PDA

View Full Version : 1300 MH blok loopt op 3 cilinders


jorg-maashees
23-09-2013, 20:18
Hmmm. Vandaag niet zo'n fijne ontdekking gedaan.

Auto loopt al een hele tijd niet lekker stationair. Mijn vermoeden was dat dit kwam door die kl*te pierburg carburateur. Echter loopt hij nu nog steeds belabberd stationar, je hoort het vooral aan de uitlaat, en je ziet dat de motor hobbelt. Met rijden eigenlijk vrij weinig last van gehad, op het feit dat hij bij bepaalde constante snelheden wat hobbelde na.

Nadat ik nu de CBR carburateurs gemonteerd heb, geen verbetering.

Ben dus aan het zoeken gegaan, en het blijkt dat cilinder 1 niets doet ( in iedergeval niet bij stationair, op toeren weet ik niet ) hij reageert niet als ik de bougikabel los trek, en dat doet hij bij alle andere cilinders dus wel.Heb alles qua ontsteking gecheckt: bougi's verwisseld, kabels verwisseld, andere rotor , andere verdeler ( overigens was alles gloednieuw, maar je weet maar nooit ). Dit alles maakt geen verschil, cilinder 1 loopt dus gewoon niet mee.

Mijn vermoeden is dus een kromme of ingebrande klep. Morgen gaan we de compressie testen, dat zal uitsluitsel geven.

Iemand die dit al vaker meegemaakt heeft bij deze motoren?

tim_j
23-09-2013, 23:05
Je hebt wel getest of er vonk is?

jorg-maashees
24-09-2013, 04:29
Heb zoals beschreven alle ontstekingsdelen verwisseld en vervangen, en cilinder 1 blijft het probleem.

jorg-maashees
24-09-2013, 20:51
Vandaag compressie getest, op alle cilinders rond de 11 bar. Dit is natuurlijk positief, maar maakt het probleem alleen niet makkelijker.

Enige wat ik nog kan bedenken is een klep die niet genoeg of helemaal niet open gaat. Iemand dit ooit meegemaakt? Dit zou door een kapotte stoter kunnen komen, maar de motor rateld niet echt ( wel ietwat, maar niet zoals in mijn ogen een kapotte stoter zou doen).

:confused:

Gino89
24-09-2013, 21:05
Je zegt wel dat je alles hebt verwisseld, maar zo als Tim_j zegt; ook even getest of de bougie van cilinder 1 vonkt?

Als je de bougie er uit draait is hij dan wel nat ?

Neem aan dat je de carburateurs al hebt gesynchroniseerd ?


Ik weet het niet zeker, maar als je de motor doet synchroniseren. En je meet de vacuum op 4 cilinders. En stel die klep zou niet helemaal open gaan zo als jij zegt ,dan zou je dat toch aan de vacuum meter moeten zien? Dan zou cilinder 1 veel minder vacuum moeten hebben dan de rest :confused:

jorg-maashees
24-09-2013, 21:20
Ik heb vonk op de kabel, bougi's verwisseld met een wel draaiende cilinder.

Carbs staan synchroon, maar met de originele pierburg liep hij ook al op 3 pitten. Ik dacht dat hij toen gewoon slecht liep omdat de carburateur gaar was.

Het rare is dat de bougi wel netjes kleurt, dus misschien dat hij op toeren wel wat doet?

Gino89
24-09-2013, 21:22
En als het zo zou zijn als jij zegt met die klep, geen rare gegevens op de eerste cilinder kwa vacuum?

Zou al bijna zeggen omdat hij het bij de pierburg ook al niet deed. Dat het aan de ontsteking ligt. Maar vergis je niet in een carburateur die kunnen je ook vies kloten.

job-jan
24-09-2013, 21:29
bougiekabel weerstand ook doorgemeten en voor de zekerheid gewoon nieuwe bougie er in. komt vaker voor dat je buiten de cilinder wel vonk hebt maar deze onder druk het niet doet.

jorg-maashees
24-09-2013, 21:33
Met bougikabel en bougi wissel van cilinder 1 / 2 blijft cilinder 1 het probleem....

jorg-maashees
27-09-2013, 08:05
Klepstoters ligt het helaas ook niet aan. Waarschijnlijk toch een verbrandde klep o.i.d..... :mad:

jorg-maashees
27-09-2013, 12:51
zou dit ook nog aan de ontstekingsmodule of bobine kunnen liggen?

jorg-maashees
27-09-2013, 20:36
Probleem opgelost. De stationair sproeier van cilinder 1 zat dicht..... :screwy:

Vince89
28-09-2013, 11:04
Probleem opgelost. De stationair sproeier van cilinder 1 zat dicht..... :screwy:

Voila, leuk om te horen :thumbup:

Mijn Golf (gtd) heeft ooit eens ook zo een 3 cylinder achtig lawaai gemaakt, motor zat goed op temperatuur, ik hoorde ineens tak tak tak.. bij het gas geven, ik heb meteen de auto stilgezet midden van de weg, fille veroorzaakt :tongue:

Heb even gewacht (ruim een kwartiertje) en toen opnieuw gestart.
sinds die dag heb ik dat geluidje niet meer gehoord, zat te twijfelen aan klepstoters, ofwel was het ook dat ie effe op 3 cylinders zat te bollen..