View Full Version : Golf mk1 GTI 2.0 16v
Onder het mom van 'de Bora heb ik elke dag nodig, dus een hobby-auto is toch wat fijner' was ik al een hele tijd aan het rondkijken naar iets voor er bij. Na verschillende wagens te hebben bekeken heb ik afgelopen weekend dan eindelijk een Golf 1 gekocht. Het is origineel een GTI uit '83, maar heeft wel wat aanpassingen ondergaan.
De wagen is een paar jaar geleden door de toenmalige eigenaar helemaal aangepakt; alles uit elkaar dus. Hij is van binnen en buiten compleet overgespoten (in een kleur die toch veel lijkt op bronze metallic L95D maar hier ben ik niet zeker van), en de bodem en wielkasten opnieuw in de tectyl. Vervolgens is er een 2.0 16v blok van een corrado (9A) in gelegd. Deze heeft een snellere nokkenas, lichter vliegwiel en complete supersprint uitlaatlijn. Het interieur schijnt toentertijd ook netjes te zijn geweest, maar hier is nu weinig meer van te zien. De vorige eigenaar (waar ik hem dus van kocht) heeft het interieur niet mee overgenomen, en er gewoon standaard stoeltjes in gezet. Op zich niet erg, heb ik weer wat te hobby'en.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EIWDOBIF-D.jpg
Maar dat was enkele jaren geleden.. Afgelopen 2,5 jaar heeft het golfje geschorst in de schuur gestaan. De beste man had een huisje gekocht, kindje gekregen, 'komt ooit nog wel' enz enz. en uiteindelijk toch maar te koop gezet omdat het er dus niet meer van kwam :P
Plannen zijn er genoeg! Hij heeft nu dik 2 jaar niet meer gelopen, dus als eerst staat op de planning om het blok op te frissen. Nieuwe vloeistoffen en filters, tank er onderuit om te reinigen, nieuwe bougietjes en wat leidingkjes enz.
Het blok staat nog niet op kenteken, wat ik wel wil gaan proberen te regelen. (Heb er geen papieren bij dus tips zijn welkom!)
Verder issie nog een beetje teveel 'tjoener' naar mn zin (embleemloze grill, rood-witte achterlichten, bumpers in kleur gespoten enz.) dus die details worden tzt aangepast. En heel misschien wordtie uiteindelijk nog wat bijgespoten, want de respray van een aantal jaar terug heeft zo links en rechts wel weer een paar kleine plekjes. Maar al met al een goede harde basis met een leuk blokje dr in dus ik kan vooruit. :thumbup:
Mk1-Addict
17-10-2013, 14:56
:postpics:
Haha ja dat dacht ik al :D Maar die maak ik dit weekend! Ben doordeweeks pas thuis als het alweer (te) donker is..
Vandeweek trouwens vast de bumpers gedemonteerd, kofferbak leeggehaald (zelfgemaakte panelen voor audio en wat traanplaat delen..) en de grill er uit gehaald. Heb ook even een gti-rand er af gehaald, eentje zat niet super vast dus kon meteen kijken of er geen roest onder zat: 0,0! :D
Eergister nieuwe olie, koelvloeistof, filters en bougies gehaald. Savonds de koelvloeistof vast uit het systeem gehaald. Er kwam wel weinig uit na het loshalen van de slang bij de radiateur. Er hoort 6,5 liter in te gaan, maar dit kwam er lang niet uit! Ook zag deze wat bruinsig dus daarna goed gespoeld. Moet er dit weekend nog even met de tuinslang wat druk op zetten want ik heb het idee dat er nog niet genoeg gespoeld is.
Ik heb altijd het meeste motorische gedeelte overgelaten aan anderen, maar wil nu toch zoveel mogelijk zelf doen, dus alle tips zijn welkom! :)
NielsDub
18-10-2013, 11:47
'T is bijna weekend......
Klopt! Dus bij deze wat foto's :thumbup: (geen tijd gehad om foto's te maken maar wel wat gevonden)
Foto's uit de advertentie:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NXMIHU6W-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4SAZO3C7-D.jpg
Bij de verkoper op de trailer:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-C6CZQRC6-D.jpg
En thuis in de schuur:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SYOGURCZ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IE7SQZHO-D.jpg
Oh en een originele grill met chrome lijsten is onderweg, en heb in de buurt een setje postgolf achterlichten opgepikt :cool:
Johan1982MK1
21-10-2013, 10:22
Netjes :thumbup: en fijn motortje onder de kap ;)
NielsDub
21-10-2013, 10:28
:thumbup: Maak er wat moois van!
Thnx dat gaat wel goed komen :thumbup: @Johan: Jij ook zie ik! Net door je topic heen gelezen, ziet er netjes uit! Bij mij is de motorruimte nog wat rommelig en niet al te schoon.. Weet nu ook meteen waar zo'n pot met filter (carterventilatie) voor is :D Weet nog te weinig van de blokken om alles uit elkaar te halen, maar hoop het met deze auto toch allemaal een beetje onder de knie te krijgen :) Ben me langzaamaan wel aan het inlezen, maar weet van sommige dingen nog echt niet hoe het nou precies werkt/waar ze voor dienen..
Johan1982MK1
21-10-2013, 16:00
De kennis komt vanzelf :D
het zijn relatief simpele motoren invergelijking met tegenwoordig.
Ze kunnen erg veel hebben en onderfelen van de kr/pl/abf kan je grootendeels doorelkaar gebruiken.
Zo kan je met een set kr of abf nokkenassen een 9a leuk upgraden en ik vind het mooie blokken om te zien.
The Skinnmeister
21-10-2013, 16:11
ziet er goed uit, succes met de plannen en blijf posten die pics!!
Ja het is gelukkig een wagentje voor er bij en heb nergens haast bij, staat lekker geschorst in de schuur dus mooi de tijd om alles goed te leren/proberen. Het is een 9a, zelfde als jou geloof ik? Is daarmee veel verschil met kr/pl/abf? Een abf is g60 toch? Er liggen nu al snellere nokkenassen in, maar welke dat is zou ik niet weten.. Ik wil de inlaat misschien ook wel van een mooi kleurtje voorzien nu ik toch met het blok bezig ben, is dit er zomaar (zonder fratsen) af te halen?
swallowtail1975
21-10-2013, 17:24
Leuk ding!
ABF is 2.0 16v, dus je heb twee nokassen.
Leuke Golf1 heb je daar Dixi :thumbup:
Johan1982MK1
21-10-2013, 17:49
Abf is ook gewoon 16v, de 9a heeft hetzelfde korte onderblok als een kr/pl. Een abf en oa een 2E motor hebben een 'hoog' onderblok. Ook hebben de abf en de kr nokkenassen meer lift en langere duratie.
@swallowtail1975: Oja natuurlijk 2, stom :stupidme:
@style: Thnx! De jouwe is ook zeker nice! Lekker kleurtje :cool:
@johan: dan zullen er waarschijnlijk abf of kr nokkenassen in zitten, hoe is dit te zien? Mocht ik m nog open maken ben ik toch benieuwd.
Alle olie gaat er (waarschijnlijk dit weekend) uit, gewoon ff verversen. Daarnaast lekt de pakking bij de carterpan een heel klein beetje (drupt niet maar de rand toont olie), dus die pakking ga ik meteen vervangen voor een carterspatplaat met pakking. Deze is als het goed is onderweg.
thijstheunissen
24-10-2013, 20:57
leuke golf 1 man!
Van het weekend weer lekker in de schuur gelegen. Vorig weekend het koelsysteem niet meer helemaal gespoeld, dus dat deze zaterdag maar gedaan. Had toen alleen van het reservoir naar onderin de radiateur gedaan (had daar de slang losgehaald). Dat was dus maar het 'halve' circuit dat gespoeld was. Nu de tuinslang op de slang gemaakt die onder aan de radiateur zat en zo het hele systeem gespoeld. Naderhand gewoon water er in en de motor voor het eerst ff laten draaien. Het water warm laten worden en rond laten pompen om zoveel mogelijk rommel er uit te krijgen. De volgende dag weer leeg laten lopen, er was inderdaad weer wat rommel losgekomen want het water zag maar donker. Wederom nog even gespoeld dus en proces herhaald.
Vervolgens gevuld met koelvloeistof, ging inderdaad maar weinig in (2,5 ltr).
Daarna besloten om die dag niet de olie te doen, wilde eigenlijk eerst de tank er onder uit krijgen. Heb m achter mooi op assteunen gezet maar het is helaas nog niet gelukt.. Hiervoor moet de uitlaat er onder uit, en die zat bij de klemmen wat vaster dan verwacht :redface: Toen de schroefset losgemaakt en de achteras wat laten zakken, maar ben bang dat ik beter een slijptolletje kan gaan gebruiken.. Ben er maar even mee gestopt dus vandeweek de draad maar weer oppikken :thumbup:
Dat was trouwens meteen de eerste keer dat ik het blok startte sinds ik hem heb. Liep een stuk beter als bij aankoop, toen maakte hij stationair wat teveel toeren (was toen ook de eerste keer dat het blok draaide na 2,5 jaar en werd na 3 minuten weer uitgezet), maar bleef nu net iets beneden de 1000. Soms schommelt het toerental wel ietsjes, en bij terug laten vallen vanaf hoger toerental valt hij uit.. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Van t weekend weer verder gegaan met de tank. Eerst de achterbank er uit gehaald om de vlotter te verwijderen. De tank bleek brandschoon te zijn dus we gooien er wat Fuel System Cleaner in, dan word het hele systeem meteen schoner. De achteras en uitlaat vervolgens weer terug geplaatst, en de uitlaat in nieuwe rubbers gehangen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YHTEZSTF-D.jpg
Ik kon het ook niet laten om de helder rood-witte achterlichtjes er uit te halen en er fatsoenlijke in te zetten :P
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HTKJNASA-D.jpg
Volgende stap: olie verversen en carterspatplaat plaatsen, bougies vervangen, en dan kijken offie weer wat netter loopt.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6EW6LAUX-D.jpg
Uiteindelijk is het de bedoeling dat het blok ook op kenteken komt, en zal ik er dus mee naar de rdw moeten. Ik weet dat er dan een remproef zal zijn, is het dan nodig om schijfremmen te hebben achter, of kan ik met de huidige trommelremmen ook goed genoeg stoppen?
Hoi. ze doen geen remproef. Eigenlijk een grondige apk-keuring. Ik heb wel schijven achter op mijn diesel.
Maatje van me heeft een gol 1 vr6 op kenteken gekregen met golf 1 1.1 remmen en achter trommels.
Maak je dus geen zorgen! :thumbup:
Mooie golf hoor!
Thnx Eelco! Oh ik meende t ergens gelezen te hebben, maar geen remproef dus. Afgezien daarvan ook de vraag voor mn eigen veiligheid; met trommels remt nog wel gewoon fasoenlijk? (heb m nog niet op de weg gehad nl)
Is het een beetje goed zelf om te bouwen naar schijven?
Oh en wat ook binnenkwam afgelopen week:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NOTLFDFR-D.jpg
Nouja.. trommelremmen worden warmer en hebben een oplopend karakter. Dus asl je (hard) remt, ''duwen'' de remschoenen in een trommel zichzelf steeds harder tegen de trommel. Dus is de kans op blokkeren aanwezig.
Nou zijn hier de meningen over verdeeld of dit nodig is voor de openbare weg. Maar ik heb t wel. Gewoon voor mijn eigen veiligheid, de looks en de slijtage is makkelijk te cotroleren. :D
Het is een klusje wat goed te doen is. Ook zo op de krik. :thumbup:
Op die 20vt Swallowtail die ik een tijdje heb gehad zaten ook trommels achter Martijn.
Dat beestje had een slordige 225pk en stond gewoon op kenteken. Lekker zo laten dus :thumbup:
Dan raad ik je wel aan om de remmen een keertje open te halen, en zonodig de remmen te vervangen :rolleyes:
Volgens mij wil de huidige eigenaar er wel schijven opzetten.. ding rijdt nu in België rond.
Oh ik dacht dat die ook schijven had Misha. Wel een gaaf ding trouwens :cool: Maar als het niet persé nodig is voor de rdw dan kijk ik het eerst zo even aan, thnx heren :thumbup: Ik kan in de toekomst nog altijd ombouwen mocht ik t willen. Alles wordt zowiezo even nagekeken inderdaad, mn handrem doet weinig meer dus die moet toch gefikst worden.
Afgelopen weekend eindelijk weer een dagje vrij kunnen maken voor de golf. De schaarse vrije tijd uit afgelopen weekenden lag ik voornamelijk in en onder de Bora. Vorig weekend nog wel even de golf achter van de bokken gehaald en deze er voor weer onder gezet, zodat ik de olieplug er vast uit kon draaien. Olie bak er onder en lekker een nachtje laten druppen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7HYMGGKT-D.jpg
De carterpan kreeg ik er niet zo makkelijk af, had niet het juiste gereedschap bij de hand.. Afgelopen zondag weer een poging, na een ritje naar de Gamma, en de carterpan kwam er zo vanaf. Oliepomp er af, carterspatplaat er op, oliepomp terug. Carterpan zat vol vloeibare pakking gesmeerd, dus dat kon ik er lekker af krabben voor deze terug kon. Daarna nog even het oliefilter vervangen en toen was het weer mooi geweest. :thumbup:
sjoerdgti
06-12-2013, 20:13
leuk ding dixi we zullen van de week weer eens verder gaan sleutelen!
komt goed en gaat lekker zon skelter!
Ja Sjoerd gaat zeker lekker! :D én er is weer aan gewerkt; handrem werkt weer goed! Was eigenlijk een kleine moeite, het probleem bleek in het mechanisme van de handremhendel te zitten. Heb even alles uit elkaar gehaald en weer vast gezet en t was opgelost. :thumbup:
Ook zal hij iets afgesteld moeten worden oid, het stationair toerental is soms iets te hoog, en soms valt hij juist te ver terug (na een stootje gas) en slaat hij af. De stappenmotor is al doorgespoeld met remreiniger maar dit maakte geen verschil. Hier nog iemand tips over?
Motorisch verder alleen de koppeling nog, deze gaat extreem zwaar.. Had al gelezen dat dit simpelweg de kabel kon zijn, maar als iemand hier ook nog tips over heeft?
Hopelijk met de kerst weer wat tijd om iets te doen :cool:
Zorg dat je kabel mooi in een bochtje loopt, niet ergens aan vastgeboden o.i.d..
Das de enigste tip die ik je kan geven :D
Ah thnx, even gecheckt maar de kabel is nergens vastgebonden. Ik ga gewoon vast een nieuwe kabel plaatsen, dat zijn ook niet de kosten en is nooit verkeerd. Ondertussen weer wat kleine stapjes gemaakt, en enkele onderdelen van de sloop binnen gekregen (nog bedankt Sjoerd :thumbup: ). Ik ben nu nog de trotse bezitter van heldere knippers, meegespoten spiegels, een alu tankdop, en een binnenspiegel met airbrush-troep er op ( :shake: ). Deze worden dus vervangen door zwarte spiegels, binnenspiegel, oranje knippers, en gti tankdop. Dan is alles weer netjes en origineel.
Een spiegel zit er nu op, vind het een stuk mooier staan als de meegespoten variant. De metalen plaatjes in de deurklinken waren ook in kleur meegespoten, dus deze gisteren geschuurd en gepolijst.
Ook ben ik in de vrije dagen na kerst even met de binnenkant bezig geweest. Had een tijdje terug bij Misha een mk2 middenconsole opgepikt, want die er nu in zat was van mdf en plexiglas...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KCEBJVPN-D.jpg ( :puke: )
De console zit er inmiddels in, foto's volgen nog.
Leuk bezig Dixi, met wat (relatief) kleine ingrepen knapt zo'n auto ontzettend op.
