Log in

View Full Version : Slechte banden, slecht uitgelijnd of gebalanceerd?

StefTurboDiesel
18-09-2013, 16:35
Beste,

Ik heb een vreemd probleem. Toen ik de auto overkocht van een vriend, had hij er van voor 2 nieuwe Dunlop's Sport Fast-Response zomerbanden gezet ( van 195/50/15)

Nou merk ik een 3 maanden er nu mee te hebben gereden dat ik slijtage aan de buitenkant heb. ze zijn zo kaal als kart banden, en vanaf het midden tot de binnen kant zijn de groeven nog heel diep.

Aan wat kan dit zijn?

Mauricejuhvw
18-09-2013, 16:58
niet uitgelijnd denk ik zit er schroefset onder

Sven-GTI
18-09-2013, 16:59
Dan zou je auto positieve camber moeten hebben?

Opnieuw laten uitlijnen is dan de oplossing.

http://www.townfairtire.com/images/camber.gif

StefTurboDiesel
18-09-2013, 17:05
niet uitgelijnd denk ik zit er schroefset onder

Nope aan men Golf II zit er nog geen schroefset onder, met die 15 inch BBS RA velgen lijkt de auto niet echt op een tractor aan de wielkasten :tongue:
verlagen ben ik trouwens wel nog van plan :thumbup:

StefTurboDiesel
18-09-2013, 17:06
Dan zou je auto positieve camber moeten hebben?

Opnieuw laten uitlijnen is dan de oplossing.

http://www.townfairtire.com/images/camber.gif

Deze foto is echt handig, uitlijning ben ik ook zeker van :D

Sven-GTI
18-09-2013, 17:09
Nope aan men Golf II zit er nog geen schroefset onder, met die 15 inch BBS RA velgen lijkt de auto niet echt op een tractor aan de wielkasten :tongue:
verlagen ben ik trouwens wel nog van plan :thumbup:

Beter haal je snel een schroefset :D

En daarna uitlijnen, anders moet je 2x uitlijnen :P

StefTurboDiesel
18-09-2013, 17:15
Beter haal je snel een schroefset :D

En daarna uitlijnen, anders moet je 2x uitlijnen :P
Ben ik van plan haha :D , zal echt mooi zijn, ben echt gek op verlaagde II's :tongue:

arthur
18-09-2013, 17:23
Eeder toespoor of uitspoor denk ik, dan slijten de banden pas echt hard :)
keertje een stoepje geraakt ofzo, of misschien de vorige eigenaar

http://www.mijnautoband.nl/uploads_cms/Sporing.jpg

Maare even uitlijnen, of snel verlagen en dan uitlijnen.

Sven-GTI
18-09-2013, 18:09
Mijn ervaring is dat de banden met erge toespoor/uitspoor erg hard slijten maar wel over het gehele loopvlak.

Vaak zie ik mensen die denk dat wanneer je de camber links en rechts helemaal naar buiten zet, dat hij dan 0 graden is. Maar vaak kom je dan in het positieve terecht.

Mauricejuhvw
19-09-2013, 10:18
Verlagen die hap maar je bent niet de enigste die hem nog niet verlaagd heeft die van mij staat nog standje country maar idd als je toch schroefset onder wilt dan laten uitlijnen wat sven-gti zegt ander blijf je bezig :thumbup:

StefTurboDiesel
19-09-2013, 10:40
Ik ben nog namelijk aan het rond kijken welke ik ga nemen, ik heb gezien dat je setjes kunt halen vanaf 200 euro van Triple-S, maar of die lang mee gaan?
ik woon hier in een stad waar veel verkeersdrempels zijn aangelegd :mad:
dus die kunnen misschien binnen de half jaar ofzo lekken :tongue:

Normaal gezien zijn Dunlop banden van goede kwaliteit, ik zal de vorige eigenaar maar eens goed bedanken, dat hij die niet uitgelijnd heeft, foei haha :D

StefTurboDiesel
20-09-2013, 11:49
Zelf dacht ik ook aan verlagingsveren op mijn originele dempers.
kost minder, en je moet toch elk jaar naar de apk keuring gaan, dus je moet sowiezo je originele veren plaatsen, ookal rij je met een schroefset :shake:
:D

tempel
20-09-2013, 12:08
De bandenboer gaat blij met je zijn, na elke APK uitlijnen.

StefTurboDiesel
20-09-2013, 12:43
De bandenboer gaat blij met je zijn, na elke APK uitlijnen.
Dat is ook 1 van de nadelen he van verlagen.. :tongue:
ofwel gewoon de 15 inch BBS RA velgen verkopen en grotere BBS'jes halen van 17 inch, zou wel ook mooi op passen op een onverlaagde II :thumbup:

Mauricejuhvw
20-09-2013, 14:32
Je hoeft met apk toch niet per se orginele veren eronder je kunt het toch gewoon even schroefset omhoog schroeven met apk

Sven-GTI
20-09-2013, 14:51
In België zijn de regels anders denk ;)

StefTurboDiesel
20-09-2013, 17:16
Je hoeft met apk toch niet per se orginele veren eronder je kunt het toch gewoon even schroefset omhoog schroeven met apk

Dat kan je natuurlijk ook, ik ben aan het kijken naar een beste oplossing, zit echt te twijfelen tussen schroefset of verlagingsveren, ik wil niet echt plat op de grond liggen, pak 4cm zou perfect zijn :D

StefTurboDiesel
20-09-2013, 17:18
In België zijn de regels anders denk ;)

Pfoef hier is het een dikke miserie, je moet echt een GOCA attest laten zien, en je moet een bewijsje neerlegen van de monteur wie je schroefset heeft geplaatst.. Als ik een schroefset zou halen ga ik die zelf met een vriend van me monteren, hoef echt geen extra kosten te betalen aan een monteur, zo onhandig ben ik niet :shake:

En al die ideeen dat je de veer zwart moet spuiten ofzo zodat het niet gaat opvallen, die keurings personeel hebben ook gestudeerd, en zitten misschien ook op forums gelijk deze, waardoor ze extra gaan naar kijken of die ''verlagingsveer'' echt zwart is of gespoten is :tongue:

:D

Sven-GTI
20-09-2013, 19:57
Toch mag je in België wel je auto verlagen toch? Ben haast ieder weekend in Antwerpen en spot genoeg lage VAG auto's :D

StefTurboDiesel
20-09-2013, 20:34
Toch mag je in België wel je auto verlagen toch? Ben haast ieder weekend in Antwerpen en spot genoeg lage VAG auto's :D

Dat kan ja, voor zo ver ik weet heb ik vele gezien die hun originele veren en dempers terug plaatsen wanneer de apk keuring voor de deur is

Maar zij hebben meestal geen attest, dus moeten ze wel.
dus ik denk dat als je misschien een geldig attest kunt neerleggen dat het waarschijnlijk mag ja :D

Klopt! hier in Limburg ook altijd, vooral de nieuwere modellen, Passat,Scirocco, en ook de Sharan 2008-2009 plat op de grond! daar moet je ballen voor hebben, een nieuwe auto heel die onderkant bekrast door drempels etc.. :D

Suspekt
20-09-2013, 21:11

Dit kan perfect (hier in België) ;)
Al mijn wagens zijn verlaagd met schroefset en goedgekeurd voor het verkeer.

Voor een verlaagd voertuig in België goedgekeurd te krijgen dien je een geometriekeuring te laten uitvoeren in een keuringsstation.
Tevens dien je te beschikken over een montage-attest en validatieverslag.
Montage dient te gebeuren door een erkende garage en het validatieverslag (gocca-attest) dien je in principe te verkrijgen bij aankoop van de schroefset.
Dit document wordt door de invoerder van het merk voorzien, echter beschikken niet alle merken over deze attesten.

Vermits het niet altijd even makkelijk is om over alle documenten te beschikken en velen de geometriekeuring niet laten uitvoeren, rijden er hier toch veel wagens op een niet reglementaire manier rond in het verkeer :rolleyes:

StefTurboDiesel
20-09-2013, 21:55
Dit kan perfect (hier in België) ;)
Al mijn wagens zijn verlaagd met schroefset en goedgekeurd voor het verkeer.

Voor een verlaagd voertuig in België goedgekeurd te krijgen dien je een geometriekeuring te laten uitvoeren in een keuringsstation.
Tevens dien je te beschikken over een montage-attest en validatieverslag.
Montage dient te gebeuren door een erkende garage en het validatieverslag (gocca-attest) dien je in principe te verkrijgen bij aankoop van de schroefset.
Dit document wordt door de invoerder van het merk voorzien, echter beschikken niet alle merken over deze attesten.

Vermits het niet altijd even makkelijk is om over alle documenten te beschikken en velen de geometriekeuring niet laten uitvoeren, rijden er hier toch veel wagens op een niet reglementaire manier rond in het verkeer :rolleyes:

Klopt, heb er vele gezien die zonder GOCA rond rijden en wanneer de keuring bijna verloopt, snel de auto opkrikken en de originele stukken uit de zolder beginnen te halen hahaha :D

ar1g3
20-09-2013, 23:00
Heb een maat die dat ook doet, schroefsetje eronder en voor de jaarlijkse keuring even de originele veren en schokdempers terugplaatsen. Bespaart je een hoop paperassen werk, nadeel is wel dat als de politie je tegenhoudt je gekl**t bent.

Sven-GTI
20-09-2013, 23:28
Vorig jaar was ik in Dusseldorf in de winter, ook een nieuwe type scirocco plat tegen de grond op staal.

2 straten verderop stond ie 'vast' op een soort drempel. Moesten ze met 2 mensen de achterkant proberen op te tillen zodat hij er weer af kon :O

StefTurboDiesel
21-09-2013, 00:24
Heb een maat die dat ook doet, schroefsetje eronder en voor de jaarlijkse keuring even de originele veren en schokdempers terugplaatsen. Bespaart je een hoop paperassen werk, nadeel is wel dat als de politie je tegenhoudt je gekl**t bent.

Dan ben je inderdaad gekluut :tongue:
je hebt altijd nadelen, je kan het voor de looks doen, maar dan stuiter je enzo en heb je veel meer zorgen erbij..
of je kan gewoon een 2de opties nemen, wat eigenlijk niet zo ''wauw'' is voor sommige..
grotere velgen plaatsen met bredere banden, dan heb je ook geen ruimte meer aan je wielkasten haha :D

StefTurboDiesel
21-09-2013, 00:27
Vorig jaar was ik in Dusseldorf in de winter, ook een nieuwe type scirocco plat tegen de grond op staal.

2 straten verderop stond ie 'vast' op een soort drempel. Moesten ze met 2 mensen de achterkant proberen op te tillen zodat hij er weer af kon :O

Dat is wel echt overdreven :wow:

haha is wel funny als je dat ziet gebeuren, even aan de kant stoppen en het spektakel bekijken :tongue: