PDA

View Full Version : Koelvloeistof lampje

Sethenor
24-09-2013, 11:59
Even een vraagje aangezien ik het niet meer weet.
Heb al gezocht op het forum maar niet echt een duidelijke oplossing kunnen vinden.

Af en toe gaat mijn koelvloeistof lampje spontaan branden, dan knippert hij een aantal keren en gaat ook eigenlijk meteen weer uit. Het is totaal willekeurig. Het maakt niet uit of ik snel rijd of langzaam, of ik rechtdoor rijd of door een bocht. Er zit geen structuur in.

Ik heb de 2 sensoren (zwarte en blauwe) al vervangen. Van de week ook het expansievat vervangen voor een nieuwe. Nog steeds doet het probleem zich voor.

Onderste radiator slang blijft een lange tijd koud terwijl de bovenste heet is. Eventjes later word deze ook warm. Dit duid er dus op dat de thermostaat goed werkt.
Ook word de kachel netjes warm (niet extreem heet maar verwacht dat ook niet van oude auto met gaar kachel schuim).

Het gaat om een golf 2 gti (PF blok) nieuw type (10-10-1989)

Zou het dan toch het lampje zijn dat slecht contact maakt ofzo?
Of kan ik nog ergens anders naar zoeken/testen?

Johan1982MK1
24-09-2013, 12:35
vaak zit het probleem in de teller zelf.

Sethenor
24-09-2013, 13:51
Dan ga ik denk ik toch maar op zoek naar een vervangende teller. Bedankt!

RamonR
25-09-2013, 08:48
Probleem zit hem vaak in het wijzer unit van de koelvloeistof in je tellerbak.
Dit is een apart dingetje die je er uit kan halen eventueel en kan vervangen door een gelijk exemplaar van de sloop.
Ik zou niet je complete tellerbak verwisselen want dan klopt je km stand niet meer.

Ohja heb je je teller er uit, steek maar gelijk nieuwe lampjes want het komt vaak voor dat bij terug plaatsen er inneens lampjes in je teller kapot zijn ;)

Succes!

Sethenor
26-09-2013, 10:47
Danku.
Weet je toevallig of die van een oude tellerbak gelijk zijn aan die van een nieuwe tellerbak?
Heb namelijk nog wel een oud type liggen van een sloper.
Vreemd is ook dat het metertje maar 1/4 tot 1/3 omhoog staat op de snelweg en ik toch een knipperlichtje krijg.

Zou het evt ook de waterpomp kunnen zijn?

Sethenor
26-09-2013, 11:32
Motor word wel warm, eerst alleen de bovenste slang (zo heet dat je hem amper aan kan raken) en daarna ook de onderste als hij op temperatuur is.

En dat verklaart niet waarom het lampje gaat knipperen als hij niet warm is.

RamonR
26-09-2013, 11:34
Motor word wel warm, eerst alleen de bovenste slang (zo heet dat je hem amper aan kan raken) en daarna ook de onderste als hij op temperatuur is.

En dat verklaart niet waarom het lampje gaat knipperen als hij niet warm is.

De bovenste slang word altijd eerst warm, en als de water temp. rond de 90 gr komt dan gaat de themostaat open en dan word de onderste slang pas warm, dat is normaal.

:thumbup:

RamonR
26-09-2013, 11:36
Danku.
Weet je toevallig of die van een oude tellerbak gelijk zijn aan die van een nieuwe tellerbak?
Heb namelijk nog wel een oud type liggen van een sloper.
Vreemd is ook dat het metertje maar 1/4 tot 1/3 omhoog staat op de snelweg en ik toch een knipperlichtje krijg.

Zou het evt ook de waterpomp kunnen zijn?

Deze zijn niet gelijk, in oude tellerbakken zitten de wijzer units in de toerenteller unit verwerkt, water temp. en brandstof meter.

Bij nieuwe types zit de temp meter op de plek waar bij een vroege gti de verbuiksmeter zit.
Dus oud type wijzer geeft de waardes verticaal weer, nieuw type geeft ze horizontaal weer.

Sethenor
26-09-2013, 11:54
Ok, dan is de thermostaat dus goed.

Het lampje gaat ook zowel bij langzaam rijden (temp meter in het midden) en op de snelweg (temp meter op ongeveer 1/3e) at random knipperen. Als het de waterpomp of thermostaat zou zijn dan zou het altijd/constant moeten zijn.

Sensoren lijken mij ook het probleem niet te kunnen zijn aangezien deze allemaal nieuw zijn.

Ik ga nu dus eerst maar eens opzoek naar een ander metertje om dit te testen.

RamonR
27-09-2013, 10:03
Ok, dan is de thermostaat dus goed.

Het lampje gaat ook zowel bij langzaam rijden (temp meter in het midden) en op de snelweg (temp meter op ongeveer 1/3e) at random knipperen. Als het de waterpomp of thermostaat zou zijn dan zou het altijd/constant moeten zijn.

Sensoren lijken mij ook het probleem niet te kunnen zijn aangezien deze allemaal nieuw zijn.

Ik ga nu dus eerst maar eens opzoek naar een ander metertje om dit te testen.

Ander metertje lijkt me een goed plan!
Ik denk dat je dan van je probleem af bent, in het metertje zit namelijk een wax elementje en dat droogt naar mate de tijd verstrijkt uit!
Als dit uitdroogt dan gaat het lampje te pas en te onpas knipperen.

Gr, Ramon