Thnx Misha, haha ja it's all in the details ;) Maar nog lang niet klaar, nog zat details die me nu storen. Als ie op de weg mag zal ik er eens mee langs komen tuffen :cool:
D'r is weer een klein beetje gewerkt afgelopen week. De andere buitenspiegel zit er nu ook op, de binnenspiegel is vervangen, en de a-stijl kappen zitten weer netjes. Meteen wat foto's gemaakt, beetje crappy kwaliteit maar t is beter als geen foto's ;)
Spiegel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PO67JOQW-D.jpg
Klinkje gepolijst:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V8IUZRKI-D.jpg
Middenconsole er in:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OTOL8IL3-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q7FBLFD8-D.jpg
Nieuwe vs. oude binnenspiegel :tongue:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SS8OIVYN-D.jpg
Gisteren nog een lekker dagje wezen toeren naar Friesland, en daar meteen even een stop gemaakt om een setje bumpers op te halen. Terplekke waren ze een verse mk1 aan het slopen, dus uiteindelijk ook nog met een setje originele koplampen, grilletje, een zwart leren interieur huiswaarts gegaan. :cool:
Johan1982MK1
13-01-2014, 17:14
Haha netjes! :thumbup:
wordt wel wat zo :thumbup: :thumbup:
Deze GTI is volgens mij gebouwd door Ronald van der Woude. Was toen een hele nette auto. Werd altijd vergezeld door een lichtblauwe Golf 1 GTI waar ook een paar aardige knaken aan verspijkerd was.
Haha dankje Johan, ben dr ook steeds contenter mee :cool:
En Fred dat zou zomaar kunnen, de jongen waar ik m van kocht had het er ook over dat deze goed aangepakt was door iemand die dat vaker deed. Je hebt er niet toevallig ergens een topic of meer info van? Ben wel nieuwsgierig nu :rolleyes: Hij had schijnbaar het interieur ook helemaal netjes toen?
(ps. de jouwe ziet er ook goed uit!)
Als het goed is dan is de groene op deze foto dezelfde auto:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/1/0/achterkant.jpg
De kleur die er nu op zit zou een Opel OPC kleur zijn.
Hij heeft in het groen ook ooit in de VW Scene gestaan in een reportage met de blauwe van Clinton.
Er dwalen nog wel ergens wat meer foto's op het web rond, maar vraag anders eens aan VW Roadwarrior hier op VF, die kent die jongens wel en heeft heel veel beeldmateriaal.
(Ps: Heb m'n GTI net verkocht, maar thanx !! Hoop werk aan verricht inderdaad).
Dat is m inderdaad! Die kleur groen kwam ik ook al tegen aan de onderkant van de tank en bij het polijsten van de deurklinken. :tongue:
Na wat zoeken lijkt de kleur wel op Titan Gold, volgens mij geleverd op de Astra Coupé en Speedster. Ik zal VW Roadwarrior eens een bericht sturen, thnx voor de tips! Komt er nog iets nieuws voor terug? ;)
vw roadwarrior
14-01-2014, 17:53
Bekende auto idd,is idd opgebouwd door Ronald van de woude.
Zal hem dit topic eens laten zien.
Komt er nog iets nieuws voor terug? ;)
Eerst nog niet, maar op termijn vast en zeker wel :thumbup:
En graag gedaan.
@Miquel: Jij hebt volgens mij ook nog ergens foto's online staan van die meeting bij EPS van de GTI club (o.i.d.). Dacht dat deze daar ook tussen stond.
NielsDub
15-01-2014, 09:55
In t groen komt ie mij ook nog bekend voor, denk zelfs dat ik r nog wel een of meer foto's van heb (Baarlo, Drachten?), maar waar..... Zal toch nog s moeten gaan zoeken.
Bij de RDW staat ie nog als groen in de boeken overigens.
vw roadwarrior
15-01-2014, 23:12
http://i100.photobucket.com/albums/m8/vwroadwarrior/gti%20club%20holland%20terapel%2099/ronald.jpg
vw roadwarrior
15-01-2014, 23:14
http://i100.photobucket.com/albums/m8/vwroadwarrior/9%20de%20internationale%20gti%20treffen%20biddinghuizen%202002/type1ronald.jpg
Johan1982MK1
15-01-2014, 23:24
Dat heeft een paar duiten gekost in die tijd om zon motor erin te hangen en m opnieuw te lakken.
Bij de RDW staat ie nog als groen in de boeken overigens.Ja klopt, groen en ook nog als GTI. Foto's zijn altijd welkom Niels, dus als je m nog ergens tegenkomt.. ;)
Net ook een foto gevonden van het blok:
http://i100.photobucket.com/albums/m8/vwroadwarrior/9%20de%20internationale%20gti%20treffen%20biddinghuizen%202002/motorronald.jpg
Foto is net als voorgaande gemaakt bij de '9e internationale gti treffen Biddinghuizen' in 2002. Wel gaaf om m zo te zien op foto's van meer als een decennium geleden. :tongue:
Dat heeft een paar duiten gekost in die tijd om zon motor erin te hangen en m opnieuw te lakken.Dat denk ik ook wel ja! Ben ook wel benieuwd hoe het interieur in die tijd geweest is :cool:
Vond hem in het groen wel gaaf !!!
NielsDub
16-01-2014, 12:25
Ik ook! Vet kleurtje! In t 'Dikke MK1s' topic staat ook ergens een foto van een MK1 in een heldergroen metallic kleur, super!
Weet zeker dat ik ergens foto's heb, idd op witte ATS classics. Denk van Baarlo, zal dan 97 of 98 geweest zijn vermoedelijk. En wie weet heb ik er ook nog van 2002, want daar ben ik toen ook geweest. Ga ze voor je opzoeken Dixi!
Ja is ook n gaaf kleurtje! Persoonlijk niet zo gek op de dikke (mk2) bumpers en de grill, maar smaken verschillen ;) Dat was toen helemaal de bom denk ik :tongue: Maar vind het goudbruine lakje steeds mooier worden :cool: De foto waar hij nog groen is was in '99, GTI Club Holland in Ter Apel, dus gewoon alweer 15 jaar geleden :P Weet niet of hij toen al het corrado-blok had.
