Log in

View Full Version : Ombouw contactpunten naar electronische onsteking


steppie86
14-09-2013, 12:08
Hallo,

Ik ben bezig met een motor ombouw van 1.3 hk motor carbs naar 1.6 abu motor carbs. :)
Nu zit ik met de onsteking, ik weet dat je de bobine en transistor van een mh motor nodig hebt.
Ben op de sloop geweest maar daar staan alleen maar polo s en golfjes met aee enz.. kan ik die bobine ook gebruiken?
Of heb ik de computer dan ook nodig?aangezien ik de injectie toch niet gebruik.
En kan ik mijn onsteking van mijn abu motor ook gebruiken of moet die ook perse van een mh motor zijn.

gr stephan

gele-golf2
14-09-2013, 17:21
Het makelijkste zou zijn een kabelboompje van een ontsteking die kan je ook van een 1300 uit de kabelboom pluisen schema staat op internet ik heb hem ook nog ergens staat op mijn pc ik zal hem online zetten

steppie86
15-09-2013, 09:13
http://www.freebits.nl/images/349bobine.jpg (http://www.freebits.nl/view.php?filename=349bobine.jpg)

Is dit een bobine en transistor in 1?

Jeff
15-09-2013, 09:24
http://www.freebits.nl/images/349bobine.jpg (http://www.freebits.nl/view.php?filename=349bobine.jpg)

Is dit een bobine en transistor in 1?


Ja.

steppie86
15-09-2013, 09:34
Deze lagen dus wel op de sloop, als ik deze gebruik met bijbehorend kabelboompje zou het dus moeten werken?

Heb alleen nog even een schema nodig om het aan te sluiten.

Jeff
15-09-2013, 09:52
Bedankt :thumbup: Nu nog even ontcijferen. :)

Ik heb nog ff zitten brainstormen. Ik denk dat het zonder computer niet gaat lukken.

Joris_MK1
15-09-2013, 13:51
Pak een bobine van een Golf3, zo eentje als hierboven. Die heeft 3 pinnen, voeding, signaal en massa. De hallgever ook, die gaan 1 op 1. Voeding en massa aansluiten en het werkt. Dan zit je met je toerenteller, die moet aan de bobine zelf, niet aan de kant van de hallgever. Daar moet je de bobine even voor openmaken, er zit een schotje boven de connector, daar moet je volgens mij de rechtse een draadje aan solderen, dan werkt je toerenteller ook weer.

Dat is veruit het simpelste, mits je weet hoe je een soldeerbout hanteert, of stekkertjes koopt en een tang.

Jeff
15-09-2013, 13:55
Pak een bobine van een Golf3, zo eentje als hierboven. Die heeft 3 pinnen, voeding, signaal en massa. De hallgever ook, die gaan 1 op 1. Voeding en massa aansluiten en het werkt. Dan zit je met je toerenteller, die moet aan de bobine zelf, niet aan de kant van de hallgever. Daar moet je de bobine even voor openmaken, er zit een schotje boven de connector, daar moet je volgens mij de rechtse een draadje aan solderen, dan werkt je toerenteller ook weer.

Dat is veruit het simpelste, mits je weet hoe je een soldeerbout hanteert, of stekkertjes koopt en een tang.

Dus toch wel simpel. Dat wist ik niet. :thumbup:

Style
15-09-2013, 14:03
Ik dus ook niet :thumbup: had het me ook wel eens af gevraagd.
Maar eerste optie is ook niet moeilijk als je alles maar in 1x vind.
Maar goed dat is volgens mij op een Zaterdag wat slopen af en dan heb je ook alles :D

steppie86
15-09-2013, 14:52
Toeren teller heb ik niet dat scheelt dan weer .
Zal morgen direct langs de sloop.
Tnx voor de info :thumbup:

steppie86
16-09-2013, 17:50
Zo vandaag weer naar de sloop geweest.

http://www.freebits.nl/images/185Bobine.jpg (http://www.freebits.nl/view.php?filename=185Bobine.jpg)

Even voor de duidelijkheid is dit is de bedoeling?

Style
16-09-2013, 17:57
Ben ook wel benieuwd naar de toeren teller aansluiting Joris :D

Joris_MK1
16-09-2013, 21:39
het scheelt dat je geen toerenteller hebt, wordt het nog makkelijker!
Dan kun je zo het kapje weer dichtklikken en daar niet meer over nadenken.
http://img834.imageshack.us/img834/6574/gmg8.jpg

Het idee is dat je dit net zo aansluit op de hallgever, de plus dus op de plus, de massa op de massa en de signaal op de signaal.
Daarna de massadraad, die dus tussen de bobine loopt en de hallgever, aansluiten op de massa, bij voorkeur direct aan de accu. Dit voorkomt moeilijk starten door spanningsval... Dit moet een redelijk dikke draad zijn, maar niet overdrijven. De plus aansluiten op de originele geschakelde plus aan de ronde bobine. Dit zijn volgens mij een rode en een witte draad, maar dit moet je eigenlijk even nameten. Hij zat direct op de bobine, de draad aan de andere kant dan waar de contactpunten op zat.

Het idee is dus dat de massadraad naar de accu direct op de bobine zit, de massadraad van de hallgever gaat vervolgens naar de bobine. De hallgever moet niet halverwege zitten. Doe dit ook voor de plus, signaal zo doorlussen en alles moet werken :)
Als je er niet uitkomt heb ik hier nog wel een kabelboompje liggen die op deze manier werkt. Ik wil het eventueel ook wel even met een schemaatje toelichten, maar ik ga lekker slapen :D morgen weer.

Joris_MK1
16-09-2013, 21:43
Ben ook wel benieuwd naar de toeren teller aansluiting Joris :D

Die moet aan 1 van de moertjes die je achter dat klepje ziet peter!
Even doormeten, weet niet meer precies welke... De ene zit direct (0 Ohm) aan de plus, de andere is geschakeld door de transistor onderop. Het idee is dat de toerenteller aan de geschakelde kant komt ;)

steppie86
12-10-2013, 22:18
Zo motor is ingebouwd en loopt dankzij het kabelboomje van joris :thumbup: