View Full Version : 84 Gti stottert
dukerider
22-09-2013, 11:54
Ik heb een 84 GTI MET EV blok, de gti heeft nu 312000km gelopen.
Sinds gisteren draait hij heel onregelmatig en stottert hij een beetje bij het optrekken.
Als je doortrapt gaat hij goed in de toeren.
Het probleem laat zich het meeste voelen bij kleine gasstanden.
Ik heb de luchtweger en het gasklephuis al gereinigd.
De luchtweger was smerig, heel smerig.
Ik heb alle leidingen zo goed mogelijk nagekeken en kan geen scheurtjes vinden.
Ik heb de bougies er ook uit gehad en de bougie van de tweede cilinder was vettig.
Het lijkt dat hij op drie cilinders draait.
De bougiekabels en de stroomverdeler zijn niet van nieuw te onderscheiden, dus volgens mij ook goed.
Geen ingebrande contacten en dergelijke.
De gti reed voordien vrij goed vond ik, enkel draaide hij wat onregelmatig stationair.
Wel hoor je bij constant toerental een getik of gerammel, moeilijk te omschrijven.
Waarschijnlijk de lagerschalen van de drijfstangen.
Het blok is aan vervanging toe, en ik ben ook op zoek naar een ander.
Maar heeft er ondertussen iemand misschien een idee wat er mis kan zijn ?
Alvast bedankt voor jullie inzichten en informatie.
Ontsteking versterker defect , ligt in je parafan links ( bestuurderskant)
Hallo, ik heb het zelfde gti motorblok ook EV, ik zou toch je complete ontsteking eens vervangen, dus: rotor en verdelerkap, bougiekabels, bougies. En dan gelijk je brandstof filter ook even vervangen achter onder de wagen. En dan nog eens testen, denk dat hij het dan een stuk beter doet.
Gr, Ramon
dukerider
23-09-2013, 08:18
De rotor, verdelerkap en bougiekabels zijn gewoon nieuw.
Ik denk dat Ron mk1 wel eens gelijk kan hebben.
Ik ga de onstekingsversterker vervangen.
Hopelijk vandaag nog.
Brandstoffilter kan ook, maar dan zou je verwachten dat hij echt inhoud als je doortrapt.
Als doortrapt loopt hij zonder probleem over de 5000toeren.
Bij een vervuild brandstoffilter zou je zeker bij volgas ook problemen hebben.
Tenminste dat denk ik, ik ben ook geen expert.
De rotor, verdelerkap en bougiekabels zijn gewoon nieuw.
Ik denk dat Ron mk1 wel eens gelijk kan hebben.
Ik ga de onstekingsversterker vervangen.
Hopelijk vandaag nog.
Brandstoffilter kan ook, maar dan zou je verwachten dat hij echt inhoud als je doortrapt.
Als doortrapt loopt hij zonder probleem over de 5000toeren.
Bij een vervuild brandstoffilter zou je zeker bij volgas ook problemen hebben.
Tenminste dat denk ik, ik ben ook geen expert.
Je bedoeld de ontstekings module denk ik, ja dat kan je proberen, zorg dat je dan wel een nummer gelijke er voor in de plaats zet ;)
En de bougies ? Ook nieuw ?
Bij mij zijn ze al eens leeg gelopen (de bougies) het zand was gewoon uit de keramieke huls gelopen, dan doet de wagen het ook niet zo lekker :tongue:
Brandstof filter heb je idd gelijk in dan zou je bij doortrappen ook stotteren moeten hebben!
dukerider
23-09-2013, 13:59
De onstekingsmodule was het dus niet.
Ik heb er net een andere ingestoken en het probleem blijft hetzelfde.
Het lijkt steeds erger te worden, nu begon het stationairtoerental ook nogal op en neer te gaan.
Ook leek hij soms gewoon stil te vallen, om daarna weer hoger te gaan draaien en dan weer bijna stil te vallen.
