PDA

View Full Version : Olie verversen (blok, automaat) Golf 1.6

markhietbrink
16-10-2013, 11:49
Hallo mede VW rijders,

Ik ben van plan de olie van het blok van mijn MK2 te gaan verversen (uiteraard ook het filter en de bougies).

Echter kom ik op een probleem uit, aangezien de auto verlaagd is kan ik niet onder de auto komen. Ik zal vast reacties krijgen van krik hem dan op en kruip eronder.

Maar hier ga ik niet aanbeginnen, met 2 wielen op de stoep overweeg ik nu.

Wat zijn jullie adviezen hierin en hoeveel liter olie gaat er op het blok van een 1.6 met 3-traps automaat uit 1990?

Voor de automaat geldt hetzelfde, hier kan ik ook niet bijkomen. Hoeveel liter gaat hierop (uiteraard automaatolie) en vanaf waar moet dit aangevuld worden?

Greetz Mark! ;)

Jeroen64
16-10-2013, 12:20
...Echter kom ik op een probleem uit, aangezien de auto verlaagd is kan ik niet onder de auto komen. Ik zal vast reacties krijgen van krik hem dan op en kruip eronder.

Maar hier ga ik niet aanbeginnen...

Waarom niet? Als je de krik niet vertrouwd kun je er altijd nog een as steun bij plaatsen, ik zie het probleem niet met opkrikken om de olie te vervangen. Scheelt je een hoop heisa

..Voor de automaat geldt hetzelfde, hier kan ik ook niet bijkomen. Hoeveel liter gaat hierop (uiteraard automaatolie) en vanaf waar moet dit aangevuld worden?...
Als je de olie nog niet gekocht hebt zou ik het lekker laten voor wat het is, spul is schreeuwend duur en is bij deze bakken (voor zover ik weet) heel lang niet nodig (heb het bij de mijne nog nooit gedaan en de olie is kraakhelder en goed op niveau)
Maar als je het al hebt/per se wilt doen; volgens mij gaat er zo'n 6Liter in

SciroccomTDI
16-10-2013, 12:21
ik krijg ook geen krik onder mijn Auto, Maar ik heb mij een wig gemaakt van een dikke houten balk, waar ik met een voorwiel op rij. vervolgens kann ik aan die kant de krik plaatsen, en Auto opkrikken. Aftapplug er uit, olie opvangen in een bak, en dan de krik zo ver als mogelijk laten zakken, en toevallig Staat de Auto dan ook recht (de wig haal ik dan onder het wiel uit). als je Auto niet recht Staat ... zo als wanneer je met 2 wielen op de stoep Staat.. dan krijg je toch niet de maximale hoeveelheid olie er uit?

ScareMercy
16-10-2013, 12:33
Als je de olie nog niet gekocht hebt zou ik het lekker laten voor wat het is, spul is schreeuwend duur en is bij deze bakken (voor zover ik weet) heel lang niet nodig (heb het bij de mijne nog nooit gedaan en de olie is kraakhelder en goed op niveau)

Om de 40.000 zo uit mijn hoofd, maar het is beter om het eerder te doen. Bij het aanschaffen van een auto is het verstandig om het gewoon te vervangen, want als je het niet op tijd doet loopt het kapot... Ook al ziet de olie er nog mooi rood uit, de smering word toch minder. De olie verkleurt voornamelijk van het slijten van de rembanden en koppelingen. Als je de olie vervangt en hij is verkleurt of ruikt verbrand, ben je eigenlijk al te laat!

markhietbrink
16-10-2013, 18:52
Waarom niet? Als je de krik niet vertrouwd kun je er altijd nog een as steun bij plaatsen, ik zie het probleem niet met opkrikken om de olie te vervangen. Scheelt je een hoop heisa

De prijs van de olie valt reuze mee, 13 euro de liter voor automaatolie!

markhietbrink
16-10-2013, 18:53
Om de 40.000 zo uit mijn hoofd, maar het is beter om het eerder te doen. Bij het aanschaffen van een auto is het verstandig om het gewoon te vervangen, want als je het niet op tijd doet loopt het kapot... Ook al ziet de olie er nog mooi rood uit, de smering word toch minder. De olie verkleurt voornamelijk van het slijten van de rembanden en koppelingen. Als je de olie vervangt en hij is verkleurt of ruikt verbrand, ben je eigenlijk al te laat!

Vandaar ook dat ik het doen wil, maar moet een makkelijke oplossing vinden