Weet zeker dat ik ergens foto's heb, idd op witte ATS classics. Denk van Baarlo, zal dan 97 of 98 geweest zijn vermoedelijk. En wie weet heb ik er ook nog van 2002, want daar ben ik toen ook geweest. Ga ze voor je opzoeken Dixi!Thnx! Ben benieuwd :D
Zal t.z.t. m'n foto's ook nog eens doorspitten. Wie weet heb ik hem ook nog wel ergens vast gelegd.
sjoerdgti
06-02-2014, 19:24
gaat zeker de goede kant op met deze gave mk1!
vanavond maar weer eens een avondje klussen!
Jaja dr is weer wat gedaan! Afgelopen tijd de binnenbalken uit de zwarte bumpers gehaald. Eentje was helemaal doorgerot, die mocht richting kliko dus, en wordt vervangen door de binnenbalk uit de oude bumper. Balken helemaal kaal geschuurd, in de menie gezet en vervolgens zwart gespoten. Ook de bougies vervangen, loopt al een stuk netter nu en heb niet meer gehad dat hij uitvalt bij gas los laten vanuit hoge toeren. :) Zal een kwestie van netjes afstellen worden denk ik. Zwarte leren stoeltjes zitten er ook vast in, maar heb helaas nog geen fatsoenlijke foto's kunnen maken waar iets op te zien is.
Glad en in de menie:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6GGSS4M8-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRZNPYRH-D.jpg
Tussen het spuiten door:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3E7UAFOM-D.jpg
Golf komt met me bekend voor, veel vaker voorbij zien komen. Nette wagen.
Thanks Volf GT!
Alles nog een laatste laagje gegeven en t zit nu weer netjes in de lak. Bumpersteunen weer op de balk bevestigd:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FZ8IWTGB-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-O3HSRZDL-D.jpg
Nu alleen nog terug in de plastic hoes klikken.
Kwam ook toevallig een dakplaat met bekleding tegen voor het schuifdakje, hier zit nu traanplaat tegenaan.. De bekleding was nog mooi netjes, heb deze alleen rondom even opnieuw geplakt. Heb gister nog even zitten puzzelen hoe ik deze er in ga krijgen, want volgens mij hoort deze in de geleidingsrailtjes te zitten. Ik ben bang dat ik dan het hele mechanisme er uit moet halen.. Iemand ervaring mee?
GabberNL
16-02-2014, 18:47
Mooie golf heb je gekocht, ik zag hem toevallig ook al tijdje op marktplaats staan;)
Mooi project;)
De dakplaat zit er in! Was even uitvogelen hoe of wat, maar het is gelukt! :thumbup: Heb gewoon het hele mechanisme losgeschroefd. Eigenlijk met het idee dat alles er uit moest om de dakplaat er aan de achterkant in te kunnen schuiven, maar het bleek dat de profielen waar hij tussen moest vallen nu iets omhoog konden, en kon het geheel er van de voorkant af ingeschoven worden. Kwestie van klikken en de hele boel weer vastschroeven. De gelegenheid meteen aangepakt om het klepje met beugeltjes (dat omhoogklapt voor de rijwind) eventjes opnieuw te spuiten. Foto van mn nieuwe zwarte hemeltje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T7E4ZX6S-D.jpg
Stuk beter dacht ik zo ;)
Vorige week kwam sjoerdgti ook met een setje camberplaatjes (1,5 graad en met toespoor correctie), dus toen al daaraan begonnen. Remtrommel er af gehaald en passen maar! De trommels van binnen meteen maar even schoongemaakt en remschoenen gecontroleerd, waren nog dik in orde. Plaatjes er tussen en weer vastbouten. Bleken toen logischerwijs iets langere bouten bij te moeten (duh), dus daar even naar op zoek geweest. Moesten m10 bouten zijn met een kop van 15, maar dat bleek niet makkelijk te vinden te zijn. Kop 17 zou waarschijnlijk te groot worden omdat er dan geen dop meer op paste. De oplossing: inbusbouten.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZNZCOZLU-D.jpg
Toen wederom alles gemonteerd. Alles zat in elkaar, wieltje er op, en wat bleek; in het enthousiasme niet op de toespoorcorrectie gelet dus deze zat verkeerd om.... :stupidme:
Aan de andere kant beter opgelet en het goed gedaan, was zo gepiept want we weten nu hoe het moet :D Nou moet aan de eerste kant nog even het plaatje omgekeerd worden
gerold1234
19-02-2014, 18:06
Lekker bezig dix! Heb je een foto toen ze verkeerd zaten? Misschien wel een trendzetter!! Haha
Zal na de carnaval worden die minimeet!!
rick_polo
20-02-2014, 06:52
Lekker bezig dixi, en volgende keer meteen goed monteren :)
Haha ja nu weet ik hoe het moet Rick, zal geen 2e keer fout gaan :tongue: Zijn netjes gemaakt, complimenten ;) En een trend zal het misschien met carnaval worden Gerold maar nu ziet het er niet uit, staan veelste ver naar binnen. Icm de camber ist nu net alsof mn wiel gewoon in de wielkast gelegd is...
Nieuwe foto's? Op 16" staal?
Haha nee nog niet Lennart, ze krijgen eerst een nieuw lakje denk ik ;) Maar waarschijnlijk nog wel ff passen vantevoren, dan zal ik wel wat foto's schieten :)
Zal wel volgende week worden, want ben deze week voornamelijk druk voor de carnaval :kenny:
Heb ze er al ff voorgehouden, komt wel een stuk mooier uit als die van nu. Kan niet heel veel lager meer door het blok.