Zou het stomweg een bougie kunnen zijn die slecht is :confused:
De onstekingsmodule was het dus niet.
Ik heb er net een andere ingestoken en het probleem blijft hetzelfde.
Het lijkt steeds erger te worden, nu begon het stationairtoerental ook nogal op en neer te gaan.
Ook leek hij soms gewoon stil te vallen, om daarna weer hoger te gaan draaien en dan weer bijna stil te vallen.
Zou het stomweg een bougie kunnen zijn die slecht is :confused:
Ja dat kan!
Als je bougies niet aantoonbaar nieuw zijn dan moet je er maar eens nieuwe in doen, neem wel Bosch en geen NGK, laatst genoemde zijn kut ;)
2. Sta voor de wagen met motorkap open, kijk dan even links waar de veerpoot aan vast zit daar zit een luch weger unit, met een slangetje zit dat aangesloten op de aanzuigbuis tussen je spinnerkop en je inlaat spruitstuk.
Kijk of dat slangetje nog goed vast zit en kijk ook of dit apparaat nog werkt, zo niet dan gaat de wagen stotteren, uitvallen en ander raar gedrag vertonen.
http://4.media.hyves-static.net/1539276227/6/Duo3/0/img1539276227.jpeg
dukerider
23-09-2013, 16:13
Nieuwe bougies haal ik morgen.
Dat slangetje zit nog goed vast, heb ik gecontroleerd.
Hoe kan ik zien of het nog werkt ? Gewoon even afkoppelen ??
Nieuwe bougies haal ik morgen.
Dat slangetje zit nog goed vast, heb ik gecontroleerd.
Hoe kan ik zien of het nog werkt ? Gewoon even afkoppelen ??
Als je het slangetje los trekt en hij gaat heel raar lopen dan werk hij nog :thumbup:
Merk je niks dan is dat ding zeer waarschijnlijk stuk.
dukerider
24-09-2013, 10:12
Daarnet nieuwe bougies geplaatst en het probleem blijft.
Ik denk nu maar ineens het hele blok te vervangen.
Is het geen brandstofprobleem, een injector niet goed, brandstofpomp of opvoerpomp in de tank!!!
Het tikken bij constant toerental kan duiden op, drijfstanglagers, maar een ontsteking die niet op tijd staat kan ook een geluid/tik laten horen. Om daar nu een andere motor voor te monteren..... Drijstanglagers als deze defect zijn, zijn deze toch te vervangen.
dukerider
25-09-2013, 07:33
Er is wel meer dan dat hoor.
De schade aan de drijfstanglagers kan ook de krukas beschadigd hebben, dat zie je maar eerst als het carter eraf ligt.
Het blok lekt als een zeef, keerringen van de krukas, carterpan is beschadigd.
Voor de rest ruim 300000km gelopen.
Daarom ben ik van plan om er een frisser blok in te leggen, zodoende heb ineens ook een extra blok om eventueel te laten reviseren en daarna terug te plaatsen.
Er is wel meer dan dat hoor.
De schade aan de drijfstanglagers kan ook de krukas beschadigd hebben, dat zie je maar eerst als het carter eraf ligt.
Het blok lekt als een zeef, keerringen van de krukas, carterpan is beschadigd.
Voor de rest ruim 300000km gelopen.
Daarom ben ik van plan om er een frisser blok in te leggen, zodoende heb ineens ook een extra blok om eventueel te laten reviseren en daarna terug te plaatsen.
Nou mijn blok ook EV 1.8 gti heeft 303.175 KM gelopen, en lekt niet, ja zweet een beetje, ook geen keringen lek of carterpan gedeukt!
Wat hebben ze met jou golfje uitgespookt ?
Iemand dat ding als scheur ijzer gebruikt voor je ?
Ik realiseer me wel dat ik in een uitzonderlijke positie zit omdat ik mijne al heb vanaf 98.000 km, en ik heb er nooit echt mee gescheurd, en altijd netjes op bedrijfs temp laten komen voordat ik flink gas gaf.
