View Full Version : Vraagje over peilstok en olie bijvullen TD JR
StefTurboDiesel
10-09-2013, 20:51
Beste,
Ik zit met een vraagje.
Het gaat over een Golf II TD 70pk (JR)
Wanneer is het oliepeil van mijn Golf II ok? Geven die 2 bochtjes het min. en max. aan? Of geeft dat stukje aan de onderkant het min. aan? Er zijn hier vast wel mensen die zo'n auto door en door kennen...
heb schrik dat ik de turbo stuk rij.
olie is 2000km geleden vervangen geweest. :confused:
vento tdi
10-09-2013, 20:53
tot het bovenste deel van het gearceerde
Ja die bochtjes zijn min en max
StefTurboDiesel
10-09-2013, 20:54
Ja die bochtjes zijn min en max
Oei dan zit ik indd op laag oliepeil te rijden :screwy:
daarom hoorde ik ook een raar nagelend geluidje bij ongeveer constant 1800rpm. hoger of lager verdwijnt het weer.
StefTurboDiesel
10-09-2013, 20:55
tot het bovenste deel van het gearceerde
Dankje :thumbup:
vento tdi
10-09-2013, 20:56
no probs, daar zijn we voor toch?
StefTurboDiesel
10-09-2013, 20:58
no probs, daar zijn we voor toch?
Dat is waar :D
Lust wel veel olie man de laatste tijd.
2000km verder en staat weer op minimum, daar klopt ergens iets niet :shake:
heb het vuldopje opengedaan, geen sludge te zien.
vento tdi
10-09-2013, 21:06
wat voor een olie doe je er in?
StefTurboDiesel
10-09-2013, 21:10
wat voor een olie doe je er in?
Het laatst heb ik daar Semi Synthetic Technol Oil 10w40. erin gedaan.
code 500.00 zag ik er tussen staan , en op het motorblok heb ik zo'n stickertje met een waarschuwing dat ik alleen die code mag gebruiken. dus heb em toen gekocht.
19,50 voor een 5 liter. op het eerste zicht vond ik het al te goed koop..
misschien slechte olie? :confused:
Mag je eigenlijk olie bijvullen? of is dat ongezond als je dit doet?
vento tdi
10-09-2013, 21:13
olie bijvullen is niks geks met een oudere diesel, kan vanalles zijn turbo, klepseals zuigerveren ......
Zolang de auto niet te gek blauw rookt oid zou ik me er niet heel druk over maken...
StefTurboDiesel
10-09-2013, 21:18
olie bijvullen is niks geks met een oudere diesel, kan vanalles zijn turbo, klepseals zuigerveren ......
Zolang de auto niet te gek blauw rookt oid zou ik me er niet heel druk over maken...
Blauw roken doet die veel op koude start, als ik de shoke niet gebruik blijft hij puffen ( zo plofjes blauwe rook) en stottert die ook eventjes maar op goede warme motor doet die het niet.
wel ruikt de auto naar olie verbranding.
kan inderdaad van al zijn.
Dit is het flesje..
https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1237076_318803498264156_212158864_n.jpg
vento tdi
10-09-2013, 22:15
Koude start walm en pruttelen zullen waarschijnlijk de gloeibougies zijn....
StefTurboDiesel
10-09-2013, 22:26
Koude start walm en pruttelen zullen waarschijnlijk de gloeibougies zijn....
Denk je dat? Zal het morgen checken of de bougies dood zijn bij een vriend die garagist is, want met komende winter zou een groot probleem zijn, heb grote verbruikers zoals versterker subwoofer en xenons... wil de accu niet half leeg starten..
StefTurboDiesel
14-09-2013, 16:49
Dit is een clipje die ik zelf opgenomen heb om te laten zien hoe de auto reageert op koude start :D
best wel veel blauwe rook en blauwe plofjes uit de uitlaat.
zonder shoke.
http://www.youtube.com/watch?v=cd1AuDQTMUw
Fastboelm
15-09-2013, 06:47
loopt als een bos wortels
zet je pomp eens goed op tijd .
en laat je verstuivers eens testen .
StefTurboDiesel
15-09-2013, 12:37
loopt als een bos wortels
zet je pomp eens goed op tijd .
en laat je verstuivers eens testen .
Ik denk dat mijn gloeiers niet goed zijn, maar als ze niet goed zijn dan start die toch moeilijk he?
bij mij van de eerste kick start die direct, maar stottert als een bos wortels zoals je zegt, is niet leuk om aan te horen.
buy the way ik geef nooit gas bij tijdens het koud starten
Mijn vader trouwens wel als hij er even mee wil rijden, geeft gas tot 2-3000rpm tot dat gestotter weg is :screwy: :shake:
Nou heb ik laten horen dat je altijd de shoke moet gebruiken ( nooit van gehoord) ookal is het dus 30 graden buiten, met shoke koude start.. is toch raar :screwy: Normaal gebruik je de shoke in de winter, toch?
Het 2de puntje, loopt niet echt mooi stationair, op koude start blijft die mooi onder 1000rpm, eens ik wat paar meters gereden heb, zit ik bijna op 1200rpm stationair..
Ik moet binnekort mijn distriebutie gaan laten veranderen, moet ik beter nu de pomp juist zetten, of beter wachten totdat ik de riem heb?
