Log in

View Full Version : Golf 1 cabrio '84 dx 40mm Webers

wessel97
13-09-2013, 21:38
Hallo,

is er iemand die ervaring heeft met het tunen van een 1.8 8v dx/gti blok van een golf 1?

wil er zowieso 40mm carbs op zetten van weber, heb al wel wat informatie gehad over de brandstofpomp en injectiegaten dichtmaken met een plug van versnellings bak van een kever.

ook hebben ze me uitgelegd dat je een nokkenas van een 16v kr/pl blok kunt nemen, een stuk eraf kunt zagen en dan een snellere nokkenas hebt... maar of dit klopt?

graag hoor ik van iemand wat meer informatie hoe ik hem kan tunen

auto is een golf mk1 cabrio uit 1984, type 1 cabrio met een 1.8dx/gti motor.

gr wessel

Joris_MK1
13-09-2013, 22:41
:D Ik denk dat je de eerste bent die een 16v as in een 8v wil leggen, dat gaat niet lukken nie :D

Erik Baas
13-09-2013, 23:58
Misschien wel als je er een stuk afzaagt? ;)

Joris_MK1
14-09-2013, 06:37
Naja het maakt mij niet uit, maar als je de 16v kop bekijkt zie je dat de inlaat en uitlaat kleppen beide aan een kant van de kop liggen. Beide worden door een eigen as bediend. Als je die as dus in een 8v gaat leggen, los van dat het past, gaan je inlaat en uitlaat klep tegelijk open. Ergo, dat gaat niet werken :)

Als je met carburateurs gaat rijden koop dan het kortste spruitstuk dat je kunt vinden, anders past het niet tussen je schutbord...

wessel97
15-09-2013, 18:02
oke,

en hoe zit het dan met de druk van de brandstofpomp, want die moet ook veranderd worden schijnbaar

sciroccoGTII
15-09-2013, 19:20
Moet een brandstofpomp onder geschikt voor carburateurs injectiepomp moet eraf. Gebruik de search eens is meer als genoeg info te vinden.

Cabrionick
15-09-2013, 19:22
Hoi
De brandstof pomp kan er gewoon op blijven tenminste dat was bij mij wel het geval
Ik had een ev 1.8 met dubbele solexen je kunt anders ook op motor carbs gaan rijden
Stuk goedkoper en een spruitstuk is makkelijk te maken

Style
15-09-2013, 19:39
Maar jij had geen DX GTI ;) de pomp uit dit blok is zeker niet geschikt voor webers.

wessel97
15-09-2013, 21:03
Maar jij had geen DX GTI ;) de pomp uit dit blok is zeker niet geschikt voor webers.

welke of wat voor pomp zou ik er dan op kunnen zetten?

gr wessel

wessel97
15-09-2013, 21:05
Hoi
De brandstof pomp kan er gewoon op blijven tenminste dat was bij mij wel het geval
Ik had een ev 1.8 met dubbele solexen je kunt anders ook op motor carbs gaan rijden
Stuk goedkoper en een spruitstuk is makkelijk te maken

klopt motorcarbs zou makkelijker zijn, alleen ik heb het probleem dak eigenwijs ben en perse webers wil, niet alleen voor het vermogen ofzo, gewoon ook omdat je met webers toch het mooiste geluid krijgt vind ik. of solex natuurlijk maar geen dellortos

Joris_MK1
15-09-2013, 22:51
klopt motorcarbs zou makkelijker zijn, alleen ik heb het probleem dak eigenwijs ben en perse webers wil, niet alleen voor het vermogen ofzo, gewoon ook omdat je met webers toch het mooiste geluid krijgt vind ik. of solex natuurlijk maar geen dellortos

Denk dat je in je onderblok wel een uitsparing hebt voor een mechanische pomp, dat lijkt me het goedkoopste. Als je het mooier wil kun je een Facet of Hardi pomp nemen maar die zijn duurder.
Ik vind het bijzonder dat je vindt dat solexen of webers anders klinken dan dellorto's, het geluid wordt namelijk grotendeels bepaald door hoe je het afstelt, ontstekingstijdstip, luchtfilters etc... Een dellorto is niet anders dan een Weber of solex, zelfs nog mooier wat betreft afstellen...

wessel97
16-09-2013, 07:46
Denk dat je in je onderblok wel een uitsparing hebt voor een mechanische pomp, dat lijkt me het goedkoopste. Als je het mooier wil kun je een Facet of Hardi pomp nemen maar die zijn duurder.
Ik vind het bijzonder dat je vindt dat solexen of webers anders klinken dan dellorto's, het geluid wordt namelijk grotendeels bepaald door hoe je het afstelt, ontstekingstijdstip, luchtfilters etc... Een dellorto is niet anders dan een Weber of solex, zelfs nog mooier wat betreft afstellen...

dat zou ook het probleem kunnen zijn, maar ik ken iemand die een jetta heeft met hetzelfde blok, en die had er eerst dellortos op, da vond ik echt nergens naar klinken, en toen webers. dat klonk beter. maar dat kan dan ook de afstelling zijn ik weet het niet. i.i.g. het maakt kwa prijs niet uit want ze zijn meestal allemaal wel even duur.

