View Full Version : Downpipe aaz past niet op een JR??
StefTurboDiesel
30-09-2013, 11:19
Beste,
Ik ben vandaag naar de sloop gegaan in de vroege ochtend, was daar 1 van de eerste..
Nou heb ik daar geen Golf 3 met AAZ motor gezien, maar wel een Vento 1.9td met een aaz blok, dat is hetzelfde motorblok als die van de mk3 toch?
heb enkele fotos gemaakt van het codeblok.
heb ook gemeten hoe groot die afmeting is van de bevestigingsbouten, de mijne originele is van bout tot bout 7,5cm lang, die van de aaz is 9cm lang.
en het was ook een kkk.
Hoe kan dit? moet ik mijn spruitstuk ook veranderen, of hoe zit dat?
Wil mijn turbo beter laten ademen, en wat meer gefluit horen, geen gebrul, maar dat leuke turbogefluit op stationair en gas geven :D
Graag hoor ik het van jullie
https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1382013_223948894436142_785352802_n.jpg
https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/1382835_223948924436139_2016402882_n.jpg
StefTurboDiesel
30-09-2013, 13:48
Heb het potje op men inlaat (overboost ventiel) helemaal dicht gedraait, deze zat bij aankoop open en trok niet echt netjes, maar nu kan ik over het hele toerengebied goed trekken.
Wel heb je als voordeel dat je met een open overboost ventiel meer turbo kracht hebt precies, en bij een dicht gedraaide begint de boost pas later tegen de 3000rpm.
Audi1981
30-09-2013, 14:01
Hangt er vanaf wat voor motor je nu hebt.
De turbo op een AAZ is meestal een KKK K14, die is vrij klein en spoelt lekker snel op, komt op top wat minder ver als een Garret T3.
Het is wel zaak om je wastegate goed af te dichten als je meer druk wilt hebben, verder je blow/off valve afdoppen en evt een boostpin/mod doen :thumbup:
StefTurboDiesel
30-09-2013, 14:07
Hangt er vanaf wat voor motor je nu hebt.
De turbo op een AAZ is meestal een KKK K14, die is vrij klein en spoelt lekker snel op, komt op top wat minder ver als een Garret T3.
Het is wel zaak om je wastegate goed af te dichten als je meer druk wilt hebben, verder je blow/off valve afdoppen en evt een boostpin/mod doen :thumbup:
Dat kan ook want de mijne is een KKK24, misschien dat dat de oorzaak zal zijn dat deze niet past, ik was bijna van plan om deze los te maken, maar had gelukkig een rolmeter bij en ben toen snel mijn downpipe gaan meten aan de bevestigingsbouten.
Maar hoe krijg je een grotere downpipe? ik bedoel, waar kan ik de passende vinden? iedereen raadde mij aan om ene van een AAZ te nemen..
een op maat gemaakte zal waarschijnlijk tot de 500euro oplopen, wil ik niet :screwy:
Klopt dit wou ik ook doen
BOV heb ik afgedopt, dat bedoelde ik met overboost ventiel hier boven, trekt beter op het hele toerengebied nu :thumbup:
Toerental is ook hoog heb ik gezien, de JR trekt tot over de 5000rpm? dik in het rood.. ik dacht dat die dingen een begrenzing hadden, meteen terug normale rijstijl, eerste en laatste keer dat ik zo hoog op toeren trok :rolleyes:
StefTurboDiesel
30-09-2013, 14:32
Komt uit vwforum;
Re: 1600td motor tunen
Berichtdoor minisander » 21-apr-10, 21:48
k&n fiter(open of in org. houder), intercooler plaatsen,
grotere downpipe(die van een 1.9td type 3 motorcode aaz geloof ik of custom) en betere uitlaat( 16v uitlaat, groep a)
StefTurboDiesel
30-09-2013, 18:04
''problem'' solved, ik heb een kkk24(downpipe) van een aaz kunnen bemachtigen.
heb ergens gelezen op een downpipe op-maat-websites dat dit vanaf 350euro oploopt, damn daar vervang ik beter mijn distriebutieriem en waterpomp mee met dat geld. :D
''problem'' solved, ik heb een kkk24(downpipe) van een aaz kunnen bemachtigen.
heb ergens gelezen op een downpipe op-maat-websites dat dit vanaf 350euro oploopt, damn daar vervang ik beter mijn distriebutieriem en waterpomp mee met dat geld. :D
Leuk om te horen, ja die krengen durven veel te kosten, zeker die tuning shops, dat zijn echte oplichters.
Succes ;)
StefTurboDiesel
30-09-2013, 18:23
Leuk om te horen, ja die krengen durven veel te kosten, zeker die tuning shops, dat zijn echte oplichters.
Succes ;)
Klopt, jammer ligt hier niks in genk man, die autoshop zaken wat hebben die te zeggen, zoals wara en autocomfort, die houden zich met dit niet mee bezig.
moet ik serieus ver gaan zoeken om een op maat gemaakte te gaan laten doen. no way, je kan het slimmer spelen haha :tongue:
Klopt, jammer ligt hier niks in genk man, die autoshop zaken wat hebben die te zeggen, zoals wara en autocomfort, die houden zich met dit niet mee bezig.
moet ik serieus ver gaan zoeken om een op maat gemaakte te gaan laten doen. no way, je kan het slimmer spelen haha :tongue:
Hier liggen meer onervaren dure garagisten dan serieuze shops echt waar, al die leukere shops liggen ofwel over de grens of kweet niet waar allemaal :D
Audi1981
30-09-2013, 21:23
Je kan op die flens maar zó groot gaan als de flens breed is en dan nog is het nut ervan weinig. Zorg voor een systeem zonder restricties, dus met alleen adsorptiedempers, geen reflectie. Turbo spoelt beter op en veel geluid maken doet een turbodiesel toch niet.
StefTurboDiesel
30-09-2013, 22:49
Je kan op die flens maar zó groot gaan als de flens breed is en dan nog is het nut ervan weinig. Zorg voor een systeem zonder restricties, dus met alleen adsorptiedempers, geen reflectie. Turbo spoelt beter op en veel geluid maken doet een turbodiesel toch niet.
Ahnee? wil je wedden? :tongue:
http://www.youtube.com/watch?v=YBVz4EIFwxE
Ik zal eens kijken of die downpipe een verschil zal geven, anders wordt het gewoon de standaard downpipe zonder tussendemper(gewoon rechte buis)en met een andere sport einddemper. kijken wat dat dan gaat geven.. :D
Audi1981
01-10-2013, 06:44
Ik zou een GTD downpipe proberen en dan een tussendemper van een 1.8 carb dan geen middendemper en op de plaats van de einddemper nog een tussendemper, dan heb je voor een opgeschroefde 1.6 wel een goed systeem :thumbup:
StefTurboDiesel
01-10-2013, 16:41
Ik zou een GTD downpipe proberen en dan een tussendemper van een 1.8 carb dan geen middendemper en op de plaats van de einddemper nog een tussendemper, dan heb je voor een opgeschroefde 1.6 wel een goed systeem :thumbup:
Dat ga ik ook doen :D ofwel een einddemper van Xtreem Twinrod zie link
http://www.carfantasy.nl/golf-ii-uitlaat-rvs-extrem-twinrod-2x76mm-p-138662.html
Je hebt de AAZ's met 2 verschillende soorten turbo's.
De K03, dat is een vreselijk klein ding en die heeft geen vierkante flens maar een soort bochel erin..
http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/molTUypg0hJ-hRXEB-xQGxg.jpg
De AAZ's met een K14 hebben een gewone vierkante flens, zoals alle andere 1.6 td's uit een Golf 2 (K14 en K24 en T3)
http://i.ebayimg.com/t/VW-TURBO-EXHAUST-FLANGE-DOWNPIPE-AAZ-K14-DIESEL-MK3-GOLF-JETTA-PASSAT-3-/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/cf8AAOxyZSlSNx2a/$(KGrHqNHJBUFI27Em9dYBSN)2,R2W!~~60_35.JPG
Overigens is de K14 turob van een Golf 2 (die op de eco diesels en GTD's zit) kleiner dan de K14 turbo die op een AAZ zit.
StefTurboDiesel
01-10-2013, 17:18
Je hebt de AAZ's met 2 verschillende soorten turbo's.
De K03, dat is een vreselijk klein ding en die heeft geen vierkante flens maar een soort bochel erin..
http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/molTUypg0hJ-hRXEB-xQGxg.jpg
De AAZ's met een K14 hebben een gewone vierkante flens, zoals alle andere 1.6 td's uit een Golf 2 (K14 en K24 en T3)
http://i.ebayimg.com/t/VW-TURBO-EXHAUST-FLANGE-DOWNPIPE-AAZ-K14-DIESEL-MK3-GOLF-JETTA-PASSAT-3-/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/cf8AAOxyZSlSNx2a/$(KGrHqNHJBUFI27Em9dYBSN)2,R2W!~~60_35.JPG
Overigens is de K14 turob van een Golf 2 (die op de eco diesels en GTD's zit) kleiner dan de K14 turbo die op een AAZ zit.
Dit is goede uitleg, wijzer van geworden :thumbup:
Maar snap niet dat veel mensen een golf 3 downpipe nemen zodat de turbo beter kan ademen? ik wou een 2,5 inch (63mm) downpipe zetten..
Maar zal die toch denk ik standaard laten, en gewoon tussendemper eraf nemen en een sporteinddemper plaatsen, heb geen katalisator.
Audi1981
01-10-2013, 17:46
Een 63mm pijp is een goeie voorbereiding op leuke zaken als raceverstuivers, aangepaste pompen en intercoolers :D
Baat het niet, dan schaad het niet, zeker niet als het qua prijs geen kraters in je budget slaat :D
StefTurboDiesel
01-10-2013, 18:43
Een 63mm pijp is een goeie voorbereiding op leuke zaken als raceverstuivers, aangepaste pompen en intercoolers :D
Baat het niet, dan schaad het niet, zeker niet als het qua prijs geen kraters in je budget slaat :D
Dat wel ja :D wil er geen racemonster van maken natuurlijk, dus dan doe ik gewoon de lichtere versie van de mod :tongue:
turbodruk laat ik misschien met 0.2bar verhogen zodat die waarschijnlijk net op 1 bar trekt.
Ik haal nu al 172 (met gps) vind dat snel genoeg, je wordt tegenwoordig toch alleen maar geflitst, alleen een klein beetje meer koppel voor het optrekken, dat mis ik :D
MocroPlay
17-10-2013, 19:36
Leuk bezig kerel. Luchtinlaat- en Luchtuitlaattraject plus brandstofpomp en turbo aanpassen. veel is er niet aan. in het in- en uitlaattraject moet je de weerstand zo laag mogelijk zien te krijgen en daarna verder met brandstofpomp en de turbo, vergeet turbodrukmeter en egt-meter (exhaust gas temperature) niet om je instellingen te volgen. je weet zelf hè, meten is weten
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.