Zo het is weer eens tijd voor een update! Na de carnaval drukdrukdruk gehad met vanalles, maar tussendoor toch nog het een en ander kunnen doen aan het golfje.
Na het opnieuw monteren van de camberplaat is mn remcilinder gaan lekken (door het aanraken van het rempedaal zonder dat de remtrommel er op zat, stom stom..), dus deze uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer teruggezet, werkt weer perfect.
De schroefset was niet echt meer te verstellen, dus nieuw setje besteld:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DH6ROYJH-D.jpg
Achterkant is meteen gemonteerd omdat ik daar toch bezig was.
Had bij Lennart mooi een setje 16" Opel staal gekocht, voorzien van praktisch nieuwe bandjes. Het naafgat even uitgedraaid, en toen de schroefset er achter onder zat meteen even gepast. Scheelt een stuk met de 14", komt imo veel mooier uit! Wielkasten zijn beter gevuld, mag alleen nog wel ietsjes verder naar buiten komen achter denk ik:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T7QFZDBP-D.jpg
Vandeweek ook weer een avondje kunnen klussen; Achterbumper afgemaakt, de bumpers voor en achter gemonteerd, en de knippers er in. Het wagentje had inmiddels wel heel veel stof verzameld, dus hop het ding naar buiten en even met een sopje rond, werkt toch wel zo fijn. Actiefoto met Sjoerd :tongue: :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TVI6JCCW-D.jpg
Resultaat:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4PN6KDEN-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CYPJ6UFT-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VNP3OQJZ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8Z3UFDYZ-D.jpg
Daarna begonnen met wisselen van voorste schroefpoten, maar dat is nog 'work in progress'.
Netjes hoor!
Ziet er gewassen weer netjes uit!
De steelies staan ook goed, mogen achter inderdaad nog wat naar buiten.
Keep up the good work.
Johan1982MK1
07-05-2014, 18:30
Ben ik t mee eens. Staaltjes stasn goed. Zit ik ook weleens aan te denken. Mooi werk weer!
Thnx allemaal :) komen achter nog zeker spacers tussen, eens kijken hoe t dan staat. En de wielen krijgen zowiezo nog een nieuwe laag lak, wat t wordt ben ik al uit (denk ik), maar dat show ik hier tzt wel ;)
20harmen20
08-05-2014, 17:22
Leuke type I. Mag ik vragen waar je die camber plates weg hebt?
The Skinnmeister
08-05-2014, 18:43
Gaaf ding :thumbup:
Leuke type I. Mag ik vragen waar je die camber plates weg hebt?
Zijn zelf gemaakt, door een bekende, maar camberplaatjes zijn op genoeg plekken te koop meen ik.
Gister nog ff een schroefpootje gewisseld aan de voorzijde. Was even uitkijken tot hoever hij zou zakken. Kan nog wel ietsjes lager als nu, carter ligt zo'n 5cm van de grond. Dat wordt allemaal nog ff gefinetuned als alles af is, zal eerst toch nog omhoog moeten voor keuring. Wederom foto's gemaakt natuurlijk :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-IFZDHBXG.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto550-PYHNCAIP.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3Z7HKGWF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-7YWZ4JIG.jpghttp://www.mijnalbum.nl/Foto550-GEA3TR3X.jpg
Ik vind dat staal toch ontzettend goed staan!
Thnx! Moet ze binnenkort toch echt eens van een nieuwe laag lak gaan voorzien. Even wachten nog op wat beter weer, want in de stoffige schuur van nu zal t geen succes worden.
Kan je inderdaad beter wachten op goed weer en het buiten doen.
Of je gaat de stoffige schuur eens schoonmaken haha
NielsDub
12-05-2014, 10:39
1. Schuur schoonmaken ('t is buiten toch K...weer)
2. Fijn wielen spuiten in je net schoongemaakte schuur
3. Ondertussen is t wel mooi weer geworden, dus naar buiten met die MK1 en cruisen!
Haha ja opzich een goeie planning ;) Maar dat schiet niet zo hard op; woon op een boerderij en in de klus-loods staat ook de voermenger, dus na een week ligt alles weer vol stof :redface: Even wachten op het zonnetje dus, dan kan ik naar een andere schuur, want daar is het me nu nog te guur (1 kant open). Voor de zomer staat al op de planning dat er een afscheiding in de loods komt zodat ik mooi mn eige (stofvrije) deel heb :thumbup:
Dat is dan wel fijn als je je eigen gedeelte hebt!
Groot gedeelte of net genoeg voor 1 auto?
Als het goed is komt er dan genoeg ruimte voor 1 auto, met wat kasten voor onderdelen en een werkbank voor gereedschap, en plek voor wat sets velgen. En natuurlijk de nodige vrije ruimte er omheen zodat er gewoon fatsoenlijk wat gedaan kan worden. Wil niet dat de deuren tegen de wanden aan komen als ik ze open doe, en om de haverklap naar buiten rollen lijkt me ook niet echt praktisch. Dr is in principe ruimte zat in de loods dus ik hoop een zo groot mogelijk deel in gebruik te kunnen nemen :tongue: Nu ligt alles op 3 verschillende plekken dus dan komt dr daar ook weer overal wat ruimte vrij.
Na een tijdje stilte wordt het weer eens tijd voor een update. Voorste poten van de schroefset zitten er al weer ff onder, de wielen hebben een nieuw lakje gekregen. Gewoon zwart leek me zo standaard, dus heb ze in zwarte wrinkle paint gezet. Van een afstandje lijkt het gewoon matzwart, maar heeft toch iets aparts zo.
Wielen zijn eerst helemaal kaal gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AXKQRAZM-D.jpg
afgeplakt en in de zwarte wrinkle lak gezet:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L8YQIAXH-D.jpg
Hier nog niet helemaal droog dus nog wat glimmend, maar al flink aan het rimpelen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W64UGBIG-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7KOKGMDT-D.jpg
Onder de auto en met naafdeksel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BWGDBQPY-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JDBRTH3J-D.jpg
Daarnaast zijn er wat kleine dingen gedaan. Achterste spatbordverbreders netjes opnieuw vastgezet, alle zwarte kunststof delen een paar keer in de bumperzwart, nieuwe geleiderclips op de bestuurdersstoel, nieuw brandstoffilter, originele kentekenhouder ook in de menie en zwarte lak. Besloten om het interieur mooi (enigszins) origineel te houden, dus het raid sportstuur met kliknaaf wordt vervangen door een gti stuur uit een vroege mk2.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LIBRIEKC-D.jpg
Stuurtje is ook geleverd in mk1 en past mooi bij het mk2 dash wat er in zit. Hiervoor heb ik trouwens een vervangend dash gekocht, al 'op maat' gemaakt voor een 1. Die van nu heeft wat plekjes die me niet aanstaan, zoals o.a. aftermarket speakertjes die aan de voorkant in het dash gezet zijn. Was eigenlijk het idee om dit pas komende winter aan te pakken als de golf alles netjes op papier heeft, maar kwam wat slecht geknutsel tegen bij het nakijken van de VDO-meters. Twijfel nu dus om dit ook gewoon meteen aan te pakken.
Wel leuk die wrinkle lak velgen!
Thnx, is weer eens wat anders dan een gewoon kleurtje op staaltjes dacht ik zo :D
Een tijd terug ook ff iets anders geprobeerd, de rs'en van sjoerd: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZLFBYSTS-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AYNVM3XN-D.jpg
Lekker de staaltjes laten.
Rsen zie je echt veeeels te veel.
Vind altijd te makkelijke keuze voor veel mensen met een mk1: "wat wil je voor velgen?": "uhhh bbs rs"
Is echt 12 in een dozijn dan.
Erik Baas
01-07-2014, 12:23
12 in een dozijnEen dozijn is meestal 12.
Rs staat er ook best leuk onder, maar heel origineel is het idd niet, 13 in een dozijn dus. ;) Maar de rs'en was ook alleen even passen voor de fun en om te kijken hoe 15" zou staan, vind 16" dan toch net wat mooier vallen. Staaltjes blijven voorlopig dan ook gewoon. :thumbup:
Staat hem goed dat staal!
En die lak maakt ze wel bijzonder. Top gedaan!
Heb toch besloten om het meteen goed te doen, en heb het dash er half uit liggen. Ga de bekabeling goed nakijken en weghalen wat er ooit tussen geknoopt is, kwam bijvoorbeeld al een hoop speakerkabel en ducttape tegen. Daarbij kan ik nu meteen voeding leggen naar de aansteker van het mk2 middenconsole, en vast nieuwe kabels leggen voor eventuele audio.
Afgelopen weekend ook nog even wezen shoppen in Brummen: een nieuw motorblok opgehaald! :cool:
En gister weer een hoedenplank met dragers opgepikt. Ligt genoeg klaar om me in de vakantie niet te hoeven vervelen ;)
NielsDub
11-07-2014, 10:14
Goed bezig :thumbup:
Ben benieuwd hoe ie erbij staat aan het einde van je vakantie :D
sjoerdgti
26-08-2014, 17:41
rs'en stonden erg leuk maar ziet het idd te veel!
de reden dat ik ze ook de deur uit gedaan heb.
vanavond maar eens de remmerij afmaken mooi klusje voor zn 2e en eens kijken waar we nog meer tijd voor hebben!
gerold1234
05-09-2014, 16:53
Maak is vort martijn! dat die naar oss kan!
Ja hier gaat het alweer een beetje beter mee! Oss ga ik niet halen Gerold, daar moet er nog te veel voor gebeuren voor die naar mn zin is :P
Heb in de vakantie wel weer het een en ander gedaan, maar ook voornamelijk bezig geweest met mn nieuwe klushok.
De achterremmen remde aan een kant niet meer goed genoeg, en door te lange wielbouten was er bij het binnenwerk van de trommels een stangetje krom en beschadigd. Aan de andere kant zat een beetje speling op het wiel, hier leek het of de wiellager versleten was. Besloten om hiervan alles te vervangen. Dus een mooi setje besteld met nieuwe trommels, remschoenen, veertjes, remcilinders, lagers, de hele mikmak.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-63JRFAEP-D.jpg
Bij het loshalen van alle oude delen was een bout van de remcilinder nog dol, die moest dus uitgeboord worden. Ook meteen de ankerplaten even goed schoongemaakt met een borstel en remmenreiniger.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NBN6Y4CD-D.jpg
Toen alles in elkaar gepuzzeld met dit als resultaat:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NWJZNOMW-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3WAG7GCC-D.jpg
Vervolgens ook begonnen met de kabelboom. Een paar kabels er tussenuit geknipt, omgelegd, of gewoon beter gesoldeerd en geïsoleerd. Dit is nog wel 'work in progress'. Is nog een lastig klusje om hier overzicht in te houden als je maar af en toe een uurtje tijd hebt :tongue: Iedere keer weer bedenken waar alles ook alweer voor was, maar met wat schemaatjes er bij lukt het aardig.
en nog wat foto's toen het zonnetje lekker scheen, tijdens het verplaatsen naar een tijdelijk schuurtje. Had ik in de andere loods mooi de ruimte om het een en ander te slopen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-O84KTBCD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-PIQDV4KG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-KYAMZDM4.jpg
Staat stoer op dat staal :thumbup:
Past goed bij de kleur van de wagen ook
Thnx :D Ja ze zijn nu nog wel flink stoffig van het stallen, maar alle (mat)zwarte details vond ik wel nice staan bij het goud/bronze lakje. Anders word hij me te blits ben ik bang. Groot verschil in ieder geval met de gespoten bumpers en al het tuning-spul.