Maar hij draait nog als een zonnetje na die 10 jaar en die 300.000 KM :thumbup:
Woon je ver van mij af Dukerider ?
Ik woon in Zeeland, vlak bij Middelburg in de buurt
dukerider
25-09-2013, 09:09
Nee, niet zo heel ver.
Wuustwezel is recht onder Breda, ongeveer een 10km de grens over.
dukerider
25-09-2013, 09:16
Ik weet wel dat de blokjes goed zijn mits normaal gebruik en onderhoud.
Ik heb de Gti gekocht in technisch goede staat, volgens de verkoper.
Onderweg naar huis hoorde ik het blok al rammelen, niet goed dus.
Thuisgekomen na een half uur al de nodige oliedruppels op de oprit.
Nu komt er dat andere probleem nog bij.
Ik zeg niet dat het blok niet meer te redden is of zo, maar ik heb ondertussen een ander compleet blok met alle aanbouwdelen gekocht.
Dat kan er normaal gezien zo in geplaatst worden.
Zodoende heb alles in één keer dubbel, zoals spinnekop, alternator, waterpomp.....
Ik weet wel dat de blokjes goed zijn mits normaal gebruik en onderhoud.
Ik heb de Gti gekocht in technisch goede staat, volgens de verkoper.
Onderweg naar huis hoorde ik het blok al rammelen, niet goed dus.
Thuisgekomen na een half uur al de nodige oliedruppels op de oprit.
Nu komt er dat andere probleem nog bij.
Ik zeg niet dat het blok niet meer te redden is of zo, maar ik heb ondertussen een ander compleet blok met alle aanbouwdelen gekocht.
Dat kan er normaal gezien zo in geplaatst worden.
Zodoende heb alles in één keer dubbel, zoals spinnekop, alternator, waterpomp.....
Ja zonde is dat!
Ik heb ook eens zoiets gehad, ik had een golf 2 gti gekocht in tilburg een 16 klepper KR, ik naar huis met dat ding waaide er al een wielrand af op de snelweg!
Wagen toch grondig van te voren geinspecteerd maar ja, blijkbaar niet grondig genoeg...... :shake:
Om op je eerste probleem terug te komen, bougiekabels kunnen als "nieuw" uitzien en toch stuk zijn!
Heb het namelijk zelf ondervonden met onze GTI met EV motor, bij 1 bougiedop lekte de vonk weg naar de cilinderkop, geen scheur in de kabel oid en dat origineel Beru!!
dukerider
28-09-2013, 15:37
Maandag ga ik alles nieuw halen, bougiekabels en stroomverdeler met rotor.
Het "gti" blok dat ik gevonden had bleek een GX te zijn, geen EV.
Voorlopig even verder met het huidige blok.
Ik heb de luchtweger en gasklephuis gereinigd, en de gti rijdt al veel beter.
Stotteren blijft nog wel, vooral laag in de toeren.
Wel heb ik ondervonden dat als je hem vanaf 2000 toeren neertrapt, hij er gewoon vandoor gaat als of er niets aan de hand is.
Als je nu 2000 toeren rijdt op deellast, lijkt het dat hij een beetje op drie poten loopt.
Dat op drie poten lopen bij deellast, is goed voelbaar vanaf stationair tot boven 3500 toeren, maar zoals aangegeven bij vol gas geen probleem.
Wouter42
28-09-2013, 20:47
Goede EV blokjes zijn tegenwoordig lastig te vinden. Heb je van te voren niet bekeken wat er precies op het blok stond, of was dat niet leesbaar? Ontzettend balen dat je niet het juiste blok erbij hebt man.
Jel Golf 2 GTI
28-09-2013, 20:50
idd goede EV-blokken worden zeldzaam, heb er hier zelf 2 uit elkaar liggen om te laten reviseren.
Met een beetje zoeken vind je ze wel maar meestal met meer dan 150.000km .
