Log in

View Full Version : Koude motor = stotteren


Archiebald
18-09-2013, 10:13
Allen,

Mijn Golf 2, 1.6 8v RF?, 1988, heeft moeite met het koude weer in de ochtend. Met koude motor dus. Het lijkt ook wel erger als het regent.

Wat is er aan de hand:
Starten, stationair lopen op choke gaat prima.
Choke gaat uit, na 10/15sec?, en de motor gaat "bokken"
Als ik dan rij is er ook niets aan de hand. Maar met langzaam rijden of stilstaan wil hij de eerste paar km maar net blijven lopen.

Dit is nu iets nieuws van de afgelopen week. Wat zou dit kunnen zijn?

Kevert
18-09-2013, 14:12
Kan aan de carburateur liggen, misschien werkt de stationair niet zo best meer.
Meestal ligt het niet goed lopen aan de carburateurtjes van de 1.6, je hebt de 2ee of 2e2 waarschijnlijk? Maar ik heb ook een 1.6 gehad en toen ik die net had liep die ook zo beroerd stationair en pas nadat ie warm was gereden dat ie beter draaide, hij starte ook moeilijk altijd. Later begon ie helemaal raar te doen en liep ie te schommelen in toeren bij stationair of bleef hangen op een x aantal toeren.
Ik heb toen eens het inlaat traject (die box bovenop) eraf gehaald , schoon gemaakt , nieuwe luchtfilter erin , nieuwe benzine filter erin , nieuwe bougies met kabels gedaan. Dit scheelde al enorm en liep ie weer wat beter. Gewoon het meeste wat los en uit elkaar kon had ik schoon gemaakt. Je zou ook nog even kunnen kijken hoe het is gesteld met de ontsteking. Maar zou eerst een proberen het een en ander schoon te maken en wat nieuwe filtertjes etc te plaatsen en dan weer verder kijken.

Archiebald
19-09-2013, 07:13
Thanks. Filters ed zijn allemaal nieuw. Eigenlijk het enige wat simpel los te halen is en nog niet vervangen zijn die bougiekabels.

Verdelerkap, rotor, bougies, brandstoffilter, luchtfilter, oliefilter, olie, KVS, radiateur en ga zo maar door. Allemaal +/- 6maanden oud.

't Is inderdaad zo'n "rottige" carburateur ja. Maar die durf ik niet echt open te maken met m'n 2 linkerhanden.

Lesley
19-09-2013, 07:38
Even met remmenreiniger spuiten richting de voetpakking met draaiende motor, kan zijn dat je voetpakking lekt! Ik had het zelfs met een nieuw voetpakking dat er valse lucht doorheen kwam. Vloeibare siliconen pakking en het was over!

StefTurboDiesel
19-09-2013, 10:32
Heb dit gehad bij mijn TD, ik weet niet meer hoe dat zit bij een benzine motor, maar ik deed er diesel cleaner in
zo een flesje

Opzich heeft het wat geholpen, maar bijna elke oude auto kan wel eens stotteren, misschien de bougies etc...
http://images.esellerpro.com/2697/I/836/0/WYN12293x2.jpg

PuttenMKII
19-09-2013, 11:35
bougiekabels .. heb ik 2x gehad .. maar dan als de auto warm was. leek bij mij ook meer te gebeuren als het regende ..

al met een nevel op gesproeid in donker?

Archiebald
20-09-2013, 13:38
bougiekabels .. heb ik 2x gehad .. maar dan als de auto warm was. leek bij mij ook meer te gebeuren als het regende ..

al met een nevel op gesproeid in donker?

Nou dat vind ik dus ook zo vreemd...

Koude motor:
's ochtends, of met regen = stotteren
's middags, na mn werk b.v = niets aan de hand

Ik denk dat ik met die bougiekabels ga beginnen te testen, zal vanavond eens even wat water sprayen inderdaad.

Gino89
20-09-2013, 21:20
Heb je ook eens die vacuum slangen na gekeken die rondom de carburateur zitten? Slangetje poreus o.i.d.

En zo als lesley zegt de voetpakking.

Denk dat je ook eens je carburateur moet laten schoonmaken. En evt. dingen er aan moet laten vervangen. Igor hier op het forum kan je hier wel mee verder helpen.

Als het goed is zit er ook een sensor op die de stand van de gasklep doorgeeft. Deze willen ook wel eens stuk gaan.

Archiebald
14-11-2013, 09:34
Ik heb er een tijdje terug al een filmpje van gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=W9NofL5fVyU

Het is nu zo erg dat hij als hij koud is nog maar amper aan de praat blijft. Iets gas erop houden, stilstaand of langzaam rijdend, levert dan ook een heftig protesterende motor op. Hij ploft ook lijkt het wel.

Maar dan, na 4minuten (gokje) rijden is er niets meer aan de hand. Hij loopt prima, netjes stationair, geen schokken meer niets.. Het is dus ECHT alleen bij koude motor...

Binnenkort maar eens wegbrengen, want alles was ik na kan kijken, stekkers en slangen ziet er goed uit. Er is niets los/stuk of vermist.

Archiebald
17-11-2013, 11:31
Update!

Mn zwager was hier gister en heeft naar de Golf gekeken. Het stotteren wat ik beschrijf is dat de motor op 3 cilinders loopt als hij koud is. Voor zover we konden zien vonkt cilinder 1 niet.

tussen januari dit jaar en nu zijn de rotor/verdelerkap/bougies al eens vervangen.

Heeft het nut nu bougiekabels te kopen en te kijken of dit werkt. Of moet ik het probleem dieper zoeken?

Archiebald
24-11-2013, 22:11
Oke, de motor loopt dus echt op 3 cilinders. Koud stottert hij dan en loopt ie erg slecht. Warm gaat het beter, maar loopt ie ook niet lekker.

Van t weekend de bougies/kabels/rotor/verdelerkap vervangen. Later bleek er geen brandstof door de leiding/filter naar de motor te komen. Dat "opgelost". Slangen e.d nagekeken, carb goed schoongemaakt (zover dat gaat als je hem er niet afhaalt).

Ding blijft op 3 poten lopen als hij koud is. En nu dus ook als hij warm is problemen geven. Het wordt elke week wel iets erger lijkt het.



P.s Ik ben zelf zeer a-technisch, een vriend van me die monteur is doet alles en ik brief dat hier dan weer door..... Dus hopelijk lijkt het ergens op :)

VwGolfMK2VW
24-11-2013, 22:36
Toch de onsteking goed nakijken,

Bougies
Verdelerkap
Rotor
Bougiekabels (met lopende motor even natspuiten en kijken of je vonken over het blok ziet gaan = kabels kapot)
Bobine

En eventueel de blauwe temp. Sensor, al weet ik niet of deze het lopen op 3 poten kan veroorzaken

Ik heb eventueel nog een hagelnieuwe bobine liggen.

Polo1w
24-11-2013, 23:39
Pakking van inlaatspruitstuk gaar/lek?? Kan wel met koude motor meer problemen veroorzaken ivm uitzetten/krimpen door opwarmen/afkoelen.
Zou er eens met een bus remreiniger een rondje doen, spruitstuk, voetpakking enz.

Archiebald
27-11-2013, 10:08
Toch de onsteking goed nakijken,

Bougies
Verdelerkap
Rotor
Bougiekabels (met lopende motor even natspuiten en kijken of je vonken over het blok ziet gaan = kabels kapot)
Bobine

En eventueel de blauwe temp. Sensor, al weet ik niet of deze het lopen op 3 poten kan veroorzaken

Ik heb eventueel nog een hagelnieuwe bobine liggen.

Op de bobine na is dat allemaal nieuw. Als in 0km nieuw.....

Pakking van inlaatspruitstuk gaar/lek?? Kan wel met koude motor meer problemen veroorzaken ivm uitzetten/krimpen door opwarmen/afkoelen.
Zou er eens met een bus remreiniger een rondje doen, spruitstuk, voetpakking enz.

Hebben we gedaan. Helpt niet.... Bij de inlaatpakking dan...



Ik kreeg van iemand als tip om de contactpuntjes af te stellen? En weer ergens om de vacuumslangen van de carb. te vervangen.. Zou zoiets helpen?

PuttenMKII
27-11-2013, 10:58
Is de bobine van een 1300 nz hetzelfde? Dan heb ik er eentje liggen om te testen.

Archiebald
28-11-2013, 09:35
Ik zou het niet weten om eerlijk te zijn :(

Archiebald
03-12-2013, 08:43
Oke, het probleem is verholpen!

De vacuumslangen en voetpakking van de carburateur zijn vervangen en sindsdien loopt ie prima!