View Full Version : Moeders Golf country stottert en loopt niet mooi stationair
The Clauw
21-09-2013, 10:11
De Golf Country 1.8 van mijn moeder loopt niet helemaal zoals het hoort.
Allereerst loopt hij niet goed stationair want hij schommelt tussen de 800 en 900 toeren. Daarnaast trekt de Country niet goed op. Als je normaal het gas in drukt en de koppeling laat opkomen gaat de Country eerst een halve meter vooruit en direct daarna is er een flink dood punt.
Wordt er dan niet een extra dot gas bijgegeven dan slaat hij af of gaat hij flink bokken. Bij vloeiend wegrijden moet je dus heel erg goed opletten en spelen met het gaspedaal wat natuurlijk niet de bedoeling is.
In de rest van de versnellingen zijn er eigelijk geen problemen.
Alleen als je achteruit rijdt wil hij soms nog weleens afslaan bij het intrappen van de koppeling maar ik heb al eens vernomen dat dit een of andere baksensor met pinnetjes zou moeten zijn.
Ik heb alle vacuümslangen al vervangen door stofomvlochten dieselretourleidingen. Rotor, verdeelkap en bougies zijn ook vervangen.
Ik heb haar beloofd dat een golf 2 een perfecte simpele makkelijke fijne auto zou zijn maar op dit moment kan ik die belofte niet waarmaken :rolleyes:
Hopelijk dat jullie tips tot de oplossing leiden :thumbup:
Peter-gti16v
21-09-2013, 10:16
Heb je de slang naar de rembekrachtiger al gecontroleerd op vacuumlekken?
Had zelf bij mijn golf 3 vergelijkbare verschijnselen en toen bleek
de deze slang lek ...
The Clauw
21-09-2013, 10:19
Heb je de slang naar de rembekrachtiger al gecontroleerd op vacuumlekken?
Had zelf bij mijn golf 3 vergelijkbare verschijnselen en toen bleek
de deze slang lek ...
Hey dat is een goeie!
Hoe spoor je eigelijk een vacuumlek op? Een druklek is makkelijk met een beetje zeep.....
Peter-gti16v
21-09-2013, 10:24
Hey dat is een goeie!
Hoe spoor je eigelijk een vacuumlek op? Een druklek is makkelijk met een beetje zeep.....
Ik weer niet precies hoe het bij een Golf 2 zit, maar ik zou de slang
even van het spruitstuk halen en het gat afdichten. Loopt de auto
nu goed, dan kun je verder zoeken. slang loshalen en op scheurtjes
controleren.
Behalve de slang kan het ook nog een lekke rembekrachtiger zijn, maar
ik zou eerst bij het simpelste beginnen ... ;)
The Clauw
21-09-2013, 10:27
Ik weer niet precies hoe het bij een Golf 2 zit, maar ik zou de slang
even van het spruitstuk halen en het gat afdichten. Loopt de auto
nu goed, dan kun je verder zoeken. slang loshalen en op scheurtjes
controleren.
Behalve de slang kan het ook nog een lekke rembekrachtiger zijn, maar
ik zou eerst bij het simpelste beginnen ... ;)
Oei rembekrachtiger. Als dat het geval is word ik echt wild :mad:
Dank voor je tips man! Ik ga het gelijk uitproberen!
De country heeft een motor met digifant 2 inspuiting.
De lambdasonde wil nog wel eens moeilijk doen.
Trek de stekker van de lambda sonde eens los. Als die los is draait de motor in noodloop en regelt de computer de inspuiting aan de hand van gemiddelde waardes die in de eprom staan. Rijd en reageert de Country aanzienlijk beter dan is de lambdasonde de boosdoener.
Onregelmatig stationair lopen wordt ook vaak veroorzaakt door de stationaire toerenstabilisator. Dit is een luchtklep die het stationaire toerental regelt als je gasklep dicht zit. Deze wordt vaak vies en inwendig schoonspuiten met remmenreiniger doet al wonderen. Deze luchtklep is de "sigaar" boven op je kleppendeksel.
The Clauw
21-09-2013, 10:55
De country heeft een motor met digifant 2 inspuiting.
De lambdasonde wil nog wel eens moeilijk doen.
Trek de stekker van de lambda sonde eens los. Als die los is draait de motor in noodloop en regelt de computer de inspuiting aan de hand van gemiddelde waardes die in de eprom staan. Rijd en reageert de Country aanzienlijk beter dan is de lambdasonde de boosdoener.
Onregelmatig stationair lopen wordt ook vaak veroorzaakt door de stationaire toerenstabilisator. Dit is een luchtklep die het stationaire toerental regelt als je gasklep dicht zit. Deze wordt vaak vies en inwendig schoonspuiten met remmenreiniger doet al wonderen. Deze luchtklep is de "sigaar" boven op je kleppendeksel.
Goed dat je het zegt! Ik heb idd de sigaar ook al schoon gemaakt met remmenreiniger omdat ik altijd ellende heb met mijn K-Jetronic op mijn Audi Coupe's. Recentelijk een van de Audi's naar Terpstra gebracht om dit op te lossen en 3000 euro verder en nog is het niet verholpen maar hij mag binnenkort terug.
Lambdasone: Check! Staat erbij op het lijstje. Ik ga het zo uitvoeren en direct posten.
Ik vraag me ook af of je de kat zomaar kan verwijderen en alsnog door de apk komt? Hier zijn zo veel verschillende meningen over. Kun je niet gewoon de CO dicht schroeven voor de apk?
Zonder kat en lambda mag je 3,5% co hebben.
K-jetronic heeft die luchtklep niet.
The Clauw
21-09-2013, 12:25
Hi Jeff,
Lambasonde stekker losgetrokken want losdraaien lukt niet omdat je een speciale ringsleutel 24 nodig hebt om erbij te kunnen en hij zit net aan de verkeerde kant. Hierdoor maar de originele stekker losgetrokken en hij loopt niet anders. Nog steeds een beetje schommelend maar het lijkt of het bokken ietsje minder is. Ik probeer dan bewust heel rustig weg te rijden met een heel klein beetje gas.
Wat houdt dit in denk jij ?
Hebben wij het wel over dezelfde sigaar-isv?
Hier een voorbeeld internet foto van mijn kv 2.2 K-jetronic en het lijkt mij dezelfde sigaar als op de Country.
http://www.kvquattro.com/breatherHoses/DSCF0002.JPG
peter:
Het lijkt of de harde kunststof slang in goede staat is maar de aansluiting in de remkrachtverdeler zelf lijkt wat speling te hebben maar volgens mij mag dat wel als ik al mijn andere auto's zo bekijk.
Ik ga hem zo ook nog even van het spruitstuk halen en dan afdoppen?
The Clauw
21-09-2013, 12:27
Zonder kat en lambda mag je 3,5% co hebben.
K-jetronic heeft die luchtklep niet.
Wat is het voordeel van het verwijderen van de kat en lambda in jou ogen?
Verbruik is op dit moment trouwens op de snelweg en rustig rijden is 1 op 9 tot 1 op 10 met 100km/u.
The Clauw
21-09-2013, 12:40
Update: Ik zie dat een lambda 120 euro kost.
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/volkswagen/golf/golf-ii-19e-hatchback-00-1983-00-1992/18-syncro-gt-kat-08-1988-07-1991-72kw?frmOmschrijving=lambd
Als het zonder apk problemen kan en dit onderdeel blijkt de boosdoener te zijn dan investeer ik liever geld in een rechte pijp. Alleen hoe gaat het dan met die eprom en computer als de kat en lambda er onderuit is. Moet dat nog op een of andere manier uitgeschakeld worden in het motormanagement?
Peter-gti16v
24-09-2013, 20:47
peter:
Het lijkt of de harde kunststof slang in goede staat is maar de aansluiting in de remkrachtverdeler zelf lijkt wat speling te hebben maar volgens mij mag dat wel als ik al mijn andere auto's zo bekijk.
Ik ga hem zo ook nog even van het spruitstuk halen en dan afdoppen?
Bij mijn auto was in deze slang een scheurtje ontstaan. Als na het afdoppen
de auto wel goed loopt weet je dat het in het circuit slang-rembekrachtiger
moet zitten, desnoods vervang je slang door een andere/nieuwe.
Weet niet hoe het met Digifant zit, maar Jetronic is heel gevoelig voor
vacuumlekken in het inlaattraject na de luchtweger.
The Clauw
29-09-2013, 10:55
Update:
@ peter: Slang nog eens gecontroleerd. Lostrekken nog niet gedaan. Staat voor vanmiddag op het programma.
De golf loopt nu beter stottert inmiddels een heel stuk minder en trekt meestal beter op. Ook het schommelen in toerental stationair lijkt over te zijn met het lostrekken van de lambdasonde.
Houdt dit in dat het probleem 100% die dure lambdasonde is of zijn er nog meer opties?
Ik had al gekeken naar het losdraaien hiervan maar dit is wel heel erg moeilijk gemaakt. Gelukkig kom ik er redelijk goed bij omdat het een country is maar de maat is wel weer apart met 22.
KoelWater sensor wil ook wel stuk van die dingen .
Audi1981
29-09-2013, 12:44
Lambda heb je via ebay voor 5 a 6 tientjes thuis, origineel Bosch :thumbup:
Peter-gti16v
02-10-2013, 18:23
En, nog goed gekomen met de Golf Country?
The Clauw
02-10-2013, 18:49
En, nog goed gekomen met de Golf Country?
Hi peter! Er zijn verder nog geen updates. Het stotteren is zoals ik al schreef in ieder geval een stuk minder geworden.
Misschien toch maar preventief de lambda vervangen. Het wordt me wel moeilijk gemaakt want me moeder zit nu weer te twijfelen over een audi 80 coupe cabriolet 5 cilinder omdat de Country knetterhard afgeveerd staat aan de achterzijde.
Even als voorbeeld. Ik rijd zelf met een van mijn auto's op de bumbstops achter en zelfs dat is nog softer dan de Country maar dat schijnt zo te horen bij country's al weet ik niet waarom....
De claxon was ook stuk. Kon het bijna niet geloven want bij Audi heb ik dat nog nooit meegemaakt. Misschien toch een kwaliteitsverschil? Ik heb er maar een Audi claxon opgezet. Welliswaar een enkele want een dubbele wilde niet werken. Zal wel te weinig stroom toevoer hebben.
Desalniettemin moet deze Country wel gewoon perfect zijn en lopen dus ik ga er lekker mee verder :thumbup:
@ Alberto: Die koelwatersensor kan die dan ook voor dit soort storingen zorgen?
@ Audi1981: Top! Dat scheelt weer aardig in de kosten!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.