Style
16-09-2013, 15:55
Ik heb idd voor me motorfiets carburateurs een elektrische Facet pomp gekocht.
Hier heb je ook gelijk geen retour meer bij nodig stopt met pompen als de vlotterkamers vol zitten.

http://s13.postimg.org/4606pqjgn/DSC_1102.jpg (http://postimg.org/image/dqjtcm8sj/full/)

wessel97
16-09-2013, 17:57
Ik heb idd voor me motorfiets carburateurs een elektrische Facet pomp gekocht.
Hier heb je ook gelijk geen retour meer bij nodig stopt met pompen als de vlotterkamers vol zitten.

http://s13.postimg.org/4606pqjgn/DSC_1102.jpg (http://postimg.org/image/dqjtcm8sj/full/)

Dus ik kan deze dan ook gebruiken voor webers? Of heb ik dan weer iets anders nodig?

Style
16-09-2013, 17:59
Nee hoor dat gaat prima daar had ik hem eerst ook voor liggen.
Maar het afstellen van Webers was voor mij de rede om over te stappen naar motorfiets carburateurs ;)

wessel97
16-09-2013, 18:08
Nee hoor dat gaat prima daar had ik hem eerst ook voor liggen.
Maar het afstellen van Webers was voor mij de rede om over te stappen naar motorfiets carburateurs ;)

Is dat zo moeilijk dan? Ik heb wel gehoord dat afstellen niet makkelijk is... Maar dat het zo moeilijk is dat het beter is om op motorcarbs over te stappen wist ik niet...

Cabrionick
16-09-2013, 18:23
Nee Wessel dat is niet zo
Als je sollexen wilt weet nog wel een set mijn oude set
Een motor carb is gewoon veel goedkoper heus niet beter af te stellen
Je zou ook nog voor imitatie webbers kunnen gaan komen uit China
Ik rij nu ook op webbers
Mvgr nick

Marco R29
16-09-2013, 19:58
Het afstellen is niet iets wat je in 5 minuten gedaan hebt. Verstandigst is om dit te laten doen op een bank met meetapparatuur voor lucht/benzineverhouding, zodat je kan zien bij welk toerengebied er wat aan de afstelling verandert moet worden.
Ik heb me ook laten vertellen dat de sleutel tot succes is de juiste maat Webers te kiezen voor je motor.

Cabrionick
16-09-2013, 21:04
Yep afstellen moet je niet zelf doen ik ga zelf naar tovami heb er goede ervaring mee

wessel97
16-09-2013, 21:15
Yep afstellen moet je niet zelf doen ik ga zelf naar tovami heb er goede ervaring mee

zover ik weet word 40mm het meeste gebruikt bij zowel solex, als weber en dellorto. maar 45mm kan denk ik zowieso niet ofwel? dat is te groot zeker. 45mm' ers kom ik ook vaker tegen op 16 kleppers.

Joris_MK1
17-09-2013, 08:32
Voor een 8v 1800 is een set 40mm carburateurs voldoende. Het gaat er dan nog om wat voor venturi je erin zet. De venturi bepaalt het zuigende effect dat de benzine meeneemt.
Hoe kleiner de venturi, hoe makkelijker de benzine naar binnen wordt gezogen. Voor een 1800 zit je met 30mm venturis groot zat. Tenzij je alleen vermogen bovenin wilt, dan moet je groter gaan, maar dat rijdt voor geen meter op de openbare weg...

Je hebt 3 fases, idle (stationair draaien), progressie (wegrijden maar geen volgas, en onder 3000 toeren), en hoofdfase (volgas, boven 3000 toeren. Het is de kunst om het mengsel in alle fasen hetzelfde te houden, dit is tamelijk lastig.
Voor de eerste 2 fasen, de idle en de progressie, heb je een enkele sproeier; de idle jet. Dat de idle jet alleen voor stationair draaien is, is een misvatting. Naarmate de gasklep verder geopend wordt komen de progressiegaatjes, heb je vast weleens van gehoord, achter de gasklep te liggen. Deze gaatjes ondervinden dan dus vacuum. Door de idle jet gaat dan het brandstofmengsel, dat wordt meegenomen door de progressiegaatjes. Het is belangrijk dat je idle jet groot genoeg is om ook de progressiefase te voorzien van genoeg brandstof, maar niet te groot. Te groot resulteert in een onzuinig brandstofgebruik, ergo een lege portemonnee.
Dan is er nog de hoofdsproeier, welke voornamelijk bij volgas een sterk genoeg mengsel moet geven.
Omdat je niet zomaar plankgas kan geven en gelijk vacuum hebt om voldoende benzine mee te nemen, zit er een acceleratiepomp, welke een straaltje benzine inspuit bij intrappen van het gas. De grootte van de sproeier bepaalt de duur van de inspuiting, de lengte van de slag van het membraan de hoeveelheid.

Je snapt dus wel dat het enigszins ingewikkeld is om precies alle goede onderdelen bij elkaar te vinden, en af te stellen. Met 'een' setje 40er webers, ben je er vaak niet, het scheelt als je weet waar ze vanaf zijn gekomen. Venturis zijn voornamelijk afhankelijk van grootte van de motor. Ik zou je aanraden het boek " How to build and power tune Dellorto and Weber carburettors" te kopen. Daarin zal je ook een beetje worden uitgelegd waarom nou die eeuwige strijd tussen Weber, Dellorto en Solex ;)
Chronologisch: Solex, Weber, Dellorto :D Daarom heb ik dus Dellorto, makkelijker af te stellen dan weber en vaak goedkoper, weber heeft de naam immers... Solex heeft het nadeel dat de meeste gaten direct in de carburateur zijn geboord, met als nadeel dus niet al teveel mogelijkheden om af te stellen.

Daarnaast is een lambdasonde een pre, maar op gehoor kom je een heel eind, eveneens beschreven in bovenstaand boek, te verkrijgen via ebay.com overigens. Zwaar geluid betekent rijk lopen, geen vermogen en niet willen oppakken is een arm mengsel.

Joris_MK1
17-09-2013, 08:36
Voor je venturi: http://www.s262612653.websitehome.co.uk/DVAndrews/dellorto.htm
Verschillende Dellorto typen: http://2108.lviv.ua/archives/dellorto-dhla-40-universal-performance-112.html
Koop dit eerst: http://www.ebay.com/itm/How-to-Build-and-Power-Tune-Weber-and-Dellorto-DCOE-and-DHLA-Carburettors-Des-Ha-/370760476540?pt=Non_Fiction&hash=item56530be77c

Marco R29
17-09-2013, 09:53
....
Goeie samenvatting :thumbup:
Boek is echt een aanrader, ook te zien via deze link (https://dl.dropboxusercontent.com/u/73506539/How.To.Build.%26.Power.Tune.Weber.%26.Dellorto.Hammill.Speedpro.pdf)

wessel97
17-09-2013, 13:31
Voor een 8v 1800 is een set 40mm carburateurs voldoende. Het gaat er dan nog om wat voor venturi je erin zet. De venturi bepaalt het zuigende effect dat de benzine meeneemt.
Hoe kleiner de venturi, hoe makkelijker de benzine naar binnen wordt gezogen. Voor een 1800 zit je met 30mm venturis groot zat. Tenzij je alleen vermogen bovenin wilt, dan moet je groter gaan, maar dat rijdt voor geen meter op de openbare weg...

Je hebt 3 fases, idle (stationair draaien), progressie (wegrijden maar geen volgas, en onder 3000 toeren), en hoofdfase (volgas, boven 3000 toeren. Het is de kunst om het mengsel in alle fasen hetzelfde te houden, dit is tamelijk lastig.
Voor de eerste 2 fasen, de idle en de progressie, heb je een enkele sproeier; de idle jet. Dat de idle jet alleen voor stationair draaien is, is een misvatting. Naarmate de gasklep verder geopend wordt komen de progressiegaatjes, heb je vast weleens van gehoord, achter de gasklep te liggen. Deze gaatjes ondervinden dan dus vacuum. Door de idle jet gaat dan het brandstofmengsel, dat wordt meegenomen door de progressiegaatjes. Het is belangrijk dat je idle jet groot genoeg is om ook de progressiefase te voorzien van genoeg brandstof, maar niet te groot. Te groot resulteert in een onzuinig brandstofgebruik, ergo een lege portemonnee.
Dan is er nog de hoofdsproeier, welke voornamelijk bij volgas een sterk genoeg mengsel moet geven.
Omdat je niet zomaar plankgas kan geven en gelijk vacuum hebt om voldoende benzine mee te nemen, zit er een acceleratiepomp, welke een straaltje benzine inspuit bij intrappen van het gas. De grootte van de sproeier bepaalt de duur van de inspuiting, de lengte van de slag van het membraan de hoeveelheid.

Je snapt dus wel dat het enigszins ingewikkeld is om precies alle goede onderdelen bij elkaar te vinden, en af te stellen. Met 'een' setje 40er webers, ben je er vaak niet, het scheelt als je weet waar ze vanaf zijn gekomen. Venturis zijn voornamelijk afhankelijk van grootte van de motor. Ik zou je aanraden het boek " How to build and power tune Dellorto and Weber carburettors" te kopen. Daarin zal je ook een beetje worden uitgelegd waarom nou die eeuwige strijd tussen Weber, Dellorto en Solex ;)
Chronologisch: Solex, Weber, Dellorto :D Daarom heb ik dus Dellorto, makkelijker af te stellen dan weber en vaak goedkoper, weber heeft de naam immers... Solex heeft het nadeel dat de meeste gaten direct in de carburateur zijn geboord, met als nadeel dus niet al teveel mogelijkheden om af te stellen.

Daarnaast is een lambdasonde een pre, maar op gehoor kom je een heel eind, eveneens beschreven in bovenstaand boek, te verkrijgen via ebay.com overigens. Zwaar geluid betekent rijk lopen, geen vermogen en niet willen oppakken is een arm mengsel.

wow, bedankt, dit helpt al wel een hele hoop, zal dat boek eens opzoeken, maar is dit wat je net benoemd dan dus ook dat verschil tussen DCOE en DCOM?

ik snap nu wel dat het niet 1,2,3, gedaan is allemaal. dat er toch nog wat meer achter zit.

Roy golf II
17-09-2013, 15:40
Bekende gedachte, maar ondertussen rij ik alweer een halfjaartje heerlijk rond met een setje dellorto's in een cabrio met 1.6 blokje.
Voor het afstellen bij Jaap van speedcentre in geldermalsen geweest. In 1 woord een vakman!

wessel97
17-09-2013, 17:04
maar even simpel gezegd, nu want iedereen heeft een andere mening, wat is nou het beste voor golf 1 dellorto, weber of solex?

Style
18-09-2013, 05:47
Volgens mij maakt dit niet zo veel uit ik had wel eens gehoord dat Weber of Solex makkelijker af te stellen is.
En hier zij nog genoeg onderdeeltjes voor te krijgen bij Dellorto was dit soms al moeilijker of niet verkrijgbaar.
Maar als je de carbs toch niet zelf af stelt maakt het volgens mij niet zo veel uit.

Marco R29
18-09-2013, 08:25
maar even simpel gezegd, nu want iedereen heeft een andere mening, wat is nou het beste voor golf 1 dellorto, weber of solex?
Is er niet echt een "beste" volgens mij. Wel zijn Dellorto's iets fijner af te stellen omdat de sproeiers e.d. in kleinere stapjes te veranderen zijn. Reserve onderdelen voor Solex zijn wat minder te vinden i.t.t. de onderdelen voor Dellorto en Webers.

Joris_MK1
18-09-2013, 08:26
Naar mijn mening Dellorto het beste, je moet wel even opletten of je een zogenaamde emission carburateur hebt of een universal performance. De meeste tuners weten alleen de universal performance af te stellen en stellen de emission onterecht op dezelfde manier af.
Als je dat boek leest zul je dat ook wel zien.
Weber is ongeveer evengoed verkrijgbaar als Dellorto, maar heeft het nadeel dat de acceleratiepomp niet traploos gesteld kan worden, wat wel bij de Dellorto kan.

Solex is vaak lastig afstellen, naar wat ik gehoord heb. Dit komt doordat alles een vaste maat heeft, er kunnen geen andere luchtsproeiers enzo in. Verkrijgbaarheid van onderdelen is ook niet beister goed, omdat iedereen Weber of Dellorto kiest :)
Maar als je voor 100 euro een stuk of 6 van die dingen in een krat kan kopen zou ik ze niet laten staan... Moet je maar even marktplaats in de gaten houden

wessel97
18-09-2013, 08:32
Naar mijn mening Dellorto het beste, je moet wel even opletten of je een zogenaamde emission carburateur hebt of een universal performance. De meeste tuners weten alleen de universal performance af te stellen en stellen de emission onterecht op dezelfde manier af.
Als je dat boek leest zul je dat ook wel zien.
Weber is ongeveer evengoed verkrijgbaar als Dellorto, maar heeft het nadeel dat de acceleratiepomp niet traploos gesteld kan worden, wat wel bij de Dellorto kan.

Solex is vaak lastig afstellen, naar wat ik gehoord heb. Dit komt doordat alles een vaste maat heeft, er kunnen geen andere luchtsproeiers enzo in. Verkrijgbaarheid van onderdelen is ook niet beister goed, omdat iedereen Weber of Dellorto kiest :)
Maar als je voor 100 euro een stuk of 6 van die dingen in een krat kan kopen zou ik ze niet laten staan... Moet je maar even marktplaats in de gaten houden

Nou weet je, iemand die ik goed ken, doet alleen maar solex cabrs reviseren, maar dat doet hij vrijwel alleen bij de carbs zoals 34 pict. 3 enz. Ofterwijl alleen voor kever, ik weet niet of de meeste onderdelen hetzelfde zijn...