Als de kabelboom af is en het dash zit er weer in, is het tijd voor de koppeling en een nieuwe distributieriem. Uiteindelijk ook nog zoekende naar een net zwart interieurtje, maar dat is voor later zorg, eerst de lopende zaken eens afronden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VHUOATA7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3F6I4VHA.jpg
20harmen20
09-12-2014, 22:52
De Golf is mooi opgeknapt sinds aanschaf! Top.
The Skinnmeister
10-12-2014, 14:35
Ziet er goed uit :D
Dankjulliewel! 'T is weer een tijd geleden dat er een update is geweest, drukdrukdruk met vanalles en nog wat. Bij het ontluchten van de remmen was de nippel afgebroken. Deze was na veel moeite echt niet los te krijgen, dus maar weer een nieuwe remcilinder gehaald en omgewisseld. Dashboard/kabelboom heb ik helemaal geen tijd meer aan kunnen besteden, dat komt binnenkort weer.
Tussendoor nog wel het een en ander gevonden voor de Golf, zoals een leuk interieurtje en een setje wielen om op te maken. Interieurtje bij toeval tegengekomen bij iemand die nog diverse setjes had liggen, hiervan de beste delen uitgezocht tot ik een complete set had die in zeer goede staat was. Van 1 stoel het frame opnieuw laten spuiten en opgebouwd met delen van meerdere stoelen zodat alles tiptop was.
Een deel van de selectie tijdens het uitzoeken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-EANYIL34.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-JUWDJVVY.jpg
Thuis nog even met de stoomreiniger er over gegaan en het ligt nu ingepakt op zolder te wachten tot het er in mag. Zolang ik nog aan het solderen mag gaan enz. blijft het nog lekker veilig opgeslagen liggen.
Pas ook nog een setje wielen gevonden waar ik al langer de kijk op had. Het is een set BBS RS764, randen waren al gecoat en daarna in chrome gespoten, harten moeten nog gedaan worden. Moet nog beslissen of ze uiteindelijk onder de golf of de lupo komen, maar dat zien we wel als ze af zijn ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-AV7UVBEW.jpg
The Skinnmeister
12-12-2014, 13:36
Goed bezig :thumbup:
[QUOTE=DIXI] Interieurtje bij toeval tegengekomen bij iemand die nog diverse setjes had liggen, hiervan de beste delen uitgezocht tot ik een complete set had die in zeer goede staat was. Van 1 stoel het frame opnieuw laten spuiten en opgebouwd met delen van meerdere stoelen zodat alles tiptop was.
Een deel van de selectie tijdens het uitzoeken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-EANYIL34.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-JUWDJVVY.jpg
/QUOTE]
Heb jij alles gekocht of heeft deze man nog één goede rugleuning liggen? Ben zoekende voor bestuurdersstoel :thumbup:
Heb jij alles gekocht of heeft deze man nog één goede rugleuning liggen? Ben zoekende voor bestuurdersstoel :thumbup:
Nee ik heb nog wel het een en ander laten liggen. ;) Ik zal je z'n nummer wel even sturen in PB! :thumbup:
Iemand ervaring met het terugzetten van een slot wanneer de kofferklep gecleand is? De kabel voor ontgrendeling was kapot bij de mijne. Ik krijg niet gemakkelijk een nieuw kabeltje gevonden (ook nog niet tot t uiterste gezocht eerlijk gezegd..). Nu zat ik te denken dat ik een slotje in de klep wel mooier vind, dus dan is dat meteen opgelost.
Maar bij wat nader bekijken zag ik dat de klep rond dat slotje origineel een opstaand/dikker randje heeft, dat het slot net wat uitsteekt zegmaar. Ik heb het liefst geen las- en spuitwerk meer aan de wagen natuurlijk, dus wil kijken of ik deze ook zonder randje er werkend in krijg.
Lijkt me een kwestie van een gat boren in de goede diameter, randje behandelen en slotje monteren. Slotje steekt origineel maar minimaal uit dus lijkt me geen probleem.
Elektrisch maken of toch opzoek naar nieuwe kabel is altijd nog een optie, maar kan iemand bevestigen of dit werkend te doen is?
Origineel zo dus :
http://www.vw-wobshop.nl/data/articles/images/big/b_4519.jpg
Mk2jetta1990
05-02-2019, 14:32
het is ondertussen al een tijdje geleden, maar dikke mk1 :thumbup:
heb je hem nog?
Dankje! Haha jazeker hij is er nog! Wegens fikse verbouwing waar bijna alles zelf gedaan is, en aansluitende verhuizing, staat het nu wel op een laag pitje. Zo nu en dan nog wel eens wat spullen aangeschaft, maar het echte werk aan de wagen is al een aantal jaar rustig. Hopelijk is deze lente/zomer de garage zover dat de auto mee kan verhuizen :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.