Op die van mij stonden 180.000km en de cilinderwanden zijn al meer ovaal dan rond geworden. :)
In ieder geval veel succes en als ik kan helpen dan stuur je maar he. (y)
dukerider
29-09-2013, 15:40
Update;
Het stotteren is gedaan :D
Ik heb de rotor en de contacten in de stroomverdeler eens een beetje opgeschuurd.
Daarna even een ritje gedaan en het was al beter dan voordien, maar nog niet helemaal verholpen.
Toen ik bijna thuis was stond ik aan het stoplicht te wachten en merkte ik dat hij veel beter liep stationair. Nadat het licht op groen sprong eventjes doorgetrokken en voila, alles opgelost !!
Jetta MaNiA
29-09-2013, 15:54
Mijn ev heeft 334xxx gelopen en rijd als een trein
Mijn ev heeft 334xxx gelopen en rijd als een trein
Mijne ook, toevallig ook in de 334xxx :D
Toeval bestaat niet maar die EV blokkies zijn (op de K-jet die nog al eens voor problemen zorgt) zeer goed!
dukerider
30-09-2013, 20:41
Dat wil zeggen nog 22000km doorrijden en alles is opgelost :drive: :drive:
Grapjeeee.......
In de loop van de week de carterpan eens eronderuit halen, misschien dat de lagerschalen nog niet te ver heen zijn en dat we het zo kunnen fiksen.
dukerider
11-10-2013, 09:11
Ondertussen zijn de lagerschalen vervangen.
Het stotteren is wel terug gekomen.
Ik heb nu de bougies, de bougiekabels en de rotor en verdelerkap vervangen zonder resultaat.
Tenminste op gebied van het stotteren, de gti start en trekt nu al veel beter.
Omdat ik merkte dat hij wel eventjes veel beter loopt net na het starten en na een koudstart, vermoed ik dat het toch ergens in de injectie moet zitten en niet in de ontsteking.
Nu heb ik hier en daar eens een beetje remmenreiniger gespoten bij een lopende motor.
Dat heeft effect als ik op de derde injector spuit, dan begint hij dadelijk even hoger stationair te lopen.
Nu vermoed ik dat de o ringen van de injectoren niet goed meer afsluiten en dat hij langs daar valse lucht trekt.
Zijn deze makkelijk te vervangen, krijg je deze eruit zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen ?
Kunnen daar eender welke o ringen voor gebruikt worden ?
arno2000
11-10-2013, 09:42
Het loshalen van de injectoren kan erg lastig zijn. Zitten vaak erg vast.
dukerider
12-10-2013, 15:06
Heel vast is nog zacht uitgedrukt.....ik krijg die krengen er voorlopig niet uit.
Ik heb ondertussen wel een afbeelding gevonden van een tool die je kan gebruiken.
Misschien dat dan maar namaken. Morgen verder prutsen.
arno2000
13-10-2013, 11:24
Heel vast is nog zacht uitgedrukt.....ik krijg die krengen er voorlopig niet uit.
Ik heb ondertussen wel een afbeelding gevonden van een tool die je kan gebruiken.
Misschien dat dan maar namaken. Morgen verder prutsen.
Oh dat is mooi. Kan je die delen?
Loop nl ook vaak tegen hetzelfde aan.
dukerider
13-10-2013, 12:50
http://www.mijnalbum.be/Album=T3QVENTD
Hier de foto's die ik gevonden heb.
Het zijn twee variaties van de tool.
Ik heb het nagemaakt en heb er tot hiertoe nog maar één uitgekregen :screwy:
dukerider
13-10-2013, 16:40
De krengen zijn eruit !!!!!! Eindelijk :)
Ik had zelf bovenstaand tooltje nagemaakt, maar daar lukte het ook niet mee.