Erik Baas
15-09-2013, 16:03
Ten eerste is het geen shoke maar een choke, en ten tweede is het geen choke maar een inspuitvervroeging. ;-p
Het werkt alleen bij lage temperaturen (en tot aan een bepaald toerental), dus het is niet zo dat je 'm moet gebruiken.
StefTurboDiesel
15-09-2013, 16:53
Ten eerste is het geen shoke maar een choke, en ten tweede is het geen choke maar een inspuitvervroeging. ;-p
Het werkt alleen bij lage temperaturen (en tot aan een bepaald toerental), dus het is niet zo dat je 'm moet gebruiken.
Hahaha sorry :tongue:
werkt inderdaad alleen bij lage temp, maar ook koude start, maar ik zie weinig mensen die dat gebruikten..
Ik ga morgen eens bij een vriend langs, normaal gezien kan hij zien als de verstuivers slecht zijn :thumbup:
Fastboelm
15-09-2013, 21:12
Hahaha sorry :tongue:
werkt inderdaad alleen bij lage temp, maar ook koude start, maar ik zie weinig mensen die dat gebruikten..
Ik ga morgen eens bij een vriend langs, normaal gezien kan hij zien als de verstuivers slecht zijn :thumbup:
niemand kan dat gewoon zien !
je moet ze testen op een verstuiver tester /testbank .
en de druk goed afstellen en sproeibeeld .
ook verstuivers(nozzle's) slijten , en eens vernieuwen
doet vaak wonderen , qua lopen van de motor en brandstofverbruik .
Zou mooi een hoop werk schelen, als hij 'gewoon' kan zien of verstuivers slecht zijn.. :screwy:
Kan ie dik geld mee verdienen! :D
Controleer eens goed op lucht in t brandstofsysteem, check de gloeibougies, ook of ze wel stroom krijgen, en als de riem er toch al bijna aan toe is, zou ik t maar wat eerder plannen, en dan direct de pomptiming laten checken/stellen.
Succes man!
StefTurboDiesel
15-09-2013, 21:36
Hahaha, dat is waar ja..
Ik ben benieuwd wat hij gaat doen, anders wordt het eerst injector cleaner per tank beurt bijgieten , en afwachten wat het is :tongue:
StefTurboDiesel
15-09-2013, 21:38
Controleer eens goed op lucht in t brandstofsysteem, check de gloeibougies, ook of ze wel stroom krijgen, en als de riem er toch al bijna aan toe is, zou ik t maar wat eerder plannen, en dan direct de pomptiming laten checken/stellen.
Succes man!
Zal ik zeker doen :thumbup:
lucht in het brandstof systeem had ik eens zelf bekeken, maar ik zag niets, ik denk dat het te maken heeft met een verkeerde pomp timing.
Gloeibougies? de auto start niet slecht, als het de gloeiers waren denk ik dat ik bijna de accu leeg moet starten vooraleer ik em aan de gang krijg :D
klopt de riem is wat aan het slijten had ik gezien.
StefTurboDiesel
17-09-2013, 19:04
De auto is vandaag op de brug geweest,
2 dingen gevonden en het probleem direct opgelost.
Voorpijp was beschadigd, is precies een ziekte bij een TD motor, die barsten nogal snel :screwy:
Iemand had die nog op voorraad liggen, dus direct eraf gedaan en de nieuwe erop gezet.
En timing die niet goed zat.
heb er diesel cleaner in gedaan, zo'n busje daar stond op dat het je Turbo je Verstuivers en je EGR reinigt.
een 50km rond gereden, goed laten afkoelen, koude start opnieuw en ik hoorde geen geratel (gestotter) meer :D
StefTurboDiesel
21-09-2013, 16:02
Moet er wel bij zeggen dat ik nu de turbo amper hoor
tijdens het optrekken van 1800 tot 2300 rpm hoor je klein fluitje vanuit binnen, daarna verdwijnt het, maar je voelt het wel..
Vind het jammer, want met de gescheurde voorpijp kon je de turbo vanuit een 30meter verder horen opspoelen met een dikke blow off valve erachter :D
Grotere uitlaat met een 63mm downpipe plaatsen
dan zal je verbaasd staan op kijken :thumbup:
Als je de motor niet stuk wilt krijgen ,zou ik even wachten met turbo op schroeven, je hebt een KKK24 toch? die zijn makkelijker te bewerken dan de garret.
eerst een 2de hands exemplaar zoeken, als je niets vind zul je geld moeten dokken :tongue:
StefTurboDiesel
23-09-2013, 18:42
Grotere uitlaat met een 63mm downpipe plaatsen
dan zal je verbaasd staan op kijken :thumbup:
Als je de motor niet stuk wilt krijgen ,zou ik even wachten met turbo op schroeven, je hebt een KKK24 toch? die zijn makkelijker te bewerken dan de garret.
eerst een 2de hands exemplaar zoeken, als je niets vind zul je geld moeten dokken :tongue:
Was ik ook aan het zoeken, ik kwam op een bedrijf dat in west flamano ligt,
ik zoek liefst iemand uit de regio of een straal van 50-100km :tongue:
Was ik ook aan het zoeken, ik kwam op een bedrijf dat in west flamano ligt,
ik zoek liefst iemand uit de regio of een straal van 50-100km :tongue:
Blijven zoeken is de boodschap :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.