaneel losgehaald met de adviestips hierboven, plastic is voor de helft losgegaan en kan straks weer met de oude lijmlaag terug, eventueel met nog wat extra tape.
Mijn kabel was doorgerot, ik heb reeds een nieuwe raammechanisme besteld. Merkwaardig dat het raam wel bleef hangen , we hebben hem tijdelijk gestut met een balkje.
Ik denk dat ik ook straks als hij weer goed sluit minder windgeruis lawaai heb.
Bijgevoegd de foto van mijn doorgeroeste kabel van het raammechaniek. Het is hersteld en het raam gaat weer goed open en dicht.
http://imageshack.us/a/img33/6281/390.JPG
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.