Nadien heb ik het linkse op de foto gemaakt en daarmee lukte het wel :thumbup:
http://www.mijnalbum.be/Foto-E7JBF4QZ-D.jpg]
Nu dat ze eruit zijn begrijp ik wel waarom de gti zo slecht liep :screwy:
Van één injector viel de o ring gewoon in stukken en de andere drie waren gewoonweg steenhard geworden, waarbij er dan nog twee gescheurd waren. :eek:
Volgens mij zoog hij langs daar bijna evenveel lucht als via het luchtfilter :shake:
Ondertussen zijn de lagerschalen vervangen.
Het stotteren is wel terug gekomen.
Ik heb nu de bougies, de bougiekabels en de rotor en verdelerkap vervangen zonder resultaat.
Tenminste op gebied van het stotteren, de gti start en trekt nu al veel beter.
Omdat ik merkte dat hij wel eventjes veel beter loopt net na het starten en na een koudstart, vermoed ik dat het toch ergens in de injectie moet zitten en niet in de ontsteking.
Nu heb ik hier en daar eens een beetje remmenreiniger gespoten bij een lopende motor.
Dat heeft effect als ik op de derde injector spuit, dan begint hij dadelijk even hoger stationair te lopen.
Nu vermoed ik dat de o ringen van de injectoren niet goed meer afsluiten en dat hij langs daar valse lucht trekt.
Zijn deze makkelijk te vervangen, krijg je deze eruit zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen ?
Kunnen daar eender welke o ringen voor gebruikt worden ?
Dit heb ik van het voorjaar nog gedaan:
Let op!
1. bestel de ringetjes bij de VW dealer, je krijgt nu gemodificeerde groene ringetjes mee ipv zwarte.
2. pak een oude koevoet en slijp of frees aan de lange kant, dus niet waar die haakse hoek er in zit een gleuf die precies rond je injector pakt.
3. zet je koevoet om de injector en leg de rest van je koevoet op je kleppendeksel en je wipt hem er zo uit, MAAR.... Pas op, laat geen stukjes in de cylinder kamer vallen, het oude ringetje zal wel hartstikke broos en taai zijn geworden (en dus gekrompen waardoor valse lucht aangezogen word).
(doe dit gelijk bij de andere 3 ook even, het kan voorkomen dat je wat meer moet demonteren zoals het diagonaal stangetje wat van je inlaat sprst naar je klepdeksel loopt om er beter bij te kunnen.
4. Maak alles goed schoon en controleer de werking van de verstuivers gelijk, moet mooi conisch verstuiven bij minimaal 3 bar!
5. Vet alle nieuwe ringetjes in met ZUUR vrije vaseline, plus de injectorschacht en wring de nieuwe ringetjes er omheen en monteer de injectors weer aan de leidingen, en maak tevens de zittingen in je cylinderkop even goed schoon en vet eventueel ook in, alles wat te veel is word wel verbrand.
6. plaats de injectoren terug met de aangepaste koevoet, dat gaat prima met enig handigheid.
Hopelijk kan je hiermee vooruit :thumbup:
Groetjes en Succes!
Ramon
dukerider
15-10-2013, 17:08
Ik heb alles nieuw besteld. Injectoren en o ringen. Is het monteren ook zo'n miserie ?
SelimGTI
15-10-2013, 17:19
Ramon kun je misschien een foto maken van een voorbeeld van hoe het eindresultaat van de koevoet moet zijn? Ik heb het zelf ook nodig vandaar.
Ja dat zal ik morgen even doen ;)
Al ik het niet vergeet, maar ik probeer morgen even een foto te maken!
Hier de foto van de aangepaste koevoet.
Links ligt 1 injector, je schuift de koevoet dus tussen het 6 kant van de verstuiver en het zeskant moer van de brandstofleiding, dan wip je hem er zo uit.
http://1.media.hyves-static.net/1541380584/6/UoU6/0/img1541380584.jpeg
dukerider
16-10-2013, 17:09
Ramon is dat een injector uit jouw Gti ? De mijne zien er anders uit, ik heb problemen om aan de juiste te geraken.
arno2000
16-10-2013, 20:03
Bedankt voor alle tips. Bij mij is laatst wel een injector in tweeën gebroken.
SelimGTI
16-10-2013, 20:07
Hartelijk bedankt Ramon!
Ik zal dit z.s.m proberen.
Ramon is dat een injector uit jouw Gti ? De mijne zien er anders uit, ik heb problemen om aan de juiste te geraken.
Dit is inderdaad een injector uit een EV gti blok :thumbup:
Hartelijk bedankt Ramon!
Ik zal dit z.s.m proberen.
no problem :thumbup:
dukerider
17-10-2013, 07:13
Die zien er anders uit dan die uit mijn EV.
http://www.mijnalbum.be/Foto-KWU3GNIW-D.jpg
Het probleem is bij mij, dat ik verstuivers besteld heb op het nummer dat op de verstuiver staat.
Degene die dan geleverd zijn anders dan die op mijn foto.
Volgens mij krijg ik dan dezelfde als die vanuit jouw blok.
Maar dat is dus niet hetzelfde dan die erin zaten.
Kan je mij de nummers die op deze verstuiver staan even doorgeven aub ?
dukerider
17-10-2013, 15:49
Ondertussen heb ik de juiste verstuivers gevonden en gemonteerd.
Alles loopt weer 100% nu :thumbup:
Die zien er anders uit dan die uit mijn EV.
http://www.mijnalbum.be/Foto-KWU3GNIW-D.jpg
Het probleem is bij mij, dat ik verstuivers besteld heb op het nummer dat op de verstuiver staat.
Degene die dan geleverd zijn anders dan die op mijn foto.
Volgens mij krijg ik dan dezelfde als die vanuit jouw blok.
Maar dat is dus niet hetzelfde dan die erin zaten.
Kan je mij de nummers die op deze verstuiver staan even doorgeven aub ?
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is niet erg er zijn 2 nummers beschikbaar als injector (geen verstuiver is geen diesel) en dat nummer van jou is komen te vervallen, dus krijg je die van mij, wel verstandig ff vragen of die nieuwe er zo inkunnen, want op je oude zit een ring om het uiteinde.
dukerider
18-10-2013, 17:10
Die van jou zouden niet passen denk ik.
Het hoedje onderaan ontbreekt.
Ik heb na wat opzoekwerk het type van na '8/84 besteld en dat waren wel de goede.
Kan je mij toch nog het nummer even doorgeven van diegene die in joiw EV zitten ?
Puur uit interesse.
Die van jou zouden niet passen denk ik.
Het hoedje onderaan ontbreekt.
Ik heb na wat opzoekwerk het type van na '8/84 besteld en dat waren wel de goede.
Kan je mij toch nog het nummer even doorgeven van diegene die in joiw EV zitten ?
Puur uit interesse.
Ja hoor ;)
Bosh nr. 0.437.502.023
VW nr. 049.133.551A
Gr, Ramon
dukerider
20-10-2013, 17:44
Ja hoor ;)
Bosh nr. 0.437.502.023
VW nr. 049.133.551A
Gr, Ramon
Dat dacht ik al.
Dat is dus ook het nummer dat op de mijne staat, maar die hebben dus wel het hoedje :screwy:
Ik kreeg dus dezelfde als jij hebt, maar die zouden niet gepast hebben in mijn motor.
Niet dat het veel uitmaakt, ik heb er nu wel de goede inzitten en de GTI snort weer zoals het moet :thumbup:
Dat dacht ik al.
Dat is dus ook het nummer dat op de mijne staat, maar die hebben dus wel het hoedje :screwy:
Ik kreeg dus dezelfde als jij hebt, maar die zouden niet gepast hebben in mijn motor.
Niet dat het veel uitmaakt, ik heb er nu wel de goede inzitten en de GTI snort weer zoals het moet :thumbup:
Goed zo en daar gaat het om he, het resultaat :D :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.