View Full Version : Gladde motorkap op een 77er origineel?
Bij mijn restauratie object (77er Golf diesel) zit gemonteerd een gladde motorkap, is deze toen nog origineel gemonteerd geweest? Auto is gebouwd 12-1976.
Ik ben ook in het bezit van een originele golf van 04-1977, deze is namelijk al voorzien van het jongere type motorkap.
Ook heb ik hier staan een golf diesel van 11-1976 hierop zit ook het nieuwere type motorkap. Wie wat wat is origineel of wat niet, of zijn diverse delen nog door elkaar heen gebruikt??
Alvast bedankt voor jullie reacties.
ErikvanBilsen
15-10-2013, 20:27
Zijn allebij van modeljaar '77 dus daar zou het niet in moeten zitten.
Dit loop namelijk van augustus '76 tot augustus '77.
Maar zit een gladde kap normaal niet alleen op de modeljaar '75?
In principe is de gladde kap t/m 8/76 geleverd, daarna kreeg je die met de richel. Er zit echter een grijs vlak in, dus helemaal zeker is het nooit, tenzij je originele lak hebt en je aan de boutjes kunt zien dat er nooit een sleutel op gestaan heeft...
Maar zit een gladde kap normaal niet alleen op de modeljaar '75?
Nope, die zitten op de allereerste ook al....
Nope, die zitten op de allereerste ook al....
De eerste zijn modeljaar 1975. Dus alle 74e zijn modeljaar 75
De Golf heeft ook nog het oud type deuren. Ik zal zo even foto's proberen te uploaden
Het is na ruim 35 jaar moeilijk te zien als de boutjes los zijn geweest.
Gladde motorkap.
http://s6.postimg.org/gvjdsgpr1/Golf_71_ph_75.jpg (http://postimg.org/image/gvjdsgpr1/)
Met rand in de motorkap.
http://s6.postimg.org/axla40vod/P7088222.jpg (http://postimg.org/image/axla40vod/)
CAR-POOL
15-10-2013, 22:54
Mijn Golf1 LS komt uit augustus 1976. Deze heeft ook nog een gladde kap. Oud type deuren met de kleine sloten. Zacht dashboard , lus bij de achterbank in het midden. Dit is 1 de eersten modeljaar 77 , heeft wel nieuwe type kachelhuis , nieuwe type deurpanelen , en zwarte tiententeller en kachelmotor et een schakelaar , maar geen middenconsole en dun stuur. Deze auto komt van de eerste eigenaar , en helmaal.origineel. En was tot nu toe nooit gerestaureerd geweest. Dus ik denk dat gladde kap origineel bij jou auto is.
CAR-POOL
16-10-2013, 09:25
Overigens , tot wanneer is oud type schutbord geleverd zonder balk? Weet niet of dat die van jou heeft , mijne 9/1976 heeft nog oude type schutbord
Ik heb ook nog een 11/76 gehad en had ook de oude deuren, stuur, lus enzo maar geen moterkap, wel heb ik ook eens een afbraak 76 gehad waar er ook een gladde kap op lag, zal eens de papieren zoeken van welke maand deze was,
Overigens , tot wanneer is oud type schutbord geleverd zonder balk? Weet niet of dat die van jou heeft , mijne 9/1976 heeft nog oude type schutbord
Wat is het verschil tussen het schutbord?? Waar kan ik aan zien wat het nieuwe en wat het oude type is??
Kan ik aan het chassisnummer anders ook afleiden, van welke maand in 76 die precies is??
zonet papiern gevonden en is van maart 77 snap het nu ook niet :s heb jammer genoeg enkel maar het interieur kap en papieren nog van de wagen,
Jel Golf 2 GTI
16-10-2013, 19:00
wat bedoel je met gladde motorkap?? Want de foto van de groene en orange hebben volgens mij dezelfde motorkap of zie ik iets over het hoofd?? :confused:
EDIT, ik heb zelf een 79 en die heeft dezelfde kap als de orange.
wat bedoel je met gladde motorkap?? Want de foto van de groene en orange hebben volgens mij dezelfde motorkap of zie ik iets over het hoofd?? :confused:
EDIT, ik heb zelf een 79 en die heeft dezelfde kap als de orange.
In een gladde motorkap zit niet de rand in de voorkant van de motorkap. Vergelijk de foto's maar eens. 2 randen/lijnen in lengte en de 1 heeft 1 rand dwars lopen (de bruin/oranje en de groene heeft dat niet.
Jel Golf 2 GTI
16-10-2013, 19:24
In een gladde motorkap zit niet de rand in de voorkant van de motorkap. Vergelijk de foto's maar eens. 2 randen/lijnen in lengte en de 1 heeft 1 rand dwars lopen (de bruin/oranje en de groene heeft dat niet.
Was net in je andere topic van de groene aan het kijken en daar zie je idd het verschil een pak beter. :thumbup:
Weer wat bijgeleerd, wist niet dat er nog verschil inzat.
CAR-POOL
16-10-2013, 22:16
Hierbij ff wat foto's ,
Oud type deursloten -
http://img842.imageshack.us/img842/5704/8ttx.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/842/8ttx.jpg/)
Gladde motorkap
http://img33.imageshack.us/img33/7187/mml.JPG (http://imageshack.us/photo/my-images/33/mml.JPG/)
http://img10.imageshack.us/img10/223/wfys.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/10/wfys.jpg/)
Schutbord binnenzijde (in waterbak zitten nog ronde afdrukken (wanneer kwam deze te vervallen? later kwam hier een balk tussen.
Het me wel leuk idee om een topic te maken over details verschillen in loop der jaren , ben benieuwd wat er allemaal zo veranderd , want ieder modeljaar is weer anders.
turbojo2
16-10-2013, 22:48
Vanaf 8/76 is de nieuwe motorkap gemonteerd. Ik geloof niet in een grijs gebied waar beide zijn gemonteerd. Ik weet niet hoeveel golfjes er per dag zijn geproduceerd maar dat zijn er erg veel igg. Toen modeljaar 76 ten einde was zijn ze gewoon begonnen met het nieuwe type motorkap. De nieuwe kap met de richel zorgde ervoor dat er minder snel plaatwerkvervorming kwam bij het dicht drukken van de motorkap. Bij mijn 77er zat, desondanks de richel, wel vervorming in de motorkap en heb maar een kap genomen van een cabrio, jammer maar helaas. Het zelfde geld voor het oude type oliekoeler op de vroege gti's. Bij een bepaald motornr( heb k in een oude garagewerkboek staan die k effe niet bij de hand heb) is de nieuwe oliekoeler gebruikt maar er zijn altijd gasten die volhouden dat er een grijs gebied is en dat de oude oliekoeler langer is gebruikt om "'oude voorraden op te maken". Dit zeggen ze omdat ze graag nog een oude oliekoeler op hun auto willen hebben. Met de gladde motorkap is het niet anders volgens mij. Tussen de productiedatum van mijn versnellingsbak en de datum dat mijn auto de fabriek verliet zat maar een paar dagen. Er werd in die tijd heel goed productie van onderdelen en auto's op elkaar afgestemd. Dus ook voor oliekoelers en gladde motorkappen. Denk dat als er enkele 100den (of 1000den) motorkappen over waren van modeljaar 76 ze het magazijn in zijn gegaan voor schade herstel van al die mensen die in de loop van de komende jaren hun voorkant in de prak zullen gaan rijden.
CAR-POOL
16-10-2013, 22:54
Ik denk gewoon dat eerst de oude voorraad op moest dat gewoon hele euvel was.
Ik denk niet dat ze toen al gelijk zijn begonnen met de nieuwe type motorkappen zijn te monteren. Ik heb meer Golf1's van eind 1976 met gladde motorkappen gezien , ik denk dat ze begin 1977 de nieuwe motorkappen gemonteerd waren.
Want de mijn 9/76 , eerste uit modeljaar heeft nog zacht dashboard , oud type deuren , en verder nog meer details van modeljaar 76 terwijl hij uit begin modeljaar '77 is. En tevens heeft deze nooit schade gehad of dergelijke.
Zal vast ook gedeelte als voorraad zijn gebleven, en voor bedrijven zijn gebleven.
Maar lijkt mij sterk dat ze toen oudere type motorkap monteerden toen waren , terwijl er een nieuwe type motorkap opzat , hetzelfde als deuren. Het waren natuurlijk in die tijd toen ook nog vrij nieuwe auto's.
Ik denk bij deze om toch maar de gladde kap te laten zitten. Dit omdat er ook nog de oude type deuren in zitten. Het schutbord ga ik nog even bekijken, welk type hier nou werkelijk in zit.
Topic over alle veranderingen door de jaren heen, zou best interessant zijn.
turbojo2
18-10-2013, 18:45
Heb even op Golf 1 IG gezocht en las daar dat sinds medio Oktober 1976 de nieuwe motorkap is gemonteerd, maar ook daar kan niemand zekerheid daarover geven.
het is al meerdere keren voorbij gekomen...
in de beginjaren '70 was men nog niet zo bezig met zulke dingen als kwaliteitscontrole en voorraadbeheer..
ook de switch van een kever naar Golf en Passat was een enorme impact voor Wolfsburg..
de reden dat er ook in de eerste paar jaar zoveel veranderde aan een Golf heeft mischien ook wel te maken met het gaandeweg tijdens productie erachter komen dat sommige dingen toch niet werkten...
jullie zeggen zelf al dat je makkelijk een vouw in een gladde kap douwt.. waarschijnlijk zijn mensen daarover in '75 al komen zeiken bij dealers..
waarschijnlijk ook dat ze die dus zo goed en zo kwaad zijn gaan vervangen door 1tje met vouw...mischien kon men daardoor de vraag niet aan in het begin..en zijn ze pas in modeljaar '77 die echt voor elk Golfje gaan gebruiken...
het zou zo maar kunnen ...dat was een hele andere tijd toen..
niemand had ooit kunnen denken dat 40 jaar later zo'n detail belangrijk was..
zo lees ik ook veel over een eerste echte '76er GTI...
de enigste echte die ik ooit heb gekend had kenteken WOB-V220...DAT was 1 van de 3 eerste ,al de rest is discutabel..
nu we toch bezig zijn...
zit er soms ook verschil in kleur van getint glas?..ik heb ooit een GLD gesloopt ik meen uit '76 ,dus mogelijk ook het eerste modeljaar..
en dat brons-bruin getint glas was veel donkerder dan van enkele GL modellen die ik erna heb gehad...
hoe kan dit? (nee,niet door zware shag o.i.d)
Dat bronzen glas heb ik vaker gehoord, en ook met groen glas, vooral bij de rocco's. Geen idee hoe het zit en waar het vandaan komt, ik heb het ook nooit kunnen zien. Ik kan me ook voorstellen dat het per leverancier verschilde, hoewel in een golf glazen vanaf de fabriek al verschillende merken kunnen hebben...
Met het "grijze vlak" dat ik hierboven ergens al noemde, bedoel ik niet dat ze eerst oude voorraad opbruikten, want dat is volgens mij niet waar, ze waren daar heel consequent in. Werd er een vernieuwing "uitgevonden", dan werd deze toegepast op alle wagens vanaf het eerstvolgende modeljaar. Alleen is dit modeljaar tussen '76 en '77 niet zo duidelijk als bij alle andere modeljaren. De verandering van schutbord/oude sloten/gladde kap is duidelijk ineens doorgevoerd, maar niet aan het einde van modeljaar '76, een enkele maanden daarna.
Anders zijn modeljaren heel "strak begrenst", Chromen spiegels verdwijnen van de deuren na 8/75, het dash komt in kleur van het interieur bij de GL vanaf 8/77. Alleen tussen '76 en '77 ligt deze grens niet voor alle veranderingen op 8/76. Dat is ook waarom de discussie onder velen nog steeds bestaat over het bestaan van een oer GTI met oude sloten, gladde kap en diagonaal bestreepte deurkaarten, die dus weldegelijk (hebben) bestaan.
enne een Gl model vanaf modeljaar '81?..
ik zweer je dat ik een metallicgroene GL 1500 (s) heb gehad met groen getint glas...
alswel een GL (d) met blank glas..
hoe zit dat dan?
ik weet ook bijna wel zeker dat bruin glas na '80 vervallen is.....
ik weet er niet alles van ,daarom strijd ik het nooit af..toch zeker niet omdat ik dicht tegen Belgie aanwoon en daar alles weer net anders was
ik kocht daar altijd veel bij een sloper die bij de Belgische domijnen kocht...
ook een Rabbit LX turbodiesel...voor mezelf..was een kruising tussen een GL en GX en een beetje GTD...
achteraf bijna niet te snappen...
Mijn 83er GL had ook blank glas, getint was een kostenloze optie volgens mij.
Getint glas is in de GL uitvoeringen standaard t/m 8/81, dan was het bruin, groen kwam dus in 8/81 en vanaf die datum was bruin ook niet meer leverbaar. Na die datum had de GL geen getint glas meer en werd het een optie die je dan in groen kreeg. Voor die datum was er wel groen glas, maar dat was alleen voor de GTI's, en als ik het nu zo schrijf realiseer ik me dat de tint van m'n '77er inderdaad wat afwijkt dan die van een '83er GTI, wat blauwer.
CAR-POOL
13-02-2014, 22:12
Welke maand kwamen oud type deuren te vervallen? Bedoerl de kleine sloten
Dat blijft voor mij een mysterie tot dusver, moet ergens eind '76 geweest zijn, maar na 8/76, want net als de jouwe zijn niet alle '77er modeljaren al met de nieuwe kas.
Ik lees dit soort topics met veel plezier.
Wat gaat er gebeuren als jullie komen te overlijden? We zouden jullie moeten opzoeken en bij elkaar opsluiten en dan alles laten neerzetten zodat elke kleinste detail wordt vastgelegd voor het nageslacht.
Kijk maar is de film de book of eli. :)
CAR-POOL
14-02-2014, 12:27
Haha , denk dat velen het ook niet weten dat er zoveel detail verschillen zijn in loop der jaren en dat maakt het allemaal ook bijzonder.
Christiaan
14-02-2014, 12:46
Ik lees dit soort topics met veel plezier.
Ik dus ook. Misschien een idee op dit op een mooi overzichtelijk lijstje te gaan zetten? En dan als "sticky" in het mk1 forum zetten?
is al de tweede die ernaar vraagt :D, zal me er eens aan gaan wagen.
evilnyntje
15-02-2014, 10:26
is al de tweede die ernaar vraagt :D, zal me er eens aan gaan wagen.
Is de lijst al af :) :D
gerwin88
15-02-2014, 19:35
Ik lees dit soort topics met veel plezier.
Wat gaat er gebeuren als jullie komen te overlijden? We zouden jullie moeten opzoeken en bij elkaar opsluiten en dan alles laten neerzetten zodat elke kleinste detail wordt vastgelegd voor het nageslacht.
Kijk maar is de film de book of eli. :)
vooral de laatste paar minuten van de film he...
maar ook daar was het van groot belang :thumbup:
Dat "grijze gebied " zie je toch nog steeds, als er een nieuw model aan komt krijgt het "oude" de meest vreemde opties bij bepaalde uitvoeringen.
Mooi dat er mensen zijn, die zich er helemaal in verdiepen. Soms krijg ik het idee van ik weet het beter
CAR-POOL
15-02-2014, 21:03
Dat die getinte glazen is ook vreemd
Mijn Golf2 uit 1984 bijvoorbeeld , is een origineel Nederlandse auto een 1.3 C basis uitvoering , met groen getint glas en hooftsteunen van stof. (gekocht van 1e eigeneresse dus niet veranderd)
Geen 1 , van de Golf2 C basis uitvoering heeft dit , die hier geleverd zijn.
Standaard was gewoon het gewoon blank glas , en hooftsteunen van skyleer.
En optie was hiervoor ook niet mogelijk.
Ik denk gewoon dat mijn Golf2 voor een warm land bestemd was , maar toch perongelijk? Op Nederlands kenteken is gekomen?
turbojo2
15-02-2014, 21:30
Dat die getinte glazen is ook vreemd
Mijn Golf2 uit 1984 bijvoorbeeld , is een origineel Nederlandse auto een 1.3 C basis uitvoering , met groen getint glas en hooftsteunen van stof. (gekocht van 1e eigeneresse dus niet veranderd)
Geen 1 , van de Golf2 C basis uitvoering heeft dit , die hier geleverd zijn.
Standaard was gewoon het gewoon blank glas , en hooftsteunen van skyleer.
En optie was hiervoor ook niet mogelijk.
Ik denk gewoon dat mijn Golf2 voor een warm land bestemd was , maar toch perongelijk? Op Nederlands kenteken is gekomen?
Vergeet niet dat er in 30 (dertig, tel het maar eens na op je vingers) jaar echt een hoop versleuteld is aan heel veel auto's. Als ik het woordje eerste eigenaresse hoor word ik meteen dubbel wantrouwend. Kan best wezen dat de man van deze eerste eigenaresse in opdracht van haar naar de sloop is gestuurd om een andere voor ruit te gaan halen omdat er een barst in zat en met een complete set getint glas terug kwam. Verzin maar even wat.
Vergeet niet dat er in 30 (dertig, tel het maar eens na op je vingers) jaar echt een hoop versleuteld is aan heel veel auto's. Als ik het woordje eerste eigenaresse hoor word ik meteen dubbel wantrouwend. Kan best wezen dat de man van deze eerste eigenaresse in opdracht van haar naar de sloop is gestuurd om een andere voor ruit te gaan halen omdat er een barst in zat en met een complete set getint glas terug kwam. Verzin maar even wat.
is goed mogelijk..kan dan misschien geen fabrieksoptie geweest zijn ,,maar als men het erbij de dealer ingezet heeft zou het zo maar gekund hebben..zal nooit goedkoop geweest zijn ..das wat anders..
heerlijk dit, mooi om te lezen!
sipkemk1rs2
16-02-2014, 21:07
Welke maand kwamen oud type deuren te vervallen? Bedoerl de kleine sloten
Dat kan je achter hallen uit het chassisnummer 176 heeft een glade motor kap en kleine slotjes en 177 beginnen de normale motor kap en de grote slotjes :thumbup:
En daar ging het dus juist om, dat is niet helemaal waar. De eerste paar maanden (hoeveel precies, god mag het weten) van modeljaar '77 hadden nog de oude kas. We probeerde dus eigenlijk uit te vogelen waar die grens nu eigenlijk lag, maar dat blijkt vrijwel onmogelijk...
sipkemk1rs2
16-02-2014, 21:41
kan zijn dat ze het op gemaakt hebben maar normaal verander het in het caso nummer das zeker en is niet alleen de motor kap en de slotje hoor zijn nog wel wat meer verschillen die water baken daar heb je zoizo wel stuk of 4 verschillen in en dorpels ook voor plaat voorfront stuk of 4 en voorste binnnen scherms ook stuk of 4 en reserewiel bak ook een stuk of wat.
ik ben op de hoogte hoor! ;)
CAR-POOL
16-02-2014, 22:31
Vergeet niet dat er in 30 (dertig, tel het maar eens na op je vingers) jaar echt een hoop versleuteld is aan heel veel auto's. Als ik het woordje eerste eigenaresse hoor word ik meteen dubbel wantrouwend. Kan best wezen dat de man van deze eerste eigenaresse in opdracht van haar naar de sloop is gestuurd om een andere voor ruit te gaan halen omdat er een barst in zat en met een complete set getint glas terug kwam. Verzin maar even wat.
Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk zij was de enige eigenaar en in die tijd is er niks aan versleuteld , de sticker van dealer staat nog op op het achterruit , en aankoopbon heb ik erbij , hierover staat niks over groen getint glas , enigste extra was een rechter buitenspiegel.
Ik denk gewoon dat ze fout hebben gemaakt op de fabriek , en auto die bijvoorbeeld voor Spanje? bedoeld was toch op Nederland kenteken is gekomen.
CAR-POOL
16-02-2014, 22:36
En daar ging het dus juist om, dat is niet helemaal waar. De eerste paar maanden (hoeveel precies, god mag het weten) van modeljaar '77 hadden nog de oude kas. We probeerde dus eigenlijk uit te vogelen waar die grens nu eigenlijk lag, maar dat blijkt vrijwel onmogelijk...
Klopt , de mijne 9/76 / begin modeljaar 77, heeft namelijk bijvoorbeeld ook nog een zacht dashboard , maar wel een zwarte tietenteller met nieuwer type kachelhuis. / en geen middenconsole en een dun stuur.
In die tijd hebben ze dingen doorelkaar heen gebruikt denk ik , omdat oude voorraad eerst op moest.
Dus mijne bijvoobeeld is dus een overgangsmodel van modeljaar 76 naar modeljaar 77.
Neenee, er is niet zoiets als "eerst de voorraad op". Op een miljoenen productie als de golf is dan onmogelijk en inefficiƫnt als de tering. De veranderingen werden steeds ineens doorgevoerd, alleen weten wij de exacte datum niet. Normaal ligt die namelijk gewoon bij 8/jaar, maar hier dus even niet.
CAR-POOL
16-02-2014, 22:55
De rest oude voorraad zal zeker wel allemaal naar dealers zijn gegaan lijkt mij of was dit per auto al ingecalculeerd?, maar ik vind vreemd waarom bij de mijne delen van 76er en 77er doorelkaar zijn gebruikt , en niet gelijk onderdelen van modeljaar 77 gelijk toegevoegd , dan klopt de maand 8/76 dus ook niet , en is dit toch later geweest.
Van Limburg
17-02-2014, 00:10
Oude voorraad op lijkt me ook niet het antwoord.
Zeker als je weet dat er een verplichte services voorraad bestaat van minimaal 10j.
Al weer ik niet of dat toen al bestond:)
sipkemk1rs2
17-02-2014, 00:41
Klopt , de mijne 9/76 / begin modeljaar 77, heeft namelijk bijvoorbeeld ook nog een zacht dashboard , maar wel een zwarte tietenteller met nieuwer type kachelhuis. / en geen middenconsole en een dun stuur.
In die tijd hebben ze dingen doorelkaar heen gebruikt denk ik , omdat oude voorraad eerst op moest.
Dus mijne bijvoobeeld is dus een overgangsmodel van modeljaar 76 naar modeljaar 77.
En welk casco nummer heb jij een 176 of een 177 :cool:
sipkemk1rs2
17-02-2014, 00:48
Neenee, er is niet zoiets als "eerst de voorraad op". Op een miljoenen productie als de golf is dan onmogelijk en inefficiƫnt als de tering. De veranderingen werden steeds ineens doorgevoerd, alleen weten wij de exacte datum niet. Normaal ligt die namelijk gewoon bij 8/jaar, maar hier dus even niet.
En die veranderingen werden in de vakantie.s aan gebracht. Dan licht de fabriek stil.En werd dat aan gepast.Maar als jij er een ander idee over heb.ik ben zelf in de fabriek geweest en heb het toen na gevracht hoe dat werkte :thumbup:
CAR-POOL
17-02-2014, 12:17
En welk casco nummer heb jij een 176 of een 177 :cool: 177 , 1 van de eerste vroege 177ers. Gebouwd in 9/1976.
En die veranderingen werden in de vakantie.s aan gebracht. Dan licht de fabriek stil.En werd dat aan gepast.Maar als jij er een ander idee over heb.ik ben zelf in de fabriek geweest en heb het toen na gevracht hoe dat werkte :thumbup:
dat klopt ja..ik geloof zelfs dat er tijdens de 'werksferein' niks geproduceerd werd enkel ombouw en onderhoud aan de productielijnen...
bijna ondenkbaar tegenwoordig..net zo goed dat er in een autofabriek alleen geassembleerd word tegenwoordig..alle onderdelen worden zowat door toeleveranciers dagelijks aangeleverd
ik heb het zelf gezien in Portugal bij VW/Seat waar men eind jaren 90 de Sharan en Alhambra bouwde..een maat van me werkte daar toen als lasrobotprogrammeur en mocht toen bij uitzondering iemand rondleiden (Jahoe)
kon Bosch geen koplampen leveren die productierun..dan maar Hella..elke auto zijn unieke paspoort en barcodes voor de opties en uitvoering..alles afgepast qua onderdelen..
dit kon nooit al zo goed geregeld zijn half de jaren 70..daar had men de middelen gewoon niet voor...en er werd veel meer handwerk verricht toen ,veel meer volk op de productielijn etc..
het zou aan de andere kant ook niet goed zijn als het niet verbeterd was..een Golf7 met het afwerkingsniveau/spuitwerk van een Golf1?..zou niet goedkomen denk ik..
ik blijf het ook denken dat men toch zeker in de jaren tot 78 niet zo nauw keek met kleine onderlinge verschillen..na 80 is dit veel consequenter..
diegene die er toen bij geweest zijn en het weten, in Wolfsburg zijn meest allemaal met pensioen nu..of dood..
sipkemk1rs2
17-02-2014, 17:49
dat klopt ja..ik geloof zelfs dat er tijdens de 'werksferein' niks geproduceerd werd enkel ombouw en onderhoud aan de productielijnen...
bijna ondenkbaar tegenwoordig..net zo goed dat er in een autofabriek alleen geassembleerd word tegenwoordig..alle onderdelen worden zowat door toeleveranciers dagelijks aangeleverd
ik heb het zelf gezien in Portugal bij VW/Seat waar men eind jaren 90 de Sharan en Alhambra bouwde..een maat van me werkte daar toen als lasrobotprogrammeur en mocht toen bij uitzondering iemand rondleiden (Jahoe)
kon Bosch geen koplampen leveren die productierun..dan maar Hella..elke auto zijn unieke paspoort en barcodes voor de opties en uitvoering..alles afgepast qua onderdelen..
dit kon nooit al zo goed geregeld zijn half de jaren 70..daar had men de middelen gewoon niet voor...en er werd veel meer handwerk verricht toen ,veel meer volk op de productielijn etc..
het zou aan de andere kant ook niet goed zijn als het niet verbeterd was..een Golf7 met het afwerkingsniveau/spuitwerk van een Golf1?..zou niet goedkomen denk ik..
ik blijf het ook denken dat men toch zeker in de jaren tot 78 niet zo nauw keek met kleine onderlinge verschillen..na 80 is dit veel consequenter..
diegene die er toen bij geweest zijn en het weten, in Wolfsburg zijn meest allemaal met pensioen nu..of dood..
Kijk nog eebn die weet hoe het zit :thumbup:
sipkemk1rs2
17-02-2014, 21:20
177 , 1 van de eerste vroege 177ers. Gebouwd in 9/1976.
En als het een 17731 hoor er geen glade motor kap op en ook geen kleine slotjes in .Dan is hij al eens erder onder het mes geweest.Mijn gti is 17730 en heeft ook geen glade motor kap en geen kleine slotjes :thumbup:
CAR-POOL
18-02-2014, 00:43
En als het een 17731 hoor er geen glade motor kap op en ook geen kleine slotjes in .Dan is hij al eens erder onder het mes geweest.Mijn gti is 17730 en heeft ook geen glade motor kap en geen kleine slotjes :thumbup:
Daar gaat ook de hele discussie over , dat het niet afliep op 8/76 , maar dus later , en dat is bij mijn auto ook het geval geweest.
Maar waarom zou de eerste eigenaar , die toen al op leeftijd was er oud type deuren in steken , oud type motorkap opzetten , neerklapbare achterbank , ect en er een zacht dashboard in hebben gezet en zo nog wat details hebben veranderd?
En de balk tussen het schutbord weggehaald? Want ook de ronde afdrukken vervielen ook in modeljaar 77 maar ik heb ze ook nog. Dat is toch onlogisch..
sipkemk1rs2
18-02-2014, 11:30
Daar gaat ook de hele discussie over , dat het niet afliep op 8/76 , maar dus later , en dat is bij mijn auto ook het geval geweest.
Maar waarom zou de eerste eigenaar , die toen al op leeftijd was er oud type deuren in steken , oud type motorkap opzetten , neerklapbare achterbank , ect en er een zacht dashboard in hebben gezet en zo nog wat details hebben veranderd?
En de balk tussen het schutbord weggehaald? Want ook de ronde afdrukken vervielen ook in modeljaar 77 maar ik heb ze ook nog. Dat is toch onlogisch..
Dan moet je even vragen wanner ze toen vakantie hadden in de fabriek toen in 1976 :D Want dat was toen ook al verschillen de een keer de 8 maand en de ander keer de 9 maand .En dan moet je maar even vragen bij de fabriek hoe het in mekaar steekt en wat er in hoor.Ik heb ze hier wel staan van elk bouwjaar dus van 1974 tot 1983 en dus ook die verandeinge die ze aan gebracht hebben kan ik zien ;)
CAR-POOL
18-02-2014, 12:58
Het kan natuurlijk inderdaad zo zijn dat ze in 1976 later vakantie hadden , maar waarom hebben ze zoveel dingen veranderd? Natuurlijk om te verbeteren , maar heeft dit niet veel geld gekost?
sipkemk1rs2
18-02-2014, 23:08
Het kan natuurlijk inderdaad zo zijn dat ze in 1976 later vakantie hadden , maar waarom hebben ze zoveel dingen veranderd? Natuurlijk om te verbeteren , maar heeft dit niet veel geld gekost?
Zo veel dingen? volges mij de deuren en de motor kap .Maar maakt niks ik heb nog wel een 1974 staan voor je .zit ook de orginale glade motor kap op en de kleine slotje en zacht dashbord Van deze uitvoering is nog maar een van in nedeland :)
CAR-POOL
18-02-2014, 23:34
Heb je ook foto's ben wel benieuwd. Ik doelde op detailverschillen en dat zijn er enorm veel ieder jaar vonden ze wel wat anders uit bij VW , als je het vergelijkt met andere merken
sipkemk1rs2
18-02-2014, 23:42
Heb je ook foto's ben wel benieuwd. Ik doelde op detailverschillen en dat zijn er enorm veel ieder jaar vonden ze wel wat anders uit bij VW , als je het vergelijkt met andere merken
Ik heb wel fotos maar kan ik hier nooit er bij krijgen is niet zo moelijk maar lukt mijn niet. Maar heb jij in jou dorpen ook een kleine sleuvje waar het sier stripje op zit.
sipkemk1rs2
21-02-2014, 17:27
Hierbij ff wat foto's ,
Oud type deursloten -
http://img842.imageshack.us/img842/5704/8ttx.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/842/8ttx.jpg/)
Gladde motorkap
http://img33.imageshack.us/img33/7187/mml.JPG (http://imageshack.us/photo/my-images/33/mml.JPG/)
http://img10.imageshack.us/img10/223/wfys.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/10/wfys.jpg/)
Schutbord binnenzijde (in waterbak zitten nog ronde afdrukken (wanneer kwam deze te vervallen? later kwam hier een balk tussen.
Het me wel leuk idee om een topic te maken over details verschillen in loop der jaren , ben benieuwd wat er allemaal zo veranderd , want ieder modeljaar is weer anders.
ik je wat fotos gestuurd kijk maar Barn171 :thumbup: kan wel meer doen maar kan heel slecht er bij komen :rolleyes:
foto's zijn niet door gekomen, probeer nog maar eens ;)
sipkemk1rs2
22-02-2014, 00:00
foto's zijn niet door gekomen, probeer nog maar eens ;)
ik heb ze jou op nieuw gestuurd :thumbup:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/20140221_170652_zpsc7f8b300.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/20140221_165726_zpsa39b6926.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/20140221_165604_zps8efc6dea.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/20140221_165354_zps5291a3c8.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/20140221_095803_zps0b4cb686.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/20140221_095718_zps9ff14c0c.jpg
Sipke's foto's
sipkemk1rs2
23-02-2014, 01:32
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/20140221_170652_zpsc7f8b300.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/20140221_165726_zpsa39b6926.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/20140221_165604_zps8efc6dea.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/20140221_165354_zps5291a3c8.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/20140221_095803_zps0b4cb686.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/20140221_095718_zps9ff14c0c.jpg
Sipke's foto's
ha daar waren ze al heb je de verschillen wel gezien .Barn171
CAR-POOL
26-02-2014, 22:47
Ik zie de verschillen maar wat is er anders aan de reservewielbak?
sipkemk1rs2
27-02-2014, 11:58
Ik zie de verschillen maar wat is er anders aan de reservewielbak?
Daar zijn ook wel een stuk of vier typen in, maar deze heeft twee ronde afdruken.?En nieuwe type heeft een met ronde af druk, en een met halve af druk.Deze heb jij er ook in zitten als het goed is die hier op de foto staat .Maar vind dat Schutbord :screwy: wat jij hebt toch raar in combinatie casco nummer :cool: En heb jij die sleuf ook in jou dorpel zitten :confused:
CAR-POOL
27-02-2014, 12:24
Ja klopt mijn reservewielbak heeft dezelfde afdrukken ik ook , zou het chassisnr en later in fabriek zijn ingeslagen? Maar dat lijkt me ook niet echt logisch. Heb nieuwe dorpels erin gelast maar kan mij wel herrinderen dat die sleuf erin zat.
CAR-POOL
27-02-2014, 12:28
Wanneer kwam de neerklapbare achterbank te vervallen? Deze kon je dubbel klappen met een lus aan de voorzijde en haakje valt in kofferbak bodem, , mijn andere golfjes hadden dit niet
Modeljaar '76 had nog de maffe bank in de standaardjes zitten. Je ziet ze eigenlijk nooit, omdat ze alleen in de 1.1's zaten en er een "extra" pakketje bestond dat relatief heel goedkoop was waar de paar simpele dingetjes als een fatsoenlijk klapbare bank, elektrische ruitensproeiers, achterruitverwarming en achteruitrijlichten in zaten. Die werd dus meestal aangeschaft waardoor je die leuke bank en achterruiten zonder verwarming praktisch nooit tegenkomt.
sipkemk1rs2
28-02-2014, 17:23
Ja klopt mijn reservewielbak heeft dezelfde afdrukken ik ook , zou het chassisnr en later in fabriek zijn ingeslagen? Maar dat lijkt me ook niet echt logisch. Heb nieuwe dorpels erin gelast maar kan mij wel herrinderen dat die sleuf erin zat.
Maar u die 74 golf1 van mij is kompleet anders als een 1976 binnen schermen schutbord water bak omhanging tank voorfront enzo :cool:
CAR-POOL
01-03-2014, 19:25
Heb je ook foto's van die 74er en ook van de details ben wel benieuwd
sipkemk1rs2
01-03-2014, 20:26
[QUOTE=CAR-POOL]Heb je ook foto's van die 74er en ook van de details ben wel benieuwd[/QUOT Als ik daar weer kom zal ik ze even maken :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.